När skall vi hålla offentlig diskussion..

vore på tiden

om språkaktivisternas systematiska smutskastande (på olika diskussionsforum på natet )av den svenskspråkiga befolkningen och det svenska språket.

36

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nostan hattua!

Kuuntele mieluummin tolkullisia suomenruotsalaisia kuin kielitalibaneja,ongelman ratkaisu on aivan teidän käsissänne.

"Inte tvång, utan satsningar!

Som svensklärare kan jag ibland känna att det förväntas av mig att jag ska stå med rödpennan i högsta hugg och kämpa som en Don Quijote mot finlandismer och särskrivningar. Jag kan också känna att jag borde propagera för obligatorisk skolsvenska, helst med flammande kinder och pekpinnen vispande.

Ursäkta mig, men jag tror inte på pekpinnar.

Som språklärare tror jag däremot på frivillighet och på en kontext som stöder inlärningen. Jag tror på det som jag dagligen ser att funkar; skratt, flow, gemenskap, frivillighet – och en känsla av att språket för dig rätt ut i en värld av människor, upplevelser och möjligheter.

På sista tiden har svenskan igen varit på tapeten i media – dels har man diskuterat skolsvenskans vara eller inte vara, dels har det krupit fram att arbets- och näringsbyrån inte beviljar alla invandrare som vill integreras på svenska integrationsstöd. Det tragikomiska i dessa debatter är ju att det verkar som att de som inte vill lära sig svenska är tvungna, medan de som brinner för att lära sig svenska inte får. Någonstans finns det ett feltänk, som känns fruktansvärt fyrkantigt. Vad vet vi om folks planer eller hur deras liv i slutändan kommer att arta sig? Man byter jobb, flyttar, gifter sig – och kan behöva färdigheter vi aldrig ens ägnat en tanke. I en verklighet som blir allt mindre homogen och allt mer splittrad i olika språkliga, kulturella och sociala grupperingar är det närmast absurt att eftersträva likformighet. Tvärtom behövs olika kunskaper och färdigheter, också språkliga.

Låt alltså de invandrare som verkligen vill integreras på svenska göra det – med risk för att de senare upptäcker att de hade varit mer betjänta av finska (eller något annat språk – sannolikheten finns ju att de flyttar).

Låt också de finskspråkiga elever som tänker sig att de har mer nytta av ryska än av svenska välja vårt andra grannspråk – så får vi slut på pratet om tvångssvenska och dessutom ungdomar med välbehövliga kunskaper i ryska.

Att någon procent av invandrarna integreras på svenska och någon procent av de finskspråkiga väljer ryska kan väl svårligen få katastrofala följder. Jag tror inte att vi kommer att få se en massflykt åt någondera hållet.

Som finlandssvensk oroar jag mig självfallet för hur framtiden kommer att se ut för mina barn – om de kommer att växa upp språkligt trängda, utan möjligheter att leva och verka på sitt modersmål – men som pedagog tror jag inte man ska blanda ihop de här två sakerna. Svenskans framtid i Finland är en sak, svenskundervisningen en annan.

Språk är känslor, det är identitet och sinnebilder, lika subtila och svårgripliga som sympati och antipati.

Man kan inte med våld hålla folk med språkkunskaper och man kan inte argumentera sig fram till en levande tvåspråkighet.

Det man däremot kan göra, är satsa på image och marknadsföring, för nånstans där har det gått helt på tok. Där invandrarna i svenskan ser möjligheter, en vänligare och mer social kontext, en bättre framtid, jobb, trygghet, Norden, EU, ser många finskspråkiga bara förmyndarskap och nedlåtenhet. Hur kan vi ändra på den bilden? Vad har vi på riktigt att erbjuda de finskspråkiga?"

Niin, todella viisaita ruotsinkielisen kansalaisen kirjoittamia sanoja, mutta RKP jatkaa hölmöilyään täydellä vauhdilla seinään.
      Mukava havaita, että aivan kaikki suomenruotsalaiset eivät ole menettäneet järkeään, vaan syvää viisautta on myös ankkalammikossa.

• inte bara pakkoruots

De flesta som bedöker de här debatten bryr sig inte ett dugg om pakkoruotsi.Vi vill däremot diskutera frågor som berör oss,som är viktiga för den svenskspråkiga befolkningen.Sedan blir vi överösta med verbala spyor som Niin _ nol tex.brukar överösa oss med.idag heter han huusianna ,mildare variant.

• att tänka över

"Låt också de finskspråkiga elever som tänker sig att de har mer nytta av ryska än av svenska välja vårt andra grannspråk – så får vi slut på pratet om tvångssvenska och dessutom ungdomar med välbehövliga kunskaper i ryska."

Valbar ryska joo, för andra tx. tyska eller franska som ju är EUs två andra officiella arbetspråk är viktiga språk att lära sig om man nu vill integrera sig till nutidens EU Finland djupare:)

• på käften bara
        inte bara pakkoruots kirjoitti:

De flesta som bedöker de här debatten bryr sig inte ett dugg om pakkoruotsi.Vi vill däremot diskutera frågor som berör oss,som är viktiga för den svenskspråkiga befolkningen.Sedan blir vi överösta med verbala spyor som Niin _ nol tex.brukar överösa oss med.idag heter han huusianna ,mildare variant.

Nu är här igen i en kedja ( som vanligt ) att Hur,rit borde misshandlas när de inte motarbetar pakkoruotsi.Det är visst språkaktivisternas budskap om tolerans.

• att få välja
        att tänka över kirjoitti:

"Låt också de finskspråkiga elever som tänker sig att de har mer nytta av ryska än av svenska välja vårt andra grannspråk – så får vi slut på pratet om tvångssvenska och dessutom ungdomar med välbehövliga kunskaper i ryska."

Valbar ryska joo, för andra tx. tyska eller franska som ju är EUs två andra officiella arbetspråk är viktiga språk att lära sig om man nu vill integrera sig till nutidens EU Finland djupare:)

Det är bra,då kan man också låta svenskspråkiga barn (åtminstone de som har två hemspråk finska /svenska )börja tidigare med de här viktigare språken,tyska franska ryska redan på tredje klassen (nu är finskan det första främmande språket )

• inte rätt
        att få välja kirjoitti:

Det är bra,då kan man också låta svenskspråkiga barn (åtminstone de som har två hemspråk finska /svenska )börja tidigare med de här viktigare språken,tyska franska ryska redan på tredje klassen (nu är finskan det första främmande språket )

Varför är det annars mera rätt om svenskspråkiga skymfas ?Det att finskspråkiga har pakkoruotsi betyder att de får ösa sin bitterhet över vanliga svenskatalande männskor som är oskyldiga till vad politikerna har beslutit.

• att tänka över
        inte rätt kirjoitti:

Varför är det annars mera rätt om svenskspråkiga skymfas ?Det att finskspråkiga har pakkoruotsi betyder att de får ösa sin bitterhet över vanliga svenskatalande männskor som är oskyldiga till vad politikerna har beslutit.

" ....ösa sin bitterhet över vanliga svenskatalande männskor som är oskyldiga till vad politikerna har beslutit."

Bra frågor till SFP som ivrigt försöker få mera och mera och mera tvångsvenska til finska finlands finska skolor på alla nivåer!
        Undrar som tvåspråkig farfför detta SFPs iver???

• hatskriverier
        inte rätt kirjoitti:

Halva spalten är fylld av "husiannas " hatdrypande inlägg som har "besökt "den här spalten och andra forum otaliga gånger.När personen ifråga vill vara riktigt otäck då använder han Niin _ nol signaturen,någon gång också Johanna Fredriksson.

• 3113w
        på käften bara kirjoitti:

Nu är här igen i en kedja ( som vanligt ) att Hur,rit borde misshandlas när de inte motarbetar pakkoruotsi.Det är visst språkaktivisternas budskap om tolerans.

Det här forumet vore ett perfekt objekt för någon som forskar om näthat.

• en bra ide
        3113w kirjoitti:

Kanske Kjell Herberts kunde utföra den forskargärningen också,fennona litar ju på honom.

• Niin _ nol är rasist
        hatskriverier kirjoitti:

Halva spalten är fylld av "husiannas " hatdrypande inlägg som har "besökt "den här spalten och andra forum otaliga gånger.När personen ifråga vill vara riktigt otäck då använder han Niin _ nol signaturen,någon gång också Johanna Fredriksson.

Niin _ nols verbala spyor har man minsann fått läsa på alla tänkbars sajter.

• skrämmande

Jag rekommenderar ett besök på senioripuolues debatt ,där är uppmaning att "hur,rit skall brännas i ugn.

• Finland & mitt land
        på käften bara kirjoitti:

Varje dag är här uppmaningar att flytta till Sverige.

• man undrar

Man undrar ju vilken vits det är med de hä hatiska ugjutelserna ?Tror man att vanliga normala finskspråkiga blir "omvända "och börjar hata den svenskspråkiga befolkningen ?

• jag mår illa
        Niin _ nol är rasist kirjoitti:

Nu har svinet Niin _ nol igen aktiverat sig.

• skamlöst
        Finland & mitt land kirjoitti:

Varje dag är här uppmaningar att flytta till Sverige.

Tänk om någon svenskspråkig skulle skriva liknande inlägg om den finskspråkiga befolkningen som Niin _ nol gör om den svenskspråkiga ?
        Forumet skulle vara fyllt med hot om polisanmälan.Freundenthal var nog ganska tam i jämförelse med Niin- nol.

• att tänka över
        skamlöst kirjoitti:

Tänk om någon svenskspråkig skulle skriva liknande inlägg om den finskspråkiga befolkningen som Niin _ nol gör om den svenskspråkiga ?
        Forumet skulle vara fyllt med hot om polisanmälan.Freundenthal var nog ganska tam i jämförelse med Niin- nol.

"Tänk om någon svenskspråkig skulle skriva liknande inlägg om den finskspråkiga befolkningen som Niin _ nol gör om den svenskspråkiga"

Om man läser svenska yle eller hbl:s inlägg motsvarar många niin_nols nivå:)

• ljug inte
        att tänka över kirjoitti:

"Tänk om någon svenskspråkig skulle skriva liknande inlägg om den finskspråkiga befolkningen som Niin _ nol gör om den svenskspråkiga"

Om man läser svenska yle eller hbl:s inlägg motsvarar många niin_nols nivå:)

På svenska yles eller hblsajter tillåtes ALDRIG inlägg i stil med Niin _ nols .Där är sträng censur.

• världens sämsta
        en bra ide kirjoitti:

Kanske Kjell Herberts kunde utföra den forskargärningen också,fennona litar ju på honom.

Här finns knappast ett enda inlägg som berör SFPs politik på ett sakligt sätt.De flesta kedjor är fyllda med hur dåliga,dåliga dåliga alla svenskspråkiga människor i Finland är.

• Storsvekot
        Niin _ nol är rasist kirjoitti:

Storsvekot ajattelee suomenkielisistä.

"Vi svenskspråkiga och våra samhällstjänster och behov är åtminstone här alltid i skottgluggen när det är fråga om sparåtgärder.
        Hur är det det med alla kriminella,som kostar otroliga summor för Finland varje år,rättegångskostnader ,polisundersökningar,fängelsevistelser,miljonbelopp redan i enskilda fall

Alla hälsokostnader och förtidspensioner som beror på olika slag av missbruk,svenskspråkiga är laglydiga och mindre sjuka än finska medborgare i allmänhet.
        Dessutom är arbetslösheten mindre bland svenskspråkiga,jag tycker nog att vi drar vårt strå till samhällsstacken efter bästa förmåga.

Alla de här "yrkesarbetslösa "då som hellre lyfter understöd än arbetar ?Sådana finns nämligen,"kantasuomalainen "tar inte emot skitjobb,dem sköter våra invandrare nuförtiden.

Jag gillar inte heller att mina skattepengar används för att underhålla människor som anser att det är samhällets skyldighet att ta hand om dem.Fakta är att det finns många "äkta finnar " som inte ids sätta två strån i kors för att försörja sig.Det är mycket lättare att leva på olika understöd.
        Alla jobb duger inte,städjobb och dylikt sköter våra invandrare för det mesta nuförtiden.

Visst finns det många andra grupper av finländare som blir mycket dyrare för samhället än de svenskspråkiga."

• inget konstigt
        Storsvekot kirjoitti:

Storsvekot ajattelee suomenkielisistä.

"Vi svenskspråkiga och våra samhällstjänster och behov är åtminstone här alltid i skottgluggen när det är fråga om sparåtgärder.
        Hur är det det med alla kriminella,som kostar otroliga summor för Finland varje år,rättegångskostnader ,polisundersökningar,fängelsevistelser,miljonbelopp redan i enskilda fall

Alla hälsokostnader och förtidspensioner som beror på olika slag av missbruk,svenskspråkiga är laglydiga och mindre sjuka än finska medborgare i allmänhet.
        Dessutom är arbetslösheten mindre bland svenskspråkiga,jag tycker nog att vi drar vårt strå till samhällsstacken efter bästa förmåga.

Alla de här "yrkesarbetslösa "då som hellre lyfter understöd än arbetar ?Sådana finns nämligen,"kantasuomalainen "tar inte emot skitjobb,dem sköter våra invandrare nuförtiden.

Jag gillar inte heller att mina skattepengar används för att underhålla människor som anser att det är samhällets skyldighet att ta hand om dem.Fakta är att det finns många "äkta finnar " som inte ids sätta två strån i kors för att försörja sig.Det är mycket lättare att leva på olika understöd.
        Alla jobb duger inte,städjobb och dylikt sköter våra invandrare för det mesta nuförtiden.

Visst finns det många andra grupper av finländare som blir mycket dyrare för samhället än de svenskspråkiga."

Där är ju enbart rena rama sanningar ?(Storsvekot )

• yks
        världens sämsta kirjoitti:

Här finns knappast ett enda inlägg som berör SFPs politik på ett sakligt sätt.De flesta kedjor är fyllda med hur dåliga,dåliga dåliga alla svenskspråkiga människor i Finland är.

"Här finns knappast ett enda inlägg som berör SFPs politik på ett sakligt sätt."

Tvångsvenskan nog ett rött tråd i sakliga inlägg.
        Tvångsvenskans förstärkning I hela finsk finlands finska skolor ett av SFPs viktigaste mål!

• 89765409
        3113w kirjoitti:

På persuspalten är där mycket trevligare ton,inga språrasistiska påhopp.Där finns LUOTSI... guld värd.

• Suomenkieli

Ei ole suruille fämmade sråk kuulette sitä jokaikinen päivä, olette asuneet maassa vuosisatoja olisi aika ottaa lusikka kauniisti käteen ennenkuin fenno viskaa lusikan teiltä nurkkaan.

• det är bara så

För svenskspråkiga är finska ett främmande språk.

• döda vårt modersmål

Samerna har ju fennona fått förfinskade och samma sak försöker ni med oss svenskspråkiga.

• 4711
        döda vårt modersmål kirjoitti:

Samerna har ju fennona fått förfinskade och samma sak försöker ni med oss svenskspråkiga.

Kyllä te jo teette työnne suomen kielellä! Joten eiköhän se siviilielämäkin sujuisi suomen kielellä jolloin yhteiskunta tekisi valtavat säästöt tämän kieliruletin purkaessaan.

• hjärtats språk
        4711 kirjoitti:

Kyllä te jo teette työnne suomen kielellä! Joten eiköhän se siviilielämäkin sujuisi suomen kielellä jolloin yhteiskunta tekisi valtavat säästöt tämän kieliruletin purkaessaan.

Ingen normal människa överger sitt modersmål,det viktigaste språket.

• Oj då vilka dumheter

Eikö se kuulu olla suomeksi "lusikka kauniiseen käteen?"

Aina saa olla korjaamassa fennojen suomen kielen virheitä.

Ja muuten: suomen kieli kirjoitetaan erikseen.

Huoh.

• Huoh - tosiaan

http://meemi.info/index.php/Kielioppinatsi

"Kielioppinatsille tyypillistä käytöstä on myös yrittää tiukassa väittelyssä kumota vastapuolen argumentit osoittamalla niistä kirjoitus- tai kielioppivirheitä."

• Kielioppinatsi

Kielioppinatsi sveko tässätapauksessa.
      Loikkaa: valikkoon, hakuun

Kielioppinatsismi on poliittinen ideologia, jonka nimiin vannominen on yksi assburgerin yleisimmistä tunnusmerkeistä. Siinä missä englannin kieli artikkeleineen ja prepositioineen tarjoaa runsaasti temmellystilaa erilaisille ääriryhmille, suomen kieli ei ole erityisen hedelmällinen kasvualusta kielioppivirheille eikä täten myöskään niistä energiansa saaville kielioppinatseille.

Tyypillinen suomalainen kielioppinatsi tarttuu yhdys sana virheisiin, sanojen joka ja mikä sekakäyttöön sekä (mahdollisesti provosointitarkoituksessa käytettyihin) sanoihin omata, enään ja ketä. Lisäksi näppylöitä heille aiheuttaa suomen ja englannin sekakäyttö, joka on erityisen yleistä esimerkiksi videopelejä käsittelevissä langoissa.

Kielioppinatsille tyypillistä käytöstä on myös yrittää tiukassa väittelyssä kumota vastapuolen argumentit osoittamalla niistä kirjoitus- tai kielioppivirheitä.

• försäljare

Vad man igen blir ledsen när man läser de här fennoåsikterna om vad vi svenskspråkiga arbetar med.

• svenskspråkig

Någon sådan diskussion kommer aldrig att föras,resultatet vore så skrämmande.

• finlandssvensk

Visst vore det skönt om vi också skulle få svart på vitt hur vissa finnar skymfar och svartmålar oss.

• att undra över

När man läser hbl's och yle svenskans kommentarer undrar man nog hur snedvridna tankar det finns bland vissa finlandsvenskar.

Instämmer nog att likväl snedvridna tankar hups vissa finsktalande.....

• massor

Oj,så mycket material här idag igen har dykt upp på spalten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe