Kylmäkäynnistyksessä 0W-öljy AINA suojaa moottoria paremmin

Suojaa moottorisi

Kylmäkäynnistyksessä 0W öljy suojaa moottoria parhaiten. 5W ja 10W öljyt antaa AINA huonomman voitelun kylmäkäynnistyksessä ja ne kuluttaa MOOTTORIA AINA enemmän.

TÄMÄ ON TOTUUS. Kyseinen öljy VAATII parhaita raaka-aineita ja sitä ei voida valmistaa halvalla.

118

3863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin toimii

      Mobilin 5W-40 öljyä olen jo vuosikaudet käyttänyt ja hyvin käy ja kukkuu moottori.

    • nuukamobilisti

      Teboilin Täystuhoa, eli Silveriä 10-40W käytän. 4€/litra .Hyvin käy ja kukkuu.

    • Viskositeetti

      Jäteöljyistä saadaan helposti jalostettua 10W-40 öljyä. Jäteöljyistä ei voida jalostaa 0W-XX öljyjä.

      Siihen tarvitaan huippuluokan perusöljyjä.

      Mobilin 5W-40 on selvästi Mobil 0W-40 öljyä huonompaa.

      Suomessa autotekniikan professorin mukaan tulisi AINA käyttää 0W-XX öljyjä.

      Koska Suomessa on vaativa ilmasto. Myös Keski-Euroopassa 0W-XX öljyjen käyttö lisääntyy. Sielläkin kylmäkäynnistys kuluttaa moottoreita.

      Öljytehtailijat haluaa myydä kelvottomia öljyjä. Siirry suoraan 0W-XX öljyihin.
      Niiden käyttö SÄÄSTÄÄ rahaa ja moottoria.

      Disinformaatio ja mututieto täytyy eliminoida. Nojaudu tosiasioihin ja todennettuun tietoon.

      • ugabuga

        Sanoi mututiedon professori, tämän palstan luotsi.
        Tämä kommentti olikin ensimmäinen tässä ketjussa jonka kirjoitti joku muu kuin öljyapinamme.
        Ei siinä mitään, mukavaa varmaan keskustella itsekseen, vai mitä?


    • hieno,huono.

      Eri mieltä aloittajan kanssa öljystä. Mitä hienompaa öljy on niin sitä tehokkaammin hieno öljy valahtaa kuumista moottorin lohkopinnoilta alaspäin öljytilaan. Nyt kun käynnistetään autoa niin moottori pyörii..jonkun aikaa aina kuivana ja kuluttaa laakerointeja ja muita osia. Sakeampi öljy jää pinnoille paremmin. Aina menee kotvan aikaa ennen kuin kylmä jäähtynyt öljy on ehtinyt kaikkialle.

    • dfsd33

      Suomen autokanta ei tarvitse 0W-öljyjä.

    • 0W-XX takaa säästön

      Talvella 0W-XX säästää moottoria kulumiselta ja säästyy lisäksi polttoainetta.
      Järkevän valinta.

      Ei mitään haittoja.

    • Viskositeetti

      Haitta on öljy-yhtiön huonompi kate. 0W-XX öljyt vaatii parhaita perusöljyjä. Sitä ei peruskrakatuilla mineraaliöljyillä saavuteta, koska haituvuus on liian iso! GTL III ja PAO toimii.

      0W-XX öljyt toimii erinomaisesti kuumassa! 0W alapään visko EI VAIKUTA NEGATIIVISESTI KUUMASSA . 0W-30 ja 10W-30 on yhtä sakeita moottorin normaalissa käyntilämpötilassa.

      -40 ja 10W-30 on siirappia. Öljy ei kierrä. Moottorivaurion vaara on suuri. 0W-30 juoksee ja toimii !
      92 ja 10W-30 ja 0W-30 on yhtä ohutta.

      • helppoakuntietäää

        Käytetty termistö viittaa amatööriin tai bemariharrastajaan.

        "0W-30 ja 10W-30 on yhtä sakeita moottorin normaalissa käyntilämpötilassa."

        Väärin.

        Sakeus on eri asia kuin viskositeetti eli nesteen juoksevuus. Sakeus on massa jaettuna tilavuudella.

        Oikein.

        0W-30 ja 10W-30 ovat molemmat 100C:ssä SAE 30 -öljyjä. Eli niiden viskositeetti on jossain 9,3 - 12,5 cSt (mm2/s) sisällä, mutta silti 10W-30 on paksumpaa myös 100C:ssä. Sekä min. 2,9 cP 150C:ssä.


    • Viskositeetti

      Yleisesti kaikki ei vielä ymmärrä 0W-XX öljyjen erinomaisuutta. Ne voitelevat loistavasti kylmässä moottorissa. Kuumassa moottorissa 0W-XX toimii TÄSMÄLLEEN samoin kuin esimerkiksi 5W-XX, 10W-XX, 15W-XX jne.

    • Viskositeetti

      Sakeudella tarkoitetaan partikkelien ja nesteen suhdetta. Kokonaismassa riippuu nesteen ja massan välisen tiheyden eroista ja niiden määräsuhteista.

      Kylmässä mineraaliöljy sakeutuu, kun siitä erottuu paraffiinhiukkasia ja samalla myös öljy sameutuu.

      Puhekielessä sakea tarkoittaa paksua nestettä (hunajaa) tai puuroa. Myös pakkasessa kaadettu moottoriöly on sakeaa.

      Veri on sakeaa. Viskositeettia käytetään yleisesti sakeuden määritykseen. Näin paperiteollisuudessa.

    • ff344

      Suomen autokalustolla ja ilmastossa ei tarvita 0W-luokan öljyjä - hyvä jos edes 5W-öljyjä. 10W40 mineraali tai osasynteettinen toimii ihan hyvin.

    • Kyllähän se 0W* on kylmäkäynnistyksen tapauksessa aina parempaa. Hintaerokaan 5W* öljyihin ei ole merkittävä. Muutenkin öljyt/öljynvaihto ei ehkä ole autoilussa se ensimmäinen säästämisen kohde.

      • dfdg43

        Parempaa ja parempaa...mutta jos ei kerran tarvita niin sitten ei tarvita.


      • Anonyymi

        Toki 0w on juoksevampaa kaikkein kylmimmissä olosuhteissa. 5w alkanee jäykistyä -35 pakkasissa, suunnilleen


    • 46463463

      Entä sitten ne öljyt jotka on suunniteltu tarttumaan voideltaville pinnoille eivätkä täysin valu öljypohjaan, esim Castrol Magnatec joka on 5W öljy? Luulis että se 5W öljy voideltavalla pinnalla kuitenkin suojaa pakkasellakin paremmin kuin 0W öljy joka on valunut öljypohjaan. Aina kuitenkin kestää hetken ennen kuin se pumppaantuu ylös sieltä. Veikkaan että 5W Magnatec suojaa paremmin kylmäkäynnistyksessä kuin 0W öljy.

      • Ei veikkaus, vaan ihan kokemus.
        Oma auto käynnistyi/kävi pakkasilla selvästi huonommin/raskaammin, kun kokeilin tuota Magnatec:ia yhden vaihtovälin, nimenomaan sen luvattujen kylmäkäynnistysominaisuuksien takia. Kun vaihdoin takaisin 0W40 Mobiliin, niin ongelmat hävisi. Tämä voi toki olla autokohtaista, kun Castrol on kuitenkin öljyjen laatumerkki, siinä missä Mobilkin.


    • Öljykauppaa

      Teit oikean johtopäätöksen. Empiiriset kokeilut vahvistaa tämän. Kylmäkäynnistyksessä 0W-XX voitelee paremmin.

      Castrol on laatumerkki. Varsinkin Saksan 0W-30, joka on oikeasti täyssynteettistä. Kun siinä lukee VOLLSYNTHESE.

      Aral ja Castrol on samaa BP:n öljyä.

      https://oeldepot24.de/

      Saksan Mobil 1 0W-40 on samaa EI TÄYSSYNTEETTISTÄ öljyä, kuten Suomessa.

      Kuitenkin Mobil 1 on laadultaan lähellä aitosynteettisiä.

      • Tyry

        No se on aivan sama vaikka olisi kusesta valmistettu jos läpäisee moottorivalmistajien luokituksissa vaadittavat kymmenet moottoritestit ja sadat labratestit.


    • rtrtertertert

      Helvetin öljyfanaatikot, lämmittäkää ne moottorit ennenku käynnistätte -20 pakkaselta. aivan sama mitä öljyä, kunhan sen saa juoksevaksi.
      Se on aivan sama onko 0w30 tai 10w40 jos lämmittää sen helvetin tojotan -20 pakkasella.

      • tyry

        Ensimmäinen järkevä vastaus koko ketjussa. Kyllä se 0W-öljykin on -20c aivan liian paksua edes mahtumaan kaikista välyksistä ja edes suodattumaan kunnolla ennen kuin on lämmennyt yli 60c. Kuinka monta % kylmästä öljystä ohittaa suodattimen. Sitä fanaatikot voitte hetken miettiä. 0W-öljyllä kestää vain vähemmän aikaa ohentua käyntiviskositeettiin. Kulumaa ehtii taatusti muodostua moottorin lämpenemisvaiheen aikana.


      • Missähän sellainen
        tyry kirjoitti:

        Ensimmäinen järkevä vastaus koko ketjussa. Kyllä se 0W-öljykin on -20c aivan liian paksua edes mahtumaan kaikista välyksistä ja edes suodattumaan kunnolla ennen kuin on lämmennyt yli 60c. Kuinka monta % kylmästä öljystä ohittaa suodattimen. Sitä fanaatikot voitte hetken miettiä. 0W-öljyllä kestää vain vähemmän aikaa ohentua käyntiviskositeettiin. Kulumaa ehtii taatusti muodostua moottorin lämpenemisvaiheen aikana.

        reikä on moottorissa jossa öljy ohittaa öljynsuodattimen, monta eri automerkin moottoria korjannut.


      • tyry
        Missähän sellainen kirjoitti:

        reikä on moottorissa jossa öljy ohittaa öljynsuodattimen, monta eri automerkin moottoria korjannut.

        Ihan yleisimmissä tarvikeöljysuodattimissakin on ylipaineventtiili. Lisäksi moottoreissa yleensä öljypumpun yhteydessä tai läheisyydessä. Kannattaa opiskella lisää.


      • tyry
        tyry kirjoitti:

        Ihan yleisimmissä tarvikeöljysuodattimissakin on ylipaineventtiili. Lisäksi moottoreissa yleensä öljypumpun yhteydessä tai läheisyydessä. Kannattaa opiskella lisää.

        Suurin osa kylmästä öljystä ohittaa suodatinelementin. Vasta kun öljy ohentuu riittävästi ja paine laskee, öljysuodattimen jousikuormitteinen venttiili sulkeutuu ja öljy alkaa 100% suodattumaan. Moottorille kun on yleisesti parempi, että siellä sitten kiertää edes se jähmeä suodattamaton öljy kuin ei öljyä ollenkaan.

        https://www.google.fi/search?q=oil filter pressure relief valve&biw=1280&bih=800&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=sFBWVPiLOtXcaqzrgfAC&ved=0CAYQ_AUoAQ


    • opponentti-

      Tämä kiteyttää, ETTÄ tarve 0W-XX käyttöön on PERUSTELTUA. Kylmäkäynnistys on suurin moottoreiden kulumista aiheuttava tekijä.

      On selvää, että moottorilämmistys on tärkeää, mutta kaikissa tilanteissa se ei ole mahdollista ja silloin pelastajaksi tulee 0W-XX öljyt.

      Valitettavasti monet öljy on valmistettu "kusesta" !

      • 524662

        "Kylmäkäynnistys on suurin moottoreiden kulumista aiheuttava tekijä."

        Sen takia castrol magnatec 5w öljy suojaa paremmin koska se tarttuu voideltaviin pintoihin eikä valu täysin alas öljypohjaan ja suojaa HETI eikä vasta hetken päästä kuten öljypohjaan valuva 0w öljy. 5w öljy voideltavilla pinnoilla on parempi kuin 0w öljy öljypohjassa.


      • pikarahtia
        524662 kirjoitti:

        "Kylmäkäynnistys on suurin moottoreiden kulumista aiheuttava tekijä."

        Sen takia castrol magnatec 5w öljy suojaa paremmin koska se tarttuu voideltaviin pintoihin eikä valu täysin alas öljypohjaan ja suojaa HETI eikä vasta hetken päästä kuten öljypohjaan valuva 0w öljy. 5w öljy voideltavilla pinnoilla on parempi kuin 0w öljy öljypohjassa.

        0w ja 5w ja vielä 10w öljykin lopsahtaa yhtä vauhdikkaasti öljypohjaan kuumassa moottorissa kun moottorin pysäyttää. Se on siinä mielessä aivan sama mitä öljyä moottorissa on.

        Tärkeää on se, että öljy nousee yläkertaan mahdollisimman vauhdikkaasti.
        Se on tärkeää tietysti voitelun kannalta mutta yhtä tärkeää se nykyautoissa on venttiilikoneiston toiminnan kannalta. Venttiilien välykset säätyvät öljynpaineella ja jos jäykkä rasva ei nouse nostajille niin ei se moottori voi lähteä käyntiinkään.

        Itse olen ajanut läpi vuoden 0w öljyillä niin kauan kun niitä on ollut saatavilla, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia.

        Edellisen mesen mittariin ehti tulla päälle 700 000 km ennenkuin vaihdoin sen nykyiseen jossa nyt on 440 000 km.

        Yhtään koneremonttia ei ole tarvinnut tehdä vaikka koskaan en ole käyttänyt moottorinlämmitintä, nykyisessä ei edes ole.


    • ewe3

      Suomalainen keskiverto 300 tkm ajettu astra/corolla/golf/focus ei 0W-öljyjä kaipaa - eikä osaan niistä sitä saisi edes laittaa.

      • Jatkuvilla kylmäkäynnistyksillä, huonolla öljyllä ja halpis-suodattimilla ei "keskiverto astra" välttämättä mene 300k.


    • Mineraaliöljyä

      Castrol Magnatec 5W-XX on kaikissa olosuhteissa huonompaa, kuin 0W-XX TÄYSSYNTEETTINEN. Myös Mobil 1 0W-40 osasynteettinen on osasynteettistä Castrol Magnateciä parempaa.

    • Täyssynteettistä

      0W-30 ja/tai 0W-40 käy kaikkiin vanhempiin autoihin. UUSIIN AUTOIHIN JOSSA VAATIMUS ON 0W-20. Niin ne ei tietenkään käy.

      Kaikissa vanhoissa autoissa TÄYSSYNTEETTINEN 0W-30 ja 0W-40 vähentää moottorin kulutusta ja kulumista. Ovat täysin ylivoimaisia öljyjä.

      • fwfw2

        Älä nyt viitsi valehdella tai muuten vaan kirjoittaa moista hölynpölyä.

        On autoja joihin 0W- ja/tai täyssynteettisen öljyn käyttö on kielletty.


      • 0W käy kaikkiin
        fwfw2 kirjoitti:

        Älä nyt viitsi valehdella tai muuten vaan kirjoittaa moista hölynpölyä.

        On autoja joihin 0W- ja/tai täyssynteettisen öljyn käyttö on kielletty.

        0W-XX käy kaikkiin autoihin, kunhan luokitukset täytyy.

        Mikä automerkki kieltää 0W-XX öljyn käytön, kun se täyttää vaadittavat laatuluokat ja luokitukset ? ? Ei löydy.

        Seuraavien autojen speksejä se öljy ei täytä !

        Wartburg W353 ja Trabant. Mutta Warre Volkkarin 4tahti moottorilla sallii 0W-XX öljyt.


      • 64531234
        0W käy kaikkiin kirjoitti:

        0W-XX käy kaikkiin autoihin, kunhan luokitukset täytyy.

        Mikä automerkki kieltää 0W-XX öljyn käytön, kun se täyttää vaadittavat laatuluokat ja luokitukset ? ? Ei löydy.

        Seuraavien autojen speksejä se öljy ei täytä !

        Wartburg W353 ja Trabant. Mutta Warre Volkkarin 4tahti moottorilla sallii 0W-XX öljyt.

        Sä just tuossa edellä totesit: "0W-30 ja/tai 0W-40 käy kaikkiin vanhempiin autoihin."

        Tämä nyt vaan ei pidä paikkaansa. Mm. Fordin Zetec-moottorit edellyttävät osasynteettistä 5w-30 öljyö, joka täyttää luokituksen WSS-M2C913-A.


      • 0W-XX parasta
        64531234 kirjoitti:

        Sä just tuossa edellä totesit: "0W-30 ja/tai 0W-40 käy kaikkiin vanhempiin autoihin."

        Tämä nyt vaan ei pidä paikkaansa. Mm. Fordin Zetec-moottorit edellyttävät osasynteettistä 5w-30 öljyö, joka täyttää luokituksen WSS-M2C913-A.

        Mobilin 0W-30 ylittää KIRKKAASTI Fordin luokituksen WSS-M2C913-A. 0W öljy säästää kylmäkännistyksissä FORDIN moottoria. Kuumassa antaa erinomaisen voitelun.

        http://www.ulei-mobil.ro/pdf/MobilAutoDataSheet/Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 pds.pdf

        Mbil 1 0W-30 on pääasiassa krakattua mineraaliöljyä, mutta siinä oleva PAO takaa erinomaiset kylmäominaisuudet.


      • 2534256
        0W-XX parasta kirjoitti:

        Mobilin 0W-30 ylittää KIRKKAASTI Fordin luokituksen WSS-M2C913-A. 0W öljy säästää kylmäkännistyksissä FORDIN moottoria. Kuumassa antaa erinomaisen voitelun.

        http://www.ulei-mobil.ro/pdf/MobilAutoDataSheet/Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 pds.pdf

        Mbil 1 0W-30 on pääasiassa krakattua mineraaliöljyä, mutta siinä oleva PAO takaa erinomaiset kylmäominaisuudet.

        Mutta kun Zetecissä ei saa käyttää 0W-öljyä.


      • Zetec 0W-30

      • sdf22

      • 123rrr

      • Ford 0W-XX
        123rrr kirjoitti:

        Ja kun myös täyssynteettisen käyttö on Fordin ohjeen vastainen.

        Suomessa myyytävä Castrol 0W-30 Ei ole täyssynteettistä. Mobil 1FE 0W-30 ei ole täyssynteettistä.

        Myös Neste 0W-20 ei ole täyssynteettistä. Käy uudempiin Ford moottoreihin.

        http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=013045&lang=&type=tt


      • fsd33

      • TeamRannila
        0W-XX parasta kirjoitti:

        Mobilin 0W-30 ylittää KIRKKAASTI Fordin luokituksen WSS-M2C913-A. 0W öljy säästää kylmäkännistyksissä FORDIN moottoria. Kuumassa antaa erinomaisen voitelun.

        http://www.ulei-mobil.ro/pdf/MobilAutoDataSheet/Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 pds.pdf

        Mbil 1 0W-30 on pääasiassa krakattua mineraaliöljyä, mutta siinä oleva PAO takaa erinomaiset kylmäominaisuudet.

        HEI kaikki pellet!!!!!!!!!!! Varsinkin tämä 0W homo xD
        Oletteko miettineet koskaan miettineet et jos teil onkin väärien öljyjen lisäksi viel aivan paskat autot , noi fordin bensakoneet kun on aivan paskoi!! Ei tommoset 0W kusiliemet semmosis seulois sisäl pysy. Ja niis mis pysyy niin ei kannata tollasia laittaa. Mulla on autossa ihan oikea moottori, 2.0 8v opel och... Käytän vain mobil delvac 15w-40 eikä koskaan mitään lohkolämmittimiä sun muita apuvälineitä,,, mittarissa ENSIMMÄISET 400 000 ja vähän ylikin:) ei mitään kulumisen merkkejä, sivuääniä yms. Ei syö tippaakaan öljyä eikä savuta ja öljyn värikin alkaa tummua vasta yli 4000 km jälkeen öljynvaihdon. Kaikenlisäksi sääliä ei ole ollut, kaasujalka kun on sellaista on/off tyyppiä ja välillä tulee annettua oikein kunnolla jenkaa ja rajoitinrallia on menty jo samalla moottorilla vuodesta 2009


    • 46433

      Kirjoitustyylistä NÄKEE attä SUURIN osa viesteistä tässä ketjussa on SAMAN henkilön kirjoittamia jolla on joku SAIRAANOMAINEN tarve puolustella 0w öljyjä.

    • Öljykauppaa

      Öljytehtailija pystyy purkittamaan 4 LITRAN KANNUN 8€ omakustannushinnalla 5W-40 "synteettisen"

      0W-40 tulee öljytehtailijalle paljon kalliimmaksi. 4 LITRAN KANNUN omakustannushinta on 17 EUROA !

      Mieti! Mitä hän haluaa myydä ja miksi? Alv 0%

    • liikevoittoa

      Tottakai 5w-40 menee kaupaksi ja 0w-40 on vaikeasti myytävää.
      Kierrätysöljystä tehty on halvinta. 5€ kanisteri.

    • erojaonkuulkaas

      0W20 castrolia käytän. Testasin -30c pakkasessa yön yli pidettyä pulloa ja kyllä se sieltä ilosesti ulos valui. Toisin kuin esim mobilin 5w50 jolla meni minuutti siihen että sitä alkoi valumaan ulos saakka pullosta.

      • Käytätkö tuota kesälläkin? Eipä ole vielä tullut autojen ohjekirjoissa vastaan tällaista suositusta. Lienee melko uusi auto?


      • Bullo
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Käytätkö tuota kesälläkin? Eipä ole vielä tullut autojen ohjekirjoissa vastaan tällaista suositusta. Lienee melko uusi auto?

        No eipä ainakaan omissa autoissa öljyn lämpötila kauheasti poikkea oli kesä tai talvi, kunhan sen moottorin on ensin ajanut käyntilämpöön. Ei mitään syytä miksei 0W-20 toimisi kesällä.


      • Bullo kirjoitti:

        No eipä ainakaan omissa autoissa öljyn lämpötila kauheasti poikkea oli kesä tai talvi, kunhan sen moottorin on ensin ajanut käyntilämpöön. Ei mitään syytä miksei 0W-20 toimisi kesällä.

        Kuinkahan lirua tuo 0W20 on kesän helteillä ja saadako sillä riittävä voitelukalvo...
        Joidenkin uudempien autojen tapauksessa näköjään saa...aina oppii uutta :)
        Näin Mobil1:n 0W20 kuvauksessa:
        "Matalakitkainen 0W20 moottoriöljy joka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi Hybridimoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa. Öljysuosituksena myös useissa Start-Stop tekniikalla varustetuissa ajoneuvoissa."


      • Bullo
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Kuinkahan lirua tuo 0W20 on kesän helteillä ja saadako sillä riittävä voitelukalvo...
        Joidenkin uudempien autojen tapauksessa näköjään saa...aina oppii uutta :)
        Näin Mobil1:n 0W20 kuvauksessa:
        "Matalakitkainen 0W20 moottoriöljy joka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi Hybridimoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa. Öljysuosituksena myös useissa Start-Stop tekniikalla varustetuissa ajoneuvoissa."

        No itse en ole kokenut, että auton öljynlämpö olisi merkittävästi korkeampi kesän helteillä kuin talven pakkasilla. Kun moottorilla on nokn 30 min ajettu. Sinne 100c tuntumaan kiipeää. Kai tuokin riippuu moottorista ja mitä öljyä sen on sunniteltu käyttävän. Jos valmistaja suosittelee 0W20 niin on varmaan materiaalivalinnoissa ja suunnittelussa ylipäätään huomioinut ohuen öljyn.


      • Bullo kirjoitti:

        No itse en ole kokenut, että auton öljynlämpö olisi merkittävästi korkeampi kesän helteillä kuin talven pakkasilla. Kun moottorilla on nokn 30 min ajettu. Sinne 100c tuntumaan kiipeää. Kai tuokin riippuu moottorista ja mitä öljyä sen on sunniteltu käyttävän. Jos valmistaja suosittelee 0W20 niin on varmaan materiaalivalinnoissa ja suunnittelussa ylipäätään huomioinut ohuen öljyn.

        Kyllä, niin se on. Jos valmistaja suosittelee, niin 0W20 on just sopivan ohutta.
        Sitä vaan jos erehtyy laittamaan väärään autoon, mm. turvallisemman kylmäkäynnistyksen ja polttoainesäästön takia, niin huonostihan siinä käy.


      • Apike
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Käytätkö tuota kesälläkin? Eipä ole vielä tullut autojen ohjekirjoissa vastaan tällaista suositusta. Lienee melko uusi auto?

        Esimerkiksi kaikissa Hondan uusissa ja uudehkoissa bensanoottoreissa on 0w-20 suositus ja dieseleissä 0w-30.


      • Apike

    • toimiikuinbuic

      Kyllä käytän. Honda accord kyseessä. Hondan ja Castorolin yhteistyössä kehittämä öljy.

    • 60 luvulla 20W
      • kemi sti

        Höpö Höpö
        Kemiantunnille mars.


      • tyry
        kemi sti kirjoitti:

        Höpö Höpö
        Kemiantunnille mars.

        No aika paska kemisti olet jos et tiedä SAE 20 -öljyn ja 0W-20 öljyllä olevan samat speksit 100c lämpötilassa.


      • tyry
        tyry kirjoitti:

        No aika paska kemisti olet jos et tiedä SAE 20 -öljyn ja 0W-20 öljyllä olevan samat speksit 100c lämpötilassa.

        Itseki varmaan tajusit, että yo kirjoittaja tarkoitti SAE 20 -öljyä, ei SAE 20W - öljyä.


      • SAE ja W-winter

      • tyry
        SAE ja W-winter kirjoitti:

        SAE 20W on talvilaatuista SAE 20 öljyä. W -öljyssä on lisäineistusta kylmäjuoksevuuden parantamiseksi. 60 luvun autoissa se oli ensiasennusöljynä.

        http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=146737&page=1

        No nyt meni kyllä niin metsään. SAE 20W on aivan eri öljy kuin SAE 20. Totta tuossa yllä oli vain tuo W=Winter.

        Noilla kahdella on täysin eri vaatimukset kylmässä ja kuumassa.


      • Datsun luupää
        tyry kirjoitti:

        No nyt meni kyllä niin metsään. SAE 20W on aivan eri öljy kuin SAE 20. Totta tuossa yllä oli vain tuo W=Winter.

        Noilla kahdella on täysin eri vaatimukset kylmässä ja kuumassa.

        SAE 20W öljyssä viskositeetti-indeksi on laajempi.

        http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/oil_viscosity_explained.htm

        Molemmilla öljyillä kuumäpään minimiviskositeetti on 5.6 cSt.

        SAE 20 EI toimiI TALVELLA. Sitä ei ole speksattu talvikäyttöön.

        SAE 20W toimii TALVELLA ja KESÄLLÄ. SAE 20 vain KESÄLLÄ.


      • Suojaa
        Datsun luupää kirjoitti:

        SAE 20W öljyssä viskositeetti-indeksi on laajempi.

        http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/oil_viscosity_explained.htm

        Molemmilla öljyillä kuumäpään minimiviskositeetti on 5.6 cSt.

        SAE 20 EI toimiI TALVELLA. Sitä ei ole speksattu talvikäyttöön.

        SAE 20W toimii TALVELLA ja KESÄLLÄ. SAE 20 vain KESÄLLÄ.

        Neste City Pro 0W-20 on paksumpaa ! Sadassa asteessa 8.7cSt. Se on riittävä viskositeetti suojaamaan laakerit.


        http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=013045&lang=&type=


      • tyry
        Datsun luupää kirjoitti:

        SAE 20W öljyssä viskositeetti-indeksi on laajempi.

        http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/oil_viscosity_explained.htm

        Molemmilla öljyillä kuumäpään minimiviskositeetti on 5.6 cSt.

        SAE 20 EI toimiI TALVELLA. Sitä ei ole speksattu talvikäyttöön.

        SAE 20W toimii TALVELLA ja KESÄLLÄ. SAE 20 vain KESÄLLÄ.

        Nimimerkki Datsun luupää:

        Suosittelen tietojen päivittämistä tälle vuosituhannelle. Linkkisi takaa löytyvä SAE J300 -viskositeettitaulukko on vuodelta 1999. Se on muutaman kerran sen jälkeen päivittynyt. Viimeisin revisio, jossa tuli myös uusi SAE 16 -luokka on vuodelta 2014.

        Se sanoo 20W ja 20 -luokista seuraavaa:

        SAE 20W:

        Low Temperature Cranking Viscosity max: 9500 mPas / -15c
        Low Temperature Pumping Viscosity max: 60 000 mPas /- 20c
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C min. 5.6 mm2/s
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C max. -----
        High Shear Rate Viscosity at 150C min -----

        SAE 20:

        Low Temperature Cranking Viscosity max: ------
        Low Temperature Pumping Viscosity max: ------
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C min. 6.9 mm2/s
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C max. 9.3 mm2/s
        High Shear Rate Viscosity at 150C min 2.6 mPas



        Niin kuin näkyy SAE 20W ja SAE 20 -luokilla on täysin eri ominaisuudet kylmänä ja kuumana.


      • Datsun luupää
        tyry kirjoitti:

        Nimimerkki Datsun luupää:

        Suosittelen tietojen päivittämistä tälle vuosituhannelle. Linkkisi takaa löytyvä SAE J300 -viskositeettitaulukko on vuodelta 1999. Se on muutaman kerran sen jälkeen päivittynyt. Viimeisin revisio, jossa tuli myös uusi SAE 16 -luokka on vuodelta 2014.

        Se sanoo 20W ja 20 -luokista seuraavaa:

        SAE 20W:

        Low Temperature Cranking Viscosity max: 9500 mPas / -15c
        Low Temperature Pumping Viscosity max: 60 000 mPas /- 20c
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C min. 5.6 mm2/s
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C max. -----
        High Shear Rate Viscosity at 150C min -----

        SAE 20:

        Low Temperature Cranking Viscosity max: ------
        Low Temperature Pumping Viscosity max: ------
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C min. 6.9 mm2/s
        Low-Shear-Rate Kinematic Viscosity at 100C max. 9.3 mm2/s
        High Shear Rate Viscosity at 150C min 2.6 mPas



        Niin kuin näkyy SAE 20W ja SAE 20 -luokilla on täysin eri ominaisuudet kylmänä ja kuumana.

        SAE j300 taulukko ei ole muuttunut SAE 20 ja SAE 20W osalta.

        Minimiviskositeetti on edelleen molemmissa 100C lämmössä min 5.6cSt

        http://www.onewayoil.com/files/SAE.pdf


      • Datsun luupää
        Datsun luupää kirjoitti:

        SAE j300 taulukko ei ole muuttunut SAE 20 ja SAE 20W osalta.

        Minimiviskositeetti on edelleen molemmissa 100C lämmössä min 5.6cSt

        http://www.onewayoil.com/files/SAE.pdf

        Tuo oli vuodelta 2008.

        2014 nousiSAE 20 öljyn kuuma minimiviskositeetti 5.6 tasosta tasoon 6.9cSt.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http://www.shark-lubricants.it/object.php/act/sho/oid/c5776c999d6838f6b951f808f1fdaa36&ei=NEleVKXNH87vavWIgKgI&usg=AFQjCNFaanERI8g_tzatldvP5fWjXThyog&bvm=bv.79189006,d.d2s&cad=rja

        Tyry oli oikeassa-


      • Datsun luupää
        Datsun luupää kirjoitti:

        Tuo oli vuodelta 2008.

        2014 nousiSAE 20 öljyn kuuma minimiviskositeetti 5.6 tasosta tasoon 6.9cSt.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http://www.shark-lubricants.it/object.php/act/sho/oid/c5776c999d6838f6b951f808f1fdaa36&ei=NEleVKXNH87vavWIgKgI&usg=AFQjCNFaanERI8g_tzatldvP5fWjXThyog&bvm=bv.79189006,d.d2s&cad=rja

        Tyry oli oikeassa-

        SAE 20 ÖLJYN MINIMIVISKOSITEETTIA / 100C NOSTETTIIN 2014 20%.

        Nykyinen 0W-20 on lähellä 0W-30 viskositeetin minimitasoa. Uuden 0W-16 minimiviskositeetti on vanhan 0W-20 spekseissä.


      • DURASYN 164
        Datsun luupää kirjoitti:

        SAE 20 ÖLJYN MINIMIVISKOSITEETTIA / 100C NOSTETTIIN 2014 20%.

        Nykyinen 0W-20 on lähellä 0W-30 viskositeetin minimitasoa. Uuden 0W-16 minimiviskositeetti on vanhan 0W-20 spekseissä.

        0W-30 riittää Suomessa hyvin.


      • tyry
        Datsun luupää kirjoitti:

        SAE 20 ÖLJYN MINIMIVISKOSITEETTIA / 100C NOSTETTIIN 2014 20%.

        Nykyinen 0W-20 on lähellä 0W-30 viskositeetin minimitasoa. Uuden 0W-16 minimiviskositeetti on vanhan 0W-20 spekseissä.

        Näin tapahtui. Vanha 20-luokka pilkottiin pienempiin osiin ja alin luokka on SAE 16. Huhujen mukaan seuraava uusi tulokas olisi SAE 8.


      • tyry
        tyry kirjoitti:

        Näin tapahtui. Vanha 20-luokka pilkottiin pienempiin osiin ja alin luokka on SAE 16. Huhujen mukaan seuraava uusi tulokas olisi SAE 8.

        Siis alin kuumapääluokka.


    • Volvolla kuuhun

      Osasynteettinen Castrol 0W-20 sisältää myös PAO:ta. Siksi sillä on hyvät kylmäominaisuudet.

      Täyssynteettiset öljyt on kestävämpiä.

      http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/26109CBAEE72E63680257C7D00572C08/$File/BPXE-9GCVKN.pdf

      On ihan kelvollinen öljy.

    • 8302.50.000

      PAO ja sen hinta on vieläkin korkealaatuisissa öljyissä akilleen kantapää. Tyypillinen täyssynteettinen sisältää 14% Aftonin lisäainepaketin ja reilun 70-78% PAO6 ja PAO4:n sekä 8-12% estereitä sekoitettuna 4 % hydrattuun polyisopreenipolymeeriin.

      PAO Belgiasta maksaa 3000€ tonni. USA;sta sitä saa 2500€ tonni. EU:n ulkopuoleta tulee 2.7% tulli.

      • 508.99

        Yksikään "tyypillinen" täyssynteettinen ei nykyään sisällä 70-78% PAO:ta.


      • Kixx PAO1

      • 508.99
        Kixx PAO1 kirjoitti:

        Korealainen GS Caltex on amerikkalaisen Chevronin ja korealaisen LG:n omistama jalostamokonserni.

        http://en.wikipedia.org/wiki/GS_Caltex

        Tässä öljyssä on PAO:n osuus yli 80 prosenttia

        http://gsoil-kixx.com/UploadCateloge/2-2-Kixx PAO 1_Catalog.pdf

        Ei mitään uudempaa lappua löytynyt? Noi Acea-luokitukset 2008 vuodelta ei oikein vakuuta.Olisi myös voinut kuvitella saavan hieman paremman jähmepisteen jos 80% PAOa.


      • EX Fortum Belgia
        508.99 kirjoitti:

        Ei mitään uudempaa lappua löytynyt? Noi Acea-luokitukset 2008 vuodelta ei oikein vakuuta.Olisi myös voinut kuvitella saavan hieman paremman jähmepisteen jos 80% PAOa.

        Tuossa Kixx PAO 1 öljyssä oleva Chevronin PAO vastaa tätä : http://www.ineos.com/Show-Document/?Grade=Durasyn 170&BU=INEOS Oligomers&DocumentType=Technical Data Sheet


      • Polaris mine

    • GRPIII+

      Cartagenassa käynnistyi ultrapuhtaan GRP III mineraaliöljyn valmistus. Tuote on 4cSt ja 6cSt jotka korvaa kalliimpaa PAO:ta

      Yhteisyritys on korealaisen SK:n ja Repsolin yhteisyritys.

      Tuotteen hinta on vain 1000€ /tonni.

      http://www.aselube.com/media/11910/sk_sees_group_iii_shortfall.pdf

      Näiden ohuiden laatujen kysyntä kasvaa. Muut on ylituotannon kirouksessa.

    • SK+Repsol
    • PAO parasta
    • Aral 0W-30G
    • volvoman81

      Castrol 0w20 käytössä täälläkin. Purkissa hondan logot mutta autona v70r volle. Hyvää öljyä! Varmana riittää ominaisuudet myös -40c pakkasella

    • PurePlus
      • SureNusnus

        höhö pöpö höhö pöpö... housuissas on epäpuhtautta.


    • SDFSDFSDF

      TEBOILIN öljyt on ylihintaisia ja huonoja.

      • asd23666

        Höpö höpö.


    • EI 5W-XX

      0W-XX öljy ON AINA PAREMPAA. Jokainen kylmäkäynnistyts kuluttaa moottoria vähemmän.
      '
      5W-XX öljyt kuluttaa moottoria huomattavasti enemmän.

      • sdf355

        Höpö höpö.


    • Halvin vakuutus

      Tammi-Helmikuussa öljyjen erot korostuu. 0W öljyn käyttö pakkasjakson aikana voi pelastaa moottorin.

      • 345dgdfjjj

        Ei ole ikinä mennyt moottori rikki 10W-X öljyilläkään.


    • 0W-XX ylivoimaa

      Saksassa ei käytetä yleisesti moottorilämmittimiä. SIKSI JOKAISEN KYLMÄKÄYNNISTYKSEN aiheuttama moottoristressi halutaan minimoida.

      Helsingissä monella ei ole lämmitettyä autopaikkaa. Silloin 0W-öljyt säästää selvää rahaa.

      On totta, että moottorilämmitintä käytettäessä 0W-öljyjen edut on pienemmät.

      • fsd22

        Täysin tarpeetonta Suomen oloissa kun mm. 5W-40 kaadettavuus on -45 astetta.


    • Simossa mennään

      Pakkasessa 0w-40 mobil1 tulee purkista todella liukkaasti. 5w40 tulee hitaammin aikalailla jähmeesti. Mobililla lähtee sitten kärry ilman sähkönarua talvella, kuin palmun alta. Öljyllä ja öljyllä on sitten iso ero. Kesät ja talvet on ollut 0w-40 mobil käytössä ja pelaa hienosti. Täällä pohjoisessa 0 öljy on ehdoton.

      • ölölölölölölölö

        5W-öljyt ovat aina riittäneet täällä Muoniossa.


    • Käytä aitoa tavaraa
      • kjef83

        Paskapuhetta.


      • khulli

        Aiemmin väitit, että 0W-XX -öljyjä ei voi valmistaa ilman PAO:a. Nyt väität, että 0W-40 on mineraaliöljyä. Kóita nyt hyvä mies päättää.


    • Opponentti-
      • sdfsd79876

        Mobilin Saksan sivuston mukaan kyseessä on edelleen Mobil SHC Synthese Technologie-öljy.


      • khulli
        sdfsd79876 kirjoitti:

        Mobilin Saksan sivuston mukaan kyseessä on edelleen Mobil SHC Synthese Technologie-öljy.

        Ja tuo ei tule muuttumaan, koska Saksassa ei ole lakia joka pakottaa merkitsemään täyssynteettiset öljyt 'vollsyntese' -merkinnällä. Siellä on vain laki, että jos käyttää tuota merkintää --> öljyssä täytyy olla riittävästi synteettisiä perusöljyjä.


    • Opponentti-

      Datalehti osoittaa sen olevan TÄYSSYNTEETTISTA. Saksassa on VIELÄ Myyjillä vanhaa krakattua mieraaliöljy Mobil 1 0W-40 öljyjä varastossa. Tilanne tulee muuttumaan, kun vanhat varastot on myyty alta pois.

      Tokmannissa ja Minimanissa on vanhaa 0W-40 Mobilia myynnissä.

      Saksassa 0W-30 ja 0W-40 öljyt ovat kasvattaneet eniten markkinaosuutta. Suomessakin on sama trendi. Autojen moottorit ovat kehittyneet ja energiansäästön tärkeys on korostunut. Pistekuormat on nousseet ja kylmävoitelu on nyt entistäkin kriittisempää.

      • rtyr434

        Purkki kertoo sen olevan SHC-öljyä.


    • Opponentti-

      Saksassa KAIKILLA suurilla öljyvalmistajilla on lippulaiva TÄYSSYNTEETTINEN moottoriöljy valikoimissa. MOBIL yritti ilman omaa TÄYSSYNTEETTISTÄ moottoriöljyä ja menetti Saksassa markkinaosuutta.

      Saksassa Mobil yritti markkinoida SHC (krakattua mineraaliöljyä!) AITOSYNTEETTISEN korvaajana. Saksassa kuluttajat eivät sitä uskoneet.

      Vanhassa Mobil 1 0W-40 SHC (krakattu mineraaliöljy) versiossakin oli täyssynteettisen(PAO) osuus 10%.

      Saksa on POIKKEUS EUROOPASSA. Suomessa autoilijalle voidaan myydä mitä vaan. Teboil myy....

      • khulli

        Vai 10%, kuinka paljon esteriä?


      • fgvsd7678

        Täyssynteettisyys tai PAO ei ole mikään autuaaksitekevä voima.

        Mobil 1 0W-40 oli markkinoiden parhaimpien joukossa myös ollessaan Group III öljyä.

        Mm. Shell Helix Ultra 0W-40 Pureplus on Group III oljyä.


      • Opponentti-
        fgvsd7678 kirjoitti:

        Täyssynteettisyys tai PAO ei ole mikään autuaaksitekevä voima.

        Mobil 1 0W-40 oli markkinoiden parhaimpien joukossa myös ollessaan Group III öljyä.

        Mm. Shell Helix Ultra 0W-40 Pureplus on Group III oljyä.

        PurePlus EI OLE KRAKATTUA MINERAALIÖLJYÄ! Saksassa sitä ei luokitella TÄYSSYNTEETTISEKSI, mutta ominaisuuksiltaan se on sitä hyvin lähellä.

        PUHTAUS ratkaisee.

        http://shell.jungent.fi/fi/oikea-oljy/shell-pureplus-tehnologia/


      • fsd12cvcx
        Opponentti- kirjoitti:

        PurePlus EI OLE KRAKATTUA MINERAALIÖLJYÄ! Saksassa sitä ei luokitella TÄYSSYNTEETTISEKSI, mutta ominaisuuksiltaan se on sitä hyvin lähellä.

        PUHTAUS ratkaisee.

        http://shell.jungent.fi/fi/oikea-oljy/shell-pureplus-tehnologia/

        Se on kaasusta valmistettua ja hydrokrakattua Group III öljyä.

        Mä tykkään enemmän öljystä valmistetuista voiteluaineista kuin kaasusta valmistetuista tuotteista.


    • Käytän sellaista

      öljyä mitä automerkin valmista suosittelee 0 W-40 W

    • Opponentti-
      • asd2

        Eroa on ja pitääkin olla kun kerran viskositettiluokat ovat erilaiset. Tarvetta 0W-öljyihin ei Suomen oloissa ole.


      • zumheijaa

    • Vertausta

      10W-40 öljyistä siirrytään 0W-XX öljyihin. Säästöä syntyy moottorien kulumisen vähentymisenä ja polttoainetalouden parantumisena.

      Krakatuissa mineraaliöljyissä on suuri ylituotanto. 5w-XX ja 10W-XX perusöljyä ei saada kaupaksi.

      USA siirtyy kevyisiin synteettisiin. Samoin Eurooppa. Japani ja Etelä-Korea myös.
      Venäjällä käytetään perinteisiä. Siperiassa on pakko käyttää 0W-XX öljyjä. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa mennään vielä raskailla mineraaliöljyillä.

      Siperiassa on suosittu Aral Supertronic 0W-30 G. Voidaan kaataa vielä -57 asteen pakkasessa.

      http://www.oil-club.ru/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=12501

    • Saksasta

      Suomessakin on TARVE aitoihin täyssynteettisiin Saksassa myytäviin 0W-XX öljyihin.

      Niitä on AIVAN TURHA yrittää ostaa Suomesta.

      Voit saada mitä vaan ja joudut maksamaan liikaa.

    • Täysisynteettisyyslaki

      Ääliö ostaa Suomesta öljynsä. Järkevä tilaa aitosynteettiset moottoriöljyt Saksasta.
      Saksassa laki on kuluttajan takana.

    • Ei se 0W ole ainoa autoaaksi tekevä. Mulla on käytössä 5W-40 öljy kesät talvet, jonka jähmepiste on reilusi alhaisempi kuin suurimmalla osalla myynnissä olevilla 0W-öljyllä. Öljy on täysesteritvaraa, ei mitää halpaa PAO:ta. Voitelevuus ja paineenkesto ihan toista luokkaa. Niin no, kallista on. Voiteöljyn hinta on kuitenkin pieni murunen käyttökuluissa, joten öljyt on väärä paikka säästellä.

    • Anonyymi

      suomessa on monissa synteettisissä ainoa synteettinen se muovinen kanisteri. joutuu vähän selvittelemään mitä on ostamassa. Päivän selvää on jos ostaa neljän litran astian alle kolmella kympillä sisältö on vetykrattua mineraaliöljyä. Aivan sama mitä siinä purkissa lukee. Näin kuluttajia kusetetaan. Määritelmiä synteettinen, puolisynteettinen ja täyssynteettinen ei ole millään lailla standardoitu ja määritelty.

      Öljyteollisuudessa on ne standardoidut määritelmät eli ryhmät (groups) 1-5. Harva öljy-yhtiö kuitenkaan kotisivuillaan mainitsee tuota vitosta. Se on esterit, joilla on maaimassa vain muutama harva niiden valmistaja. Isoilla öljy-yhtiöillä ei riitä kiinnostus niihin, kosḱa ne ovat kalliita marginaalituotteita.

    • Anonyymi

      "Kylmäkäynnistyksessä 0W-öljy AINA suojaa moottoria paremmin"

      Ei pidä paikkansa, ainakaan minun testieni mukaan. Testit tehty -70, -90 luvulla.

      0W öljyissä on niin paljon lisäaineita ,,,,, jotta saadaan täyttämään erikoiset vaatimukset. ne haihtuu tai kuluu pian ja tulee paksumpaa.

      toiseksi, 0w luokituksia ei tehdä -25 tai kylmemmissä, eivät ne aina ole ohuempia kovassa pakkasessa.

      ite olen käyttänyt 5W-30, alkaen 1965 vuodesta ja juuri tälläkin hetkellä on semmoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe