Tasa arvoinen risteys

tukinko liikennettä

Miten on että jos on tasa arvoisessa risteyksessä ja oikealta on tulossa auto joka on kääntymässä vasemmalle ja samaan aikaan tulee vastaantuleva auto niin tarvitseeko minun pysähtyä odottamaan että vastaantuleva auto ja oikealta tuleva auto ovat menneet vai voinko ajaa suoraan pysähtymättä koska oikealta tuleva auto ei kuitenkaan pääsisi kääntymään vasemmalle koska vastaan tulee auto?

21

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entä jos

      Vastaantuleva auto on kääntymässä vasemmalle, kuka ajaa ensin?

    • useinmiten

      Yleensä siinä tilanteessa joku ajaa ensin.

      • Joku ajaa ensin, mutta kuinka kolarin sattuessa ratkaistaan syyllisyys?


      • älä pelle puutu
        autoilija kirjoitti:

        Joku ajaa ensin, mutta kuinka kolarin sattuessa ratkaistaan syyllisyys?

        Älä sinä pelle puutu näihin asioihin kun et edelleenkään ymmärrä yhtään mitään.


    • apuvvva!!

      Tai (tosielämässä tapahtunut), kun oikealta tulee bussi, joka ei mahdu kääntymään vasemmalle, kun olen tien tukkona (ahtaat kadut)? Bussi änkeää vaan vaikka ei mahdu, enkä minäkään voi siitä ilmaan haihtua.

      • vajakit.luontoon

        Ei tarvitse haihtua ilmaan, linjauto vaan työntää sinut pois edestä.


      • Bussi

        ei voi sinua työntää minnekkään jos olet omalla kaistallasi. Bussinkuljettajan velvollisuus on tarvittaessa pysähdyttävä odottamaan ,että tie on vapaa ja bussi voi turvallisesti kääntyä . Pihlajamäessä on tälläinen tiukka mutka . Monet autoiliat tietävät paikan ja valmistautuvat antamaan linjautolle tilaa jotta se pääsee mutkasta. Kyse on joustavuudesta ja hyväntahdon eleestä . Todellisuudessa linja-autonkuljettajan on valmistauduttava pysähtymään.


      • Mutkat.suoriksi

        Herää kysymys, miksi mutkista pitää tehdä niin tiukat, ettei linjautot mahdu ajamaan ilman väistämistä.


    • ei ..tana

      Autokouluun takaisin heti!

      • Apu_va

        Juurikin näin. Jos jokapäiväisen liikenteen tilanteet aiheuttavat kysymyksiä, mene ihmeessä autokouluun ja ota muutama ajotunti.

        Ajokortin voimassaolon ehto on, että kuljettaja pitää tietonsa ja taitonsa ajan tasalla.


    • ---

      bussit nyt änkee aina mihin sattuu, pysäkiltäkin kiilataan vaikka nopeusrajoitus olisi 80km/h

    • risteys penat

      Tuollasissahan tilanteissa oikealta tulevan päätehtävä on plokata sut eli ajaa eteesi odottamaan että et pääse kääntymään. Kannattaa siis odottaa koska oikealta tulevalla on varmasti käsi valmiina torvella ja jalka kaasulla että jos vaan ajatteletkin meneväsi ensin..

      Sama tilanne kun tulet t-risteykseen kolmion takaa. Oikelta tulee liikennettä jotka aikoo kääntyä vasemmalle eli sinne mistä olet tulossa mutta heille vastaan tulee liikennettä eli ei pääse kääntymään. Sulla ei olisi tässä mitään odottettavaa muuta kuin se että se oikealta tuleva nyt ajaa eteesi odottamaan että et vaan pääse kääntymään vasemmalle. Näin käy usein Espoossa kun tullaan Turuntielle jorvin risteykseen alas mäkeä, vasemmalle pääsisi muuyten kääntymään mutta oikealta turuntietä tuleva ajaa eteesi odottamaan kääntymistä sinne jorvin suuntaan. No nythän ne kohta alkaa tehdä tuohon kaksikaistaista kiertoliittymää. Paikka siis Turuntien ja Karvasmäentien risteys.

      • lkjkjhhgh

        "risteys penat" sanot, että "Sulla ei olisi tässä mitään odottettavaa" tullessasi kolmion takaa. Mihin perustat tämän sanomisen?


    • fdxfdxsdf

      Olet joka tapauksessa törmännyt oikealta tulevan kanssa. Siinä ei auta mitkään selittelyt, että vastaan tuli auto.

    • sepbo

      Jos on tasa-arvoinen risteys, ja tilanne tuollainen, että jokainen auto on johonkin autoon nähden väistämisvelvollinen. Niin silloin se ajojärjestyssäännön mukaan menee niin, että suoraan kulkevat ensin, ja kääntyvät sitten. Amerikassa ne osaa nämä hyvin nämä ajojärjestysasiat, kun siellä ei ole liikenneympyröitä sekaamassa. Mikäli neljästä suunnasta jokainen kääntymässä vasemmalle, niin silloin ensin ajaa se auto joka oli ensimmäisenä tyrkyllä, sen jälkeen tilanne toimii automaattisesti, koska sieltä vasemmalta tulevalla ei ole enää ketään oikealta väistettävää, joten tilanne lähtee ratkeamaan myötäpäiväissuuntaan. Tasa-arvoisen risteyksen joka tilanteeseen löytyy malli, jota noudattaa. Epäselviä tilanteita aiheuttaa ainoastaan se, että osa autoilijoista empii sitä ajovuoroa. Mikäli ihmiset osaisivat ajojärjestysasiat, niin ongelmia ei olisi.

      Tätähän on joskus jossain telkkariohjelmassa kokeiltu, miten tasa-arvoinen risteys toimii, kun virtuaaliautot ajavat siihen 4:stä eri suunnasta, ja ne kääntyy kuka mihinkin. Kun autoille on syötetty toimintamallit eri skenaarioissa, jota ne noudattaa empimättä, niin tasa-arvoiset risteykset veti todella hyvin, eikä kolareita eikä empimisiä ollut ollenkaan. Skenaarioita on kuitenkin tasa-arvoisessa risteyksessä tietty määrä, ja niihin jokaiseen löytyy toimintamalli. Mutta heti jos joku empii tai ei tiedä, niin syntyy ongelmia.

      Liikenneympyrähän on siinä mielessä paljon helpompi, koska siinä ei ole niin montaa eri muuttujaa. Tavallaan liikenneympyrä tyhmentää ja vähentää tarkkaavaisuutta, helppoutensa takia. Tämän takia monella jää jalankulkijat kokonaan huomaamatta, kun sinne liikenneympyrään on niin helppo "kurvata" se auto, ja yhtä helppo "kurvata" pois.

      • Kauhukakara

        Ei tasa-arvoisessa risteyksessä ole mitään suoraan ajavan etuoikeutta. Jokainen kolaritilanne tutkitaan erikseen ja se häviää, jonka oikeaan kylkeen toinen on osunut. Ihan riippumatta siitä, olivatko osalliset menossa suoraan vai kääntymässä.

        Muuten tässä äskettäin esitetyssä Myytinmurtajat-ohjelmassa tehtiin koe eri risteystyypeillä. Eurooppalaistyyppinen ympyrä pystyi välittämään noin 20 % enemmän liikennettä kuin amerikkalainen four-way-stop -risteys. Johtuu juuri siitä, että ympyrässä väistettäviä suuntia on vain yksi ja sama toimintamalli pätee aina.


      • Kauhukakara kirjoitti:

        Ei tasa-arvoisessa risteyksessä ole mitään suoraan ajavan etuoikeutta. Jokainen kolaritilanne tutkitaan erikseen ja se häviää, jonka oikeaan kylkeen toinen on osunut. Ihan riippumatta siitä, olivatko osalliset menossa suoraan vai kääntymässä.

        Muuten tässä äskettäin esitetyssä Myytinmurtajat-ohjelmassa tehtiin koe eri risteystyypeillä. Eurooppalaistyyppinen ympyrä pystyi välittämään noin 20 % enemmän liikennettä kuin amerikkalainen four-way-stop -risteys. Johtuu juuri siitä, että ympyrässä väistettäviä suuntia on vain yksi ja sama toimintamalli pätee aina.

        > Eurooppalaistyyppinen ympyrä pystyi välittämään noin 20 %
        > enemmän liikennettä kuin amerikkalainen four-way-stop -risteys.

        Kai jenkeissäkin voi olla tasa-arvoisia risteyksiä, ilman että jokaisella suunnalla on stop -merkki? Omien kokemusten mukaan parhaiten vetää valoton risteys, kakkosena liikenneympyrä ja kolmantena valoristeys. Väistämisvelvollisuuksia tai stoppeja ei ole tullut samalla tavalla seurattua.

        Kokemukset perustuvat siis tilanteeseen, jossa ruuhka-aikaan valoristeyksen valot eivät ole toiminnassa. Jonot siinä kohtaa pienenevät ja risteyksestä päääsee paljon nopeammin läpi. Seuraavassa risteyksessä on sitten hieman enemmän jonoa vastaavasti... Toki jos kaikki risteykset olisivat valottomia, voisi ruuhka-aikaan olla tietyissä kohti niin paljon liikennettä, että esimerkiksi vasemmalle kääntyminen muuttuisi haastavaksi. Ehkä joka kymmenennessä risteyksessä voisi olla valot ison kaupungin ydinkeskustassa, siitä harventaen liikennemäärien vähentyessä.


    • vajakit.hoitoon

      Tarkoittaako tasarvoinen risteys sitä, että molemmat risteykset ovat yhtä isot?

      • kjnkjf

        Ei tarkoita


    • kitkatkatkatpitkään

      Kutkahan tuossa on oikeassa?
      Kyseisessä risteyksessä ajetaan näin: ensin vastaantuleva suoraan ajava, sitten oikealta tuleva, ja viimeisenä sinä, eli kun joudut antamaan tietä oikealta tulevalle. Tällainen järjestys siksi, että aloittaja sanoi kaikkien olevan yhtäaikaa lähestymässä samalla etäisyydellä risteystä.

    • GoldenStar

      Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään ensisijaisesti oikealta tulevaa autoa. Tasa-arvoisessa risteyksessä ei ole ilmoitettu erikseen liikennemerkein väistämisvelvollisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe