Kirkosta eroaminen

Olly

Eilen oli pieni eropiikki (243 eroa), ilman että keksin siihen mitään varsinaista syytä. Joitain pikku uutisia kirkosta oli paikoissa, joista en olisi tiennyt ennen tätä keskustelua http://keskustelu.suomi24.fi/node/12724413
Tästä tuli mieleen, onko kirkosta eroaminen kovin yksityinen tapahtuma? Eihän tuo 243 eroa keskimäärin ole kuin 15 eroa tunnissa hereilläoloaikana, mahdollisia eroajia on kuitenkin 4 000 000. Ovatko eroajat esim. saman kunnan alueelta, onko eroajilla yhteys toisiinsa?
Erokäyrän tasaisuus ja ennustettavuus siis ihmetyttää. Eikö koskaan tapahdu niin, että esim. urheiluseuran kekkereissä joku ottaa asian puheeksi, ja ilman mitään (muille kuin heille) näkyvää syytä tulee yllättävä 20 ihmisen eropiikki tunnissa, keskelle aivan tavallista eroamispäivää?

11

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kuullut jutun, jonka mukaan läppäri kiersi intin tuvassa. Kierroksen jälkeen ei ollut jäänyt montaa kirkon jäsentä jäljelle...

      Mutta ainakin silloin kun noita itse katsoin oli melko vähän "perhepakkauksia". Paljolti näyttäisi tosiaan olevan kyse eriaikaisista päätöksistä, esimerkiksi pariskunnasta toinen eroaa ensin.

      • Olly

        Juuri näitä "perhepakkausten" puuttumisia ihmettelen, tuo armeijaesimerkki oli hyvä. Jos joku tilastoihin pääsevä lukee tämän, saa kommentoida...


      • Ei "perhepakkauksia" edelleenkään juuri näy. Sen sijaan nykyään tulee jo kirkosta eronneilta vanhemmilta kyselyitä siitä miten kirkon jäseneksi jääneen lapsen voi erottaa kirkosta. Pääsy elämänkatsomustiedon opetukseen on varsin tyypillinen syy tähän.


      • Olly kirjoitti:

        Juuri näitä "perhepakkausten" puuttumisia ihmettelen, tuo armeijaesimerkki oli hyvä. Jos joku tilastoihin pääsevä lukee tämän, saa kommentoida...

        Minäkin odottaisin niitä näkyvän enemmän.

        Mutta ehkä kyse on juuri siitä, että kirkon jäsenyys ei juuri kiinnosta suuntaan tai toiseen. Ei se, että toinen puolisko eroaa, ole ehkä sen kummempi juttu kuin jonkun kaverin ero. Kummatkin voivat olla yksi sysäys kohti eroa, mutta vain yksi.

        Kuitenkin esimerkiksi pari kuukautta Homoillan jälkeen erottiin kirkosta. Se ei olisi mahdollista, jos ohjelma olisi ikäänkuin ("vain") tyhjännyt pajatson, saanut eroa jo harkinneet eroamaan. Sen täytyi myös siirtää osa eroa harkitsevien joukkoon. Se oli ehkä iso sysäys, mutta joka tapauksessa vain yksi monista.


    • K. Ä..

      Minä toivoisin että kirkosta eroaisi joka päivä yli 1000 ihmistä.

      • Niinhän me melkein kaikki tällä palstalla.

        Tuo tekisi yli 350,000 / vuosi. Toisaalta yllättäen sittenkin kirkossa riittäisi jäseniä vielä vuosikymmeneksi.


      • 222
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Niinhän me melkein kaikki tällä palstalla.

        Tuo tekisi yli 350,000 / vuosi. Toisaalta yllättäen sittenkin kirkossa riittäisi jäseniä vielä vuosikymmeneksi.

        Niin, jäseniä riittäisi, mutta maksavat jäsenet alkaisi käydä vähiin jo vuodessa tai kahdessa. Olettaen että vauvat ei lähtisi tähänkään eroaaltoon mukaan.

        Ja tämäpä se vasta lohdullista onkin. Se myös pitää kirkonmiehet visusti sanomasta mitään äkkijyrkkää, kaikesta pitää vain monimuotoisesti keskustella.


      • 1 + 2
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Niinhän me melkein kaikki tällä palstalla.

        Tuo tekisi yli 350,000 / vuosi. Toisaalta yllättäen sittenkin kirkossa riittäisi jäseniä vielä vuosikymmeneksi.

        Jos jonain vuonna tapahtuisi tuollainen massalähtö, olisi seuraukset kirkolle niin järkyttävät, että seuraavina vuosina eroaisi vieläkin enemmän.

        Kirkko joutuisi nostamaan veroaan ja se olisi ihan jatkuvasti julkisuudessa kun sen sisällä alkaisi melkoinen loiskiehunta kun eri työntekijäpuolet yrittäisivät varmistaa tulevaisuuttaan.

        Diakoniaa jouduttaisiin vähentämään oleellisesti yli 10% ja siitähän seuraisi melkoine imagotappio.

        Ym ym

        Jo 150 000 eron vuosi järkyttäisi kirkon rakenteita melkoisesti ja jyrkentäisi alamäkeä selvästi ja pian olisi sitten jo aika keskustella kirkon verotusoikeudesta...


    • draga13

      Kun olin armeijassa viime vuonna niin mun yksikössä moni erosi kirkosta, koska silloin vielä ei saanut kieltäytyä osallistumasta kristillisiin tilaisuuksiin jos oli kirkon jäsen. Vielä sanottiin, että tarkistavat rekisteristä ketkä kuuluuvat kirkkoon ettei kukaan kirkkoon kuuluva jätä tulematta sotilaspapin horinoita kuuntelemaan. P-kauden yksikössä kirkkoon kuulumattomat laitettiin tilaisuuden ajaksi siivoamaan vessoja, mutta yksikössä jossa oli loppuajan niin yksi alikki veti sen ajan keskustelutuokiota kaikenlaisista asioista kuten, esim että onko tappaminen oikein tai mitä mieltä on uskonnosta ja jumalasta jne.
      Nykyäänhän käsittääkseni on niin, että saa vapaasti valita osallistuuko uskonnollisiin tapahtumiin riippumatta siitä onko kirkon jäsen vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe