Sanokaas viisaammat....pitääkö kaikki synnit ja pahat teot tunnustaa esim. papille, jotta voi saada synninpäästön. Vai riittääkö että tunnustaa olevansa syntinen joka alueella?
Rippi
2
85
Vastaukset
Hei
Meillä on jokaisessa jumalanpalveluksessa yhteinen rippi, synnintunnustus ja synninpäästö. Siis jumalanpalveluksessa liturgi julistaa Jeesuksen Kristuksen palvelijana synnit anteeksi. Ja tämän synninpäästön voi uskoa omalle kohdalleen.
Joskus kuitenkin ihmisen on vaikea uskoa tällaiseen yhteiseen anteeksiannon vakuutukseen. Silloin voi turvautua yksityiseen rippiin. Siis tunnustaa syntinsä ja saada henkilökohtaisen synninpäästön.
Ihmisen ei tarvitse luetella jokaista syntiään. Eihän niitä edes pysty luettelemaan. Yhteisissä synnintunnustuksissa käytetään vakiintuneita synnintunnustuksia, tässä yksi esimerkki:
Tunnustan edessäsi, pyhä Jumala,
että olen syntymästäni saakka ollut syntinen ihminen.
Isieni tavoin olen rikkonut pyhää tahtoasi vastaan
ja tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin,
teoin ja laiminlyönnein.
En ole rakastanut sinua koko sydämestäni
enkä lähimmäistäni niin kuin itseäni.
Tiedän, että syntini tähden olen ansainnut ikuisen kadotuksen,
jos tuomitset minut pyhyytesi ja vanhurskautesi mukaan.
Mutta sinä, rakas taivaallinen Isä,
olet luvannut armahtaa kaikki,
jotka tahtovat tehdä parannuksen
ja pakenevat uskossa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen turviin.
Tähän laupeuteesi minä luotan ja rukoilen:
Anna syntini anteeksi nimesi tähden.
Lisää täällä:
http://www.mobiilikirkko.fi/messu/synnintunnustus.php
Tervehtien Päivi-pappi Hämeestä- Uskova
Kukaan pappi ei voi antaa syntejä anteeksi. Ainoastaan Jeesukselle henkilökohtaisesti tunnustaminen,syntielämän taakse jättäminen ja Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen ottaminen ja Jeesuksen seuraaminen pelastaa sielun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983