Tieliikennelaki 19 §, ettei unohdu !

exJoHan

Tässäpä tämä vielä kerran, ettei totuus unohtuisi..

Luultavasti herkkähipiäinen ylläpito poistaa tämänkin, kas kun lain noudattaminen on ilmeisesti vieras asia...

19§

Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

73

6285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karavaanari

      Tämän voisit lisätä myön tuonne Kuorma-autot palstalle, ettei unohdu.

    • Reissari

      18§

      Ohituskiellot

      Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

      Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

      1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

      2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

      3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

      4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

      5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

      6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

      Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

    • Sen Suuri

      Tuo Tieliikennelain kohta on (ilman vääristeleviä saatesanojasi) juuri noin. Miksi ylläpidolla olisi syytä siihen puuttua. Kun itse et ymmärtänyt poistetussa viestissäsi olleita vääristelyjä ja herjoja karavaanareita kohtaan, niin ylläpito asettui järkivähäsi tilalle. Voi käydä niinkin, että isottelusi saa aikaan IP-osoitteesi eston koko Suomi24 saitille. Pallo on sinulla!

      • sen

        Miten vaihtuva ip sensuuriin ????


      • Kulkija luonnostaan

        Taisihan siitä moni vetää herneitä nenäänsä, täysin turhaan. Vaikka se taisikin olla kijoittajan tarkoitus. ÄRSYTTÄÄ!!!!
        Minua se vain huvitti. Sillä en usko kenenkään vakavissaan tuollaista tekstiä kirjoittavan.


      • :-(
        Kulkija luonnostaan kirjoitti:

        Taisihan siitä moni vetää herneitä nenäänsä, täysin turhaan. Vaikka se taisikin olla kijoittajan tarkoitus. ÄRSYTTÄÄ!!!!
        Minua se vain huvitti. Sillä en usko kenenkään vakavissaan tuollaista tekstiä kirjoittavan.

        ...


    • Vielä kerran

      Aivan oikein ! Ohittajan on pidettävä turvallinen etäisyys ohitettavaan. Tätä olenkin miettinyt jo pitkän aikaa mikä on unohtunut.

      Mutta mitä se lakipykälä tällä palstalla tekee, eikös tämä pitäisi jakaa koko kansalle iloksi. Me karavaanarit kumminkin ohitamme kuitenkin niin harvoin.

    • Carawaneri

      Joku on ennenkin riemuinnut ennen aikojaan löydettyään tuon 19 pykälän. Siinä mainittu "hidas ajoneuvo" tarkoittaa kuitenkin lakitekstissä traktoria, leikkuupuimuria ja sellaista.

      Nopeusrajoituksen mukaan etenevä vaunuyhdistelmä EI ole hidas ajoneuvo.

      • :-)

        Moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka rakenteellinen suurin sallittu nopeus on enintään 40km/h. Ei saa kuljettaa esim. moottoritiellä.


      • exJoHan

        Miksikökähän se lainlaatija sanoo sitten näin: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta"

        Ja vielä lisää:

        "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta"

        Kyllä tuossa minun mielestäni sanotaan ihan suoraan että hitaasti liikkuva ajoneuvo, esim, Karavaanari EI saa estää nopeammin liikuuvan ajoneuvon ohitusta, vaan sitä on edesautettava hidastamalla/ ja väistämällä! Se koskee tietysti ihan kaikkia muitakin tielläliikkujia...vaikka täällä moni on sitä mieltä että karavaanarin ei tarvitse välittää ohittajista mitään,ette te mitään erityisryhmää ole ! samat lait ja asetukset koskevat myös teitä kaapin kanssa lyllertäjiä.

        Karavaanareilla vain on ilmeisesti vaikeuksia luetun ymmätämisessä, vai osoittaako se puuttuvaa halua tai kykyä noudattaa tieliikennelakia ?


      • lukeako oikein
        exJoHan kirjoitti:

        Miksikökähän se lainlaatija sanoo sitten näin: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta"

        Ja vielä lisää:

        "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta"

        Kyllä tuossa minun mielestäni sanotaan ihan suoraan että hitaasti liikkuva ajoneuvo, esim, Karavaanari EI saa estää nopeammin liikuuvan ajoneuvon ohitusta, vaan sitä on edesautettava hidastamalla/ ja väistämällä! Se koskee tietysti ihan kaikkia muitakin tielläliikkujia...vaikka täällä moni on sitä mieltä että karavaanarin ei tarvitse välittää ohittajista mitään,ette te mitään erityisryhmää ole ! samat lait ja asetukset koskevat myös teitä kaapin kanssa lyllertäjiä.

        Karavaanareilla vain on ilmeisesti vaikeuksia luetun ymmätämisessä, vai osoittaako se puuttuvaa halua tai kykyä noudattaa tieliikennelakia ?

        Pysyteltävä oikealla, ei väistettävä, huomattava ero. Kumma ettet osaa lukea.


      • ;-)
        exJoHan kirjoitti:

        Miksikökähän se lainlaatija sanoo sitten näin: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta"

        Ja vielä lisää:

        "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta"

        Kyllä tuossa minun mielestäni sanotaan ihan suoraan että hitaasti liikkuva ajoneuvo, esim, Karavaanari EI saa estää nopeammin liikuuvan ajoneuvon ohitusta, vaan sitä on edesautettava hidastamalla/ ja väistämällä! Se koskee tietysti ihan kaikkia muitakin tielläliikkujia...vaikka täällä moni on sitä mieltä että karavaanarin ei tarvitse välittää ohittajista mitään,ette te mitään erityisryhmää ole ! samat lait ja asetukset koskevat myös teitä kaapin kanssa lyllertäjiä.

        Karavaanareilla vain on ilmeisesti vaikeuksia luetun ymmätämisessä, vai osoittaako se puuttuvaa halua tai kykyä noudattaa tieliikennelakia ?

        Siitähän tämän "exJoHanin" tapauksessa on kysymys. Jos ei erota määritelmiä: Hitaasti kulkeva ajoneuvu - Ajoneuvoyhdistelmä, on muuta turha yrittääkään tätä saada tajuamaan.

        Lopetetaan vastaamasta tämän toivottoman tapauksen väitteisiin, niin sillähän tuosta päästään. Ei se kauaa itsekseen höpise. Ja jos höpisee, niin valkotakkiset hoitaa.


      • exJoHan
        lukeako oikein kirjoitti:

        Pysyteltävä oikealla, ei väistettävä, huomattava ero. Kumma ettet osaa lukea.

        Kyllä se mahdollisimman oikealla pysyminen taitaa helpottaa sitä ohitusta..eli se on juuri sitä väistämistä !

        Ei siinä sen kummemmasta ole kyse !

        Mutta keskiviivalla, satasen alueella 70 km/h huojuva asuntovaunuilija menettelee tieliikennelain vastaisesti, koska hän silloin VAIKEUTTAA ohitusta....! Tästä on kysymys, te karavaanarit ette näköjään halua myöntää sitä.


      • auta
        exJoHan kirjoitti:

        Kyllä se mahdollisimman oikealla pysyminen taitaa helpottaa sitä ohitusta..eli se on juuri sitä väistämistä !

        Ei siinä sen kummemmasta ole kyse !

        Mutta keskiviivalla, satasen alueella 70 km/h huojuva asuntovaunuilija menettelee tieliikennelain vastaisesti, koska hän silloin VAIKEUTTAA ohitusta....! Tästä on kysymys, te karavaanarit ette näköjään halua myöntää sitä.

        Vai vaikeuttaa sun ohitustas, mistähän kaikesta olet ex juuhan. Loppuko älli siitä jonosta missä seisoit.


      • Kulkija luonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        Kyllä se mahdollisimman oikealla pysyminen taitaa helpottaa sitä ohitusta..eli se on juuri sitä väistämistä !

        Ei siinä sen kummemmasta ole kyse !

        Mutta keskiviivalla, satasen alueella 70 km/h huojuva asuntovaunuilija menettelee tieliikennelain vastaisesti, koska hän silloin VAIKEUTTAA ohitusta....! Tästä on kysymys, te karavaanarit ette näköjään halua myöntää sitä.

        Helpota jo!!! Vaikka kiireisen kaupparatsun onkin
        välillä vaikea laskea kierroksiaan. Mikähän tapaus on saanut sinut nyt polttamaan hihasi näin
        täydellisesti? Jos vähän rauhoittuisit niin voisit vielä päästä terveenä eläkkeellekin. Silloin sinullakin olisi aikaa ajella rauhallisesti, vaikka karavaanarina, toisille tien tukkona.


      • Nuuskamuikkunen09
        ;-) kirjoitti:

        Siitähän tämän "exJoHanin" tapauksessa on kysymys. Jos ei erota määritelmiä: Hitaasti kulkeva ajoneuvu - Ajoneuvoyhdistelmä, on muuta turha yrittääkään tätä saada tajuamaan.

        Lopetetaan vastaamasta tämän toivottoman tapauksen väitteisiin, niin sillähän tuosta päästään. Ei se kauaa itsekseen höpise. Ja jos höpisee, niin valkotakkiset hoitaa.

        Ja, "Luetun ymmärtäminen" iski jälleen, muita parempana ja älykäämpänä, näköjään hänen mielestä.
        Tulehan jo ihmisten tasolle, vai mitä pelkäät,.. no, rohkeesti vaan. Ei me sulle mitään tehdä..

        Saat olla aivan rauhassa...
        Anna ihmisten rauhassa elää omaa elämäänsä, eivät he sinua uhkaa millään tavalla.. en minäkään..


      • ;-)
        Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:

        Ja, "Luetun ymmärtäminen" iski jälleen, muita parempana ja älykäämpänä, näköjään hänen mielestä.
        Tulehan jo ihmisten tasolle, vai mitä pelkäät,.. no, rohkeesti vaan. Ei me sulle mitään tehdä..

        Saat olla aivan rauhassa...
        Anna ihmisten rauhassa elää omaa elämäänsä, eivät he sinua uhkaa millään tavalla.. en minäkään..

        Äläkä sinäkään Nuuskis tee itsestäsi tymempää mitä olet!


      • Nuuskamuikkunen09
        ;-) kirjoitti:

        Äläkä sinäkään Nuuskis tee itsestäsi tymempää mitä olet!

        Sinäkös oot se verraton vertauskohta. Tympii vain tuo sinun näsäviisastelu, varsinaista vesservisseri-hommaa sulla välillä nuo kirjotukset.. alta lipan..


      • ;-)
        Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:

        Sinäkös oot se verraton vertauskohta. Tympii vain tuo sinun näsäviisastelu, varsinaista vesservisseri-hommaa sulla välillä nuo kirjotukset.. alta lipan..

        Taisinpa tulkita tapauksesi vallan vääri. Oletkin tyhmempi kuin mitä oletin ja kuvittelet olevasi.


      • Nuuskamuikkunen09
        ;-) kirjoitti:

        Taisinpa tulkita tapauksesi vallan vääri. Oletkin tyhmempi kuin mitä oletin ja kuvittelet olevasi.

        Aijai jai! Savolainen kysyy tässä vaiheessa jo, että "koskooko".
        Lääkits pittää pittää kunnossa..
        Siis, aamulääkkeen väliinjäämisestäkö tuo nyt johtunee. Kaikki ympärillä olevat ihmiset tuntuu tyhmiltä jaeivät ymmärrä sunälykkäitä ajatuksia.

        (nyt pitäs jo tajuta olla vastaamatta, sillä vittuilen jo pelkästään. On sanonta, että viisas tajuaa lopettaa ajoissa, mutta tyhmä vain jatkaa. Eli, jos nyt vastaat vielä, olet minua tyhmempi tai jos et vastaa, oletkin todistanut itsesi minua viisaamaksi).


      • Carawaneri
        exJoHan kirjoitti:

        Miksikökähän se lainlaatija sanoo sitten näin: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta"

        Ja vielä lisää:

        "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta"

        Kyllä tuossa minun mielestäni sanotaan ihan suoraan että hitaasti liikkuva ajoneuvo, esim, Karavaanari EI saa estää nopeammin liikuuvan ajoneuvon ohitusta, vaan sitä on edesautettava hidastamalla/ ja väistämällä! Se koskee tietysti ihan kaikkia muitakin tielläliikkujia...vaikka täällä moni on sitä mieltä että karavaanarin ei tarvitse välittää ohittajista mitään,ette te mitään erityisryhmää ole ! samat lait ja asetukset koskevat myös teitä kaapin kanssa lyllertäjiä.

        Karavaanareilla vain on ilmeisesti vaikeuksia luetun ymmätämisessä, vai osoittaako se puuttuvaa halua tai kykyä noudattaa tieliikennelakia ?

        Pitää toistaa. Lue tarkemmin.

        Pykälässä ei todellakaan puhuta karavaaneista, jotka eivät kuulu hitaan ajoneuvon määritelmän piiriin. Hitaita ajoneuvoja ovat traktori, leikkuupuimuri ja muut työkoneet, joiden rakenteellinen nopeus on oleellisesti pienempi kuin autoilla (henkiö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoila sekä yhdistelmillä).

        Älä oleta vaunyhdistelmän väistävän pientareelle. Siellä voiolla pyöräilijäitä ja jalankulkijoita (ja jopa traktoreita), joita perälaudassa roikkuva ei edes näe.


      • exJoHan
        Carawaneri kirjoitti:

        Pitää toistaa. Lue tarkemmin.

        Pykälässä ei todellakaan puhuta karavaaneista, jotka eivät kuulu hitaan ajoneuvon määritelmän piiriin. Hitaita ajoneuvoja ovat traktori, leikkuupuimuri ja muut työkoneet, joiden rakenteellinen nopeus on oleellisesti pienempi kuin autoilla (henkiö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoila sekä yhdistelmillä).

        Älä oleta vaunyhdistelmän väistävän pientareelle. Siellä voiolla pyöräilijäitä ja jalankulkijoita (ja jopa traktoreita), joita perälaudassa roikkuva ei edes näe.

        Ei siinä lakitekstissä kenenkään päälle käsketä ajamaan, eikä se pykälä pelkkiä karavaanareita tarkoita, mutta se kyllä tarkoittaa MYÖS heitä, silloin kun liikkuvat selvästi muuta liikennettä hitaammin....Luulisi karavaanarinkin tuon käsittävän..Vai mikä tässä on niin vaikeaa...?


      • Carawaneri
        exJoHan kirjoitti:

        Ei siinä lakitekstissä kenenkään päälle käsketä ajamaan, eikä se pykälä pelkkiä karavaanareita tarkoita, mutta se kyllä tarkoittaa MYÖS heitä, silloin kun liikkuvat selvästi muuta liikennettä hitaammin....Luulisi karavaanarinkin tuon käsittävän..Vai mikä tässä on niin vaikeaa...?

        Kyse on siitä, että exJoHan ei ymmärrä lakitekstin henkeä. Laki tarkoittaa Isoa nopeuseroa, eli sanotaan vaikkapa 20 km/h satasen tiellä ja muuallakin kulkevasta ajoneuvosta.

        Vaunuyhdistelmä ei ole hidas ajoneuvo, kun se kulkee ajoneuvokohtaisen rajoituksensa mukaiset 80 km/h satasen tiellä. Se ei ole tieliikennelain 19 § tarkoittama hidas ajoneuvo, vaikka nopeus putoaisikin 60 km/h tunnissa mäessä.
        Yhdistelmän painot ja tehot ja luultavasti myös vaun lastaus ovat silloin aivan persiillään. Kyse on yleensä vaunun lainaajista tai vuokraajista, ei paatuneista karavaanereista.

        exJoHanille suosittelen, että lainaat jostain vaunua ja käyt katsomassa tien päällä, miltä meno maistuu.

        Veikkaan, että kiroat jo ekan reissun jälkeen syvimpiin syövereihin ns. perskärpäset, liian lähelle eteen hätäpäissään palaavat ohittajat, jotka huomaavat tehon loppuneen imusta lähdettyä sekä sivuteiltä eteen ponnahtavat autoilijat. Sillon voi vain toivoa, että ihan takana ei ole ketään.

        Ja totatoin. Kyllä karavaanaritkin ajattelevat ja auttavat ohittajaa, kun se on mahdollista. Aina se ei ole. Matkavauhti on pidettävä varsinkin ennen mäkiä.

        Valtaosalla meistä on vaunukaluston vaatimusten vuoksi hyvätehoiset autot, jotka kulkevat aika vilkkaasti ilman vaunua ajettaessa.


      • hopo
        ;-) kirjoitti:

        Taisinpa tulkita tapauksesi vallan vääri. Oletkin tyhmempi kuin mitä oletin ja kuvittelet olevasi.

        Lienet lukenut aiemmin tämän hessumuikkusen autosekoilut, paniikit kun tilasi paskaa paketissa yms. ei ole kaverilla kaikki kotona! Nyt täällä esittää umpipöljiä mielipiteitään kuin paraskin asiantuntija!


      • exJoHan
        Carawaneri kirjoitti:

        Kyse on siitä, että exJoHan ei ymmärrä lakitekstin henkeä. Laki tarkoittaa Isoa nopeuseroa, eli sanotaan vaikkapa 20 km/h satasen tiellä ja muuallakin kulkevasta ajoneuvosta.

        Vaunuyhdistelmä ei ole hidas ajoneuvo, kun se kulkee ajoneuvokohtaisen rajoituksensa mukaiset 80 km/h satasen tiellä. Se ei ole tieliikennelain 19 § tarkoittama hidas ajoneuvo, vaikka nopeus putoaisikin 60 km/h tunnissa mäessä.
        Yhdistelmän painot ja tehot ja luultavasti myös vaun lastaus ovat silloin aivan persiillään. Kyse on yleensä vaunun lainaajista tai vuokraajista, ei paatuneista karavaanereista.

        exJoHanille suosittelen, että lainaat jostain vaunua ja käyt katsomassa tien päällä, miltä meno maistuu.

        Veikkaan, että kiroat jo ekan reissun jälkeen syvimpiin syövereihin ns. perskärpäset, liian lähelle eteen hätäpäissään palaavat ohittajat, jotka huomaavat tehon loppuneen imusta lähdettyä sekä sivuteiltä eteen ponnahtavat autoilijat. Sillon voi vain toivoa, että ihan takana ei ole ketään.

        Ja totatoin. Kyllä karavaanaritkin ajattelevat ja auttavat ohittajaa, kun se on mahdollista. Aina se ei ole. Matkavauhti on pidettävä varsinkin ennen mäkiä.

        Valtaosalla meistä on vaunukaluston vaatimusten vuoksi hyvätehoiset autot, jotka kulkevat aika vilkkaasti ilman vaunua ajettaessa.

        Olen minä kerran asuntoautolla tullut Stuttgartista Berliiniin, ja se keikuttelu kyllä piisasi minulle, ase asuntoauto oli muuten 6kk vanha Burstner....

        Mieluummin ajan henkilöautolla , ja nukun yöni kunnon Hotellissa, se on "valkoisen miehen" hommaa, ei nitisevän ja tuulessa huojuvan pärekorin kanssa ajelu....Hotellissa on ravintola ja kunnon suihku, kylällä voi pistäytyä napanderilla ennen nukkumaan menoa....

        Karavaanari menee leirintäalueelle toisten karavaanarien seuraan keittämään pottuja.....


      • Carawaneri
        exJoHan kirjoitti:

        Olen minä kerran asuntoautolla tullut Stuttgartista Berliiniin, ja se keikuttelu kyllä piisasi minulle, ase asuntoauto oli muuten 6kk vanha Burstner....

        Mieluummin ajan henkilöautolla , ja nukun yöni kunnon Hotellissa, se on "valkoisen miehen" hommaa, ei nitisevän ja tuulessa huojuvan pärekorin kanssa ajelu....Hotellissa on ravintola ja kunnon suihku, kylällä voi pistäytyä napanderilla ennen nukkumaan menoa....

        Karavaanari menee leirintäalueelle toisten karavaanarien seuraan keittämään pottuja.....

        Nyt kun ilmeisesti pääsimme liikennekysymyksistä yksimielisyyteen, niin kysyisin, miltähän vuosikymmeneltä muistosi ovat peräisin? Sananvalinnoista ja ennakkoluuloista päätellen 1960- tai 1970 -luvuilta.

        Nykyajan vaunut eivät ole pärekoreja, vaan hotelleita. Tuuli ei niitä heiluta. Ne maantiellä näkemäsi, keskiviivan tuntumassa vaappuvat vaunut ovat 99 prosentin todennäköisyydellä liian takapainoisiksi lastattuja. Kunnolla lastattu vaunu tulee auton perässä tikkusuoraan. Ellei sitten ratissa ole Gary Grant, joka veivaa rattia koko ajan puoli kierrosta vasempaan ja oikeaan.

        Vaappuvan vaunun kuskia ei kannata pakottaa mihinkään ylimääräiseen ohjausliikkeeseen. Pelkkä vastaantulevan rekan pohti voi aiheuttaa hänelle viipotuksen, eli jatkuvasti voimistuviin heilahduksiin vasemmalle, oikealle, vasemmelle, oikealle ja lopulta nurin.


      • exJoHan
        Carawaneri kirjoitti:

        Nyt kun ilmeisesti pääsimme liikennekysymyksistä yksimielisyyteen, niin kysyisin, miltähän vuosikymmeneltä muistosi ovat peräisin? Sananvalinnoista ja ennakkoluuloista päätellen 1960- tai 1970 -luvuilta.

        Nykyajan vaunut eivät ole pärekoreja, vaan hotelleita. Tuuli ei niitä heiluta. Ne maantiellä näkemäsi, keskiviivan tuntumassa vaappuvat vaunut ovat 99 prosentin todennäköisyydellä liian takapainoisiksi lastattuja. Kunnolla lastattu vaunu tulee auton perässä tikkusuoraan. Ellei sitten ratissa ole Gary Grant, joka veivaa rattia koko ajan puoli kierrosta vasempaan ja oikeaan.

        Vaappuvan vaunun kuskia ei kannata pakottaa mihinkään ylimääräiseen ohjausliikkeeseen. Pelkkä vastaantulevan rekan pohti voi aiheuttaa hänelle viipotuksen, eli jatkuvasti voimistuviin heilahduksiin vasemmalle, oikealle, vasemmelle, oikealle ja lopulta nurin.

        "Muistoni" on peräisin syksyltä 2003 ...ja tuo Burstner oli otettu käyttöön helmikuussa samana vuonna..kilometrejä taisi olla n, 9500 takanapäin..alusta oli Fiat Ducaton kone joku 128 hp JTD..

        Natisi, kitisi ja vaappui tuulessa kuin mikäkin....sen asumismukavuus oli kyllä ERITTÄIN kaukana huonostakin hotellista...


      • Kulkija luonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        "Muistoni" on peräisin syksyltä 2003 ...ja tuo Burstner oli otettu käyttöön helmikuussa samana vuonna..kilometrejä taisi olla n, 9500 takanapäin..alusta oli Fiat Ducaton kone joku 128 hp JTD..

        Natisi, kitisi ja vaappui tuulessa kuin mikäkin....sen asumismukavuus oli kyllä ERITTÄIN kaukana huonostakin hotellista...

        Vaikka tuollainen kulkupeli onkin iso ja painava
        henkilöautoon verrattuna, ei se kuitenkaan ole niin paljon huonompi ajaa, kuin väität. Kaikkihan
        on asenteesta kiinni. Se kokemusko on saanut sinut näkemään punaista aina karavaanareita nähdessäsi?


    • Kolumbo

      Olen havainnut, että joillekin on matkailuajoneuvo liikenteessä kuin punainen vaate riippumatta siitä kuinka lujaa tai hitaasti se kulkee. Ovatteen taas tänne Lappiinkin asettaneet nuita 80 km/h talvinopeusrajoituksia. Se tarkoittaa, että olen joutunut pudottamaan asentoautoni matkanopeuden 85 km/h:iin. Tällä nopeudella voin vielä pitää 5-vaihdetta päällä ilman suurempia murheita (Fiat).
      Ajelin tässä nyt pyhinä R-niemi - Kemi -väliä alaspäin ja havitsin perässäni kolmen henkilöauton letkan hitaasti takaa saavuttavan. Ilmeisesti havaitsivat edellään ajavan ajoneuvon olevat asentoauton, koska hurauttivat tietysti ohi.
      Ei siinä mitään. Jos jollain on tien päällä kiire jonnekin, niin ei minua häiritse heidän ylinopeutensa. Ajakoot niin lujaa kuin uskaltavat.
      Mutta eivätpä nämä jatkaneetkaan matkaa ajonopeutensa säilyttäen. Pudottivat vauhtinsa siihen sallittuun oman mittarin 80 km/h nopeuteen, mikä tietenkin oli 75 km/h minun mittarinopeuttani.
      Välttääkseni tuhkaluukkuun törmäämisen jarrutin ja vaihdoin neloselle ja jatkoin matkustustani arvon teiden valtiaiden haluamalla 75 km/h nopeudella.
      Olen vahvasti sitä mieltä, että nämä arvoisat henkilöautoilijat olisivat aivan hyvin voineet ajaa sitä omaa "kahdeksaakymppiään" siellä minun perässänikin. Ja etäisyys olisi vain lisäänmtynyt välillämme, mikä olisi ollut helvetin hyvä!
      Tämä oli "muuta liikennettä hitaammin liikkuvan" kannanotto tähän keskusteluun.

      • exJoHan

        Jos karavaanari ajaa 85 km/h rajoituksen ollessa 80 niin homma on ok, miksi pitäisi ohittaa ?

        Tosin asuntoauton -tai vaunun perässä on aikas inhottavaa ajella, näkyvyys eteenpäin kun tuppaa olemaan heikohko, ja minä ainakin haluan nähdä eteeni, enkä luottaa jonkun edelläajavan näkö-ja huomiokykyyn, esim hirven tai poron loikatessa eteen.......ja yleensä sitten vastamäessä se asuntoauton - ja etenkin vaunun nopeus tippuu kyllä reilusti alle rajoituksien.

        Mutta kaikenlaisia kuskeja löytyy, ja se miksi asuntoauto on "punainen vaate" ei ole ihmekään, etenkin kesäaikaan nämä teiden ritarit kiskovat pitkiä jonoja perässään 30 km/h alle sallitun nopeuden..joten ehkä teillä karavaanareilla olisi peiliin katsomisen paikka!


      • katos
        exJoHan kirjoitti:

        Jos karavaanari ajaa 85 km/h rajoituksen ollessa 80 niin homma on ok, miksi pitäisi ohittaa ?

        Tosin asuntoauton -tai vaunun perässä on aikas inhottavaa ajella, näkyvyys eteenpäin kun tuppaa olemaan heikohko, ja minä ainakin haluan nähdä eteeni, enkä luottaa jonkun edelläajavan näkö-ja huomiokykyyn, esim hirven tai poron loikatessa eteen.......ja yleensä sitten vastamäessä se asuntoauton - ja etenkin vaunun nopeus tippuu kyllä reilusti alle rajoituksien.

        Mutta kaikenlaisia kuskeja löytyy, ja se miksi asuntoauto on "punainen vaate" ei ole ihmekään, etenkin kesäaikaan nämä teiden ritarit kiskovat pitkiä jonoja perässään 30 km/h alle sallitun nopeuden..joten ehkä teillä karavaanareilla olisi peiliin katsomisen paikka!

        Ohitus sääntöjä jaellaan, mutta itte ajellaan perstuntumassa ilman väliä. No kun on tyhjä pää.


      • exJoHan
        katos kirjoitti:

        Ohitus sääntöjä jaellaan, mutta itte ajellaan perstuntumassa ilman väliä. No kun on tyhjä pää.

        Mistä niin päättelet ?


      • Lainaus
        exJoHan kirjoitti:

        Jos karavaanari ajaa 85 km/h rajoituksen ollessa 80 niin homma on ok, miksi pitäisi ohittaa ?

        Tosin asuntoauton -tai vaunun perässä on aikas inhottavaa ajella, näkyvyys eteenpäin kun tuppaa olemaan heikohko, ja minä ainakin haluan nähdä eteeni, enkä luottaa jonkun edelläajavan näkö-ja huomiokykyyn, esim hirven tai poron loikatessa eteen.......ja yleensä sitten vastamäessä se asuntoauton - ja etenkin vaunun nopeus tippuu kyllä reilusti alle rajoituksien.

        Mutta kaikenlaisia kuskeja löytyy, ja se miksi asuntoauto on "punainen vaate" ei ole ihmekään, etenkin kesäaikaan nämä teiden ritarit kiskovat pitkiä jonoja perässään 30 km/h alle sallitun nopeuden..joten ehkä teillä karavaanareilla olisi peiliin katsomisen paikka!

        Tosin asuntoauton -tai vaunun perässä on aikas inhottavaa ajella, näkyvyys eteenpäin kun tuppaa olemaan heikohko, ja minä ainakin haluan nähdä eteeni,


      • exJoHan
        Lainaus kirjoitti:

        Tosin asuntoauton -tai vaunun perässä on aikas inhottavaa ajella, näkyvyys eteenpäin kun tuppaa olemaan heikohko, ja minä ainakin haluan nähdä eteeni,

        Sinäkö et sitten halua nähdä eteesi liikenteessä ?


      • Kulkija juonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        Jos karavaanari ajaa 85 km/h rajoituksen ollessa 80 niin homma on ok, miksi pitäisi ohittaa ?

        Tosin asuntoauton -tai vaunun perässä on aikas inhottavaa ajella, näkyvyys eteenpäin kun tuppaa olemaan heikohko, ja minä ainakin haluan nähdä eteeni, enkä luottaa jonkun edelläajavan näkö-ja huomiokykyyn, esim hirven tai poron loikatessa eteen.......ja yleensä sitten vastamäessä se asuntoauton - ja etenkin vaunun nopeus tippuu kyllä reilusti alle rajoituksien.

        Mutta kaikenlaisia kuskeja löytyy, ja se miksi asuntoauto on "punainen vaate" ei ole ihmekään, etenkin kesäaikaan nämä teiden ritarit kiskovat pitkiä jonoja perässään 30 km/h alle sallitun nopeuden..joten ehkä teillä karavaanareilla olisi peiliin katsomisen paikka!

        Syyhän on aina karavaanarin. Vaikka sitä ei olisi
        näköpiirissäkään. Helppo syyttää!!!
        Nopeus 80 km/h käytä t-u-r-v-a-v-ä-l-i-ä
        Nopeus 100 km/h käytä T--U--R--V--A--V--ä--L--i--Ä Helppoa, eikö totta. Ei se jono synny keulalla olijasta yksistään, vaan toisesta, ja kolmannesta autosta. Ne kun eivät pääse ohittamaa
        selvissäkään paikoissa!!!!


      • Kulkija luonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        Sinäkö et sitten halua nähdä eteesi liikenteessä ?

        Silloin kun edessäsi on noin paha näköeste, olet liian lähellä. Sadekelillä saat ravat tuulilasiisi. Korjausehdotus= Aja 200 m takan tai
        anna palaa ohi ja jätätä reilusti, ettet jää matalemaan eteen.


      • exJoHan
        Kulkija luonnostaan kirjoitti:

        Silloin kun edessäsi on noin paha näköeste, olet liian lähellä. Sadekelillä saat ravat tuulilasiisi. Korjausehdotus= Aja 200 m takan tai
        anna palaa ohi ja jätätä reilusti, ettet jää matalemaan eteen.

        Kyllä se karavaanari on näköeste, johtuen kaapin korkeudesta ja leveydestä, sekä siitä että se yleensä kulkee keskiviivan tuntumassa...

        Kyllähän sitä ohi mennään, mutta tässä kohtaa sen karavaanarin pitäisi auttaa ohittajaa ajamalla mahdollisiman oikealla, ja tarpeen tullen jopa nopeutta laskemalla...Proseduuri on kuitenkin yleensä päinvastainen...karavaanari siirtyy keskiviivan viereen ja yrittää vielä kiihdyttää....Tästä juuri on kysymys !!


      • Sääliksi sinua
        exJoHan kirjoitti:

        Kyllä se karavaanari on näköeste, johtuen kaapin korkeudesta ja leveydestä, sekä siitä että se yleensä kulkee keskiviivan tuntumassa...

        Kyllähän sitä ohi mennään, mutta tässä kohtaa sen karavaanarin pitäisi auttaa ohittajaa ajamalla mahdollisiman oikealla, ja tarpeen tullen jopa nopeutta laskemalla...Proseduuri on kuitenkin yleensä päinvastainen...karavaanari siirtyy keskiviivan viereen ja yrittää vielä kiihdyttää....Tästä juuri on kysymys !!

        Sinusta vain tuntuu siltä, aivan kuin suomalaisesta ratajuoksijasta kun kenialainen pitää tasaista kierrosnopeutta. Kunhan olet omistanut ajokorttisi muutaman vuoden olosi helpottuu "toivottavasti".


      • exJoHan
        Sääliksi sinua kirjoitti:

        Sinusta vain tuntuu siltä, aivan kuin suomalaisesta ratajuoksijasta kun kenialainen pitää tasaista kierrosnopeutta. Kunhan olet omistanut ajokorttisi muutaman vuoden olosi helpottuu "toivottavasti".

        Onhan tuo kortti jo ollut v,sta -69.....


      • Asuntoautoilija
        exJoHan kirjoitti:

        Onhan tuo kortti jo ollut v,sta -69.....

        osaa ajaa muun liikenteen kanssa. Taidat olla vaaraksi muulle liikenteelle, myös meille karavaanareille.
        Omasta puolestani voin sanoa, että annan aina tietä kun se on mahdollista. Mutta.. usein hlöauto ohittaa ja jää eteeni junnamaaan. Ajan itse lähes aina vakionopeudensäätimellä ja nopeuteni on sama oli alamäki tai ylämäki. Jos mennään ohi niin ei jäädä eteen hidastelemaan, vai mitä EX-Johan?
        Ajan itse noin 50 tkm vuodessa hlö-autolla ja loput as-autolla. Ja pahimmat asennevammat olen nähnyt hlö-autoilijoilla, yleensä vielä miehillä.


      • exJoHan
        Asuntoautoilija kirjoitti:

        osaa ajaa muun liikenteen kanssa. Taidat olla vaaraksi muulle liikenteelle, myös meille karavaanareille.
        Omasta puolestani voin sanoa, että annan aina tietä kun se on mahdollista. Mutta.. usein hlöauto ohittaa ja jää eteeni junnamaaan. Ajan itse lähes aina vakionopeudensäätimellä ja nopeuteni on sama oli alamäki tai ylämäki. Jos mennään ohi niin ei jäädä eteen hidastelemaan, vai mitä EX-Johan?
        Ajan itse noin 50 tkm vuodessa hlö-autolla ja loput as-autolla. Ja pahimmat asennevammat olen nähnyt hlö-autoilijoilla, yleensä vielä miehillä.

        Eipä siellä liikenteessä muita tientukkoja ole kuin karavaanarit, on se kumma kun esim, rekka tai täysperävaunu on paljon kookkaampi yhdistelmä, eikä niistä mitään haittaa ole muille tielläliikkujille, rekkakuskit antavat kohteliaasti tietä, ja vieläpä näyttävät merkkiä milloin on turvallista lähteä ohitukseen...kun kerrankin näkis että karavaanari tekee saman !

        Oletko miettinyt koskaan että miksihän jotkut autoilijat jäävät eteesi ajamaan samaa nopeutta kuin sinä ? Ehkäpä he vain haluavat pois sen huojuvan ja ylämäissä kävelyvauhtia etenevän koppisi katveesta....Ei kai siellä pakko ole ajaa ? Vai ottaako se luonnolle kun joku menee ohi ?


      • Kulkija luonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        Kyllä se karavaanari on näköeste, johtuen kaapin korkeudesta ja leveydestä, sekä siitä että se yleensä kulkee keskiviivan tuntumassa...

        Kyllähän sitä ohi mennään, mutta tässä kohtaa sen karavaanarin pitäisi auttaa ohittajaa ajamalla mahdollisiman oikealla, ja tarpeen tullen jopa nopeutta laskemalla...Proseduuri on kuitenkin yleensä päinvastainen...karavaanari siirtyy keskiviivan viereen ja yrittää vielä kiihdyttää....Tästä juuri on kysymys !!

        Koppi on aina näköeste, riippumatta mitä se pitää sisällään. Oli se minkälaisen alustan päällä tahansa.
        Sinulla on vain jäänyt levy junnaamaan pahasta paikalleen. Oli vastaus mikä tahansa sinun väitteisiisi, on sinulla vakiovastaus. "Karavaanarin pitää väistää, ja hiljentää nopeuttaan, että exJoHankin pääsee ohi.
        Juuri tästähän on kysymys"
        Kun vain tietäisin koska olet takanani ajaisin heti sivuun, ja peittäisin maisemalakanalla kotteroni pilaamasta näkymääsi.


      • Kulkija luonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        Eipä siellä liikenteessä muita tientukkoja ole kuin karavaanarit, on se kumma kun esim, rekka tai täysperävaunu on paljon kookkaampi yhdistelmä, eikä niistä mitään haittaa ole muille tielläliikkujille, rekkakuskit antavat kohteliaasti tietä, ja vieläpä näyttävät merkkiä milloin on turvallista lähteä ohitukseen...kun kerrankin näkis että karavaanari tekee saman !

        Oletko miettinyt koskaan että miksihän jotkut autoilijat jäävät eteesi ajamaan samaa nopeutta kuin sinä ? Ehkäpä he vain haluavat pois sen huojuvan ja ylämäissä kävelyvauhtia etenevän koppisi katveesta....Ei kai siellä pakko ole ajaa ? Vai ottaako se luonnolle kun joku menee ohi ?

        Mistä sinä löydät näin talvella arkipäivisin ne kamalat karavaanarilaumat tiellesi, joita pitää jatkuvasti ohitella. Viikonloppunakin on etupäässä matkailuautoja liikkeellä, eikä niitäkään kovin paljon. Kuinka sattuukin, että kaikista tien käyttäjistä, juuri ne ovat ainoastaan sinun jaloissasi.


      • Asuntoautoilija
        exJoHan kirjoitti:

        Eipä siellä liikenteessä muita tientukkoja ole kuin karavaanarit, on se kumma kun esim, rekka tai täysperävaunu on paljon kookkaampi yhdistelmä, eikä niistä mitään haittaa ole muille tielläliikkujille, rekkakuskit antavat kohteliaasti tietä, ja vieläpä näyttävät merkkiä milloin on turvallista lähteä ohitukseen...kun kerrankin näkis että karavaanari tekee saman !

        Oletko miettinyt koskaan että miksihän jotkut autoilijat jäävät eteesi ajamaan samaa nopeutta kuin sinä ? Ehkäpä he vain haluavat pois sen huojuvan ja ylämäissä kävelyvauhtia etenevän koppisi katveesta....Ei kai siellä pakko ole ajaa ? Vai ottaako se luonnolle kun joku menee ohi ?

        jos haluat nähdä, että karavaanari antaa tietä, niin tervetuloa vaan ajamaan autoni taakse. Lähetänkö rekkarin??
        Se miksi joku jää eteeni, voi tietysti johtua esittämästäsi syystä, mutta jos minä menen rekan ohi, niin en tasan tarkkaan jää eteen notkumaan niin, että toinen joutuuu hidastamaan. Sellainen on p....stä.
        Muuten koppini ei huoju eikä vaapu;=)
        Käyppä sinäkin Ex-Johan koeajamassa joku muukin auto kuin Burstneri, niin ehkä mielipiteesi muuttuu. Huom! En moiti merkkiä, vaan kehotan ensin laajentamaan kokemuspiiriä ja sitten vasta esittämään kannanottoja. Sinullahan oli vain nollahypoteesi nyt, vai mitä? Missäs on se vaihtoehtoinen?? Onko niillä tilastollisesti merkittävää eroa?? TODISTA.
        Ota vaikka yli 130 000 euron auto ja muutama muukin, ja tule sitten kertomaan mielipiteesi.
        Riittääkö pokka?


      • Asuntoautoilija
        Kulkija juonnostaan kirjoitti:

        Syyhän on aina karavaanarin. Vaikka sitä ei olisi
        näköpiirissäkään. Helppo syyttää!!!
        Nopeus 80 km/h käytä t-u-r-v-a-v-ä-l-i-ä
        Nopeus 100 km/h käytä T--U--R--V--A--V--ä--L--i--Ä Helppoa, eikö totta. Ei se jono synny keulalla olijasta yksistään, vaan toisesta, ja kolmannesta autosta. Ne kun eivät pääse ohittamaa
        selvissäkään paikoissa!!!!

        elä roiku siellä puskurissa kiinni. Jos näen sinut vasemmasta peilistäni ja huomaan, että haluat ohi, niin näytän kyllä merkkiä kun tie on vapaa ja väistän sivummalle jos voin. Katsos minun autoni ei kulu siitä niin paljoa, ettenkö sitä voisi tehdä.


      • Columbo
        Asuntoautoilija kirjoitti:

        elä roiku siellä puskurissa kiinni. Jos näen sinut vasemmasta peilistäni ja huomaan, että haluat ohi, niin näytän kyllä merkkiä kun tie on vapaa ja väistän sivummalle jos voin. Katsos minun autoni ei kulu siitä niin paljoa, ettenkö sitä voisi tehdä.

        Tyhjä tästä asiasta on enempää jauhaa exjohanin kanssa. Siis tämä miehen jolla valitettavasti ei mene hissi aivan yläkertaan asti!


      • Asuntoautoilija
        Columbo kirjoitti:

        Tyhjä tästä asiasta on enempää jauhaa exjohanin kanssa. Siis tämä miehen jolla valitettavasti ei mene hissi aivan yläkertaan asti!

        kuuluuko Otiksen vai Koneen huoltosopimukseen tämän hissin huolto?


      • Kulkija luonnostaan
        Columbo kirjoitti:

        Tyhjä tästä asiasta on enempää jauhaa exjohanin kanssa. Siis tämä miehen jolla valitettavasti ei mene hissi aivan yläkertaan asti!

        Hauskaahan tässä on katsoa, kun hyökkääjästä tuleekin siilipuolustaja. Mies vain unohtaa uudistua. Jauhaa yhtä ja samaa levyä puhki kerta toisensa jälkeen. Ei nämä ole ainoat kskustelut johin hän on tuonut samaa näkemystään esiin. Odota vain, kuukauden tai kahden kuluttua on taas
        sama edessä. Suurin osa muista kirjoittajista vain on ehtinyt vaihtua. Kina sen kun jatkuu.....


      • Kulkija luonnostaan
        Columbo kirjoitti:

        Tyhjä tästä asiasta on enempää jauhaa exjohanin kanssa. Siis tämä miehen jolla valitettavasti ei mene hissi aivan yläkertaan asti!

        Ei näitä sen vuodatuksia voi ottaa vakavasti. En tiedä onko edes tarkoitettu tosissaan otettavaksi. Huumoria kehiin.


    • muumipappa1

      Apua onko samaa eristettä polystyreeni ja styroksi? Perunko autokaupan?

      • matkailuauto

        on eristetty tuohilla ja sammalilla. Peru heti ne kaupat.


      • muumipappa1
        matkailuauto kirjoitti:

        on eristetty tuohilla ja sammalilla. Peru heti ne kaupat.

        joudun maksamaan sopimussakon eli menetän rahaa!!! Jospa antaisin asian olla ja uskottelisin itselleni ja muille että olen tehnyt HYVÄT TALVIAUTOKAUPAT!!


      • muumimamma
        muumipappa1 kirjoitti:

        joudun maksamaan sopimussakon eli menetän rahaa!!! Jospa antaisin asian olla ja uskottelisin itselleni ja muille että olen tehnyt HYVÄT TALVIAUTOKAUPAT!!

        Sovitaan asia ja ollaan yhdessä.
        Tule viereen nukkumaan.


    • Minä vain

      Tämä juupas eipäs keskustelu alkaa kyllästyttää ! Kyllähän liikenteessä selviää ihan terveellä järjelläkin pitkälle varsinkin jos on joskus halukas hieman joustamaan omista luulemistaan oikeuksistaan.

      Pilkuntarkka lakien lukeminen ei yleensä auta liikenten sujumista. Esimerkkinä tasa-arvoisten risteysten sääntö, jossa puhutaan risteykseen tulon järjestyksestä ! Missäänhän sitä ei noudateta.

      Muistakaa, että kenelläkään ei ole liikenteessä mitään oikeuksia, eikä mitään oikeuksia vaatia muita toimimaan luulemiensa oikeuksien perusteella.

      Mutta, jotta "riita" saataisiin loppumaan, voisiko, joku jolla on tietokone ja hieman aikaa, kaivella esiin MITÄ LAINLAATIJA ON OIKEASTAAN TARKOITTANUT PYKÄLÄN 19 termeillä.

      Sen verran annan vinkkiä, että poliisit, autokoulunopettajat ym. eivät aina tiedä asian oikeaa laitaa, vaikka saattavatkin ottaa kantaa asiaan. Heidän lausuntojaan on turha siteerata.

      • exJoHan

        Eikös tuo lakiteksti ole aika selvää pässinlihaa ? Vai pitääkö sitä vielä alkaa tulkitsemaan jonkun tienkäyttäjäryhmän mieltymysten mukaisesti ?


      • Minä vain
        exJoHan kirjoitti:

        Eikös tuo lakiteksti ole aika selvää pässinlihaa ? Vai pitääkö sitä vielä alkaa tulkitsemaan jonkun tienkäyttäjäryhmän mieltymysten mukaisesti ?

        Otahan nyt iisisti ! Ei tässä sinulta mitään viedä. Oman maan lakeja on tulkittu tässä maassa jo vuodesta 1917 asti, sitä ennen oli Ruotsin ja Venäjän lait.

        Sinun tulkintasi on mikä on, ja se näköjään riippuu aina mitä olet todistamassa. Mutta kuten tiedät tästäkin laista on olemassa tulkintaohjeet, joita ei näy pelkässä lakikirjassa.

        Odotellaan nyt, että joku kaivelee esim. korkeimman oikeuden tulkinnan asiasta tai jonkin muun viranomaisohjeen.

        Sinun tulkintaasihan ei esim. tällä palstalla usko kukaan. Tiedätkö muuten itsekään muita jotka uskoisivat ?


      • Kulkija luonnostaan
        exJoHan kirjoitti:

        Eikös tuo lakiteksti ole aika selvää pässinlihaa ? Vai pitääkö sitä vielä alkaa tulkitsemaan jonkun tienkäyttäjäryhmän mieltymysten mukaisesti ?

        Vie jokin tapaus riitajuttuna oikeuteen. Sieltä saat valituskelpoisen päätöksen, jos ensimmäinen ei miellytä. Hyviä kyttäyshetkiä tulevalle uralle.


      • Asuntoautoilija
        exJoHan kirjoitti:

        Eikös tuo lakiteksti ole aika selvää pässinlihaa ? Vai pitääkö sitä vielä alkaa tulkitsemaan jonkun tienkäyttäjäryhmän mieltymysten mukaisesti ?

        etkö tiedä, että näin toimitaan kiperissä oikeuspulmissa. Eli haetaan ne lain valmistelu paperit esille ja katsotaan mitä siellä on haluttu lailla kertoa. Kysyppä vaikka asianajajaltasi, jos sinulla on? Laitanko omani, niin voit käyttää häntä?


    • § toimittaja

      Totuus on toisenlainen kuin nimimerkki exJoHan uskoo.
      Tulkinta Tieliikennelain 19 § 3 mom. on siis perusteellisen väärä.

      Tarkistin asian Riihimäen johtavalta kihlakunnansyyttäjältä. Hän tutki asian kahden muun juristin kanssa.

      Tiivistelmä:

      Teiden pientareet ovat sulkuviivalla eristettyjä. Niillä saa liikkua jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja mopojen lisäksi vain traktoreita, työkoneita sekä erityisestä syystä tilapäisesti eteenpäin nilkuttavia autoja.


      Perustelut:
      Tieliikennelain 19 § 3. momentin maininta hitaasta ajoneuvosta koskee vain traktoreita ja työkoneita.
      Se ei koske ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen (matkailuajoneuvot) tai esimerkiksi moottoritehon puutteen vuoksi muuta liikennettä hitaammin kulkevia ajoneuvoja.

      Termi "hidas ajoneuvo" esiintyy Liikenne-ja Viestintäministeriön asetuksessa (28 §) traktoreiden, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen sekä niiden perävaunujen ja ja hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista.
      - Nämä eivät koske matkailuajoneuvoja.


      Tieliikennelain 8 § 3. momentti antaa oikeuden käyttää piennarta tilapäisesti, erityisen ja pakottavan syyn niin vaatiessa. Esimerkkinä tekninen vika, jonka vuoksi auto pitää siirtää turvalliseen paikkaan.
      - Normaalissa ajotilanteessa ei tällaista syytä ole. Eli se ei koske tilannetta, jossa väistetään hyvää hyvyyttään nopeampaa ajoneuvoa. Pientareelle ei ole normaaliajossa lupa mennä.

      Että sillee.

      • Kulkija luonnostaan

        Muuthan tämän jo tiesivätkin, vain keskustelun alittaja veti täysin omaa linjaansa. Eikä tämä todennäköisesti sitä miksikään muuta, vai mitä?


      • pohdinta

        "Jos hidasta, suurta tai nopeusrajoituksen alaista ajoneuvoa ei ajoradan kapeuden, muodon tai kunnon sekä vastaan tulevan liikenteen tiheyden vuoksi voida helposti ja turvallisesti ohittaa, on tällaisen ajoneuvon kuljettajan hidastettava nopeuttaan ja tarvittaessa siirryttävä sivuun niin pian kuin mahdollista, jotta hänen takanaan olevat ajoneuvot voisivat ohittaa."
        Eikös matkailuauto/-vaunu ole nopeusrajoituksen alainen kulkuneuvo?? (max.nopeus 80km/h).

        Konevoimalla kulkevat ajoneuvot saavat siirtyä pientareelle vain, milloin erityiset,esim.turvallisuus- tai joustavuussyyt siihen pakottavat.
        Miten määritellään joustavuussyyt?
        (pientareella saa ajaa vain mopot ja invaliidipyörät, ei muut konevoimalla käyvät kulkuneuvot,)


      • isopaku
        pohdinta kirjoitti:

        "Jos hidasta, suurta tai nopeusrajoituksen alaista ajoneuvoa ei ajoradan kapeuden, muodon tai kunnon sekä vastaan tulevan liikenteen tiheyden vuoksi voida helposti ja turvallisesti ohittaa, on tällaisen ajoneuvon kuljettajan hidastettava nopeuttaan ja tarvittaessa siirryttävä sivuun niin pian kuin mahdollista, jotta hänen takanaan olevat ajoneuvot voisivat ohittaa."
        Eikös matkailuauto/-vaunu ole nopeusrajoituksen alainen kulkuneuvo?? (max.nopeus 80km/h).

        Konevoimalla kulkevat ajoneuvot saavat siirtyä pientareelle vain, milloin erityiset,esim.turvallisuus- tai joustavuussyyt siihen pakottavat.
        Miten määritellään joustavuussyyt?
        (pientareella saa ajaa vain mopot ja invaliidipyörät, ei muut konevoimalla käyvät kulkuneuvot,)

        että karavaarit tarvitsevat paljon enemmän TILAA maanteillä, kuin nämä 24metriset yhdistelmät?? Miksiköhän ?? Onko asenteissa jotain??


      • ...
        isopaku kirjoitti:

        että karavaarit tarvitsevat paljon enemmän TILAA maanteillä, kuin nämä 24metriset yhdistelmät?? Miksiköhän ?? Onko asenteissa jotain??

        voisi tuon paremmin tuohon sanoa. Lienee asian tynkä se, että kun ei taivu, niin ei taivu..


      • Kulkija luonnostaan
        pohdinta kirjoitti:

        "Jos hidasta, suurta tai nopeusrajoituksen alaista ajoneuvoa ei ajoradan kapeuden, muodon tai kunnon sekä vastaan tulevan liikenteen tiheyden vuoksi voida helposti ja turvallisesti ohittaa, on tällaisen ajoneuvon kuljettajan hidastettava nopeuttaan ja tarvittaessa siirryttävä sivuun niin pian kuin mahdollista, jotta hänen takanaan olevat ajoneuvot voisivat ohittaa."
        Eikös matkailuauto/-vaunu ole nopeusrajoituksen alainen kulkuneuvo?? (max.nopeus 80km/h).

        Konevoimalla kulkevat ajoneuvot saavat siirtyä pientareelle vain, milloin erityiset,esim.turvallisuus- tai joustavuussyyt siihen pakottavat.
        Miten määritellään joustavuussyyt?
        (pientareella saa ajaa vain mopot ja invaliidipyörät, ei muut konevoimalla käyvät kulkuneuvot,)

        Tämähän on täysin selvä asia. Kun suora aukeaa, eikä vastaantulijota ole näköpiiriissä, ja matkailuautoilija ajaa oikean reunaviivan vieressä. Antaa vielä vilkulla merkin, että on havainnut takanaolija, ja nyt olisi turvallinen mahdollisuus ohittaa. Täytyisi siellä takanakin alkaa jotain tapahtua, tai suora ehtii loppua, eikä kukaan ehtinyt ohittaa!!!!!


      • Kulkija luonnostaan.
        isopaku kirjoitti:

        että karavaarit tarvitsevat paljon enemmän TILAA maanteillä, kuin nämä 24metriset yhdistelmät?? Miksiköhän ?? Onko asenteissa jotain??

        Karavaanareissa on myös paljon ammattiautoilijoita, ja raskaiden yhdistelmäajneuvojen kuljettajia. Kuinka heidän ajotaitonsa niin yhtäkkiä huononee, kun siirtyvät joko matkailuauton tai matkailuvaunuyhdistelmän rattiin? Mietipä sitä!!!


      • Kysyvä !
        pohdinta kirjoitti:

        "Jos hidasta, suurta tai nopeusrajoituksen alaista ajoneuvoa ei ajoradan kapeuden, muodon tai kunnon sekä vastaan tulevan liikenteen tiheyden vuoksi voida helposti ja turvallisesti ohittaa, on tällaisen ajoneuvon kuljettajan hidastettava nopeuttaan ja tarvittaessa siirryttävä sivuun niin pian kuin mahdollista, jotta hänen takanaan olevat ajoneuvot voisivat ohittaa."
        Eikös matkailuauto/-vaunu ole nopeusrajoituksen alainen kulkuneuvo?? (max.nopeus 80km/h).

        Konevoimalla kulkevat ajoneuvot saavat siirtyä pientareelle vain, milloin erityiset,esim.turvallisuus- tai joustavuussyyt siihen pakottavat.
        Miten määritellään joustavuussyyt?
        (pientareella saa ajaa vain mopot ja invaliidipyörät, ei muut konevoimalla käyvät kulkuneuvot,)

        Olet lainannnut tuon tekstin jostakin, mutta mistä ?

        Jos se on voimassa olevasta liikennelaista, niin kerro pykälä !

        Ja sitten ? Mitä tällä nyt haluat taas osoittaa ? Ja miksi ? Mitä sinä tässä nyt hyödyt ?


      • Kysyvä !
        Kysyvä ! kirjoitti:

        Olet lainannnut tuon tekstin jostakin, mutta mistä ?

        Jos se on voimassa olevasta liikennelaista, niin kerro pykälä !

        Ja sitten ? Mitä tällä nyt haluat taas osoittaa ? Ja miksi ? Mitä sinä tässä nyt hyödyt ?

        No nyt mennään jo syvälle ! Löysin minä tämän sitten EU-laista.

        Mutta hyvä nimimerkki "pohdinta", tämä lainaus oli EU-lakien ratifioimiseen liittyvä, ja kuten tiedätkin varmaan--- EU:ssa esim. matkailuautoilla ei ole erikoista nopeusrajoitusta tai verotuksen sanelemaa erikoisrajoitusta tai -asemaa olemassa.

        Pitikö todellakin hakea IHAN Euroopasta lait, jotta saisi puukottaa matkailuajoneuvojen omistajia selkään?

        Pysy nyt hyvä mies kuitenkin ihan Suomen laissa tästedes !


      • Kulkija luonnostaan
        Kysyvä ! kirjoitti:

        No nyt mennään jo syvälle ! Löysin minä tämän sitten EU-laista.

        Mutta hyvä nimimerkki "pohdinta", tämä lainaus oli EU-lakien ratifioimiseen liittyvä, ja kuten tiedätkin varmaan--- EU:ssa esim. matkailuautoilla ei ole erikoista nopeusrajoitusta tai verotuksen sanelemaa erikoisrajoitusta tai -asemaa olemassa.

        Pitikö todellakin hakea IHAN Euroopasta lait, jotta saisi puukottaa matkailuajoneuvojen omistajia selkään?

        Pysy nyt hyvä mies kuitenkin ihan Suomen laissa tästedes !

        Näille kelpaa mikä lakipykälä tahansa, jos siinä esiintyy jokin viittaus ajoneuvoihin. Kyllä he kääntävät sen sitten omia tarkoituperiään vastaavaksi muunnokseksi.
        TERVETTÄ JÄRJENHIVENTÄ TÄSSÄ EI OLE OLLUT KOKO AIKANA ALUSTA ALKAENKAAN !!!!!!
        Käydään tätä soopaa nyt tälläisenä sitten läpi.


      • Minä vain
        pohdinta kirjoitti:

        "Jos hidasta, suurta tai nopeusrajoituksen alaista ajoneuvoa ei ajoradan kapeuden, muodon tai kunnon sekä vastaan tulevan liikenteen tiheyden vuoksi voida helposti ja turvallisesti ohittaa, on tällaisen ajoneuvon kuljettajan hidastettava nopeuttaan ja tarvittaessa siirryttävä sivuun niin pian kuin mahdollista, jotta hänen takanaan olevat ajoneuvot voisivat ohittaa."
        Eikös matkailuauto/-vaunu ole nopeusrajoituksen alainen kulkuneuvo?? (max.nopeus 80km/h).

        Konevoimalla kulkevat ajoneuvot saavat siirtyä pientareelle vain, milloin erityiset,esim.turvallisuus- tai joustavuussyyt siihen pakottavat.
        Miten määritellään joustavuussyyt?
        (pientareella saa ajaa vain mopot ja invaliidipyörät, ei muut konevoimalla käyvät kulkuneuvot,)

        Tieliikennettä koskeva YLEISSOPIMUS, josta olet koko roskan onkinut käskee myös käyttämään SF-lätkää Suomen rajojen ulkopuolella.

        No aiotko nyt täst'edes käyttää SF-lätkää.

        Minä ainakin laitan FIN-tarran tarvittaessa, kun lähden ulkomaille.


      • pohdinta
        Kysyvä ! kirjoitti:

        No nyt mennään jo syvälle ! Löysin minä tämän sitten EU-laista.

        Mutta hyvä nimimerkki "pohdinta", tämä lainaus oli EU-lakien ratifioimiseen liittyvä, ja kuten tiedätkin varmaan--- EU:ssa esim. matkailuautoilla ei ole erikoista nopeusrajoitusta tai verotuksen sanelemaa erikoisrajoitusta tai -asemaa olemassa.

        Pitikö todellakin hakea IHAN Euroopasta lait, jotta saisi puukottaa matkailuajoneuvojen omistajia selkään?

        Pysy nyt hyvä mies kuitenkin ihan Suomen laissa tästedes !

        Sehän lukee kodin lakikirjassa joka on painettu vuonna 1995. Eipähän muuten tarvinnut hakea Euroopan lakeja.
        Joten kyllä pysyin ihan suomen rajojen sisäpuolella ja onhan tuo jo autokoulussakin kerrottu.


      • Haepa uudestaan !
        pohdinta kirjoitti:

        Sehän lukee kodin lakikirjassa joka on painettu vuonna 1995. Eipähän muuten tarvinnut hakea Euroopan lakeja.
        Joten kyllä pysyin ihan suomen rajojen sisäpuolella ja onhan tuo jo autokoulussakin kerrottu.

        Että ihan kirjasta !

        Ja opetettu autokoulussa ?

        Tutkipa ajantasainen netissä säädöskokoelma löytyykö sieltä ?


      • pohdinta
        Haepa uudestaan ! kirjoitti:

        Että ihan kirjasta !

        Ja opetettu autokoulussa ?

        Tutkipa ajantasainen netissä säädöskokoelma löytyykö sieltä ?

        Juu ihan oikein kirjasta löysin.

        Ja on opetettu autokoulussa eli kuuntele tarkkaan kun meet autokoulun teoriatunneille.

        Eihän mun tarvii etsii netistä ajankohtaista säädöskokoealmaa ku sä oot jo sen löytänyt?


      • Lue kuitenkin nyt vain sitt...
        pohdinta kirjoitti:

        Juu ihan oikein kirjasta löysin.

        Ja on opetettu autokoulussa eli kuuntele tarkkaan kun meet autokoulun teoriatunneille.

        Eihän mun tarvii etsii netistä ajankohtaista säädöskokoealmaa ku sä oot jo sen löytänyt?

        Lue nyt sitten jatkossa vain voimassaolevaa lainsäädäntöä.

        Esim. Ruotsi-Suomen laissa aatelisia piti väistää jopa ojaan menemällä rahvaan. Tämä laki ei enää ole voimassa. Samoin ohitettavan hidastusvelvollisuus ohituksen aikana on kumottu jo 1970 luvulla.

        Jos sitten haetaan aikoinaan Suomen ratifioima, mutta tieliikennelakiin sisältymätön pykälä tänne keskustelun pohjaksi, alkaa jo tuntua mielenkiintoiselta näiden ihmisten tarkoitusperät.

        "Tarkoitus pyhittää keinot"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe