puoliverisillä ratsastajia..?

kukkuu..

Onko täälä keitään, ketkä käy ratsastamssa puoliverisillä(esim. trakehnereillä)? Mä käyn oikeastaan kahellaki. Toinen on n. 158cm ja toinen n.170cm... Ne on aivan ihania, vaikka toinen onki vähän kuuma ja toinen kuumuu esteillä tai oikeastaan molemmat... Kirjotelkaa tänne jos ees vaikka tykkäisitää puloiverisistä, etenki trakehnereista...

27

2023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *jenna*

      Mä ratsastan puoliverisellä ja se on kans tosi kuuma (etenki esteillä).

      • Xing xang xong

        moi voit sä joka ratsastat alkaa netti vaihtoon ?
        mun perheel on hevonen mutta se on mulle liian iso joten minulla on oma hoito heppa jota ratsastan.olen 11. asun vantaalla.olen ratsastanut vähän yli kuusi vuotta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kukkuu..
        Xing xang xong kirjoitti:

        moi voit sä joka ratsastat alkaa netti vaihtoon ?
        mun perheel on hevonen mutta se on mulle liian iso joten minulla on oma hoito heppa jota ratsastan.olen 11. asun vantaalla.olen ratsastanut vähän yli kuusi vuotta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        En ikävä kyllä voi alkaa mailaileen, ku mulla on niin paljon mailikamuja, ett hädin tuskin ehin niille mailata... Voiaanhan me tääläki keskustella, vai?


      • oma pv

        Mulla on ollut kohta 6 vuotta oma trakehner-torinhevonen


    • Tahvo

      Puoliverinen on sinänsä mielenkiintoinen käsite.Onko kyseessä alkoholisoitunut hevonen, jonka verestä jopa tai tasan puolet on alkomashoolinkia...?
      Voiko tällaisella juopolla hevosella kilpailla ja saako sakot hevonen vai kuski? Entäpä miten suvunjatkaminen sitten onnistuu ? Jos veripuoli sattuu olemaan hepan yläpuolella sitähän ei ohjaudu temmiin lainkaan ja näinollen miekka ei paljastu tupesta laisinkaan ? Jos veri on taas jatkuvasti hevosen alapuolelle esimerkiksi esteiden yli hypyttäminen vaikeutuu merkittävästi. Sehän kerää kaikki esteet mukaansa.
      Kummantyyppiset puoliveriset kiinnostavat noin hoidollisesti tallityttöjä enemmän?

      Nimim. Tahvo Tasaverinen.

      • Kukkuu...

        No joo.. Jospa kuitenki ottaisit ensin selvää asioista, ennen ku tuut tänne sekoileen... Jos et muuta tiiä, niin sen voin ainaki sanoa, ett hevosia on kylmäverisiä ja lämminverisiä, lämmin veriset jaetaan kuuma- ja puoliverisiin.. Painuhan kirjastoon ja eti lisää tietoa!


    • *terpz*

      juuh eli mä tykkään!!! :) Hoidan ihunaa hannoverilaista ruunaa!!

    • trakin omistaja

      Trakehner on TÄYSIVERINEN!!! Eikä mikää pv... Ei pahalla, mutta asia on näin!

      • kukkuu..

        jaa-a! Ainaki minun nykynen ratsasatusope sano, ett trakehenerit on puoliverisiä, ku sillä on kakski trakehneriä...! Eiköhän se kuitenki tiiä.. I-luokan valmentaja, about 30 vuotta työskennelly heppojen kaa, jos minkä rotusten, käyny vaikka mitä kouluja(esim. rotuja käsitteleviä..)


      • Kukkuu..

        Tosiaanki otin asioista selvää, ja selvitin, ett; hevoset jaetaan kylmä- ja lämminverisiin. Lämminveriset jaetaan puoli- ja kuumaverisiin. Ja trakehenerit on sekä lämminverisiä, että puoliverisiä. EI KUUMAVERISIÄ!


      • Lalaith
        Kukkuu.. kirjoitti:

        Tosiaanki otin asioista selvää, ja selvitin, ett; hevoset jaetaan kylmä- ja lämminverisiin. Lämminveriset jaetaan puoli- ja kuumaverisiin. Ja trakehenerit on sekä lämminverisiä, että puoliverisiä. EI KUUMAVERISIÄ!

        Kuumaverinen ei ole mikään virallinen termi (ainakaan nykyään). Puhutaan lämminverisistä, joita ovat puoliveriset ratsurodut, lämminveriset ravirodut ja täysiveriset (englantilainen, arabialainen ja anglo). Trakehnerit ovat puoliverisiä, joka ei ole mikään rotu vaan hevostyyppi. Puoliverirotuja on vaikka kuinka monta, trakehnerit ovat yksi niistä. Siinä mielessä trakehnereja voi kuitenkin ehkä sanoa täysiverisemiksi kuin monia muita puoliverirotuja, että rotuun saa risteyttää vain englantilaisia ja arabialaisia täysiverisiä - ei siis muita puoliverirotuja. Puoliverikantakirjojen sekoittaminenhan on muuten nykyään varsin yleistä. Esimerkiksi yksi ja sama ori voi olla hyväksytty jalostukseen sekä holsteinin, hannoverin että oldenburgin alueella.

        Meilläkin on traksu :)


      • kukkuu..
        Lalaith kirjoitti:

        Kuumaverinen ei ole mikään virallinen termi (ainakaan nykyään). Puhutaan lämminverisistä, joita ovat puoliveriset ratsurodut, lämminveriset ravirodut ja täysiveriset (englantilainen, arabialainen ja anglo). Trakehnerit ovat puoliverisiä, joka ei ole mikään rotu vaan hevostyyppi. Puoliverirotuja on vaikka kuinka monta, trakehnerit ovat yksi niistä. Siinä mielessä trakehnereja voi kuitenkin ehkä sanoa täysiverisemiksi kuin monia muita puoliverirotuja, että rotuun saa risteyttää vain englantilaisia ja arabialaisia täysiverisiä - ei siis muita puoliverirotuja. Puoliverikantakirjojen sekoittaminenhan on muuten nykyään varsin yleistä. Esimerkiksi yksi ja sama ori voi olla hyväksytty jalostukseen sekä holsteinin, hannoverin että oldenburgin alueella.

        Meilläkin on traksu :)

        Hei! Kiitti sulle "Lalaith", ku selvensit asioita, mutt minusta trakehner ei oo kuumaverinen vaan puoliverinen, eli lämppäri! Mie vaan selvensin tuolle yhelle, ku se väitti ett se on kuumaverinen, ja vaakuutti, ett asia vaan muka on niin...Aaargh... mun ratsiope just vähän aikaa sit selitti koko tarinan! Ett kysykää tietävämmiltä, jos väitättä, ett traksut on kuumaverisiä!!!


      • peijake
        kukkuu.. kirjoitti:

        Hei! Kiitti sulle "Lalaith", ku selvensit asioita, mutt minusta trakehner ei oo kuumaverinen vaan puoliverinen, eli lämppäri! Mie vaan selvensin tuolle yhelle, ku se väitti ett se on kuumaverinen, ja vaakuutti, ett asia vaan muka on niin...Aaargh... mun ratsiope just vähän aikaa sit selitti koko tarinan! Ett kysykää tietävämmiltä, jos väitättä, ett traksut on kuumaverisiä!!!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000809&posting=22000000005612319

        Trakehner=PV


      • Kukkuu..
        peijake kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000809&posting=22000000005612319

        Trakehner=PV

        AIVAN!!!


      • amante78

        Trakehner eli Itä-Preussinhevonen on kylläkin puoliverinen saksalainen jalostettu hevosrotu eikä täysverinen, täysverinen on yhtä kuine Englantilainen Täysverinen eli Thoroughbred.
        Faktat kohdilleen...


      • uudelleenkuneilähettänyt
        amante78 kirjoitti:

        Trakehner eli Itä-Preussinhevonen on kylläkin puoliverinen saksalainen jalostettu hevosrotu eikä täysverinen, täysverinen on yhtä kuine Englantilainen Täysverinen eli Thoroughbred.
        Faktat kohdilleen...

        Thoroughbred ei tarkoita täysiveristä vaan kahden puhtaan rotuhevosen risteytystä (suom. "läpi rodun").
        Full-blood tai pure-blooded on täysiverinen. Half-blood on puoliverinen.
        Täysiverisiä on muuten muitakin kuin englantilainen täysiverinen eli xx...muunmuassa myös arabialainen täysiverinen eli ox on tä-ysiverinen...

        Muutenkin saavuit myöhässä, otsikolla "Trakehner=PV", joka löytyy tuosta alempaa jos viitsit vilkaista, on jo puhuttu täällä trakehner/pv/xx-asiat selviksi.


    • Suti

      Mulla on oma puoliverinen ja kyllähän minä sillä sitten ratsastankin. :) Mukava sellainen 165cm ruuna. Liikkuu hienosti ja on pidetty etenkin kouluradoilla. Ei ollenkaan kuuma, paremminkin kylmäpäinen ja tasainen.

    • www.arteequestre.it

      ...ratsastan, pààasiassa andalusian hevosia mutta myòs puoliverisià. Omia puoliverisià on ollut useita.

      • tyttö

        mul on ollut traksu, ja kyl mä puoliverisestä puhuin kun siitä oli kyse! minkä nimisiä nuo traksut on millä ratsastatte, varsinkin sulle nim.kukkuu ?


      • peijake
        tyttö kirjoitti:

        mul on ollut traksu, ja kyl mä puoliverisestä puhuin kun siitä oli kyse! minkä nimisiä nuo traksut on millä ratsastatte, varsinkin sulle nim.kukkuu ?

        Trakehner on puoliverinen.
        Rodussa on tosin paljon arabialaista täysiveristä ja englantilaista täysiveristä ja kantaa vahvistetaan yhä tänä päivänä risteyttämällä sitä näihin rotuihin.

        Rotutyyppiä "kuumaverinen" ei ole olemassakaan.
        Rotutyypit ovat kylmäverinen ja lämminverinen. Lämminverisiin kuuluvat puoliveriset (joihin kuuluu monta alarotua, esim. trakehner), täysiveriset ja lämminveriravurit. Kylmäverisiin taas kuuluvat esimerkiksi tyohevosrodut ja raskasrakenteiset alkuperäisrodut (suomenhevonen, islanninponi, jne).


      • kukkuu..
        peijake kirjoitti:

        Trakehner on puoliverinen.
        Rodussa on tosin paljon arabialaista täysiveristä ja englantilaista täysiveristä ja kantaa vahvistetaan yhä tänä päivänä risteyttämällä sitä näihin rotuihin.

        Rotutyyppiä "kuumaverinen" ei ole olemassakaan.
        Rotutyypit ovat kylmäverinen ja lämminverinen. Lämminverisiin kuuluvat puoliveriset (joihin kuuluu monta alarotua, esim. trakehner), täysiveriset ja lämminveriravurit. Kylmäverisiin taas kuuluvat esimerkiksi tyohevosrodut ja raskasrakenteiset alkuperäisrodut (suomenhevonen, islanninponi, jne).

        Joo, tosiaanki asia on noin, sori jos/kun väitin muuta...(en muista..) Tosiaankaan niitä kuumaverisiä ei ees oo. Mutt minun huonon muistini mukaan tuolla joku väittii, ett traksu on kuumaverinen, ja sitähän se ei oo...!


      • stifler
        kukkuu.. kirjoitti:

        Joo, tosiaanki asia on noin, sori jos/kun väitin muuta...(en muista..) Tosiaankaan niitä kuumaverisiä ei ees oo. Mutt minun huonon muistini mukaan tuolla joku väittii, ett traksu on kuumaverinen, ja sitähän se ei oo...!

        no niin, elikkäs huomasitko mun kyssän, mikä sen puokin nimi on mil käyt ratsastamas?


      • Kukkuu..
        stifler kirjoitti:

        no niin, elikkäs huomasitko mun kyssän, mikä sen puokin nimi on mil käyt ratsastamas?

        Niin,siis jos tuo viesti oli mulle osotettu,niin mie vastaan,etten ratsasta enää sillä/niillä puoliverisillä..Niien nimet oli Hlopchatka "Lotta" ja Bovari EST "Alma"..(jokka tuntee,niin vastakkaa..;)Nykyään mie ratsastan sellasella pikku ponilla,se on ristetys


    • Suvi

      Ratsastan kaverini kanssa pv-oria. Välillä kuuma. Ihan kiva se on.. Mie ainakin tykkään..
      Kilpahevosena se toimii.

    • Sandy

      Mä käyn kans kolmesti viikossa rattastelemassa FWB-ruunaa. Tarkotus olis saada kunto niin korkeelle että vois herran ottaa taas tunnille mukaan. Tosi ihana, tottelee tosi hyvin eikä oo pahemmin lähössä vaik pitkä lepo onki alla.:) Korkeutta on 168 cm.

    • -talozka-

      Joo, meen mä ihan tavallisilla tunneilla puokeilla. Mä hoidanki puoliveristä ja sen nimi on Talozka. Sitt siell tallilla on kolme muutaki puokkii. Ja yks trakehner. No, ikeestaan se mun hoitsu on puoliks puokki ja puoliks täykkäri. Se on 19-vuotias tamma, mutta villi, ku nuori ori. Meen aika usiasti puokeilla tunnilla.

    • piu

      hei! sinä joka kysyit puoliverisistä ja trakhenereista,itse omistan 9v. ruunan jonka olen omistastanut 5 vuotta ja myöskouluttanut. luonteeltaan tämä ruuna on sieltä mahtavimmasta päästä,oppivainen,innokas,miellyttämisen haluinen ja ihmisen paras ystävä.suosittelen kaikille osaaviille ja maltillisille hevosihmisille trakhenereita.!t.piu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe