Ei sitten EU:n ulkopuolelta kannata tilata..enää

Veroton poeka

Oli ajankohtainen keskustelun aihe tuol Helsinki saitilla. Aloiitaneet kerämään kuluja kun tavara tulee EUn ulkopuolelta. Todella härskiä toimintaa DHL. Minimi kulu 15€.ja tottakai alvit päälle. Eikä sitten missään ole tätäkää uutisoitu.Tässä tiedote:
DHL Express aloitti tullivakuuspalkkion veloittamisen myös käteisasiakkailta lokakuun aikana. Palkkio koskee tuontihuolintaa ja tavaroiden tuontia Suomeen Euroopan yhteisön ulkopuolelta.
Tullivakuuspalkkion suuruus on 5 % verojen arvosta tai vähintään 15 €/lähetys ( ALV 24 %).
Tullivakuuspalkkio veloitetaan Euroopan yhteisön ulkopuolisilta lähetyksiltä, joiden lähetyksien veron ja tullin kanto on yli 5 euroa.
Taidanpa kysästä muiltakin että onko sama rosvous menossa.Todella härskiksi alkaa meneen.

16

6578

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muualta luettua

DHL lähettää tarvittaessa tiedot nettitullausta varten. Itse täytyy taric-koodi tietysti kaivella. Ei siis mene tällöin DHL:lle palkkiota. Verot maksetaan tullille samalla lailla kuin postipakettien nettitullauksessa. Tullauspäätös toimitetaan s-postilla DHL:lle, joka laittaa tämän jälkeen paketin jakeluun.

• Ent.asiakas

Aivan oikea tieto. Lokakuun alusta on DHL aloittanut uuden kuluerän perimisen tullivakuuspalkkion nimellä. Asia on aivan uusi jotenka älkää linkitelkö vanhoja tietoja. Voitte myös tarkistaa asian DHL asiakaspalvelusta paikkansa pitävyyden. Tarkistin ja DHL ei kuljeta jatkossa ainakaan minun paketteja.

• 3+6

Katso nyt vaan nimimerkin "muualta luettua" linkki. Se on uutta tietoa ja kertoo sen, että voit tehdä itse tullauksen käyttämällä Tullin Nettituomtipalvelua.

https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html

Tällöin ei DHL.lle tarvitse maksaa mitään. Alv ja mahdollinen tulli maksetaan tullille, josta tulee maksujen jälkeen päätös lähetyksen vapauttamisesta jakeluun. Tämä päätös laitetaan s-postilla menemään DHL:lle, joka kun ehtii laittaa paketin jakeluun.

Kuriirifitmojen osalta on kysymys rahtitullauksesta. Tarvittavat tiedot saa DHL:lta.

Itse olen monia kertoja tehnyt postipakettien osalta nettitullauksen. Ei rahtitullaus ole sen kummempi.

Fedex tarjoaa myös mahdollisuuden tullata itse, jolloin ei mene mitään ylimääräisiä maksuja. UPS on nihkeä. Vaatii nettitullausta varten tarvittavista tiedoista isomman maksun kuin siitä, jos UPS tullaa itse!

Jos myyjä antaa mahdollisuuden valita postipaketin ja eri kuriirien välillä, niin hyvä. Usein ei kuitenkaan ole valinnan varaa. Välillä ei edes etukäteen tiedä, millä tavalla myyjä lähettää paketin. Voi vaihtaa postipaketin ja kuriirien välillä sen mukaan, mikä hänelle on edullisinta.

• tullaus_DHL

Voisiko joku tarkentaa tätä DHL tullausprosessia askel askeleelta yksityiskohtaisesti. Kiitos!

Tuolla aiemmin lukee, että: "DHL lähettää tarvittaessa tiedot nettitullausta varten.". Tottakai ne tiedot tarvitaan joka tapauksessa (eikä vain tarvittaessa) jos sen paketin tullaa itse ns. nettitullauksena, kun se paketti kerta sinne tulliin näköjään jää DHL:n lähettämän viestin mukaan.

Eli lähettääkö DHL ne tiedot tullausta varten automaattisesti vai pitääkö niitä jokaisen pyytää erikseen? Soittamallako ne tiedot pyydetään?

Tuleeko tullista ollenkaan postia eli ilmoitus jossa on ohjeet tullausta varten. Näin minulle on aikaisemmin tullut kirje kotiin ja sitten tein vaihtoehtoisen nettitullauksen, jonka jälkeen paketti tuli automaattisesti kotiin ilman että kenellekään tarvitsi lähettää sähköpostia. Tarvitseeko DHL:lle todellakin lähettää sähköpostia tullauspäätöksestä?

En aiemmin muistaakseni netissä mitään tullauspäätöstä edes ole saanut, saatika kirjallisena. Täytin vain netissä lomakkeeseen tiedot ja maksoin verkkopankin kautta tullit. Mikä ihmeen tullauspäätös?

Mistä DHL yleensäkään tietää (jos se tullaa itse lähetyksen) mikä hinta tuotteesta on maksettu ja mitä paketti sisältää? Kiinasta tulevissa paketeissa on yleensä joku huu-haa-hinta ja "gift" teksti, sekä paketin sisältöä ei ole usein edes ilmoitettu. En usko että DHL avaa lähetyksiä, sillä ei siihen liene edes mitään oikeutta. Tulli voi paketin avata, mutta jos DHL hoitaa tullauksen niin millä ihmeen tiedoilla muka?

Jos joku viitsisi vastata kohta kohdalta huolellisesti kirjoittaen miten tämä DHL tullaus hoidetaan itse, niin kiitos hänelle.

• 1620

Tässä on linkki murobbsiin, jossa on ohjeet DHL Express-paketin itsetehtävää nettitullausta varten.

http://murobbs.muropaketti.com/threads/iherb-com-alennuskoodit-ja-keskustelua-tilauksista.626858/page-506#post-1714239960

Aikaisemmissa viesteissä ollut linkki ei näköjään toimi.

DHL ei lähetä automaattisesti nettiullausta varten tarvittavia tietoja, vaan ne on pyydettävä sen jälkeen, kun on saanut DHL:ltä tekstiviestin, jossa ilmoitetaan tullausta vaativasta paketista. Tekstiviestissä kysytään henkilötunnusta ja sähköpostiosoitetta. Et anna niitä, vaan otat tuon linkin mukaisesti yhteyttä DHL:aan ja ilmoitat tullaavasi itse ja pyydät tarvittavat tiedot. Taric-koodi on itse kaivettava.

DHL ilmeisesti tähettää kirjeen, jos et ota heihin itse yhteyttä. Ei tule siis samanlaista ilmoitusta tullilta kuin postipakettien ollessa kyseessä. Et tee siis postitullausta vaan rahtitullauksen. Se vaatii enemmän tietoja paketin sijainnista jne. Ne selviävät, kun olet ilmoittanut DHL:lle tekeväsi itse tullauksen.

Kyllä sieltä tullilta tulee tieto siitä, että tullauspäätös on valmis. Asian näkee myös kirjautumalla pankkitunnuksilla ko. tullattavan kohteen kohdalle nettitullaussivustolla.

Jos tullaat itse, niin DHL saa sinulta tullauspäätöksen. Tämä tarkoittaa sitä, että DHL voi laittaa paketin jakeluun. Tullaus on vain sinun ja tullin välinen asia eikä DHL siihen puutu.

Toivottavasti selvisi. Asioita voi vielä kysellä tullin nettitullausneuvontanumerosta, joka on näkyvillä sivun reunassa, kun tekee tullausilmoitusta. Muista ennen muuta, että kyseessä on rahtitullaus.

• 1620

Sen verran vielä, että DHL:llä on ne tiedot paketin arvosta ja sisällöstä, mitä lähettäjä on ilmoittanut. Ne seuraavat pakettia yleensä muovitaskussa. Tulli voi joka tapauksessa avata paketin ja tarkastaa sen sisällön. Myös sinulta voidaan pyytää kuitti, tilausvahvistus tai vastaava.

• tullaus_DHL

DHL nettitullauksesta jatkoa. Nyt tiedän taas paljon enemmän.

Aluksi noista DHL:n ja Tullin palveluneuvontanumeroista. Ne ovat maksullisia - tietenkin - joten niihin en soita jollei ole aivan pakko.

DHL laittaa EU:n ulkopuolelta Suomen tullivarastoon joutuneesta/saapuneesta paketista saapumisilmoituksen tekstiviestillä tilauksen yhteydessä ilmoitettuun puhelinnumeroon. Mikäli kuuden tunnin sisällä tekstiviestiin ei vastaa, niin tulee kotiin kirje jossa on sama saapumisilmoitus ja mahdollisesti muitakin ohjeita (en tiedä, ei ole vielä tullut).

Tekstiviestiin ei kannata vastata jos haluaa hoitaa tullauksen itse ja välttää DHL:n ylimääräiset palkkiot ja laskut. Tekstiviestiin vastaaminen antaa nimittäin DHL:lle luvan hoitaa tullaus asiakkaan puolesta. Ainakaan ei kannata lähettää omaa henkilötunnustaan.

Sen sijaan pitää laittaa sähköpostiviesti osoitteeseen [email protected] ja ilmoittaa että tekee tullauksen itse ja pyytää siihen tarvittavat tiedot.

Kun DHL on vastannut sähköpostiin ja käytettävissä ovat heidän lähettämänsä lähetyksen yksityiskohtaiset tiedot, niin voi aloittaa nettitullauksen tullin sivuilla. Pankkitunnukset tarvitaan, sekä kirjautumiseen, että lopussa (mahdollisen) tullimaksun ja ALV:n maksamiseen. Esimerkiksi Kiinasta tilatusta tietokoneesta/tabletista ei peritä tullia, mutta ALV 24 % kylläkin. Myös posti- eli rahtikuluistakin.

Useampisivuisen tullin nettitullauslomakkeen huolellinen täyttäminen ja maksaminen kestää 10-20 minuuttia ja ekaa kertaa sitä tehdessä kauemminkin. Firefox selaimella oli hieman ongelmia tullinimikevalikon valintaa tehdessä, mutta lopulta sekin onnistui!

DHL:n kohdalla täytyy muistaa että alkaa täyttämään RAHTITULLAUS-lomaketta (ei postitullaus).

Kun lomake on täytetty valmiiksi, ilmoitus lähetetty ja tiedot vahvistettu antaa sivusto automaattisesti tullauspäätöksen (.pdf) joka pitää maksaa verkkopankissa. (Voi kai sen maksaa jossain muuallakin, mutta järkevintä ja nopeinta on maksaa se heti netissä.)

Maksun jälkeen sivulle ilmestyy samantien LUOVUTUSPÄÄTÖS (pdf) joka pitää lähettää sähköpostilla DHL:lle osoitteeseen [email protected] (älä siis lähetä tullauspäätöstä). Sähköpostin otsikkoon ja viestiin vielä mukaan seurantanumero, eli se numerosarja minkä DHL lähetti tekstiviestillä kännykkään.

Tällä tavoin tässä nyt olen koittanut itsenäisesti tuota tullausta hoitaa ja jännityksellä odotan lähteekö se paketti sieltä DHL:n tullivarastosta eteenpäin vai ei.

Nämä ohjeet pätevät siis vain DHL:n rahtaamien pakettien tullaamiseen, ei perinteisen postilaitoksen tai muiden kuriiri-/rahtipalveluiden (UPS, Fedex jne.) kohdalla.

• 1620

Kiitos, että kirjoitit ohjeet paremmin kuin itse esitin.

Fedex muuten antaa jo alkuun tekstiviestissään vaihtoehtona itse tehdyn tullauksen. Kun ilmoittaa haluavansa itse tehdä tullauksen, saa sähköpostiinsa tarvittavat tiedot.

UPSin lähetyksissä on myös mahdollista tehdä itse tullaus, mutta UPS ottaa tietojen lähettämisestä enemmän kuin tullaus maksaa UPSin tekemänä!

• tullaus_DHL

DHL nettitullauksesta jatkoa. Lähetin nettitullauksesta saadun luovutuspäätöksen (.pdf) sähköpostin liitetiedostona DHL:n ohjeiden mukaan [email protected] osoitteeseen alku illasta. Mitään vahvistusta sähköpostiin tai kännykkään ei tullut, mutta seuraavana päivänä aamulla paketti lähti tullivarastosta ja vielä saman päivän aikana iltapäivällä toimitettiin kotiovelle.

DHL:n jakelija soitti ensin varmistaakseen toimituksen onnistumisen (onko kukaan kotona) ja toi sitten DHL:n pakettiautolla paketin kotiin. Eli omatoiminen nettitullaus onnistuu DHL toimitusten kohdalla ilman DHL:n perimiä lisämaksuja tai soittamisia maksullisiin palvelunumeroihin.

DHL käyttää pakettien päällä omaa rahti-/suojapussia jossa tosiaan on tasku mihin lähettäjän printtaama lasku (invoice) on laitettu. Tuossa laskussa on vielä ollut nidottuna kiinni joku DHL:n rahtilomake (?) tai vastaava. Repäisyjälki näkyy vielä. DHL ilmeisesti vaatii lähettäjältä tiedot lähetyksen sisällöstä, lähetyksen arvosta ja painosta toimitusosoitetietojen lisäksi??? Useinhan tällainen lasku tai kuitti on varsinaisen paketin sisällä Kiinastakin tilatessa, jolloin em. tietojen saaminen vaatii paketin avaamisen. Toimituskuluja eli DHL:n perimää rahtimaksua laskukuitissa tai muualla rahtipussissa ei ollut. Toimituskuluistahan peritään myös 24 % ALV tullissa. Rahtipussiin oli lisäksi liimattu normaali DHL osoitelipuke (keneltä kenelle).

Eli DHL saa tuosta laskulomakkeesta kätevästi ja nopeasti tullausta varten tarvitsemansa tiedot (lähetyksen arvon ja sisällön) ja itsehän ne tietävät mitä rahtikuluja on peritty.

On väitetty että DHL toimittaa kaikki EU:n ulkopuoliset lähetykset suoraan tullivarastoon tullattavaksi, koska he saavat näin helposti lisätuloja veloittamalla asiakkaalta korvauksen tullaamisesta. Lisäksi on väitetty että DHL myös availee joitain paketteja ja niistä on hävinnyt esim. tilaajalahjoja yms.!?! DHL:n avaamaksi paketti tiedetään kun siinä on DHL:n teippi uudelleen sulkemista varten. Tulli tuskin käyttää omissa tarkastuksissaan DHL:n teippauksia.

Eli voi olla että tullimaksulta (tai siis useinmiten pelkältä ALV:ltä) voi välttyä paremmin käyttämällä jotain muuta rahtiyritystä kuin DHL:ää mikäli mahdollista. Itse olen tilannut kymmeniä paketteja EU:n ulkopuolelta ja vain kaksi niistä on joutunut tullaukseen. Paketin koko ei ole ollut selittävänä tekijänä.

• EIsaatan

Yksityisasiakkailla on DHL Expressin kautta kuljetettavissa tullattavissa lähetyksissä kaksi vaihtoehtoa: voimme tullata lähetyksen asiakkaan puolesta, tai asiakas voi tullata lähetyksen itse. Molemmista tullaustavoista peritään palvelumaksu. DHL Expressin tullaamien lähetysten tullien ja verojen ennakkomaksu asiakkaan puolesta on vähintään 24,80€ (sis. ALV 24%) tai 5 % tullien ja verojen arvosta ( ALV 24 %). Vaihtoehtoisesti DHL voi luovuttaa tavaran tullausta varten tarvittavat tiedot sekä dokumentit asiakkaalle, joka hoitaa itse tullauksen esimerkiksi internetissä. Luovutuksen palvelumaksu on 40,00 €/lähetys.

• Marinoiva

Siinä on ostajalla laskeskeltavaa mikäli haluaa vertailla kumpi vaihtoehto tulisi vähemmän kalliiksi, ja ennakkoon laskemista vaikeuttaa se, ettei tulliprosenttia välttämättä tiedä ennalta.

• 1611

Tulliprosentit saa selville Taric-koodeista, joita tarvitsee myös silloin, kun haluaa itse nettitullata postipaketin.

• DHLscam

DHL itsetullaus maksaa jo n 40,- euroa, 1.1 2016 alkaen. Järjettömän kallis firma, lisäksi veloitta puheluista etc...konkurssikypsä firma.

Välttäkää DHL:ää, EMS tuo euroopan ulkpuolelta paketit, ja saa tehdä itse tullauksen aivan ilmaiseksi.

• 17-4

Kun antaa DHL:n tullata menee 24,80 euroa tai 5 % verojen määrästä sen mukaan kumpi on isompi. Isoilla tilauksilla voi omatullaus olla halvempi kiinteällä 40 euron palkkiolla. Sinänsä härskiä rahastamista koko touhu.

USA:sta tilatessa USPS priority paketti on usein yhtä nopea kuin DHL johtuen siitä, että oma tullaus sujuu hetkessä verrattuna DHL:n ainakin kaksi päivää viivettä aiheuttavaan tullausmenettelyyn etukäteismaksuineen.

USPS Priority on halvempi kuin USPSin EMS eikä nopeudessa ole juurikaan eroa. EMS tosin tuodaan kotiin ennen klo 9. Priority paketitikin tuotiin aikaisemmin kotiin klo 14 mennessä, mutta nyt Posti vie ne suoraan postitoiminpaikkaan. Mistäköhän tuokin oikein johtuu?

• hannuhyr70

DHL pääsi taas kusettamaan, pitää olla varovainen kun tilaa tavaraa ulkomailta. Tällä kertaa tuotteelle oli ilmainen express delivery, jonka olisi voinut muuttaa tavalliseksi postilähetykseksi kun olisi vain tajunnut katsoa kenen kautta se on tulossa. Tilauksen hinta lähes tuplaantui tuon DHL:n laskun vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe