Siirränpä tämän tuolta elektroniikkaosastolta tänne. Osaan varmaan on täällä jo vastattu, mutta tässäpä nyt kuitenkin koko kysymysliuta, eli onks tietoo:
1. Keiden valmistajien tuotteita on tällä hetkellä saatavana? (vissiin ainakin LG, Pioneer Panasonic, Sony).
2. Mikä noissa on levyjen tallennusmuoto? (käsittääkseni ainakin Pioneerilla ja LGllä RW-levyt?)
3. Kumpi formaatti RW- vai RW on käytössä parempi? RAM-levyt ovat käsittääkseni taas huomattavasti kalliimpia (Panasonicin laitteessa?)
4. Onko ko. laitteista ollut vielä vertailua missään lehdissä? - Eräs kauppias väitti LGtä leluksi Pioneeriin verrattuna. Mitä mieltä?
5. Löytyykö netistä hyvää ko. vempeleiden ostospaikkaa?
Tiedoista kiittää
Miikka H.
DVD-tallentimet kiintolevyllä
22
19112
Vastaukset
Vastailenpa itselleni. - Tässä jotain eri malleja, mitä netistä löysin:
LG RH-4820V
Tallennus: DVD-R/RW, 80GB HD
Toisto: DVD-video, DVD-R/RW, DVD R/RW, Audio CD, CD-R/RW, MP3, SVCD, VCD, JPEG, Kodak photo CD
LG RH-4810V
Tallennus: DVD-R/RW, 80GB HD
Toisto: DVD-video, DVD-R/RW, DVD R/RW, Audio CD, CD-R/RW, MP3, SVCD, VCD, JPEG, Kodak photo CD
Pioneer DVR-720H-S
Tallennus: DVD-R, DVD-RW; 160 GB HD
Toisto: DVD-Video/DVD-R/DVD-RW/CD/SVCD/VCD/CD-R/CD-RW
Pioneer DVR-520H-S
muuten samat tiedot kuin edellä, mutta kiintolevy 80 GB
Pioneer DVR-420H-S
Tallennus: DVD-R, DVD-R: 80 GB HD
Toisto: DVD-Video/DVD-R/DVD-RW/CD/SVCD/VCD/CD-R/CD-RW
Sony RDR-HX1000
Tallennus: DVD-R/DVD R/DVD-RW/DVD RW (yhteensopiva plus- ja miinustyypin RW-levyjen kanssa); 250 GB HD (max. 325 h)
Toisto:DVD Video/CD/Video CD Playback, DVD-R/DVD-RW/DVD R/DVD RW, CD-R/RW-, MP3
Sony RDR-HX900
Tallennus: DVD-R/DVD R/DVD-RW/DVD RW (yhteensopiva plus- ja miinustyypin RW-levyjen kanssa); 160 GB HD
Toisto: DVD Video/CD/Video CD Playback, DVD-R/DVD-RW/DVD R/DVD RW,CD-R/RW-, MP3
Philips DVDR725H/00
Tallennus: DVD R, DVD RW; 160 GB HD (löytyy myös kaksi mallia, joissa 80 GB HD)
Toisto: CD, CD-R, CD-RW, MP3-CD, DVD, DVD-R, DVD-RW (Video mode), DVD-Video, SVCD, Video CD, DVD RW, DVD R
Panasonic DMR-E500H
Tallennus: DVD-RAM, DVD-R; 400 GB (max. 709 h)
Toisto:DVD-RAM, DVD-R, DVD-Video, DVD-Audio(2-ch), CD-Audio (CD-DA), Video CD, CD-R/RW (CD-DA, Video CD, MP3)
Panasonic DMR-E95H
Tallennus: DVD-RAM, DVD-R; 160 GB HD (max. 294 h)
Toisto:DVD-RAM, DVD-R, DVD-Video, DVD-Audio(2-ch), CD-Audio (CD-DA), Video CD, CD-R/RW (CD-DA, Video CD, MP3)
Panasonic DMR-E85H
Tallennus: DVD-RAM, DVD-R; 80 GB HD (max. 142 h)
Tallennustavoista:
Panasonic ilmoittaa laitteilla olevan viisi (DMR-E500H:llä kuusi) tallennustapaa; XP (korkea laatu), SP (normaali laatu), LP (pitkä), EP (todella pitkä) ja FR (tallennusajan mukaan muuttuva). Kapasiteetit eri tallennustavoilla:
Kiinto:
XP: 17 h (80 GB), 36 h (160 GB), 89 h (400 GB)
SP: 34 h (80 GB), 78 h (160 GB), 177 h (400 GB)
LP: 68 h (80 GB), 136 h (160 GB),355 h (400 GB)
EP: 106-142 h (80 BG), 208-294 h (160 GB), 709 h (400 GB)
RAM:
XP: noin 1-2 tuntia (4,7G - 9,7G DVD-RAM-levy)
SP: noin 2-4 tuntia (4,7G - 9,7G DVD-RAM-levy)
LP: noin 4-8 tuntia (4,7G - 9,7G DVD-RAM-levy)
EP: noin 6-16 tuntia (4,7G - 9,7G DVD-RAM-levy)
DVD-R-levy (4,7G):
XP: 1 h
SP: 1 h
LP: 4 h
EP: 6 h (DMR-E95H:lle ilmoitettu 8 h, virhe?)
Noita RAM-levyjä on vissiin olemassa 1- ja 2-puoleisia, siitä nuo erot. Kiintolevyjen EP-tallennuksen aikavaihtelun saa joku viisaampi selittää. Käsittääkseni R-/R /RW-/RW -levyjen tallennuskapasiteetti on 1h (XP), 2h(SP), 4h (LP) ja 6h (EP), joten en tiedä onko Panasonicilla joku oma systeemi vai onko noissa arvoissa vain virhe. - Mikrobitti (1/2004) tietää kertoa, että käytännössä SP-pakkaustaso riittää erinomaiseen laatuun ja LP-EP tasoilla kuva alkaa muuttua VHS-tasolle. Tosin vissiin DVD:n EP-tasokin on on parempaa kuin VHS-taso (?).
Expertin pari kuukautta vanhasta mainoksessa TDK:n DVD ja - R-levyt maksoivat 24,90 e/10 kpl, DVD ja - RW-levyt 29,90 e/10 kpl ja VHS-nauhat E-240EHG 17,40 e/3 kpl. Kaksipuoleinen DVD-RAM maksaa verkkokauppa.comissa 15,50 e. - Jos laskisi neljän tunnin tallennuksen hinnan LP-laadulla, se olisi:
VHS: 2,90 euroa/4h
DVD-R: 2,49 euroa/4h
DVD-RW: 2,99 euroa/4h
RAM: 7,75 euroa/4h
Eli VHS:lle ja RW-levylle tallennettaessa hinta on aika sama (tosin halvempiakin VHS-kasetteja saa, laatu on kyllä myös huonompi). RAM-levy on taas selkeästi kallein.
Jos laskin/ymmärsin väärin, viisaammat korjatkoon. Että tämmöstä. Eli ei ku ostoksille!
Miikka H.
PS. Linkkejä:
www.lgenordic.com
www.panasonic.fi
www.philips.fi
www.pioneer.fi
www.sony.fi- Johanna
Olipa mielenkiintoista luettavaa,tuo sinun laatimasi lista,olet myös ilmeisesti itse hankkimassa tallentavan DVD:n,kun olet tehnyt kerännyt noin paljon tietoa yhteenvedoksi.
Kerro mihin valintaan itse päädyit ja miksi.
Itse tässä pähkäilen kiintolevyllisen ja levylle tallentavan välillä.
Mutta sen jo etukäteen päätin,että Philipsiä en periaatteessa hanki. Johanna kirjoitti:
Olipa mielenkiintoista luettavaa,tuo sinun laatimasi lista,olet myös ilmeisesti itse hankkimassa tallentavan DVD:n,kun olet tehnyt kerännyt noin paljon tietoa yhteenvedoksi.
Kerro mihin valintaan itse päädyit ja miksi.
Itse tässä pähkäilen kiintolevyllisen ja levylle tallentavan välillä.
Mutta sen jo etukäteen päätin,että Philipsiä en periaatteessa hanki.Joo, en ole vielä tallentavaa DVD:tä hankkinut, mutta hankin sen kyllä. Olen odotellut, että hinnat laskisivat tuonne 500 euron pintaan. Ilmeisesti kovin kauan ei tätä enää tarvitse odottaa.
Tietysti noita kiintolevyttömiä jo saisi aika edullisesti (tänään osui mainos juuri Philipsin kiintolevyttömästä silmääni ja hinta oli 299e), mutta ainakin minulle tuo kiintolevyllinen olisi passeli, koska silloin ei tarvitsisi pelata niin paljon levyjen kanssa. Tallentaminen olisi siinä suhteessa vaivatonta. Paljon nimittäin tallennan ohjelmia, joita mulla ei ole tarkoitus pidempään säilyttää. Myös kiintolevyn tallenuskapasiteetti on sen verran suuri, ettei se heti täyty. Neljän tunnin DVD-levylle ei sen sijaan paljoa mahdu ja sitten näitä puolityhjiä levyjä pyörii nurkat täynnä, eikä tiedä, mitä missäkin on.
Philips tulee tuskin olemaan minunkaan valintani. Luultavasti ihan näin mutu-tuntumalla kallistuisin Pioneeriin tai Sonyyn. LG:stä en osaa sanoa mitään. Se tulee olemaan tietysti ainakin hinnaltaan edullisin. Panasonicin RAM-levytallennus ei myöskään oikein houkuta, koska jos tuo laskelmani piti paikkaansa tallennus maksaa niin paljon enemmän. Toisaalta myöskään muut laitteet eivät käsittääkseni pysty toistamaan RAM-levyjä.
Vaivattomat editointi- ja ajastustoiminnat ovat myös asioita, jotka vaikuttavat valintaani.
Koska tallennustunnin hinta alkaa olla aivan samaa tasoa VHS:llä ja DVD:llä, mutta laatu ja käytettävyys paranee, olen siis ajatellut hyllyttää VHS-nauhurini. Itse laitteen hankintahan on paremminkin kertaostos. - Ostin noin kolme vuotta sitten uuden Panasonicin nauhurin ja totesin, että vanha vuoden 89 mallin Salorani (toimii vieläkin!) oli monessa suhteessa parempi. On tainnut VHS-nauhureiden kehittely tässä viime vuosina loppua.- Kimi
Miikka__H kirjoitti:
Joo, en ole vielä tallentavaa DVD:tä hankkinut, mutta hankin sen kyllä. Olen odotellut, että hinnat laskisivat tuonne 500 euron pintaan. Ilmeisesti kovin kauan ei tätä enää tarvitse odottaa.
Tietysti noita kiintolevyttömiä jo saisi aika edullisesti (tänään osui mainos juuri Philipsin kiintolevyttömästä silmääni ja hinta oli 299e), mutta ainakin minulle tuo kiintolevyllinen olisi passeli, koska silloin ei tarvitsisi pelata niin paljon levyjen kanssa. Tallentaminen olisi siinä suhteessa vaivatonta. Paljon nimittäin tallennan ohjelmia, joita mulla ei ole tarkoitus pidempään säilyttää. Myös kiintolevyn tallenuskapasiteetti on sen verran suuri, ettei se heti täyty. Neljän tunnin DVD-levylle ei sen sijaan paljoa mahdu ja sitten näitä puolityhjiä levyjä pyörii nurkat täynnä, eikä tiedä, mitä missäkin on.
Philips tulee tuskin olemaan minunkaan valintani. Luultavasti ihan näin mutu-tuntumalla kallistuisin Pioneeriin tai Sonyyn. LG:stä en osaa sanoa mitään. Se tulee olemaan tietysti ainakin hinnaltaan edullisin. Panasonicin RAM-levytallennus ei myöskään oikein houkuta, koska jos tuo laskelmani piti paikkaansa tallennus maksaa niin paljon enemmän. Toisaalta myöskään muut laitteet eivät käsittääkseni pysty toistamaan RAM-levyjä.
Vaivattomat editointi- ja ajastustoiminnat ovat myös asioita, jotka vaikuttavat valintaani.
Koska tallennustunnin hinta alkaa olla aivan samaa tasoa VHS:llä ja DVD:llä, mutta laatu ja käytettävyys paranee, olen siis ajatellut hyllyttää VHS-nauhurini. Itse laitteen hankintahan on paremminkin kertaostos. - Ostin noin kolme vuotta sitten uuden Panasonicin nauhurin ja totesin, että vanha vuoden 89 mallin Salorani (toimii vieläkin!) oli monessa suhteessa parempi. On tainnut VHS-nauhureiden kehittely tässä viime vuosina loppua.Etsiskelin myös itse vähän aikaa sitten kuumeisesti tallentavaa kovalevyllä:
Muutamia kommentteja/vinkkejä:
RW-levyille on kohtalaisen vaikea laskea nauhoitushintaa tunnille, kun ovat kuitenkin käytännössä tuhansia kertoja tyhjennettävissä ja taas nauhoitettavissa, toisin kuin r-levyt. RAM-levy sitä vastoin toimii tallennettaessa kiintolevyn tavoin, ts. ajansiirron apuna eli voi tallentaa ohjelmaa samalla kun jo aloittaa sen katsomisen ohjelman alusta.
Kuitenkin, pääsyy miksi panin koko projektin jäihin on se, että viimeistään 2007 nää nykyiset vehkeet joutaa romukoppaan (rumasti kärjistäen) kun yksikään markkinoilla oleva tallennin ei omaa sisäistä DIGITAALIviritintä. Tallentimet hiljenee samalla kellonlyömällä kun analogiset lähetykset loppuvat, ja tästä ajasta on turha maksaa sitä 500 euroa, luulisin...Ens vuonna markkinoille tulee taatusti digivirittimellä varustettuja kovalevy-dvd-tallentimia...
JOS kuitenkin sellainen on pakko saada jo nyt, suosittelen MediaCheckpoint.de, ja sieltä Pioneer DVR-520 tai 720 (80gb/160gb, hinnat 520e/699e).
Itse suosittelisin ehkä odottamaan. Kukin kuitenkin tavallaan... - kysymys
Kimi kirjoitti:
Etsiskelin myös itse vähän aikaa sitten kuumeisesti tallentavaa kovalevyllä:
Muutamia kommentteja/vinkkejä:
RW-levyille on kohtalaisen vaikea laskea nauhoitushintaa tunnille, kun ovat kuitenkin käytännössä tuhansia kertoja tyhjennettävissä ja taas nauhoitettavissa, toisin kuin r-levyt. RAM-levy sitä vastoin toimii tallennettaessa kiintolevyn tavoin, ts. ajansiirron apuna eli voi tallentaa ohjelmaa samalla kun jo aloittaa sen katsomisen ohjelman alusta.
Kuitenkin, pääsyy miksi panin koko projektin jäihin on se, että viimeistään 2007 nää nykyiset vehkeet joutaa romukoppaan (rumasti kärjistäen) kun yksikään markkinoilla oleva tallennin ei omaa sisäistä DIGITAALIviritintä. Tallentimet hiljenee samalla kellonlyömällä kun analogiset lähetykset loppuvat, ja tästä ajasta on turha maksaa sitä 500 euroa, luulisin...Ens vuonna markkinoille tulee taatusti digivirittimellä varustettuja kovalevy-dvd-tallentimia...
JOS kuitenkin sellainen on pakko saada jo nyt, suosittelen MediaCheckpoint.de, ja sieltä Pioneer DVR-520 tai 720 (80gb/160gb, hinnat 520e/699e).
Itse suosittelisin ehkä odottamaan. Kukin kuitenkin tavallaan...Miten niin romukoppaan? Eikö sille voi tallentaa samalla digiboxilla jolla katsoo tv:tä?
- kokemusta
Miikka__H kirjoitti:
Joo, en ole vielä tallentavaa DVD:tä hankkinut, mutta hankin sen kyllä. Olen odotellut, että hinnat laskisivat tuonne 500 euron pintaan. Ilmeisesti kovin kauan ei tätä enää tarvitse odottaa.
Koska tallennustunnin hinta alkaa olla aivan samaa tasoa VHS:llä ja DVD:llä, mutta laatu ja käytettävyys paranee, olen siis ajatellut hyllyttää VHS-nauhurini. Itse laitteen hankintahan on paremminkin kertaostos. - Ostin noin kolme vuotta sitten uuden Panasonicin nauhurin ja totesin, että vanha vuoden 89 mallin Salorani (toimii vieläkin!) oli monessa suhteessa parempi. On tainnut VHS-nauhureiden kehittely tässä viime vuosina loppua.Hieman käytännön kokemusta. Ostin kesällä Panasonicin DMR-E85H:n. Oletustallennusnopeudella eli sp:llä kiintolevylle mahtuu 34 tuntia ohjelmaa. Levyn kapasiteetti ei vielä kertaakaan ole laskenut alle 15:n tunnin johtuen siitä että minulla on tapana katsoa ne ohjelmat jotka olen tallentanut ja sen jälkeen poistaa ne. Jos haluan säilyttää jotain poltan sen dvd:lle ja poistan sitten kovalevyltä. Ohjelmien editointi eli minun tapauksessani lähinnä kuulutusten ja mainotaukojen poisto käy helposti jonka jälkeen on vain varsinainen asia jäljellä.
DVD-RAM-levy joita omistan yhden kappaleen on ollut kerran käytössä. Niillä ei kiintolevytallentimen yhteydessä ole mielestäni mitään käyttöä. DVD-R-levyjä on kertynyt parisenkymmentä, osin televisiosta, osin videokaseteilta joilta olen siirtänyt parhaita paloja dvd:lle. Panasonicin tallennusmuodoissa oivallinen on FR eli flexible recording jolla dvd-levy saadaan ajettua täyteen. Hyvin paljon olen polttanut samalle levylle kaksi puolentoista tunnin elokuvaa jolloin tallennusmuoto on jossain sp:n ja lp:n välillä.
Jos ei halua nurkkiinsa pyörimään puolityhjiä levyjä joista ei tiedä mitä niissä on kannattaa ostaa isommalla kiintolevyllä varustettu laite jolloin ongelma siirtyy koneen sisälle, eli silloin on kiintolevy täynnä ohjelmia joista ei tiedä mitä ne on. Nimittäin jos ihminen ei osaa pitää tallenteitaan järjestyksessä niin tallennusmuodolla ei ole mitään väliä, ne on epäjärjestyksessä joka tapauksessa. Se on ihmisen elämäntapa. Itselläni levyt on hyllyssä koteloissa ja joka levyllä lukee mitä siinä on. Kaupoissa myydään oikein tähän tarkoitukseen valmistettuja kyniä. - Kimi
kysymys kirjoitti:
Miten niin romukoppaan? Eikö sille voi tallentaa samalla digiboxilla jolla katsoo tv:tä?
Siksi "kärjistäen" romukoppaan, että mua ei ainakaan huvita nyt maksaa tollasia summia, ja sit vähän ajan kuluttua puljata nauhotusten kanssa kahden laitteen kanssa. Analogisten lähetysten loputtua ei tallentimessa käytännössä katsoen ole viritintä, joten jostainhan se signaali on saatava. Sit ajastellaan digiboxia ja tallenninta synkassa ja kiroillaan. Tai ainakin mä kiroilisin, ei oo mun makuun tollanen säätäminen.
kokemusta kirjoitti:
Hieman käytännön kokemusta. Ostin kesällä Panasonicin DMR-E85H:n. Oletustallennusnopeudella eli sp:llä kiintolevylle mahtuu 34 tuntia ohjelmaa. Levyn kapasiteetti ei vielä kertaakaan ole laskenut alle 15:n tunnin johtuen siitä että minulla on tapana katsoa ne ohjelmat jotka olen tallentanut ja sen jälkeen poistaa ne. Jos haluan säilyttää jotain poltan sen dvd:lle ja poistan sitten kovalevyltä. Ohjelmien editointi eli minun tapauksessani lähinnä kuulutusten ja mainotaukojen poisto käy helposti jonka jälkeen on vain varsinainen asia jäljellä.
DVD-RAM-levy joita omistan yhden kappaleen on ollut kerran käytössä. Niillä ei kiintolevytallentimen yhteydessä ole mielestäni mitään käyttöä. DVD-R-levyjä on kertynyt parisenkymmentä, osin televisiosta, osin videokaseteilta joilta olen siirtänyt parhaita paloja dvd:lle. Panasonicin tallennusmuodoissa oivallinen on FR eli flexible recording jolla dvd-levy saadaan ajettua täyteen. Hyvin paljon olen polttanut samalle levylle kaksi puolentoista tunnin elokuvaa jolloin tallennusmuoto on jossain sp:n ja lp:n välillä.
Jos ei halua nurkkiinsa pyörimään puolityhjiä levyjä joista ei tiedä mitä niissä on kannattaa ostaa isommalla kiintolevyllä varustettu laite jolloin ongelma siirtyy koneen sisälle, eli silloin on kiintolevy täynnä ohjelmia joista ei tiedä mitä ne on. Nimittäin jos ihminen ei osaa pitää tallenteitaan järjestyksessä niin tallennusmuodolla ei ole mitään väliä, ne on epäjärjestyksessä joka tapauksessa. Se on ihmisen elämäntapa. Itselläni levyt on hyllyssä koteloissa ja joka levyllä lukee mitä siinä on. Kaupoissa myydään oikein tähän tarkoitukseen valmistettuja kyniä.Kimi: "Analogisten lähetysten loputtua ei tallentimessa käytännössä katsoen ole viritintä, joten jostainhan se signaali on saatava. Sit ajastellaan digiboxia ja tallenninta synkassa ja kiroillaan."
Tuossa on tietysti pointtia. Ongelmaa tulee tietysti silloin, jos haluaa tallentaa ajastuksella ohjelmaa kahdelta eri kanavalta. Jos tallentaa vain yhdeltä kanavalta digiboksin voi tietty jättää sille kanavalle.
Toisaalta tuo odottaminen on vähän kaksipiippuinen juttu, kun aina tulee uutta. Jossain välissä on vaan pakko hieman päivitää omia systeemejä. - Nythän on jo markkinoilla myös digibokseja kovalevyllä (Finlux 80 GB, 499 e). Niiden hinnatkin varmaan tässä tippuvat. Onkohan niissä ajastinmahdollisuus? Luulisin niin.
Mitenkä muuten on, voiko nuo R-levyt jättää "kesken" ja katsoa niitä välillä ja sitten myöhemmin lisätä niihin tavaraa vai pitääkö ne tehdä valmiiksi kerralla? - Itseäni nuo RW-levyt kiehtovat siinä mielessä, että niistä voi myöhemmin poistaa ja laittaa tilalle uutta. Tietysti voihan vanhalta R-levyltä ottaa osan talteen ja heittää sitten levyllä varista, jos ei halua jotain säilyttää, hieman halvempiakin kun ovat kuin RW-levyt. Tuhlaukselta tuntuu kumminkin!
Edellinen kirjoittaja: "Nimittäin jos ihminen ei osaa pitää tallenteitaan järjestyksessä niin tallennusmuodolla ei ole mitään väliä, ne on epäjärjestyksessä joka tapauksessa. Se on ihmisen elämäntapa. Itselläni levyt on hyllyssä koteloissa ja joka levyllä lukee mitä siinä on. Kaupoissa myydään oikein tähän tarkoitukseen valmistettuja kyniä."
No kuule, mulla on kaikki videokasetit numeroituna ja niistä arkisto tietokoneella, josta voin heti tsekata, miltä nauhalta ja mistä kohtaa nauhaa löytyy esim. 38 min tyhjää. Muutama päivä tuohon arkistointiin meni, mutta kylläpä se kannatti. Silti tuppaa pöydällä olemaan kasa kasetteja, joiden sisältöä en ole arkistoon laittanut ajan tasalle. Että kyllä täälläkin yritystä on, ainakin jonkinlaista... ;-)
Teinpä tuossa tutkimusmatkan Expertille. - Ko. pikkuliikkeessä oli kiintolevyllisistä hyllyssä vain LG:n RH-4810v malli hintaan 599 e, jota mallia myyjä tietysti ylisti.
Myyjä kertoi, että uusimmat DVD-tallentimet tallentavat sekä miinus- että plus-levyille, mutta tätä ei saa mainoksissa ilmoittaa. Ilmeisesti joku sopimusjuttu. Poikkeuksen tästä tekee Philips, johon käy vain plus-levyt.
Kiintolevyttömiä tallentajia liikkeessä oli Philipsin DVDR616 (399 e), Panasonicin DMR-E55 (449 e), LG:n DR4912v (399 e) sekä Samsungin joku malli (399 e), joka oli multiformaatti, eli se kykenee tallentamaan sekä R/RW levyille että RAM-levylle.
Ilmeisesti tuo RAM-levy toimii enemmän kiintolevyn tapaan kuin RW levyt, mutten osaa selittää, mikä ero niiden toiminnassa on, noin käytännössä. Tuo ajansiirtomahdollisuus tuli esille tuossa edellä, mutta liekö niissä muuta eroa?
Tässä vielä yksi vastaus formaateista, jonka sain tuolla toisaalla:
"Itselläni (ei kiintolevyä) Sony RDR-GX3 ja siinä on molemmat - ja formaatit. Mielestäni RW on parempi, sillä sitä voi editoida myös viimeistelyn jälkeen, sen sijaan -RW on pyyhittävä kokonaan. -RW:ssä on Sonyn mukaan tuki 16:9:lle, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa on arvoitus. Kenties scart-nastan ohjaus tarvittaessa kuvamuodon vaihtamiseen."
"Tuo Sony tukee myös -RW VR:ää, joka on joustavemmin editoitavissa kuin nuo RW Video formaatit. Mutta niitä levyjä ei kovin moni soitin nykyään vielä ymmärrä."Miikka__H kirjoitti:
Kimi: "Analogisten lähetysten loputtua ei tallentimessa käytännössä katsoen ole viritintä, joten jostainhan se signaali on saatava. Sit ajastellaan digiboxia ja tallenninta synkassa ja kiroillaan."
Tuossa on tietysti pointtia. Ongelmaa tulee tietysti silloin, jos haluaa tallentaa ajastuksella ohjelmaa kahdelta eri kanavalta. Jos tallentaa vain yhdeltä kanavalta digiboksin voi tietty jättää sille kanavalle.
Toisaalta tuo odottaminen on vähän kaksipiippuinen juttu, kun aina tulee uutta. Jossain välissä on vaan pakko hieman päivitää omia systeemejä. - Nythän on jo markkinoilla myös digibokseja kovalevyllä (Finlux 80 GB, 499 e). Niiden hinnatkin varmaan tässä tippuvat. Onkohan niissä ajastinmahdollisuus? Luulisin niin.
Mitenkä muuten on, voiko nuo R-levyt jättää "kesken" ja katsoa niitä välillä ja sitten myöhemmin lisätä niihin tavaraa vai pitääkö ne tehdä valmiiksi kerralla? - Itseäni nuo RW-levyt kiehtovat siinä mielessä, että niistä voi myöhemmin poistaa ja laittaa tilalle uutta. Tietysti voihan vanhalta R-levyltä ottaa osan talteen ja heittää sitten levyllä varista, jos ei halua jotain säilyttää, hieman halvempiakin kun ovat kuin RW-levyt. Tuhlaukselta tuntuu kumminkin!
Edellinen kirjoittaja: "Nimittäin jos ihminen ei osaa pitää tallenteitaan järjestyksessä niin tallennusmuodolla ei ole mitään väliä, ne on epäjärjestyksessä joka tapauksessa. Se on ihmisen elämäntapa. Itselläni levyt on hyllyssä koteloissa ja joka levyllä lukee mitä siinä on. Kaupoissa myydään oikein tähän tarkoitukseen valmistettuja kyniä."
No kuule, mulla on kaikki videokasetit numeroituna ja niistä arkisto tietokoneella, josta voin heti tsekata, miltä nauhalta ja mistä kohtaa nauhaa löytyy esim. 38 min tyhjää. Muutama päivä tuohon arkistointiin meni, mutta kylläpä se kannatti. Silti tuppaa pöydällä olemaan kasa kasetteja, joiden sisältöä en ole arkistoon laittanut ajan tasalle. Että kyllä täälläkin yritystä on, ainakin jonkinlaista... ;-)
Teinpä tuossa tutkimusmatkan Expertille. - Ko. pikkuliikkeessä oli kiintolevyllisistä hyllyssä vain LG:n RH-4810v malli hintaan 599 e, jota mallia myyjä tietysti ylisti.
Myyjä kertoi, että uusimmat DVD-tallentimet tallentavat sekä miinus- että plus-levyille, mutta tätä ei saa mainoksissa ilmoittaa. Ilmeisesti joku sopimusjuttu. Poikkeuksen tästä tekee Philips, johon käy vain plus-levyt.
Kiintolevyttömiä tallentajia liikkeessä oli Philipsin DVDR616 (399 e), Panasonicin DMR-E55 (449 e), LG:n DR4912v (399 e) sekä Samsungin joku malli (399 e), joka oli multiformaatti, eli se kykenee tallentamaan sekä R/RW levyille että RAM-levylle.
Ilmeisesti tuo RAM-levy toimii enemmän kiintolevyn tapaan kuin RW levyt, mutten osaa selittää, mikä ero niiden toiminnassa on, noin käytännössä. Tuo ajansiirtomahdollisuus tuli esille tuossa edellä, mutta liekö niissä muuta eroa?
Tässä vielä yksi vastaus formaateista, jonka sain tuolla toisaalla:
"Itselläni (ei kiintolevyä) Sony RDR-GX3 ja siinä on molemmat - ja formaatit. Mielestäni RW on parempi, sillä sitä voi editoida myös viimeistelyn jälkeen, sen sijaan -RW on pyyhittävä kokonaan. -RW:ssä on Sonyn mukaan tuki 16:9:lle, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa on arvoitus. Kenties scart-nastan ohjaus tarvittaessa kuvamuodon vaihtamiseen."
"Tuo Sony tukee myös -RW VR:ää, joka on joustavemmin editoitavissa kuin nuo RW Video formaatit. Mutta niitä levyjä ei kovin moni soitin nykyään vielä ymmärrä."Uusimmassa Hifilehdessä (11/04) näyttää olevan asiaa aiheesta:
"6 tapaa tallentaa digitaalisesti
Elokuvaa tai televisio-ohjelmaa voidaan tallentaa digitaalisesti usealla tavalla. Digitaalinen tallennus on laadukas ja kätevä, mutta nykyiset laitteet eivät sovi aivan jokaiseen käyttötarkoitukseen. Tallennuslaitteen ostajan on siis tiedettävä, mitä haluaa. Teimme katsauksen, millaisia laitteita on tarjolla ja millaiseen käyttöön ne sopivat."
www.hifilehti.fi- mutta
Kimi kirjoitti:
Siksi "kärjistäen" romukoppaan, että mua ei ainakaan huvita nyt maksaa tollasia summia, ja sit vähän ajan kuluttua puljata nauhotusten kanssa kahden laitteen kanssa. Analogisten lähetysten loputtua ei tallentimessa käytännössä katsoen ole viritintä, joten jostainhan se signaali on saatava. Sit ajastellaan digiboxia ja tallenninta synkassa ja kiroillaan. Tai ainakin mä kiroilisin, ei oo mun makuun tollanen säätäminen.
Minulla ei ole digiboxia joten en niitä varsinaisesti tunne, että jos seuraavassa päätelmäketjussani on virheitä niin korjatkaa.
Minulla on kiintolevytallennin, tavallinen televisio ja elokuvia varten videotykki. Nyt olen ajatellut hankkia sitten digiboxin, kaksikanavaisen ja vaikkapa kiintolevyllä varustetun. Sitten siis voin katsoa yhtä kanavaa vanhan tallentimeni kautta tai tallentaa sille ja vaikkapa tallentaa toista digitallentimella. Ja homma pelaa. Täytyy vain pitää huoli että digiboxissa on kanavat kohdallaan.
Toinen vaihtoehto on hankkia viimeistään muutaman vuoden kuluttua digitelevisio ja digitallennin Kimin ajatuskulkua seuraten ettei tarvitse kiroilla kahden laitteen ajastuksen kanssa. (Miksi muuten se digiboxi pitää ajastaa, eikö se riitä että laittaa kanavan kohdalleen ja ajastaa vain tallentimen?) Nyt voi siis katsoa televisiosta mitä haluaa ja tallentaa toista ohjelmaa mutta vain yhtä.
Sitten jonkin ajan kuluttua digilaitteisiin tulee joku ominaisuus joka on pakko saada, kauppiaat ja laitevalmistajat ovat petoja keksimään sellaisia. Nyt, sillä välin kun Kimi kantaa hampaita kiristellen televisiotaan ja tallennintaan roskikseen tai siirtää niitä kakkoslaitteiksi hankkiakseen uudet tilalle minä menen kauppaan ja ostan vain uuden digiboxin. Ja homma pelaa edelleen, nyt minulla on käytössä uudet ominaisuudet mutta myös vanha digiboxi jota voi toki edelleen käyttää niiltä osin kuin se pelaa.
Olen aina kannattanut erillislaitteita hyllyssäni ja tulen aina kannattamaan. - tpi
Muutamia kommentteja useampiin tämän threadin kirjoituksiin:
Erittäin suurella todennäköisyydellä kaikilla laitteilla LUKEMINEN onnistuu, oli levy sitten tai - tyyppiä, KIRJOITTAMINEN on jo paljon epätodennäköisempää muulla kuin ilmoitetulla tyyppillä.
Ainakin Pioneerin laitteilla on paljon enemmän tallennus moodeja kuin aikaisemmin mainittu, neljän standardimoodin lisäksi on "manuuaaliset" erikseen asettavissa olevat noin 30 eri tallennusmoodia.
Tyhjiä levyjä ei missään tapauksessa kannata ostaa Suomesta. Suomessa ne ovat kiskurihintaisia, ja samalla tulee tukeneeksi teostoa, joka on sellainen rahanyhtäjä lafka ettei mitään rajaa. Itse maksan tuet mieluummin vaikka saksalisille tekijänoikeusjärjestölle, jolla on jotain suhteellisuuden tajua. Saksasat ostettuna tyhjä levy maksaa muutaman kymmenen senttiä, joten tallentaminen on paljon halvempaaa kuin kaseteille.
Boksien vanhentumisesta puhtaisiin digilähetyksiin siirtymisen jälkeen. Ei se ihan niin mene. Melkein kaikissa dvd-tallentimissa on asetus, jolla tallennin "nuuskii" scart-kytkentää, ja käynnistää tallennuksen silloin kun sieltä tulee signaalia. Tällöin ei tarvitse ajastaa kuin yksi laite, digiboksi. tpi kirjoitti:
Muutamia kommentteja useampiin tämän threadin kirjoituksiin:
Erittäin suurella todennäköisyydellä kaikilla laitteilla LUKEMINEN onnistuu, oli levy sitten tai - tyyppiä, KIRJOITTAMINEN on jo paljon epätodennäköisempää muulla kuin ilmoitetulla tyyppillä.
Ainakin Pioneerin laitteilla on paljon enemmän tallennus moodeja kuin aikaisemmin mainittu, neljän standardimoodin lisäksi on "manuuaaliset" erikseen asettavissa olevat noin 30 eri tallennusmoodia.
Tyhjiä levyjä ei missään tapauksessa kannata ostaa Suomesta. Suomessa ne ovat kiskurihintaisia, ja samalla tulee tukeneeksi teostoa, joka on sellainen rahanyhtäjä lafka ettei mitään rajaa. Itse maksan tuet mieluummin vaikka saksalisille tekijänoikeusjärjestölle, jolla on jotain suhteellisuuden tajua. Saksasat ostettuna tyhjä levy maksaa muutaman kymmenen senttiä, joten tallentaminen on paljon halvempaaa kuin kaseteille.
Boksien vanhentumisesta puhtaisiin digilähetyksiin siirtymisen jälkeen. Ei se ihan niin mene. Melkein kaikissa dvd-tallentimissa on asetus, jolla tallennin "nuuskii" scart-kytkentää, ja käynnistää tallennuksen silloin kun sieltä tulee signaalia. Tällöin ei tarvitse ajastaa kuin yksi laite, digiboksi."Saksasta ostettuna tyhjä levy maksaa muutaman kymmenen senttiä"
Kiitos infosta! - Mistä putiikista olet noita levyjä Saksasta tilannut?Miikka__H kirjoitti:
Uusimmassa Hifilehdessä (11/04) näyttää olevan asiaa aiheesta:
"6 tapaa tallentaa digitaalisesti
Elokuvaa tai televisio-ohjelmaa voidaan tallentaa digitaalisesti usealla tavalla. Digitaalinen tallennus on laadukas ja kätevä, mutta nykyiset laitteet eivät sovi aivan jokaiseen käyttötarkoitukseen. Tallennuslaitteen ostajan on siis tiedettävä, mitä haluaa. Teimme katsauksen, millaisia laitteita on tarjolla ja millaiseen käyttöön ne sopivat."
www.hifilehti.fiTuo Hifilehden vertailu oli hieman huono, sillä siinä esiteltiin kuusi eri tyyppistä tallenninta eikä vertailtu kiintolevyllisiä tallentimia keskenään. Esittelyssä oli siis kiintolevytön DVD, kiintolevyllinen DVD, tallentava digiboksi, VHS-DVD-yhdistelmä, digi-TV kiintolevyllä ja tietokone digitallentimena.
Kiintolevyllisistä tallentimista tarkemmassa syynissä oli Sony RDR-HX1000 (250 GB; 1249 e); Plussaa arvioissa oli "erittäin miellyttävä käyttää" ja "suurikokoinen kiintolevy ja hyvät ja helppokäyttöiset editointiominaisuudet". Miinusta puolestaan "hieman sekava kaukosäädin".
Muiden vastaavien laitteiden hinnat oli ilmoitettu seuraavasti:
JVC DR-MH20..................899 e
JVC DR-MH30..................990 e
LG RH-4810V...................599 e
LG RH-4820V...................649 e
Panasonic DMR-E85H........799 e
Panasonic DMR-E95H.......1000 e
Panasonic DMR-E500H.....1900 e
Philips HDRV-720H............799 e
Pioneer DVR-520H.............899 e (Huom! MediaCheckpoint.de: 520 e!)
Pioneer DVR-720H...........1099 e (MediaCheckpoint.de: 699 e)
Pioneer DVR-920H...........1995 e
Sony RDR-HX900..............999 e
Tulevaisuuden kehityksestä sen verran, että tallentimet digivirittimellä tulevat markkinoille todennäköisesti ensi vuonna, kuten täällä jo aiemmin todettiin. Hifilehden mukaan ideaalilaite olisi sellainen, jossa olisi digiviritin (tai mieluummin kaksi!; toinen katseluun, toinen samanaikaiseen tallennukseen), kiintolevy, kaikkia formaatteja tukeva tallentava DVD-asema ja dv-liitännät videokameraa varten.
Toisaalta piakkoin on tulossa myös kaksikerroslevyt ja -tallentimet, jolloin levyjen tallennuskapasiteetti tuplaantuu.- tpi
Miikka__H kirjoitti:
"Saksasta ostettuna tyhjä levy maksaa muutaman kymmenen senttiä"
Kiitos infosta! - Mistä putiikista olet noita levyjä Saksasta tilannut?http://www.cdrohlinge24.de/
Tällä hetkellä halvimmat DVD-r levyt 100 kpl 27,50 euroa.
Kaikkein halvimmissa joskus toimisesta voi olla riskiä. Toisaalta hinta ei aina ole laadun tae.
Pari kertaa olen tilannut. Ensimmäisellä kertaa tilatut keskitasoa kalliimmat Samsungin dvd-r levyt olivat ihan sekundaa, varmaan melkein 50% susia.
Toisella kertaa tilatut keskitasoa hieman halvemmat Datawritet toimineen oikein hyvin, vain pari tietokoneella polttaessa epäonnistut, ja silloinkin tavallisesti syy ollut enemmän tietokoneen pouolella.
Kokeeksi ostetut halvimmat mahdolliset Fehldruck/Missprint DVD R levyt (ilmeisesti printatut väärän firman nimi tai vastaavaa) ovat toimineet 100%.
Levyjen toimivuutta kannattaa chekata täältä:
http://www.videohelp.com/
Sieltä saa jotain arviota eri poltettavien levymerkkien toimintavarmuudesta. - Veka
Kimi kirjoitti:
Ainakin minä nauhoitan kaikki ohjelmat omaan Panasociini digiboksin kautta, enkä ymmärrä miten se tilanne siitä muuttuu kolmen vuoden kuluttua. Kun analogilähetykset poistuvat, niin joka tapauksessa nämä vehkeet ovat jo vanhentuneita.
- Veka
kokemusta kirjoitti:
Hieman käytännön kokemusta. Ostin kesällä Panasonicin DMR-E85H:n. Oletustallennusnopeudella eli sp:llä kiintolevylle mahtuu 34 tuntia ohjelmaa. Levyn kapasiteetti ei vielä kertaakaan ole laskenut alle 15:n tunnin johtuen siitä että minulla on tapana katsoa ne ohjelmat jotka olen tallentanut ja sen jälkeen poistaa ne. Jos haluan säilyttää jotain poltan sen dvd:lle ja poistan sitten kovalevyltä. Ohjelmien editointi eli minun tapauksessani lähinnä kuulutusten ja mainotaukojen poisto käy helposti jonka jälkeen on vain varsinainen asia jäljellä.
Jos ei halua nurkkiinsa pyörimään puolityhjiä levyjä joista ei tiedä mitä niissä on kannattaa ostaa isommalla kiintolevyllä varustettu laite jolloin ongelma siirtyy koneen sisälle, eli silloin on kiintolevy täynnä ohjelmia joista ei tiedä mitä ne on. Nimittäin jos ihminen ei osaa pitää tallenteitaan järjestyksessä niin tallennusmuodolla ei ole mitään väliä, ne on epäjärjestyksessä joka tapauksessa. Se on ihmisen elämäntapa. Itselläni levyt on hyllyssä koteloissa ja joka levyllä lukee mitä siinä on. Kaupoissa myydään oikein tähän tarkoitukseen valmistettuja kyniä.Jos olen oikein ymmärtänyt, niin digikanavaa pitkin tulee dataa n. 1,8 GB /tunti. Tämä tarkoittaa sitä, että kun nauhoittaa kovalevylle normaalilaadulla, dataa joudutaan pakkamaan jollaina tavalla. Pakkauksen laaduissa taas on huomattavia eroja. Itselläni meni sekä LG että Pioneer vaihtoon, kun nauhoitusjälki oli aivan liian haaleaa. Nykyiseen Panasonic E85:teen olen suht tyytyväinen. Eli kun laitteen hankittte, kysykää jo etukäteen saatteko vaihtaa sen, jos se ei miellytä.
- MiT
Olen myös ostamassa tallentavaa DVD-asemaa.
Aluksi ajattelin kovalevyllistä. Päädyn itse kuitenkin siihen ratkaisuun että ostan nyt joko Panasonikin tai Jvc:n RAM-levylle tallentavan mallin. Haluan että mukana on ominaisuus jonka avulla voin katsoa ohjelmaa jonka loppupuolta vielä ollaan nauhoittamassa. Ram mahdollistaa tämän ominaisuuden.
Myöhemmin (1v?)ostan kiintolevyllisen digiboxsin. Sieltä saan sitten tarvittaessa nauhoitettua DVD:lle. (Tai jos kiintolevyllä varustetut digi tv:t tulevat mukavasti alas ...alle 2500€ )
Saksastahan tuo tulee tilattua. Onko muilla kokemuksia tilaamisesta saksasta?- Kimi
Käypä vaikka katselemassa tällaista ( http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=27219 ) threadia, paikkoja, kokemuksia ja suosituksia jos jonkinlaisia. Itse olen käyttänyt mediacheckpoint.de, viimeksi tosin 2 v. sitten ;) Toimi kuitenkin hyvin ja suht nopeasti...
- tuli
kotiovelle Saksasta tuotuna Sony RDR-HX900 e683,-. Suomessa siis tarjouksena 999,-.
Nytpä opiskelemaan ominaisuuksia ja videot joutaa jäähylle.Paljonko oli postitus- ja toimituskulut ja mistä firmasta laitteen tilasit?
MediaCheckpoint.de:ssä nimittäin tuon laitteen hinta näyttäisi olevan 709,90 euroa toimituskulut päälle.
TM:n uusimmassa nrossa (19) on suht kattava kiintolevyllisten DVD-tallentimien vertailu. Voiton veivät tasapistein (8,7) Panasonic DMR-E95H ja Sony RDR-HX900. Seuraavina Pioneer DVR-720H (8,4), LG RH4820V (8,1), JVC DR-MH30 (8,0), Sharp DV-HR350 (7,8) ja peränpitäjänä Philips HDRW720 (7,4).
Panasonicissa hyvää oli kuva ja ääni, helppo käyttää, koostamistoiminnot ja valokuvatoiminnot ja huonoa levykelkka sekä ääni ep-laadulla. Sonyssa hyvää kuva ja ääni, tallennuslaatujen valikoima, helppo käytää ja kopiointi dv-kamerasta ja huonoa puolestaan äänekäs tuuletin.
Panasonicia kehuttiin mm. että "omien videoiden koostamisessa Panasonic on yliveto", joten taitaapa oma valintani kallistua tuonne Panasonicin suuntaan. Tuo vertailun laite oli 160 GB:n kiintolevyllä, mutta 80 GB:n laite sisältänee samat ominaisuudet. - Jospa tässä katselisi hintojen tippumista kuitenkin vielä tuonne kevätpuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864