Sanokaas viisaammat....pitääkö kaikki synnit ja pahat teot tunnustaa esim. papille, jotta voi saada synninpäästön. Vai riittääkö että tunnustaa olevansa syntinen joka alueella?
Rippi
2
96
Vastaukset
Hei
Meillä on jokaisessa jumalanpalveluksessa yhteinen rippi, synnintunnustus ja synninpäästö. Siis jumalanpalveluksessa liturgi julistaa Jeesuksen Kristuksen palvelijana synnit anteeksi. Ja tämän synninpäästön voi uskoa omalle kohdalleen.
Joskus kuitenkin ihmisen on vaikea uskoa tällaiseen yhteiseen anteeksiannon vakuutukseen. Silloin voi turvautua yksityiseen rippiin. Siis tunnustaa syntinsä ja saada henkilökohtaisen synninpäästön.
Ihmisen ei tarvitse luetella jokaista syntiään. Eihän niitä edes pysty luettelemaan. Yhteisissä synnintunnustuksissa käytetään vakiintuneita synnintunnustuksia, tässä yksi esimerkki:
Tunnustan edessäsi, pyhä Jumala,
että olen syntymästäni saakka ollut syntinen ihminen.
Isieni tavoin olen rikkonut pyhää tahtoasi vastaan
ja tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin,
teoin ja laiminlyönnein.
En ole rakastanut sinua koko sydämestäni
enkä lähimmäistäni niin kuin itseäni.
Tiedän, että syntini tähden olen ansainnut ikuisen kadotuksen,
jos tuomitset minut pyhyytesi ja vanhurskautesi mukaan.
Mutta sinä, rakas taivaallinen Isä,
olet luvannut armahtaa kaikki,
jotka tahtovat tehdä parannuksen
ja pakenevat uskossa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen turviin.
Tähän laupeuteesi minä luotan ja rukoilen:
Anna syntini anteeksi nimesi tähden.
Lisää täällä:
http://www.mobiilikirkko.fi/messu/synnintunnustus.php
Tervehtien Päivi-pappi Hämeestä- Uskova
Kukaan pappi ei voi antaa syntejä anteeksi. Ainoastaan Jeesukselle henkilökohtaisesti tunnustaminen,syntielämän taakse jättäminen ja Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen ottaminen ja Jeesuksen seuraaminen pelastaa sielun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1461970
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3031177Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.83989- 35888
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31829- 53799
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta18756- 71754
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56709Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44701