Punajuuri on erinomaista ravintoa. Se maistuu hyvälle. Suolakurkkujenkin kanssa se on hyvä yhdistelmä. Varsinkin valkosipuli hapansuolakurkkujen.
Punajuuresta voi myös tehdä pihvejä.
Punajuuri
12
1343
Vastaukset
- M-76
Näitähän saa Lidlistä halvalla sen 1.5kg lasipurkin! Hintaa jää sen 2.5-3€. Superlauantaina olen saanut 1.5€:kin! Nämä kestää todella kauan ja on edullisia. En ole kuitenkaan uskaltanut ostaa niitä todella suuria peltisiä tuotteita, ne saattaa mennä pilalle, ainakin ruoste maistuisi! Uusimpana kokeiluna on minulla nyt myös hapankaali ja lanttu, näistähän olikin puhetta täällä. Ainoo vaan että maha ei ole vielä tottunut näihin uutuuksiin. Lihatuotteita olen minä paljon korvannut kasviksilla. Lanttu oli tosi kiva keitoissa ja välipalana! Viimeksi peruskoulussa syönyt niitä. Näin sitä vain kokeillaan sitä sun tätä! Minä etsin talouden kannalta optimaalisinta ratkaisua. Rahat on pienet, niin pakko on keksiä ratkaisuja, että ylimääräistäkin edes vähän jää. Töillä pitää kohta aktivoida itseä, eli lähden haastatteluun jo tässä kuussa. Jos Nälkis jotain vinkkejä on, niin laita jakoon!
- nuukuus kunniaan
Kun peltinen säilykeastia avataan, on sen sisältö siirrettävä esim. lasi- tai muoviastioihin.
En tiedä ikääsi, mutta ihmetyttää, että et ole syönyt lanttua peruskoulun jälkeen. Minä en viitsisi syödä liha- ja hernekeittoa tai karjalanpaistia ja muita lihapatoja ilman lanttua. Samoin uunijuureksissa lanttu on ehdoton. - 65432
Raasta punajuuresta valmistetut ruuat ovat paljon parempia kuin purkkipunajuuret. Esim. punajuuri-ohrahöystö on hyvää.
- mmmmm..
65432 kirjoitti:
Raasta punajuuresta valmistetut ruuat ovat paljon parempia kuin purkkipunajuuret. Esim. punajuuri-ohrahöystö on hyvää.
Kyllä, tein borssikeittoa raa´oista punajuurista, on ihmeen helppoa käsitellä.
Nuukuus kunniaan allekirjoittanee, voimakkaan väriset kasvikset ovat terveellisiä?
- tania
Nyt on juurestiskeillä punajuuren sesonki, eli kantsii ostaa.
Punajuurta voi raastaa raakana ja syödä siltään, keittää borssia, tehdä jauhelihan kanssa lindströmin pihveiks tai pulliksi. Punajuurimehu on kova sana verenpaineita alennetteassa, mutta jos ei joka mökissä mehulinkoa olekaan, niin kai se raastetun punajuurenki syöminen auttaa.
Oma suosikkini on borssikeitto. Etikkaisia eväitä en syö, joten teen tuoreista tai ite pakastetuista. Kaalia sekaan ja porkkanaa, sekä paljon valkosipulia. Höysteeksi lihaa tai vaikkapa nakkeja. - M-76
Näistä puhutaan terveellisistä ja edullisista ruoasta täällä jatkuvasti, niin järkeväähän on myös harrastaa liikuntaa vastapainoksi? Täällä lukee näitä ruokareseptejä, niin alkaa vaistomaisesti mussuttamaan aamusta iltaan jotain kuin hamsteri! Vielä kokeilen minäkin sellaisiakin ruokaihmeitä, mitä en ole ikinä ennen kokeillut. Painoa alkaa varmasti kertymään, jos ei liiku rivakasti ulkona, tai vaikka punttisalilla? Itsellä oli vakio rullaluistelulenkki heti aamulla ja nyt illalla kokeeksi olen kahtena päivänä kokeillut juoksua noin 4km. Yllättävän hyvin jalka kantoi matkan! Koko matkaa en tässä vaiheessa juossut, mutta valtaosan kuitenkin. Juoksua, kävelyä, juoksua. Olo oli ja on kyllä loistava suorituksen jälkeen, eli menen jatkossakin! Joka päivä kun menee, niin tulee fyysisiä tuloksia! Huomenna pitäisi mahduttaa polkupyöräilyä myös asioiden hoidon muodossa ohjelmaan. Monet on vielä nykyään työttömiä, niin kannattaa käyttää aika hyödyksi, kun mahdollista! Työelämässä ei välttämättä ole aikaa, eikä voimavaroja moiseen!
- naminaminam
Borssikeitto on mielestäni herkkua. Tässä alapuolella pari hyvin helppoa ohjetta, jos ei halua tehdä mahdollisimman monimutkaisesti:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/216240/Helppo Borssikeitto/
http://www.k-ruoka.fi/reseptit/nopea-borssikeitto/ - ruoka ja liikunta
"Täällä lukee näitä ruokareseptejä, niin alkaa vaistomaisesti mussuttamaan aamusta iltaan jotain kuin hamsteri! Painoa alkaa varmasti kertymään, jos ei liiku rivakasti ulkona, tai vaikka punttisalilla?"
Aika monta kiloa punajuuria saa mussuttaa päivässä, ennen kuin paino niistä alkaa kohoamaan.
Kyse on halvasta ja terveellisestä ruuasta, joka tehdään ilman kommervenkkejä yksinkertaisista raaka-aineista.
Ei sellaisesta ruuasta lihoa, kun sitä ei pysty edes syömään niin paljoa, että lihoisi.
Kyllä ne suomalaisten ylimääräiset kilot tulee höttöruuasta, sokerista, rasvasta ja valkoisista jauhoista. ne kun jättää pois, niin laihtuu normaalipainoiseksi aivan varmasti.
Liikunta on tietenkin hyvä lisä tähän, mutta ravinto on painonhallinnan suhteen a ja o.- ruoka ja liikunta
Ja yksi tärkeä lihoamisen syy unohtui: ALKOHOLI!
- on hyvää
Raa'oista punajuurista voi tehdä vaikka mitä. Kun ne kuorii, ne voi lohkoa 2-4 osaan ja laittaa uunipellille. Sillä tavalla niistä saa "veneperuna" -tyyppisiä lohkoja, jotka sopii erinomaisesti esimerkiksi liharuokien kyytipojaksi. Mukaan voi tietysiti laittaa muitakin juureksia.
- punajuurifani
Kansakoulussa oli joskus ruokana sellaista jauhelihakastiketta, johon oli sekoitettu raastettua kypsää punajuurta. Perunamuusin ja maustekurkkujen kanssa tuota herkkua tarjottiin. Oli hyvää.
Itselläni on yleensä jääkaapissa säilykepunajuurta, viimeksi ostin punajuurikuutioita. Varsinkin kalaruokien kanssa punajuurisäilykkeet maistuvat. Joskus herkuttelen ja ostan kaupasta punajuuri-piparjuurisalaattia.
Joku pitokokki kertoi, olisiko ollut Kansanradiossa, että hänellä oli aina tapana laittaa pöytään jotakin etikkasäilykettä ja hänen kertomansa mukaan tämän takia ei koskaan ollut mitään ruokamyrkytystapauksia. En tiedä, onko tuossa väitteessä perää, mutta itse mielelläni syön etikkaan säilöttyjä punajuuria ja maustekurkkuja ruokien lisukkeena.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣221474Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.781177Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771144Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211096Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77929
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922