Aforismi (pyynnöstä)

runontaja off

Narrin elämä on kuninkaan pituuden mittainen

17

113

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos painovoima on läsnä ja jos ei ole painovoimaa, niin vessan toimiminen on se pienin murhe.

    • Mikä tarkoitus aforismeilla oikeastaan on?

      Useimmissa tuntuu haisevan moraalifilosofia by Aisopos.

      Jos et tänään tee näin, niin varmasti katkaiset kaulasi huomenna.

      Samoin tiettyä murphymaista mantraa siteerataan useimmissa. Jos nyt menee huonosti, niin varmasti taivaskin tippuu niskaasi -mentaliteetilla.

      Ihmiskunnan "opettaminen" on tuottanut helvetin huonoa tulosta, jos katselee nykyihmistä. Toinen toisistaan vähät välittäviä itsekkäitä mulpereita mullekaikkiheti ja muiltapois - kehitykselle ei ole enää mitään sijaa.

      Eikö olisi jo aika kehittää jotain toivoa antavaa? Missä on voimaannuttavat aforismit?

      • Ruuna&lääkelehtinen

        Kunnon kettujahti ja peijaiset päälle voimaannuttaa parhaiten kenet tahansa.


      • runontaja off

        Aforismilla on minun mielestä tiivistää sivun mittainen proosa yhteen lauseeseen.

        Wikipediassa sanotaan "aforismi on ajatuksellisesti painokas sekä tiiviisti ja tyylikkäästi muotoiltu virke tai niiden kokonaisuus. Määritelmällisesti aforismi on proosaa, eli aforismissa rivit kirjoitetaan loppuun ilman säejakoa."

        Tietysti aforismi voi olla pidempikin.

        Seuraavaa harvoin ajatellaan aforismina (en tiedä miksi siinä käytetään edes-sanaa, mikä tarpeeton.

        "Kukaan ei ole hyödytön
        aina voi olla edes
        huonona esimerkkinä."

        Monesti ajatelmia pidetään aforismeina, koska niillä on hiuksenhieno ero. Ajatelma ei ole yhtä napakka mitä aforismi.

        http://netti.nic.fi/~riti11/aforism2.htm


      • runontaja off kirjoitti:

        Aforismilla on minun mielestä tiivistää sivun mittainen proosa yhteen lauseeseen.

        Wikipediassa sanotaan "aforismi on ajatuksellisesti painokas sekä tiiviisti ja tyylikkäästi muotoiltu virke tai niiden kokonaisuus. Määritelmällisesti aforismi on proosaa, eli aforismissa rivit kirjoitetaan loppuun ilman säejakoa."

        Tietysti aforismi voi olla pidempikin.

        Seuraavaa harvoin ajatellaan aforismina (en tiedä miksi siinä käytetään edes-sanaa, mikä tarpeeton.

        "Kukaan ei ole hyödytön
        aina voi olla edes
        huonona esimerkkinä."

        Monesti ajatelmia pidetään aforismeina, koska niillä on hiuksenhieno ero. Ajatelma ei ole yhtä napakka mitä aforismi.

        http://netti.nic.fi/~riti11/aforism2.htm

        Esimerkissäsi tuo sana edes taas tekee ajatelmasta moraalisen (aforismin).

        Kaikuna: "Voisit huomenna edes tiskata astiat"

        Tokaisussa ei ole mitään aforismia, mutta lentävänä lauseena suhteet-palstoille voisi hyvinkin olla sitä.


      • Ruuna&lääkelehtinen kirjoitti:

        Kunnon kettujahti ja peijaiset päälle voimaannuttaa parhaiten kenet tahansa.

        Ihan kiva :-D

        Toinen negaatio mikä aforismeihin ja ajatelmiin usein kätkeyttyy, on jonkun ryhmittymän tai jäsenen ulkopuolelle jättäminen.


      • runontaja off
        elisakettu kirjoitti:

        Esimerkissäsi tuo sana edes taas tekee ajatelmasta moraalisen (aforismin).

        Kaikuna: "Voisit huomenna edes tiskata astiat"

        Tokaisussa ei ole mitään aforismia, mutta lentävänä lauseena suhteet-palstoille voisi hyvinkin olla sitä.

        Ai niin, ne tiskit...


    • Jee Jee

      Selittäkääs äijät; mikä se on aforismin ja fraasin erotus?
      Eiks ne ole molemmat myös ajatelmia;siis suomenkielisinä?
      Kun paljon kyselee...oppii aina jotain uutta! =))

      • Fraasilla yleensä tarkoitetaan lyhyttä lausetta "Tulin, näin, voitin". Sinänsä fraasille ei ole varsinaista määritelmää.


      • Jee Jee
        runontaja kirjoitti:

        Fraasilla yleensä tarkoitetaan lyhyttä lausetta "Tulin, näin, voitin". Sinänsä fraasille ei ole varsinaista määritelmää.

        Kiitos mielipiteestäsi.
        .... mut eiks ajatelma olekin aforismin suomenkielinen vastine?

        Fraasi taas olis pelkkä toteamus...käsittääkseni sun selitykselläsi.

        Ja mä olen ilmeisesti bimbo, kysymyksi´eni kanssa? =))


    • määmy

      Intresant, toi. Piti kilauttaa frendil, jok juorus "narri ol kunkkuu lyhyemp, muute kunkun miekka veisti narrin nupin harteil" teorian.

    • Jee Jee

      Siis kysymykses oli jokin alemmuuskompleksi pituuden suhteen vai?
      Tuskin ne kaikki hallitsijat Napoleoneja pituudeltaan olivat?

      Ja mitä se pituus yleensä merkitsee ihmissuhteissa?
      Tai saati parisuhteessa?
      Niin... onhan se kätevää jos äijä yltää antaa yläkaapista tavaroita,
      mut jakkarakin on jo keksitty!

      Oliko tolle pää putoo teorialle oikein kirjallisuudes esimerkki olemas? En muista lukeneeni sen suuntaist mainintaa mistään...

      • Historia on mielenkiintoista, aprillipäivä kristityissä maissa on Juudaksen syntymäpäivä. On myös uskomus, että paholainen ky. päivänä poistettiin taivaasta.
        http://www.kysy.fi/kysymys/olisin-tiedustellut-mista-aprillipaiva-juontaa-alkunsa.


    • ei pidä luulla

      "Edustuksellinen demokratia"
      in my ass

      (nyt joku peppufani innostuu tästä silmittömästi)
      mut (but) siis tarkoitus oli poliittinen eikä suinkaan sukupuoleen sidottu rinnastus

      (woot?)

      • Jee Jee

        ??? ei pidä luulla, et oisin ymmärtänyt "höläsen pöläystä" tästä vastauksesta!!!
        Miten sä saat politiikan ja peffatkin vielä mahtumaan tähän mukaan?

        Eipä ilmeisesti kannata kysellä mitään.

        Nyt en ymmärrä minäkö tyhmä???


    • hovinasdaq

      Tässä on nyt jokin vika. Ehkä vikapää on minussa, koska näen asetelman, jossa kuninkaan pituus määrää narrin elämän keston senttimetreissä, joka on absurdi tapa mitata aikaa.

      Narri hovissa oli taho, joka hoiteli sekä moraalisia että henkisiä asioita, kuten itsekritiikkiä ja itseironiaa, joka kuninkaalta yleensä puuttui. Narri oli todellisuudessa kuninkaan peilikuva - yleensä ruma käppänä, jalkapuoli ja vaappuva kiekuja, joka sähläsi hameitten liepeissä ja ronkki surutta sisältöjä pilkaten isäntää kuin tämä olisi itse narri ja narri kuningas.

      Ehkä narrin elämä on kuninkuuden mittainen, ehkä ei.

      • hovinasdaq

        (Naurua)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1596
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe