Stressi ja liikakarvaisuus naisella (ym. oireet)

sonny123

Moikka kaikille.

En ollut aivan varma, minkä otsikon alle minun tulisi vaivastani kirjoittaa, mutta koska stressistä, jännityksestä ja peloista on vahvasti kyse, sopii aihe varmasti tänne.

Olen 25-vuotias nainen, jolla on todettu ahdistuneisuushäiriö. Olen kärsinyt ahdistuksesta ja stressistä vuosia ja saan toisinaan (kuitenkin harvoin) paniikkikohtauksiakin. Olen käynyt terapiassa ja jopa syönyt vaivaani masennuslääkkeitä kahden vuoden ajan (lopetin lääkkeet reilu vuosi sitten). Minua stressaavat ja jännittävät monenlaiset asiat - useimmiten arkiset (sosiaaliset tilanteet, uusien ihmisten tapaaminen, tarkkailun ja yllättävän huomion kohteena oleminen) ja pelkään valtavasti tulevaisuutta. Kyseinen stressi on ollut elämässäni läsnä niin pitkään, etten enää tiedä miltä "normaalin" olotilan tulisi tuntua.

Olen kärsinyt vuosien ajan turpoilevasta vatsasta ja minulta on otettu allergiakokeita, joiden tulokset ovat olleet negatiivisia. Minulla on myös aknea (leuka-alueella, joka liittyy siis hormoneihin). Viimeisen muutaman vuoden aikana olen lisäksi alkanut kärsiä liikakarvaisuudesta.

Vaiva alkoi noin kolme vuotta sitten ja on hiljalleen mennyt pahempaan suuntaan: minulla kasvaa nykyään tummia karvoja navan ala-ja yläpuolella, nännien ympärillä (hyvin runsaasti), ylähuulen päällä, ja leuan alla. Minulle on kasvanut tuuheat pulisongit ja viimeisen vuoden sisällä tummia karvoja on kasvanut ympäri poskiani, jopa poskipäihin asti.

Kävin kokonaisvaltaisissa tutkimuksissa Helsingin naistenklinikan hormonipoliklinikalla, ja androgeenitasoni ovat normaalit. Verikokeita otettiin lukuisia, joissa kaikki oli normaalia ja myös munasarjani tutkittiin ultraäänellä- monirakkulaisuutta ei löydetty. Muut perheeni naiset eivät ole karvaisia, enkä minäkään ennen ollut: vaiva on alkanut samaan aikaan, kun ahdistuneisuuteni meni pahemmaksi.

Olen siis alkanut epäilemään, että ahdistuksella ja stressillä sekä karvaisuudellani on yhteys. Yhteys, johon liittyvät myös hormonaalinen akneni (eikö stressi laitakin hormonitoiminnan sekaisin?) ja jatkuvat vatsavaivani. En vain enää tiedä kenen puoleen kääntyä.

Olen myös lukenut lisämunuaisen uupumuksesta, joka pohjautuu jatkuvaan stressitilaan ja aiheuttaa muun muassa liikakarvaisuutta. Tästä lääkärit eivät tuntuneet tietävän ja tutkimukseni lopetettiin - minulle todettiin vain, että karvaisuudelleni ei ole syytä, eikä sille voi tehdä mitään. Tunnin kuitenkin vahvasti, ettei kehossani ole kaikki kunnossa.

Onko kenelläkään muulla samankaltaisia oireita? Olen niin väsynyt stressaamaan ja huolimaan - nyt kaiken lisäksi siitä, että karvaisuuteni pahenee jatkuvasti. Nypin jo nyt karvani päivittäin, enkä tiedä mitä tehdä jos oireet pahenevat pahenemistaan.

2

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bvds

      Itel monirakkulaiset munasarjat ja e-pillerit on auttanu oireisiin (eli mul oli ns. viikset :D) jne. Tietääkseni stressi pahentaa kyl koska vaikuttaa hormonitoimintaan

    • uuvuttaa myös

      No, varmaan ensimmäiseksi haluaisi päästä kasvojen karvoituksesta eroon. Pääkaupunkiseudulla näytät olevan, joten Helsingistä löytyy klinikoita, joissa voidaan laserilla tappaa tummia karvoja kasvoista. Mutta se vaatii monta hoitokertaa. Tällaisesta varmaan tiedätkin. Minulla on myös se, että ylähuulen yläpuolelle ja leukaan kasvaa jatkuvasti muutama musta karva, joita sitten olen nyppinyt pois. Löysin laitteen, joka tehoaa:

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13828/dnfrj/Philips-Lumea-SC2003-11-IPL

      kallis tuo kyllä on.

      Mitenkäs muuten olisi, jos kävisit kilpirauhastestissä verikokeessa, terveyskeskuksessakin ottavat sellaisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe