8 Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni.
Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta,
en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.
9 Näettekö: minkä olen ilmoittanut, se on tapahtunut,
ja nyt minä ilmoitan uutta
. Ennen kuin se taimelle ehtii, minä kerron sen teille.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.42.html
Jahve on minun nimeni.
18
161
Vastaukset
- Jehovah/1913
Vuoden 1913 väliaikainen käännös:
Jumalan nimi
esiintyy 2. Mooseksen kirjan 6:3:ssa muodossa Jehovah.Väärin on laittaa Jahve tai Jehova Raammattuun, kun ei ole mitään varmuutta nimen oikeellisuudesta. Sama kun joku laittaisi vaikka Veikko Leinosen nimeksi vekseli klenokas.
Ei ainakaan Uuteen Testamenttiin, koska missään alkuperisissä ei ole tuota JHVH nimeä- HERRA Nizzi
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Väärin on laittaa Jahve tai Jehova Raammattuun, kun ei ole mitään varmuutta nimen oikeellisuudesta. Sama kun joku laittaisi vaikka Veikko Leinosen nimeksi vekseli klenokas.
Ei ainakaan Uuteen Testamenttiin, koska missään alkuperisissä ei ole tuota JHVH nimeäSuuri merkitys
Jumalan nimen käytön leviämisessä oli uskonpuhdistuksella.
Esimerkiksi Martti Luther,
Jean Calvin ja Ulrich Zwingli perehtyivät tarkoin Raamattuun ja sen alkukieliin hepreaan, arameaan ja koinee- eli yleiskreikkaan ja tulivat näin tuntemaan hyvin Jumalan nimen.
Luther sanoi eräässä saarnassaan:
”Tämä nimi Jehova – – kuuluu yksinomaan Jumalalle.”
Kääntäessään Raamatun saksaksi Luther pitäytyi kuitenkin epäraamatullisessa perinteessä
ja käytti tekstissä Jumalan nimen sijasta arvonimiä ”Herra” ja ”Jumala”.
- JHVH =Jahve
Toinen Mooseksen kirja 3 luku
"Sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.' Se on ...
www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.3.html - Niin?
Mihin te tällä oikein pyritte? Ei tuo ole varmaan kenellekään uutta tietoa.
- Käännös
Suomen Ev.Luth. Kirkon Katekismus:
”Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville. (Jes. 42:8)”
”Kun Jumalan sanaa opetetaan puhtaasti ja selkeästi ja me Jumalan lapsina myös elämme sen mukaan. Auta meitä siihen, rakas taivaallinen Isä!
Mutta joka opettaa ja elää toisin kuin Jumalan sana opettaa, se häpäisee keskuudessamme Jumalan nimen. Varjele meitä siitä, taivaallinen Isä!”
(Lutherin Vähä katekismus)- Parempata
Joku toinen käännös on viereisessä ketjussa kirjoittanut että Lutherilla olisi yleisnimi Jumalana, mutta jos Lutherin uskontunnustuksessa on Jahve, on tässä suhteessa yllä oleva käännös oikeammassa.
- Käännös
Parempata kirjoitti:
Joku toinen käännös on viereisessä ketjussa kirjoittanut että Lutherilla olisi yleisnimi Jumalana, mutta jos Lutherin uskontunnustuksessa on Jahve, on tässä suhteessa yllä oleva käännös oikeammassa.
Netistäkin löytyy Katekismus hakusanalla.
- Totistus
Käännös kirjoitti:
Netistäkin löytyy Katekismus hakusanalla.
Lahkon ongelmista yksi on, että sen emolahkon perustaja Russell matki adventisteja muun ohessa siinä, että rupesi sanomaan Jeesusta enkeli Mikaeliksi.
Kun adventistit tajusivat erehdyksen ja luopuivat siitä, ovat seurassa edelleen yksitotisia totistajia (seuran päättäjät ovat sellaisia entisiä todistajia, jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menijöiksi) jotka vaativat todistajia edelleen todistamaan Jeesusta Mikaeliksi.
Tässä on yksi eroista Katekismuksen ja lahkon välillä. - Käännös
Totistus kirjoitti:
Lahkon ongelmista yksi on, että sen emolahkon perustaja Russell matki adventisteja muun ohessa siinä, että rupesi sanomaan Jeesusta enkeli Mikaeliksi.
Kun adventistit tajusivat erehdyksen ja luopuivat siitä, ovat seurassa edelleen yksitotisia totistajia (seuran päättäjät ovat sellaisia entisiä todistajia, jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menijöiksi) jotka vaativat todistajia edelleen todistamaan Jeesusta Mikaeliksi.
Tässä on yksi eroista Katekismuksen ja lahkon välillä."Tässä on yksi eroista Katekismuksen ja lahkon välillä."
Keskusteluketjun aloitukseen liittyen; Miten nyt Mikael? - Käännös
Totistus kirjoitti:
Tässä on yksi eroista Katekismuksen ja lahkon välillä.Ks. esim. mitä Katekismus sanoo (sitaatti) Mikaelista?!?
- Jahve Vanhin
Jahve ja Jeesus on kaksi eri-ikäistä persoonaa.
ei sovi kolminaisuusoppiin- Lantti lantista
Sakarja, 11:12 esittää Jumalan hinnan, eli tuon Iskariotin Juudaksen palkan, 30 hopeista rahhaa. Kuinka tässä muka voisi olla kysymys Mikaelista ?
- Käännös
"Jahve ja Jeesus on kaksi eri-ikäistä persoonaa."
Myös Pyhä Henki (ja Poika) ovat kolminaisuusopim mukaan "ikuisia".? - Voito määritellä?
Käännös kirjoitti:
"Jahve ja Jeesus on kaksi eri-ikäistä persoonaa."
Myös Pyhä Henki (ja Poika) ovat kolminaisuusopim mukaan "ikuisia".?Minkä ikäinen on Jeesus?
- Käännös
Voito määritellä? kirjoitti:
Minkä ikäinen on Jeesus?
Kolminaisuusopin mukaan.... "ikuinen"!
- Käänös
Nimimerkki ””Totistus” kirjoitti 10.11.2014 14:08
”Tässä on yksi eroista Katekismuksen ja lahkon välillä.”
Takremmin... siis mikä on ero? Jahve oli foinikialaisten kivijumala, jonka israelilaiset ottivat heimojumalakseen. Jerusalemin temppelissä palvoi Jahve kultti mielikuvitusjumalaansa josta tuli lopulta Raamattu eepoksen luojajumala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959