häkäpöntöistä tai muista korvaavista

esko

Kertokaa mistä löytyy tietoa häkäpönttötekniikasta. Myös muut autoon sovellettavissa olevat ei bensa/diesel käyttöiset moottorit kiinnostavat.

Onko kellään tai missään TIETOA kys. systeemien nykyisestä verotuksesta, vieläkö valtio rankaisee ekoautoilijoita?

PS:varmat huhut ei kiinnosta, mutta jos jollakulla on todellista tietoa

7

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Profeetta...

      Olen joskus kuullut semmoisesta kuin "suomen ekoautoilija ry", tai jotain sinne päin...

      Muistaakseni niillä oli jotain tekemistä häkäpönttöjen kanssa...

      "Myös muut autoon sovellettavissa olevat ei bensa/diesel käyttöiset moottorit kiinnostavat."

      Noista tulisi lähinnä mieleen ASE (Automotive Stirling Engine)... Se kehitettiin 1970-luvulla (öljykriisi), mutta ei valitettavasti koskaan päässyt sarjatuotantoon asti.

      Tosin mainittakoot, että vuonna 1979 sillä tehtiin kokeita, ja niistä kerrotaan, että tuon stirling-koneen polttoaineen kulutus oli noin. 30% pienempi kuin vakiomallin... Tehoa oli kuitenkin yhtä paljon.

      Käytetystä polttoaineesta en ole varma, mutta oletan, että siinä käytettiin bensaa, mutta stirling koneet ovat kaikkea muuta kuin nirsoja, jopa nk. "raakaöljy dieselitkin" ovat nirsoja niihin verrattuna, sillä stirlingille riittää, että jollain konstilla tuotetaan lämpöä.

    • Kyllähän se niin on että verottaja rankaisee oitis jos joku yrittää jonkinlaista säästöä ajamalla vaikka suoturpeella.ON SE NIIN VITUN VÄÄRIN.

      • Taffel

        Verottaja rankaisee, mutta verottajaakin pitää ymmärtää. Vaihtoehtopolttoaineiden verotus on kireää, koska silloin voidaan paremmin perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta.

        Kuvitellaanpa, että jonkulla on auto, jossa saa käyttää jotain polttoainetta verotta. Vähän aikaa tavallisuudesta poikkeavaa polttoainetta käyttävää autoa ihmetellään ja ihastellaan. Siitä saatetaan tehdä jopa juttu paikalliseen lehteen tai johonkin ajankohtaisohjelmaan. Mutta sitten alkaa kova arki. Paikallisella huoltoasemalla toriparlamentti alkaa pitää kyseisen auton omistajaa yhteiskunnan vapaamatkustajana. Valtionvaraiministeriöön alkaa tulvia kiukkuisia puheluja tyyliin "Miks toi saa ajella ilmaiseksi ja me täällä vain maksetaan kiskuriveroa". Seuraavaksi voit kuvitella itsesi valtiovarainministeriön virkamiehen rooliin. Kiukkuinen kansalainen soittaa, mitä vastaat? Vastaatko näin että "Maksa sä vaan polttoaineveroa kun kerran niin tyhmä oot .Me järkevät jätkät ajelemme ilmaiseksi" tai " ei tyhmä ole se joka pyytää vaan se joka maksaa".

        Vaihtoehtopolttoaineet ovat kireästi verotettuja, koska silloin on helpompi perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta. Tavallisen polttoaineen kireän verotuksen voi aloittaa vasta sitten kun muut polttoaineet (tai niitä käyttävät ajoneuvot) on verotettu "pois alta".

        Verottaja suosii polttoaineita myös sen mukaan, mikä tuottaa suurimman verotuoton. Eli jos polttoaine on muuten halpaa, verottaja laskelmoi että sitä voi verottaa enemmän ilman myynnin tyrehtymistä. Polttoaine, jonka hinnassa on eniten veroja, nauttii valtiovallan suojelua.

        Polttoaineverotuksen alentaminen on asia, mille saa helposti kansan enemmistön kannatuksen. Miksi sitä ei ole tehty?


      • eros
        Taffel kirjoitti:

        Verottaja rankaisee, mutta verottajaakin pitää ymmärtää. Vaihtoehtopolttoaineiden verotus on kireää, koska silloin voidaan paremmin perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta.

        Kuvitellaanpa, että jonkulla on auto, jossa saa käyttää jotain polttoainetta verotta. Vähän aikaa tavallisuudesta poikkeavaa polttoainetta käyttävää autoa ihmetellään ja ihastellaan. Siitä saatetaan tehdä jopa juttu paikalliseen lehteen tai johonkin ajankohtaisohjelmaan. Mutta sitten alkaa kova arki. Paikallisella huoltoasemalla toriparlamentti alkaa pitää kyseisen auton omistajaa yhteiskunnan vapaamatkustajana. Valtionvaraiministeriöön alkaa tulvia kiukkuisia puheluja tyyliin "Miks toi saa ajella ilmaiseksi ja me täällä vain maksetaan kiskuriveroa". Seuraavaksi voit kuvitella itsesi valtiovarainministeriön virkamiehen rooliin. Kiukkuinen kansalainen soittaa, mitä vastaat? Vastaatko näin että "Maksa sä vaan polttoaineveroa kun kerran niin tyhmä oot .Me järkevät jätkät ajelemme ilmaiseksi" tai " ei tyhmä ole se joka pyytää vaan se joka maksaa".

        Vaihtoehtopolttoaineet ovat kireästi verotettuja, koska silloin on helpompi perustella tavanomaisen polttoaineen kireää verotusta. Tavallisen polttoaineen kireän verotuksen voi aloittaa vasta sitten kun muut polttoaineet (tai niitä käyttävät ajoneuvot) on verotettu "pois alta".

        Verottaja suosii polttoaineita myös sen mukaan, mikä tuottaa suurimman verotuoton. Eli jos polttoaine on muuten halpaa, verottaja laskelmoi että sitä voi verottaa enemmän ilman myynnin tyrehtymistä. Polttoaine, jonka hinnassa on eniten veroja, nauttii valtiovallan suojelua.

        Polttoaineverotuksen alentaminen on asia, mille saa helposti kansan enemmistön kannatuksen. Miksi sitä ei ole tehty?

        AKE:lta saa verovapautuksen hakemuksesta, jos ajoneuvo käyttää pääasiallisesti puukaasua.
        Ekoautoilijoiden sivuilla on jopa hakemuskaavake.


      • Taffel
        eros kirjoitti:

        AKE:lta saa verovapautuksen hakemuksesta, jos ajoneuvo käyttää pääasiallisesti puukaasua.
        Ekoautoilijoiden sivuilla on jopa hakemuskaavake.

        Ehkä ei veroteta nyt, mutta käytäntö muuttuu heti, jos puukaasuautojen lukumäärä kasvaa.


      • Taffel kirjoitti:

        Ehkä ei veroteta nyt, mutta käytäntö muuttuu heti, jos puukaasuautojen lukumäärä kasvaa.

        Tässä muutama linkki, ja vähän muutakin, joista voi perehtyä puukaasutekniikkaan.




        Kirjastoissa voi selailla korkeakoulujen diplomitöytä ja muita korkeakoulujen tutkimusraportteja. Ja jokaisen konkreettisen kirjan takasivuilla on luettelo lähdekirjallisuutta. Nämä luettelot voivat tuntua kuivilta, mutta niiden joukosta löytyy yleensä jotain josta pääsee eteenpäin. Jos ei muuta, niin jokaisessa kirjassa on taas uusi kirjallisuusluettelo, ja niin edelleen, seuraavassa taas luettelo.... Tällä tavalla pääsee eteenpäin, koska nämä lähdeluetteloissa olevat kirjat on jo kovan valintatyön tulos.

        Myös nettisivuilla esitettyjen kirjojen lopussa on lähdekirjallisuusluettelo.

        Postiennakolla saa Vakolasta kolme puukaasututkimusta. Niitten julkaisunumerot ovat:

        22, 24, ja 37.

        Vakolan puhelinnumero on: 09 - *224 251


        Ja nyt nettisivuille:

        http://koti.japo.fi/~kuisti/indeksi.htm
        (Suomen Ekoautoilijat ry)
        Alaotsikosta "Uutiset" löytyy verovapautuslomake; josta myös "valmiit" A4-kokoiset, suoraan printattavat versiot.

        http://www.hut.fi/~aryhanen/

        http://www.fao.org/DOCREP/T0512E/T0512E00.HTM
        (ladattava nettikirja)

        http://www.fluidynenz.250x.com/

        http://www.crest.org/articles/static/1/1011975339_7.html

        http://www.gengas.nu/
        (Jossa myös Suomalaisia puukaasuautoja)

        http://uk.groups.yahoo.com/group/gengasdrift/
        (avoin arkiivi vuodesta 1999 eteenpäin)
        (Kourallinen suomalaisia jäseniä)

        http://mitglied.lycos.de/cturare/bio.htm

        http://www.woodgas.com/

        http://www.btgworld.com/gi/


        Tästä pääsee varmasti alkuun; konkreettista rakentamista voi tulla katsomaan sopimuksesta
        HEKEN Protopajalla.
        Paikalla rakennetaan par'aikaa integroitua puukaasuperäkärryä Jeep'ille!

        http://www.heke.fi/index.php

        gasman


      • gasman kirjoitti:

        Tässä muutama linkki, ja vähän muutakin, joista voi perehtyä puukaasutekniikkaan.




        Kirjastoissa voi selailla korkeakoulujen diplomitöytä ja muita korkeakoulujen tutkimusraportteja. Ja jokaisen konkreettisen kirjan takasivuilla on luettelo lähdekirjallisuutta. Nämä luettelot voivat tuntua kuivilta, mutta niiden joukosta löytyy yleensä jotain josta pääsee eteenpäin. Jos ei muuta, niin jokaisessa kirjassa on taas uusi kirjallisuusluettelo, ja niin edelleen, seuraavassa taas luettelo.... Tällä tavalla pääsee eteenpäin, koska nämä lähdeluetteloissa olevat kirjat on jo kovan valintatyön tulos.

        Myös nettisivuilla esitettyjen kirjojen lopussa on lähdekirjallisuusluettelo.

        Postiennakolla saa Vakolasta kolme puukaasututkimusta. Niitten julkaisunumerot ovat:

        22, 24, ja 37.

        Vakolan puhelinnumero on: 09 - *224 251


        Ja nyt nettisivuille:

        http://koti.japo.fi/~kuisti/indeksi.htm
        (Suomen Ekoautoilijat ry)
        Alaotsikosta "Uutiset" löytyy verovapautuslomake; josta myös "valmiit" A4-kokoiset, suoraan printattavat versiot.

        http://www.hut.fi/~aryhanen/

        http://www.fao.org/DOCREP/T0512E/T0512E00.HTM
        (ladattava nettikirja)

        http://www.fluidynenz.250x.com/

        http://www.crest.org/articles/static/1/1011975339_7.html

        http://www.gengas.nu/
        (Jossa myös Suomalaisia puukaasuautoja)

        http://uk.groups.yahoo.com/group/gengasdrift/
        (avoin arkiivi vuodesta 1999 eteenpäin)
        (Kourallinen suomalaisia jäseniä)

        http://mitglied.lycos.de/cturare/bio.htm

        http://www.woodgas.com/

        http://www.btgworld.com/gi/


        Tästä pääsee varmasti alkuun; konkreettista rakentamista voi tulla katsomaan sopimuksesta
        HEKEN Protopajalla.
        Paikalla rakennetaan par'aikaa integroitua puukaasuperäkärryä Jeep'ille!

        http://www.heke.fi/index.php

        gasman

        HEKEN Protopajalla
        Jeepin puukaasuperäkärry on tässä vaiheessa
        n. 75% rakennettu! Osoitteessa:

        http://www.heke.fi/index.php

        löytyy yhteystiedot sopia tutustumiskäynnistä.
        Paikan päällä voi perehtyä rakentamiseen liittyviin seikkoihin, ja miten niitä voi ratkaista!

        gasman


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe