Olemme iloisia uuden elämän syntymästä. Puhumme siitä paljon ja odotamme sitä malttamattomasti. Kuoleman suhteen asia on toisin. Emme ole siitä iloisia, emme halua puhua siitä, emme myöskään halua sitä odottaa. Haluamme, että kuolema on kaikin tavoin piilossa näkyvistä ja ajatuksista.
Viisikymppiseksi olemme kuolemattomia. Kuusikymppisenä tajuamme kuolevamme joskus, mutta hyvin kaukaisessa tulevaisuudessa. Emme halua asiaa varsinaisesti ajatella. Suljemme asian pois ajatusmaailmastamme mielellämme. Useimmille meistä ilmeisesti kuolema tulee joskus aikanaan yllättäen, tavallaan puun takaa. Emme ole asiaan paneutuneet tai valmistautuneet. Ilmeisesti seitekymppisenä tai viimeistään kahdeksankymppisenä uskallamme asiaan suhtautua tulevana varmana tapahtumana. Uskallamme ottaa asian kohdaltamme käsittelyyn ja jopa suunnittelun kohteeksi. Ainakin voimme tehdä toivomuksia asian ja sen tapahtumatavan suhteen, mutta onko meillä oikeus päättää siitä aikanaan itse? Jos emme halua virua puolijuureksena sairaalasängyn pohjalla vuosikausia, niin onko meillä oikeus päättä siitä, ettemme aikanaan niin todellakaan tee, vaan päätämme kuolla? Entä kuinka tämän toiveemme sitten toteuttaisimme?
Onko ihmisellä oikeus päättää kuolemastaan?
83
243
Vastaukset
- pehmpappa
Mitä hölmöjä kyselet?
Itsemurha on murha. Ihmisten ei ole lupa tapaa itseään.
5. käsky on tainnut uhohtua aloituksen tekijältä ja Jumalan pelko, mikä on viisauden alku. - ...
Hohhoijaa
Taas näitä uskisprovoaloituksia. Liekö seurakuntavaalit innoittaneet kiihkoilijat taas kiimaan, yleensä vastaavaa tapahtuu joskus jouluna ja pääsiäisenä.
Vastaus. Tottakai on oikeus päättää kuolemastan. Syntymäänsä ei voi vaikuttaa itse mitenkään, elämänsä aikana usein vain rajallisesti, mutta kuolemastaan hän pystyy ehkä ainoan kerran elämänsä aikana tehdä päätökset itse. Pautsi, että just uskikset jne kahelit joittavat viedä senkin oikeuden, ohi ihmisen oman tahdon ja päätöksen.
=DW= - Nainen Ihanainen ♡♡
Kyllä saan päättää omasta kuolemastani.
Enkä ole ollenkaan noin metsässä oman kuolemani ymmärtämisessa kuin aloittaja sepittelee.
Hyväksyn kuolemani normaaliin elämän kiertokulkuun kuuluvana.
Tuomitsevien äkseeraavien muka kuolemanjälkeisestä elämästä tietävien kanssa en edes samaan paikkaan haluaisi, jos kuoleman jälkeistä elämää olisi. Joten tuo olisi hyvä keino välttää noiden tuomionpasuunoiden joukkoon joutuminen iankaikkisesti. - .Siilirouva
Ensinnäkin, aika yleistävä on kirjoituksesi. Oikein kymmenvuosittain olet karsinoinut ikäluokkien suhtautumisen kuolemaan. Me ihmiset olemme tuossakin asiassa yksilöitä, oma suhtautumisemme kuolemaan on erittäin henkilökohtaista ja riippuu siitä, kuinka paljon olemme joutuneet kuoleman kanssa elämämme aikana tekemisiin. Toiset enemmän ja toset vähemmän.
Minusta elämä on niin arvokas ja ainutlaatuinen asia että en usko että koskaan itse sitä itseltäni riistäisin tai antaisi kenellekkään lupaa minultasitä aktiivisesti riistää.
Vanhuksen ei vuodepotilaanakaan kuulu maata sairaalan sängyssä, nykypäivänä turhan kalliskin paikka ja vie paikan sairaalahoitoa tarvitsevalta.
Avainsana on tehostettu palveluasuminen, vuodepotilaallekin, jos kotihoito ei tule kyseeseen.- €--
Asia ei ole yksiselitteinen vaan henkilökohtainen, luulisin jaksamisesta on kysymys .
- .Siilimuori
€-- kirjoitti:
Asia ei ole yksiselitteinen vaan henkilökohtainen, luulisin jaksamisesta on kysymys .
Nimenommaan ja siksi ei juuri voida yleistää et viiskymppiset sitä ja toiset tätä.
- mun ajatus -
alotukseen,
omakantani on,
kyllä vanha ihminen, jos on vielä päätöskykyinen , on jo hyvin sairas ja väsyny, ja aavistaa että joutuu laitoshoitoon, eikä missänimessä halua joutua avuttomaan tilaan toisten pyöriteltäväksi,
ja on hyvin väsyny jo kaikkeen elämässä , ja on kypsä lähtemään useamman lääkärin todistaessa että asia on näin,
hänen pitää saada päättää milloin haluaa poistua keskuudestamme,
tiedän että päätös on h y v i n hyvin hyvin paljon rohkeutta vaativa ihmiselle itselleen, mutta jos hän on päätöksen tehny ja määrätietoisesti vaatii toimenpidettä päästä pois, suotakoon se hänelle, mutta hyvin asiantuntevasti , minkäänlaista kärsimystä ei pidä aiheuttaa ja kuoleman pitää olla täysin kivuton ja nopea,
näin ajattelen omalta kohdaltani,
olen ollu muutamissa suurissa leikkauksissa jtka on kestäneet useamman tunnin 3-4 tuntia, tiedän että lähtö on helppo ja kivuton jos saa ensilääkityksen syvään nukutukseen jos ei tarvi enää herätä,
tätä toivon omalle kohdalleni aikanaan,
jos en muuten satu äkki- kuolemaan kuten omat vanhempani kupsahtivat vain yks kaks lattialle ja siihen jäivät, kylläki kymmenvuoden välein ei siis yhtäaikaa,- .Siilimuori
Liekös tuo sitten tulevaisuden vanhuksen toive, siis tulla toisten tappamaksi. Minä olen jossain määrin ollut vanhustyössä kolmenkymmenen vuoden ajan ja YKSIKÄÄN vanhus tai hänen omaisensa ei ole toivonut tapetuksi tulemista.
- --------------------
.Siilimuori kirjoitti:
Liekös tuo sitten tulevaisuden vanhuksen toive, siis tulla toisten tappamaksi. Minä olen jossain määrin ollut vanhustyössä kolmenkymmenen vuoden ajan ja YKSIKÄÄN vanhus tai hänen omaisensa ei ole toivonut tapetuksi tulemista.
siiimuori
huomasitko ??? jos ihminen itse on päätöskykyinen ja sitä haluaa, siis viel tervejärkinen, mutta hyvin sairas ja väsyny ja jos ikäki on jo hyvin korkea,
huomaaa
------ei laitoshoidossa olevat enää ole päätöskykyisiä, eivätkä taatusti osaa edes haluta asiaa kohdalleen, siinä syy miksi et laitoksissa ole kohdannu yhtään kuolemaa haluavaa ihmistä,
huomaa myös,
kukaan omainen ei ikinä halua oman rakkaan omaisen kuolemaa, seki on hyvin totta,
omaisen kuolema on aina kauhistus lähiomaisilleen ja suuri suru vaikka kuolis vaikean sairauden murtamana,
---- tuossa ylempänä puhutiinki ihmisistä jotka vielä osaavat ajatella ja ovat vahvasti sitä mieltä, siis ovat vielä täysissä järjissään,
eivätkä halua peruuttaa päätöstään t o d i s t e t t a v a s t i , - .Siilimuori
-------------------- kirjoitti:
siiimuori
huomasitko ??? jos ihminen itse on päätöskykyinen ja sitä haluaa, siis viel tervejärkinen, mutta hyvin sairas ja väsyny ja jos ikäki on jo hyvin korkea,
huomaaa
------ei laitoshoidossa olevat enää ole päätöskykyisiä, eivätkä taatusti osaa edes haluta asiaa kohdalleen, siinä syy miksi et laitoksissa ole kohdannu yhtään kuolemaa haluavaa ihmistä,
huomaa myös,
kukaan omainen ei ikinä halua oman rakkaan omaisen kuolemaa, seki on hyvin totta,
omaisen kuolema on aina kauhistus lähiomaisilleen ja suuri suru vaikka kuolis vaikean sairauden murtamana,
---- tuossa ylempänä puhutiinki ihmisistä jotka vielä osaavat ajatella ja ovat vahvasti sitä mieltä, siis ovat vielä täysissä järjissään,
eivätkä halua peruuttaa päätöstään t o d i s t e t t a v a s t i ,No kyllä nämä minun kohtaamani vanhukset omaisineen ovat olleet täysin ruumiin ja sielun voimissa. Jos ei enää toinen niin toinen. Ei kaikki laitoshoidossa ole dementikkoja ja pitäisikö se tapetuksi tulemisen toivomus tulla jo ennen sinne laitokseen joutumista?
Niinniin. Jokainen päättäkön päivänsä jos itse niin haluaa, kukaanhan istä ei estä. Mutta miksi ihmeessä te olette niin innokkaasti kajoamaan toisten elämään ja sen lopettamiseen. Pitäkää huolta vain oman elämänne lopettamisesta.
- mimmimummi*
Vähän tuntuu suurelta tuo luku.....joka on kuitenkin rekisteröidyistä tiedoista peräisin.... että joka toinen päivä yli 65-vuotias päättää itse päivänsä....
Uskomattomalta tuntuu ....miksi näin on...- .Siilimuori
Se on vaan näin että sitäh'n ei ole kileetty ettetkö itse saisi itseäsi tappaa, senhän jokainen halutessaan voi tehdä. Mutta nyt onkin kyse siitä että tappaisit toisen tai tulisit toisen tappamaksi.
- mimmimummi*
.Siilimuori kirjoitti:
Se on vaan näin että sitäh'n ei ole kileetty ettetkö itse saisi itseäsi tappaa, senhän jokainen halutessaan voi tehdä. Mutta nyt onkin kyse siitä että tappaisit toisen tai tulisit toisen tappamaksi.
" Jos emme halua virua puolijuureksena sairaalasängyn pohjalla vuosikausia, niin onko meillä oikeus päättä siitä, ettemme aikanaan niin todellakaan tee, vaan päätämme kuolla? Entä kuinka tämän toiveemme sitten toteuttaisimme? "
Aloittajan tekstistä van tuli ajatuksiini... - .Siilimuori
mimmimummi* kirjoitti:
" Jos emme halua virua puolijuureksena sairaalasängyn pohjalla vuosikausia, niin onko meillä oikeus päättä siitä, ettemme aikanaan niin todellakaan tee, vaan päätämme kuolla? Entä kuinka tämän toiveemme sitten toteuttaisimme? "
Aloittajan tekstistä van tuli ajatuksiini...Erittäin rumasti kirjoitettu ihmisesti puolijuureksena. Ihmisellä kuitenkin on ihmisarvo niin kauan kuin henki pihisee. Ja kyllä nykypäivänä ei juureksena maata enää laitoksissa vuosikausia.
"Entä kuinka tämän toiveemme sitten toteuttaisimme? "
Laki potilaan oikeuksista ohjeistaa että potilasta (ja koksee myös vanhusta) on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja silloin kun hänen katsotaan olevan kykenemätön päättämään asioistaan, hänen omaistensa kanssa. Ei tuossa pitäisi olla mitän epäselvää. - eppu2
.Siilimuori kirjoitti:
Erittäin rumasti kirjoitettu ihmisesti puolijuureksena. Ihmisellä kuitenkin on ihmisarvo niin kauan kuin henki pihisee. Ja kyllä nykypäivänä ei juureksena maata enää laitoksissa vuosikausia.
"Entä kuinka tämän toiveemme sitten toteuttaisimme? "
Laki potilaan oikeuksista ohjeistaa että potilasta (ja koksee myös vanhusta) on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja silloin kun hänen katsotaan olevan kykenemätön päättämään asioistaan, hänen omaistensa kanssa. Ei tuossa pitäisi olla mitän epäselvää.Hoitotestamentissahan voi rajata hyödyttömät tehohoidot pois, mitä omaiset usein haluaa viimeiseen asti.
Paras tehdä kirjallisena juuri sen takia, ettei tule ristiriitoja, jos ei enää itse kykene sanomaan.
Ihminen on ihminen ensimmäisestä hengenvedosta viimeiseen asti. - .Siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Hoitotestamentissahan voi rajata hyödyttömät tehohoidot pois, mitä omaiset usein haluaa viimeiseen asti.
Paras tehdä kirjallisena juuri sen takia, ettei tule ristiriitoja, jos ei enää itse kykene sanomaan.
Ihminen on ihminen ensimmäisestä hengenvedosta viimeiseen asti.Juuri näin minäkin asian näkisin. Mutta ei lien kovin yksiselitteinen juttu. Minun äitini on noin kasikymppinen virkeä asialinen ilman kotiapuja selviävä naisihminen. Jottai kuluma vikaa polvissa yms ja samat jutut alkaa kiertää puheissa.
Otin hänen kanssaan kerran puheeksi et miten hän haluaisi itseään hoidettavan jos tu joku sydänkohtaus tai aivoinfarkti, haluaisiko tehohoitoja. Hän meni aivan lukkoon eikä osannut sanoa juuta eikä jaata. Ilmeisesti ei kauhean paljoan ollut tai edelleenkään ole asiaa pohtinut. Kun se ei ole ollut ajankohtaista.
Jatkoa Euthanasia-aloituksille:
Tammi- Helmi- Maalis- ... Lokakuu.
Vain teevee ja siili jaksavat enää, taas?
Noh, onhan se ihmis-oikeus.
Marttakuuta ei taida olla?
Akuutissa oli puutuvaa lonkkaa ja valuvaa verta.
Ei pidä sotkea Ebolaan.
Saati Kroko-tiilin-kyyneliin.
H.- ottaa osaa
Jaksathan sinäkin. Vaikka ei kiinnosta.
ottaa osaa kirjoitti:
Jaksathan sinäkin. Vaikka ei kiinnosta.
"ottaa osaa"
Minä sentään vaihdoin lonkkaa.
En siis ottanut osaa perus-jankutukseen.
H.- .Siilimuori
Mää jaksan aina, ihmisoikeus lempi-aihe, ja vanhojen maan rakentaneiden arvokas vanhuus, ei ole riippuvainen vuodenajasta. Niin kerta.
- tulee olemaan
Siinä meni nuoret ja vanhat saman lailla, ei tämä ole ainoastaan vanhojen asia kaikkein ikävintä kun tapahtuu nuorillakin
- Nainen Ihanainen ♡♡
Olen nyt vastahankaan, kun sen tyylin aloitin :D
Siis nythän on niin, ettei voi yleistää, että "Olemme iloisia uuden elämän syntymästä. Puhumme siitä paljon ja odotamme sitä malttamattomasti."
Hirveä homma kakarasta. Ja vuosikymmeniksi. Puhumattakaan vahinkoraskauksista.- .Siilmuori
Joo mutta siihenkin on jo tappokeinot olemassa: abortti.
Ikuisuuskysymys ainakin toistaiseksi, onko oikein ja kenen luvalla omasta elämästään päättää.
Keneltäs se lupa kysyttäisiin?
Ja missä vaiheessa?
Mikäli jostain kumman syystä tulisin siihen lopputulokseen, että nyt tämä show on nähty ja aika on mun mennä pois, niin mitä jos tekisin gallup-kyselyn.
Parikymmentä omaista ja muuten läheistä vastaisi omantuntonsa mukaan, saako Anceli tappaa itsensä.
Vaihtoehdot: kyllä, ehkä, ei.
Minkälainen olisi lopputulos, 19 vastaan 1 puolesta.
Tai toisinpäin.
Antaa ajan kulua ja seurataan kuinka isot pojat asian päättävät. Jos luvalliseksi tulee, löytyy kyllä henkilö joka lopetuspiikin antaa."Anceli"
Jos minulta kysytään niin laitan hanttiin.
Jos emme sitten yhdessä...
Yhdyn siis sinuun.
Isot pojat päättäkööt saako.
Meille jää sitten vain vaiva etsiä yhteiset piikkimme tai pillerimme.
Jos niin, otetaanks muutamat sienet ensin?
Ei suppiksia.
YH.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Jos minulta kysytään niin laitan hanttiin.
Jos emme sitten yhdessä...
Yhdyn siis sinuun.
Isot pojat päättäkööt saako.
Meille jää sitten vain vaiva etsiä yhteiset piikkimme tai pillerimme.
Jos niin, otetaanks muutamat sienet ensin?
Ei suppiksia.
YH.H.
Kiitos, puoltoääni sinulta, joka ilman muuta olet gallupissa mukana.
Kyllä me jotain keksitään, kun se aika tulee.
Ellei naapurin skitso ehdi ensin.
Otetaan vaan muutamat sienet, suppikset ovatkin jo toissasyksyisiä, teho on poissa. Hyvän kastikkeen niistä kyllä vielä saa.
YP.
- tätä vaadimme -
Nuorten enneaikainen kuolema on aina väärin, jokin on menny nuoren elämässä pahasti pieleen jo syntyessään, ehkä puuttuu jokin kemikaali aivoista,
jokaisen nuoren tulisi saada asiamukaista HYVÄÄ hoitoa masennukseen
sillä lääkkeet on jo keksitty, huomatkaa ON KEKSITTY JO
ne on vain kalliita,
JOTEN YHTEISKUNTA ON velvoitettava hoitamaan jokainen nuori ihminen asianmukaisesti elämänhaluiseksi , koska se on mahdollista jo nyt !"tätä vaadimme-"
Toivoa on.
Älä sure.
Euthanasia laillistuu kohta puoliin.
Siinä menee sitten vanhat ja nuoret.
Samalla itkulla hautaan.
Media-alan työttömyys-itsaritkin ovat lisääntymään päin.
Viran-omaisten pitäisi alkaa vaatia raskaisiin ajo-neuvoihin vahvemmat puskurit.
Ja sirpale-suojat.
Vaikeuksia tulee siinäkin olemaan.
Valtiolla ei enää ole varaa suojelu-töihin edes palo-kunnille ja Poliisille.
Miten siis työttömille psykologeille ja työttömille sosiaali-tantoille olisi?
H.
- ei hyvä
Lääkehoidolla ja tietämyksellä pidetään ihminen elossa hyvinkin pitkään vaikka muumiomaisessa tilassa, luonto ei tee enään tehtäväänsä vaan väkisin pitkitetytään elämää jolla ei ole mitään virkaa.
- .Siilimuori
No sanohan se ihmelääke millä ihmistä pidetään hengissä, onko keksijä ihan Nobelin saanut?
- €--
.Siilimuori kirjoitti:
No sanohan se ihmelääke millä ihmistä pidetään hengissä, onko keksijä ihan Nobelin saanut?
Kyllä, tätivainaa ei suostunu elämään letkujen varassa vaikka tiesi saavan lisä aikaa, merkitysetöntä aikaa, eikä kitunut vuosia sängyn pohjalla vaan kuoli pois piaan.
- .Siilimuori
€-- kirjoitti:
Kyllä, tätivainaa ei suostunu elämään letkujen varassa vaikka tiesi saavan lisä aikaa, merkitysetöntä aikaa, eikä kitunut vuosia sängyn pohjalla vaan kuoli pois piaan.
Tippa ei pidennä ihmisen elinaikaa kuin keksimäärin viisi vuorokautta jos kuolema on muutoin tullakseen. Kuitenkin nykyisin voidaan sopia vanhuksen läheisten tai vanhusten itsensä kanssa infuusiohoidon tarpeesta tai tarpeettomuudesta kun näyttää että tilanne on huono.
Minäkin olen suullisessa hoitotahdossani sanonut että jos on odotettavissa että jään kitumaan ja voidaan katsoa että elämänlaatuni tulisi olemaan huono, siinä tapauksessa ei mitään tippahoitoja tai hengityskoneita vaan arvokas saattohoito.
Mutta ei piikkiä kuten koiralle. - €--
.Siilimuori kirjoitti:
Tippa ei pidennä ihmisen elinaikaa kuin keksimäärin viisi vuorokautta jos kuolema on muutoin tullakseen. Kuitenkin nykyisin voidaan sopia vanhuksen läheisten tai vanhusten itsensä kanssa infuusiohoidon tarpeesta tai tarpeettomuudesta kun näyttää että tilanne on huono.
Minäkin olen suullisessa hoitotahdossani sanonut että jos on odotettavissa että jään kitumaan ja voidaan katsoa että elämänlaatuni tulisi olemaan huono, siinä tapauksessa ei mitään tippahoitoja tai hengityskoneita vaan arvokas saattohoito.
Mutta ei piikkiä kuten koiralle.Äitini eli laitoshoidossa 10 v. Pariviimeistä kuin vihannes, joten hoidolla on merkitys ei siinä mitä kun ihminen on inhimillinen nykyään on hoitomahdollisuus, toista oli ennen vanhaan.
Ps. En ole ammattilainen tässä mutta on näkemyksiä - .Siilimuori
€-- kirjoitti:
Äitini eli laitoshoidossa 10 v. Pariviimeistä kuin vihannes, joten hoidolla on merkitys ei siinä mitä kun ihminen on inhimillinen nykyään on hoitomahdollisuus, toista oli ennen vanhaan.
Ps. En ole ammattilainen tässä mutta on näkemyksiäNo ihmisillähän kuuluukin olla näkemyksiä, koska tämä asia koske meitä kaikkia ennemmin tai myöhemmin.
En tiedä onko tilanne hoivalaitoksissa jotenkin muuttunut, olettaisin että vahukset elävät pitempään terveempinä kuin aiemmin ja tällaiset kymmenen vuoden laitoshoitojaksot ainakaan siinä kunnossa että tarvitsee kahden hoitajan avun selvitäkseen päivittäisistä toiminnopisa ovat harvoinaistuneet. Joku vanhustyön asinatuntija sanoi et nykyisin vuodepotilasvaihe laitkosissa on keskimäärin 2-3 vuotta.
Hyvä hoito mahdollistaa sen että elää pidempään, mutta ei siinä mitään erityisä ihmelääkeitä ole, jolla sitä elämää pitkitetään.
Saako kysyä. Oisitko toivonut että äidillesi olisi annettu kuolinpiikki? Sinä aikana kun hän oli "vihannes"? - €ero
.Siilimuori kirjoitti:
No ihmisillähän kuuluukin olla näkemyksiä, koska tämä asia koske meitä kaikkia ennemmin tai myöhemmin.
En tiedä onko tilanne hoivalaitoksissa jotenkin muuttunut, olettaisin että vahukset elävät pitempään terveempinä kuin aiemmin ja tällaiset kymmenen vuoden laitoshoitojaksot ainakaan siinä kunnossa että tarvitsee kahden hoitajan avun selvitäkseen päivittäisistä toiminnopisa ovat harvoinaistuneet. Joku vanhustyön asinatuntija sanoi et nykyisin vuodepotilasvaihe laitkosissa on keskimäärin 2-3 vuotta.
Hyvä hoito mahdollistaa sen että elää pidempään, mutta ei siinä mitään erityisä ihmelääkeitä ole, jolla sitä elämää pitkitetään.
Saako kysyä. Oisitko toivonut että äidillesi olisi annettu kuolinpiikki? Sinä aikana kun hän oli "vihannes"?Kuka tässä piikkejä älä höpsi, kyllä sisarusten kanssa oltii sitä mieltä että voutas pois kun hän varmaan tiesi itse tilanteesa ei tälle voinu mitään. Ennen sairastumistaan(82 v.) oli täysin terve, sattui aivoverenvuoto ja halvaantuminen jne.
- .Siilimuori
€ero kirjoitti:
Kuka tässä piikkejä älä höpsi, kyllä sisarusten kanssa oltii sitä mieltä että voutas pois kun hän varmaan tiesi itse tilanteesa ei tälle voinu mitään. Ennen sairastumistaan(82 v.) oli täysin terve, sattui aivoverenvuoto ja halvaantuminen jne.
No tämä ketjuhan käsittelee tätä aihetta, aktiivista eutanasiaa :). Nappi ohtaan ja nahka pois :).
Onhan se raskasta katsoa kun rakas ihminen pikku hiljaa hiipuu pois, tajunnantaso laskee ja tulee sekavuutta, ei enää tunne ja tavallaan menetys on jo siinä vaiheessa omaisille kun hän siinä tilassa on vielä elossa kuitenkin. Monetkin sanoo että kun pääsisi jo pois, kärsimästä. Silloin kuitenkin on ehdottoman tärkeää se luottamus hoitopaikkaan ja sen henkilökuntaan et saadaan se tunne että vanhus saa hyvän hoidon loppuun asti. - €--
.Siilimuori kirjoitti:
No tämä ketjuhan käsittelee tätä aihetta, aktiivista eutanasiaa :). Nappi ohtaan ja nahka pois :).
Onhan se raskasta katsoa kun rakas ihminen pikku hiljaa hiipuu pois, tajunnantaso laskee ja tulee sekavuutta, ei enää tunne ja tavallaan menetys on jo siinä vaiheessa omaisille kun hän siinä tilassa on vielä elossa kuitenkin. Monetkin sanoo että kun pääsisi jo pois, kärsimästä. Silloin kuitenkin on ehdottoman tärkeää se luottamus hoitopaikkaan ja sen henkilökuntaan et saadaan se tunne että vanhus saa hyvän hoidon loppuun asti.Hyvin asiallista oli hoito, pesuaikaan satuin parikertaa kyllä siinä pestävä tunsi tulleensa pestyksi. Hoitajat oli aina avuliata mitä tarvis että hyvin suomessa hoidettu tämä puoli.
- .Siilimuori
€-- kirjoitti:
Hyvin asiallista oli hoito, pesuaikaan satuin parikertaa kyllä siinä pestävä tunsi tulleensa pestyksi. Hoitajat oli aina avuliata mitä tarvis että hyvin suomessa hoidettu tämä puoli.
Onhan se näin että Suomessa vanhustenhoito on vielä hyvin, noin niin kuin pääpiirteittäin. Minulla nuo ajat on vielä edessäpäin, siis omien ikäihmisteni kohdalla. Toinen 85 ja toine 78, omassa kodissaan ilman apuja vielä asuvat. Olen houlutellut että tulisivta lähemmäksi asumaan kun joka tapauksessa lähtö vanhasta talosta tulee, vielä tämän talven aikovat asua tuossa. Kuitenkin ovat sen verran hoitotahtoa tehneet että haluavat meitsin olevan meista seittemästä se joka asioitaan hoitaa kun he itse eivät siihen enää kykene. Siis isäpuolikin.
- lisää masennusta
aika paljonhan yli 65v juo nykyisin ja se ei ole hyvä juttu
- Töhtöri
hunksz kirjoitti:
"lisää masennusta"
Niin, eikä asumus-eroistakaan enää kohuta kuten ennen.
H.Älä masenna, käy pesemässä kätesi ja suusi saippualla
Töhtöri kirjoitti:
Älä masenna, käy pesemässä kätesi ja suusi saippualla
"Töhtöri"
"Euthanasia on päivän puheen-aihe.
Kyllä se sopii hyvin myös asumus-erojen aiheeksi.
Toinen harvinaistaa toista."
Ja onhan täällä muutakin aloitusta masennuksista.
Masennuksilla on se paha puoli, että muistuttavat niin paljon toisiaan.
Tuleepa mieleeni tarina nuoruudestani.
Yksi tytteli ilahtui niin paljon bänästään että meni hysteeriseksi.
Alkoi itkeä vielä hysteerisemmin, vaikeroiden kaipuustaan, jonka itse oli
aiheuttanut.
Valtion piti kutsua sossun-täti apuun.
Silloin siihen oli vielä varaa.
Kun tytteli toipui, tuli hänestä Diakonissa Afrikkaan.
Kuoli siellä nauru-tautiin kolmen lapsen äitinä.
Luultavasti asunsa ei suojannut tarpeeksi.
H.- Töhtöri
hunksz kirjoitti:
"Töhtöri"
"Euthanasia on päivän puheen-aihe.
Kyllä se sopii hyvin myös asumus-erojen aiheeksi.
Toinen harvinaistaa toista."
Ja onhan täällä muutakin aloitusta masennuksista.
Masennuksilla on se paha puoli, että muistuttavat niin paljon toisiaan.
Tuleepa mieleeni tarina nuoruudestani.
Yksi tytteli ilahtui niin paljon bänästään että meni hysteeriseksi.
Alkoi itkeä vielä hysteerisemmin, vaikeroiden kaipuustaan, jonka itse oli
aiheuttanut.
Valtion piti kutsua sossun-täti apuun.
Silloin siihen oli vielä varaa.
Kun tytteli toipui, tuli hänestä Diakonissa Afrikkaan.
Kuoli siellä nauru-tautiin kolmen lapsen äitinä.
Luultavasti asunsa ei suojannut tarpeeksi.
H.Ikävä kohtalo kuolla katketakseen hymy huulilla, mikä lie monelta hymy hyytyy vaikka ei kuolisikaan. Palstalla ollaan kiinnostuneita mielialoista avioeroista tai mennään avioon Gambialais hulttion kans
- Pirre*
Tottakai on, mutta se ei ole oikein jälkeen jääviä ajatellen, ja yleensähän kyseessä on masennuksen seurauksena tehty itsemurha, välitetään lähimmäisistämme ja hoidetaan masennus pois.
- jkjk677676676767
Pointti onkin se että kuinka kauan pidetään esim. tiputuksessa, jos ei vanhus enää syö, kuinka kauan pumpataan antibiootteja suoneen tulehdustaudeissa ja annetaan tiputuksen kauttaa tarvittavia lääkkeitä, että pysyy hengissä, sehän on helppoa pitää ihminen hengissä ties kuinka kauan.
"jkjk677676676767"
Eikö ruoka enää maita?
Tekeekö nälkä kiukkuiseksi?
Vanhuuden pelot ovat alkaneet vaivaamaan?
Alahan muistelemaan että tippa ei tapa.
Ämpärillinen tippoja on kuin Euthanasia konsanaan.
H.- .Siilimuori
Näistä asioita tehdään henkilökohtainen päätös kunkin vanhuksen kohdalla kun asia on ajankohtainen. Toisaalta kuinka monella hoivatasoisilla vanhuksilla kuvittelet infuusion olevan hoivalaitoksissa. Syövät mitä syövät ja tyydytään siihen.
Tiputuksen kautta annettavat lääkkeet eivät pidä hengissä kun on aika lähteä, päinvastoin kun elimistön toiminta loppuu, lääkkeillä ei ole toivottua vaikutusta, päinvastoin. - Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
Näistä asioita tehdään henkilökohtainen päätös kunkin vanhuksen kohdalla kun asia on ajankohtainen. Toisaalta kuinka monella hoivatasoisilla vanhuksilla kuvittelet infuusion olevan hoivalaitoksissa. Syövät mitä syövät ja tyydytään siihen.
Tiputuksen kautta annettavat lääkkeet eivät pidä hengissä kun on aika lähteä, päinvastoin kun elimistön toiminta loppuu, lääkkeillä ei ole toivottua vaikutusta, päinvastoin.Passiivinen eutanasia on ollut Suomen sairaaloissa yleinen käytäntö jo pitkään. Siitä vaan ei puhuta eutanasia nimellä, kun se kuulostaa pahalta.
"tehdään henkilökohtainen päätös kunkin vanhuksen kohdalla",
Painostetaan keskussairaalatasolla vanhuksen lapsia vanhuksen selän takana elvyttämättäjättämisluvan antamaan, vaikka vanhus on itse siihen päätökseen kykenevä. - Viaton sivullinen
Nainen Ihanainen ♡♡ kirjoitti:
Passiivinen eutanasia on ollut Suomen sairaaloissa yleinen käytäntö jo pitkään. Siitä vaan ei puhuta eutanasia nimellä, kun se kuulostaa pahalta.
Painostetaan keskussairaalatasolla vanhuksen lapsia vanhuksen selän takana elvyttämättäjättämisluvan antamaan, vaikka vanhus on itse siihen päätökseen kykenevä."Nainen ihan...."
Kyllä näin on. Päättävät ettei enää jatketa, sehän on jo sitä, kivut vaan pois... - .Siilimuori
Passiivinen eutanasia on ollut Suomen sairaaloissa yleinen käytäntö jo pitkään. Siitä vaan ei puhuta eutanasia nimellä, kun se kuulostaa pahalta.
Painostetaan keskussairaalatasolla vanhuksen lapsia vanhuksen selän takana elvyttämättäjättämisluvan antamaan, vaikka vanhus on itse siihen päätökseen kykenevä.Aijaa, ei ole kyllä tullut vastaan etä vanhuksen selän takana olisi vehkeilty päätöksiä jos vanhus itse kykenee asian päättämään. Ettei taas ois noita ihmejuttuja joita maallikoiden keskuudessa kiertää aiheesta terveydenhuoltohenkilöstön halu aktiivisesti haluta pahaa hoidettavalle?
Monesti asia keskustellaan sekä omaisten että vanhuksen kanssa yhdessä. Josku kuitenkin lääkärilä on valta lääketieteellisiin syihin vedoten (mm. vaikeat perussairaudet ja odotettavissa oleva elvytyksen tulos)s tehdä ko päätös kuulematta vanhusta tai omaisia.
Nykyisin kun lääketiede on kehittynyt kovin pitkälle, jotenkin on unohtunut se että elämä päättyy kuolemaan. ja tämän ajatuksen läsnäolo on luonnollista vanhan ihmisen kohdalla. Eikö vanhuuteen saa enää kuolla vaan pitääkö kaikkien lähteä täältä elvytyksen kautta? Yhtä kammottava ajatus kuin se että aktiivisesti lopetettaisiin elämä. - .Siilimuori
Viaton sivullinen kirjoitti:
"Nainen ihan...."
Kyllä näin on. Päättävät ettei enää jatketa, sehän on jo sitä, kivut vaan pois...Elvyttämättäjättämispäätös ei tarkoita sitä että kivut vaan pois vaan kaikki muu hoit annetaan, mutta jos sydän pysähtyy, sitä ei enää yritetä sähköllä käynistää.
- Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
Elvyttämättäjättämispäätös ei tarkoita sitä että kivut vaan pois vaan kaikki muu hoit annetaan, mutta jos sydän pysähtyy, sitä ei enää yritetä sähköllä käynistää.
".Siilimuori"
Tiedän kyllä. mitä elvyttämättäjättämispäätös tarkoittaa.
Jos vanhus on lähetetty keskussairaalaan, niin siellä yrittävät napata äkkiä meiltä - ja on tiedossani muitakin samanlaisia tapauksia - vanhuksen lapsilta elvyttämättäjättämispäätöksen.
Sen jälkeen ei enää lähetetty terveyskeskuksen vuodeosastolta keskussairaalaan, olivat vissiin sopineet niin - ketkä siitä ei ole tietoa meillä omaisilla. Kysymättä tai juttelematta sanaakaan meidän lasten kanssa lopeteltiin hoitoja. Kivun lievitystä annettiin entanyylilaastarilla muttei ollut riittävää - kovia kipuja oli ajoittain.
Eipä sillä eikä sen puoleen aivan oikeita päätöksiä.
Mutta passiivista eutanasiaa ovat kuitenkin.
Eikä käytännössä omaisten kanssa yhdessä päätetä vaan kyllä ne passiivisen eutanasian päätökset pystytään tekemään ilman omaisia. - Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
Aijaa, ei ole kyllä tullut vastaan etä vanhuksen selän takana olisi vehkeilty päätöksiä jos vanhus itse kykenee asian päättämään. Ettei taas ois noita ihmejuttuja joita maallikoiden keskuudessa kiertää aiheesta terveydenhuoltohenkilöstön halu aktiivisesti haluta pahaa hoidettavalle?
Monesti asia keskustellaan sekä omaisten että vanhuksen kanssa yhdessä. Josku kuitenkin lääkärilä on valta lääketieteellisiin syihin vedoten (mm. vaikeat perussairaudet ja odotettavissa oleva elvytyksen tulos)s tehdä ko päätös kuulematta vanhusta tai omaisia.
Nykyisin kun lääketiede on kehittynyt kovin pitkälle, jotenkin on unohtunut se että elämä päättyy kuolemaan. ja tämän ajatuksen läsnäolo on luonnollista vanhan ihmisen kohdalla. Eikö vanhuuteen saa enää kuolla vaan pitääkö kaikkien lähteä täältä elvytyksen kautta? Yhtä kammottava ajatus kuin se että aktiivisesti lopetettaisiin elämä.".Siilimuori"
"Ettei taas ois noita ihmejuttuja joita maallikoiden keskuudessa kiertää aiheesta"
Ei ole. Olen itse kokenut tämän. Jopa kaksi kertaa minulta oikein napakasti tivattiin - keskussairaalan hoitaja sitä kysyi ja tuohtui, kun en suostunut.
Ei sillä eikä sen puoleen, että varmasti olisi ollutkin oikea päätös olla elvyttämättä haurasta vanhaa ihmistä. Mutta oman vanhempani kohdalla, en voi sitä päätöstä tehdä.
Lääkärit sen tehkööt, heillä on siihen ammattitaitoa ja kokemusta, lääkärinvalansa mielessä pitäen.
Se on veteen piirretty viiva aktiivisen ja passiivisen eutanasian välillä. - .Siilimuori
".Siilimuori"
Tiedän kyllä. mitä elvyttämättäjättämispäätös tarkoittaa.
Jos vanhus on lähetetty keskussairaalaan, niin siellä yrittävät napata äkkiä meiltä - ja on tiedossani muitakin samanlaisia tapauksia - vanhuksen lapsilta elvyttämättäjättämispäätöksen.
Sen jälkeen ei enää lähetetty terveyskeskuksen vuodeosastolta keskussairaalaan, olivat vissiin sopineet niin - ketkä siitä ei ole tietoa meillä omaisilla. Kysymättä tai juttelematta sanaakaan meidän lasten kanssa lopeteltiin hoitoja. Kivun lievitystä annettiin entanyylilaastarilla muttei ollut riittävää - kovia kipuja oli ajoittain.
Eipä sillä eikä sen puoleen aivan oikeita päätöksiä.
Mutta passiivista eutanasiaa ovat kuitenkin.
Eikä käytännössä omaisten kanssa yhdessä päätetä vaan kyllä ne passiivisen eutanasian päätökset pystytään tekemään ilman omaisia.Vanhuksen hoito voidaan pääsääntöisesti toteuttaa terveyskeskuksen vuodeosastolla ja jopa omassa hoivalaitoksessa jos siellä on riittävä määrä riittävän koulutettua henkilökuntaa lääkitystä toteuttamaan. Lisäksi monessa paikoin elvyttämättäjättämispäätöksistä tehdään siinä vaiheessa kun vanhus joutuu/pääsee hoivatasoiseen hoitopaikkaan. En tied missä päin asustelet mut meillä tääläpäin on sellainen käytäntö.
On paljon vanhuksia, joiden omaiset eivät ole lainkaan kiinnostuntieta, mitä vanhuksile hoivalaitoksissa kuuluu, mikä on lääkitys tai mitä lääkemuutoksia on tehty. Kun olet yhteydessä hoitopaikaan tavalla tai toisella, kannattaa aina kysäistä tästäkin puolesta, onko lääkemutoksia tehty, mitä ja milloin ja miksi. Jos havaitsit että vanhuksesi on kipeä kipulaastarista huolimatta, otitko puheeksi kivunhoidon hoitopaikassa? Laastari ei estä antamasta muita kipulääkkeitä ja siinä laastarin vahvuuden nostovaiheessa antamasta rinnalla kipulääkkeitä läpilyöntikipuun.
"Joskus kuitenkin lääkärilä on valta lääketieteellisiin syihin vedoten (mm. vaikeat perussairaudet ja odotettavissa oleva elvytyksen tulos)s tehdä ko päätös kuulematta vanhusta tai omaisia."
Näinhän se käytännössä menee kuten tuolla alempana aiemmin kirjoitinkin. - .Siilimuori
".Siilimuori"
"Ettei taas ois noita ihmejuttuja joita maallikoiden keskuudessa kiertää aiheesta"
Ei ole. Olen itse kokenut tämän. Jopa kaksi kertaa minulta oikein napakasti tivattiin - keskussairaalan hoitaja sitä kysyi ja tuohtui, kun en suostunut.
Ei sillä eikä sen puoleen, että varmasti olisi ollutkin oikea päätös olla elvyttämättä haurasta vanhaa ihmistä. Mutta oman vanhempani kohdalla, en voi sitä päätöstä tehdä.
Lääkärit sen tehkööt, heillä on siihen ammattitaitoa ja kokemusta, lääkärinvalansa mielessä pitäen.
Se on veteen piirretty viiva aktiivisen ja passiivisen eutanasian välillä.En ole missään ikinä nähnyt että omaiset olisivat tehneet elyttämättäjättämispäätöksen, sen tekee aina lääkäri. Ei edes hoitajalla ole ainakaan täällä meiläpäin sitä tehdä. Lääkäri keskustelee asiasta joko vanhuksen itsensä tai omaisen kanssa. Ja jos hoitaja on "tuohtunut" tällaisesta asiasta, lienee aiheellista kysyä, oliko ammattitaito kohdillaan?
- .Siilimuori
.Siilimuori kirjoitti:
En ole missään ikinä nähnyt että omaiset olisivat tehneet elyttämättäjättämispäätöksen, sen tekee aina lääkäri. Ei edes hoitajalla ole ainakaan täällä meiläpäin sitä tehdä. Lääkäri keskustelee asiasta joko vanhuksen itsensä tai omaisen kanssa. Ja jos hoitaja on "tuohtunut" tällaisesta asiasta, lienee aiheellista kysyä, oliko ammattitaito kohdillaan?
siis hoitajalla ei ole oikeus sitä tehdä..........
- Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
Vanhuksen hoito voidaan pääsääntöisesti toteuttaa terveyskeskuksen vuodeosastolla ja jopa omassa hoivalaitoksessa jos siellä on riittävä määrä riittävän koulutettua henkilökuntaa lääkitystä toteuttamaan. Lisäksi monessa paikoin elvyttämättäjättämispäätöksistä tehdään siinä vaiheessa kun vanhus joutuu/pääsee hoivatasoiseen hoitopaikkaan. En tied missä päin asustelet mut meillä tääläpäin on sellainen käytäntö.
On paljon vanhuksia, joiden omaiset eivät ole lainkaan kiinnostuntieta, mitä vanhuksile hoivalaitoksissa kuuluu, mikä on lääkitys tai mitä lääkemuutoksia on tehty. Kun olet yhteydessä hoitopaikaan tavalla tai toisella, kannattaa aina kysäistä tästäkin puolesta, onko lääkemutoksia tehty, mitä ja milloin ja miksi. Jos havaitsit että vanhuksesi on kipeä kipulaastarista huolimatta, otitko puheeksi kivunhoidon hoitopaikassa? Laastari ei estä antamasta muita kipulääkkeitä ja siinä laastarin vahvuuden nostovaiheessa antamasta rinnalla kipulääkkeitä läpilyöntikipuun.
"Joskus kuitenkin lääkärilä on valta lääketieteellisiin syihin vedoten (mm. vaikeat perussairaudet ja odotettavissa oleva elvytyksen tulos)s tehdä ko päätös kuulematta vanhusta tai omaisia."
Näinhän se käytännössä menee kuten tuolla alempana aiemmin kirjoitinkin."Siilimuori"
"Vanhuksen hoito voidaan pääsääntöisesti toteuttaa terveyskeskuksen vuodeosastolla ja jopa omassa hoivalaitoksessa jos siellä on riittävä määrä riittävän koulutettua henkilökuntaa lääkitystä toteuttamaan"
Kyllä vaan, ja näin. Lääkityksen anto onnistui.
Mutta sitten tuli vaihe, ettei enää laitettu keskussairaalaan, vaikka tulehdusarvot olivat huikeat ja vointi kaikinpuolin romahti. Oli jossain päätetty niin.
Vaikka pidin noita päätöksiä oikeina ja meillä oli erittäin hyvät suhteet paikallisen terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan kanssa. Hyviä päätöksiä olla retuuttamatta vanhusta vaikeista hoidoista toiseen ja sallia vanhan kauniisti kuolla.
On tuo silti passiivista eutanasiaa, kun ei tehdä kaikkea, mitä lääketieteen keinoin voitaisiin. - .Siilimuori
"Siilimuori"
"Vanhuksen hoito voidaan pääsääntöisesti toteuttaa terveyskeskuksen vuodeosastolla ja jopa omassa hoivalaitoksessa jos siellä on riittävä määrä riittävän koulutettua henkilökuntaa lääkitystä toteuttamaan"
Kyllä vaan, ja näin. Lääkityksen anto onnistui.
Mutta sitten tuli vaihe, ettei enää laitettu keskussairaalaan, vaikka tulehdusarvot olivat huikeat ja vointi kaikinpuolin romahti. Oli jossain päätetty niin.
Vaikka pidin noita päätöksiä oikeina ja meillä oli erittäin hyvät suhteet paikallisen terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan kanssa. Hyviä päätöksiä olla retuuttamatta vanhusta vaikeista hoidoista toiseen ja sallia vanhan kauniisti kuolla.
On tuo silti passiivista eutanasiaa, kun ei tehdä kaikkea, mitä lääketieteen keinoin voitaisiin.Uteliaisuudesta kysyn: mitä sellaista hoitoa olisit hänelle toivonut annettavan, mikä olisi ollut mahdollista vain keskussairaalassa?
- Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
siis hoitajalla ei ole oikeus sitä tehdä..........
"Siilimuori"
"En ole missään ikinä nähnyt että omaiset olisivat tehneet elyttämättäjättämispäätöksen"
Kyllä minä tiedän tapauksen, jossa tultiin sairaalassa olevilta omaisilta juuri hengen ollessa lähdöss ilman elvyttämistä kysymään lupaa olla elyttämättä. Eivät suostuneet ja potilas selvisi elämään monta vuotta, jopa kotonaan.
Minulta sitä lupaa vaadittiin etukäteen keskussairaalan hoitajan toimesta napakasti, vaikka vanhempani oli silloin terävä ja ymmärtävä niin hänelle ei asiasta edes mainittu. - .Siilirouva
"Siilimuori"
"En ole missään ikinä nähnyt että omaiset olisivat tehneet elyttämättäjättämispäätöksen"
Kyllä minä tiedän tapauksen, jossa tultiin sairaalassa olevilta omaisilta juuri hengen ollessa lähdöss ilman elvyttämistä kysymään lupaa olla elyttämättä. Eivät suostuneet ja potilas selvisi elämään monta vuotta, jopa kotonaan.
Minulta sitä lupaa vaadittiin etukäteen keskussairaalan hoitajan toimesta napakasti, vaikka vanhempani oli silloin terävä ja ymmärtävä niin hänelle ei asiasta edes mainittu.Kuten aiemmin kirjoitin, asiasta pyritiään aina keskustelemaan omaisten ta jos se on mahdollista vanhuksen itsensä kanssa. Mieluiten siinä vaiheessa kun asia ei vielä ole ajankohtainen. Monisairaan vanhuksen kyseessä ollen on aina riski että hän elvytyksen jälkeen (jos ylipäätään elvytyksestä selviää hengissä) jää todella huonokuntoiseksi.
Tuossa kuvaamassasi tilanteessa taisi käydä niin että lääkäri oli sitä mieltä että ei lähdettäisi elvytykseen, mutta ei sukatanut toimia vastoin omaisten tahtoa. Ei ole helppo asia päättää tuollaista asiaa ja yhä vieläkin elvytykseen mennään omaisten toiveesta vaikka lopputulos on selvä. Omaisille kai jää tuolloin tunne että vanhuksen eteen on kaikki tehty.
Sinulta ei lupaa kysytty vaan sinun kantaasi elvyttämättäjättämispäätökseen.
Elvyttämättäjättämispäätös kirjataan aina vanhuksen sairaskertomuksee ja sieltä pitäisi löytyä myös persutelut miksi tällaiseen päätökseen on päädytty ja kuka lääkäri päätöksen on tehnyt. . Koskaan siellä ei päätöksen tekijänä lue esim Siilirouva :). - Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn: mitä sellaista hoitoa olisit hänelle toivonut annettavan, mikä olisi ollut mahdollista vain keskussairaalassa?
".Siilimuori"
"Uteliaisuudesta kysyn: mitä sellaista hoitoa olisit hänelle toivonut annettavan, mikä olisi ollut mahdollista vain keskussairaalassa?"
Ei ole valittamista. Aivan oikea päätös oli lopettaa keskussairaalaan pillit soiden vieminen, kun oli monia vaivoja. Vanhemmallani oli divertikkeleitä tosi paljon ja ne tulehtuivat. Muutaman kerran hänen henkensä pelastettiin keskussairaalassa ja se oli hyvä. - Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilirouva kirjoitti:
Kuten aiemmin kirjoitin, asiasta pyritiään aina keskustelemaan omaisten ta jos se on mahdollista vanhuksen itsensä kanssa. Mieluiten siinä vaiheessa kun asia ei vielä ole ajankohtainen. Monisairaan vanhuksen kyseessä ollen on aina riski että hän elvytyksen jälkeen (jos ylipäätään elvytyksestä selviää hengissä) jää todella huonokuntoiseksi.
Tuossa kuvaamassasi tilanteessa taisi käydä niin että lääkäri oli sitä mieltä että ei lähdettäisi elvytykseen, mutta ei sukatanut toimia vastoin omaisten tahtoa. Ei ole helppo asia päättää tuollaista asiaa ja yhä vieläkin elvytykseen mennään omaisten toiveesta vaikka lopputulos on selvä. Omaisille kai jää tuolloin tunne että vanhuksen eteen on kaikki tehty.
Sinulta ei lupaa kysytty vaan sinun kantaasi elvyttämättäjättämispäätökseen.
Elvyttämättäjättämispäätös kirjataan aina vanhuksen sairaskertomuksee ja sieltä pitäisi löytyä myös persutelut miksi tällaiseen päätökseen on päädytty ja kuka lääkäri päätöksen on tehnyt. . Koskaan siellä ei päätöksen tekijänä lue esim Siilirouva :)."Siilirouva"
"Sinulta ei lupaa kysytty vaan sinun kantaasi elvyttämättäjättämispäätökseen."
"persutelut miksi tällaiseen päätökseen on päädytty ja kuka lääkäri päätöksen on tehnyt. "
Menee saivarteluksi :P
Juristien tapaista sanojen veivaamista. Ja juristit ovat just se ammattikunta, joita lääkärit haluavat välttää tapaamasta vaatimalla omaisilta elvyttämättäjättämissuostumuksen.
Jos omaiset tuon antavat, he eivät voi haastaa lääkäriä oikeuteen elvyttämättäjättämisestä.
Jos omaiset eivät tuota anna, he voivat haastaa lääkärin oikeuteen elvyttämättäjättämisestä.
Rlvyttämättäjättämiseen täytyy olla lääketieteelliset perusteet. - Nainen Ihanainen ♡♡
"Siilirouva"
"persutelut miksi tällaiseen päätökseen on päädytty ja kuka lääkäri päätöksen on tehnyt. "
Juristien tapaista sanojen veivaamista. Ja juristit ovat just se ammattikunta, joita lääkärit haluavat välttää tapaamasta vaatimalla omaisilta elvyttämättäjättämissuostumuksen.
Jos omaiset tuon antavat, he eivät voi haastaa lääkäriä oikeuteen elvyttämättäjättämisestä.
Jos omaiset eivät tuota anna, he voivat haastaa lääkärin oikeuteen elvyttämättäjättämisestä.
Rlvyttämättäjättämiseen täytyy olla lääketieteelliset perusteet.korjaus
Elvyttämättäjättämiseen täytyy olla lääketieteelliset perusteet. - .Siilimuori
".Siilimuori"
"Uteliaisuudesta kysyn: mitä sellaista hoitoa olisit hänelle toivonut annettavan, mikä olisi ollut mahdollista vain keskussairaalassa?"
Ei ole valittamista. Aivan oikea päätös oli lopettaa keskussairaalaan pillit soiden vieminen, kun oli monia vaivoja. Vanhemmallani oli divertikkeleitä tosi paljon ja ne tulehtuivat. Muutaman kerran hänen henkensä pelastettiin keskussairaalassa ja se oli hyvä.Vanhuksen tulehdukset kuten muidenkin, hoidetaan antibiooteilla, joiden antaminen onnistuu siellä terveyskeskuksen vuodeosastolla. Ankara tulehdus vie vanhuksen heikkoon kuntoon, mutta jos antibiootti puree, vointi usein alkaa kohentua, tai jos on aika lähteä, sitten ei. Keskussairaalan seinätkään tätä asiaa eivät muuksi muuta.
Riittävä neseytys, hyvä perushoito. Noilla keinoin kai ne keskussairaalassakin hoitaa. - Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilimuori kirjoitti:
Vanhuksen tulehdukset kuten muidenkin, hoidetaan antibiooteilla, joiden antaminen onnistuu siellä terveyskeskuksen vuodeosastolla. Ankara tulehdus vie vanhuksen heikkoon kuntoon, mutta jos antibiootti puree, vointi usein alkaa kohentua, tai jos on aika lähteä, sitten ei. Keskussairaalan seinätkään tätä asiaa eivät muuksi muuta.
Riittävä neseytys, hyvä perushoito. Noilla keinoin kai ne keskussairaalassakin hoitaa.".Siilimuori"
Kovinpa oot piikit pystyssä ja kaikkitietävä.
Kumma, kun siellä terveyskeskuksessa oli sairaanhoitajat niin tyhmiä, että lähettivät pillit soiden keskussairaalan teholle.
Siis ne vuoti verta ne divertikkelit, niin että ois kuiviin vuotant.
Tulehdusarvot pilvissä. - .Siilimuori
"Siilirouva"
Rlvyttämättäjättämiseen täytyy olla lääketieteelliset perusteet.Lääkärillä on oman ammattinsa perusteella oikeus tehdä elvyttämättäjättämispäätös, jonka kuuluu perustua lääketieteellisiin syihin ja potilaan ennusteeseen. Nuoret kokemattomat lääkärit tätä vielä arkailevat käyttää, kokeneemmat enemmänkin.
Jos iäkäs ihminen jätetään elvyttämättä ja omaiset tekevät siitä rikosilmoituksen, asiahan tutkitaan, siis että onko aihetta selvittelyihin ja niin on hyvä, kaikille osapuolille. Kuitenkin täytyy muistaa sekin että lupa elvyttää ei ole sama kuin se että vanhus selviää evytyksestä hengissä. Olettaisin että jos tehdään rikosilmoitus elvyttämättäjättämisestä, voidaan vaatia jopa oikeusläketieteellinen ruumiinavaus kuolinsyyn selvittämiseksi. Vanhushan saattaa ajautua elvytystilanteeseen myös kotona. - .Siilimuori
.Siilimuori kirjoitti:
Lääkärillä on oman ammattinsa perusteella oikeus tehdä elvyttämättäjättämispäätös, jonka kuuluu perustua lääketieteellisiin syihin ja potilaan ennusteeseen. Nuoret kokemattomat lääkärit tätä vielä arkailevat käyttää, kokeneemmat enemmänkin.
Jos iäkäs ihminen jätetään elvyttämättä ja omaiset tekevät siitä rikosilmoituksen, asiahan tutkitaan, siis että onko aihetta selvittelyihin ja niin on hyvä, kaikille osapuolille. Kuitenkin täytyy muistaa sekin että lupa elvyttää ei ole sama kuin se että vanhus selviää evytyksestä hengissä. Olettaisin että jos tehdään rikosilmoitus elvyttämättäjättämisestä, voidaan vaatia jopa oikeusläketieteellinen ruumiinavaus kuolinsyyn selvittämiseksi. Vanhushan saattaa ajautua elvytystilanteeseen myös kotona.PS: Meniköhän tämä nyt aloituksen sivuraiteille. Toiset haluavat aktiivista eutanasiaa ja toiset pitää hinnalla millä hyvänsä hengissä :).
- .Siilirouva
".Siilimuori"
Kovinpa oot piikit pystyssä ja kaikkitietävä.
Kumma, kun siellä terveyskeskuksessa oli sairaanhoitajat niin tyhmiä, että lähettivät pillit soiden keskussairaalan teholle.
Siis ne vuoti verta ne divertikkelit, niin että ois kuiviin vuotant.
Tulehdusarvot pilvissä.Juu, myönnän että mulla on vankat mielipiteet. Syystä tai toisesta.
Minä kirjoitin tapauksesta, josta kerroit kun vanhuksen tulehdusarvot olivat korkealla ja kunto romahti. Tuossa kohden et puhunut divertikkeleiden verenvuodosta mitään. Kun divertikkeli puhkeaa se on eri juttu kuin pelkän tulehduksen hoitaminen. Kun suolessaoleva pussukka puhkeaa se aiheuttaa isommat, jopa kirusgin veistä vaativat ongelmat, se ei hoidu tk:ssa se.
En kirjoita näitä piikit pystyssä, sinun ihanuutesi sen sijaan näyttää kiristyvän, syystä tai toisesta :). - €ero
.Siilimuori kirjoitti:
PS: Meniköhän tämä nyt aloituksen sivuraiteille. Toiset haluavat aktiivista eutanasiaa ja toiset pitää hinnalla millä hyvänsä hengissä :).
Keskustelu herättää keskustelua, nämä eivä ole virallisia turinoita kuten muutkaan ketjut
- Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilirouva kirjoitti:
Juu, myönnän että mulla on vankat mielipiteet. Syystä tai toisesta.
Minä kirjoitin tapauksesta, josta kerroit kun vanhuksen tulehdusarvot olivat korkealla ja kunto romahti. Tuossa kohden et puhunut divertikkeleiden verenvuodosta mitään. Kun divertikkeli puhkeaa se on eri juttu kuin pelkän tulehduksen hoitaminen. Kun suolessaoleva pussukka puhkeaa se aiheuttaa isommat, jopa kirusgin veistä vaativat ongelmat, se ei hoidu tk:ssa se.
En kirjoita näitä piikit pystyssä, sinun ihanuutesi sen sijaan näyttää kiristyvän, syystä tai toisesta :).".Siilirouva"
Suututtaahan se, kun sä, et usko, että kolleegasi terveyskeskuksessa osaavat arvioida, milloin viedään pillit soiden keskussairaalan teholle.
Jup, @->->- kaunemmankin ruusun alla piilee piikki pistävä. - .Siilimuori
".Siilirouva"
Suututtaahan se, kun sä, et usko, että kolleegasi terveyskeskuksessa osaavat arvioida, milloin viedään pillit soiden keskussairaalan teholle.
Jup, @->->- kaunemmankin ruusun alla piilee piikki pistävä.Heiiiiiiii haloo. Elä suutu.
Eihän tässä ole siitä kyse että mitä minä uskon tai sinä uskot. Mehän vaihdamme tässä mielipiteitä ja ajatuksia, minä omasta näkökulmastani ja sinä omastasi. En minä hampaat irvessä ole täällä kirjoittamassa vaan olen kiinnostuntu aiheesta ja kiinnostunut kuulemaan mitä esim sinä ja kaikki muutkin täällä asioista ajattelette. Sinun kokemuksesi ovat sinulle tosia ja minun minulle, kumpikaan ei ole oikein tai väärin. Esimerkkitapaukseesi vastaisn tuolla toisessa viestissä, joten en sihen nyt enää jaksa ottaa kantaa.
"kolleegani terveyskeskuksessa"?
Saako kysyä mihin perustat tuon väitteesi. En tietääkseni ole sanonut olevani hoitaja tai olevani terveyskeskuksessa. Jännä huomata että me täällä teemme oletuksen omista lähtökohdistamme käsin ja vastaamme siltä pohjalta niihin pohjaten.
Eikös sulla pitäny olla ne deitit klo 15, tekikö oharit vai mistä piikit :)?. - Nainen Ihanainen ♡♡
.Siilirouva kirjoitti:
Juu, myönnän että mulla on vankat mielipiteet. Syystä tai toisesta.
En kirjoita näitä piikit pystyssä, sinun ihanuutesi sen sijaan näyttää kiristyvän, syystä tai toisesta :).Koko ajan on omaisten välttämätöntä olla mukana vanhustensa joutuessa sairaalahoitoon - kaikenikäistenkin läheisten.
Sattui niinkin, että vanhempani vietiin divertikkeleiden tulehduttua ja puhjettua vuotamaan verta keskussairaalaan,
Eikä ollut eka kerta. Ja oli samassa keskussairaalassa tutkittu suolen pätkän poistomahdollisuuskin ja todettu, ettei niin paljon voi pois ottaa kuin pitäisi.
No, niin sitten ei kuitenkaan toisella tai kolmannella kerralla tiedetty, mikä aiheuttaa. Etsivät verenvuodon syytä ja ottivat monia kokeita sen löytääkseen.
Olisihan se pitänyt näkyä potilastiedoissa. Olisi! Ja niin sitä helposti luulisi, että löytävät.
Minä sen syyn kerroin. Vaikka kait olisivat sen ties kuinka monen tutkimuksen ja testauksen ja kuvauksen jälkeen löytäneet. Aikaa vaan tuhraantui ennenkuin aloittivat oikeanlaisen hoidon. - ♡ Nainen Ihanainen ♡
.Siilimuori kirjoitti:
Heiiiiiiii haloo. Elä suutu.
Eihän tässä ole siitä kyse että mitä minä uskon tai sinä uskot. Mehän vaihdamme tässä mielipiteitä ja ajatuksia, minä omasta näkökulmastani ja sinä omastasi. En minä hampaat irvessä ole täällä kirjoittamassa vaan olen kiinnostuntu aiheesta ja kiinnostunut kuulemaan mitä esim sinä ja kaikki muutkin täällä asioista ajattelette. Sinun kokemuksesi ovat sinulle tosia ja minun minulle, kumpikaan ei ole oikein tai väärin. Esimerkkitapaukseesi vastaisn tuolla toisessa viestissä, joten en sihen nyt enää jaksa ottaa kantaa.
"kolleegani terveyskeskuksessa"?
Saako kysyä mihin perustat tuon väitteesi. En tietääkseni ole sanonut olevani hoitaja tai olevani terveyskeskuksessa. Jännä huomata että me täällä teemme oletuksen omista lähtökohdistamme käsin ja vastaamme siltä pohjalta niihin pohjaten.
Eikös sulla pitäny olla ne deitit klo 15, tekikö oharit vai mistä piikit :)?.".Siilimuori"
Paljastit olevasi hoitoalan ammatissa kirjoittaessasi
"Ettei taas ois noita ihmejuttuja joita maallikoiden keskuudessa kiertää aiheesta terveydenhuoltohenkilöstön halu aktiivisesti haluta pahaa hoidettavalle?"
Itelläs on treffit klo 15 :)))))))
Mitä mä kurkistin sen treffeille menijän ketjua, niin urospuolinen oli hän.
Minä puolestaan olen Nainen Ihanainen ♡♡ - .Siilimuori
€ero kirjoitti:
Keskustelu herättää keskustelua, nämä eivä ole virallisia turinoita kuten muutkaan ketjut
Nii, sitähän minnäi. Mutta jopahan tässä tulikin istumalihaksille töitä tällelkin päivälle, tosin kävin mummojen kanssa vesijumpassa ja ah ihanaa saunoa mennen tullen :). Yksi mumma siellä lauteilla porisikin että oli lukenut jostain et vesijumppa yksin ei riitä jos muutoin istuu päivästä kuusi tuntia :). Eli samat turinat tuola livessä kun netissäkin usein.
- .Siilimuori
♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:
".Siilimuori"
Paljastit olevasi hoitoalan ammatissa kirjoittaessasi
"Ettei taas ois noita ihmejuttuja joita maallikoiden keskuudessa kiertää aiheesta terveydenhuoltohenkilöstön halu aktiivisesti haluta pahaa hoidettavalle?"
Itelläs on treffit klo 15 :)))))))
Mitä mä kurkistin sen treffeille menijän ketjua, niin urospuolinen oli hän.
Minä puolestaan olen Nainen Ihanainen ♡♡Eihän tuo lause minusta mittää paljasta vaan meistä maallikoist ylleesä monestikki mitä näkkee mielipiteitä. Myös minä olen maallikko(kin). Tosin seuraan tarkasti ihan kiinnostuksen vuoksi mitä tällä rintamalla tapahtuu. Koskee myös minua jossain vaiheessa jos vanhaksi saa elää.
Oho, tuo taitaa olla merkki et oon liian kauan istunu tässä. Katoin vaan nuo sydämmet ja yhistin teiän nikit. Tosin en lukenut aloittajan avausta iha loppuun et oisin mieheksi havainnut. - .Siilimuori
Koko ajan on omaisten välttämätöntä olla mukana vanhustensa joutuessa sairaalahoitoon - kaikenikäistenkin läheisten.
Sattui niinkin, että vanhempani vietiin divertikkeleiden tulehduttua ja puhjettua vuotamaan verta keskussairaalaan,
Eikä ollut eka kerta. Ja oli samassa keskussairaalassa tutkittu suolen pätkän poistomahdollisuuskin ja todettu, ettei niin paljon voi pois ottaa kuin pitäisi.
No, niin sitten ei kuitenkaan toisella tai kolmannella kerralla tiedetty, mikä aiheuttaa. Etsivät verenvuodon syytä ja ottivat monia kokeita sen löytääkseen.
Olisihan se pitänyt näkyä potilastiedoissa. Olisi! Ja niin sitä helposti luulisi, että löytävät.
Minä sen syyn kerroin. Vaikka kait olisivat sen ties kuinka monen tutkimuksen ja testauksen ja kuvauksen jälkeen löytäneet. Aikaa vaan tuhraantui ennenkuin aloittivat oikeanlaisen hoidon.Tuossa olet oikeassa, kannattaa aina olla mukana jos mahdollista ikäihmisten kyseessä ollen sairaalassa. Keskustella hoitohenkilöstön kanssa, mitä tehdään ja miksi, samalla voi antaa oleellista tietoa vanhuksen asioista, aiemmista sairauksista, allergioista yms, mitä vanhus itse välttämättä ei osaa enää antaa. Aiemmasta selviytymisestä kotona jne. Asiatonta kohtelua myöskään henkilökunnan taholta ei tarvitse siteää, esim huutaminen tai suuttuminen ei kuulu henkilökunnan toimenkuvaan ollenkaan.
On minullakin muutama esimerkki, missä kaikki ei ole mennyt kuin Stömsössä, mutten jaksa niitä nyt alkaa kirjoittamaan. Totean vain että jossain kunnissa vanhusten hoidon priorisointi sinne häntäpäähän on jo tpahtunut enemmän kuin toisissa.
- Viaton sivullinen
Onko ihmisellä oikeus päättää kuolemastaan, vastaan että on.
Se pitää vaan itse tehdä, sitä ei saa vaatia toiselta.
Sisareni teki ihan itse, sai mieleisensä kuoleman, mitä siihen on sanomista,
oli ammatiltaan Terveydenhoitaja.
En kyllä mitään surullisempaa tiedä, mitä perheelle voisi sattua.- ent. siivoojaparka
Itsari on kaikkein itsekkäintä ja paskinta mitä voi läheisilleen tehdä. Minun omista läheisistäni ei onneksi ole kukaan sitä tehnyt, mutta aika läheltä joutunut näkemään sellaisen seuraukset.
- niin niin
ent. siivoojaparka kirjoitti:
Itsari on kaikkein itsekkäintä ja paskinta mitä voi läheisilleen tehdä. Minun omista läheisistäni ei onneksi ole kukaan sitä tehnyt, mutta aika läheltä joutunut näkemään sellaisen seuraukset.
Isäni teki minun ollessani 15 v. ei meinanu uskoa, avelin hänen vielä tulevan kotia
- ....
Varman 100 vuoden kuluttua suurin osa eutanasiamyönteisiä pyytää sitä, kun kynsi katkeaa.
He, joille on kuolema käynyt jo läheltä kummittelemassan, elävät sitä elämää, joka on suotu.
Onneksi kaikki eivät kaiva pullasta rusinoita. - murha mikä murha
Kyllä kaikkia itsemurhan tehneitä pitäisi rangaista kuritushuoneella.
- --@-
Loppu iäksi
- att2
Ihmisillä on oikeus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181