Köyhät kalastamaan

köyhä kalamies.

Kalaa saa merestä halvalla joten miksi köyhät ei osta paria kalaverkkoa ja ala kalastaa. Itse olen saanut nyt syksyllä siikaa ja ahventa vaikka kuinka paljon. Olen myynyt lähes kaikki ja saanut niistä rahaa. Tuotto 700 euroa, kulut n 20 euroa bensaan minulla. Pitää tietysti osata myydä kalaa jos saa paljon. itse myyn kavereille ja sukulaisille. Siikaa tullut kivasti ja se menee aina kaupaksi. Veneen ostin jo vuosia sitten ja siihen pienen moottorin ja on se maksanut itsensä takas koska olen saanut paljon kalaa ja säästänyt rahaa.

10

200

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisäsuomalainen

Kävisikö syyksi vaikka se, että lähimmälle merelle on 200 kilometriä matkaa? Järvet taas ovat yksityisomistuksessa eikä niihin anneta ilmaiseksi verkkokalastuslupia.

• dyny

Siinähän se eka este on: mistä rahat veneeseen (ja moottoriin), entä verkkoihin. Rannalta kun ei oikein verkkokalastus onnistu. Lisäksi köyhä tarvitsee kalastusluvan ja ainakin syksyisin/talvisin/keväisin kunnollisen lämpimän vaatetuksen.

Sinänsä kannatan kyllä kaikenlaista luonnonmukaista puuhaa köyhälle, jolla on aikaa. Kalastus, sienestys, marjastus ja siitä saatava taloudellinen hyöty on aina kotiinpäin, puhumattakaan sen mieltä virkistävästä ja kuntoa nostattavasta vaikutuksesta.

• Köyhä kalastaa

Soutuvene ei paljoa maksa ja niitä saa myös lahjoitetaan osastoilta. Itse ostin käytetyn ison tasaperäisen veneen, joka maksoi 35€, moottorinkin siihen saa. Ostin pienen Evinrude perämoottorin käytettynä, maksoi 150€.
        Verkot ostin halpismarketista, ei maksaneet paljoa. Merkit ja poijut tein itse käytetyistä muovikanistereista ja pulloista. Painot tein vanhoista saappaista, joihin valoin betonia, ei kolhi venettä ja hauskan näköiset. Muoviköyttä ostin muutamia metrejä, ei ollut kallista.
        Luvat vesialueen omistajalle eli osakaskunnalle maksoi muutaman euron verkosta ja katiskalle samoin yhteensä reilu 10€, kalastuksenhoitomaksu MMM:lle maksoi hieman enempi.
        Siis n. 300€ sijoituksella minulla on käytännössä kaikki kalastukseen tarvittava ja kalaa tulee yleensä yhdellä kerralla niin paljon, että tuo 300€ tulee katettua.

Lämpimiä vaatteita saa ostettua vaikkapa https://www.varusteleka.fi/fi/ ja halpismarketeissa on halpoja turkishaalareita, sekä lämpimiä jalkineita.

Mitä tulee rannalta kalastukseen, sekin onnistuu tosi hyvin. Kalastin monta vuotta pelkästään rannalta eräästä lammesta. minulla oli pitkä riuku jemmattuna sinne pusikkoon, jolla laskin kaksi kokoonmenevää katiskaa sinne lampeen. Vein yleensä ne katiskat heti keväällä rantojen vapauduttua jäistä ja pidin niitä myöhään kesälle siellä. Kävin kokemassa nuo katiskat päivittäin käydessäni lenkillä siinä lähellä. Kalaa tuli niillä kahdella katiskalla niin paljon, että siitä riitti kavereillekin myydä. Kaikki luvat maksoi siihenkin vain n. 30€, joten ei olllut kallista. Monta kertaa oli, kuin olisi hakenut kalaa kaupan kalatiskiltä, mutta ei tarvinnut maksaa siitä. Pelkästään yhtenä keväänä sain 128 haukea niistä katiskoista!

• Vene maksaa. Ja sitten pitäisi osata soutaa ja laittaa ne verkot sinne veteen.

• dyny

Ensimmäinen asia hyväksytään. Soutamaan voi opetella, jos sitä ei mukamas osaa. Ja verkkojen veteen laskeminen on yksinkertaista, kyllä siihen neuvoja löytyy helposti.

• roletaari

Helpompi ratkaisu. Paikkakunnallamme oli reilun kokoinen lohilampi.
      Elukat olivat reilun kilon painoisia.
      Lähistöllä olleen spurgujen rivarin asukit kävivät "kalassa" varusteinaan pelkkä haavi.
      Kunnioitettavaa oma-aloitteisuutta varsinkin kun "kalalla" käynti edellytti varhaista heräämistä.
      Lampivahti ilmestyi paikalle ennen klo 8:aa.

• Rumia ruutanoita

Itsekin illanvirkkuna sanoisin, että kyseessä on pikemminkin ollut myöhään valvominen. Kalansaaliin jälkeen sitten päiväksi nukkumaan.

• rgrhehte

Pilkkiä saa ilman lupia ympäri vuoden.

• Varkaudet. . . .

Siihen on montakin syytä miksei kannata.

-Verkkoja varastetaan (sinne meni ostamasi vehkeet)
      -Luvat maksaa
      -Tarvitset veneen (veneitäkin varastetaan)

Tossa monta syytä. Suurin syy on riskit.
      Onkivapa mato onkiminen pilkkiminen kyllä hyvä ratkaisu tilapäiseen nälkään. :)

• Appiukko souteli järvellä ja katseli kuinka joku mies nosti verkkoa. Appi kysyi, että tuliko kalaa ja mies kehui hyvää kalansaalista. Sitten appi sanoi, että muuten se on minun verkkoni. Varkaalle tuli vähän kiire.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe