Kumpi ajoi vastoin liikennesääntöjä?

Laer11+7

Olin autolla risteyksessä ja minulle paloi vihreävalo ja olin kääntymässä vasemmalle (yksisuuntaiselle tielle). Risteyksessä joudun kuitenkin väistämään vastaantulevat, suoraan ajavat. Vastaantuleva pyöräilijä ajoi autotiellä kaistaa, jonka kuuluisi kääntyä hänestä katsoen oikealle eli samaan suuntaan kuin olin itse kääntymässä (yksisuuntaiselle tielle). Lähdin siis kääntymään vasemmalle siinä luulossa että pyöräilijä kääntyy myös sinne eikä aja suoraan.. Yhtäkkiä tämä pyöräilijä kuitenkin vaihtoi suojatielle eli ajoikin suoraan eteeni! Vaikka olin olettanut että kääntyy.. Ja olen muutenkin ollut siinä uskossa, ettei pyöräilijä saisi ylittää suojatietä pyörän selässä. Olenko väärässä? Kovaa vauhtia tuli pyöränsä kanssa. Oli läheltä piti tilanne joten haluan tietää kumman tässä olisi pitänyt toimia toisin..

3

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojatielle vaihtaminen oli ainakin väärin.

      En muista ulkoa pyöräilijän sääntöjä, enkä jaksa finlexistä kaivella, mutta tällainen löytyi: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
      > Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen
      > noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin.

      Jos oikeanpuoleinen kaista on määrätty oikealle kääntyville, ei siitä saa ajaa suoraan.

      Valitettavasti tosin sama sivu väittää, että ajoradalla olevan pyöräilijän tulisi ajaa ajoradan reunaa pitkin. Yritä siinä sitten pysyä reunassa ja vaihtaa vasemmalle kaistalle...

    • tyhmä juttu

      Turha aloitus siksi että annetuilla tiedoilla vastattuna pelkkää suojatietä myöten ei saa ajaa polkupyörällä vaan se tulisi taluttaa!!

      • kortti pois!

        Leikkaa ajokorttisi kahtia ja postita se poliisille!

        Ei autoa saa ajaa vailla ymmärrystä liikennesäännöistä!

        Erittäin todennäköisesti tässä on ollut täysin normi suoritus eli kevyen liikenteen väylä. Joita suunnittelevat tieinsinöörit eivät ole polkupyörää nähneetkään ts. turvallinen ajonopeus on max. 20 km/h alikulkutunnelien katveiden, terävien kanttikivien, asvaltissa olevien reikien (jos kevyen liikenteen väylä kaivetaan auki esim. kaapelityön vuoksi, sen joutaa paikkaamana ensi kesänä vs. autotie paikataan seuraavalla viikolla) ym. takia.

        Joten kovakuntoisina itseään pitävät pyöräilijät poimivat rusinat pullasta = ajetaan ajoradalla ja leikitään autoa silloin, kun siinä ajoradalla pääsee etenemään nopeammin. Vaan sit ku eteen tulee liikennevalot, leikitäänkin pyöräilijää ja poukataan sinne kevyen liikenteen väylälle ...ja risteyksen jälkeen takaisin ajoradalle.

        Juu, kyllä itseänikin vituttaa nämä pellet. Ajoradalla pyöräilyn voi jotenkin vielä ymmärtää (vaikka laitonta onkin, jos vieressä on kevyen liikenteen väylä), jos fillaristin ajonopeus on 40 km/h. Mutta välillä tulee eteen näitäkin, jotka yltää nippa nappa 20 km/h vauhtiin ja silti pitää hoippua keskellä kaistaa. Mutku sitä kevyen liikenteen väylää ajamalla joutuisi tekemään 50 m pitemmän lenkin.

        Toki tämä toimii toisinkin päin .... kyllä autoilijatkin ajelee kevyen liikenteen väylää, jos näin saa ajomatkaa oikaistua. Mikäli ei siis ole puolen tonnin painoiset betoniporsaat esteenä. Kukkaruukut ja ne pienet betoniporsaat ahkerat autoilijat muistavat nostella tien sivuun joka päivä, joten laiskuudesta ei heitä voi syyttää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe