Minua on mietityttänyt lohjalainen paradoksi.
Tulin 80-luvulla ekakertaa kaupunkiin. Minulla oli tapaaminen Suurlohjankadun osoitteessa. Käännyin hankotieltä opasteen mukaisesti Lohjalle. Houomasin tulevani taajamaan. Sit tuli eteen liikenneympyrä. Ihmettelin, että mihikäs sit kun siinä luki Sammatti ja jotain muuta, en enää muista. No lähdin siitä sit ajelamaan Virkkalaan päin. Ei näyttänyt kohta kaupungilta ollenkaan. Palasin ja lähdin Sammatin suuntaan. Metsään menin. Sit aloin uskoa että olen Lohjan keskustassa. Mutta missä on Suurlohjankatu. No hitto, sitähän minä juuri huomasin edenneeni. Hupsista, jostain syystä, varmaankin laajsti tunnetun Lohja oy:n nimen myötä odotin tulevani isompaankin kylään.
Myöhemmin oli mieleen painuva vaikutelma kun ajoin uimahallilta torin kulmille. Mieleeni tuli vahoista elokuvissa näkemäni villinlännen kaupunki. No sille kantille sittemmin rakennettu paljon uutta.
No se paradoksi - Suurlohjankatu. Tietääkö kukaan miten kadun nimi on syntynyt?? Ihan oikeesti kiinnostaa. Tuskin kuitenkaan selitystä löytyy. Taitaa olla hevosajan oivalluksia. No nythän Lohja onkin iso ainakin pinta-alan mukaan.
Suurlohja
Lohjalle tullut
1
342
Vastaukset
- Näin on!
Suurlohjankatu
Suurlohjankatu”Ohhoh, ku tää mailma on suur. Vihti ja Lohja, Karjaa ja Pohja ja viäl yks pitäjä siäl takaan.” Lohja on alkujaan suuri seurakuntapitäjä, johon kuului alueita ympäristökunnista. Suurlohjankatu on saanut nimensä keskiaikaisen kirkkopitäjän muistoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle142069Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631425Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1061399Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681245Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51192Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311017En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?521016- 47991
Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell56984Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti335973