Mikähän vaivaa maamme koululääketieteen edustajia kun he toistuvasti viestittävät kansalaisille, että homeitiöistä ja niiden terveysvaikutuksista ei tiedetä mitään, niitä tutkitaan vain kaiken aikaa. Näin tämänkin keskusteluryhmän tohtori Tolonen.
Olisikohan heillä syytä pitää tietopalavereita mykologien (sieniasiantuntijoiden) kanssa, koska nämä asiantuntijat tietävät homeitiöiden olevan allergeenejä siinä missä siitepölyt ja eläinepiteelitkin. Esim. Aseprgillus fumigatuksesta, jota Työterveyslaitos käyttää keuhkoaltisteena tutkiessaan ammattiastmaa, on löydetty 10 pääallergeenia (esim.timotei 6).
Tiedetään, että Aspergillus fumigatus kuuluu ns. hydrolyyttisiin entsyymeihin, johon kuuluvat myös pölypunkit, siitepölyt, eläinepiteelit, viljoista ohra ja vehnä ja esim pesuaineteollisuuden käyttämiä entsyymejä.
Allergisoituminen Aspergillukselle saattaa siis laukaista myös muita allergioita.
Nykylääkäreidemme pitäisi paneutua myös kosteusvauriorakennusten homelajeista kansainvälisen sisäilmatutkijoiden yhdistyksen (ISIAQ)tuottamaan tietoon. Tiettyjen homelajien (esim. Stahylobotrus) esiintyminen rakennuksessa on aina merkki vakavasta kosteusvauriosta.
Tämänkaltaisessa rakennuksessa työskentelevät joutuvat pakkohenkittämään koko ns. kosteusvauriomikrobiperheen tuottamat proteiinit, johon perheeseen kuuluu home-, hiiva-ja sädesieniä, gram negatiivisiä ja gram positiivisia bakteereita, termotoleranttisia bakteereita ja varastopunkkilajeja.
Homeitiöt ovat allergeeneja ja kun kosteusvauriorakennuksessa immuunijärjestelmä alkaa reagoida homeitiöille se tuottaa geneettisesti perityn reaktiotyypin mukaisesti keuhkoputkien ja keuhkorakkuloiden sairuksia.
Ammattitautilakimme (1962) on velvoittanut tutkimusyksikön myös (homeitiöiden aiheuttamana) disgnostisoimaan keuhkoputkiston osalta ammattiastman ja allergisen keuhkoputkitulehduksen ja keuhkorakkuloiden osalta allergisen alveoliitin.
Jostain syystä astmaatikkojen suhteen on tapahtunut räjähdysmäinen kasvu. Tilastojen mukaan heitä oli v 1960 n. 3000 kpl, v. 1970 yli 7000 kpl, 1987 yli 177000 kpl ja v. 2003 yli 207000 kpl. Kyseisenä vuonna astmalääkkeiden käyttäjiä oli 325000 kpl.
Immunologiset reaktiotyypit ja niiden mekanismit on selvitetty jo 1960-luvun alussa. Väestötasolla n. 10 % perii ns. IgE välitteisen eli anafylaktisen (hektisen) reaktiotyypin, joka aiheuttaa astmaa.
N. 90 % väestöstä kuuluu ns. viivästyneeseen reaktiotyyppiin. Diagnoositasolla pitäisi löytyä siis allergista keuhkoputkitulehdusta ja allergista alveoliittiakin. Vaan eipä löydy. Miksihän?
NYKYLÄÄKÄRIT JA HOMESAIRAUDET
36
2187
Vastaukset
- Tarja
Olet aivan oikeassa,näitä asioita pohtii moni.
- sairastellut
Olen yrittänyt kovasti löytää tietoa homeen aiheuttamista keuhkosairauksista, mutta en koskaan ole onnistunut törmäämään muuhun kuin allergiseen alveoliittiin. Kaikissa lähteissä, jotka olen löytänyt, mainitaan vain, että homeitiöt aiheuttavat limakalvoärsytystä ja mm. keuhkosairauksia - vaan koskaan ei kerrota, että minkälaisia.
Minulta on itseltäni löytynyt tulehdussoluja keuhkoputkien limakalvoilta, ja putket ovat myös paksuuntuneet marginaalisesti sekä ylhäältä että alhaalta.
Minulle ei ole annettu mitään diagnoosia, tulehdustani kutsutaan epäspesifiksi. No, sehän ei paljon auta: kun ei ole diagnoosia, ei ole myöskään täsmälääkettä. Astmakiekko auttaa (astmaa minulla ei kuitenkaan ole) mutta jos vähennän lääkeannosta, kuntoni tipahtaa heti. En tosin ole terve lääkityksestä huolimattakaan.
Tuleeko sinulle mieleen alveoliitin ja astman lisäksi mitään muita homeen aiheuttamia keuhkosairauksia?- Stp
Kuten kerroin, koululääketieteemme edustajilla näyttää olevan vaikeuksia diagnostisoida allergenin (johon kuuluu myös homeitiöt)/antigeenin aiheuttama "flunssa" ja sen jälkitautina keuhkoputki- ja/tai poskiontelotulehdus.
"Flunssan" aiheuttajanahan nyky- koululääketieteemme edustajat pitävät ainoastaan viruksia, ja toistuvien virusinfektioiden syynä yksilön stressiherkkyyttä.
Kuitenkin he tietävät, että tavanomaisilla laboratoriokokeilla ei pystytä erottamaan onko "flunssan" ja siitä aiheutuneen poskiontelo-ja/tai keuhkoputkitulehduksen syynä virus tai esim. työpaikan pakkohengitetyt homeitiöt.
Kerroit, että keuhkoputkiesi limakalvot ovat paksuuntuneet. Paksuuntuminen ei tapahdu itsestään.
Sinulla näyttää olevan keuhkojesi suhteen tulehdusreaktiokierre takanasi, joka nähtävästi jatkuu ja joka pitäisi pystyä lakkauttamaan.
Halusit myös tietää muista homeitiöiden aiheuttamista keuhkosairauksista kuin astmasta ja alveoliitista.
Homeitiöistä mm. Aspergillus lajikkeet aiheuttavat muitakin keuhkosairauksia kuin astmaa, allergista keuhkoputkitulehdusta ja allergista alveoliittia.
Älä kanna niistä huolta, ne olisi pystytty kohdallasi jo diagnostisoimaan.
Olen kiinnostunut "tulehduskierrehistoriastasi" keuhkoputkien paksuuntumisen suhteen. Olisitko halukas sitä selvittämään? Odotan vastaustasi. - sairastellut
Stp kirjoitti:
Kuten kerroin, koululääketieteemme edustajilla näyttää olevan vaikeuksia diagnostisoida allergenin (johon kuuluu myös homeitiöt)/antigeenin aiheuttama "flunssa" ja sen jälkitautina keuhkoputki- ja/tai poskiontelotulehdus.
"Flunssan" aiheuttajanahan nyky- koululääketieteemme edustajat pitävät ainoastaan viruksia, ja toistuvien virusinfektioiden syynä yksilön stressiherkkyyttä.
Kuitenkin he tietävät, että tavanomaisilla laboratoriokokeilla ei pystytä erottamaan onko "flunssan" ja siitä aiheutuneen poskiontelo-ja/tai keuhkoputkitulehduksen syynä virus tai esim. työpaikan pakkohengitetyt homeitiöt.
Kerroit, että keuhkoputkiesi limakalvot ovat paksuuntuneet. Paksuuntuminen ei tapahdu itsestään.
Sinulla näyttää olevan keuhkojesi suhteen tulehdusreaktiokierre takanasi, joka nähtävästi jatkuu ja joka pitäisi pystyä lakkauttamaan.
Halusit myös tietää muista homeitiöiden aiheuttamista keuhkosairauksista kuin astmasta ja alveoliitista.
Homeitiöistä mm. Aspergillus lajikkeet aiheuttavat muitakin keuhkosairauksia kuin astmaa, allergista keuhkoputkitulehdusta ja allergista alveoliittia.
Olen kiinnostunut "tulehduskierrehistoriastasi" keuhkoputkien paksuuntumisen suhteen. Olisitko halukas sitä selvittämään? Odotan vastaustasi.Olisit kiinnostunut kuulemaan keuhkoputkieni tulehduskierrehistoriasta? Minulla ei ole tulehduskierrehistoriaa.
Kuten jo aiemmin kerroin, asuin vuosia erittäin rajusti homehtuneessa asunnossa. Siellähän minun sairasteluni sai alkunsa. Kun en tullut terveeksi poismuutostani huolimatta, sairasteluni syyn tutkimista jatkettiin. Ja viimein löytyi - monien mutkien kautta - tämä tulehdus keuhkoista.
Eivät keuhkoputkeni tietenkään ole paksuuntuneet ilman syytä. Syyllinen löytyy ja se on home ja mahdollisesti homeitiöiden yhteyteen kehittyneet virukset tms.
Astma, allergia, alveoliitti - niin, niitä minulla ei ole. Mutta jokin muu on, eikä sitä ole saatu selville.
Eli, sairastuin siellä homekämpässä, ja sairasteluni ei loppunut, vaikka muutin sieltä pois jo kauan sitten. - sairastellut
Stp kirjoitti:
Olen kiinnostunut "tulehduskierrehistoriastasi" keuhkoputkien paksuuntumisen suhteen. Olisitko halukas sitä selvittämään? Odotan vastaustasi.Hih. Nyt tuli moka, jota yritän hyvittää anteeksipyynnöllä!!!! Kaikki tuo mitä kirjoitin on totta, mutta se ylimielinen ja äksy asenne, joka taatusti heijastuu sanojeni takaa, johtuu siitä, että sekoitin nimimerkkisi erääseen toiseen! Luulin sinua siksi nimimerkiksi, jonka kanssa torailin tällä palstalla jokin aika sitten... Vaikka, turhapa hänenkään kanssa olisi kiistelyä jatkaa...
Särkevä pää ja kuume (=lämpöily) eivät tee minua teräväksi!
Hauskaa viikonloppua! - Homesairas
Kosteusvauriomikrobien (home, hiivat,sienet, bakteerit) löytyy erittäin paljon kirjallisuutta. On turha lääkäreidenkin väittää, ettei asiasta tiedetä mitään. Kyllä siitä tiedetään, vaikka ei vielä kaikkea.
Etsi kirjastosta hakusanalla "Home, homesieni,
kosteusvauriomikrobi" - niin eiköhän ala löytyä
tietoa. Meillä on hyvia tutkijoita Suomessa ja tietoa löytyy kun osaa etsiä.
Kaikkein vähiten tietävät vanhat lääkärit, jotka eivät jaksa etsiä uusinta tietoa. Heiltä voi saada huonoa kohteluakin. Parhaiten tietävät keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärit.
Mene erikoislääkärille jos työterveyslääkärisi EI osaa auttaa.
Minulla on pitkien taisteluiden ja itse teettämieni tutkimusten perusteella ammattitauti.
Homesairas!
- nisuiisu
Stp kysyi, että miksei löydy allergista alveoliittia ?
VASTAUS: Työterveyslaitos (TTL) tutkii vain astmaa. TTL:llä on hyvin kaavamainen tapa käsitellä potilaitaan: HALKI, POIKKI ja PINOON !
Joku saa joskus oikeakin diagnoosin TTL:lla, jos on esim. lääkäri neuvonantajana. Suomeksi sanottuna he siis kirjoittavat homeastman allergisen alveoliitin sijasta. JÄRKYTTÄVÄÄ!! - Homentikko
No heippa Stp ja kaikki muut homesairaat.
Olen ollut neljä ja puoli vuotta sairauslomalla ja olen jo saanut työkyvyttömyyseläkkeenkin. Minulle tietenkin kuuluu ammattitautini vuoksi tapaturmaeläke vaan kuinka nyt kävikään?
VAKUUTUSYHTIÖN LÄÄKÄRIT TOTESIVATKIN MINUT TERVEEKSI JA TYÖKYKYISEKSI. Sain eilen päätöksen.
Nämä ihmelääkärit myös ovat todenneet ettei ääniongelmani ja silmäkivut ja näön heikkeneminenkään johdu työpaikkani homeista.
Onneksi eilen sain myös erikoissilmälääkärini todistuksen. Hän näki syksyllä työkokeilun jälkeen, silmieni tulehduksen ja totesi kolmen kuukauden lääkehoidon jälkeen allergisen silmätulehduksen parantuneen. Hänen mielestään (ja keuhkolääkärini mielestä) allerginen silmätulehdukseni johtui työpaikan (ja työkokeilupaikan) homeista.
On ne vaan ihmelääkäreitä tuolla vakuutusyhtiössä.
Silmälääkärikään ei syksyllä vielä voinut todistusta kirjoittaa. Hänen piti tähystää silmäni lääkekuurin jälkeen, JA VASTA TOISEN KERRAN JÄLKEEN HÄN PYSTYI TEKEMÄÄN SVB-TODISTUKSEN, KUN OLI NÄHNYT SILMÄNI.- puuttuu
NO, hehän toimivatkin "kunnian ja omantunnon kautta" lausuntoja kirjoittaessaan.
Vaan kun ei oo niin ei oo, siis kunniaa ja omaatuntoa.
Käräjillä jos puhuu vastoin parempaa tietoa tai muuten hatusta vetäen niin 2 vuotta saattaa tulla ihan kaks jos ei ihan vettä ja leipää nykyään niin istumista muualla kuitenkin.
Mutta vakuutuslääkereille onkin kai tässä maassa ihan omat lakinsa.
Mutta palkka heillä on asiallinen. Kaukaa katsoen se alkaa vaikuttaa ihan lahjukselta. - nisuiisu
kirjoitus, joka jossain toisessa kirjoituksessaan mainitsi gammaglobuliinihoidon. Se on sitä oikeata hoitoa, jolla voi yrittää parantaa mikrobimyrkkyjen tuhoamaa immuunipuolustusta.
PN
- nisuiisu
tuomaille:
Tässä siis "Homeherkkä" sanoo "painavan" mielipiteensä 10. marrakuuta 2004 nimimerkillä "Stp".
Kyllä se vaan näin on, että "maamme koululääketieteen" edustajat tietävät, että kosteusvauriossa eivät sairastuta ITIÖIDEN hengittäminen, vaan mikrobimyrkkyjen hengittäminen. Sinun on ihan turha puhua mistään Aspergillus fumigatuksen 10 pääallergeenista.
Sinä kyllä ihan oikeutetusti ihmettelet astmaatikkojen räjähdysmäisesta kasvusta. No tottakai hengenahdistelu, jonka kansainvälinen tautiluokituskoodi on muuten R06.2 ja jota ei missään nimessä saa sotkea astmaan. Tästähän oikein sovittiin kansainvälisessä konferensissa Genevessä WHO:n päämajassa.
Jos tosiaan ITIÖIDEN hengittäminen sairastuttaisi, niin keuhkojenhuuhtelunesteessä olisi monta sataa miljoonaa valkosolua litrassa huuhtelunestettä (BAL-tutkimus). Katsokaa vielä kuinka paljon niitä on kosteusvauriossa sairastuneilla:
http://www.sisailmayhdistys.fi/attachments/sem2009/kosteusvauriomikrobeille_altistuminen.pdf
Sieltä sivu 5, jossa taulukko 2.
Tässä artikkelissa kokonaisolumäärät on ilmoitettu myös siten, että kerrotaan valkosolumäärä tupakoijilla ja ei-tupakoijilla. Siis ryhmittely on tehty erilailla.
Patients referred to an indoor air health clinic: exposure to water-damaged buildings causes an increase of lymphocytes in bronchoalveolar lavage and a decrease of CD19 leucocytes in peripheral blood
HENRIK WOLFF1, HELENA MUSSALO-RAUHAMAA2, HANNA RAITIO2, PETER ELG3,
ARTO ORPANA3, ANNELI PIILONEN2 & TARI HAAHTELA2
Tämän artikkelin sivulta 4 löytyy tämä järkyttävä tieto:
Bronchoalveolar lavage was performed on a total of 82 patients (Table III). In general, smokers had a higher total cell count than non-smokers or ex-smokers (p 0.01) (18 smokers). The median for smokers was 77.0 106 SEM (18.609) and for non-smokers 20.0 106 (SEM 3.265) (p 0.003) (Kruskal-Wallis). The median for ex-smokers (individuals who had stopped smoking usually a few months before) was 22.0 (SEM 5.395).
Eli tupakoimattomilla mediaani oli vain 20 miljoonaa valkoslua n. 150 miljoonan asemasta litrassa huuhtelunestettä. Tupakoivilla oli siis 77 miljoonaa. Sitä, minä en tiedä, mikä tupakoivien terveiden arvo on.
Kuten huomaatte HW:n powerpoint-esityksestä, niin siinä lukemat ovat erilaiset, koska siinä ei ole jaoteltu tupakoivia tupakoimattomista. Sitten on huomioitava, että tuo vertqailuryhmäkin oireili. He erosivat vain siinä suhteessa, että heidän kotoaan ei oltu löydetty kosteusvauriota. He siis ilmeisesti oleskelivat vähemmän aikaa vuorokaudessa kosteusvauriossa.
Sitten artikkelin sivulla 2 lukee seuraavaa:
Moulds are considered to be central to the adverse health effects of water-damage exposure. Two diseases are known to be associated with exposure to moulds in air. One s allergic alveolitis, typically seen in farmers exposed to mouldy hay, the other is organic dust toxic syndrome, which is associated with exposure to very high levels of mould from various sources (9). Allergic alveolitis is an infl ammation of the interstitial portion of the lung tissue wall associated with a
lymphocytosis in BAL (bronchoalveolar lavage) and decreased lung function (10). If exposure to the moulds is not eliminated, the disease will progress and lead to fi brotic changes in the lungs. ODTS is characterized by macrophages and neutrophils in the BAL fl uid and episodes of increased temperature associated with the mould exposure. However, the disease does not cause permanent damage to the lungs. Allergic alveolitis is the potentially more serious
of these conditions. Cases of allergic alveolitis have been described in association with water-damaged housing (11–13), although it is considered to be a rare outcome from exposure to water-damaged buildings (14,15).
Siinä tosiaan kerrotaan, että on ajateltu, että nimenomaan homeet aiheuttavat sairauksia kosteusvaurioissa. Tämä tarkoittaa tietysti homeen ITIÖITÄ. Sitten tiedetään, että on olemassa kaksi sairautta, jotka liitetään ilmassa löytyviin homeisiin. Ja jos homeita on ilmassa, niin kyse on ITIÖISTÄ. Ilmassa olevat itiöt voivat siis aiheuttaa allergisen alveoliitin. Kirjoittajat tarkoittavat tietysti maanviljelijöiden homepölykeuhkoa. Toinen on tietysti ODTS eli "organic dust toxic syndrome". Ja huomatkaa, että ODTS vaatii "very hight levels of mould from various sources" eli täytyy olla helvetisti ITIÖITÄ ja tietysti muutakin pölyä. Muutamia tapauksia homepölykeuhkoja on löydetty kosteusvauriossa sairastuneilla, kuten "Homeherkkäkin" on löytänyt H M-R ja Tuula Putuksen artikkelissa vuoden 1998 Majvik-suosituksen artikkelissa. Nämä kolme tapausta voivat olla TTL:lla altistuskokeissa olleita.
Siis jos, on n. 20 miljoonaa valkosolua kosteusvauriossa sairastuneella tupakoimattomalla, niin homepölykeuhko ja ODTS ovat poisuljettuja. Kosteusvaurio aiheuttaa siis aikamoisen valkosolutuhon. No mikä tuon tuhon aiheuttaa. No tietysti MIKROBIMYRKYT
ystävällisin bakteerimyrkkyterveisin
PN- väitit näin
noista vähäisistä itiömääristä (tietoiskussaan 28):
"Risto Voutilainen meni vipuun, kun hän luuli, että vain massiivinen homepöly voi aiheuttaa allergisen alveoliitin….
Minulla oli henkilökohtainen ilo keskustella viime keväänä itse Risto Voutilaisen kanssa ensimmäisen kerran sitten marraskuun 2001, jolloin hän totesi minun olevan psykiatrisen hoidon tarpeessa….
ystävällisin hometerveisin
Pekka Nikkola” - homeahdistus1
miksi ihmeessä nostat tänne ikivanhoja aloituksia kärkeen?
Olisi kiva lukea ajankohtaisia juttuja tai vaikka homesairaiden kuulumisia tältä päivältä. Hometutkimus on mennyt eteenpäin samalla kun sairastuneiden määrä on ilmeisesti lisääntynyt, yhä edelleen asutaan ja työskennellään vettyneissä rakennuksissa ja uustuotannossa syntyy sutta kaiken aikaa.
Kuinka sinun myrkkyalveoliittisi voi? Joko liikut lisähapen kanssa? Minulla on nyt kurkkutulehdus, rauhaset turvonneet toiselta puolelta ja kipua, en saa selvää onko kyseessä infektio vai allergia/homeoire. - nisuiisu
Viestiin mahtuu vain 5000 merkkiä, joten tässä tulee jatkoa.
Tämä teksti löytyy myös sivulta kaksi:
The clinic for Indoor Air Health problems at the Helsinki University Central Hospital, Departments of Dermatology and Allergic Diseases, was established in 1995 to study the effects of indoor air pollutants.
Siis HYKSin iho- ja allergiasairaalaan perustettiin vuonna 1995 sisäilmapoliklinikka, jonka tehtävänä oli TUTKIA sisäilmasaasteiden vaikutuksia.
Nyt kuuluukin oikeutettu kysymys:
Miksi tästä mikrobimyrkkyjen valkosolutuhosta kerrotaan vasta vuonna 2009 eli n. 14 vuoden kuluttua siitä, kun klinikka perustettiin?
Kyllä nämä tulokset siis tiedettiin jo ainakin 1998, jolloin Suomen Lääkärilehti julkaisi tämän surullisen kuuluisan Majvik-suosituksensa, jonka pääteemana oli siis se, että ITIÖT sairastuttavat ja että sairaus olisi ASTMA. Siis VALETTA kaikki !
ystävällisin bakteerimyrkkyterveisin
Pekka Nikkola - nisuiisu
homeahdistus1 kirjoitti:
miksi ihmeessä nostat tänne ikivanhoja aloituksia kärkeen?
Olisi kiva lukea ajankohtaisia juttuja tai vaikka homesairaiden kuulumisia tältä päivältä. Hometutkimus on mennyt eteenpäin samalla kun sairastuneiden määrä on ilmeisesti lisääntynyt, yhä edelleen asutaan ja työskennellään vettyneissä rakennuksissa ja uustuotannossa syntyy sutta kaiken aikaa.
Kuinka sinun myrkkyalveoliittisi voi? Joko liikut lisähapen kanssa? Minulla on nyt kurkkutulehdus, rauhaset turvonneet toiselta puolelta ja kipua, en saa selvää onko kyseessä infektio vai allergia/homeoire.kertova tieto on vielä vanhempi, kuin "Homeherkän" kirjoitus.
Tosin se on ajankohtainen tieto, koska se kerrottiin vasta 18.3.2009 n. 1000 enemmän tai vähemmän arvovaltaisen kuulijan läsnäollessa.
PN - nisuiisu
väitit näin kirjoitti:
"Risto Voutilainen meni vipuun, kun hän luuli, että vain massiivinen homepöly voi aiheuttaa allergisen alveoliitin….
Minulla oli henkilökohtainen ilo keskustella viime keväänä itse Risto Voutilaisen kanssa ensimmäisen kerran sitten marraskuun 2001, jolloin hän totesi minun olevan psykiatrisen hoidon tarpeessa….
Pekka Nikkola”tuon ajan tiedon valossa eli vuonna maaliskuussa 2002.
Siihen aikaan oltiin hiljaa tästä HW-alveoliitista eli valkosolutuhosta keuhkoissa.
RV puhuu tietenkin homepölykeuhkosta. RV myös asnoi, että astma on myös mahdoton sairaus. Hän oli todella OIKEASSA. Hän vain ei tiennyt, mikä kosteusvauriossa todella sairastutti, koska esim. Henrik Nordman ei ollut kertonut sitä hänelle. Pohdiskelussa RV meni vipuun, mutta se on ymmärrettävää, koska hän ei tiennyt, että kyseessä onkin valkosolutuho.
PN - nisuiisu
väitit näin kirjoitti:
Pekka Nikkola”asiassa, jossa minulla ei ole osaa eikä arpaa, kimppuuni samalla minuuttimäärällä kuin lähetin viestini eli klo 09.28.
Enhän minä tätä kosteusvaurio-ongelmasta johtuvaa valehtelua ole luonut, vaan esim. "homeherkkä", TTL ja TYHOSA. Käykää heidän kimppuunsa.
PN - muu palstalla
nisuiisu kirjoitti:
asiassa, jossa minulla ei ole osaa eikä arpaa, kimppuuni samalla minuuttimäärällä kuin lähetin viestini eli klo 09.28.
Enhän minä tätä kosteusvaurio-ongelmasta johtuvaa valehtelua ole luonut, vaan esim. "homeherkkä", TTL ja TYHOSA. Käykää heidän kimppuunsa.
PNjäänyt niin monesta valheesta kiinni kuin sinä? Vai oliko se tietämättömyyttä? Et ole vielä kertonut kumpaa.
- pitää paikkansa
sekä allergista keuhkoputkitulehdusta että allergista alveoliittia löytyy tilastoissakin.
Olet muuten melkoinen seilaaja näiden teorioidesi kanssa.
Välillä väität kivenkovaan ettei allergista alveoliittia saa kosteusvauriorakennuksista
ja välillä väität näin:
Pekka Nikkola” - vähän verrattuna
siihen suureen suomalaisten määrään jotka sairastuvat kosteusvauriorakennuksissa.
Jälleen kerran tuijotat erittäin pientä joukkoa päähän pintymäsi mukaisesti,
suurin osa ei koskaan ole ollut lähelläkään ttl:ää tai edes sen tutkimuksissa.
Pientä itsekritiikkiä toivon sinulta kirjoittelusi suhteen, valehtelet minkä ehdit.
Narsisti-Nikoa voisit käyttää uutena nimimerkkinäsi:)- nisuiisu
ei ALTISTETTU Työterveyslaitoksella saatiin selville todellinen syy kosteusvauriossa sairastumiseen.
Eihän tämä asia liity millään tavalla minuun. Enhän minä ole syyllinen siihen, että kosteusvauriomikrobimyrkyt tuhoavat suojaavat valkosolut keuhkoistamme.
PN - omat teoriasi
nisuiisu kirjoitti:
ei ALTISTETTU Työterveyslaitoksella saatiin selville todellinen syy kosteusvauriossa sairastumiseen.
Eihän tämä asia liity millään tavalla minuun. Enhän minä ole syyllinen siihen, että kosteusvauriomikrobimyrkyt tuhoavat suojaavat valkosolut keuhkoistamme.
PNen ole kierompaa ihmistä tavannut kuin sinä.
Putsaat aina itsesi pois jopa omista teorioistasi,
kun jäät kiinni valehtelusta. - naurettava!
nisuiisu kirjoitti:
PNEdes tutkijat eivät ole kyseisestä muutaman ihmisen käsittävästä tutkimuksesta todenneet yhtään mitään muuta kuin että asiaa pitäisi tutkia enemmän.
Näitä homesairauksiin liittyviä erilaisia tutkimuksia, jotka antavat aiheen tutkia enemmän on pilvin pimein, - nisuiisu
naurettava! kirjoitti:
Edes tutkijat eivät ole kyseisestä muutaman ihmisen käsittävästä tutkimuksesta todenneet yhtään mitään muuta kuin että asiaa pitäisi tutkia enemmän.
Näitä homesairauksiin liittyviä erilaisia tutkimuksia, jotka antavat aiheen tutkia enemmän on pilvin pimein,itiöistä johtuvat sairaudet tiedetään varsin hyvin. Tälläinen on esim. astma, jota kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut. Näin tapahtuu vain TYHOSAlaisten mielikuvituksessa.
BAL-tutkimus tehtiin peräti 82 hyvin vakavasti kosteusvauriossa sairastuneelle. Yksi tutkimus maksaa varmaankin maltaita.
Homeherkkähän joskus kertoi selvittäneensä, että BAL-tutkimus olisi tehty 5000 tuhannelle. Jos näin olisi, niin niitä tehtäisiin vieläkin ja olisi aloitettu 1995 ja Helsinki olisi konkurssissa.
Niin, miksi asiaa ei ole tutkittu enempää ja rehellisesti. Minulle sanoi eräs luotettava lähde, että Tari Haahtela esti tuon tiedon julkitulon aikoinaan. Tuula Putus ja H M-R olisivat varmasti kertoneet tuon tiedon jo vuonna 1998 ilmestyneessä Suomen lääkärilehden Majvik-raportissa, jossa on heidän kirjoittamansa artikkeli ja jota olemme käsitelleet hyvin monipuolisesti tällä palstalla.
Voi herran pieksut ! Vai oli vain 20 miljoonaa valkosolua tupakoimattomilla.
Miltei totaalinen tuho!
Mikä perhana ne tuhosi?
No tietysti M S-S:n löytämät mikrobimyrkyt!
"HOMEHERKKÄ" kerro nyt mielipiteesi asiasta. Tee se pian!
PN - valehteluunkin
nisuiisu kirjoitti:
itiöistä johtuvat sairaudet tiedetään varsin hyvin. Tälläinen on esim. astma, jota kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut. Näin tapahtuu vain TYHOSAlaisten mielikuvituksessa.
BAL-tutkimus tehtiin peräti 82 hyvin vakavasti kosteusvauriossa sairastuneelle. Yksi tutkimus maksaa varmaankin maltaita.
Homeherkkähän joskus kertoi selvittäneensä, että BAL-tutkimus olisi tehty 5000 tuhannelle. Jos näin olisi, niin niitä tehtäisiin vieläkin ja olisi aloitettu 1995 ja Helsinki olisi konkurssissa.
Niin, miksi asiaa ei ole tutkittu enempää ja rehellisesti. Minulle sanoi eräs luotettava lähde, että Tari Haahtela esti tuon tiedon julkitulon aikoinaan. Tuula Putus ja H M-R olisivat varmasti kertoneet tuon tiedon jo vuonna 1998 ilmestyneessä Suomen lääkärilehden Majvik-raportissa, jossa on heidän kirjoittamansa artikkeli ja jota olemme käsitelleet hyvin monipuolisesti tällä palstalla.
Voi herran pieksut ! Vai oli vain 20 miljoonaa valkosolua tupakoimattomilla.
Miltei totaalinen tuho!
Mikä perhana ne tuhosi?
No tietysti M S-S:n löytämät mikrobimyrkyt!
"HOMEHERKKÄ" kerro nyt mielipiteesi asiasta. Tee se pian!
PN"Tälläinen on esim. astma, jota kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut. Näin tapahtuu vain TYHOSAlaisten mielikuvituksessa."
- nisuiisu
valehteluunkin kirjoitti:
"Tälläinen on esim. astma, jota kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut. Näin tapahtuu vain TYHOSAlaisten mielikuvituksessa."
ovat saaneet ammattiastma-diagnoosin TTL:n altistuskokeissa.
Valitettavasti vain heidän puhallustehonsa ovat pudonneet altistusuutteessa epäpuhtautena olevaan beta-glukaaniin. Eikä tuo altistustilanne vastaa oleskelua kosteusvauriossa.
Jotta esim. Af-altistuskoe olisi posittinen, niin altistuskokeessa pitäisi reagoida Af-allergeenille. Kukaan kosteusvauriossa ei ole kuitenkaan sairastunut Af-allergeenistä, en edes minä. Minä sairastuin Af-allergeenistä, kun loin lämmennyttä haketta, joka pölysi helvetisti. TTL:lla kävi erittäin huono säkä, kun altistivat minua. Aivan varmasti vielä käryävät rikoksestaan.
Af-itiö ja sen myötä sen allergeeni, ovat katalia, koska ne pääsevät pienuutensa vuoksi keuhkorakkuloihin. Jos on ollut vuosikausia kestävä mikrobimyrkkyaltistus, niin ulkoilman Af aiheuttaa myös alveoliittireaktion. Tämä ilmenee altistuskokeen jälkeen n. 6-10 h viiveellä nousseesta korkeahkosta kuumeesta (yli 38). Tosin on varsin todennäköistä, että vain Af:n kuorikerroksen beta-glukaani aiheuttaa tämän reaktion, ei siis Af-allergeeni.
Kaikki tiedot, jota minä kerron, niin ne ovat melko luotettavien tutkijoiden tuloksista.
PN - <><><>
nisuiisu kirjoitti:
ovat saaneet ammattiastma-diagnoosin TTL:n altistuskokeissa.
Valitettavasti vain heidän puhallustehonsa ovat pudonneet altistusuutteessa epäpuhtautena olevaan beta-glukaaniin. Eikä tuo altistustilanne vastaa oleskelua kosteusvauriossa.
Jotta esim. Af-altistuskoe olisi posittinen, niin altistuskokeessa pitäisi reagoida Af-allergeenille. Kukaan kosteusvauriossa ei ole kuitenkaan sairastunut Af-allergeenistä, en edes minä. Minä sairastuin Af-allergeenistä, kun loin lämmennyttä haketta, joka pölysi helvetisti. TTL:lla kävi erittäin huono säkä, kun altistivat minua. Aivan varmasti vielä käryävät rikoksestaan.
Af-itiö ja sen myötä sen allergeeni, ovat katalia, koska ne pääsevät pienuutensa vuoksi keuhkorakkuloihin. Jos on ollut vuosikausia kestävä mikrobimyrkkyaltistus, niin ulkoilman Af aiheuttaa myös alveoliittireaktion. Tämä ilmenee altistuskokeen jälkeen n. 6-10 h viiveellä nousseesta korkeahkosta kuumeesta (yli 38). Tosin on varsin todennäköistä, että vain Af:n kuorikerroksen beta-glukaani aiheuttaa tämän reaktion, ei siis Af-allergeeni.
Kaikki tiedot, jota minä kerron, niin ne ovat melko luotettavien tutkijoiden tuloksista.
PNOnko sinulta mennyt kokonaan suhteellisuuden tajukin? Maapallon väestöön suhteutettuna puhutaan kai lähes promillen miljoonasosista niiden suhteen, jotka ovat käyneet ttl:n altistuskokeissa. Ja eiköhän heilläkin ole ollut astma jo ennen altistuskokeeseen menoa. Altistuskokeen tarkoituksena on ollut todistaa syy-yhteys astman ja työpaikan kosteusvauriomikrobien välillä vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta.
Sen perusteella sinä sitten väität, että kukaan ei vielä koskaan ole saanut astmaa kosteusvauriosta.
Mistä tarinavaiheestasi lähtien Af:n itiö on ollut mielestäsi ainoa niin pieni homeitiö, että se pääsee keuhkorakkuloihin. Ennenhän julistit, että kaikki kosteusvauriohomeiden itiöt ovat niin pieniä, että pääsevät keuhkorakkuloihin asti. Silloin perustelit sillä, että ne eivät voi aiheuttaa astmaa, koska ovat niin pieniä, että menevät suoraan keuhkorakkuloihin eikä ylähengitysteihin jää mitään aiheuttamaan astmaa. Muistatko?
Huonomuistisen ei kannata valehdella.
- tutkimustietoa
se pelko heitetään sairastuneiden kasvoille joidenkin proffien tietotaitona. Ainoa mitä he osaavat, on asioiden vähättely.
Pelkoako`? - nisuiisu
kirjoittaa:
"Diagnoositasolla pitäisi löytyä siis allergista keuhkoputkitulehdusta ja allergista alveoliittiakin. Vaan eipä löydy. Miksihän?
LAINAUS PÄÄTTYY
Selitys on yksinkertainen. Kosteusvaurion homeitiömäärä ei riitä synnyttämään kyseisiä tauteja. Niitä ei vain kertakaikkiaan löydy.
"Homeherkkä" on siis oikeassa sanoessaan, että hänen hänen mainitsemiaan tauteja ei kosteusvauriosta johtuen löydy. Ei synny vaikka seisoisi päällä, tosin "Hillkaliisa" on vakuuttunut, että niitä löytyy.
Kirjoituksessaan "Homeherkkä" sekoittaa erilaiset allergiatyypit. Hänen mainitsemansa allerginen keuhkoputkitulehduskin on IgE-välitteinen ja josta löytyy muista kroonisista tulehduksista poiketen myös eosinofiilejä. Tuo viivästynyt reaktiotyyppi tarkoittaa normaalin immuunipuolustuksen Th1-lymfosyyttipuolustuksen häiriötä.
Uskoisin, että tällä hetkellä kaikki palstamme vanhat lukijat tietävät jo tämän:
"Siis HOMEISTA viis, meidät sairastuttaa TOKSIINEISTA ainakin viis"
Eikä nuo toksiinit mitään perinteistä allergiaa tai tulehdusta voi aiheuttaa, koska nuo toksiinit TUHOAVAT hengityselimistämme miltei kaikki valkosolut (terveen tupakoimattoman 150 miljoonasta pudotus n. 20 miljoonaan). HUH! HIH!
Perinteisessä tulehduksessa on aivan mieletön määrä valkosoluja, joista sitten on haittaa. TTL:n Ritva Piiparikin järjesti minulle kepulikonstein aikamoisen tulehduksen keuhkoihini. Minulla oli n. 520 miljoonaa valkosolua n. 20 miljoonan asemasta. Ritva siis pyyhkäisi sormenjälkensä rikospaikalta eli keuhkoistani.
Tälläinen "sormenjälkien pyyhkiminen" hipoo jo ns. täydellistä rikosta. Tälläiseen huippusuoritukseen ei pysty muut kuin TTL:n vakuutuslääkärimafioosot yhteistyössä koruptoituneen terveydestämme vastaavan virkamieskuntamme kanssa. Enää he eivät pysty pyyhkimään sormenjälkiään rikospaikalta eli keuhkoistamme, koska eivät uskalla enää altistaa Aspergillus fumigatus -allergeenilla.
ystävällisin bakteerimyrkkyterkuin
Pekka Nikkola- se meni näin
väität: "TTL:n Ritva Piiparikin järjesti minulle kepulikonstein aikamoisen tulehduksen keuhkoihini. "
Oletko taas unohtanut että sinä järjestit itsellesi KEPULIKONSTEIN tulehduksen
keuhkoihisi. Jätit kertomatta ttl:ssä että sinulla oli jo allerginen alveoliitti ja
salasit sen sekä VAADIT ITSE 4 kpl altistuksia, ei ihme että sait tulehduksen keuhkoisihi.
Olisiko jo korkea aika ottaa sinun vastuu omasta sairastumisestasi, sen sijaan
että syytät TTL:ää siitä!!!!!!!!!! - VASTUU EI SIIRRY
se meni näin kirjoitti:
väität: "TTL:n Ritva Piiparikin järjesti minulle kepulikonstein aikamoisen tulehduksen keuhkoihini. "
keuhkoihisi. Jätit kertomatta ttl:ssä että sinulla oli jo allerginen alveoliitti ja
salasit sen sekä VAADIT ITSE 4 kpl altistuksia, ei ihme että sait tulehduksen keuhkoisihi.
että syytät TTL:ää siitä!!!!!!!!!!KOSKAAN LÄÄKÄRILTÄ POTILAALLE!
EI edes eutanasiassa siirry, vaikka potilas sitä pyytäisi ja allekirjoittaisi asian miten vain ja olisi sen sata todistajaa, että kyllä se potilas kuolla halusi!
ELI ihan sama miten potilaan tappaa, hitaasti tai nopeasti SE NYT VAAN ON
KIELLETTYÄ, eikä se VASTUU SIIRRY MIHINKÄÄN!
Joten lopeta typerä kirjoittelusi siitä, että POTILAS se taas on vastuussa siitä mitä LÄÄKÄRI TEKEE!
EI OLE, EI IKINÄ OLE! - lopettaa
se meni näin kirjoitti:
että syytät TTL:ää siitä!!!!!!!!!!typerä kirjoittelusi! Kuka oletkin olet vastaavia typeriä väittämiä kirjoitellut jatkuvasti! Oletko aivan tietämätön, vai leikitkö tyhmää?
- nisuiisu
se meni näin kirjoitti:
että syytät TTL:ää siitä!!!!!!!!!!ainakaan virallisesti ollut. Minulla oli sarkoidoosi. Ritva Piipari tiesi sen, koska patologi Henrik Wolff opasti häntä vastauksessaan, että nyt ei ole kyse sarkoidoosista. Ritva oli siis antanut vinkin patologille minun vanhasta keuhkosairaudestani. Sarkoidoosi ei ole nimittäin ammattitauti jostain ihmeen kumman syystä. Sarkoidoosissa CD4 /CD8 -lymfosyyttisuhde on korkea (2-3), mutta allergisessa alveoliitissa alle 1,5.
Minä itse huomasin Henrik Nordmanin vanhasta vuoden 1993 oppikirjakirjoituksesta, että lämmenneen hakkeen luonti voi aiheuttaa allergisen alveoliitin ja sen aiheuttaa nimenomaan Aspergillus fumigatus -ITIÖ. Huomaa siis ITIÖ, eikä TOKSIINI.
Piipari toimi täysin vakuutuslääkärimafioosojen proseduurin mukaan. Ei TTL:lla potilaita kuulla. He keksivät ovelan tempun, jolla valkosolukato muutettiin keinotekoisesti valkosoluylimääräksi. Minä myös kerroin moneen kertaan ennen altistuskokeita, että minä olen saanut erikoiskoulutuksen aktinobakteereiden eli "sädesienten" tuottamiin sekundaarimetaboliitteihin. Sain siis koulutuksen juuri niihin mikrobimyrkkyihin, jotka kosteusvauriossa sairastuttaa. Minä olen siis mikrobimyrkkyspecialisti. Näytin myös M S-S:n kirjaa "Myrkylliset mikrobit sisätiloissa" ja sanoin, että mikrobimyrkyt minut on sairastuttanut, eikä ITIÖT!
PN - muttet alveoliitista
nisuiisu kirjoitti:
ainakaan virallisesti ollut. Minulla oli sarkoidoosi. Ritva Piipari tiesi sen, koska patologi Henrik Wolff opasti häntä vastauksessaan, että nyt ei ole kyse sarkoidoosista. Ritva oli siis antanut vinkin patologille minun vanhasta keuhkosairaudestani. Sarkoidoosi ei ole nimittäin ammattitauti jostain ihmeen kumman syystä. Sarkoidoosissa CD4 /CD8 -lymfosyyttisuhde on korkea (2-3), mutta allergisessa alveoliitissa alle 1,5.
Minä itse huomasin Henrik Nordmanin vanhasta vuoden 1993 oppikirjakirjoituksesta, että lämmenneen hakkeen luonti voi aiheuttaa allergisen alveoliitin ja sen aiheuttaa nimenomaan Aspergillus fumigatus -ITIÖ. Huomaa siis ITIÖ, eikä TOKSIINI.
Piipari toimi täysin vakuutuslääkärimafioosojen proseduurin mukaan. Ei TTL:lla potilaita kuulla. He keksivät ovelan tempun, jolla valkosolukato muutettiin keinotekoisesti valkosoluylimääräksi. Minä myös kerroin moneen kertaan ennen altistuskokeita, että minä olen saanut erikoiskoulutuksen aktinobakteereiden eli "sädesienten" tuottamiin sekundaarimetaboliitteihin. Sain siis koulutuksen juuri niihin mikrobimyrkkyihin, jotka kosteusvauriossa sairastuttaa. Minä olen siis mikrobimyrkkyspecialisti. Näytin myös M S-S:n kirjaa "Myrkylliset mikrobit sisätiloissa" ja sanoin, että mikrobimyrkyt minut on sairastuttanut, eikä ITIÖT!
PNolet aikamoinen sepittäjä, olet nimittäin itse kertonut saaneesi hakkeesta
allergisen alveoliitin ja kertonut myös että jätit asian kertomisen ttl:ssä.
Että sellainen erikoiskoulutuksen saanut olet.....hehh
- ddggfdg
dggggfgdgfgfdf
- toksoplasmoosi
Säälittävää touhua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862