Kansalaisaloite aborttien tekemisiin liittyen

aborteista

Elämän päätöstilanteita koskeva kansalaisaloite on käynnissä. Sen voi itse kukin allekirjoittaa, jos näkee sen hyväksi. Aloite on kerännyt jo 44 000 nimeä, mutta vielä 6000 nimeä puuttuu 50 000:sta, jotka tarvitaan, jotta aloite etenisi eduskuntaan. Nimien keruuaika päättyy 23.11.2014. Kansalaisaloite löytyy osoitteesta https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860

Aloitteessa esitetään, että lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat ja kätilöt saisivat oikeuden päättää siitä, haluavatko vakaumuksensa pohjalta osallistua aborttien tekemiseen vai rajataanko kyseiset toimenpiteet heidän työtehtäviensä ulkopuolelle. Kansalaisaloitteen laittoivat alulle eräät kätilöt ja gynekologit eri puolilta Suomea, joista osa oli lopettanut työt terveydenhuoltoalalta kun työterveys meni tehdessä asioita, joista he kokivat suurta syyllisyyttä. He eivät ole kieltämässä abortteja, vaan vaatimassa vain sitä, että terveydenhuollon henkilöstöllä olisi oikeus päättää työtehtäviensä sisällöstä toisen ihmisen elämän päättämistä koskevien tehtävien osalta. Ja että aborttitehtävät jätettäisiin vain niiden ihmisten tehtäväksi, joiden omatunto ei abortteja vastaan ole. Poikkeuksena kuitenkin tilanteet, joissa äidin henki on vaarassa.

Mitä ajatuksia tuosta kansalaisaloitteesta herää?

Alla erään kansalaisaloitteen alullelaittajan kertomus siitä, miksi itse ei enää voi toimia kätilönä:

"Erään kerran minulle oli jaettu potilaaksi nainen, jolla oli lähes 23 raskausviikkoa täynnä. Koin erittäin vaikeaksi annostella keskeytyslääkkeet potilaan emättimeen, koska tunsin, että käytännössä olen päättämässä vauvan elämän. Näin kuitenkin tein ja vielä oman vuoroni aikana sikiö syntyi, kaikkien kauhuksi elävänä. Hän päästi ensihuutonsa ilmoille, heilutteli käsiään ja yritti vimmatusti tehdä hengitysliikkeitä. Pyysin apua lastenlääkäriltä, joka oli viereisessä huoneessa ja kysyin, mitä teemme. Hän totesi, että emme voi tehdä mitään, koska kyseessä on myöhäinen raskaudenkeskeytys. Samalla hän lisäsi, että on eettisesti todella arveluttavaa keskeyttää tällaisia myöhäisiä raskauksia, kun samanaikaisesti raskausviikoiltaan saman ikäisiä sikiöitä elvytetään ja jää henkiinkin ennenaikaisissa synnytyksissä.

Odotimme sitten, että vauvan elonmerkit hiipuisivat ja niin tapahtuikin noin kymmenen minuutin kuluttua. Perhe oli todella järkyttynyt ja niin olin minäkin. Kävin työpaikkapsykologin kanssa juttelemassa kaksi kertaa ja hän totesi, että minulla on posttraumaattinen stressireaktio. Hän totesi, että koska oman vakaumukseni ja eettisen näkemykseni mukaan abortit ovat surmaamista, on erittäin vaarallista pakottaa minut työntekijänä sellaisiin työtehtäviin. Työntekijän henkinen terveys vaarantuu, jos joutuu toimimaan syvää vakaumustaan vastaan.

Tämän tapauksen jälkeen en ole enää pystynyt toimimaan kätilön työssä, sillä en aio enää koskaan osallistua keskeytyksiin. Olen nykyään vaihtanut alaa."

2

162

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia herää

Suomen lainsäädännössä määritellään abortin ehdoista ja muista sellaisista toimenpiteistä. Lääkäri, kätilö tai sairaanhoitaja ei voi päättää, mitä lain määrämiä toimenpiteitä hän suostuu tekemään tai valikoida itsellen mieluisia työtehtäviä, paitsi valitsemalla ammatin ja työpaikan. Lääkärillä ja sairaanhoitajalla on erittäin hyvä mahdollisuus hankkiutua sellaiseen työpaikkaan, jossa ei tehdä abortteja lainkaan. Jos haluaa vähentää entisestäänkin myöhäisiä abortteja, niin lainsäädäntö on ainoa tie siihen. Eikö suurin osa myöhäisistä aborteista tehdäkin erittäin vaikeasti sairaille sikiöille, joiden sairaus selviää vasta siinä vaiheessa raskautta?

Kukaan ei varmasti ole iloinen abortin tekemisestä, ei yksikään hoitaja tai lääkäri eikä kukaan, joka itse tekee abortin. Abortteja voidaan vähentää vähentämällä ei-toivottuja raskauksia esimerkiksi parantamalla ehkäisyä ja tukemalla lapsiperheitä vaikeuksissa. Kieltolakia on Suomessa jo kokeiltu, eikä se ehkäissyt abortteja, vaan niitä oli itse asiassa enemmän kuin nykyään. Nykyään abortin saa käytännössä aina raskauden alussa, mutta silti Suomessa on muihin maihin ja omaan menneisyyteensä verrattuna pienet aborttiluvut. Se johtuu luultavasti ehkäisyn hyvästä saatavuudesta, koulujen sukupuolivalistuksesta ja sosiaaliturvasta.

Aikoinaan Suomessa moni lääkäri katsoi, että ehkäisy oli hänen vakaumustaan vastaan ylipäänsä tai ainakin naimattomien naisten kohdalla, ja täten kieltäytyi antamasta e-pillerireseptejä. Tästä aiheutui ei-toivottuja raskauksia ja puoskariabortteja. Saako mielestäsi kuka tahansa kieltäytyä mistä tahansa, jos perustelee sen vakaumuksella? Miksi abortti olisi ainoa asia, missä voi vedota vakaumukseen? Miten olit käytännössä ajatellut järjestää palveluiden saatavuuden, jos työntekijät saavat itse valita mitä hommia haluavat hoitaa? Jos aborttia ei saa raskauden alkuvaiheessa puuttuvan työvoiman takia, niin sehän juuri voi aiheuttaa myöhäisten aborttien lisääntymistä.

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1361591410746

• Viena-Ella

Olipa hyvä kirjoitus. Olen täysin samoilla linjoilla. Kätilön ja kaikkien muidenkin täytyy valita sellaisia töitä, missä ei joudu vakaumustaan vastaan toimimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      73
      863
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      789
    3. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      140
      725
    4. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      722
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      627
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      619
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      511
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      28
      508
    9. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      503
    10. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      480
    11. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    12. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      63
      465
    13. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      455
    14. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      432
    16. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      424
    17. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      423
    18. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      418
    19. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      416
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      405
    Aihe