Mikä sairaus tekee lihavaksi/ylipainoiseksi?

sopivastilihava

Kun jokapaikassa hoetaan, että sairaus voi tehdä lihavaksi, niin mitkä sairaudet nyt sitten oikein tekevät lihavaksi? Niin ettei ihminen oikeasti pysty vaikuttaa lihomiseen juuri mitenkään? Kun jossei liikunnan, niin ruuan avulla pystyy kontrolloimaan painoa kumminkin.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kiitos vastauksista!

(sori jos ei oo oikee palsta..)

9

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmm

      eiköhän jokainen sairaskin voi ruualla ja liikunnalla vaikuttaa asiaan..

    • APUA!

      Minä söin rankan kuurin kortisonia,kasvoi valtava maha ja 16kg tuli painoa lisää,enkä pääse siitä millään eroon!Kaikki on mahassa,vatsanympärys 130cm!

    • 15 + 9

      Periaatteessa ei kai mikään sairaus itsessään lihota mutta jotkut sairaudet tekevät normaalipainon ylläpitämisen lähes ellei täysin mahdottomaksi, ts. joutuisi elämään aivan tolkuttoman pienellä ruokamäärällä päivässä, jotta paino ei nousisi.

      Esimerkiksi kortisolin liikatuotanto yksi loistava esimerkki, pcos, kilpirauhasen vajaatoiminta, noin yleensäkin kaikki hormonitoimintaan vaikuttavat sairaudet.

      Miksi sairaudet voisivat vain laihduttaa mutta ei lihottaa?

      • sopivastilihava

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista:)!


      • sopivastilihava

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista!:)


      • 20+2
        sopivastilihava kirjoitti:

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista:)!

        Hormonitoiminnan ongelmat vaikuttavat juuri siihen rasvan varastoitumiseen, hiilihydraattien käsittelyyn ja nälän ja vireystason säätelyyn. Ihminen ei ole kone, joka toimii aina samalla tavalla ja esimerkiksi ylipainoisen metabolia on usein häiriintynyt. Energiantarpeen arviointi on parhaimmillaankin epätarkkaa eikä kyse ei ole pelkästään siitä kuinka paljon syö, suurempi merkitys on sillä mitä syö. Tottakai moni lihava syö myös yli tarpeensa, mutta monella normaalipainoisellakin on liikaa rasvaa kehossaan.

        "Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän. "

        Yksi fiksuimmista lauseista jonka olen painonhallintaan liittyen kuullut menee näin "If you have to exercise to regulate your weight, your diet is wrong." Tuo liikunnan lisääminen painon hallitsemiseksi on kaksiteräinen miekka. Toisaalta liikunta lisää monesti ruokahalua, mutta se kuluttaa myös enemmän ravinteita, jolloin pitäisi periaatteessa syödä lisää. Liikunnalla on toisaalta painonhallinnan kannalta hyviäkin puolia, se mm. pitää yllä lihasmassaa, joka puolestaan pitää yllä aineenvaihduntaa.

        Masennus on yksi sairaus jonka seurauksena voi tulla ylipainoa. Masentunut ihminen ei välttämättä jaksa panostaa ruokaan tai hakee hyvää mieltä prosessoiduista tuotteista ja sokerista, jotka sitten addiktoivat ja tuovat ylipainon kertyessä metaboliset ongelmat lisäksi. Ainahan voi syyllistää masentunutta "ottamaan itseään niskasta kiinni" ruuan ja liikunnan suhteen, mutta saavuttaako sillä mitään?


      • ****
        sopivastilihava kirjoitti:

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista!:)

        On paljon sairauksia jotka vaikuttavat painoon. Eivät ehkä suoraan, mutta lääkitys sairauteen voi tehdä lisäkiloja.
        Itse sain nivelrikkoon lääkettä, nestettä kertyi älyttömästi, paino nousi ja oli turvonnut olo.
        Toinen on hormonit, ne turvottaa ainakin minua. Verensokerin vaihtelut voivat saada aikaan hillittömän ruuanhimon.
        Itselläni on ylipainoa, se on nykyisin tullut ihan syömällä. Odottelen polvileikkausata, en voi kävellä mutta ruoka maistuu kuten ennenkin. Siis myös liikuntarajoitus voi edesauttaa painonnousua.


    • tämä tekee

      Feminismi

    • pallonaama

      Ikävä kyllä kortisonin syönnillä saa ainakin lihavan kasvot vaikka kyllä jatkuvalla liikunnalla ja ruokavaliolla saa painon pysymään kurissa, mutta silti naama ei ole laihan ihmisen naama.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe