Mikä tässä on niin vaikeaa. Joka aamu, eräs työpaikalleni vievä liikenneympyrä. Joka kerta sama juttu. Liikenne jonoutuu luonnollisesti aamuruuhkan seurauksena. Ensimmäinen ajovuoroaan odottava auto on jo ylittänyt suojatien, mutta ei mahdu vielä autojen sekaan ympyrään. Miksi sen jonossa toisena olevan auton pitää pysähtyä siihen suojatien päälle, kun voisi yhtä hyvin pysähtyä ennen suojatietä. Suojatietä kulkee kuitenkin tuohon aikaan paljon jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä. Suojatien päällä odottaminen ei nopeuta ajovuoroa yhtään, ja jalankulkijat sekä pyöräilijät joutuu koukkaamaan tällaisen ajoneuvon jommalta kummalta puolen. Ensinnäkin se näyttääkin hirveän tyhmältä, varsinkin, jos ajovuoron odotus kestää pidempään, ja yhä useampi jalankulkija joutuu puikkelehtimaan.
Mikä siinä suojatien päällä on niin kivaa odotella ajovuoroa? Ja miksi seuraavan, ja seuraavan, ja seuraavan auton on tehtävä sama virhe uudelleen?
Noin 9 autoa 10:stä tekee tämän virheen. Osa näistä huomaa pysähtyneensä tyhmään paikkaan, ja naama ehkä alkaa hieman punoittamaan, mutta suurin osa tuijottaa vain lasittuneella katseella eteenpäin, eikä huomaa mitään eikä ketään.
suojatien päälle pysähtyminen
150
4025
Vastaukset
- teen oikein listaa
Ja seuratkaapa kumpaa sukupuolta päälle pysähtynyt on, minä olen havainnoinut että naiset pysähtyy vi..i ei kun suojan päälle 96 %:sesti.
- Shit happens
Eipä taida olla sukupuolikysymys ollenkaan tämä typerä käyttäytyminen liikenteessä. Jos ei osaa ennakoida, ei vain osaa ennakoida.
Suomalaiset ovat niin tuoretta kansaa liikennekulttuurin alalla, että tällainen on mahdollista ja melkein vielä hyväksyttyä. Menepä tekemään tuo vaikka Saksassa niin poliisi on aika nopeasti kysymässä että kuinkas se auto juuri tuohon hajosi. Eihän kukaan vähänkään älyissään oleva kuski siellä tekisi noin. Mutta kun meillä ei vielä ole ruuhkia, eikä tapoja... - perkiluis
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivo - autokouluun mars
jos suomeen saataisiin laki että kuvan perusteella saa sakot suojatien päälle pysähtyneestä autosta.kuvaa kännykällä virkavallalle ja naps postista sakot kotiin.olis hienoa ottaa kuvia törpöistä ja lähettää sakottajalle.kolmesta suojatie sakosta kortti pois eipä olis kohta autoja suojatien päällä.jos olisi ne varmaan olisi kortittomia.itse en aja suojatien päälle mutta olenkin käynyt autokoulun ja oppinut siellä ajamaan
- tyhmääääää'
perkiluis kirjoitti:
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivoSmulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivo
Siksi pidän aina ajossa ovet lukittuna. Toivottavasti myös tämä pyöräilijä joskus vaurastuu , että voi hankkia oman auton tai ainakin edes kerran olisi rahaa nousta taksin kyytiin ja katsoa elämää muualtakin kuin oman matalan otsan takaa. - jalankulkija
autokouluun mars kirjoitti:
jos suomeen saataisiin laki että kuvan perusteella saa sakot suojatien päälle pysähtyneestä autosta.kuvaa kännykällä virkavallalle ja naps postista sakot kotiin.olis hienoa ottaa kuvia törpöistä ja lähettää sakottajalle.kolmesta suojatie sakosta kortti pois eipä olis kohta autoja suojatien päällä.jos olisi ne varmaan olisi kortittomia.itse en aja suojatien päälle mutta olenkin käynyt autokoulun ja oppinut siellä ajamaan
Kannatan! Myös polkupyöriin pakollinen liikennevakuutus, vuoden välein katsastus, jolla varmistetaan, että jarrut, valot jne.. toimii. Sekä pakollinen polkupyörien rekisteröinti ja rekisteritunnus joka ikiseen polkupyörään. Niin voisin ottaa myös kuvan punaisia päin ja jalkakäyttävillä ajavista pokupyöristä ja lähettä sen suoran poliisille sakkoja varteen
- 11+1
perkiluis kirjoitti:
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivoOlin n. 20 vuotta takaperin käräjillä todistamassa, kun nyt jo manan majoille mennyt julkkis oik.kand. teki saman tempun Kapteeninkadulla. En jäänyt odottamaan tuomiota, mutta muistaakseni siinä molemmat tuomittiin.
- höpötti
tyhmääääää' kirjoitti:
Smulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivo
Siksi pidän aina ajossa ovet lukittuna. Toivottavasti myös tämä pyöräilijä joskus vaurastuu , että voi hankkia oman auton tai ainakin edes kerran olisi rahaa nousta taksin kyytiin ja katsoa elämää muualtakin kuin oman matalan otsan takaa.Sieg heil liikennenatsit
- olen vauras
tyhmääääää' kirjoitti:
Smulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivo
Siksi pidän aina ajossa ovet lukittuna. Toivottavasti myös tämä pyöräilijä joskus vaurastuu , että voi hankkia oman auton tai ainakin edes kerran olisi rahaa nousta taksin kyytiin ja katsoa elämää muualtakin kuin oman matalan otsan takaa.Lähes kaikilla pyöräilijöillä on myös auto. Itsekin ajan pyörällä suurimman osan menoistani vaikka omistan auton.
- Tietoa tiltuntieltä
jalankulkija kirjoitti:
Kannatan! Myös polkupyöriin pakollinen liikennevakuutus, vuoden välein katsastus, jolla varmistetaan, että jarrut, valot jne.. toimii. Sekä pakollinen polkupyörien rekisteröinti ja rekisteritunnus joka ikiseen polkupyörään. Niin voisin ottaa myös kuvan punaisia päin ja jalkakäyttävillä ajavista pokupyöristä ja lähettä sen suoran poliisille sakkoja varteen
......@
........Mitkä suojatiet ja liikenneympyrät @ .....Tosin onhan tässä tiessä.... ¤..Mitä erinäisemmän kokoisia kuopia ja ympyröitä jota ....@ ..¤...Autoiljat...¤¤......@ kanssakulkijat kilvan kiertävä[email protected]ät tekohampaat meinaa suussa ¤......eivätkä vaatteetkaan aina tahdo puhtaina ja kuivinakaan pysyä........@[email protected]äin minä....@ ..Hmm....Karhun....tiellä kerran........¤ @ hoi laari laaa....... - senkin konna
perkiluis kirjoitti:
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivoSyyllistyit liikennepakoon. Kolaripaikalta pakeneminen on vakava rikos. Et varmaan pyörähippi sitä tiennyt?
- lisää lakeja ja sään
autokouluun mars kirjoitti:
jos suomeen saataisiin laki että kuvan perusteella saa sakot suojatien päälle pysähtyneestä autosta.kuvaa kännykällä virkavallalle ja naps postista sakot kotiin.olis hienoa ottaa kuvia törpöistä ja lähettää sakottajalle.kolmesta suojatie sakosta kortti pois eipä olis kohta autoja suojatien päällä.jos olisi ne varmaan olisi kortittomia.itse en aja suojatien päälle mutta olenkin käynyt autokoulun ja oppinut siellä ajamaan
Voisi säätää myös laki, että liikenneväylien läheisyydessä kameroiden ja kännyköiden käyttö olisi laitonta. Saataisiin paljon sakkorahoja.
Me suomalaisethan tykätään säännöistä. Joustavuutta meistä ei löydy ollenkaan.
Vielä kun toteutetaan tuollainen kansalaisvalvonta kuin natsi-saksassa, niin hyvään suuntaan ollaan menossa.
Laki voitaiisin säätää myös siihen, että suojatie pitää ylittää kauniissa jonossa tasatahtia marssien. Ei tarvisi teille niin leveitä jalkakäytäviä kun jonoa varten tarvitsee vain pouli metriä tilaa. - en kestä
perkiluis kirjoitti:
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivo"mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi"
Ei helvetti, repesin :'DDD Täytyy kokeilla joskus :D - Ehkä mutta
olen vauras kirjoitti:
Lähes kaikilla pyöräilijöillä on myös auto. Itsekin ajan pyörällä suurimman osan menoistani vaikka omistan auton.
tapauksesi osoittaa että vauraus ei lisää älykkyyttäsi.
- Jjdusbsjwbsb
Ehkä mutta kirjoitti:
tapauksesi osoittaa että vauraus ei lisää älykkyyttäsi.
Ja tämä viestisi ilmentää, että sinä et osaa päätellä. Taitaa olla vikaa ihan omassa ymmärryksessäsi, kun heittelet epäloogisia johtopäätöksiä.
- Ghhfgdguhik
Jjdusbsjwbsb kirjoitti:
Ja tämä viestisi ilmentää, että sinä et osaa päätellä. Taitaa olla vikaa ihan omassa ymmärryksessäsi, kun heittelet epäloogisia johtopäätöksiä.
Minulla oli työkaveri joka sanoi, että autot on naisia varten, koska eivät jaksa polkea. Joo, mutta hyvällä ilmalla jaksan, ellei tarvitse ehdottomasti olla mekkopäällä. Silloin pitää mennä autolla. Fiksua se on liikkua sillä pelillä, mikä itselle kulloinkin parhaiten sopii. Tietystikään ei kaikilla fysiikka riitä kaikkeen.
- autoilleetuajooikeus
jalankulkija kirjoitti:
Kannatan! Myös polkupyöriin pakollinen liikennevakuutus, vuoden välein katsastus, jolla varmistetaan, että jarrut, valot jne.. toimii. Sekä pakollinen polkupyörien rekisteröinti ja rekisteritunnus joka ikiseen polkupyörään. Niin voisin ottaa myös kuvan punaisia päin ja jalkakäyttävillä ajavista pokupyöristä ja lähettä sen suoran poliisille sakkoja varteen
Valokuva punaisia päin kävelevistä jalankulkijoista, kolmesta virheestä jalat poikki, loppuu se rötöstely.
- nyrkkirauta
perkiluis kirjoitti:
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivojos on tuo asenne saattaa joku kerta koskea kasvoihin
- trgfdgfd
senkin konna kirjoitti:
Syyllistyit liikennepakoon. Kolaripaikalta pakeneminen on vakava rikos. Et varmaan pyörähippi sitä tiennyt?
Juurihan oikeudelta tuli päätös, että oman syyllistyyden ilmitulemista ei tarvitse edistää. Jos saa lähteä karkuun kolhittuaan autoa parkkipaikalla niin saa tehdä niin myös liikenteessä. Jos tulee henkilövahinkoja niin asia lienee eri.
- trgfdgfdgfd
autokouluun mars kirjoitti:
jos suomeen saataisiin laki että kuvan perusteella saa sakot suojatien päälle pysähtyneestä autosta.kuvaa kännykällä virkavallalle ja naps postista sakot kotiin.olis hienoa ottaa kuvia törpöistä ja lähettää sakottajalle.kolmesta suojatie sakosta kortti pois eipä olis kohta autoja suojatien päällä.jos olisi ne varmaan olisi kortittomia.itse en aja suojatien päälle mutta olenkin käynyt autokoulun ja oppinut siellä ajamaan
Mikä estää kuvan ottamisen liikkuvasta autosta kun ylittää suojatien? Ei se kuvassa liiku, vaikka oikeasti liikkui.
- 2ovinenautoon
perkiluis kirjoitti:
mulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivomulla on konsti jota käytän autolla ajaessa,etuoven lokerossa on 30mm paksu kumi/muovipäällysteinen reilu puolmetrinen kuparikaapelin pätkä ja kädessä pidettävä osa taivutettu käteen sopivaksi!!
siinähän mulkerokävelijä-fillaristi ihmettelee kun hyppään autosta ja liipasen sillä takaraivoon....loppuu se mussutus takuulla!! - ihkj
autokouluun mars kirjoitti:
jos suomeen saataisiin laki että kuvan perusteella saa sakot suojatien päälle pysähtyneestä autosta.kuvaa kännykällä virkavallalle ja naps postista sakot kotiin.olis hienoa ottaa kuvia törpöistä ja lähettää sakottajalle.kolmesta suojatie sakosta kortti pois eipä olis kohta autoja suojatien päällä.jos olisi ne varmaan olisi kortittomia.itse en aja suojatien päälle mutta olenkin käynyt autokoulun ja oppinut siellä ajamaan
Miten todistetaan että onko auto pysähtynyt vai liikkeessä?
- siitä se johtuu :-)
Shit happens kirjoitti:
Eipä taida olla sukupuolikysymys ollenkaan tämä typerä käyttäytyminen liikenteessä. Jos ei osaa ennakoida, ei vain osaa ennakoida.
Suomalaiset ovat niin tuoretta kansaa liikennekulttuurin alalla, että tällainen on mahdollista ja melkein vielä hyväksyttyä. Menepä tekemään tuo vaikka Saksassa niin poliisi on aika nopeasti kysymässä että kuinkas se auto juuri tuohon hajosi. Eihän kukaan vähänkään älyissään oleva kuski siellä tekisi noin. Mutta kun meillä ei vielä ole ruuhkia, eikä tapoja..."Suomalaiset ovat niin tuoretta kansaa liikennekulttuurin alalla, että tällainen on mahdollista ja melkein vielä hyväksyttyä"
Suomessaa keksittiin pyörä vasta 8000 vuotta myöhemmin ku ruotsissa :-) - Aina ovet lukossa
tyhmääääää' kirjoitti:
Smulla on konsti jota käytän jos olen jalan
aukaisen takaoven ja menen auton läpi
Pyörällä en ole vielä kokeillut.
Yhteen uuteen mersuun ajoin pyörällä takaoveen
Jatkoin matkaa ja autoilija huusi perään
Huusin takas haista v.tt. kusiaivo
Siksi pidän aina ajossa ovet lukittuna. Toivottavasti myös tämä pyöräilijä joskus vaurastuu , että voi hankkia oman auton tai ainakin edes kerran olisi rahaa nousta taksin kyytiin ja katsoa elämää muualtakin kuin oman matalan otsan takaa.ajan. Siinäpähän vatkaan oveen kahvaa ja nolaat itsesi. Tämän tavan tosin otin käyttöön vasta kun autooni oltiin kaksi kertaa tunkeudettu kesken ajon. Molemmilla kerroilla humaltunut petolinnun persettäkin rumempi nainen ollut asialla ja pyytänyt viemään hornantuuttiin ( 50km) ja maksu olisi kuulemma ollut neuvoteltavissa. Molemmissa tapauksissa tuotti vaikeuksia saada nainen pois autosta. Toisen naisen kanssa tarvittiin poliisi poistamaan hänet autosta, koska minä en ventovieraisiin käy kiinni edes siirto mielessä. Poliiseillekin tämän petolinnun poistaminen tuotti hieman vaikeuksia.
- no problemos
Aina ovet lukossa kirjoitti:
ajan. Siinäpähän vatkaan oveen kahvaa ja nolaat itsesi. Tämän tavan tosin otin käyttöön vasta kun autooni oltiin kaksi kertaa tunkeudettu kesken ajon. Molemmilla kerroilla humaltunut petolinnun persettäkin rumempi nainen ollut asialla ja pyytänyt viemään hornantuuttiin ( 50km) ja maksu olisi kuulemma ollut neuvoteltavissa. Molemmissa tapauksissa tuotti vaikeuksia saada nainen pois autosta. Toisen naisen kanssa tarvittiin poliisi poistamaan hänet autosta, koska minä en ventovieraisiin käy kiinni edes siirto mielessä. Poliiseillekin tämän petolinnun poistaminen tuotti hieman vaikeuksia.
Auton yli kiipeäminen onnistuu kyllä tarpeen vaatiessa.
- Että näinkin
Tänäänpä oli Hietaniemen hautausmaan kohdalla suojatien päälle pysäytetty mersu, ratissa vanhempi herrasmies, jalankulkijat ja pyöräilijät sitten kiersivät sen kahtapuolta.
- myös näinkin
Tänään on keskiviikko. Ajatelkaapa sitä !
- Redneck Baboons
"Ja seuratkaapa kumpaa sukupuolta päälle pysähtynyt on, minä olen havainnoinut että naiset pysähtyy vi..i ei kun suojan päälle 96 %:sesti. "
Ei varmana ole noin. Aloittajan mainitseman tempun tekee aivan varmasti 50/50 kuljettajista sukupuolesta riippumatta.- teen oikein listaa
Kun seuraa liikenteessä tilanteita niin kyllä se on kirkkaasti naisautolijoiden tapa pysähtyä suojatien päälle, ei se ole mitään arvailua eikä veikkausta.
Mutta jos ei liiku missään muualla kuin kirjastonkoneella kävellen niin eihän sitä silloin pane merkille. - Redneck Baboons
teen oikein listaa kirjoitti:
Kun seuraa liikenteessä tilanteita niin kyllä se on kirkkaasti naisautolijoiden tapa pysähtyä suojatien päälle, ei se ole mitään arvailua eikä veikkausta.
Mutta jos ei liiku missään muualla kuin kirjastonkoneella kävellen niin eihän sitä silloin pane merkille.No jos aloittaja sanoo että 9 autoa kymmenestä mokaa samalla tavalla niin kylläpä meillä on naiskuskeja. Taidat olla ainoa mies koko maassa joka autolla ajaa vai?
- eli et ymmärrä
Redneck Baboons kirjoitti:
No jos aloittaja sanoo että 9 autoa kymmenestä mokaa samalla tavalla niin kylläpä meillä on naiskuskeja. Taidat olla ainoa mies koko maassa joka autolla ajaa vai?
"No jos aloittaja sanoo että 9 autoa kymmenestä mokaa samalla tavalla niin kylläpä meillä on naiskuskeja"
Ymmärrätkö kirjoittamaasi, uskoisin ette et ymmärrä. Ei sillä ole merkitystä vaikka 11 kymmenestä tekee mokan, tai 1 kymmenestä.
Eli et ymmärrä, sen jo tiesin. - Redneck Baboons
eli et ymmärrä kirjoitti:
"No jos aloittaja sanoo että 9 autoa kymmenestä mokaa samalla tavalla niin kylläpä meillä on naiskuskeja"
Ymmärrätkö kirjoittamaasi, uskoisin ette et ymmärrä. Ei sillä ole merkitystä vaikka 11 kymmenestä tekee mokan, tai 1 kymmenestä.
Eli et ymmärrä, sen jo tiesin.No jos avaisit, että miten tuo liittyy sukupuolijakaumaan kuljettajien kohdalla niin ehkä silloin voisi jotakin tajuta sinun itsesi lisäksi.
Ei tällaista kukaan muu voi ymmärtääkään:
"Ei sillä ole merkitystä vaikka 11 kymmenestä tekee mokan, tai 1 kymmenestä."
Tuossa ei todellakaan ole mitään järkeä, eikä korreloi aloittajan tekemän havainnon kanssa mitenkään. - tarviiko rautalankaa
Redneck Baboons kirjoitti:
No jos avaisit, että miten tuo liittyy sukupuolijakaumaan kuljettajien kohdalla niin ehkä silloin voisi jotakin tajuta sinun itsesi lisäksi.
Ei tällaista kukaan muu voi ymmärtääkään:
"Ei sillä ole merkitystä vaikka 11 kymmenestä tekee mokan, tai 1 kymmenestä."
Tuossa ei todellakaan ole mitään järkeä, eikä korreloi aloittajan tekemän havainnon kanssa mitenkään.Ainut mikä ei korreloi minkään kanssa niin olet sinä.
On yksi hailee miten aloittaja ilmaisee , 9 kymmenestä tai 1 kymmenestä, ei se muuta sukupuolijakauman prosentteja mihinkään. - Redneck Baboons
tarviiko rautalankaa kirjoitti:
Ainut mikä ei korreloi minkään kanssa niin olet sinä.
On yksi hailee miten aloittaja ilmaisee , 9 kymmenestä tai 1 kymmenestä, ei se muuta sukupuolijakauman prosentteja mihinkään.Juu, ei muuta. 90% kaikista autoilijoista on vain mielestäsi naisia. Jos haluat selvittää vielä asiaa niin hommaa ihmeessä se rautalanka jollet muuten tajua.
- siksi tarviis lankaa
Redneck Baboons kirjoitti:
Juu, ei muuta. 90% kaikista autoilijoista on vain mielestäsi naisia. Jos haluat selvittää vielä asiaa niin hommaa ihmeessä se rautalanka jollet muuten tajua.
Sinä paviaani et sitä tajunnut, en usko että vieläkään, sillä 90% ei ole 96%.
- Otsaluu
Redneck Baboons kirjoitti:
No jos aloittaja sanoo että 9 autoa kymmenestä mokaa samalla tavalla niin kylläpä meillä on naiskuskeja. Taidat olla ainoa mies koko maassa joka autolla ajaa vai?
Joka tapauksessa 95 % naisautoilijoista pilaa loppujenkin maineen.
- Näin on opetettu
Kuinka niin? Eikö ne viivat ole sitä varten, että auton renkaat sovitetaan viivojen väliin? Vai olenko nyt ymmärtänyt väärin?
- 3w4ergf
Kyllä näitä perkeleitä saa hämmästellä, mistä noi huonot ajotavat oikein tulee.
Älkää ottako mallia muitten ajamisesta kun ne ajaa päin persettä niin
mitä järkeä siitä on mallia ottaa, ajakaa vaan niin kuin on opetettu.
Yhtä hyvin voisi ajaa kunnolla mutta ei, onko se jokin oikein tarkoitus antaa
itsestään oikein idioottimainen vaikutelma, laittakaa cv se myös niin että
pääsisi edes kadunlakaisijaksi kun ne ehkä vähän kattoo että tolla ei ole kaikki kotona. - rt6htyhtry6t5r564
Kannattaa ehkä joskus vähän kouluttaa näitä suojatien päälle pysähtyviä.
Kävele ihan sivuikkunaan kiinni, muna siihen lasiin ja ootellaan reaktiota.
Tai avaa sen auton ovi ja kysy miksi estät jalankulkijan liikkumisen.
Vähän ylireakoiva mutta huonona päivänä niin ovi auki ja menet takapenkkien kautta auton läpi.
Jossain paikoissa on pakko ajaa suojatien päälle mutta yleensä nyt varsinkin vilkkaat paikat niin ei siellä ole missään nimessä mitään näköesteitä. Jollain pikkutiellä voi ollakkin että ei näe muuten mitään ennen kuin on keskellä suojatietä.
Kuten esimerkikisi kun tullaan hesassa tukholmankadulle siitä eräältä pikkutieltä niin kyllä siinä saa keulaa työntää lähes koko suojatien päälle ennen kuin näkee että ei olisi mitään mankeloijaa tulossa tai muuta liikennettä tukholmankadulla. - Lovinnisti
Naisilta pitäisi kieltää autoilu kokonaan. Niin paljon he aiheuttavat vaarallisia tilanteita niin kiertoliittymissä kuin muuallakin liikenteessä.
- Kjell Pippelström
Kyllä se niin on että te tosimiehet hallitsette ajamisen ja ajelemisen...
- HUHHUHhy
Älähän nyt yleistä. Kyllä ne ikävä kyllä on miehiä ne idiootit ja alla on -kuinkas muuten sakemanni ja lisäksi olen huomioinut sen, että niissä ei ole edes vilkkuja. Ei siellä autokaupoilla myyjä ole ilmeisesti muistanut kertoa, että vilkut on lisävaruste ja pitää ostaa erikseen.
- varmaan koska
Varmaan siksi kun joku dorka tööttäilisi kuitenkin. koska ei ole ajanut eteenpäin "vaikka mahtuu".
Sama kuin liikennevaloissa, jos ei halua jäädä risteyksen keskelle tukkimaan risteystä, niin täytyy jäädä liikennevalon taakse odottelemaan vaikka kuinka palaisi vihreät. Ja aina joku pässi päättää tööttäillä, "kun ei mene vaikka palaa vihreät".
Tuo on niitä harvoja asioita, jotka helsinkiläiset osaavat liikenteessä, eli ymmärtävät olla tööttäilemättä tuossa tilanteessa kun tajuavat että liikennettä on joskus niinkin paljon ettei risteyksestä mahdu ajamaan läpi.
Maalaiset kun ovat tottuneet että risteyksestä pääsee aina läpi kun on vihreät, niin ovatkin sitten välittömästi sormi töötillä, kun sattuu olemaan jokin onnettomuudesta tai tietyöstä aiheutuva tilapäinen "ruuhka".- Tiedonjanoinen
"Tuo on niitä harvoja asioita, jotka helsinkiläiset osaavat liikenteessä" öh, mitä ne muut ovat?
- sporat...
Tiedonjanoinen kirjoitti:
"Tuo on niitä harvoja asioita, jotka helsinkiläiset osaavat liikenteessä" öh, mitä ne muut ovat?
Raitiovaunujen seassa sumplimista harva maalainen handlaa...
- idiootitstadilaiset
Siis, sunhan nimenomaan täytyy ajaa sinne risteykseen (ei tietenkään muiden tielle) jotta mahdolliset takaa suoraan ajavat mahtuvat ajamaan ohitsesi ja jotta voit jatkaa matkaa kunhan tie on selvä. Jos jäät könöttämään liikennevalojen taakse, et pääse koskaan läpi. Tuohan nyt opetettiin jo autokoulussa...?
- Eikös se näin ole?
Itse asiassa tuossa tilanteessa saa mennä suojatien päälle, sinulla kun on silloin oikeus mennä ja olet silloin vielä risteysalueella. Liikennevalojen viive suunniteltu niin että risteys tyhjentyy ennen toisten vihreitä valoja / vuoroa. Eli siis vaikka punaisten valojen vaihtuessa olisitkin suojatiellä, on sinulla vielä oikeus poistua risteysalueelta. Toki ne jotka jäävät liikennevaloissa liikennevalotolpan taakse kun keltaiset tai punaiset syttyvät, heillä ei ole enää mitään asiaa eteenpäin ennen seuraavia vihreitä.
- Eikös se näin mene
Eikös se näin ole? kirjoitti:
Itse asiassa tuossa tilanteessa saa mennä suojatien päälle, sinulla kun on silloin oikeus mennä ja olet silloin vielä risteysalueella. Liikennevalojen viive suunniteltu niin että risteys tyhjentyy ennen toisten vihreitä valoja / vuoroa. Eli siis vaikka punaisten valojen vaihtuessa olisitkin suojatiellä, on sinulla vielä oikeus poistua risteysalueelta. Toki ne jotka jäävät liikennevaloissa liikennevalotolpan taakse kun keltaiset tai punaiset syttyvät, heillä ei ole enää mitään asiaa eteenpäin ennen seuraavia vihreitä.
" Eli siis vaikka punaisten valojen vaihtuessa olisitkin suojatiellä" Suojatien päällä**
- väärin meni
idiootitstadilaiset kirjoitti:
Siis, sunhan nimenomaan täytyy ajaa sinne risteykseen (ei tietenkään muiden tielle) jotta mahdolliset takaa suoraan ajavat mahtuvat ajamaan ohitsesi ja jotta voit jatkaa matkaa kunhan tie on selvä. Jos jäät könöttämään liikennevalojen taakse, et pääse koskaan läpi. Tuohan nyt opetettiin jo autokoulussa...?
Ei pidä eikä saa. Risteykseen ei saa ajaa jos ei pääse ajamaan siitä läpi. Ei sinne keskelle pidä jäädä pönöttämään vaan nimenomaan vihreiden valojen taakse.
- eri asioita...
Eikös se näin ole? kirjoitti:
Itse asiassa tuossa tilanteessa saa mennä suojatien päälle, sinulla kun on silloin oikeus mennä ja olet silloin vielä risteysalueella. Liikennevalojen viive suunniteltu niin että risteys tyhjentyy ennen toisten vihreitä valoja / vuoroa. Eli siis vaikka punaisten valojen vaihtuessa olisitkin suojatiellä, on sinulla vielä oikeus poistua risteysalueelta. Toki ne jotka jäävät liikennevaloissa liikennevalotolpan taakse kun keltaiset tai punaiset syttyvät, heillä ei ole enää mitään asiaa eteenpäin ennen seuraavia vihreitä.
Tuo liikennevalo ja risteyksestä läpiajamis -esimerkki olikin täysin irrallinen tästä suojatieasiasta, jota aloitus koski.
- Redneck Baboons
On se vittumaista pysäköidä suojatien alle. Mielummin päälle, ellei kyseessä ole parkkihalli.
- Redneck Baboons
Suuri humoristi, melkein kouliaaksi naurattaja!
- teen oikein listaa
Taas eilen näin yhden totaalisesti keskelle suojatietä pysäytetyn auton (Audi), ja ette varmaan arvaa kumpaa sukupuolta tempuntekijä oli, no tottakai naisimmeinen, siinä se meikkaili ja haroi hiuksiaan.
- oletko varma??
Oletko varma ettei ollut vaan metro-seksuaali Audipoju?
- teen oikein listaa
oletko varma?? kirjoitti:
Oletko varma ettei ollut vaan metro-seksuaali Audipoju?
En keskustele kaltaistesi hinttien kanssa.
- Terrieri
"teen oikein listaa", on sun elämä vittumaista, kun olet kohdannut jonkin vastoinkäymisen.
Autoilijoillahan niitä ei ole koskaan, senkun ajavat. - teen oikein listaa
Terrieri kirjoitti:
"teen oikein listaa", on sun elämä vittumaista, kun olet kohdannut jonkin vastoinkäymisen.
Autoilijoillahan niitä ei ole koskaan, senkun ajavat.Ei ne minun menoani haittaa, päinvastoin vaan ihmettelen kuinka paljon on pöljiä liikenteessä.
Jonkunhan noihinkiin tapauksiin täytyy reagoida ja tuoda epäkohdat julki.
Jotkut ihmettelee muita asioita. - Terrieri
teen oikein listaa kirjoitti:
Ei ne minun menoani haittaa, päinvastoin vaan ihmettelen kuinka paljon on pöljiä liikenteessä.
Jonkunhan noihinkiin tapauksiin täytyy reagoida ja tuoda epäkohdat julki.
Jotkut ihmettelee muita asioita.Aivan, kuten kitka- ja nastarenkaita. Yhtä lapsellista valitusta.
- teen oikein listaa
Terrieri kirjoitti:
Aivan, kuten kitka- ja nastarenkaita. Yhtä lapsellista valitusta.
Erittäin huno vertaus, erittäin huono, näkee ettet ole täällä peikkoillut kun et ole muita aiheita havainnut.
Suojatien päälle pysäyttäminen on liikenteen estämistä, no tavallan on kitkarenkaatkin kun niillä ei liukkaille keleilla pääse mihinkään niin estävät toisten liikkunmista, senverran sallittakoon yhtäläisyytä.
Niin ennenkuin vastaat niin huomioi aihe, nyt on suojatien päälle pysähtyminen aiheena.
- Lisäksi sitten
Ja n. 80% jonossa ekana olevista pysäyttää suojatien päälle.
- teen oikein listaa
Ja jatkoa, Hietalandenrannassa benari naisimmeinen seisoo keskellä suojatietä, Espooseen päin sitten jatkossa kääntyi.
- vai seisoi
Jalankulkija saa SEISTÄ keskellä suojatietä. Naisimmeinenkin.
- eipä saakaan
vai seisoi kirjoitti:
Jalankulkija saa SEISTÄ keskellä suojatietä. Naisimmeinenkin.
"Jalankulkija saa SEISTÄ keskellä suojatietä."
Itse asiassa ei saa. TLL §44 mukaan ajorata on ylitettävä suojatietä pitkinkin tarpeettomasti viivyttelemättä. Ei sinne saa jäädä paistattelemaan päivää edes vihreiden valojen ajaksi.
- erwdsfvcewewew
Huonot ajotavat, siinä sen näkee millä eväillä aika moni kuski liikenteessä liikkuu.
Ei siis paljoa kannata luottaa muiden osaamiseen, kannattaa siis varoa.
Tarpeeton suojatien päälle pysähtyminen, sarjassamme jäävuorenhuippu niistä kaikista huonoista ajotavoista mitä liikenteessä näkee.- suolaa suolaa
Mitähän varten meil on autokoulut ja ajokorttisysteemit kun ihmiset eivät mitään opi?
- hmmmm
Aja pyörällä kylkehen, niin sitte tietävät olla vastaisuudessa kauemphana. Ekös vai?
Ja jos on ajanu eteen koputa lasiin ja pyydä poistumaan mokoma audi mies. - mb14
Taoa ei voi pysäyttää, Tao on.
- Pena179
Kajaanissa on varmaankin suomen tyhmimmät kuskit. Lönrotinkadulla tukkivat sekä suojatiet, että kaiken muunkin liikenteen risteävään suuntaan. Kun yksi ei saa tukittua koko risteystä, toinen ajaa varmistamaan.
- bjfkfkfkjfkflfklf
Monestihan autossa ei takapenkillä ole ketään, niin sieltä pääsee kätevästi läpi, jos auto on suojatiellä!
- punaisia päin kävely
Autoilija on aina syyllinen.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12575810 - Brother Louie
Ihmeen porua taas maailman suurimmasta ongelmasta. Itse ainakin pääsen pujottelemaan nuo pahat pahat autot...
Laiskoja vätyksiä ottaa se vain päähän kun joutuu ottamaan sen muutaman askeleen enemmän.
Tuskin kukaan vasiten suojatien päälle pysähtyy, se saattaa olla monen sattuman summa kun on pakko pysähtyä siihen suojatielle tai rytisee pelli on toinen vaihtoehto. Sitten tuota ei tapahtuisi jos turvavälit olisivat 20m että pystyisi ennakoimaan mutta kaikkihan tietää ettei tätä kaupunkiolosuhteissa tapahdu kuin korkeintaan 3 aikaan yöllä. - HHUHUH
No eihän suomitollo osaa ajaa liikenneympyrässä. Niitähän on ollut ties kuinka kauan, eikä junttien päähän mahdu se kuinka siellä ajetaan ja ollaan, vilkutkin puuttuu, jos menee 100 autoa, niin vain yhdestä löytyy vilkku ilmoittamaan poislähdön ympyrästä, tosin sekin saattaa näyttää joskus ihan päin vastoin. Ei mene suomijunteille perille. Eikä sillä sukupuolella ole tuon taivaallista merkitystä, kaikki yhtä hölmöjä
- kaikki ei osaa
Niin kuulutkos sinä niihin tolloihin vai oletko esimerkillinen vilkuttaja, minä kyllä olen omaksunut tavat kuinka missäkin pitää toimia vilkutustenkin suhteen.
- HHUHUHUH
kaikki ei osaa kirjoitti:
Niin kuulutkos sinä niihin tolloihin vai oletko esimerkillinen vilkuttaja, minä kyllä olen omaksunut tavat kuinka missäkin pitää toimia vilkutustenkin suhteen.
Esimerkillinen. Osaan myös päästää jalankulkijat suojatien yli. En sano, että olisin maailman paras kuski, mutta osaan ottaa muut huomioon liikenteessä, tosin vähän liian raskas kaasujalka on, tuli se ensimmäinen ylinopeussakkokin vähän aikaa sitten, on ollut hyvä tuuri niiden suhteen. Asia, jonka pidän mielessäni on se, että yksin en teillä ajele ja jos minä en mokaa, joku muu voi tehdä sen. Kyllähän sinä tiedät, että liikenteessä pitää olla silmät selässäkin, ja se tärkein. Kännykkä ei tule korvalle, ei.. Olethan itsekin nähnyt näitä jotka puhuu puhelimeen, näpyttää läppäriä, meikkaa, lukee lehtiä, ei siin' perhana jotain jalankulkijoita tai muita autoilijoita ehdo katsella kun MINÄ menen
- Dyynäri
Syömäläinem pyllämössö äytökyski äjättelee väin itseään. Syömäläinen kyski tykkää myös jöstäin syystä röikkyä metrin päässä pyskyristä kelissä kyin kelissä jökä nöpeydellä väikkei ölisi myytä liikennettä.
- Välitön typerys
Jos jättää väliä, niin joidenkin velvollisuus on täyttää se.
On sittten suojatie, tai risteys, tai sataman lauttajonon risteys tai vain turvaväli.
Sitä ei pidä jättää, muuten aiheuttaa vaarallisia ohituksia.
Ajamme idioottien ehdoilla. - Öyestä
"Suojatien päällä odottaminen ei nopeuta ajovuoroa yhtään"
Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä se nopeuttaa. Jos olisin siellä suojatien takana ja edessä oleva auto pääsisi ympyrään, niin minun on silti odotettava, jos suojatiellä olisi kevyttä liikennettä. Enhän voi ajaa heidän päällekään? Hyvällä tuurilla pääsisin ympyrään samaan aikaan sen edessä olevan kanssa, jos olisin ollut siinä suojatien päällä...- asdfgthyjklöä
Näinpä. Jos pysähdyt suojatien eteen, olet väistämisvelvollinen suojatietä ylittäville. Eli kun pysähdyt siihen ensimmäisenä jonossa olevan auton taakse (mahdollisesti samalla myös suojatien päälle) niin ainakin sujuvoitat autoliikennettä. Olen sekä kävelijä että autoilija ja osaan kyllä kävelijänä kiertää sen suojatien päällä olevan auton takapuolelta määränpäähäni.
- Öyestä
asdfgthyjklöä kirjoitti:
Näinpä. Jos pysähdyt suojatien eteen, olet väistämisvelvollinen suojatietä ylittäville. Eli kun pysähdyt siihen ensimmäisenä jonossa olevan auton taakse (mahdollisesti samalla myös suojatien päälle) niin ainakin sujuvoitat autoliikennettä. Olen sekä kävelijä että autoilija ja osaan kyllä kävelijänä kiertää sen suojatien päällä olevan auton takapuolelta määränpäähäni.
Juuri näin! Ei tämä ole mitään axstrofysiikkaa.
- Naiskuski
Minä en taas tajua sitä, että risteyksiin pitää aina ne suojatiet rakentaa samalle pläntille. Olisi paljon turvallisempaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jos ne suojatiet olisivat kunnolla ennen risteystä ylityspaikkoina heille tai sitten risteyksen jälkeen. Siinä on ihan tarpeeksi autoilijoille tarkkailtavaa niissä autoissa siinä itse risteyksessä.
- hyvä ehdotus
silloin myös pyöräilijä olisi automaattisesti väistämisvelvollinen autoihin nähden. Kannatetaan.
- Suoraan yli vaan
Kukahan sieltä kymmenien metrien päästä viitsisi lähteä kiertämään?
Jos tuon liikenneympyrässä jonossa ajavan auton suhteen voisi vielä pitkin hampain ymmärtääkin, niin miten on selitettävissä se, että yksin, siis ilman mitään jonoa, ajava auto yleisimmin pysähtyy suojatien päälle väistäessään risteävää liikennettä, vaikka suojatien TAKANA olisi vielä auton mittainen tila ennen risteystä.
- Tilaa liikkua
Tämä niinkuin kaikki muutkin liikenteen ongelmat johtuvat meidän suomalaisten välinpitämättömyydestä toisia liikenteessä liikkuvia kohtaan. Hm, sellaista "minä itte menttaliteettia". Liikennesäännöt kieltävät pysähtymästä/pysäköimästä mm suojatielle ja onhan se ihan luonnollista, ettei liikenteessä saa estää toisten liikkumista (tässä tapauksessa usein pyörätien jatkeena olevalla suojatiellä) risteävällä tiellä. Suuri osa Suomalaisista on käynyt autokoulun varmaan kirjekurssina, kun edes tällainen perusasia ei ole mennyt jakeluun?
Ja pitäähän sen mersun saada haistella edellä pysäköidyn auton takapuskuria;) - autoilijafag
Johtuu vain siitä että suomalaiset ovat tutkimustenkin mukaan todella vähä-älystä kansaa.
- Vajakit
Vähä-älyinen kävelijä ei osaa ottaa sivuaskelta, koska kaatuisi liian vaikean suorituksen vuoksi.
- 44555666223333333333
Ei yksin liikenneympyrien edessä vaan se on vähän kaikissakin risteyksissä(missä esim. sivutieltä päätielle tullaan ja kevyen liikenteen tie menee päätien vieressä) niin että jotkut autot pysäyttävät suojatien päälle vaikka ei päätielle näkyvyyden vuoksi näin tarvitsisi tehdä. Pitkät rekat ovat vähän oma lukunsa ja niillä voi olla tähän syitä monia. Se vaan pitää silloin kiertää auton takaa, mutta en minä tätä nyt vielä niin pahana pidä.
Ikävintä minusta on pyöräilijän kannalta se kun päätien viereistä pyörätietä ajaa ja sivutietä ajavat autot alkavat jo satojen metrien päästä huomioida pyöräilijää ja hiljentävät, jotta tämä ennen heitä siitä ylitse menisi. Myös päätieltä sivutielle kääntävätkin harrastavat samaa odottelua joskaan ei ihan niin paljon sentään. Ja juuri tässä 'joskaan ei niin paljon sentään' piileekin se mikä asiasta tekee pyöräilijän kannalta ikävän, siksi kun pyöräilijänä et voi ikinä luottaa siihen että autoilija juuri sinun vuoksesi hiljentää. Nimittäin aina jotkut autoilijat voivat ihan jonkun muun syyn takia hiljentää(esim. siksi kun seuraa päätien liikennettä koska siinä olisi sopiva väli sinne pysähtymättä posauttaa) eivätkä ole edes huomanneet risteystä lähestyvää pyöräilijää. Näitä tapauksia on joskus muutama kohdalleni osunut jotka ovat hiljentäneet ikäänkuin odottaen pyöräilijän ensin menevän, mutta oikeasti ovat seuranneet ihan jotain muuta eivätkä ole välttämättä edes huomanneet pyöräilijää tai sitten eivät siitä ole piitanneet. Kävipä minulla kerran Vantaalla niinkin, että suojatien eteen pysähtynyt äijä nostikin kytkintä siinä vaiheessa kun olin ihan hänen edessään(hän siis nähtävästi seurasi vain päätien liikennettä). No siitä sentään selvisi pienellä kolhulla ja etuvanne ässäksi eikä autolle tullut mitään kolhua, ja vanteenkin sain vielä väännettyä sen verran suoraksi että sillä kotiinkin pääsin. Kerran kyllä ihan keskikaupungin kaduilla tein paniikkijarrutuksen liian ottavilla jarruilla, kun yhtäkkiä auto lähestyi lujaa risteystä sivutietä. No siinä lensi yli ohjaustangon ja kädet edellä asfalttiin, ja molemmista kämmenistä luut poikki pikkusormien osalta ja kipsiin molemmat kädet. Sekin auto muuten kuitenkin vielä sai pysähtymään ennen suojatietä, niin että viikkojen kipsit olisi välttänyt kun olisi vaan luottanut auton pysähtymiseen.
Mutta siis tämä kun päätien viereistä pyörätietä ajaa ja sivuteiltä pääteille meneviä risteyksiä lähestyy on se todella kiusallinen juttu. Melkein poikkeuksetta on kaupunkimaisemissa aina joku auto joko päätieltä kääntymässä sivutielle tai sitten lähestyy sivutietä päätielle ja jää ties kuinka kaukaa odottamaan pyräilijää meneväksi ensin.No siinä pyöräilijänä samoin alkaa jo ties kuinka kaukaa odottamaan että auto menisi ensin. Ja tässä joskus käy niinkin että lopulta kuitenkin pitää ensin mennä, kun auto jo melkein pysähtyy odottamaan. Näin silti vaikka juuri auton vuoksi on jo vauhtinsakin hiljentänyt lähes nollaan ja on jo kaukaakin alkanut hiljentää odotellen. Siitä sitten pitää kuitenkin alkaa kammeta taas vauhtiiin ja yli tien, ja siltikin vielä vähän epävarmana siitä josko autoilija sittenkään on minun vuokseni siihen pysähtynyt. Joskus näissä tilanteissa teen niinkin että hyppään pyörän päältä pois seisomaan, ja silloin auto vasta suostuu menemään ensin. Varmasti myös nämä autoilijat kirovat tilannetta, eivätkä tule ajatelleekasi sitä miten pyöräilijä ei voi koskaan luottaa autoilijoihin näissäkään tilanteissa, ei vaikka suurin osa autoilijoista onkin yltiöhuomaavaisia ja jäävät notkumaan ja odottamaan pyöräiljää ensin meneväksi jo satojen metrien päästäkin.- liirum laarum
Liirum laarum, ei jaksa lukea, mutta veikkaan että pyöräilijät ajaa laput silmillä ettei pelota, onhan olemassa itsesuojevaistoa vai onko.
- 44455666333288888888
liirum laarum kirjoitti:
Liirum laarum, ei jaksa lukea, mutta veikkaan että pyöräilijät ajaa laput silmillä ettei pelota, onhan olemassa itsesuojevaistoa vai onko.
Joo siinäpä sitä asennetta tosiaankin !
Että tuoko oli joutavaa liirumlaarumia. No ehkä sinulle se sitten sitä oli, tai sitten ei kuulu tapoihisi kuin lyhyitä herjoja heittää ja niitä lukea. Kun olisit lukenut niin olisit huomannut erään asian joka varmasti autoilijoitakin ottaa päähän.
No sinun tulkintasi tuosta se että siinä laput silmillä pyöräilijästä kyse oli. Et sitten todellakaan mitään siitä lukenut. Mitä sinä muuten luet, kun ei kerta asialliset jutut näy lainkaan kiinnostavan ?
Olisi helppoa kauraa sakottaa. Jakelisi suojatien päälle paikoilleen jumiutuneiden autojen ikkunoista sakkolappuja...
-P- Rääpyä tähänkin
Ensinnäkin, liikenneympyrä ei voi viedä työpaikalle, vaan siihen liittyvä tie. Toiseksi, tiedän mistä puhut, vaan en ymmärrä, mikä oikeus pyöräilijällä on tunkea autojen väliin väenväkisin, eikä odottaa vuoroaan. No, ainahan polkupyöräilijät ovat olleet liikenteessä se omankäden oikeutta käyttävä, ketterä osapuoli, autoilijathan kun eivät voi kiilailla miten tahtovat, ettei oikein paukkuisi pellit yhteen.
- lukeminen kannattaa
Ehkäpä sinun kannattaisi ne liikennesäännöt kerrata.. Noissa "normaalilla tavalla" merkatuissa liikenneympyröissä nimittäin auto on AINA - sekä ympyrään ajaessaan että sieltä poistuessaan - väistämisvelvollinen pyörätietä pitkin ajavaan pyöräilijään nähden.
Oman käden oikeuden käyttäjiä on liikenteessä paljon ja tästä ei ole kyse avauksessa. Luepa se uudelleen ja mieti sitten, mistä on kyse.
- osaamattomuutta
Pääsääntöisesti osaamattomuutta ja piittaamattomuutta. Ja joskus voi kokeneelle ja huomaavaisellekkin kuskille käydä vaihinko, eli luulee ehtivänsä suojatieltä pois ennen jalankukijoita, mutta edessä oleva auto pysähtyykin, vaikka olisi hyvin ehtinyt tms.
- näin pitää toimia
itse kävelen silloin autojen välistä ja sen auton takaa joka on pysähtyneenä suojatien päälle. JA koputan takaluukkuun pari/kolme koputusta (ei liian kovasti). niin takanaolevakin autokuski huomaa että mistä on kyse ja jättää tilaa suojatielle.
- Hauskaa joulua!
Jos joku perunanistuttaja on pysähtynyt suojatienpäälle on mukava temppu avata sen tollon takaovi vänkärinpuolelta noin niinkuin ohimennen. Uuno saa ovensa kiinni kun tulee ulos autosta mutta onhan sillä aikaa.
- kanssautoilija
"suurin osa tuijottaa vain lasittuneella katseella eteenpäin, eikä huomaa mitään eikä ketään."
Kyllä he huomaavat, mutta kuvittelevat että perseily muuttuu tekemättömäksi kun välttävät katsekontaktia viimeiseen asti - Autoilijan vika aina
Ihmeelistä valitusta täällä. Lakihan on ihan selvä, esim. aloittajan mainitsemassa liikenneympyrätapauksessa. Liikenneympyrään tultaessa pitää aina väistää risteävää liikennettä, ja suomessa vielä varmistukseksi on laitettu kolmiot jokaiseen liikenneympyrään... Jos ajat suojatien päälle niin olet jo ylittänyt risteysalueen ja siihen ei tietenkään saa pysähtyä vaan sinun pitää mennä ennen muita. Sama kuin jos liikennevalot vaihtuvat punaisiksi ja sinä (idiootti xD) seisot vieläkin keskellä risteystä niin on sinun vuorosi mennä siitä ennen kuin risteävät tulevat vihreillä. Tässä vaiheessa olet jo tehnyt virheen jos sinne olet änkenyt, etkä ole seurannut, että mahtuuko risteyksen ylittämään. Keskelle risteystä (eli mm. suojatietä) ei saa pysähtyä vaan sinun autoilijana pitää ennakoida tilanne. Ja pikkukaduillakin pysähdyt ennen suojatietä, tarkistat kevyenliikenteen väylän ennen ajoradan tarkistamista. Ja melkein aina kuitenkin suojatien ja ajoradan väliin mahtuu yksi henkilöauto, ennen kuin ollaan risteävien kaistalla.
Liikenneympyröissä ei ole mitään hyväksyttävää syytä parkkeerata suojatien päälle. Vaan olet aina ajanut risteysalueelle eli kolmion takaa etuajo-oikeutetun eteen. Tästäkö ei saisi valittaa jos 9/10 (joista 9/10 kuulemma naisia xD) autoilijasta rikkoo lakia? Kyllä tuota toimintaa olisi hyvä ihan kuvatakin videolle. Autoilijat kuitenkin ovat ajokoulun käyneet ja teoria- että ajokokeen suorittaneet. Jolleivat kortitta aja jolloin jokatapauksessa rikkovat lakia. Pyöräilyä tai kävelyä varten ei tarvitse mitään korttia suorittaa, joten ette voikkaan olettaa, että kevyenliikenteen kulkijat osaisivat kaikkia liikennesääntöjä. Autoilijoiden taas PITÄÄ osata ne kaikki.- tämä kiusallista
Ikäviä notkumistilanteita noissa paikoissa vaan tulee siksi kun suurin osa autoilijoista on kuitenkin hyvinkin huomaavaisia ja alkavat odottaa kevyen liikenteen väylää tulevaa jo satojen metrien päästä. Syntyy siinä tilanne jossa molemmat odottelevat toisen menemistä ja kiroavat mielessään sitä miksi se ei siitä jo mene. Mutta autoa vastaan kun ei voi jalan ja pyörällä uskaltaa, ja kun kaikki autoilijat eivät kuitenkaan ole huomaavaisia vaan saattavat notkua ja näyttää siinä huomioivansa kulkijan vaikka ihan jotain muuta huomioivatkin.
Tästä asiasta jo tuolla aiemmin aika pitkän kommentin kirjoitinkin. - Tämäkin osataan
> Liikenneympyrään tultaessa pitää aina väistää risteävää liikennettä, ja suomessa vielä varmistukseksi on laitettu kolmiot jokaiseen liikenneympyrään...
Ne kolmiot eivät suinkaan ole pelkkänä varmistuksena. Ilman kolmioita ympyrässä ajavan pitäå väistää oikealta ympyrään tulevaa. Mitään liikenneympyrän etuajo-oikeutta ei nimittäin Suomen laissa ole vaan siihen tarvitaan liikennemerkit. Tämäkin osataan kirjoitti:
> Liikenneympyrään tultaessa pitää aina väistää risteävää liikennettä, ja suomessa vielä varmistukseksi on laitettu kolmiot jokaiseen liikenneympyrään...
Ne kolmiot eivät suinkaan ole pelkkänä varmistuksena. Ilman kolmioita ympyrässä ajavan pitäå väistää oikealta ympyrään tulevaa. Mitään liikenneympyrän etuajo-oikeutta ei nimittäin Suomen laissa ole vaan siihen tarvitaan liikennemerkit.Jotta asia ei olisi aivan näin yksinkertainen, niin liikenneympyrää kyllä koskevat eri väistämissäännöt kuin tavallisia risteyksiä, mutta ne on mainittu kärkikolmion tai stop-merkin kuvauksissa. Valitettavasti liikenneympyrää ei ole kunnolla määritelty. Ainut määritelmä on ohje laittaa jokaisen saapumissuunnan yhteyteen pakollisen kiertosuunnan merkki yhdistettynä väistämisvelvollisuuteen (kärkikolmio tai stop -merkki).
Tosi jännäksi tämä menee, kun ympyrä ei olekaan ympyrän muotoinen (esim. uudella seiskatiellä on liittymissä hyvin venytettyjä "liikenneympyröitä", jotka ylittävät moottoritien). Yritäpä siellä sitten arvioida, kuka on ensimmäisenä ympyrään ehtinyt. Ajojärjestyshän määräytyy virallisesti sen mukaan (mitä ei tosin kovin moni tiedä, eli ei kannata luottaa että väistävät).- hngvshgdvgh
The_Rat kirjoitti:
Jotta asia ei olisi aivan näin yksinkertainen, niin liikenneympyrää kyllä koskevat eri väistämissäännöt kuin tavallisia risteyksiä, mutta ne on mainittu kärkikolmion tai stop-merkin kuvauksissa. Valitettavasti liikenneympyrää ei ole kunnolla määritelty. Ainut määritelmä on ohje laittaa jokaisen saapumissuunnan yhteyteen pakollisen kiertosuunnan merkki yhdistettynä väistämisvelvollisuuteen (kärkikolmio tai stop -merkki).
Tosi jännäksi tämä menee, kun ympyrä ei olekaan ympyrän muotoinen (esim. uudella seiskatiellä on liittymissä hyvin venytettyjä "liikenneympyröitä", jotka ylittävät moottoritien). Yritäpä siellä sitten arvioida, kuka on ensimmäisenä ympyrään ehtinyt. Ajojärjestyshän määräytyy virallisesti sen mukaan (mitä ei tosin kovin moni tiedä, eli ei kannata luottaa että väistävät).Saas nähdä tarttuuko joku surkeaan täkyysi...
- Aina autoilijan vika
Itsekin koputtelen autojen ikkunoita jos aivan idioottimaisesti ajavat eteen vaikka selvästi näkevät minun tulevan (kun liikun pyörän tai jalan). Tästä en osaa sanoa, että onko joku laki joka kieltää jalankulkijaa avaamasta ajossa olevan auton ovea (kun normaali tilanteessa se ei ole kovin helppoa, jos auto liikkuu xD), ilmoittaakseen hänen törttöilleen. Autoilijoillahan on töötit, joilla lain mukaan saa yrittää estää onnettomuuden. Pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta tämmöinen puuttuu (jollei huuda pääpunaisena jotain ja sekään ei välttämättä kuulu autoon sisälle :P).
Tietääkö joku onko se oven avaaminen laitonta? Kolmion takaa etuajo-oikeutetun eteen ajaminen sen sijaan on aina laitonta.- HHUHUH
No no, oletko sinä sitten niitä pyöräilijöitä jotka viuhatavat tuhatta ja sataa jostain puskasta täysin pimeänä? Varsinkin nyt kun on pimeätä, niin vaikka kuinka ajaisi hiljaa se ylläri fillaristin muodossa ei saa autoa pysähtymään kuin seinään. Ei valoa, ei heijastimia, ja tietenkin mustat vaatteet. Alla kymppi-vaihteinen "kiituri"
- näin täällä
Miksi jään suojatien päälle? No auto numero 1 lähtee risteyksestä pois auto 2lähtee ajamaan, mutta pysähtyy suojatien jälkeen odottamaan, jolloin samaan aikaan kun auto 2 on lähtenyt etenemään, niin auto 3 ja 4 liikkuvat myös. Kun auto 2pysähtyy suojatien jälkeen, vaikka pääsisi hyvin kulkemaan, niin silloin auto 3joutuu pyshätymään suojatien päälle. Kun auto 2 sitten lähtee ja jalankulkijat kulkevat edestä, niin auto 3 ei voi antaa esteetöntä kulkua, eikä voi lähteä ajamaan, kun jalankulkijat eivät päästä autoa menemään, kun pitää päästä sillä hetkellä tien ylitse.
- Taas autoilijan vika
Et sitten voi pitää turvaväliä ja ootko nyt ihan varma ettet nähny niitä kevyenliikenteen kulkijoita? En todellakaan ymmärrä logiikkaasi jos auto 2 pysähtyy suojatien jälkeen ni kuka ihme sinut työntää siihen suojatien päälle? Veikkaan, että ihan itse ajat siihen. Logiikkasi sama kuin peräänajo olisi jonkun muun syytä kuin peräänajajan. Äly hoi.
- näin täällä
Taas autoilijan vika kirjoitti:
Et sitten voi pitää turvaväliä ja ootko nyt ihan varma ettet nähny niitä kevyenliikenteen kulkijoita? En todellakaan ymmärrä logiikkaasi jos auto 2 pysähtyy suojatien jälkeen ni kuka ihme sinut työntää siihen suojatien päälle? Veikkaan, että ihan itse ajat siihen. Logiikkasi sama kuin peräänajo olisi jonkun muun syytä kuin peräänajajan. Äly hoi.
Ympyrä tyhjä ja edellä oleva autoilija lähtee liikkumaan. Auto 2 lähtee kanssa, koska näkee ympyrän tyhjäksi. Auto 1huomaa, että auto lähestyy heitä ja pysähtyy, jolloin auto 2 pysähtyy myös. Jalkakäytävät ovat voineet olla tyhjiä, mutta autojen pysähdyttyä, on jalkakäytävälle ja suojatielle saapunut porukkaa. Jos turvälilä pidettäisiin, olisi se kaupunkissa 20metriä.
Jos autolija ei huomaa jalankulkijaa voi olla myös se, että jalankulkijalla ei ole vaatteissa heijastamia, vaan kävelee pimeässä syyskelissä tummiin vaatteisiin pukeutuneena, välittämättä mistään mitään.
- Niimpä tietenkin
Suojatien päälle pysähtyminen on verrattomasti parempi kuin jättää kokonaan pysähtymättä.
- Niimpä tietenkin vik
Niimpä tietenkin. Turpaan vetokin on aina parempi vaihtoehto kuin tappaminen, ja se tekeekin siitä joka tilanteessa hyväksyttävää? ÄLY HOI!? Ei taida laki tai liikenneturvallisuus sinua kiinnostaa?
- kämmännytkin
Kaikkien liikenteessä kulkijoiden pitää osata kaikki säännöt! Jalankulkijan ja fillaristin myös, siinä on omasta hengestä kysymys. Mutta nämä liikennetilanteet sisältää inhimillistä toimintaa ja se tarkoittaa virheitä kaikilta osapuolilta, joten tarkkana pitää olla. Lisäksi tulee monenlaista muuttujaa esim. keli yleensä ja talviaikaan lumipenkat estämässä näkyvyyttä.
Jos olettaa, että edellä menijä menee jo, oishan siinä ollu tilaa, ja ei, se jääkin vielä kyttäämään ja itse olet jo sitten siinä suojatien päällä, takapuskurissakin nojaa jo seuraava kiireinen. Tälläst tää.- Autoilijan vika
Ymmärrän kyllä täysin tilanteen, en vaan ymmärrä tämän toiminnan puolustajia. Ainakin turussa olisi vähintään sairaalassa viikon sisään (luultavasti jo ekana päivänä) jos pyöräilisi laput silmillä ja luottaisi ajokortin omaaviin.
Mutta edelleen, miksi oletat? Mikset voi vain tyytyä havainnoimaan mitä edessä olevat oikeasti tekevät, ennen kuin ajat suojatien päälle. Ei se niin vaikeaa ole jos keskittyy. Jossei kiinnosta yhtään niin ei varmaan tarvitse olettaa, että jalankulkijoita kiinnostaisi sinua kiertää xD
Nyt itse Oletan suurimman osan suomen liikenneympyröistä olevan semmoisia, joissa aivan yhtä hyvin pystyy havainnoimaan risteävää liikennettä, vaikka ei siihen suojatien päälle ajaisikaan. Vai onko jossain ruuhkautuvassa liikenneympyrässä näin paljon esteitä ettei näe? Jos on niin pitää ilmoittaa tieliikennelaitokselle näistä ajoa haittaavista esteistä. Esim. puskat puut yms. ja huonosti sijoitetut kyltit. - 10+12
Autoilijan vika kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin tilanteen, en vaan ymmärrä tämän toiminnan puolustajia. Ainakin turussa olisi vähintään sairaalassa viikon sisään (luultavasti jo ekana päivänä) jos pyöräilisi laput silmillä ja luottaisi ajokortin omaaviin.
Mutta edelleen, miksi oletat? Mikset voi vain tyytyä havainnoimaan mitä edessä olevat oikeasti tekevät, ennen kuin ajat suojatien päälle. Ei se niin vaikeaa ole jos keskittyy. Jossei kiinnosta yhtään niin ei varmaan tarvitse olettaa, että jalankulkijoita kiinnostaisi sinua kiertää xD
Nyt itse Oletan suurimman osan suomen liikenneympyröistä olevan semmoisia, joissa aivan yhtä hyvin pystyy havainnoimaan risteävää liikennettä, vaikka ei siihen suojatien päälle ajaisikaan. Vai onko jossain ruuhkautuvassa liikenneympyrässä näin paljon esteitä ettei näe? Jos on niin pitää ilmoittaa tieliikennelaitokselle näistä ajoa haittaavista esteistä. Esim. puskat puut yms. ja huonosti sijoitetut kyltit.Autoilijan oletus perustuu yleensä siihen havainnointiin. Kun kaveri lähtee siinä edessä reippaasti etenemään ja päättäkin sitten vetää liinat kiinni, ei siinä jää paljon vaihtoehtoja. Ruuhkassa ympyrään täytyy mennä heti kun on rakoa, muuten kerää taakseen tolkuttoman jonon pahantuulisia autoilijoita. Moni menee töihin ja kotiin hermot kireällä ja henkensä kaupalla, valitettavasti.
Parikymmentä vuotta ajokokemusta on muuttanut omaa taitoa paremmaksi, ei siis tule pysähdyttyä suojatielle, mutta kaikilla ei vielä sitä kokemuksen tuomaa ennakointikykyä ole. Jalankulkijat ja pyöräilijät aiheuttavat monia vaaratilanteita toimimalla yhtäkkisen päättömästi tai tahallaan rikkomalla liikennesääntöjä, kuten autoilijatkin.Tosiasioiden kanssa on elettävä. 10+12 kirjoitti:
Autoilijan oletus perustuu yleensä siihen havainnointiin. Kun kaveri lähtee siinä edessä reippaasti etenemään ja päättäkin sitten vetää liinat kiinni, ei siinä jää paljon vaihtoehtoja. Ruuhkassa ympyrään täytyy mennä heti kun on rakoa, muuten kerää taakseen tolkuttoman jonon pahantuulisia autoilijoita. Moni menee töihin ja kotiin hermot kireällä ja henkensä kaupalla, valitettavasti.
Parikymmentä vuotta ajokokemusta on muuttanut omaa taitoa paremmaksi, ei siis tule pysähdyttyä suojatielle, mutta kaikilla ei vielä sitä kokemuksen tuomaa ennakointikykyä ole. Jalankulkijat ja pyöräilijät aiheuttavat monia vaaratilanteita toimimalla yhtäkkisen päättömästi tai tahallaan rikkomalla liikennesääntöjä, kuten autoilijatkin.Tosiasioiden kanssa on elettävä.Moi
Toki siihenkin, mutta kun ne näkee, et edellä ajava tekee noin tyhmästi, niin hekin te -kevät samoin......
- Autoilijan vika
Juurikin näin!
- Realismus Konttinen
Ei siihen pitäisi eikä saisi pysähtyä. Syy miksi siihen pysähdytään on käytännöstä johtuva. Autoliikenne on ympyrässä yksisuuntaista ja liittyvän kuljettajan kaiken huomion on keskityttävä vasemmalle. Kuitenkin suhteessa kevyeen liikenteeseen on väistämisvelvollinen myös oikealta tulevia kohtaan. Tämä vaikeuttaa liikenneympyrän vaatimaa nopeaa reagointia jolloin on turvallisempaa pyrkiä blokkaamaan oikealta tuleva liikenne pois kuviosta. Tämä tosin ei ole hyvä tekosyy kuvailemassasi tilanteessa, jossa suojatien jälkeen on jo yhden auton vaatima odotustila. Silloin on vain kusipäisyyttä blokata suojatietä.
Ongelma juontaa juurensa tutkimuksesta, jossa todettiin kevyenliikenteenväylän olevan turvallisen silloin kun odotustilaa autoille ei jätetä, vaan suojatie on kiinni liikenneympyrän reunassa. Tutkimus oli vähän kyseenalaisesti tehty - mm. tämä suojatien päälle pysähtyminen tulkittiin samanarvoiseksi vaaratilanteeksi kuin yliajo ja niinpä vaaratilanteet tietysti korostuivat kun odotustilaa suojatien jälkeen ei ollut ja autot odottivat suojatien päällä - mutta sen johdosta nykyään liikenneympyrät pyritään suunnittelemaan niin, ettei sisäänajavalle liikenteelle jätetä odotustilaa suojatien ja ympyrän väliin. Niinpä autoilijat ovat oppineet ottamaan tilansa suojatieltä jotta pääsevät aamuruuhkassa ympyrään ilman, että aina etuoikeutetut jalankulkijat ja pyöräilijät blokkaisivat heidät. Hyötynäkökohta on silloin se, että jalankulkija voi yhtä hyvin kiertää perän kautta juurikaan siitä kärsimättä, mutta auto menettää tilaisuutensa pysyvästi, jos ei pääse liikennevirran aukkoon juuri sillä hetkellä.- Anneli moi
Niin elikkäs jossei osaa ajaa niin mieluummin ajaa kevyenliikenteen päälle kuin omiensa kokoisten joukkoon :)
- Takakonttinen
Laittaisitko linkin tuohon tutkimukseen, johon viittasit-
Se olisi pitänyt jo laittaa pyytämättäkin. - Keskikonttinen
Takakonttinen kirjoitti:
Laittaisitko linkin tuohon tutkimukseen, johon viittasit-
Se olisi pitänyt jo laittaa pyytämättäkin.Kaikki ei ole netissä.
- 223335556666666
Ei tuohon muu auta kuin liikennevalot jos ympyrä on vilkasliikenteinen. Jalankulkijoille samalla tavalla valot kuin autoilijoille. Hunompi tässä taasen on se, että valot hidastaisivat autoliikennettä ympyrässä ja ympyrän teho menettäisi merkitystään. Mutta valot esim. niin että vain silloin tällöin palaisi vihreä kevyelle liikenteelle tai jalankulkijoille ja muutoin ympyrä pelaisi autoille normaalisti. Tämä toimisi silloin jos ei risteyksessä paljon kevyttä liikennettä.
- loppu jo
No eikö se jo ole käsitelty.
Ja suurin osa kanssa pälpättää kännykkään, täysin ilman sitä hands-freetä, joka vaa -ditaan joka autokuskilta, jos välttämättä haluaa kalkattaa siihen ajon aikana. Isäni on järkevä, sillä on se aina mukana, se hands-free siis..... Muut kuskit ei välitä vähää -kään muusta liikenteestä, jalankulkijoista ja pyöräilijöistä nyt puhumattakaan.....saat -tavat ajaa jopa päälle, ja ajavat nokka pystyssä pois, ei oo mun syytä, niin narsisti kuski ajattelee.....
Ja käyn "töissä", mutta nyt vain syömässä, koska oikea käteni on kipeytynyt toisessa työpaikassani, ja siellä, kun ne naakat ja hullut käy kävelyllä, niin ne turhaan odotte-lee aina kaikki autot, vaikka suojatien yli mentäessä kävelijöillä on aina etumeno-oi-keus, jos ei ole valoja. Ne jää siihen venaamaan, se on tosi NOLOA !!!! Ja kaikkien on noudatettava heidän narsistisia sääntöjään. Eivät maksa enää palkkaakaan, kun se mukamas ei oo enää laillista....ja silti siellä käy jos minkälaista sekopäistä ja hul- lua poruukkaa.......se jos mikä on ihmiskappaa muistuttavaa hommaa, täysin LAI-TONTA !!! Ne ei vaan välitä siitä, kun se on mukamas olevinaan jotakin päivätoimin-taa.....onhan ne ennenkin maksaneet, ei enää sen jälkeen, kun me liityttiin Ouluun tässä muutama vuosi sitten....asun siis Jäälissä....ja se paikka on tossa ihan lähellä, vain parinsadan metrin päässä.....tai ei niinkään paljoa......
En vain kehtaa oikaista niitä narsisteja, et se on aina etumeno-oikeus kaikilla jalan-kulkijoilla ja niillä pyöräilijöillä, jotka taluttaa sen joponsa tien yli. Ne elää yhä jollakin kieltolain aikaan..........jolloin ei ollut mitään rajoja eikä mitään lakeja, tai sit niitä oli to -si vähän......
Ja toki olen joutunut pujottelemaan tolla tavalla muutaman kerran, ja ei se ole kivaa !- HHUHUHUH
Miss Finand.Vaikka olisi minkälainen piuhapaketti korvasta roikkumassa, niin se puhelu vie aina huomion liikenteestä. Sinä keskityt siihen puhelimeen ja puheluun jota puhut, et liikenteeseen, saatikka vielä jos uutiset on järisyttäviä. Koko homma pitäisi laittaa lainvastaiseksi. Ihme, kun sitä ei ole vielä tehty. Se on tunti ja eduskunnan paskaaivot on lyönyt idioottimaisia lakeja lukkoon. Kuten jokainen olemme lukeneet tämän lörtsyjutunkin, no lörtsy on lörtsy ja kait joku viisaampi idiootti sanoi sille vielä idiootimmalle, että stop tykkänään.. No kun tuohon pääsin, liimaan autoni kylkeen kaljamainoksia, ihan vitttuillessanikin
- 98pikkupoika
Kerran polliisisetä parkkeerasi bilebakunsa suojatielle, kun pyörällä olin liikenteessä :)
- Hoida pääsi
Olet tyypillinen aivovammainen apina. Suojatien päälle on pakko pysähtyä useissa paikoissa, jotta näkee risteävän liikenteen.
- GUNNAR NIELSEN
NO on se kumma että täälla jaksetaan joka asiasta ruikuttaa. Liikenneympyrässä on niin monenlaista suhaajaa että väkisin joskus joutuu pysäyttämään suojatien päälle kun edellä menevä ei menekään selvään väliin, tai "selvä väli" kutistuu olemattomaksi kun ympyrässä pyörivät autot ajavat eri vauhtia. Itse voin ainakin pyöräillessä tai kävellessä hiukan koukatakkin jos auto on tiellä. Ei hävetä olla autonratissa eikä pyöränselässä noissa tilanteissa. Normaalia settiä.
- qwedsxwqq
Sarjassamme niitä huonoja ajotapoja, mistä lie opitaan ja omaksutaan ajotaidotonta ajamista kun voi ajaa fiksumminkin.
AIka harvassa on ne paikat missä ei kertakaikkiaan ole näkyvyyttää muutoin kuin ajamalla suojatien päälle tai myös vaikka jalkakäytän päälle kun tule pihatieltä, jälkimmäisessä on niitä useammin että muuten ei näe mitään.
Jos sellaisia paikkoja on niin voittehan kartasta linkittää osoitteen tähän niin katsotaan sitten oikein miltä sellainen paikka näyttää. - Jalankulkijaturmat
Kun nyt edes pysähtyisivät suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle, eivätkä jyräisi jalankulkijoita alleen näkemäesteen vallitessa. Lumen ja jään johdosta kun seeprajuovitus ei näy asfaltissa niin liikennemerkin pitäisi kuitenkin näkyä. Juuri tällaisiin henkeä ja terveyttä vaarantaviin liikennerikoksiin poliisin pitäisikin puuttua enemmän kuin jonninjoutaviin suoralla tiellä hyvissä olosuhteissa tapahtuneisiin tavanomaisiin nopeuden ylityksiin.
- 44556663332211111111
Aivan. Nimenomaan törkeämpiä ja eniten vaaraa aiheuttavia liikennerikkomuksia pitäisi pyrkiä vähentämään ja niihin keskittyä. Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen on juuri yksi tällainen kuolemanvaaraa jalankulkijoille aiheuttava asia, se on jotain ihan muuta kuin suojatien päällä päätielle tai liikenneympyrään pääsemisen odottelu.
- +pk
Vaikka Suomen kadut ovat niin leveitä, että autoa ei tarvitse pysäköidä jalkakäytävälle, niin hyvin yleinen tapa on tehdä juuri niin, puolet autosta tukkimassa jalkakäytävää. Ja tämä ei ole pelkästään Auditauti.
Onneksi siitä nyt laputetaan.
Siis tarpeetonta torveilua on kaikenlaista etenkin auton ratissa. - Rynnimäl eteenpäin
Alottaja!
Se johtuu siitä, kun suomi autoilijat on niin tolloja, ettei ne päästä ketään siihen ympyrään. Siihen on tullu pieni rako, johon auto pitää työntää ja se jää osittain suojatien päälle. Jos et työnnä autoa siihen pikku rakoon, saat odottaa tunnin ja takana tulijat hermostuu. Siinä voi olla myös parkkitunnelin suuaukko, josta tulee koko ajan autoja ympyrään. Siksi pakko käyttää kyynärpäätaktiikkaa kuten venäläiset tekevat röyhkeästi.
Mummot kaatuu esim. risteilyjonoissa, kun itänaapurin ihmiset rynnii jonon ohi lähtöselvitykseen ja illallisjonoon. Siellä kun se on aivan tavallista. Siihen kannattaa tottua. Täällä asuu nyt satojatuhansia venäläisiä. Vuosien päästä miljoonia. Että semmosta. - maibre
keskelle suojatietä pysähtyi auto odottamaan vasemmalta tulijaa me 2 si olimme pyörillä liikkeellä joten toinrn joutui ajaamaan edestä ja toinen takaa. tilanne oli sama kuin hesassa-hautuusmaan kohdalla , tulipa tänään todettua sama juttu kuin ed, kirjoittaja.
- Menijä
Liikennesääntö sanoo, että suojatielle voi astua, jos se on vapaa. Tai, vihreällä valolla voi astua suojatielle, jos se on vapaa.
Risteykseen voi mennä, jos se on vapaa.
Vihreillä valoilla voi ajaa risteykseen, jos risteys on vapaa.
Aina pitää tilanne tarkistaa, ennenkuin liikkuu eteenpäin!!!
Jos suojatiellä seisoo auto, jalankulkija, pyöräilijä odottaa kiltisti, kunnes suojatie on vapaa, eikä mitään mutinoita.
Kuka on ensin mennyt, hänellä on oikeus mennä ensin!!!!!!!!!!- Grillin keksijä
Ei kai siis haittaa jos jään suojateille vaikka grillaamaan makkaraa.
Taidankin ottaa grillin ja sen sijaan että grillaisin pihalla niin menenkin tuonne suojatielle grillaamaan, autot menee sitten kun tie on vapaa.
Makkaran jälkeen taidankin ottaa nokoset suojatiellä, tunnin pari..
Pääsette heti kun tie on vapaa.
Sitten voisin keksiä pyörän, ruudin jne, näitähän ei ole keksitty vielä ja kun olemme näin fiksuja niin toki voimme ne keksiä. - Muuten hyvä...
Grillin keksijä kirjoitti:
Ei kai siis haittaa jos jään suojateille vaikka grillaamaan makkaraa.
Taidankin ottaa grillin ja sen sijaan että grillaisin pihalla niin menenkin tuonne suojatielle grillaamaan, autot menee sitten kun tie on vapaa.
Makkaran jälkeen taidankin ottaa nokoset suojatiellä, tunnin pari..
Pääsette heti kun tie on vapaa.
Sitten voisin keksiä pyörän, ruudin jne, näitähän ei ole keksitty vielä ja kun olemme näin fiksuja niin toki voimme ne keksiä.Muuten ihan hyvä, mutta TLL pykälä 44 edellyttää ylittämään tien tarpeettomasti viivyttelemättä, niin välttämättä makkarasi eivät kerkeä siinä ajassa paistumaan, kun ylität tien tarpeettomasti viivyttelemättä.
- Bemarikuski
Monessa risteyksessä ei näe autolla, tuleeko ketään, jos ei aja suojatien päälle kurkkimaan.
Varsinkin silloin, jos on kaksi kaistainen katu, eli toinen korkeampi auto on vieressä.
Jos ihminen liikkuu jalan tai pyörällä, sellaisella ei ole mihinkään kiire, ja hän joutaa odottamaan. Hän on jo siihen ennakkoon varautunut, valitsemalla hyvin hitaan kulkuneuvon! Näin on asia!- ISMOTHEMAN
NY JOTAIN JÄRKEÄ NÄIHIN JUTTUIHIN....VITTU SILMÄLÄÄKÄRI ELI OPTIKKO ON "KEKSITTY" SUN KALTASIA IDIOOTTEJA VARTEN JOTKA PARKKEERAA SUOJATIELLE KUN EI MUKA NÄÄ....HARMI VAA ET MOISELLE HAMEVÄELLE KÄY USEIN AIKA IKÄVÄSTI PITKÄSSÄ JUOKSUSSA!!!!!
- Heka T
Monessa risteyksessä? Itse ajan työkseni pk-seudulla, enimmäkseen hesan keskustaa ja espoota, ei kovin monessa paikkaa tarvitse tukkia suojatietä sen takia ettei muuten näe risteävälle tielle. Ehkä muualla suomessa on asiat toisin.
Kuten muistaakseni olen jo pyytänyt niin laittaa googlemapsin linkkejä että missä on oikeasti risteykset missä pitää ajaa suojatie tukkoon jotta näkee risteävälle tielle?
Onhan niitä joo mutta kun nyt puhutaan ihan kiertoliittymienkin suojateistä, nissä on näkyvyyttä 10km joka suuntaan että on tässä kirjoituksessa nyt vähän muustakin kyse. Totta kai jos ei muuten näe niin sitten pitää ajaa suojatien päälle, kai nyt tyhmäkin sen tietää :D Ihmettelen vaan jos lentokentän keskelle tehdään suojatie niin senkin päälle jäädään parkiin kun ei muuten näe?
- ISMOTHEMAN
VITTU TASAN VARMAA ON NAISISTA JOHTUVA SYÖPÄ...MITES SE STUBB SANO TÄÄ ON PAHEMPI JUTTU KO EBOLA JOS SE LEVIÄÄ LAAJEMMALLE KO NAISIIN....NAISET TAKAS KEITTIÖÖN JA TIUKKAAN NAURUUN NI EI JATKU TÄÄ HULLUN MAAILMAN MENO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Vttu mikä
tollo.
"ISMOTHEMAN" = "ISMOTHEIDIOT"
- akkeee akkee
varmaan sama syy! miksi jalankulkijat oikaisevat ajoradankautta viistoon vaikka pitäisi sillä suojatiellä kulkeman,näin estävät autoilijan ajamasta siihen leveän valkoisen viivan eteen johon sillä on oikeus ajaa ja velvollisuus pysähtyä jos jalankulkija ylittää mm. punaista päin kävellessään, taikka miksi pyöräilijät ajavat risteyksen yli suojatietä pitkin vaikka pyörätie ei jatku,tälläinen pyöräilijän oikeus on aina merkitty liikennemerkein,muutoin pyöräilijä väistää mm. autoilijaa ellei taluta pyöräänsä suojatien yli. olisko tälläsissä asioassa opintojen paikka ja itsensä tutkiskelun paikka NOUDATANKO MINÄ ITSE ARKADIANMÄEN laatimia pykäliä
- 34w2erfd
Huonot ajotavat, ei osata kehittyä paremmaksi ja aina vaan löytyy uusia kuljettajia jotka on oppineet jo ajamaan huonosti, siitä kun vielä osasivat joskus ajaa hyvin niin kehittyvät siihen että ajavat huonommin kuin autokoulussa.
Nollat taulussa kuskeja, ei voi paljoa vaatia näiltä kai?
Oikeasti, mikä korjaa asian on palaute, jalankulkija tai pyöräilijä niin kerro mielipiteesi näille tai osoita se vaikka näyttämällä keskaria tai jos ei huomaa (mikä yllätys jos ei huomaa) niin aja päin autoa :) Edelleen siis ihan oikeasti että monikaan ei taida oppia ajamaan kuin kantapään kautta, pitää vetää pari autoa ässälle puun ympärille, ottaa parit ratit, tappaa yksi liikenteessä ja maksaa isot korvaukset jostain liikenne rikkeestä ennen kuin alkaa veri kiertää kaulan yläpuolella ja tajuta asioita, yksinkertaisia asioita. - mutka
Kyllä mä ainakin pyöräilijän tai jalankulkijan suojatiellä nähdessäni vähän vaikka koukkaan, että osun varmasti. Pikkuhiljaa oppivat, että tekee kipeetä.
- tollottaja
Useimmissa paikoissa mahtuu ajamaan suojatien yli odottamaan risteävälle tielle pääsyä. Suurin osa autoilijoista kuitenkin pysähtyy juuri siihen suojatien päälle, ei eteen tai taakse. Jättävät vähintään kolme metriä etäisyyttä risteävään tiehen. Suojatien päälle silti hurautetaan sivuille katsomatta. Hyvät naurut saa kun 800 lumenia osoittaa suoraan silmään metrin päästä.
- kinkkuliisat
Suoraan päin vaan autoa pyörällä tai kävellen hitaasti kun pysähtyy suojatielle..
jos se tulee jotain uhoo niin sano että luulit ett olit menossa siitä kun tulit jo suojatielle enkä arvannut että pysähdyt keskelle suojatietä.
ja jos rupee viellä jotain siitä uhoo niin sano että soittat poliisit sillä suojatiellä ei saa pysyhtyä.- keka tietaa
Juu ja näin syyspimeillä kannattaa mennä jalankulkijana syyspimeillä ilman heijastimia suojatielle välittämättä autoista, kun autoilla on velvollisuus väistää. Siinähän sitten halvantuneena peräät oikeuksiasi, kun jäit auton alle, kun satuit vielä tulemaan vähän pimeästä kulmasta suojatielle.
Niin parhaimmassa tapauksessa autoilija selviää rikesakoilla, ja taas olisi karpolle asiaa.
- Painu vttuun
Onko typerämpää taas toviin tullut kuultua.
"Jos ihminen liikkuu jalan tai pyörällä, sellaisella ei ole mihinkään kiire, ja hän joutaa odottamaan. Hän on jo siihen ennakkoon varautunut, valitsemalla hyvin hitaan kulkuneuvon! Näin on asia!" - Kuudes_pelle
Pysäköin tästä lähtien suojatien sivulle. Suojatie on poikittain ajorataan nähden. Nain sanoi joku kolmen pellen klaanista.
- härskipieru
https://www.youtube.com/watch?v=BPAtaxGVO3w
Havainnoillistava video aiheesta, aika arkistahan tuo huono ajotapa on että pitää pysähtyä juuri siihen suojatien päälle. Muistakaas muistuttaa jalankulkijat, pyöräilijät näitä jos kohtaattee että ovat väärässä paikassa pysähtyneet. Härski temppu olisi avata takaovi ja kysyä että voiko tästä mennä suojatien yli (auton sisäkautta siis) ja vielä härskimpi kysy edes mitään vaan tekee mitä huvittaa, huonotapaisuuttaan :)- KatselinVaan
"härskipieru"; sinun piti sitten hölmöyksissäsi ajaa aivan suojatien päälle pysähtyneen perään ettei se olisi päässyt peruuttamaan tuosta antaakseen tilaa pyöräilijälle/jalankulkijalle ( nythän sillä ei ollut merkitystä, mutta jos olisi tullut ).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433404Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172632Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762536Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821757- 861405
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541080SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70985- 74955
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.27779Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4734