50 km/h nopeusrajotus nastarenkaille

tihutyöt seis

Nastarenkaille tarvitaan 50 km/h ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, joka huomioi sekä nastarenkailijoiden tutkitusti puutteellisen kyvyn "lukea keliä" eli sovittaa ajonopeus olosuhteisiin että nastarenkaiden aiheuttaman tien pinnan kulumisen.

"Nastarenkaalla muodostuvien hengitettävien hiukkasten (PM 10) määrä on monin-
kertainen 70 km/h ajonopeudella verrattuna 50 km/h ja 30 km/h ajonopeuksiin.
Nopeuksia alentamalla voidaan siis vähentää pölyn muodostusta."

"Tulokset osoittivat, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksista aiheutuvat kulumatuotteet olivat suurin yksittäinen lähde, jonka osuus kevätkauden näytteissä oli 40–50 prosenttia."

"Pölyn muodostumisprosesseja koskevien tutkimusten perusteella merkittävin
selittäjä kevätkaudella havaittavalle päällysteperäiselle pölylle on nastarenkaiden
aiheuttama päällysteen kuluma."

http://www.hel.fi/hel2/ymk/julkaisut/2013/julkaisu_06_13_net.pdf

24

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ewrgf3333333

      Kyllä se mulle sopii, ihan sama ajanko 80km/h vai 50km/h.
      Mä ostan varmaan kitkuttimet seuraaviksi renkaiksi mutta kuten olen aiheesta
      tehnyt oman avauksenkin otsikolla että kummat tulee valtiolle kalliimiksi, tukea autoilijoita siirtymään kitkarenkaisiin vai kustantaa nastarenkainen
      aiheuttamia teiden kulumisia.

      Kun kyse on siitä että autoja edelleen myydään niin uusia kuin käytettyjä nastarenkailla eli nastarenkaisia autoja tulee olemaan vielä hyvin kauan liikenteessä.
      Itsellänikin on vuonna 2007 ostetun auton nastarenkaat edelleen tällekkin talvelle, itse auto on 2005 mallin että kaippa ne saattaa alkuperäiset jopa olla. Kun ei nuo talvirenkaat paljoa kulua ainakaan mun ajotyylillä.

      Sitä tuskin voi kukaan kiistää kun kun vertailussa on hyvät ja kitka- ja nastarenkaat niin huonoissa olosuhteissa kitkarenkailla osa ajaa sitten niitä kolareita enemmän kun pito ei riitä pelkällä kumikontaktilla vaan pitää olla jään pintaakin rikkovaa materiaalia eli jonkunlaiset nastat.

    • rakastelen nastojani

      Taas provo. Nastoista ei todellisuudessa ole mitään haittaa. Ne kannattaa varmuuden vuoksi laittaa alle syyskuun alussa ja ottaa pois toukokuun lopussa, varsinkin täällä etelässä, jossa talvi on tunnetusti pitkä. Turvallista matkaa.

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Kyllä nyt taas jaksetaan jauhaa nastoista kun on saanut levätä 6kk!!!!!!!!!!!! Ja kohta alkaa taas jauhaaminen karavaanareista!!!!!!!!

    • kitkat haisee.

      lopetetaan teiden suolaaminen niin loppuu se asfaltin kuluminenkin ja mureneminen kun se vesi ei koko ajan sula ja jäädy vuorotellen, ja luonto pelastuu.

      • Spikes

        Just näin, suolauksella aiheutetaan suuremmat ongelmat. Paras olis kun tiet olis jäässä ja lumessa, ei kuluis tiet eikä olis pölyä.


    • Aivovauriot hoitoon

      Puutteellinen kyky lukea kelia tarkoittaa puutteellista aivotoimintaa. Esim. Lokakussa Etelä-Suomessa nastarenkaita käyttävät voimme luokitella aivovammaisiksi.

      • GoldenStar

        Hah.. Itse olet aivovammainen.. Toisaalta, syksy on pitkään lauha, niin kesärenkailla pärjää kyllä. Kitkarenkaita voi käyttää kun lämpötila seilaa nollan asteen kummallakin puolella. Nastarenkaat voi laittaa alle kun lämpötila jää pysyvästi pakkasen puolelle.


      • jääkausi
        GoldenStar kirjoitti:

        Hah.. Itse olet aivovammainen.. Toisaalta, syksy on pitkään lauha, niin kesärenkailla pärjää kyllä. Kitkarenkaita voi käyttää kun lämpötila seilaa nollan asteen kummallakin puolella. Nastarenkaat voi laittaa alle kun lämpötila jää pysyvästi pakkasen puolelle.

        Suomessa on nastarenkaita tarvinnut silloin kun lämpötila oli pysyvästi pakkasen puolella, eli jääkaudella.

        Tämä loppui n. 10 000 vuotta sitten.

        Seuraavaan jääkauteen asti kitkoilla pärjää mitä parhaiten.


      • sissus näitä idiootteja

        Vihdoinkin asiaa. Hämmästelen miten tämä porukka on saanut ajokortin. Kuka täysin järjissään oleva vaihtaa nastarenkaat alle täällä etelässä, ellei ole johonkin kauemmas menossa. Pakkohoitoon nämä vajakit pitäisi saada.


    • P e n t t i

      Hohhoijaa. Talvella pitää olla talvirenkaat ja kesällä voi sitten kikkailla kitkarenkailla, jos on ihan pakko.
      Mutta hölmöä sekin on, kun kunnon kesärenkaat on kitkoja paremmat.

      • SENTTI

        Edes PENTTI ei voi olla niin tyhmä ett luulee parhaimpienkaan kesärenkaiden pärjäävän jäällä tai lumella huonoimmallekaan kitkarenkaalle!


      • P e n t t i
        SENTTI kirjoitti:

        Edes PENTTI ei voi olla niin tyhmä ett luulee parhaimpienkaan kesärenkaiden pärjäävän jäällä tai lumella huonoimmallekaan kitkarenkaalle!

        Oh my. Luepas tarkemmin. Mutta väännän silti rautalangasta.

        Kesällä:
        Kesällä kesärenkaat on paremmat kuin kitkarenkaat.

        Talvella:
        Talvirenkaissa on nastat.
        Jos sitten talvella haluaa ihan välttämättä huonompaa pitoa, niin voi ajaa kitkoilla.
        Ja jos talvella haluaa vielä tätäkin huonompaa pitoa, niin sitten voi laittaa kitkojen sijaan kesärenkaat.

        Kitkarenkaille ei siis jää mitään järjellistä käyttöä.


      • nastaurpo
        P e n t t i kirjoitti:

        Oh my. Luepas tarkemmin. Mutta väännän silti rautalangasta.

        Kesällä:
        Kesällä kesärenkaat on paremmat kuin kitkarenkaat.

        Talvella:
        Talvirenkaissa on nastat.
        Jos sitten talvella haluaa ihan välttämättä huonompaa pitoa, niin voi ajaa kitkoilla.
        Ja jos talvella haluaa vielä tätäkin huonompaa pitoa, niin sitten voi laittaa kitkojen sijaan kesärenkaat.

        Kitkarenkaille ei siis jää mitään järjellistä käyttöä.

        Pentillä on varmaan vuosikymmenten kokemus kitkarenkaista, eikö vaan?


      • P e n t t i
        nastaurpo kirjoitti:

        Pentillä on varmaan vuosikymmenten kokemus kitkarenkaista, eikö vaan?

        Kun osaa lukea, laskea ja ajatella, niin kaikkea ei tarvitse oppia kokemuksen kautta :-)))
        Poliisikin suosittelee talvella vain talvirenkaita.


    • feef

      Totta puhut. Ja kun aina täällä jauhetaan, että viis kustannuksista, turvallisuus ensisijaisesti, niin 50km/h lisää myös merkittävästi nastarenkaiden käyttäjän turvallisuutta

      • 9+9

        Parhaiten nastarengaskuskien, kuten kaikkien muidenkin, turvallisuus paranee kun kitkarenkailla ajavat siirtyvät nastarenkaisiin.
        Silloin myös kustannukset tienpidon, luonnon saastumisen, ruostevaurioiden yms osalta laskevat huomattavasti.
        Kustannukset siis laskevat ja turvallisuus paranee. Herääkin kysymyksiä, miksi ylipäänsä....
        No jaa kaikkihan tietävät, mutta syystä tai toisesta joillekin hieman suurempi hiljaisuus (ainoa kitkojen etu) on ykkösasia, joka menee turvallisuuden ja kustannusten edelle.


      • feef
        9+9 kirjoitti:

        Parhaiten nastarengaskuskien, kuten kaikkien muidenkin, turvallisuus paranee kun kitkarenkailla ajavat siirtyvät nastarenkaisiin.
        Silloin myös kustannukset tienpidon, luonnon saastumisen, ruostevaurioiden yms osalta laskevat huomattavasti.
        Kustannukset siis laskevat ja turvallisuus paranee. Herääkin kysymyksiä, miksi ylipäänsä....
        No jaa kaikkihan tietävät, mutta syystä tai toisesta joillekin hieman suurempi hiljaisuus (ainoa kitkojen etu) on ykkösasia, joka menee turvallisuuden ja kustannusten edelle.

        Turha on haaveilla, että suolaaminen loppuisi jos henkilöautoilijat siirtyisivät nastarenkaisiin...

        Olet saattanut unohtaa, että sinun polttoaineesi bensa-asemalle, tai leipä k-markettiisi ja taulu-tv:si giganttiin kulkee kitkarenkailla ympärivuodet.

        Joten eiköhän sinunkin ole aika ottaa vastuu tekemisistäsi, ja opetella ajamaan kelien mukaan. Näin ollen sinäkin pääset turvallisesti perille (kun kerran pääsee 76t yhdistelmäkin) kitkarenkailla. Ja Suomen velanottotarve pienenee korjauskustannusten vähetessä ja tiestö pysyisi jatkossakin edes välttävässä kunnossa.

        Jos taas olet päättänyt olla idiootti lopun elämääsi, niin ole. Kuitekin meidän fiksujen pitäisi rankaista haitallisesta käytöksestä, esimerkiksi laittamalla haittavero nastarenkaille. Tosin en tiedä olisiko sekään riittävä, sillä rahalla ei kuuluisi saada ostettua oikeutta tuhota toisten terveyttä ja omaisuutta.


      • 9+9
        feef kirjoitti:

        Turha on haaveilla, että suolaaminen loppuisi jos henkilöautoilijat siirtyisivät nastarenkaisiin...

        Olet saattanut unohtaa, että sinun polttoaineesi bensa-asemalle, tai leipä k-markettiisi ja taulu-tv:si giganttiin kulkee kitkarenkailla ympärivuodet.

        Joten eiköhän sinunkin ole aika ottaa vastuu tekemisistäsi, ja opetella ajamaan kelien mukaan. Näin ollen sinäkin pääset turvallisesti perille (kun kerran pääsee 76t yhdistelmäkin) kitkarenkailla. Ja Suomen velanottotarve pienenee korjauskustannusten vähetessä ja tiestö pysyisi jatkossakin edes välttävässä kunnossa.

        Jos taas olet päättänyt olla idiootti lopun elämääsi, niin ole. Kuitekin meidän fiksujen pitäisi rankaista haitallisesta käytöksestä, esimerkiksi laittamalla haittavero nastarenkaille. Tosin en tiedä olisiko sekään riittävä, sillä rahalla ei kuuluisi saada ostettua oikeutta tuhota toisten terveyttä ja omaisuutta.

        "Turha on haaveilla, että suolaaminen loppuisi jos henkilöautoilijat siirtyisivät nastarenkaisiin..."
        No ei lopu, mutta vähenisi. Ja se on varmaa, jos nastarenkailla ajavia ei olisi, niin suolausmäärät lisääntyisivät huimasti.

        "Olet saattanut unohtaa, että sinun polttoaineesi bensa-asemalle, tai leipä k-markettiisi ja taulu-tv:si giganttiin kulkee kitkarenkailla ympärivuodet."
        Pakettiautoissa on lähes poikkeuksetta nastarenkaat, kuten muissakin ammattiliikenteen autoissa. Kuorma-autoissa taasen samat kesärenkaat ympäri vuoden. En ole unohtanut.

        "Joten eiköhän sinunkin ole aika ottaa vastuu tekemisistäsi, ja opetella ajamaan kelien mukaan. Näin ollen sinäkin pääset turvallisesti perille (kun kerran pääsee 76t yhdistelmäkin) kitkarenkailla. "
        Ajelen kelien mukaan ja autossani on nastarenkaat talvisin. Toistaiseksi olen aina päässyt perille turvallisesti. Otan siis vastuun tekemisistäni ja ennenkaikkea turvallisuudesta, omastani ja muiden. Minulla on muutkin auton turvavarusteet kuin talvirenkaat kunnossa noin kaksi vuotta vanhassa nelivetoautossani.

        "Ja Suomen velanottotarve pienenee korjauskustannusten vähetessä ja tiestö pysyisi jatkossakin edes välttävässä kunnossa."
        Juuri näinhän teenkin. Eli en ainakaan rengasvalintani vuoksi lisää suolaustarvetta enkä sitä myöden riko teitä, siltoja, autoja, en myrkytä luontoa jne.

        "Jos taas olet päättänyt olla idiootti lopun elämääsi, niin ole. "
        En ole päättänyt tuollaista, siksihän pyrin valitsemaan mahdollisimman turvalliset varusteet. Luontoa saastuttamista välttäen mahdollisimman paljon. Mitekäs sinun laitasi mahtaakaan tämän suhteen olla...

        "Kuitekin meidän fiksujen pitäisi rankaista haitallisesta käytöksestä esimerkiksi laittamalla haittavero nastarenkaille."
        Tuo nyt ei kyllä olisi fiksua. Siitähän seuraisi valtava suolauksen lisääminen jonka seurauksena tiestö tuhoutuisi entistä enemmän, luonto myrkyttyisi. Entistä enemmän, jo nyt vaarassa olevat pohjavedet pilaantuisivat varmasti, liikenneonnettomuudet lisääntyisivät jne jne.
        Mikä mahtaa ollakaan käsityksesi fiksuudesta? Eipä vakuuta, ei...

        "Tosin en tiedä olisiko sekään riittävä, sillä rahalla ei kuuluisi saada ostettua oikeutta tuhota toisten terveyttä ja omaisuutta."
        Totta, tuohon terveysasiaan ei riitä rahalla korvaaminen. Myöskään pohjavesien puhdistaminen ei ole halpaa, onhan sekin yhteistä omaisuuttamme, muusta luonnosta puhumattakaan.


      • M+S
        9+9 kirjoitti:

        "Turha on haaveilla, että suolaaminen loppuisi jos henkilöautoilijat siirtyisivät nastarenkaisiin..."
        No ei lopu, mutta vähenisi. Ja se on varmaa, jos nastarenkailla ajavia ei olisi, niin suolausmäärät lisääntyisivät huimasti.

        "Olet saattanut unohtaa, että sinun polttoaineesi bensa-asemalle, tai leipä k-markettiisi ja taulu-tv:si giganttiin kulkee kitkarenkailla ympärivuodet."
        Pakettiautoissa on lähes poikkeuksetta nastarenkaat, kuten muissakin ammattiliikenteen autoissa. Kuorma-autoissa taasen samat kesärenkaat ympäri vuoden. En ole unohtanut.

        "Joten eiköhän sinunkin ole aika ottaa vastuu tekemisistäsi, ja opetella ajamaan kelien mukaan. Näin ollen sinäkin pääset turvallisesti perille (kun kerran pääsee 76t yhdistelmäkin) kitkarenkailla. "
        Ajelen kelien mukaan ja autossani on nastarenkaat talvisin. Toistaiseksi olen aina päässyt perille turvallisesti. Otan siis vastuun tekemisistäni ja ennenkaikkea turvallisuudesta, omastani ja muiden. Minulla on muutkin auton turvavarusteet kuin talvirenkaat kunnossa noin kaksi vuotta vanhassa nelivetoautossani.

        "Ja Suomen velanottotarve pienenee korjauskustannusten vähetessä ja tiestö pysyisi jatkossakin edes välttävässä kunnossa."
        Juuri näinhän teenkin. Eli en ainakaan rengasvalintani vuoksi lisää suolaustarvetta enkä sitä myöden riko teitä, siltoja, autoja, en myrkytä luontoa jne.

        "Jos taas olet päättänyt olla idiootti lopun elämääsi, niin ole. "
        En ole päättänyt tuollaista, siksihän pyrin valitsemaan mahdollisimman turvalliset varusteet. Luontoa saastuttamista välttäen mahdollisimman paljon. Mitekäs sinun laitasi mahtaakaan tämän suhteen olla...

        "Kuitekin meidän fiksujen pitäisi rankaista haitallisesta käytöksestä esimerkiksi laittamalla haittavero nastarenkaille."
        Tuo nyt ei kyllä olisi fiksua. Siitähän seuraisi valtava suolauksen lisääminen jonka seurauksena tiestö tuhoutuisi entistä enemmän, luonto myrkyttyisi. Entistä enemmän, jo nyt vaarassa olevat pohjavedet pilaantuisivat varmasti, liikenneonnettomuudet lisääntyisivät jne jne.
        Mikä mahtaa ollakaan käsityksesi fiksuudesta? Eipä vakuuta, ei...

        "Tosin en tiedä olisiko sekään riittävä, sillä rahalla ei kuuluisi saada ostettua oikeutta tuhota toisten terveyttä ja omaisuutta."
        Totta, tuohon terveysasiaan ei riitä rahalla korvaaminen. Myöskään pohjavesien puhdistaminen ei ole halpaa, onhan sekin yhteistä omaisuuttamme, muusta luonnosta puhumattakaan.

        Tiedoksesi että kuorma-autoihin vaihdetaan talveksi karkeampikuvioiset renkaat. Ne eivät siis ole samat renkaat joilla kesällä ajetaan!


      • Taptaptaptap
        M+S kirjoitti:

        Tiedoksesi että kuorma-autoihin vaihdetaan talveksi karkeampikuvioiset renkaat. Ne eivät siis ole samat renkaat joilla kesällä ajetaan!

        Eli ne kitkarenkaat... Pitäisikö nyt antaa hyvistä hoksottimista aplodit?


      • feef
        9+9 kirjoitti:

        "Turha on haaveilla, että suolaaminen loppuisi jos henkilöautoilijat siirtyisivät nastarenkaisiin..."
        No ei lopu, mutta vähenisi. Ja se on varmaa, jos nastarenkailla ajavia ei olisi, niin suolausmäärät lisääntyisivät huimasti.

        "Olet saattanut unohtaa, että sinun polttoaineesi bensa-asemalle, tai leipä k-markettiisi ja taulu-tv:si giganttiin kulkee kitkarenkailla ympärivuodet."
        Pakettiautoissa on lähes poikkeuksetta nastarenkaat, kuten muissakin ammattiliikenteen autoissa. Kuorma-autoissa taasen samat kesärenkaat ympäri vuoden. En ole unohtanut.

        "Joten eiköhän sinunkin ole aika ottaa vastuu tekemisistäsi, ja opetella ajamaan kelien mukaan. Näin ollen sinäkin pääset turvallisesti perille (kun kerran pääsee 76t yhdistelmäkin) kitkarenkailla. "
        Ajelen kelien mukaan ja autossani on nastarenkaat talvisin. Toistaiseksi olen aina päässyt perille turvallisesti. Otan siis vastuun tekemisistäni ja ennenkaikkea turvallisuudesta, omastani ja muiden. Minulla on muutkin auton turvavarusteet kuin talvirenkaat kunnossa noin kaksi vuotta vanhassa nelivetoautossani.

        "Ja Suomen velanottotarve pienenee korjauskustannusten vähetessä ja tiestö pysyisi jatkossakin edes välttävässä kunnossa."
        Juuri näinhän teenkin. Eli en ainakaan rengasvalintani vuoksi lisää suolaustarvetta enkä sitä myöden riko teitä, siltoja, autoja, en myrkytä luontoa jne.

        "Jos taas olet päättänyt olla idiootti lopun elämääsi, niin ole. "
        En ole päättänyt tuollaista, siksihän pyrin valitsemaan mahdollisimman turvalliset varusteet. Luontoa saastuttamista välttäen mahdollisimman paljon. Mitekäs sinun laitasi mahtaakaan tämän suhteen olla...

        "Kuitekin meidän fiksujen pitäisi rankaista haitallisesta käytöksestä esimerkiksi laittamalla haittavero nastarenkaille."
        Tuo nyt ei kyllä olisi fiksua. Siitähän seuraisi valtava suolauksen lisääminen jonka seurauksena tiestö tuhoutuisi entistä enemmän, luonto myrkyttyisi. Entistä enemmän, jo nyt vaarassa olevat pohjavedet pilaantuisivat varmasti, liikenneonnettomuudet lisääntyisivät jne jne.
        Mikä mahtaa ollakaan käsityksesi fiksuudesta? Eipä vakuuta, ei...

        "Tosin en tiedä olisiko sekään riittävä, sillä rahalla ei kuuluisi saada ostettua oikeutta tuhota toisten terveyttä ja omaisuutta."
        Totta, tuohon terveysasiaan ei riitä rahalla korvaaminen. Myöskään pohjavesien puhdistaminen ei ole halpaa, onhan sekin yhteistä omaisuuttamme, muusta luonnosta puhumattakaan.

        ""Turha on haaveilla, että suolaaminen loppuisi jos henkilöautoilijat siirtyisivät nastarenkaisiin..."
        No ei lopu, mutta vähenisi. Ja se on varmaa, jos nastarenkailla ajavia ei olisi, niin suolausmäärät lisääntyisivät huimasti." - Miten se suolaustarve niin hurjasti vähenisi? Rekan pitäisi silti päästä ajamaan, oli niitä nastarenkaita jokaisessa autossa tai ei yhdessäkään. Vai oliko ideana, että nastarenkaat rouhivat niin paljon, että se on ikäänkuin hiekoitusta?

        "Pakettiautoissa on lähes poikkeuksetta nastarenkaat, kuten muissakin ammattiliikenteen autoissa. Kuorma-autoissa taasen samat kesärenkaat ympäri vuoden. En ole unohtanut." - No vielä huolestuttavampaa, jollet ole vain ymmärtänyt!! Eli ajoneuvo, mikä pysähtyy kesäkelilläkin paljon huonommin, pärjää talvella mainiosti kitkarenkailla. Sinun kannattaisi ehkä peilin ääressä miettiä jokunen tovi, miten tämä on mahdollista.

        ""Ja Suomen velanottotarve pienenee korjauskustannusten vähetessä ja tiestö pysyisi jatkossakin edes välttävässä kunnossa."
        Juuri näinhän teenkin. Eli en ainakaan rengasvalintani vuoksi lisää suolaustarvetta enkä sitä myöden riko teitä, siltoja, autoja, en myrkytä luontoa jne." - Kts. ensimmäinen kommentti.

        ""Jos taas olet päättänyt olla idiootti lopun elämääsi, niin ole. "
        En ole päättänyt tuollaista, siksihän pyrin valitsemaan mahdollisimman turvalliset varusteet. Luontoa saastuttamista välttäen mahdollisimman paljon. Mitekäs sinun laitasi mahtaakaan tämän suhteen olla..." - Et ehkä ole päättänyt, olet vain luisunut tuohon tilanteeseen. Itse ajattelen muitakin kuin omaa napaa, siksi en ole idiootti vahingossa enkä tarkoituksella.

        "
        "Kuitekin meidän fiksujen pitäisi rankaista haitallisesta käytöksestä esimerkiksi laittamalla haittavero nastarenkaille."
        Tuo nyt ei kyllä olisi fiksua. Siitähän seuraisi valtava suolauksen lisääminen jonka seurauksena tiestö tuhoutuisi entistä enemmän, luonto myrkyttyisi. Entistä enemmän, jo nyt vaarassa olevat pohjavedet pilaantuisivat varmasti, liikenneonnettomuudet lisääntyisivät jne jne.
        Mikä mahtaa ollakaan käsityksesi fiksuudesta? Eipä vakuuta, ei..." - Kts. ensimmäinen kommentti.

        ""Tosin en tiedä olisiko sekään riittävä, sillä rahalla ei kuuluisi saada ostettua oikeutta tuhota toisten terveyttä ja omaisuutta."
        Totta, tuohon terveysasiaan ei riitä rahalla korvaaminen. Myöskään pohjavesien puhdistaminen ei ole halpaa, onhan sekin yhteistä omaisuuttamme, muusta luonnosta puhumattakaan." - Suolaa levitetään ainoastaan tarpeen mukaan, nastoilla rouhitaan menemään, vaikka mitään syytä sellaisia ei olisi käyttää. Ja tässä kohtaa tarkoitan niitä teitä, missä ei ole viikkokausiin ollut lunta taikka jäätä. Lisäksi pohjavesialueilta on vähennetty suolausta, jotta ympäristövaikutukset pohjavesiin olisivat mahdollisimman pienet. Onko nastoja rajoitettu kaupungeissa, jotta ympäristövaikutukset hengitysilmaan olisivat mahdollisimman pienet? No eipä ole. Syytä kyllä olisi.


      • tapitapi itsellesi
        Taptaptaptap kirjoitti:

        Eli ne kitkarenkaat... Pitäisikö nyt antaa hyvistä hoksottimista aplodit?

        Jos pikkasen renkaista mitään ymmärrät niin sinun pitäisi tajuta ettei talvirengas välttämättä ole sama kuin kitkarengas. Ei kuorma-eikä henkilöautoissa. Jos renkaassa on M S-merkintä se tarkoittaa talvikäyttöön sallittua rengasta mutta se ei välttämättä ole kuitenkaan kitkarengas. Katsos henkilöauton nastarenkaista voi nyppiä nastat pois ja yhä edelleen se on talvirengas mutta ei kitkarengas. Kuviointi on aivan erilainen. Kuorma-autoissa vaihdetaan talveksi alle nk. talvipinta joka ei välttämättä kuitenkaan ole kitkarengas.

        Sulle ei hoksottimista ainakaan voi ablodeja antaa!


    • Nolo Sika

      Nastarengasautoille päinvastoin vapaat nopeudet koska mitä kovempaa ne ajavat sitä lyhyemmän aikaa ne ovat tienpäällä ja sitä kautta myös asfaltin kuluminen vähenee. Vähemmän aikaa tiellä ==> vähemmän kulumaa! Yksinkertaista??!

      • sika nolo

        Valitettavasti ne eivät tälläkaan tavalla kuole pois riittävän nopeasti.

        Rotanmyrkyn ja haulikon käytön voisii sallia myös näiden tuholaisten hävittämisessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe