R-vikaiset lukekaa tämä (osa 2)

Jaksamista kaikille

Hei Kaikki,

edellinen vietiketju näemmä meni lukkoon kun tuli liian täyteen, joten avasin teille tarvitseville uuden lirpakkeen.

Tässä vielä linkki tuohon vanhaan keskusteluun, josta löytyy erinomaisia vinkkejä ja ohjeita.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/6485207

Itsekkin noilla ohjeilla ja tiukalla harjoittelulla olen ottanut noin vuosi sitten puheeseeni sen siihen asti vältellyn ärrän. Hyvin tuntuvat ihmiset saavan nimestäni ja puheestani selvää. Aiemmin sain toistella ja vääntää RRrrrRautalangasta että ne dorkat (muut ihmiset) ymmärsi mitä puhuin.

10

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusattu myös itsekk

      Tämä nyt ei ketään auta, mutta kerron silti miten idiootteja jotkut ihmiset (varmaankin huomaamattaan) ovat.

      Juuri äsken meidän työpaikan sihteeri/puhelinvaihde vastasi puhelimeen firman nimellä, johon ilmeisesti soittaja totesi että "anteeksi vääRrrRä numero".
      Sihteeri sitten tokaisi puhelimeen "no niin taisi olla" ja laittoi luurin kiinni.
      Tämän jälkeen sihteeri alkoi kovaan ääneen täällä toimistolla matkimaan tuota soittajan puhevikaa ja naureskeli päälle.
      Teki niin mieli kysyä että mitä saat tuosta ilkkumisesta, mutta en viitsi välejä laittaa koska olisi kuitenkin ottanut nokkiinsa.

      Itse olen tuo tämän ketjun aloittaja joka on oppinut sanomaan ärrän oikein harjoittelulla, mutta ei tulisi mieleenkään kiusata ketään siitä tai muista erilasuuksista mitä meillä kaikilla on.

      • Älkää luovuttako

        Samaa mieltä. Jos maassa on 5.5 miljoonaa ihmistä, ei voi mitenkään olla yksi oikea tapa sanoa r-kirjain.
        Itsellä oli ennen tosi paha r-vika, mutta alkuperäisen ketjun ansiosta pystyin kovasti harjoittelemalla oppimaan oikean tavan (vieläkin pitää tosin harjoitella, lähinnä saamaan sitä luontevaksi kaikki sanat ei vaan mene).


      • APUA!!
        Älkää luovuttako kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jos maassa on 5.5 miljoonaa ihmistä, ei voi mitenkään olla yksi oikea tapa sanoa r-kirjain.
        Itsellä oli ennen tosi paha r-vika, mutta alkuperäisen ketjun ansiosta pystyin kovasti harjoittelemalla oppimaan oikean tavan (vieläkin pitää tosin harjoitella, lähinnä saamaan sitä luontevaksi kaikki sanat ei vaan mene).

        Mitä pitäisi tehdä kun osaat sanoa sen ärrän jotenkin nii siitä pitäisi saada luontevampi ja sen pitäisi tulla ns. automaattisesti? Eli tietääkö joku jotain ärrän viimeistely harjoituksia? Saa olla hankalia ja kiitos jo rtukäteen!!!!!!


    • Eiluovuttaja

      Noin 1,5 kuukautta tunti pari päivässä aloittajan neuvoilla pääsemättä puusta pitemmälle. Teen varmaan jotain väärin, liian hitaasti tai sitten joku anatominen este kuka tietää mutta luovuttaa ei saa :)

    • Hups1

      Sehän on vain persoonallista

    • Eiluovuttaja

      Se ei ole pelkästään vaan persoonallista siinä vaiheessa kun saat toistaa itseäsi 15 kertaa tiettyjen sanojen kohdalla että muutkin ymmärtää. Ei ole edes sitä kurkkuärrää se vaan tavallaan katoaa johonkin, ei pärise eikä tärise.

    • Mörkylä

      Ite oon oppinu tällä portti-tekniikalla saamaan ärrän siihen pisteeseen, että rt-sanoissa vikaa ei kuulu. Olen onnekas, koska sukunimessäni on tälläinen tilanne. Kuitenkin esim. R:llä alkavissa sanoissa on ongelmia, koska ne eivät meinaa vaan sujua. Olen kuitenkin alkanut suosiolla sanomaan d:nä nekin, koska se kuulostaa fiksummalta kuin oma viallinen ja olematon ärräni.

      En sitten tiedä, että onko minulla jokin rakenteellinen vika taustalla. Olen epäillyt sitä siksi, koska suvussani esiintyy r-vikaa ja saan ärrän kunnolla pärisemään vain pää kallistettuna ylös.

      Mutta siis kiitos erittäin paljon portti-vinkistä, olin jo ehtinyt luopua siitä toivosta, että joskus oppisin sanomaan ärrän kunnolla. T: 27-vuotias nainen

      • Mörkylä

        Olen oppinut ärrällä alkavat, sekä muunlaiset r-sanat nyt aika hyvin, kun olen harjoitellut paljon (lukenut ääneen tekstejä ja nauhoittanut ne, ottanut kunnolla puheessa uuden ärrän käyttöön, sekä kysellyt mieheltä kuulostaako jokin sana oikealta).

        Ainoa ongelma enää on tupla r. Se sujuu silloin, jos en ajattele sitä liikaa. Kuitenkin, jos yritän liikaa, en tunnu saavan sitä niin hyvin sanottua. Esim. herra kuulostaa välillä heddalta ja välillä taas ihan herralta.

        Olisi kiva saada vähän eloa tähän keskusteluun, kun vaikuttaa vähän vaisulta. Kiva olisi esim. kuulla muiden ketjuun kirjoittaneiden tilanteita nykypäivänä, siitä miten ärrä sujuu.


      • Ärrällinen

        Juu, olisi kiva saada vinkkejä r:n viimeistelyyn. Osaan sanoa "ärrä" tai "är" 99/100 kertaa oikein, mutta tietyissä sanoissa se on erittäin vaikeaa. Ironisesti "rt" tuottaa monesti ongelmia, vaikka sillä nimenomaan harjoittelin. Mites muille, onko "ir" ja "yr" kaikkein vaikeimmat kirjainyhdistelmät? Tuntuvat todella mahdottomilta ja vaativat mieletöntä keskittymistä. Minulle helpoimmat ovat suun etuosasta tulevat "ar", "or" ja "är", miksei "ör":kin, mutta sitä esiintyy vähemmän. Sanat joissa on tupla-r kuten "darra", "murre" ovat helppoja, mutta hienosäätö on jotenkin vaikeaa. Eli jotenkin varmaan jännitän kieltä liikaa, koska yksittäiset ärrät tuottavat enemmän vaikeuksia kuin tuplat.

        Minullakin on käynyt mielessä rakenteellinen vika kielessä, mun kieli on ainakin leveähkö ja paksuhko, mutta en tiedä onko se nyt erityisen paksu kuitenkaan. Lisäksi olen huomannut pään asennolla olevan valtava merkitys ärrän helppouteen. Etukeno on paha, mutta vaikkapa sohvalla maatessa ja pään ollessa melko tavalla vaakatasossa se on kaikista helpointa. Ehkä ihan lievä takakeno helpottaa myös, mutta makuuasento taas ei sekään ole oikein hyvä.

        Älläkin tuottaa vaikeuksia, mutta sen suhteen olen jo luopunut toivosta. Jos ärrän oppisi kunnolla niin olisin tyytyväinen. Vituttaa ihmiset, jotka väittävät, ettei sillä ole mitään väliä, että osaako puhua. Kyllä sillä vain on, kuten näistäkin ketjuista on saatu lukea. Puhevialla on karmea sosiaalinen stigma ja se rampauttaa kantajansa elämää.


    • jokuvain87

      minullakin oli nuorempana joku kirjain suoraan sanoen hukassa mutta onneksi siihen löytyi apu, kun harjoitteli tarpeeksi. kyllä sitä vieläkin välistä löytyy, varsinkin jos jokin hermostuttaa mutta sitä elämä on. ei siinä mitään vikaa ole että jokain kirjainta ei osaa lausua oikein. jos joku yrittää ivata toista sen vuoksi, asian voi vain sivuuttaa tai antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. suomesta löytyy aina noita jotka yrittävät pilkata toisia ja se on minusta surullista. kokemusta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe