Vap.eht.eläk.vak. realisoituu, mitä tekisin ?

Ymmärtämätön

Saan viiden vuoden ajan kerran kuukaudessa n.170 euroa.
2015 -1.5.2016 verotus toteutuu ansioveron mukaan, jonka jälkeen verotus tapahtuu pääomaveron mukaan.
Nyt olen kuitenkin vielä työelämässä, joten verotus on siis isompaa kuin se olisi, jos olisin jo pois työmarkkinoilta.
Kannattaisiko minun siirtää eläkevakuutuksesta maksettavia saataviani ajan kohtaan jolloin jään työstä pois? Vai jääkö minulta joku oleellinen asia huomioimatta? Kertokaa mitä tehdä ja mitä otettava huomioon.

Jos en ota eläkettä vielä vastaan, meneekö pääomasta kokoajan vakuutuslaitoksen hyväksi jotain maksuja pääomastani?

Vakuutuslaitoksen isojen kulujen jälkeen nostettavaa säästöä ei ole kertynyt kokonaisuudessaan kuin 9300 euroa josta tulee siis menemään vielä verot.
Maksun on määrää tapahtua kerran kuukaudessa viiden vuoden aikana.





Eläkelaitos antaa mahdollisuuden myös jatkaa säästämistä, mutta onko se järkevää? Olen ymmärtänyt, että koko karttuneesta summasta menee pääoman lisäksi kuluja vakuutuslaitoksen hyväksi.

Olen ymmärtänyt, jos olen asian käsittänyt oikein, että sitäkin tapahtuu, jotta vapaaehtoisa eläkettä säästäneelle, oli maksujen realisoituessa yllätys se, että kulujen ja verojen jälkeen hänelle onkin todellisuudessa jäänyt eläkelaitokselta saatavia maksettavaksi pienempi summa, kuin hän oli sinne todellisuudessa maksanut, joten yritän jos mahdollista välttää parhaani mukaan mahdollisimman pieneksi vakuutuslaitoksen ja verottajan vietävissä olevat rahastukset.
Sen mitä tässä vaiheessa enää voi asialle tehdä, jos ja kun voi?

4

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diili valtion kanssa

      Ei voi mitään. Nyt on aika maksaa takaisin se verokevennys, jonka sait aikanaan tehdessäsi näitä sijoituksia. Sitä paitsi, jos palkkatulosi veroprosentti on korkeampi kuin 30 %, tienaat ainakin kohtalaisesti. Silloin alle kymppitonnin kokonaissumman verotus tuskin syöksee sinua kurjuuteen.

    • keka tietaa

      Kannattaa varmaan nostaa ansiotulona nyt, eläketulot kait verotetaan eri potista kuin palkkatulot. Kun ne menee pääomatuloiksi niin ne taitavat olla normaaleja p.o.tuloja.

      • Meikä Akka

        Jos työstä veroprossasi on pieni, niin huonompi on se - 30%.

        Mut voit antaa sen mennä takuutuottoseen säästöön, tiettävästi tuotto on varmaa ja hieman isompi kuin menot, eli paremmalle puolelle jäät.
        Tuo ansiona verotettava vap.eht.eläk.vak. siirtyy ja on edelleen yhtä pitkään verotettava ansiotulona, vaikka siirtyy myöhemmäksi, niin vastaavasti myös se verotus.


      • Myöhemmin
        Meikä Akka kirjoitti:

        Jos työstä veroprossasi on pieni, niin huonompi on se - 30%.

        Mut voit antaa sen mennä takuutuottoseen säästöön, tiettävästi tuotto on varmaa ja hieman isompi kuin menot, eli paremmalle puolelle jäät.
        Tuo ansiona verotettava vap.eht.eläk.vak. siirtyy ja on edelleen yhtä pitkään verotettava ansiotulona, vaikka siirtyy myöhemmäksi, niin vastaavasti myös se verotus.

        Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Jos et tarvitse rahoja nytten, kannattaa ne nostaa vasta eläkkeellä, jolloin vuotuiset ansiotulosi on pienemmät... Summasta menee varmasti joku hoitopalkkio, mutta kyllä säästöjen tuotot pitäisi saada ylittämään palkkion määrä valitsemalla järkevät kohteet...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8255
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4736
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3552
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1797
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      362
      1582
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1253
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1148
    Aihe