Luottokortin myöntämisperusteet ?

kortinhakija

Pankin asiakaspalvelun mukaan jos luottokortin myöntämiselle on minimituloraja, tuollaisen tulorajan olemassaolo ja suuruus ovat pankin liikesalaisuus.

Mutta asian selvittämistä julkisella keskustelualueella ei toki estä kukaan.

Siispä toivon sinulta, jolle on myönnetty luottokortti, seuraavaa:

1. Katso muiden vastaajien joukosta pienin kuukausitulo (sekä brutto että netto).

2. Jos oma kuukausitulosi on sama tai suurempi, ei tarvitse vastata.

3. Jos oma kuukausitulosi on pienempi kuin pienituloisimman vastajan (tai jos olet ensimmäinen vastaaja), laita tähän kuukausitulosi, sekä brutto että netto, kun en tiedä, kumman mukaan pankit päätöksensä tekevät.

Näin saa selville tämän: Mikä on pienin tulotaso, jolla pankki suostuu myöntämään luottokortin, sitä kun pankki ei suostu suoraan kertomaan.

Jos sinulla EI ole luottokorttia, ja mahd. korttihakemuksesi on hylätty, ei tarvitse vastata.

Suurin syy luottokortin tarpeelle: Jos ostan lentolipun, mutta lentoyhtiö ajautuu konkurssiin, luottokortilla lippunsa maksanut voi reklamoida maksun.

Sensijaan Visa Debitillä lentolippunsa maksaneella ei välttämättä ole samaa oikeutta.

21

4275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PankkiBotti

      Raja on 2 000 € bruttona. Tosin ammatti, työsuhteiden kesto, paljon rahaa tulee & kuinka usein, omaisuus, verotus..... Ei ole yhtä tekijää. Joten vaikka tienaisitkin tuon
      ei korttia välttämättä tule.



      T: Pankki

    • Kekkonen2

      Pankit eivät ilmoita myöntämisperusteita, koska ilmoittaminen houkuttelisi juuri sopivasti narraamaan kysyttyjä teitoja, jotta kortin saisi.

      Isellä on raja tullut useasti vastaan 2 x bruttotulojen kohdalla eli luottorajan on saanut nostettua 2 x kuukausi bruttotuloihin asti, mutta siitä ylöspäin ei ole onnistunut. Tuon on pystynyt tekemään kortin myöntäjäkohtaisesti useammallekin kortille, eli 2x brutto/kk per myöntäjä. Tuon on pakko olla jonkinlainen raja, koska muiden tietojen osalta minulla ei ole mitään negatiivista kortin myöntämiseen vaikuttavaa asiaa.

    • dkhg

      Kuukausitulot on vain yksi tekijä asiassa, myös muut asiat vaikuttaa. Esimerkiksi, ko. pankissa oleva varallisuus ja muut olemassaolevat velat. Ja totta kai myös vanha historia maksujen suhteen.

      • Kekkonen2

        dkhg:lle... kuukausitulot ovat yksi asia, mutta kuten todettu, vaikka muut asiat olisivat kuinka hyvin, on imeisen vaikea saada luottolimittiä 2 x bruttokuukausituloja korkeammalle


    • Luotto1

      Itse sain luottokortin, kun opiskelin. Opiskelijat riittävillä opintosuoritteilla on ainoa ryhmä, jotka saavat kortin ilman "tuloja".

      • Vakuusvaje

        Minä sain kortin ollessani työttömänä ja peruspäivärahalla, tai oikeastaan sitä tarjottiin pankin taholta pyytämättä. Kun kerroin senhetkisestä tilanteesta, pankkineiti oli yllättynyt ja ilmeisesti tarkisti myöntöperusteet Luottokunnasta. Parin tunnin kuluttua tuli myönteinen päätös. Ilmeisesti varallisuus ja hyvin hoidetut pankkiasiat painavat nekin asiassa.


    • nomorecards

      Itse olen miettinyt montaa asia kielteisesti. Luottokorttia sen takia, että moni paikkaa puuttuvaa rahaa luottokorttilla, eletään siis tappiin ja jatketaan kortilla. Luottokortteja on saanut aika helposti. Kun ostat 300e kodinkoneen luotolla, niin saat jopa 5000e limitin jota voit käyttää ruokakaupassa. Kun raha on bitteinä, niin se sit kuluu sieluttomasti.

      Mutta toisaalta. Jos olisi vaikka se 5000e sivussa, niin se on turvallisempaa, kun käyttää luottokorttia ja maksaa sitten ostot pois seuraavassa laskussa. Tåmä tietenkin tarkoittaa että on tuloja ja säästää sinne sivuun lisää rahaa säännöllisesti.

      Mutta monella ei ole sitä kortin limittiä tai/ ja tapaa säästää sinne lisää käyttöä vaan kaikki mitä tulee, niin meneekin samalla. Tästä taitaa olla kyse myös ketjun alkajalla, että ei ole säännöllistä tapaa hoitaa taloutta positiivisella vireellä.

    • ketjun aloittaja

      On se kumma kun pyydettiin vastauksia, jossa mainitaan oma brutto- ja nettotulosi sinulta, jolle kortti on myönnetty, niin sen sijaan tulee huuhaa -vastauksia.

      Rahaa on tilillä ihan tarpeeksi, eli todellakin ainoa syy kortille on turva lentoyhtiön konkurssi- tai muussa siihen rinnastettavissa olevassa tilanteessa.

      Matkavakuutuskaan ei välttämättä auta, koska usein (aina?) jopa ns. jatkuvissa matkavakuutuksissa on 3 kk raja, eli yli 3 kk kestävillä matkoilla vakuutus on voimassa vain ensimmäiset 3 kk.

      Jos laitat tänne tulotietosi, niin eipä kukaan tiedä nimeäsi. Käytä vaikka naapurisi suojaamatonta WLAN -verkkoa, jos pelkäät, että joku taho voisi IP -osoitteesta selvittää nimesi.

      Siis tulotietoja kaivataan sinulta, jolla on luottokortti.
      Ja jos tulot ovat suuremmat kuin joku, jolle kortti myönnetty, ei tarvitse ilmoittaa.
      Myöskään 0€ tuloilla olevat opiskelijat eivät ole kiinnostuksen kohde.

      • Kekkonen2

        Kuulostaa siltä että tulotiedoista se on kiinni. Taisin jo aiemminkin todeta että ehdoton kipuraja luottolimitille on 2 x bruttotulot kuukaudessa ja silloin saa hakijan muut tiedot olla kaikilta osin lähes optimit

        Uskon myös että enempi vaikuttaa säännölliset bruttotulot kuukaudessa kuin talletusvarat tileillä tai pörssissä.

        Myös on niin, että helpoimmin kortin saa tietyllä luottolimitillä kun valitsee pienimmän kuukausilyhennyksen.


      • Ketsjun Polttaja

        Eli sulla ei ole säännöllisiä tuloja joilla maksaa niitä luottokorttilaskuja?


    • ei rahasta mutta

      Korttia ei saa nykyisin jo stili aina tyhjä eli aina tili lähes nollille tilipäivänä.Silloin ei auta 10000€ tulotkaan ja pankki määrää sen eikä voi valittaa.

      • Anonyymi

        Minulle ei myönnetty luottokorttia kun anoin sitä jättäytessäni pois työelämästä kortistoon 57-vuotiaana. Varallisuutta oli kertynyt riittävästi elämiseen, eli vajaa puoli miljoonaa sijoitettuna. Ei auttanut vaikka olin maksanut samassa pankissa pari asuntolainaa aiemmin etuajassa, eikä selitykset pankkiin, että varallisuutta on enemmän kuin koskaan. Oma asunto sijoitukset siihen päälle...


      • Anonyymi

        Luottokortti kannattaa hankkia silloin, kun on työssä (vaikka ei tarvitsisikaan sitä) eikä yrittää hankkia sitä vasta työttömänä.


    • Kekkonen2

      noh, mulla on esim OP:n tili aina tyhjänä, koska sinne ei tule mitään muuta kuin 150EUR/kk as. lainan lyhennykseen ja muuten ei mitään. Silti sain OP:sta 8000 EUR limittiä jaettuna kahdelle eri kortille. Samaten tyhjennän kyllä tehokkaasti kaikki muutkin tilit pörssiin palkkapäivänä eli jätän vain sen verran että saan erääntyvät laskut maksettua ennen seuraavaa palkkapäivää. Toimii hienosti.

    • On sitä

      Ei tilillä olevan rahan määrällä ole pankille väliä korttia myönnettäessä, vaan:
      - Maksukäyttäytymis menneisyydellä.
      - Tilin läpi kulkevalla vuosittaisella rahamäärällä.

    • asijan tuntija

      Sulla on väärä tieto tässä lauseessa: "Sensijaan Visa Debitillä lentolippunsa maksaneella ei välttämättä ole samaa oikeutta."

      Samat säännöt pätevät olkoon maksu hoidettu Debit- tai Credit-puolella.

      • Anonyymi

        Ei päde samat säännöt. Jos lentoyhtiö menee konkurssiin, kuluttaja voi vaatia hyvitystä luotonantajalta, kuten muissakin tapauksissa joissa palvelussa/tuotteessa on vikaa. Asiassa määrää kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §, ja vastuussa on nimenomaan "luotonantaja", eli koskee vain luotolla tehtyjä ostoksia, ei Debitillä.

        Sen sijaan jos korttia käytetään oikeudettomasti, niin sen pankki joutuu hyvittämään Debitin tapauksessakin. Esimerkiksi jos kortin tiedot on vuotaneet jostakin verkkokaupasta hämärähemmoille (mikä ei ole kuluttajan syytä).


    • Korttiosto

      Häh? Mulla ei ole vielä koskaan hylätty yhtään ainoaa korttihakemusta. Tällä hetkellä käytössä on, Hypo Masteri (Compass Card), K-Plus MasterCard, S-Pankin Visa, Amexi ja Dinerssi.

      Mikä siinä on niin vaikeaa?

    • Pasxan möivät

      Tää että kortin saaminen olisi jotenkin vaikeeta on ihan skeilaa.

      Firmat lähettelevät mainoksia, haluaisitko meidän kortin?

      Nytkin rahapussissa on neljä korttia: kaksi omaa, eri firmoilta, ja pari duunikorttia.

      Korteissa yhteensä on limittiä >100k€, joo pääosa duunikorteissa.

    • Anonyymi

      Itse en sanut POP Pankista luottokorttia koska vuositulot liian pienet vaikka pankkitilillä rahaa yli 50 000 euroa. Kummallista ettei pääoma riitä vakuudeksi.

    • Anonyymi

      Kaikilla pankeilla omat salaiset ja keskenään samat luottoluokitukset kaikille kuluttaja-asiakkaille. Tuo ekassa vastauksessa ollut 2000€ Br palkka voi olla hyvinkin totta vielä 2020 luvulla.

      Tulo voi olla palkkaa tai eläkettä muttei mikään viimesijainen kela etuus vaikka asiointi olisi kymmenen tuhatta euroa. Tottakai jos pa. saa yllättäen kasaan ”miljoonan” niin pankkihan ajaa läpi isolla limiitillä olevan kortin. Kyse on vakuudesta.

      Mutta mielestäni täällä on kaksi harhaa. Lainaa pidetään ratkaisuna rahattomuuteen. Toinen juttu on lainan saannin vaikeus ja kun on saatu lainaa niin itketään rahaongelmia.

      Kyllä tyhjästäkin pienen kasan saa aikaan kun itse alkaa pännäämään ja ei anna neuvojien tai siipeiliöitten tulla liikaa iholle. 600€ on helppo saada kasaan vuodessa ja kaksi kolmessa vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe