Insinöörin kautta DI:ksi?

Opiskelij.

Olen yrittänyt etsiä tietoa monestakin paikasta, mutta heikoin tuloksin. Itseäni kiinostaa siis Tuotantotalouden opiskeleminen, siitä olen varma. Sain vain hakiessani tietää, että AMK:n kautta voikin jatkaa suoraan Diplomi-insinööriksi (2 vuotta lisäopintoja). Kuinka järkevää tällainen menettely on? Lähinnä siis askarruttaa, että voiko insinöörin tutkinto todellakin vastata tekussa suoritettua kandin tutkintoa (toki pohjalle pitää ottaa hieman täydentäviä opintoja, mutta...)? Lähtötasot ovat niin erilaiset AMK:hon tulevilla kuin Tekuun saapuvilla (keskimäärin), että jäisikö AMK:sta tullut maisterin tutkintoa suorittava muiden, jo Tekussa opiskelleiden jalkoihin?

Päätavoite itselläni on siis joka tapauksessa DI:n tutkinto, joten olisiko järkevämpää mennä suoraan Tekuun?

Omat lähtökohtani ovat siis seuraavat:
-Ylppärit menivät sen verran ansiokkaasti, että minun pitäisi päästä suoraan DI-linjalle ilman pääsykoetta. Olen kuitenkin hankkinut jo AMK.paikan, mutta keväällähän voin hakea uudelleen, joten kyseessä on ns. valintakysymys. Nyt suoritan inttiä.

-Asun Turussa, joten Teku tarkoittaisi vähintäänkin muuttoa Tampereelle tai kauemmas, AMK pysyisi Turussa. Toisaalta muutan kotoa joskus joka tapauksessa, ei se mikään pelko sinäänsä ole.

-Lisäksi minulle saattaisi löytyä töitä koulun oheen Turusta ja minulla on muutama muukin pesti, joista tulisin saamaan oivia CV-merkintöjä. Toisella paikkakunnalla pöytä niin sanotusti tyhjenisi kokonaan.

Tärkein kysymykseni on siis tuo, että pärjääkö AMK-insinööri maisterin opinnoissa.

Kiitos jo etukäteen

13

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jop7

Lukiossa kun on suoritettu opinnot kiittettävästi ja erityisesti pitkä matikka ja fysiikka, niin niistä on suuri apu myös jatkossa. AMK on tämän jälkeen vanhan kertaamista tai helpompaa ja melkein lepokoti.

On hyvin todennäköistä, että jos koulumenestyksesi on ollut lukiossakin kiitettävää, niin ei tällä saralla ole myöhemminkään ongelmia luvassa. Valitsit sitten kumman tahansa reitin edetä opinnoissasi.

Kysymyksesi pärjääkö AMK-insinööri maisterin opinnoissa? Riippuu täysin insinööristä. On niitä rimaa hipoen suoritettuja tutkintoja ja kiitettävillä arvosanoilla ja jälkimmäisillä varmasti pärjää.
      AMK-tradenomi todennäköisesti ei pärjäisi, heidän tutkintonsa vastaa lähinnä oikeasti merkonomia. Matematiikka ja fysiikka on myös aika ohuella tradenomeilla.

• opiskelij.

Juu ja tosiaan unohtui mainita, että eihän tuohon maisterin tutkintoon edes pääse kuin kiitettävillä arvosanoilla (mitä olen pääsyvaatimuksia hieman selvitellyt, oma tavoitteeni on siis aina kiitettävässä). Eli ymmärrän tosiaan myöskin insinööreissä olevan eroja samalla tavalla kuin ylioppilaissakin. Värikirjo on aivan mieletön riman alittajista täydellisiin neroihin. Eli seuraavaksi voisinkin kysyä, että onko AMK:ssa siis mahdollisuutta saada itselleen kunnon haastetta kun lähtee tavoittelemaan lähes täydellisiä tuloksia. Läpihän on siis ilmeisesti helppoa päästä kenen vain, mutta entä kiitettävien tulosten saaminen?

Ajattelen myös niin, että AMK:sta voisi tällä tavalla saada sen "peruspohjan" todella hyvään kuntoon, jolloin opintojen jatkaminen voisi onnistua vaivattomammin. Onko tämä aivan harhakuvitelmaa?

• termit sekaisin

"Teku" tarkoittaa vanhan ajan teknillistä oppilaitosta. Yliopistojen DI-koulutus ja Teknillinen korkeakoulu täysin eri asioita kuin "tekut" eli nykyiset amkt. DI-koulutuksessa taso joka tapauksessa kovempi kuin amk:ssa ja samoja kursseja yhtä kovilla läpäisyvaatimuksilla luvassa, joten ei väliä missä järjestyksessä käyt. Itse menisin suoraan yliopistoon jos vain rahkeet riittävät.

• Opiskelij.

Pahoittelen terminologian kanssa säheltämistä... Monet sukulaiseni vain ovat puhuneet DI-opinnoista ja "Tekusta" samassa yhteydessä. Näköjään tämä ikäluokkien välinen "kuilu" alkaa näkyä :D Kiitos kuitenkin, tiedänpähän nyt tämänkin :)

Ja hyvä, selventää paljon tuo, että on kyseessä samat kurssit pääsyvaatimuksineen. Onko siis vain etenemistahti aivan erilainen vai mistä tämä AMK:n ja Yliopistojen välinen ero johtuu jo heti opintojen alkuvaiheessa?

• Tekn. lis.
        Opiskelij. kirjoitti:

Pahoittelen terminologian kanssa säheltämistä... Monet sukulaiseni vain ovat puhuneet DI-opinnoista ja "Tekusta" samassa yhteydessä. Näköjään tämä ikäluokkien välinen "kuilu" alkaa näkyä :D Kiitos kuitenkin, tiedänpähän nyt tämänkin :)

Ja hyvä, selventää paljon tuo, että on kyseessä samat kurssit pääsyvaatimuksineen. Onko siis vain etenemistahti aivan erilainen vai mistä tämä AMK:n ja Yliopistojen välinen ero johtuu jo heti opintojen alkuvaiheessa?

Minun mielestä AMK:ssa ja yliopistossa on eri asiat vaativia. Yliopisto on matemaattis-teoreettisesti vaativampi mutta AMK:ssa joutuu tekemään paljon sellaista mitä yliopistossa ei, esim. oppimaan työelämätaitoja, yhteistyötaitoja ja oman työn kehittämistä.

Olen itse opiskellut ensin AMK:ssa ja sitten yliopistossa. AMK oli minulle välillä jopa turhauttvan helppo matemaattisissa teoria-aineissa ja vaikeahko kaikissa sosiaalista kanssakäymistä kehittävissä aineissa, kun niitä taitoja en oltu kotoa aiemmin oppinut. Myös ruotsi ja viestintä oli minusta AMK:ssa vaikeaa. Muistan silloin ajatelleeni että ne oli diipa-daapaa, mutta jälkikäteen ajteltuna, ei ne olleet.

Muistan myös että mielessä kävi, että yliopisto olisi ehkä ollut alun perin oikeampi paikka. Jälkikäteen ajateltuna en ajattele, että olin AMK:ssa väärässä paikassa koska oli kuitenkin hyvä saada ensimmäinen tutkinto nopeasti valmiiksi ja päästä töihin. Myös työelämävalmiudet olisi joutunut joka tapauksessa hankkimaan kantapään kautta, jos ne ei olisi kuuluneet pakollisina opiskeluun. Oli parempi oppia niitäkin koulussa.

DI-tutkinnon opiskelin työn ohessa ilman opintolainaa. Valitsin DI-tutkinnon enkä YAMK:ia, koska haluan jatkaa tohtoriopintoihin. Haluan panostaa tuotekehitykseen ja tutkimukseen. AMK-tutkinto ennen tutkijakoulutusta antaa hyvän pohjan tuotekehitykseen.

Nämä siis omia kokemuksiani ja havaintojani. Tietysti jokaisen kannattaa pohtia, mikä sopii itselleen parhaiten. Mutta on hyvä pitää mielessä että eri vaihtoehdot eivät sulje toisiaan pois eikä ihminen muutu muuksi, vaikka opiskelisi eri paikoissa, vaan oppii erilaisia asioita ja laajempia näkökulmia.

• PerusDI
        Opiskelij. kirjoitti:

Kärjistäen voisi sanoa, että AMK-porukan teoriataidot ovat kahden ensimmäisen vuoden jälkeen samat kuin yliopistossa aloittavilla. On hieman eri järjestää yliopistossa opintoja ihmisille, joilla on taustalla lukion pitkä matematiikka akselilla M - L kuin AMK:ssa, jossa taustalla on joko pitkä matematiikka akselilla B - C, lyhyt matematiikka tai ammattikoulu. Fysiikassa, kemiassa ja kielissä osaamisero on vielä suurempi. Omista opiskelukavereistani noin 1/3 osasi opintojen alussa jollain tasolla saksaa, ranskaa tai muuta "ylimääräistä kieltä". AMK-tutuistani en osaa nimetä yhtäkään!

• Ei vain teoriaa
        PerusDI kirjoitti:

Kärjistäen voisi sanoa, että AMK-porukan teoriataidot ovat kahden ensimmäisen vuoden jälkeen samat kuin yliopistossa aloittavilla. On hieman eri järjestää yliopistossa opintoja ihmisille, joilla on taustalla lukion pitkä matematiikka akselilla M - L kuin AMK:ssa, jossa taustalla on joko pitkä matematiikka akselilla B - C, lyhyt matematiikka tai ammattikoulu. Fysiikassa, kemiassa ja kielissä osaamisero on vielä suurempi. Omista opiskelukavereistani noin 1/3 osasi opintojen alussa jollain tasolla saksaa, ranskaa tai muuta "ylimääräistä kieltä". AMK-tutuistani en osaa nimetä yhtäkään!

Kyllä noin voi karkeasti ottaen kärjistää teorian osalta. Moni amispohjalta tuleva aloittaa amk-opintonsa paikkaamalla matikoita ja kieliä tukikursseilla, että saa lukiolaiset niissä kiinni. Varsinainen korkeakouluopiskelu alkaa vasta sitten kun kaikilla on riittävä pohja. Tosin amkissakin on aina myös paremmin kirjoittaneita, jotka ainakin isommissa amkeissa voi aloittaa korkeakoulutasoiset kurssit heti, mutta heitä on vähemmän. Yleensä he saavat insinöörin paperit käteen parissa vuodessa, pääsevät töihin ja voivat myöhemmin jatkaa maisterivaiheeseen joko AMK:ssa tai yliopistossa.

PerusDI:n voi olla vaikea tätä käsittää, mutta AMK:n käynyt osaa muutakin kuin teoriaa. Sekin pitäisi ymmärtää, että amiksesta tulleilla on muuta sellaista osaamista, jota lukiosta tulleilla ei ole. Osaaminen kokonaisuutena käsittää niin paljon muutakin kuin teoriataitoja.

• totaaa noi

Kuopion savonian tekniikan yksikköä sanotaan edelleen tekuksi

• mie9isse

Samasta halkomisesta, Di ei ole koskaan valmistunut Tekusta.

Itse olen AMK ja mietin tuota Aaltoon tai ÅA:iin pyrkimistä. Muista siis Turkulaisena, että voit hakea myös ÅA:n opiskelijaksi jollei kieli tuota suuuria ongelma.
      Jos sinulla on hyvät matemaattiset valmiudet, suositan suoraan DI-toulutukseen hakeutumista.
      Inssin jälkeen maisterivaiheeseen on teoreettiset mahdollisuudet yli kolmen keskiarvolla, suosituskirje auttaa.

• PerusDI

Ajan haaskausta tehdä iterointikierros AMK:ssa. Jos sinulla on vähänkin lahjoja, mene yliopistoon. Etenkin teknillisellä puolen opiskelijoissa on melko iso tasoero.

• Ilman opintolainaa

Jos työpaikan saisi yhtä helposti kuin vielä 5 vuotta sitten, niin yliopisto houkuttelisi enemmän. Tekniikan kandikin pääsi töihin mitä on kuullut juttuja. Mutta kyllä tällä hetkellä AMK on minusta parempi vaihtoehto, koska AMK:sta pääsee töihin paremmin ja nopeammin. Maisterivaiheen opinnot voi tehdä myöhemminkin.

• Vielä tämäkin
        Ilman opintolainaa kirjoitti:

Jos työpaikan saisi yhtä helposti kuin vielä 5 vuotta sitten, niin yliopisto houkuttelisi enemmän. Tekniikan kandikin pääsi töihin mitä on kuullut juttuja. Mutta kyllä tällä hetkellä AMK on minusta parempi vaihtoehto, koska AMK:sta pääsee töihin paremmin ja nopeammin. Maisterivaiheen opinnot voi tehdä myöhemminkin.

Lisäksi jos töissä ehtisi käydä yhtä helposti kuin viisi vuotta sitten. Näin ainakin, jos aikoo nostaa KELAn opintotukea.

Opintotukeen tarvittavaa vuosittaista opintopistemäärää on nimittäin melkoisesti nostettu. Tulee melkoisen kiire, jos aikoo suorittaa opintopisteet ja käydä töissä.

• työtön teekkari

Pysy siellä missä on töitä! Ihan totta, mitä edes mietit ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe