Vaihdettua öljyt autooni? Auto on audi A3 olisi kiva tietää että osaisi itsekkin vaihtaa. Ettei aina tarvitse viedä korjaamolle.
Miten
10
5285
Vastaukset
- joku...
Tuosta mallista en tiedä, mutta jonkin verran öljyjä vaihtaneena olen melko varma siitä, ettei öljyjen vaihtaminen ole kovin vaikeaa.
Normaalissa polttomoottorissa on öljypohja. Öljypohjassa on tulppa (pultti). Avaamalla tuon tulpan öljyt saa ulos. Mainittakoot, että kone kannattaa ajaa lämpimäksi ennen öljynvaihtoa...
Tietysti alla olisi hyvä olla joku purkki, etteivät öljyt valu maahan (/tallin lattialle).
Kokemuksesta tiedän, että öljyjä pois laskiessa on hyvä olla kumihanskat käsissä...
Tässä vaiheessa (kun viimeiset öljytipat ovat valumassa) voi esimerkiksi vaihtaa öljysuodattimen. Öljynsuodatinta vaihtaessa on yleensä uuden suodattimen tiiviste öljytty ennen sen ruuvaamista paikoilleen.
Kun öljyt ovat saaneet rauhassa tippua vähän aikaa (muutama tippa saa vielä tulla, kunhan ei ainakaan virtaamalla), voi laittaa sen tulpan takaisin kiinni. Samalla voi ottaa sen (jäteöljy-) purkin pois auton alta.
Viimeistään tässä vaiheessa olisi hyvä tietää kuinka paljon öljyä koneeseen mahtuu... Se ei ole ehdottoman välttämätöntä, mutta auttaa kummasti.
Jos öljypohjan tilavuus tiedetään, niin sitten on suhteellisen helppoa kaataa sinne hitusen vähemmän kuin se mitä kirjat sanovat, ja hetken päästä tarkistaa öljyn taso mittatikusta. Kun öljyn taso on alamerkin yläpuolella lisätään öljyä vähä kerrallaan kunnes öljyn pinta on suurin piirtein ylämerkin kohdalla. Pieni ylitys ei haittaa, mutta liika on aina liikaa, on parempi että öljyn pinta on ylämerkin alapuolella, kuin että se olisi sen yläpuolella.
Viimeisiä tippoja lisätessä pitää muistaa, että öljyn valuminen täyttöaukolta öljypohjaan kestää jonkin aikaa. Ennen kuin tarkistaa sitä öljyn pintaa on hyvä vaikka laskea hitaasti kymmeneen, että öljy ehtii valua.
Kun öljyn pinta on sitten mittatikun ylä- ja alamerkin välissä, niin ei muuta kuin täyttökorkki kiinni ja se on siinä.
Mutta jos on vaihtanut suodattimen, niin silloin kannattaa tarkistaa öljyn määrä muutaman kilometrin ajon jälkeen. Öljyn tasoa tarkistaessa on kuitenkin huomioitava, että koneen käydessä öljyä pumpataan koneen eriosiin, joten läheskään kaikki öljyt eivät ole koneen käydessä siellä öljypohjassa. Sammutuksen jälkeen pitää odotella muutaman minuutin ajan, että öljyt ovat varmasti ehtineet valua takaisin pohjaan.
Jos öljy on vähentynyt alamerkin alapuolelle, niin sitten lisätään, mutta varovaisesti, ettei tule vahingossa täytettyä liikaa.
Öljyn määrää on hyvä seurata muutenkin, kuin vain öljynvaihtojen "jälki-tarkastuksena"...
Öljynpintaa ei tarvitse pitää aina ylämerkissä kiinni, mutta se ei myöskään saisi vajota alamerkin alle.
Auton ohjekirjasta saattaa löytyä joitain tietoja, joista voi olla apua. Tällaisiä tietoja ovat mm. tarvittavan öljyn määrä ja laatu. Siellä voidaan myös kertoa, että mistä löytyvät sellaiset osat kuin mittatikku ja öljyntäyttöaukko.- Paljon
Vastauksestasi! Enköhän oppinut taas jotakin uutta ja mielen kiintoista. Täytyykin Viikonlopun aikana harjoitella tämä öljyn vaihto ihan käytännössä.
- minä
Paljon kirjoitti:
Vastauksestasi! Enköhän oppinut taas jotakin uutta ja mielen kiintoista. Täytyykin Viikonlopun aikana harjoitella tämä öljyn vaihto ihan käytännössä.
Kannattaa etukäteen varmistaa että työkaluvalikoimasta löytyy tyhjennystulppaan sopiva avain. Näissä on nimittäin kaikenlaisia erikoisavainmallejakin automerkistä riippuen. Ja mikäli kyseinen tulppa on metallitiivisteellä, on se kertakäyttöinen eli uusi tiiviste olisi myös syytä olla. Ja kun ohjeessa puhutaan 'aja moottori lämpimäksi', muista että pois laskettava öljy on sitten lämmintä. Tai useimmiten kuumaa. Eli kun se tulppa aukeaa ja kuitenkin putoaa sinne tyhjennysastiaan ja öljyä tulee vauhdilla käsille niin varo ettet lyö samalla vielä päätäsi johonkin.
Mittatikun ylä- ja alamerkin välinen öljymäärä on kerrottu usean auton ohjekirjassa.
Vanhat öljyt viet sitten asianmukaiseen keräyspisteeseen. - urpo
minä kirjoitti:
Kannattaa etukäteen varmistaa että työkaluvalikoimasta löytyy tyhjennystulppaan sopiva avain. Näissä on nimittäin kaikenlaisia erikoisavainmallejakin automerkistä riippuen. Ja mikäli kyseinen tulppa on metallitiivisteellä, on se kertakäyttöinen eli uusi tiiviste olisi myös syytä olla. Ja kun ohjeessa puhutaan 'aja moottori lämpimäksi', muista että pois laskettava öljy on sitten lämmintä. Tai useimmiten kuumaa. Eli kun se tulppa aukeaa ja kuitenkin putoaa sinne tyhjennysastiaan ja öljyä tulee vauhdilla käsille niin varo ettet lyö samalla vielä päätäsi johonkin.
Mittatikun ylä- ja alamerkin välinen öljymäärä on kerrottu usean auton ohjekirjassa.
Vanhat öljyt viet sitten asianmukaiseen keräyspisteeseen.Tarkista myös että suodattimen vanha tiiviste lähtee suodattimen mukana pois ettet pistä kahta tiivistettä silloin voi öljyt lentää sieltä välistä pihalle.
- mittatikku
imemällä öljytikun reijästä.esim. Motonetissä myydään messinkistä tyhjennyspumppua.
- Vaihdelaatikko
Eräälle tuttavalleni kävi köpelösti elämänsä ensimmäisessä öljynvaihdossa: poika laski ulos vaihteistoöljyt ja sitten lisäsi moottoriin ylämerkkiin. Vähän oli ihmetellyt, kun öljyä tarvittiin vain niin vähän.
Parikymmentä kilometriä ajettuaan vaihdelaatikko leikkasi. Sitten vain uutta laatikkoa ostamaan! - A3 -98
Audisi alkaa jossakin vaiheessa ennen tai jälkeen omatoimisen öljynvaihdon valittaa huollon tarpeesta. Silloin kannattaa toimia seuraavanlaisesti:
Ensin virrat pois ja sitten painoin trippimittarin nollausnapin pohjaan. Tämän jälkeen virrat päälle ja näyttöön tuli teksti "service oil". Sitten päästin trippimittarin nollausnapin ylös ja vedin kellonsäätönappia ulospäin n. parin sekunnin ajan. Näyttöön tuli teksti "service ----". Tämän jälkeen taas painoin tripin nollauksen alas ja näyttöön tuli teksti service "insp". Ei muuta kun taas tripin nappi vapaaksi ja kellon säätönappia itseä kohti parin sekan ajan. Näytöön teksti "service ---". Tämän jälkeen virrat pois. - Kaikille
Vastauksistanne. Öljyt on nyt vaihdettu onnistuneesti ja huollon ilmaisin on kanssa saatu nollattua muutaman kokeilu kerran jälkeen.
- operoin
eihän audiin ja mersuun saa mennä vaihtelemaan edes oöljyjä, miksikö, takuu raukeaa,et sillee japsiin sitä vain itsekkin,semmosta
- mkeker
Miten vaidetaan/tarkistetaan manuaalivaihteiston öljy.Auto on Audi A3 2,0 vm 2005.En löydä täyttö/laskutulppaa mistään.Pitkää matkaa ajettaessa vaihteet ei pelaa hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959