Mensan jäsen -naikkonen höpisee tyhmiä

Viisaus vs. äly

http://www.hs.fi/elama/a1415768337030?ref=tf_iHStsboksi&utm_campaign=tf-hs&utm_source=taloussanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&jako=f175a40d9bb6f139b6ce32b10d4348ae

"Kankare ei ymmärrä, miksei älykäs ihminen saisi olla kiinnostunut ulkonäöstään."

Kankare ei Mensan jäsenyydestään huolimatta ole penaalin terävin kynä. Kun katsoo kuvia hänestä, niin näkee, että hän vain ei ole seksikästä naistyyppiä. Hän on lihava - lihavuus ei ole seksikästä. Hän on tatuoitu - tatuoituun naiseen liitetään älytasosta riippumatta tietty leima. Ja niin edelleen.

Minä en automaattisesti pidä kaunista naista tyhmänä, enkä varsinkaan rumaa naista älykkäänä. Olen sitä mieltä, että jos Kankareen "tälläytymistä" eivät ihmiset pidä älykkään ihmisen hommana, niin se ei mitenkään käy tieteellisestä todisteesta siitä, että ihmiset pitäisivät kauniita naisia tyhminä ja että kaunistautuminen antaisi ihmisten silmissä vähemmän älykkään naisen leiman! Älykäs nainen vain ei laittaudu "horomaisesti", tai jos hän niin tekee, niin hän tekee tietoisen valinnan ja ymmärtää valintansa vaikutuksen ihmisten asenteisiin.

22

1030

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä Äly?

Huippuälykäs Ihminenhän voisi olla vaikka maailman paras Jalkapalloilija halutessaan.
      Hän osaisi harjoitella täydellisesti älynsä avulla.
      Hän osaisi pelata niin älykkäästi että muut eivät voisi mitään.
      Samalla älyllään hän pystyisi myös tekemään uskomattoman hienoja Taideteoksia. Olisi maailman paras Näyttelijä jne...

ÄO:lla pärjää missä vain.

• hdgnd

"Huippuälykäs Ihminenhän voisi olla vaikka maailman paras Jalkapalloilija halutessaan"
        "Samalla älyllään hän pystyisi myös tekemään uskomattoman hienoja Taideteoksia."

Ei mene kyllä tollein. Nuo väitteet vain todistaa sinun oman tyhmyytesi.

• xxccxx
        hdgnd kirjoitti:

"Huippuälykäs Ihminenhän voisi olla vaikka maailman paras Jalkapalloilija halutessaan"
        "Samalla älyllään hän pystyisi myös tekemään uskomattoman hienoja Taideteoksia."

Ei mene kyllä tollein. Nuo väitteet vain todistaa sinun oman tyhmyytesi.

Ja todistitkin oman tilasi.

• Siehän murjasit

"Huippuälykäs Ihminenhän voisi olla vaikka maailman paras Jalkapalloilija halutessaan."

Sen takiako huippu-urheilijat ovat aina niin älykkäitä? :DDD

• hdgddd

Ja sinä et ymmärrä Ironiaa vaikka olet noin älykäs.

• välykäs

Ei kovin älykäs, kun pitää Esko valtasta älykkäänä, ei ole automaattisesti älykäs, vaikka harrastaa tähtitiedettä.

• Olenko Viisas?

Minä osaan tehdä Autoon täyden Moottorirempan.
      Osaako tämä Mensan jäsen?

Osaan myös ulkoa Tuntemattoman Sotilaan.
      Osaako Mensan jäsen?

Kumpi meistä on Viisaampi?

• käsipari

Samoin minä osaan tehdä rempan autoon ja prätkään, myös mita tahansa käsillä.

• Eri asia

Nuo ovat opittuja taitoja, viisaudella ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Viisaus on synnynnäistä eikä sitä voi oppia.

• käsipari
        Eri asia kirjoitti:

Nuo ovat opittuja taitoja, viisaudella ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Viisaus on synnynnäistä eikä sitä voi oppia.

Viisaus tulee elämänkokemuksesta kelle tulee, kelle ei, älykkyys on sitä että selviytyy uusista asioista kakistelematta, mieluimmin hyvin.
        Esim hyvällä kädentaitajalla on synnynnäinen lahja, osa tulee tekemisestä.

• Todistit ihan itse

"Kumpi meistä on Viisaampi?"

Mensan jäsen.

• Karu totuus

Mensa on huijausta. Joukko ovelia typeryksiä esittää älykästä vastailemalla keskenään itse tekemiinsä palikkatesteihin. Kaikki normaalijärkiset kyllä suoriutuvat niistä palikkatesteistä, jos saavat käydä ne rauhassa läpi, mutta tehtäviin on tietenkin aikaraja, että vastaukset valmiiksi tietävä suoriutuu niistä keskimäärin ulkopuolisia nopeammin, vaikkei olisi erityisen kirjoitustaitoinen ja saa siksi paremman tuloksen. Harva mensalainen muuten suostuu ulkopuolisten testattavaksi ja menestyy.

• Säälittävää

Nähtävästi Mensan jäseninä voi olla umpityhmätkin.

• Mimmoinen tulos

Ei voi olla umityhmä ei läpäise mensantestiä!

• Iso pää murehtikoon

Älyäni testattiin intin palikkatestissä. Heikko oli tulos 89. Ei se oikeestaan paljoa harmita. Eipä suotta murheet paina. Sen kun nauttii olemisestaan.

• Treenaa vuosi.

Älykkyystesteihin on helppo harjoitella.
      Teet vain niitä tarpeeksi ja alat pärjätä aina vaan paremmin.

On nimittäin kokeiltu ja toimii.

Ihan sama mitä treenaa. Harjoitus tekee Mestarin.

• nbgjngjfkkfgkffufkkf

Juu, olen saman pistänyt merkille. Ekassa testissä 121 pistettä ja siitä nousi tasaista vauhtia ylöspäin kun testejä teki, vaikka itse älykkyys ei takuulla mihinkään noussut, vain ulkoa opitun tiedon määrä.
        Sitten hyvin paljon vaikuttaa tekeekö testin aamulla virkeänä vai illalla väsyneenä. Uskoisin että silloinkin keskittymiskyky muuttuu, ei älykkyys jota testit väittävät mittaavansa.

• Kaiken oppii

Entä jos älykkääksi syntynyt Ihminen kasvatetaan Tynnyrissä 20 vuotiaaksi.
      Sitten hänet otetaan Tynnyristä ja lyödään Mensan testi eteen...

Älyhän on synnynnäistä. Vai?

• E 65

Aloituksessa olevan linkin kuvassa Säde Kankare on viehättävä.

• xxccxx

Mensan testit eivät todista yhtään mitään. (piste)

• Älykkyys ja viisaus ovat kaksi eri asiaa. Tuo Mensan tyttö vaikuttaa aika estoiselta eikä ollenkaan viisaalta. Todisteina jutussa olevat asiat ja se, että teettää - tai antaa tehdä - itsestään tuollaisen jutun.

• La bimba on vain N

Minusta vaikutti siltä, että jutun aiheena olevalla henkilöllä on takana itsetunto-ongelmia. Hänellä on aika suuri itsekorostuksen tarve. Ehkä hän voisi miettiä keinoja millä voisi hyödyntää älykkyyspotentiaalinsa ja saada sitä kautta älylleen arvostusta tekojen kautta. Pelkällä älyllä rehentely on lapsellista, sillä yhtä hyvin hän olisi voinut syntyä vaikka tyhmäksi missiksi, vammaiseksi kehitysmaalaiseksi tai joksikin ihan tavalliseksi keskinkertaisuudeksi, joka saa etsiskellä lahjojaan kivien ja kantojen alta.

Syntymästään kun ei voi itse päättää eikä niistä lahjoista, joita siinä saa. Samalla voisi myös antaa arvoa muiden älykkyydelle ja osaamiselle, koska hän on jutun perusteella itsekin ymmärtänyt, että Mensan jäsen ei ole automaattisesti renessanssinero, joka kykenee asiaan kuin asiaan vaan voi olla joissain asioissa dorka. Tunnen joitain Mensan jäseniä, joista ei sitä välttämättä päälle päin uskoisi. Sosiaalinen älykkyys on usein se lahjakkuuden alue, joka ensiksi kärsii, sillä 150:n äo-pojon ihmisen jutut kiinnostavat vain pientä osaa väestöstä, sitä noin 120:n pojon ja tämän jaon ylittävää karjaa, jolle Mensan jäsenen jutut eivät mene aivan yli hilseen. Heidän kanssaan on helppo tulla toimeen, sillä he eivät koe kielellistä lahjakkuuttani uhkana enkä itse koe kilpailevani heidän kanssaan. Jos sellainen tilanne olisi voisin varmaan hyvinkin ahdistua toisen Mensa-jäsenyydestä. En tiedä.

Itse sain jostain nettiäo-testistä 125 pistettä (tosin ne ovat vain suuntaa-antavia) ja tykkään täytellä hyllystä löytyvää englanninkielistä kuviopäättelytehtäväkirjaa. Pääsin silti lyhyestä matikasta kompensaatiopisteillä, vaikka olin käynyt kaikki kurssit ja tarjotut tukiopetustunnit läpi. En ymmärrä yhtälöitä, mutta matemaattiset kaavat kiehtovat ja esimerkiksi Toolin kappale Lateralus, joka perustuu Fibonaccin lukujonoon. Pidän myös kirjallisuudesta ja klassisesta musiikista, mutta eniten ehkä vanhasta progesta sekä uudemmasta metallista. Välillä tosin tarvitsen kuubalaista musiikkia, industrial metallia tai gangsta rapia. Musiikissa tärkeintä on luovuuden ja soittotaidon kuuluminen läpi sekä intohimoinen ja rakastava suhtautuminen siihen mitä tekee. Mutta ei tästä enempää kun pian ollaan eksytty kauas aiheesta.

Myös miessukupuoli on tykännyt siitä, että olen looginen. Se vain tulee joillekin yllätyksenä, sillä panostan paljon ulkonäkööni. Panostan siksi, koska olen havainnut, että elämästä selviää naisena helpommin jos on mahdollisimman viehättävä. Naamani ei riitä missiksi, mutta kroppani on hyvällä mallilla kuin hyvällä mallilla. Näistä piirteistä kirjoittaessa tuntuu kyllä oudolta kun ei ole tottunut leveilemään asioilla, joita on syntymässä saanut.

Monet ovat kutsuneet minua älykkääksi, joka on vähän huvittavaa. Vaikka kirjoitin kahdeksanvuotiaana kaunokirjoituksella scifiä ja fantasiaa tarinavihkoon en osaa ajaa autoa enkä oikein ymmärrä miten päin kolmioliina pitää taitella. On vaikea sanoa olisiko ollut parempi syntyä tavalliseksi tiinaksi lahjakkuusprofiililtaan epätasaisen raja-aspergerin sijaan. Itsetuntoa se ei ainakaan kehitä kun tuntee olevansa samanaikaisesti aivoton ja huippuälykäs, joka ei aina tiedä miten päin olisi. Eniten ehkä pidän siitä kun minua kehutaan viisaaksi, sillä sehän on tavallaan hankittua henkistä omaisuutta, jotain mitä olen itse sisäistänyt.

Mietin toisaalta asioita liikaa ja voisin joskus olla välittämättä ja ahdistumatta kaikesta. Viime aikojen maailman menokin on ollut sellaista, että mielenterveys on horjunut. Välillä sitä onkin miettinyt, että olisinpa tyhmempi, sillä tyhmät vaikuttavat kaikkein onnellisimmilta, mutta toisaalta se on ehkä heidän lahjansa.

Tähän pitkän horinan loppuun kirjoitan Säde Kankareelle eräästä havainnostani: älykäs ihminen keksii kanssaihmisistä letkautuksia, jotka viisas jättää sanomatta. Eräs entinen kaverini mm. istui kerran reiveissä seinän vieressä tuolilla koko illan, koska hän oli älykkäämpi kuin kukaan paikalla ollut eikä siksi voinut osallistua. Minusta hänen pitäisi mennä portsariksi Mensan toimistolle. Olisihan se säästöäkin kun ei tarvitsisi turhaan testauttaa kilvenkiillotukseen tulevia yritteliäitä vaan nämä voisi käännyttää jo ovella. Kumma juttu on sekin miten tämä huippuälykäs tyyppi sai minut raivoihin jo sillä, että hän luetteli kaikki ulkonäköviat, jotka keksi minusta. Jopa viat, joita kukaan muu ei ollut keksinyt, analysoitiin. Analysoija on itse noin 150-kiloinen mies, joka ei välitä pätkääkään ulkoisesta olemuksestaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2356
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1977
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1627
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1417
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      119
      954
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      919
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      917
    10. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      83
      894
    Aihe