ismin taakse on helppo piiloutua

Zack

Esimerkiksi kommunismiin taipuvaisella ihmisellä on usein tapana hakea syntipukkia omaan tilanteeseensa jostain muualta kuin itsestä. Uskoisin, että feminismikään ei paljoa poikkea tästä mallista.

Vaara piilee siinä, että kun sokeasti uskoo kaikkeen henkilökohtaiseen, negatiiviseen kohteluun tai kokemuksiin syyllisen löytyvän jostain muualta kuin itsestä, ihminen ei kehity.

Itse olen oppinut, että jos haluaa nopeita ja tehokkaita muutoksia, kannattaa katsoa peiliin. Kehitys ja elämän laadun paraneminen alkaa pääsääntöisesti itseä ja käyttäytymistään muuttamalla.

Usein naisilla tuntuu olevan ongelmana kokemus arvostuksen puutteesta. Kyllä minäkin miehenä sitä olen kokenut. Kaikkilla ihmisillä on näitä kokemuksia. Poliittisesti sitoutumattomana miehenä minulla ei kuitenkaan ole mitään aatetta tai ideologiaa, jonka taakse voisin piiloutua.

Oli sitten mies tai nainen, todellinen arvostus pitää hankkia omilla toimilla. Hyvä esimerkki on vaikkapa se, että kun tulee uutena jäsenenä yhteisöön, ei silloin kannata odottaa kovin suurta arvostusta. Mikäli heti saman tien alkaa esittämään omia ajatuksiaan, tyrmätään ne varmasti. Arvostus tulee ajan kanssa. Olen myös huomannut, että toisia ihmisiä arvostetaan ja kuunnellaan ja toisia ei, eikä silloin sukupuoli ole se määrittävä tekijä.

2

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fantom

Aika lailla samaa mieltä. Olen usein ajatellut että tuollainen omaa vastuuta kaihtava ajattelutapa on vallalla olevalle feministiselle ajattelutavalle tyypillistä. Esimerkiksi uutisten tiedonvälitys on mielestäni nykyään aika puolueellista. Esimerkiksi tuntuu että tutkimukset, jotka sisältävät naisten oletettua heikompaa asemaa tukevia tuloksia ylittävät uutiskynnyksen tosi herkästi ja nimenomaan näitä kohtia painotetaan uutisissa.

• proffa

...itse asiassa, jos silkan tasa-arvokeskustelun ohella yleensä olisi esim. "malenismi"-liike, tämäkin saattaisin jäädä feminismin tapaiseksi yksipuoliseksi edunvalvontajärjestöksi, joka alkaisi nähdä "syyt" siihen ja tuohon pääsääntöisesti muualla.

Eli esim. malenismi näkisi matriarkaalin sitten (tai ylikorostuneen feministisen retoriikan) syypäänä kaikkiin ongelmiin, samoin kuin feminismi näkee patriarkaalin.

Toisaalta, yksipuolisilla liikkeillä on usein sitten tendenssi synnyttää vastavoimia.

Siksi minusta olisikin valitettavaa, jos miehet taantuisivat tasa-arvokeskustelussa silkan malenismin tasolle, vain "vastavoimana" feminismille. Toisaalta feministinen retoriikka tarvitsisi avartumista, kiistämättä, joten kyse ei ole helposta asiasta. Vastuun kantaminen ei ole millään alueella oikein muotia, puhuminen kylläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      217
      503
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe