Plagiaatti-biisit

A Sika Inen

Täytyy sanoa, että Popstarsin tuomarilla/biisinikkarilla Asikaisella on pokkaa: ilmekään ei värähdy, kun hän laittaa skaban tytöt esittämään biisejä, jotka ovat aivan törkeitä plagiaatteja.

Toinen niistä (nimeä en muista - veivattiin aika paljon niissä jaksoissa, joissa kilpailijat asuivat jossain koulun tapaisessa), on suora kopio Abban Fernandosta.

Ja sitten se Perhonen: niin suora kopio Sugababesin Overloadista, että suu jäi auki kun kuulin sen ensimmäisen kerran.

Pölliminen on niin paljon helpompaa, kuin että vaivautuisi itse säveltämään. Siinä kai selitys.

17

2828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levy-yhtiö

      levy-yhtiöt omistavat usein oikeuden kappaleisiin ja saavat tehdä mitä haluavat kappaleilleen lukuun ottamatta Tekijänoikeuslain mukaisia rajoituksia, joissa tärkein on alkuperäisen tekijän kunnian säilyttäminen.

      • A Sika Inen

        Tarkoitat "oikeuden omistamisella" ilmeisesti teoskappaleen valmistamista ja levitysoikeutta. Lähinnä kai levy-yhtiöt saavat lisenssejä - eivät säveltäjät ja sanoittajat luovuta koko tekijänoikeuttaan.

        Ja tekijähän on mainittava tekijänoikeuslain mukaan "niin kuin hyvä tapa vaatii". Tuskinpa krediiteistä löytyy tässä tapauksessa Abban jäseniä tai Sugababesin taustavoimia.

        Ehkä menee vähän liian akateemiseksi tälle palstalle. Sanonpa vaan sen, että Popstarsin biisit tuodaan esiin Asikaisen itsensä säveltäminä. Eikä se mene tekijänoikeuslain sääntöjen mukaan. Eikä moraalin.


    • laulaja

      " on suora kopio Abban Fernandosta.

      Ja sitten se Perhonen: niin suora kopio Sugababesin Overloadista, että suu jäi au
      ki kun kuulin sen ensimmäisen kerran. "

      Mihin kohtaan se fernando lauletaan? mä en saa osumaan millään. Sit mul on toi sugarbabysin kappale kans, mut ei ne oo samanlaiset missään!

      Onko sun suu vielä auki?

      • A Sika Inen

        Hei laulaja.

        Vastauksena kysymykseesi: kyllä, suuni on edelleen auki. Tällä kertaa tosin sinun kommenttisi johdosta.

        Oletko tietoinen, että kappaletta voidaan plagioida muutoinkin kuin niin, että lauluosuudet vastaavat toisiaan?

        Onnea ja menestystä muusikonurallesi.


      • Jooo
        A Sika Inen kirjoitti:

        Hei laulaja.

        Vastauksena kysymykseesi: kyllä, suuni on edelleen auki. Tällä kertaa tosin sinun kommenttisi johdosta.

        Oletko tietoinen, että kappaletta voidaan plagioida muutoinkin kuin niin, että lauluosuudet vastaavat toisiaan?

        Onnea ja menestystä muusikonurallesi.

        Oli pakko ihan ettiä toi Overload ja olin jo kirjoittamassa, ett ei oo plagiaatti, mutt en saanukkaan enää päähän, miten itse säe menee tossa perhosbiisissä:D Kertsi oli päässä valmiina, eikä sillä ole mitään tekemistä tuon Sugarbabesin biisin kanssa!

        En kyllä muista, että yksikään ohjelman biisi ois kuullostanut Fernandoltakaan?!

        Missähän noita Popstars kipaleita voi kuunnella, ni vois vertailla?!


    • hölmö

      ihan samaa kuuntelin ton perhosen kohalla...

    • rattaat

      eikös asikainen ole se sama omahyväinen ääliö joka teki gimmelille biisit?? gimmelin roviolla biisissä on törkeästi muutamassa kohtaa pätkä ac/dc:tä. siis miten se asikainen kehtaa varastaa toisilta ideoita ?? haastetaan se oikeuteen. se on omasta mielestään varmaan joku musiikkinero, vertaa itseään Mozartiin :) sen biisit on täynnä kliseitä ja muilta varastettuja riffejä sekä soundeja. naurettavaa...

      • helppo

        Plagiaattejahan ne. Mutta: Tyhmä ei ole se joka tekee, vaan se joka ostaa!! En tajua, miksi teineihin vetoavat tuollaiset kopiorallatukset. Omasta mielestäni se on kuuntelijoiden halventamista ja aliarvioimista, ja siksi en tykkääkään niistä.


      • Roviolla-biisi on itseasiassa aivan suora plagiaatti yhdestä englanninkielisestä kappaleesta. Esittäjästä tai laulun nimestä tosin ei ole mitään tietoa, kun kerran olen vain sen englanninkielisen version kuullut radiosta.


      • sekin biisi
        untuwa kirjoitti:

        Roviolla-biisi on itseasiassa aivan suora plagiaatti yhdestä englanninkielisestä kappaleesta. Esittäjästä tai laulun nimestä tosin ei ole mitään tietoa, kun kerran olen vain sen englanninkielisen version kuullut radiosta.

        Roviolla -biisin on muuten "säveltänyt" Maki Kolehmainen! Kunnia sille jolle see kuuluu!


      • Jooo

        mikähän kappale? Ei se ainakaan hirveesti AC/DC:ltä kuullosta?!
        Täytyy muistaa, ett rockin/popin historiassa on paljon käytetty samoja sointukuvioita ja riffejä ja haettu niistä inspiraatiota. Musamaailma ois hirveen paljon köyhempi, jos näin ei oltas tehty läpi historian.


      • meinaan
        Jooo kirjoitti:

        mikähän kappale? Ei se ainakaan hirveesti AC/DC:ltä kuullosta?!
        Täytyy muistaa, ett rockin/popin historiassa on paljon käytetty samoja sointukuvioita ja riffejä ja haettu niistä inspiraatiota. Musamaailma ois hirveen paljon köyhempi, jos näin ei oltas tehty läpi historian.

        opettele lukemaan. sanoin että roviolla biisissä muutamassa kohdassa on niin suoraan ac/dc:tä. mutta entiedä huomaatko sinä sitä, musiikkikorvia kun on niin erilaisia...


      • Jooo
        meinaan kirjoitti:

        opettele lukemaan. sanoin että roviolla biisissä muutamassa kohdassa on niin suoraan ac/dc:tä. mutta entiedä huomaatko sinä sitä, musiikkikorvia kun on niin erilaisia...

        opettele lukemaan?!? Sanoit, että on muutamassa kohtaa pätkä AC/DC:tä! AC/DC:llä on monta erillaista kappaletta?! Missä niistä sinusta on samanlaisia samanlaisia kohtia, kun Roviolla biisissä?
        Roviolla biisin yksikään kohta ei kuulosta AC/DC:ltä, mutt en mä ihan kaikkia bändin biisejä ookkaan kuullu. Voit sä kertoo, jonkun niitten biisin, missä on samanlainen kohta?!
        Voin kertoa myös, että mulla on aika tarkka musiikkikorva! Olen opetellut soittamaan satoja kappaleita nimenomaan pelkästään korvakuulon avulla.


      • ........
        Jooo kirjoitti:

        opettele lukemaan?!? Sanoit, että on muutamassa kohtaa pätkä AC/DC:tä! AC/DC:llä on monta erillaista kappaletta?! Missä niistä sinusta on samanlaisia samanlaisia kohtia, kun Roviolla biisissä?
        Roviolla biisin yksikään kohta ei kuulosta AC/DC:ltä, mutt en mä ihan kaikkia bändin biisejä ookkaan kuullu. Voit sä kertoo, jonkun niitten biisin, missä on samanlainen kohta?!
        Voin kertoa myös, että mulla on aika tarkka musiikkikorva! Olen opetellut soittamaan satoja kappaleita nimenomaan pelkästään korvakuulon avulla.

        ohhoh..


      • Jooo
        ........ kirjoitti:

        ohhoh..

        kuulostaako se Roviolla kappale nyt sitt AC/DC:ltä?! Ilmeisesti ei?


    • jabu

      Ottaen huomioon jo tehtyjen kappaleiden määrän, on aika vaikeaa tehdä yhtään uutta kappaletta siten, ettei yksikään kohta muistuttaisi millään tavalla yhtään aikeisempaa kappaletta.

    • Meri

      Minäkin hämmästelin tuota Perhonen-biisiä.
      En usko että noinkin kokenut biisin tekijä lainailee noin paljon ihan vahingossa. :S

      Joku poikienkin biisi jäi häiritsemään, en kyllä nyt muista mikä. No ainakin tuo Jee jee jee joka muistuttaa Usherin biisiä ja Näkymätön mieskin kuullostaa tutulta. Mutta ehkä näiden kohdalla ei voi puhua plagioinnista, toisin kuin Perhosen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe