Parkkiruutujen leveys

Ruudut leveämmiksi

Mikä on normimitta parkkiruudun leveydelle, tuppaa olemaan aika ahtaita nykyisin, varsinkin jos siihen ajetaan "väärinpäin".
Pysäköintihalleissa vielä tolpat rajoittaa ovien avaamista.
Mielestäni saisivat olla puolimetriä leveämpiä. Kyllä noissa markettien halleissa tilaa riittää.

17

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Suomessa halutaan "säästää" joka asiassa ja siksi ruudut ovat liian kapeat varsinkin nykyautoille ja siksi usein jää tyhjiä ruutuja väleihin kun joku kuitenkin ajaa hieman sivuun ja seuraava ruutu on auttamatta liian kapea.

    • Aventador LP 720

      Onneksi Lamborghinissani ovet aukeaa ylöspäin niin mahtuu paremmin itse ulos. Viereisten autojen kuskit vain eivät ymmärrä omia oviaan avaessaan että vieressä on superauto joka leveydeltään vie koko parkkiruuden ja siksi naarmuttavat Mersun-ja Bemarinromujensa kanssa lähes miljoonan Euron autoa.

    • autot kasvas

      Uudemmissa parkkitaloissa on autojen koon kasvu otettu huomioon. Esimerkiksi Hämpin parkissa on mukavan leveät ruudut. Jotkut 80-luvulla tehdyt talot on todella ahtaita.

    • Oma valinta

      Mä en oikein ymmärrä tota ruutujen leveydestä valittamista. Ok, on mullakin sen verran kookas kiesi, että ruudut usein vähän ahtaalta tuntuvat, mutta ei toi mulle yllätyksenä tullut kun autoa vaihdoin.

      Jos ruutujen leveys on ongelma, niin kaupasta saa kapeampia ja ketterämpiä autoja.

      Ahtaissa paikoissa olisi pelkästään hyvä, jos joka toinen auto ajettaisiin ruutuun perä edellä. Tätä ilmeisesti tarkoitit ilmauksella "väärin päin"? Silloin voidaan ajaa autojen oikeanpuoleiset kyljet hyvin lähelle toisiaan ja kuskin puolelle jää tilaa autosta poistumiseen. Matkustajahan voi hypätä kyydistä jo ennen ruutuun ajamista.

      Minusta noi tolppapaikat on kivoja. Se tolppa ei ainakaan kolhi auton kylkeä. Ja auto tietenkin ajetaan mahdollisimman lähelle sitä tolppaa. Tolpan sijainnista riippuen etu- tai takaperin, mutta aina niin että autosta poistumiseen jää mahdollisimman paljon tilaa.

      Vanhoissa halleissa tolppien sijainti hyvin pitkälti määrittelee ruutujen leveyden. Aika usein tolppa on joka kolmannen ruudun välissä. Jos tuollaiseen halliin haluat leveämmät ruudut, niin se tarkoittaa automaattisesti sitä, että kolmasosa ruuduista poistuu.

      • voihan pässi

        sinä siis tykkäät kapeista ja ahtaista ruuduista, no makunsa kullakin. Mitä jos ruudut olisivat reilun leveitä, niin olisiko se huono juttu ja menettäisit elämänhallinnan?


      • Oma valinta
        voihan pässi kirjoitti:

        sinä siis tykkäät kapeista ja ahtaista ruuduista, no makunsa kullakin. Mitä jos ruudut olisivat reilun leveitä, niin olisiko se huono juttu ja menettäisit elämänhallinnan?

        "sinä siis tykkäät kapeista ja ahtaista ruuduista"

        Otetaan esimerkiksi tuollainen normaali, vähän vanhempi halli, jossa kahden tolpan välissä on kolme ruutua. Kyllä, tuollaisessa paikassa minä mieluummin ajan siihen tolpan viereen kuin keskimmäiseen ruutuun.

        Ja jos edelleen pidetään esimerkkinä samaa hallia, niin joo, mieluummin valitsen ahtaammat ruudut, 50% enemmän pysäköintipaikkoja ja halvemmat pysäköintihinnat kuin ne leveämmät ruudut ja kalliimman pysäköinnin.

        Jos tämä mielestäsi tarkoittaa että pidän kapeista ruuduista niin kai se niin sitten on...


      • kurjuutta halutaan?
        Oma valinta kirjoitti:

        "sinä siis tykkäät kapeista ja ahtaista ruuduista"

        Otetaan esimerkiksi tuollainen normaali, vähän vanhempi halli, jossa kahden tolpan välissä on kolme ruutua. Kyllä, tuollaisessa paikassa minä mieluummin ajan siihen tolpan viereen kuin keskimmäiseen ruutuun.

        Ja jos edelleen pidetään esimerkkinä samaa hallia, niin joo, mieluummin valitsen ahtaammat ruudut, 50% enemmän pysäköintipaikkoja ja halvemmat pysäköintihinnat kuin ne leveämmät ruudut ja kalliimman pysäköinnin.

        Jos tämä mielestäsi tarkoittaa että pidän kapeista ruuduista niin kai se niin sitten on...

        Ei muutama ruutu vähemmän hintoja mihinkään nostaisi ja on niitäkin halleja joissa ei ole pylväitä teillä ja silti ruudut on turhan kapeat. Suunnittelijoilla on vain tietty standardimitta ja halu esittää mahdollisimman paljon ruutuja samaan tilaan.
        Vanhoissa halleissa tarina on sitten toinen, ei niitä tolppia ihan tuosta vaan siirrellä ja ne kannattaisikin ampua alas.


      • Oma valinta
        kurjuutta halutaan? kirjoitti:

        Ei muutama ruutu vähemmän hintoja mihinkään nostaisi ja on niitäkin halleja joissa ei ole pylväitä teillä ja silti ruudut on turhan kapeat. Suunnittelijoilla on vain tietty standardimitta ja halu esittää mahdollisimman paljon ruutuja samaan tilaan.
        Vanhoissa halleissa tarina on sitten toinen, ei niitä tolppia ihan tuosta vaan siirrellä ja ne kannattaisikin ampua alas.

        Jaa ei nosta hintoja? Mihin perustat oletuksesi?

        Minä veikkaisin, että hallin omistaja haluaa tilasta tietyn tuoton. Jos autopaikoista otetaan kolmannes pois, niin jäljelle jäävien paikkojen hintaa pitää nostaa 50%, jotta tulot eivät putoa.

        Voi olla että hinnan korotus vähentää hallin käyttöä enemmän kuin paikkamäärä putosi, jolloin tilan tuotto laskee. Huono juttu omistajan kannalta.

        Toisaalta, hyvällä paikalla voi käydä niinkin, että paikkojen vähenemisen seurauksena hintaa voi nostaa enemmänkin kuin 50%, mutta hallin käyttöaste pysyy silti lähellä 100 prosenttia...

        Vanhojen hallien korvaaminen uusilla on toki kelpo ratkaisu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että viimekädessä senkin lystin maksavat hallin käyttäjät. Ja aika paljon noita pysäköintitiloja on kauppakeskusten, hotellien ja toimistorakennusten kellareissa, jolloin se pelkän pysäköintitilan purkaminen ei ole mahdollista.


    • parkkiruudun keksijä

      Useinkaan, ei olisi tarvetta olla tilaa molemmin puolin auto, siksi se tila myös käy ahtaaksi.

      Eli jos joka toinen auto aina ajettaisiin eri päin parkkiruutuun niin pelkääjän puoli eli auton oikeat puolet voisi ajaa lähekkäin toisiaan ja avata kuljettajan ovi ja mahdollinen vasen takaovikin olisi vaikka kuinka paljon.

      Mutta koita nyt valistaa suuntavilkun oikeaoppisesta käyttämisestäkin niin ei mene edes sekään oppi perille, ruudinkeksijä tasoinen pysäköinti politiikka ei saa koskaan ymmärrystä.

      http://postimg.org/image/90ydqskuv/ Tilaa jää niin paljon että molemmat autot voi avata ovensa kokonaan auki. Toimii ihan niissä kapeimmissakin kauppakeskuksien parkkipaikoissa. Mutta kuten sanottu niin varmaan liikaa vaadittu jo tälläinen.

      • En peruuttele

        Ruutuun peruuttaminen on niin paljon hankalampi suoritus kuin eteenpäin ajo, että ainakaan minä en rupea siihen vemputtamiseen. Lisäksi pakittaja tukkii ajoväylän. Ruudusta poistuessa peruuttamiseen on paremmin tilaa ja siihen voi valita sopivan hetken.


      • Oma valinta
        En peruuttele kirjoitti:

        Ruutuun peruuttaminen on niin paljon hankalampi suoritus kuin eteenpäin ajo, että ainakaan minä en rupea siihen vemputtamiseen. Lisäksi pakittaja tukkii ajoväylän. Ruudusta poistuessa peruuttamiseen on paremmin tilaa ja siihen voi valita sopivan hetken.

        "Ruutuun peruuttaminen on niin paljon hankalampi suoritus kuin eteenpäin ajo"

        Itse asiassa ei. Ahtaissa paikoissa auto kääntyy ruutuun paljon sujuvammin peruuttaen kuin etuperin ajaen. Ne on just noita etuperin ruutuun ajavia jotka ajavan ensin keula edellä ruutuun, huomaavat että auto jäi vinoon, peruuttavat pois ja sitten takaisin ruutuun.

        Kuinka usein näet parkkipaikoilla autoja jotka ovat perä seinää vasten ja joku pyörä naapuriruudussa? Niinpä, kyllä ne vinoon jätetyt autot on yleensä ajettu ruutuun etuperin.

        Mä en ollenkaan tykkää ruudusta POIS peruuttamisesta. Viereen ei tarvi tulla kuin farmari tummennetuilla takalaseilla niin lähtiessä joutuu työntämään autoa ajoväylälle ensimmäiset 2,5 metriä täysin sokkona. Millä valitset sopivan hetken ruudusta poistumiseen jos et näe ajoväylälle?

        Ei se peruuttaminen niin vaikeaa ole, kannattaa harjoitella.


      • Pakilla ruutuun
        Oma valinta kirjoitti:

        "Ruutuun peruuttaminen on niin paljon hankalampi suoritus kuin eteenpäin ajo"

        Itse asiassa ei. Ahtaissa paikoissa auto kääntyy ruutuun paljon sujuvammin peruuttaen kuin etuperin ajaen. Ne on just noita etuperin ruutuun ajavia jotka ajavan ensin keula edellä ruutuun, huomaavat että auto jäi vinoon, peruuttavat pois ja sitten takaisin ruutuun.

        Kuinka usein näet parkkipaikoilla autoja jotka ovat perä seinää vasten ja joku pyörä naapuriruudussa? Niinpä, kyllä ne vinoon jätetyt autot on yleensä ajettu ruutuun etuperin.

        Mä en ollenkaan tykkää ruudusta POIS peruuttamisesta. Viereen ei tarvi tulla kuin farmari tummennetuilla takalaseilla niin lähtiessä joutuu työntämään autoa ajoväylälle ensimmäiset 2,5 metriä täysin sokkona. Millä valitset sopivan hetken ruudusta poistumiseen jos et näe ajoväylälle?

        Ei se peruuttaminen niin vaikeaa ole, kannattaa harjoitella.

        Tottakai peruuttamalla mennään ruutuun, paljon kätevämmin homma käy, sitä varten autossa on peruutusvaihde ja peilit.


    • e5ryghhewew

      Peruuskamera pitäisi tulla pakolliseksi turvallisuusvarusteeksi ajoneuvoihin.
      Omasta mielestäni ainakin yksi parhaista asioista mitä vuosikymmeniin on tullut uutta ajoneuvoihin. Täytyy laittaa veneeseenkin sellainen..

      • aevöb

        Laita lippalakin niskaan kanssa yksi. Itse käytän peilejä ja niitäkin vain ajoneuvoissa


      • oma tupa
        aevöb kirjoitti:

        Laita lippalakin niskaan kanssa yksi. Itse käytän peilejä ja niitäkin vain ajoneuvoissa

        Minä taas ajan ruutuun siten, että pääsen lähtemään eteenpäin.
        Ei ole vuosiin tullut tilannetta, että olisin joutunut peruuttamaan.
        No, omalla tontilla toki, mutta meillä ei olekaan ruutuja.


    • kaupparassi

      Jos ajan autolla parkkihalliin, on yleensä kysymyksessä kauppareissu. Kun tulen kärryjen kanssa autolle ja lastaan tavarat auton tavarasäiliöön, se luukku ei voi olla seinään päin, vaan käytävälle. Autoilijan on opeteltava pysäköinti tilanteen mukaan ja peilien käyttö. Se on sitä autolla-ajoa.

      • parkkiruudun keksijä

        Kärry auton viereen jossa on tilaa jopa 2 metriä, kai siitä saa takakontin vielä auki ja voit nostaa tavarat takaronkkaan. Yleensä auton taaksekin saattaa jäädä tilaa sen kärryn verran tai voi jättää sen verran tilaa.

        Tarviitko rautalanka version kuvan muodossa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      952
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      665
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe