HSL=TURHAA BYROKRATIAA

ei byrokratille

Hsl:n alasajo säästäisi todella paljon kuntalaisten rahoja joita voitaisi käyttää lippujen alennuksiin ym.Miksi tällainen Hsl on yleensä olemassa? Mihin tarvitaan satoja ihmisiä jotka istuvat konttoreissa pohtimassa jne.Pääkaupunkiseudun liikenne pyörisi paremmin ilman näitä älyttömiä kilpaillutuksia joilla tuhlataan rahaa ja kaluston kunto laskee kuin lehmän häntä.Helsingin ympäristön kunnat tuskin lähtevät mukaan tuohon hullutukseen kun se ei säästä mitään!

25

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parass paikka

      Eipä ole parempaakaan paikkaa mihin hukata ne miljoonat mitä on säästetty kilpailutuksella.

    • Ari Kähärä

      https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_vuosikertomus_2013.pdf


      Käy tämä linkki huolella läpi niin ehkä ymmärrät, miksi HSL on olemassa. Päinvastoin kuin aloittaja esittää, niin kalustohan vaan paranee jatkuvasti, kun sitä HSL toimesta vaaditaan, jopa mennen osin liiallisuuksiin erilaisten erikoisuuksien kautta, jotka eivät välttämättä sovi suomalaiseen ilmastoon . (liikaa elektroniikkaa) HSL laajenee, sillä nyt Sipookin on mukana kuvioissa, joten PK-seudun joukkoliikenne kehittyy ihan oikeaan suuntaan matkustajia ajatellen.

    • byrokratia sucks

      HSL on turhista turhin organisaatio. Se on olemassa siksi, että se tarjoaa hyväpalkkaisen suojatyöpaikan monelle poliittiselle henkilölle, jotka eivät yksityisellä sektorilla pärjää. Pääkaupunkiseudulla riittää matkustajia, joten liikennöinti hoidettaisiin edullisimmin markkinaehtoisesti yritysten toimesta. Jonkinlainen kevyt organisaatio pitäisi olla varmistamassa, että ei synny monopolia sekä turvaamaan hiljaisen ajan palvelut.

      Itse asun 50 km etäisyydellä Helsingistä, toivon todella että HSL ei laajene. Joukkoliikennepalvelut ovat riittävät ja veronmaksajan näkökulmasta edulliset. En tosiaankaan halua ryhtyä maksamaan muutaman helsinkiläisen jäsenkirjapellen suojatyöpaikkoja. Jos asuinkuntani jossakin vaiheessa liittyisi HSL:ään, olen valmis muuttamaan kauaksi landelle, sielläkin asiat hoidetaan paremmin. Toivon viisautta kuntapäättäjille tässä asiassa.

      • HSLn

        duunarit ovat kaikki ihan tavallisia ihmisiä, eikä mitään poliittisesti valittuja hemmoja tai naisia. (naisia on muuten enemmistö työntekijöistä ) Avoimilla haulla töihin otettuja.


    • maisteriäo1163

      Hsl on ihan turha laitos jonka voi lopettaa. Ja liikennöitsijät alkais ajaa liikenneministeriön taksaalla niin hyvin pyyhkii.

      • Toiseen

        suuntaan on menossa muutkin kaupungit ja luovat kaupunkikortti järjestelmiä, jotta saavat ihmiset käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Ministeriön taksoilla ei homma luonnistuisi alkuunkaan PK-seudulla . Kun täällä voi nyt ajaa sisäisen jopa 25 km matkan 3€, niin ministeriön taksalla jo 0-6 km maksaa 3,30€ ja tuo vertailumatka 25 km maksaisi 6,10€. Kenen uskot pk-seudulla maksavan yhdensuuntaisesta matkastaan yli tuplahintaa? Herää pahvi nyt todellisuuteen. Pk-seudulla tehdään vuosittain n.350 miljoonaa (yli miljoona/pv) matkaa, joka on yli 60% koko suomen matkustajamääristä.


      • kumi-nokialainen
        Toiseen kirjoitti:

        suuntaan on menossa muutkin kaupungit ja luovat kaupunkikortti järjestelmiä, jotta saavat ihmiset käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Ministeriön taksoilla ei homma luonnistuisi alkuunkaan PK-seudulla . Kun täällä voi nyt ajaa sisäisen jopa 25 km matkan 3€, niin ministeriön taksalla jo 0-6 km maksaa 3,30€ ja tuo vertailumatka 25 km maksaisi 6,10€. Kenen uskot pk-seudulla maksavan yhdensuuntaisesta matkastaan yli tuplahintaa? Herää pahvi nyt todellisuuteen. Pk-seudulla tehdään vuosittain n.350 miljoonaa (yli miljoona/pv) matkaa, joka on yli 60% koko suomen matkustajamääristä.

        Tähän suuntaan mentiin viime kesänä myös Tampereen seudulla. Tulos: suuren enemmistön työmatka-aika venyi, yhteydet huononenivat, asikkaille epäselvyyksiä lippujen kelpoisuudesta. Tyytyväisiä on todella vähän. Naapurikunnat saatiin mukaan katteettomilla lupauksilla. Kukaan ei vielä edes tiedä, paljonko tämä hullutus maksaa veronmaksajille. Ennen kesää Tampereen seudulla oli toimiva ja palveleva joukkoliikenne, mutta suojatyöpaikkavirkamiehet onnistuivat pilaamaan senkin. Joka ei usko, voi kysyä mielipiteitä esim. nokialaisilta.


      • vikinä loppukoon
        kumi-nokialainen kirjoitti:

        Tähän suuntaan mentiin viime kesänä myös Tampereen seudulla. Tulos: suuren enemmistön työmatka-aika venyi, yhteydet huononenivat, asikkaille epäselvyyksiä lippujen kelpoisuudesta. Tyytyväisiä on todella vähän. Naapurikunnat saatiin mukaan katteettomilla lupauksilla. Kukaan ei vielä edes tiedä, paljonko tämä hullutus maksaa veronmaksajille. Ennen kesää Tampereen seudulla oli toimiva ja palveleva joukkoliikenne, mutta suojatyöpaikkavirkamiehet onnistuivat pilaamaan senkin. Joka ei usko, voi kysyä mielipiteitä esim. nokialaisilta.

        Jokainen voi ostaa oman auton jos ei miellytä joukkoliikenne. ei kellään ole mitään oikeutta automaattisesti toimivaan ja palvelevaan joukkoliikenteeseen.


    • Maisteriäo163

      Ne jotka tarvii joukkoliikennettä pahvi. Ja alennus kortteja on matkahuollon ajoissakin. Mut ei koske onneksi koska jaguaaari kulkee. Sillä on mukAva ajella köyhien bussissa istuvien edelle. Toisaalta 25 km matka hintaan 6.10€ sehän on halpa.

    • ytyetyeed

      Välillä olen miettinyt että onko siellä HSL:llä tekemisen puutetta.
      Kun täysin toimivia linjoja niin muutellaan reittejä, näitähän aika paljon ollut.
      Oiskohan että jonkunasteinen suojatyö ja näönvuoksi sitten vaihdellaan reittejä?

      • moni reitti

        muuttuu mm. uusien kaavoituksien ja niihin sidottujen rakentamisien kautta mm. kalasataman alue. Myöskin joitain päällekkäisyyksiä on hyväkin poistaa ja siten muuttaa reittejä niin, että ne mahdollisimman hyvin palvelee matkustajia ja todellista tarvetta. Siksi tehdään myös matkustajalaskentaa ja seurantaa, että voidaan luoda joukkoliikenteelle mahdollisimman optimaaliset toiminnot.


    • luuppi luup

      Hsl on turha toimisto raskas byrokratian pesä.Liikennöitsijät kärsivät kun heiltä vaaditaan ihmeitä ilmaiseksi ja sen näkee kun katsoo noita busseja!Kalusto voi olla tosiaan uutta mutta huolto ja korjaus unohdetaan kun lasketaan kustannuksia.Kevyt organisaatio yhtiöiden sisällä takaa edulliset matkat ja kunnon kaluston.

    • P e n t t i

      Näin on. Joukkoliikenne onkin Suomessa viimeinen asia, joka sotii enää itsepalveluperiaatetta vastaan.
      Kannattaa ymmärtää, että kun ihmiset kuljettavat itseään omilla autoillaan, niin säästytään kolmelta ylimääräiseltä välistävetäjältä ja säästetään valtavasti yhteiskunnan varoja.
      Vähiten tyhmätkin tälläkin palstalla tietänevätt, että kenen laariin koko joukkoliikennepuljauksen pakkosyöttö ja kusetus sataa.

    • lisää hallintoa

      Ei muuta kuin lisää halintoa ja johtoa, sillä talous nousee. Zuomessa tätä toteutetaan täysin palkein ja hallinto onkin jo paisutettusuorastaan ennätys mittoihin. No nou hätä, lisää hallintoa on tulossa kun oikein fantsu "metropoli-hallinto" saadaan taas entisten päälle ja paljon byrokratiaa/ kallis palkkaista toimisto viinerin mussuttajaa syömään yhteisestä kuormasta jälleen lisää.

    • Vaikea ymmärtää

      Sitä ei pieni ihminen ymmärrä että HSL tarvitsee pienen kaupungin asukasmäärän tehtäviensä hoitamiseen. Luulisi että menetelmät on kivikautisia kun aina sössitään vaikka kuinka yritetään kehittää julkista liikennettä.

      • Ari Kähärä

        Onko tuo n. 400 henkilön määrä joka HSL palveluksessa on pienen kapungin asukasmäärä? Kun huomioidaan, että HSL vaikutuspiirissä asustaa n. 1,3 miljoonaa asukasta, iin tuo n. 400 työntekijän määrä on kohtuullinen ja varmaan ihan riittävän hyvin laskettu, jotta se kattaa ne tarpeet jota ko PK-seudun liikennesuunnittelu , tarkastustoimi ym. edellyttää.


      • P e n t t i
        Ari Kähärä kirjoitti:

        Onko tuo n. 400 henkilön määrä joka HSL palveluksessa on pienen kapungin asukasmäärä? Kun huomioidaan, että HSL vaikutuspiirissä asustaa n. 1,3 miljoonaa asukasta, iin tuo n. 400 työntekijän määrä on kohtuullinen ja varmaan ihan riittävän hyvin laskettu, jotta se kattaa ne tarpeet jota ko PK-seudun liikennesuunnittelu , tarkastustoimi ym. edellyttää.

        Kuulepas poika. Kun lasketaan HSL hallinnon lisäksi kaikki työntekijät bussifirmoista, kuskit, varikkotyöntekijät, kaupungin byrokraatit, tutkijat, bussikaistasuunnittelijat jne. Siinä 400 on aika pieni luku, vaikka kammottavan suuri luku jo pelkästään HSL:ään. (Esim HKL lisäksi jo 1.000 henkilöä!!!)
        Itse asiassa pelkästään pks joukkoliikenne työllistää siis noin 4.000 verovaroilla elätettävää.

        Jos pelkästään pks joukkoliikenneväki, 4.000 henkilöä, siirrettäisiin tuottaviin töihin, niin yhteiskunta säästäisi jo pelkissä henkilöstökuluissa 200 miljoonaa Euroa. Kalustokuluissa about 20 miljoonaa Euroa per vuosi.

        Jos ihmiset liikuttavat itseään joukkoliikenteellä, niin jokainen tehty euron matka maksaa yhteiskunnalle 2 euroa lisätappiota.
        Sen sijaan jos Ihminen liikuttaa itse itseään omalla autollaan, niin jokainen liikennekustannus-euro tuottaa valtion haaviin 2 eurua tuottoa.

        Miksi liikkumisen kohdalla itsepalvelua ei voi kehittää, kun näin on tehty kaikilla muillakin hallinnon aloilla?
        Miksi joukkoliikenteessä pitää saada ajaa ilmaiseksi muiden rahoilla ja ruokkia joukkoliikennemafiaa?


    • Pentti sotkee nyt

      hieman asioita. Ei bussikuskit, tai korjaamotyöntekijät, ole HSL palkkalistoilla. HSL työntekijä määrä on n. 400 henkeä, ei yhtään enempää. Pentti taitaa nyt olla hieman ulalla koko jutusta.

      • P e n t t i

        Luepa edellinen uudelleen kolme kertaa ja vastaa sitten.


      • voi sua pentti
        P e n t t i kirjoitti:

        Luepa edellinen uudelleen kolme kertaa ja vastaa sitten.

        vaikka tuon sun edellisen lukisi 5 kertaan, niin totuuden sanaa siitä ei löydy. Kuka ajaa suomessa joukkoliikenteessä ilmaiseksi? Millä laskuopilla saat jokaisen 1 euron matkan saamaan tukea 2 €? Minkälaiseksi oletat PK-seudun liikenteen muuttuvan, jos joukkoliikennettä ei olisi ja kaikki kulkisi omalla autollaan? Olet ulalla, kuten jo esiin tulikin.


      • yli-pena
        voi sua pentti kirjoitti:

        vaikka tuon sun edellisen lukisi 5 kertaan, niin totuuden sanaa siitä ei löydy. Kuka ajaa suomessa joukkoliikenteessä ilmaiseksi? Millä laskuopilla saat jokaisen 1 euron matkan saamaan tukea 2 €? Minkälaiseksi oletat PK-seudun liikenteen muuttuvan, jos joukkoliikennettä ei olisi ja kaikki kulkisi omalla autollaan? Olet ulalla, kuten jo esiin tulikin.

        Pentin tiedoissa on hieman vajausta, mutta kyllä hänen mielipiteensä on oikean suuntainen. HSL on läpeensä mätä poliittinen organisaatio, joka pitäisi pikaisesti ajaa alas. Suuntauksena pitäisi olla kaikesta sääntelystä luopuminen, joukkoliikenteen kokonaisuudessaan tuottaisivat kustannustehokkaimmin yksityiset yritykset. Tällöin käytön maksaisivat joukkoliikenteen käyttäjät, verovarat ohjautuisivat parempaan käyttöön. Riittävä kilpailu pitäisi tuotetun liikenteen kustannukset käyttäjäystävällisinä.


      • yksityiset firmathan
        yli-pena kirjoitti:

        Pentin tiedoissa on hieman vajausta, mutta kyllä hänen mielipiteensä on oikean suuntainen. HSL on läpeensä mätä poliittinen organisaatio, joka pitäisi pikaisesti ajaa alas. Suuntauksena pitäisi olla kaikesta sääntelystä luopuminen, joukkoliikenteen kokonaisuudessaan tuottaisivat kustannustehokkaimmin yksityiset yritykset. Tällöin käytön maksaisivat joukkoliikenteen käyttäjät, verovarat ohjautuisivat parempaan käyttöön. Riittävä kilpailu pitäisi tuotetun liikenteen kustannukset käyttäjäystävällisinä.

        pääosan HSL liikenteestä suorittaakin. Vain HELB on kunnalline ja siten verovaroin tuettuna vääristää aitoa kilpailua ja siten kannattavuuksia.


      • katkeraa kalkkia..
        yksityiset firmathan kirjoitti:

        pääosan HSL liikenteestä suorittaakin. Vain HELB on kunnalline ja siten verovaroin tuettuna vääristää aitoa kilpailua ja siten kannattavuuksia.

        Näinhän asia onkin, mutta liikenteen suunnittelee ja hallinnoi tämä mätäpaise nimeltään HSL. Aikaisemmin bussifirmat hoitivat tämän työn muun työn ohella yhteiskunnan kannalta ilmaiseksi. Mutta koska yhteiskunnassa pitää aina olla tietty määrä suojatyöpaikkoja poliittisille pyrkyreille, jotka eivät vapailla markkinoilla pärjää, piti perustaa HSL. Kyllä veronmaksajat maksavat, niillähän riittää rahaa..


      • nii se on
        katkeraa kalkkia.. kirjoitti:

        Näinhän asia onkin, mutta liikenteen suunnittelee ja hallinnoi tämä mätäpaise nimeltään HSL. Aikaisemmin bussifirmat hoitivat tämän työn muun työn ohella yhteiskunnan kannalta ilmaiseksi. Mutta koska yhteiskunnassa pitää aina olla tietty määrä suojatyöpaikkoja poliittisille pyrkyreille, jotka eivät vapailla markkinoilla pärjää, piti perustaa HSL. Kyllä veronmaksajat maksavat, niillähän riittää rahaa..

        HSL:n voisi kuopata kalliina tehottomana ja tarpeettomana.Miten ennen pärjättiin kun oli vain liikennöitsijät? Metrokin on kallis putki jonka hyöty/hinta ei ole järin kohallaan.Onko kukaan ajatellut kuinka paljon maksaa syöttöliikenne ja kuinka paljon se vie aikaa kun joutuu vaihtamaan metrosta bussiin? Raitiovaunut ovat myös turhia kun trolleybussit on keksitty.Raitiotieverkon ylläpito on julmetun kallista puuhaa ratatöineen jne kun taas kumipyörillä kulkeva johdinauto on ketterä hiljainen ja tehokas.


      • Ari Kähärä
        yli-pena kirjoitti:

        Pentin tiedoissa on hieman vajausta, mutta kyllä hänen mielipiteensä on oikean suuntainen. HSL on läpeensä mätä poliittinen organisaatio, joka pitäisi pikaisesti ajaa alas. Suuntauksena pitäisi olla kaikesta sääntelystä luopuminen, joukkoliikenteen kokonaisuudessaan tuottaisivat kustannustehokkaimmin yksityiset yritykset. Tällöin käytön maksaisivat joukkoliikenteen käyttäjät, verovarat ohjautuisivat parempaan käyttöön. Riittävä kilpailu pitäisi tuotetun liikenteen kustannukset käyttäjäystävällisinä.

        kerro yli-pena, että mikä tekee HSL.tä poliittisen organisaation, ja miten se on läpeensä mätä? Käytön maksaa nytkin joukkoliikenteen käyttäjät, mutta ilman HSL kustannukset olisivat tuplasti suuremmat Näin isolla väestöalueella kuten pk-alue, on joukkoliikenne osa yhteiskunnallista palvelua. Se ei voi olla ilmaista, mutta se voi olla kohtuuhintaista, kuten se nyt on. Liikennöisijöiden kustannuksia ja siten kannattavuutta heikentää liian suuret ja osin tarpeettomat vaateet mitä HSL ja käyttäjät edellyttävät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe