Hevosta kuljettaessa

Bää

Mitä pitää ottaa huomioon hevosta kuljettaessa?
Kuinka varustautua ennen hevosen kuljetusta? Mitä hevosella pitää olla kopissa? Milloin pitää jaloitella tai juottaa? Entä miten kesä ja talvikuljetukset eroavat?

Kaikki tieto yleensäkin kuljetustilanteesta tervetullutta!

5

1580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppatyttö

Jos tiedät että hevonen rymyää autossa= hajottaa helposti jalkansa kannattaa laittaa jonkinmoiset kuljetussuojat. Itse olen todennut hyväksi paksut pintelipatjat ja villapintelit. Nämä kääritään ihan ylös asti ja aivan ruununrajaan niin että vuohiskuoppakin peittyy. Sitten vaan putsit suojaamaan polkemilta. Meillä ei usein kesällä käytetä kuljettaessa suojia koska hiostavat ja hevoset usein potkivat niitä pois jolloin satuttavat itsensä. Lämpimällä ilmalla ei tartte loimia mutta jos on viileä ilma niin kannattaa miettiä miten paljon autossa vetää kuljetuksen aikana.
      Toivottavasti oli edes jotain apua!

• ponyta

kaverini sanoi että kuljetus-suojat on aina pakko olla... (kun ostin hevosen, sen entiset omistajat toivat sen eikä sillä ollut kuljetus-suojia eikä loimea... oli kyllä todella lämmin päivä, ostin hepan viime heinäkuussa ja entinen omistaja ei ollut laittanut suojia, ja luulenpa että hän jätti suojat pois kun oli niin kuuma eikä matka heiltä meille ollut edes kamalan pitkä)

• mä vaan
        ponyta kirjoitti:

kaverini sanoi että kuljetus-suojat on aina pakko olla... (kun ostin hevosen, sen entiset omistajat toivat sen eikä sillä ollut kuljetus-suojia eikä loimea... oli kyllä todella lämmin päivä, ostin hepan viime heinäkuussa ja entinen omistaja ei ollut laittanut suojia, ja luulenpa että hän jätti suojat pois kun oli niin kuuma eikä matka heiltä meille ollut edes kamalan pitkä)

kuljetuksessa ois hyvä olla suojat jos heppa rymyää kopissa/autossa.
        mutta jos seisoo rauhassa niin kuumilla ilmoilla ei kannata laittaa koska sitten heppa saattaa ruveta riehuun sen takia että on niin kuuma jaloille.
        mä hoidan ravureita ja sen takia kuljetellaan aika paljon.
        kesällä ei kannata laittaa loimee ja ei oo sateinen ja viilee päivä että vetää.
        itse käytän tällähetkellä kunnon kuljetussuojia ja toppaloimee kuljetuksessa,kesällä taas käärin tavallisen pintelin ruununrajaan että ei heppa astu kantoja hajalleen,loimee en pidä.

• ponyta
        mä vaan kirjoitti:

kuljetuksessa ois hyvä olla suojat jos heppa rymyää kopissa/autossa.
        mutta jos seisoo rauhassa niin kuumilla ilmoilla ei kannata laittaa koska sitten heppa saattaa ruveta riehuun sen takia että on niin kuuma jaloille.
        mä hoidan ravureita ja sen takia kuljetellaan aika paljon.
        kesällä ei kannata laittaa loimee ja ei oo sateinen ja viilee päivä että vetää.
        itse käytän tällähetkellä kunnon kuljetussuojia ja toppaloimee kuljetuksessa,kesällä taas käärin tavallisen pintelin ruununrajaan että ei heppa astu kantoja hajalleen,loimee en pidä.

mä luulen et kun se mun on muutenkin tosi rauhallinen niin entinen omistaja ei sit laittanu suojia kun oli niin kuumaakin...

• *Henna*

Mitä pitää ottaa huomioon hevosta kuljettaessa?
      **Ensinnäkin kuljetuskoppi pitää tarkastaa.. kopissa ei saa olla mitään mihin hevonen voi loukata itsensä.. ja mielellään korjataan koppia ennen matkaa kuin kesken matkan..

Kuinka varustautua ennen hevosen kuljetusta?
      **Hevosen voi kuljettaa pelkkä riimu päässä, josta se sidotaan kopin etuosassa olevaan puomiin!! Jalkoja suojaamaan voi laittaa kuljetussuojat, paksut patjat ja lämppärit, kumibootsit, tavalliset suojat, yms. Loimia päälle sään mukaan.. Huom! Hikinen hevonen tarvitsee enemmän loimitusta kuin kuiva!!

Mitä hevosella pitää olla kopissa?
      **Hevonen ei välttämättä tarvitse kopissa mitään.. Heinäverkon jos laittaa, niin tarvitsee se sitoa niin ettei tyhjänäkään sotkeudu hevosen jalkoihin!!

Milloin pitää jaloitella tai juottaa?
      **Juottaa hevonen pitää 4 tunnin välein.. jaloitella ei kannata vaikka ajomatka olisikin pitkä, jollei saa hevosta jonnekin talliin/tarhaan pariksi tunniksi rauhoittumaan.. Jos jaloittelee vain 10 minuuttia, hevonen hermostuu kopista pois ottoon ja takaisin koppiin menoon!!

Entä miten kesä ja talvikuljetukset eroavat?
      **Talvella ei kauhean kylmällä kannata lähteä kuljettamaan.. loimitus on vaikeaa.. jos hevosella on liian vähän loimia, tulee sen kylmä.. mutta jos sillä on liian paljon, se hikoo, ja vilustuu..
      Muuten kesä- ja talvikuljetuksilla ei huomattavia eroja ole..

Jos sulla on viä jotain kysymyksiä, niin käyn ko. palstalla arkipäivisin!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe