haluan syrjäytyä

haluan syrjäytyä

Odottakaa tovi ennenkuin kirjoitatte mitään. Olen vuosikymmeniä ollut töissä ja tässä oravanpyörässä. Vaihtaisin kyllä oikeasti syrjäytyneen kanssa osia joksikin sovituksi aikkaa. Haluaisin vetäytyä tästä kaikesta edes joksikin aikaa ulos. Toi työelämä on yhtä hullunmyllyä päivästä toiseen, kestämisen äärirajoilla. Kotiin ja hetken lepo ja sitten taas töihin. Mitä elämääntää on?

28

1634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapani.

      On sinulla ruusuinen kuva syrjäytymisestä. Itse olin lähes parikymmentä vuotta ilman tuloja, nyt saan neljäsataa toimeentulotukea (jos sossu on ei käytä mielivaltaa ja alenna tai kiellä tukea). Paniikkihäiriön ja häpeän vuoksi en voi elää lainkaan, olen vain sisällä ja käyn muutaman kerran viikkoon pimeällä ulkoilemassa.

      Työelämä on hyvin raskasta, mutta on sinulla sentään jonkin verran itsenäisyyttä elää miten haluat. Tarvitset jotain muuta muutosta kuin syrjäytymistä, jotta saisit elämäsi tasapainoon eli työn vähemmälle ja elämisen enemmälle osalle.

      Monestiko olet käynyt kaupassa tänäkin vuonna? Itse kävin kaupassa viimeksi parikymmentä vuotta sitten. Kolme vuotta olen kulkenut pimeään aikaan pienen lähikaupan ohi, haluten mennä ostamaan jotain ihan vain kaupassa käymisen vuoksi, mutta en ole uskaltanut.

    • Tsemppiä tapsalle

      Internet-yhteyden sentään olet saanut hankittua itsellesi ja siihen kykenevän tietokoneen. Se on varmasti ollut suuri kynnys varsinkin kun tietää mitä helvettiä se asiakaspavelunumeroihin soittelu oli modeemien ja isdn:n aikoihin.
      Tuoko diakoniatoimisto ruoan suoraan oven eteen?

    • eik elämä ikuista

      Kannattaa hypätä karusellista pois, ei ole käärinliinoissa taskuja!

      • Anonyymi

        Tämä. Syöpäsairaana olen eristäytynyt kaikista. En edes kerro sukulaisille syövästä.


    • 247

      Mitä elämää luulet syrjäytyneellä olevan? Voisin kuvailla omaa tilannettani, joka nyt todennäköisesti ei ole edes pahimmasta päästä.

      Ahdistus ja pelko ovat minulle jokapäiväisiä. Joko muista ihmisistä tulevia tai omien ajatusten tuottamasta paineesta johtuvia. Pelko lähes kaikkea sosiaalista kanssakäymistä kohtaan. Sosiaalisuus tuntuu usein hyvin raskaalta, tutumpienkin ihmisten kanssa tulee tunne kuin kuilua lähtisi ylittämään kun jaksaminen on niin kortilla eikä helpota vaikka mitä tekee ja kuinka yrittää, aina yhtä uuvuttavaa jo pelkästään se että saa suunsa avattua ja yrittää pysyä läsnä. Varsinkin aamuisin ulos lähteminen tuntuu siltä kuin joku tunkisi kätensä vatsastani läpi ja puristaisi sisuksiani, silloin ahdistus sattuu fyysisesti eikä rauhallinen hengittely auta. Saatan lähteä ihan tuttuun ja turvalliseen paikkaan, mutta silti sama puristus joka aamu.

      Päässä jyskyttää päivittäin se ahdistava ajatus että jotainhan elämässä pitäisi saada aikaan, suurin osa elämästäni on kulunut siihen kun olen yrittänyt saada koottua itseni kasaan ja tulla edes jonkin verran toimivaksi yhteiskunnan jäseneksi, yrittänyt selvitä niistä asioista ja sietää niitä asioita, jotka muille tuntuvat olevan yksinkertaisia, suht koht helppoja tai itsestäänselviä.

      En ole oikein koskaan saanut kiinni mistään asiasta, oppinut tarvittavia sosiaalisia taitoja enkä saanut kokea sitä tunnetta että kuuluisin jonnekin, olen yrittänyt sulautua johonkin ryhmittymään vain huomatakseni että hiljalleen muut tiivistyvät ja itse putoan pois tietämättä edes miksi. Jumitan jossain loputtomassa suossa kun ikätoverit ovat viilettäneet ohi jo aikoja sitten, koen olevani kaukana heidän alapuolellaan, sillä en ole vieläkään päässyt siihen pisteeseen missä he ovat tai olivat vuosia sitten. Itsetuntoni ja -arvostukseni ovat olleet niin pohjamudissa että monta vuotta en pitänyt itseäni edes ihmisenä, koin pikemminkin olevani jokin epätoivoinen kyhäelmä, joka yrittää toisiinsa sopimattomina paloina esittää ihmistä ja joka hajoaa pienestäkin tuulenpuuskasta.

      Nukahdan nykyään vain lääkkeillä, ilman niitä nukkuminen on mahdotonta, sillä jo pelkkä nukkumaanmeno ahdistaa niin paljon etten pääsisi sänkyyn asti. Hereillä maatessa ajatukset ajavat paniikkikohtaukseen tai loputtomaan valvomiseen. Herätessäni olen usein aivan hiestä märkä, ja monen tunnin unienkin jälkeen saatan olla väsynyt, koska olen nähnyt vain painajaisia, ja meinaan nukahtaa suihkuun.

      Tällä hetkellä olen saanut parannettua omaa tilannettani jo niin paljon että käyn terapiassa ja työpajalla (eli elän sossun rahoilla), lukiota olen yrittänyt käydä kohta jo 6 vuotta.

      Tässä ei vielä ollut kaikki, mutta en jaksa enää enempää avatua.

      Oletko miettinyt sitä että jollekin ihmiselle se mitä teet päivittäin, kaikki ne pienet osat, kanssakäymiset ja kulkemiset voivat jo itsessään, yksittäisinä tapahtumina vaatia mielettömiä ponnistuksia? Niin kuin esimerkiksi mainittiin tuo kaupassakäynti. Jollekin se on jo niin pelottava ja raskas sosiaalinen tilanne että kun sinne menee ja tulee jotain ostaneena pois niin voi kokea olevansa mahdollisesti jopa yhtä uupunut kuin sinä töistä tullessasi.
      Joskus ajattelen siskoani, joka joutui koulussa tekemään työtä kaksi kertaa enemmän kuin muut vain pysyäkseen tahdissa johtuen motoriikka- ja hahmotushäiriöstä. Ehkä joillekin syrjäytyneille ne "normaalit" jokapäiväiset asiat vaativat kaksi kertaa enemmän ponnisteluja.

      Syrjäytyminen ei kannata, vaikea päästä takaisin kiinni ja lopulta ihmisestä tulee passiivinen ja apaattinen. Ehkä tarvitset hermolomaa, mutta syrjäytyminen on kaukana siitä. Työn sijaan yrität kestää itseäsi eikä itsestä saa lomaa, jotkut ei edes nukkumalla.

    • tympääntynyt

      nooh pirpanat. 40 v. täyttäneenä josta 25 v. toukolan turhuuden touhuja harrastelleena ja työnantajien heittopussina liian kiltin luonteen omaavana urpona voin sanoa et viimeistään tähän merkkipaaluun päästyänne tulette automaattisesti syrjäytymään nyky yhteiskunnasta. kaksi tutkintoa ja todella mielettömiä vaikeuksi läpikäyneenä voin vakuuttaa että loppuelämäni on automaattisyrjäytynyt. en omasta halusta vaan puhtaasti koska yhteiskunnan mielestä olen joko jotain mitä löytyy napareijän ja ongelmajätekorin välistä. liberaali kvarttaali kokoomusyhteiskunta pitää huolen että KAIKKI yli 40 v. duunarit on jo seniileitä asennevammasia turhantouhottajia. ameriikkalainen kiihkeä kaiken tehostus sekä ahneuteen keskittyvä minä minä kulttuuri tulee pitämään huolen jotta meillä kaikilla tulee olemaan loppuelämämme epämukavaa.

      • tympääntynyt

        .... ja lisätäkseni edelliseen. erinäisiä työpaikkja koluttuani ja k.usipäisiä työnantajia tavattuani olen hämmästynyt että olen viellä järjissäni. kokemukset ovat jättäneet jo sen verran arpia psyykkeeseeni ja luottamukseeni ihmisiin mukaanlukien nk. työkaverit jotta mielelläni katson kuinka tapahtuu. arpa on siis heitetty ja yhteiskunta on luonut uuden "tatun" tunkekoon työnantaja aines tunkkinsa......


      • tympääntynyt
        tympääntynyt kirjoitti:

        .... ja lisätäkseni edelliseen. erinäisiä työpaikkja koluttuani ja k.usipäisiä työnantajia tavattuani olen hämmästynyt että olen viellä järjissäni. kokemukset ovat jättäneet jo sen verran arpia psyykkeeseeni ja luottamukseeni ihmisiin mukaanlukien nk. työkaverit jotta mielelläni katson kuinka tapahtuu. arpa on siis heitetty ja yhteiskunta on luonut uuden "tatun" tunkekoon työnantaja aines tunkkinsa......

        ..... mieluummin vapaa köyhä ja ahdistunut kuin p.erseelle potkittu köyhä ja ahdistunut.


      • tympääntynyt
        tympääntynyt kirjoitti:

        ..... mieluummin vapaa köyhä ja ahdistunut kuin p.erseelle potkittu köyhä ja ahdistunut.

        joten mikälli pönttö kestää ja haluja on niin tänne vaan verkkarihousuissa heiluvien keppanankiskojien mikälli ei virossa ehtinyt käymään teletappien joukkoon tummaan. täällä mikälli oppii olemaan tarkan euron taneli niin kyllä jotenkuten selviytyy. kuten olikos se artistoteles vai kuka antiikin syvällisesti ajattelijoista sano että työn teko on eräs orjuutuksen muoto. tehköön työt jotka ne on keksinytkin ja teettäköön niillä jotka kokevat ikeen alla olon mielekkääks. lopulta työppäri tunkee johonkin katselemaan ja kuuntelemaan k.usipäiden mussutusta mutta kun funtsii et kestää 6kk ja ansiosidonnainen täyttyy niin taas 400 päivää rauhaa.


      • sdysbnany
        tympääntynyt kirjoitti:

        joten mikälli pönttö kestää ja haluja on niin tänne vaan verkkarihousuissa heiluvien keppanankiskojien mikälli ei virossa ehtinyt käymään teletappien joukkoon tummaan. täällä mikälli oppii olemaan tarkan euron taneli niin kyllä jotenkuten selviytyy. kuten olikos se artistoteles vai kuka antiikin syvällisesti ajattelijoista sano että työn teko on eräs orjuutuksen muoto. tehköön työt jotka ne on keksinytkin ja teettäköön niillä jotka kokevat ikeen alla olon mielekkääks. lopulta työppäri tunkee johonkin katselemaan ja kuuntelemaan k.usipäiden mussutusta mutta kun funtsii et kestää 6kk ja ansiosidonnainen täyttyy niin taas 400 päivää rauhaa.

        .... ideaalisin tilanne tietty olisi että vuokrakämppään saa asumistuen ja sen 400 päivää asuisi virossa kuten "etelä helsinkiläiset " tekevät. kerran 2 viikon valein kävisi suomessa postit katsomassa ja korvauskaavakkeen täyttämässä tai "alivuokraisi" kämpän kaverille joka soittais mikälli työppäristä noottia tulis. virossa keskipalkka 700 e kk. ansiosidonnaisella siellä eläis mukavasti 400 päivää.


      • Svenssån
        tympääntynyt kirjoitti:

        .... ja lisätäkseni edelliseen. erinäisiä työpaikkja koluttuani ja k.usipäisiä työnantajia tavattuani olen hämmästynyt että olen viellä järjissäni. kokemukset ovat jättäneet jo sen verran arpia psyykkeeseeni ja luottamukseeni ihmisiin mukaanlukien nk. työkaverit jotta mielelläni katson kuinka tapahtuu. arpa on siis heitetty ja yhteiskunta on luonut uuden "tatun" tunkekoon työnantaja aines tunkkinsa......

        Juupati juu ja tralala laa. Teepä Svenssonit ja ala iloitsemaan elämästä. Monta asiaa voi avautua hetkessä, kun jättää ne alapään koristelut vähemmälle. Kyllä se siitä.


    • asdf324asf324

      itse haluan että syrjäytymis palkka nostetaan ostovoimaltaan sinne kahteen tonniin kuukaudessa. vitut ns työelämästä.. mene sinne ja hajoa.
      rahan takia siellä ollaan että saadaan asunto maksettua, pois vuokralta ja vähän rahaa säästöön.
      itse olin palkkatuettuna mutta kun pilvessä töitä tehdessä saa sitten potkut, saa joku toinen ottaa mun paikan. nimenomaan huumeet pitäisi laillistaa työpaikalla, sitten voisi ehkä jotain ns duunia koittaa tehdä, tai sitten ei. nykyään menestytään joko sillä että saa yhteiskunnalta siihen paperit, tai omilla taidoillaan sekä alkupääomalla. työtä muille tekemällä ei liiku mihinkään ja se on rahallisesti tyhjän soutamista. joten melkein ihan sama onko syrjäytynyt tai ei.
      uskokaa pois, jos porukoilla ei olisi sellaisia asuntovelkoja mitä niillä on.. olisi työttömyys prosentti varmaan lähelle 100% täysin vapaaehtoisesti. ja kuka tahansa joka siitä työinnosta selittää.. mene itse pariksi tunniksi tonne sohjoon.

    • Pääsin pois oravanpyörästä,ajelen nykyään pyörätuolilla.Onneks saan työkyvyttömyys eläkettä.Aikani kuluu nykyään oikein hyvin vaikka olenkin kaikilla mahdollisilla mittareilla mitattuna syrjäytynyt.Lääkärit tuputtaa mielialalääkkeitä joita en halua enkä käytä.Kolme kertaa olen joutunut psykiatrin juttusille,mutta masennusta ei vaan löydy,vaikka kuulemma pitäis olla.Sosiaalitantat ja muut kyttää jos vaikka olisin juoppo,mutta ei onnistu sekään,kun juon vähemmän kuin nämä kyttääjät.Vituttaahan niitä kun eivät saa mahtumaan mihinkään muottiin.Aion jatkaa vielä pitkään tätä yhteiskunnalle vittuilua.

      • tympääntynyt

        asiaa. minkäs sille voi kun holhous, kontrolli, kyttäys yhteiskunta tekee kansalaisistaan sairaita jos ei muuten niin pakolla. pahoinvointiyhteiskunta. kaikkia kiinnostaa toisten tekemiset jotta voivat käyttää lyömäaseena toista vastaan. työelämässä saa puukkoa selkään heti kun avautuu omista asioistaan . samoin virastoissa mikälli työtön. dystooppinen, vainoharhainen, stasi aikakausi nykyisin. yritä siinä pysyä tervejärkisenä.


    • Ryhti liike

      Ei muuta kun pakoputket kuumina mennään. Niin kauan, kun henki pihisee on maailma avoin mahdollisuuksille. Hyvin menee, kunhan pitää pään ylhäällä ja tennarit tanassa. Ryhtiä, jumalaita ryhtiä.

    • Wwrner

      Irtisanouduin. En nähnyt enää syytä jatkaa työnteko. Yritän boka päivä kytkeytyä takaisin siihen millaista on oikeasti olla ihminen. Kannattaa lukaista ennen 1900-lukua kirjoitettuja kirjoja, saa hyviä tuulahduksia siitä miten on ennen elätty t erveellä tavalla.

      • Wernerz

        Perhana tabletilla kirjoittaessa tulee virheitä


      • tympääntynyt
        Wernerz kirjoitti:

        Perhana tabletilla kirjoittaessa tulee virheitä

        hienoa. nyt vaan ottamaan selvää kaikista tuista minkä tästä konkurssikypsästä suomi oy stä saa ja ala elämään kuten ihminen toteuttaen itseään ja muista, ei ole olemassakaan sellaista kuin huolta huomisesta. huomista katsos ei ole viellä luotu.


    • parempi-ihminenkö

      Muutosta odotellessa... ihmettelen vain noiden typpi ämmien vihaa minua kohtaan.
      Olivat läskejä ja hyvin syöneitä. Antoivat armonaikaa työnhaun suhteen ettei napsahda karenssi kuin vasta kuukauden päästä. Voi veenus. Pitäisi olla hyvin tyytyväinen armonajasta jonka kukkahattutäti myönsi.

      • Paniikkihäiriö jee

        Siinä on yksi syy miksi jättäydyin toimeentulotuen varaan. Toimeentulotukea on vaikeampi evätä ja sitä ei voi sitoa mihinkään pakotteisiin.

        Lain mukaan toimeentulotukea ei saa edes alentaa, jos se vaarantaa ihmisarvoisen elämän. Omaani ei ole alennettu sen jälkeen, kun tein sossulle selväksi etten ole idiootti vaan tunnen lain hyvin.


    • säästääkökunta

      Niin varmaan pakko jättäytyä työmarkkinatuelta kun olen sairas niin en pysty tekee ilmasiksikaan tuota klo8-16 duunia.

    • hiillostetaantilasto

      Siis tämähän voi olla typin tätejen pakottama homma niin siivotaan työttömien määrä tilastoja!

      Miksei lasketa paljonko työttömiä on sossunluuukulla?

      • tympääntynyt

        koska sillä ei ole merkitystä. 50 vuoden päästä joku kaivaa ne tiedot esille ja tekee tutkielman sekä päättötyön barbaarisuudesta anno domini 2015. pääsee yliopistosta tohtorin arvo takataskussa .kun olet kunnan listoilla niin et enään ole olemassa järjestäytyneessä yhteiskunnassa.


    • asdadsadsdas

      Minäkin syrjäännyin.

    • garagehipster

      Irtiotto työntäytteisestä elämästä ja syrjäytyminen eivät ole synonyymejä. Aina on valinnanvaraa, sinä päätät miltä elämäsi näyttää.

    • Anonyymi

      mä kirjoitin yhden kommentin just olisko mollutm tunti sitten, mä en nyt löydä sitäm enää, onko joku sen poistanut, en minä itse ainakaan outo juttu

    • Anonyymi

      Minä olen miettinyt työpaikasta lähtöä mutta ikää vasta vajaat 60v joten joutuisin pulaan rahallisesti. Aiemmin olisin päässyt työttömyysputkeen ja saanut kohtuu toimeentulon vanhuuseläkeikään asti, vaan ei enää. Työkkärin tädit pakottaisivat laatimaan vähintään 2 työhakemusta viikossa ja nöyryyttäisi jatkossa kuntouttavaan työtoimintaan johonkin fillarikorjaustyöpajaan. Ruuaksi voisi ostaa vain kauraryynejä ja halvinta leipää, ei edes hedelmiä. Pakko siis kärsiä vielä useita vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe