muistihäiriöitä infarktista

nuorikko huolissaan

Olen tapaillut 60-vuotiasta miestä jolla on nelisen vuotta sitten ollut sydäninfarkti. Suhteemme on vasta alussa ja olemme tavanneet vasta noin kymmenkunta kertaa. Itse olen 50-vuotias, vaikkei se tähän nyt kuulukaan ,niin mainitsen.

Lähes joka kerralla on kuitenkin ollut vaivaannuttavia tilanteita, kun mies ei muista tapaamisiemme aikana puhuttuja asioita. Puhuu kuin uutena juttuna jo käsiteltyjä asioita tai ei yksinkertaisesti muista, kun minä palaan uudestaan aiheeseen.

Selvästi muistaa kyllä asioita pidemmältä aikaväliltä. Lähimuisti on siis todella heikko. Tämä viittaisi valitettavasti Alzheimierin taudin ensioireisiin. Mutta minulla tulee mieleen, voiko infarkti aiheuttaa näitä muistihäiriöitä.

En oikein tohdi vielä ottaa asiaa puheeksi hänen kanssaan, mutta kohtahan sekin on tehtävä. Haluaisin kuitenkin asiasta tietoa, jota en nyt löydä netistä.

Kiitollisena otan kokemuksianne vastaan!

5

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musti Altz

      Jos on kokenut sydäninfarktin, niin hyvät mahdollisuudet on saada joku verisuoni tukkoon myös vaikkapa aivoissa. Tällöin syntyy "aivoinfarkti", joka ilmenee esim. verisuoniperäisenä muistin heikkenemisenä tai lievinä halvauksina esim kädessä. Ihan riippuen mikä suoni ja missäpäin aivoja. Mutta monesti asia voi myös korjaantua hoidolla ja esim ajokortin saattaa saada takaisin, jos selviää ajokokeen läpi.

      Ja kyllähän muisti iän mukana myös heikkenee. Toisaalta voi olla, ettei hän ole ikäänkuin pannut kaikkia puheita niin" muistiinkaan" kuin olet itse laittanut. Monesti puhutaan sitä sun tätä ja osaa menee toisesta korvasta ulos. Joku sitten muistaa puheet liiankin hyvin.

      Mutten kyllä suosittele jatkoa, jos kyseessä on herra Alzheimer.

      • nuorikko huolissaan

        Minulla on auto, hänellä ei. Olen pari kertaa ehdottanut, että hän ajaisi jonkin pikkumatkan, mutta milläkin tekosyyllä on kieltäytynyt. Minä siis ratissa.

        Ehkä häneltä on otettu kortti pois, mutta "äijänä" ei sitä minulle halua sanoa.

        Ei tässä auta tietysti muu kuin ottaa asia hänen kanssaan puheeksi.

        Kiitos sinulle kuitenkin tiedosta, että sydäninfarktikin voi aiheuttaa aivojen rappeutumista. Olen liittänyt tämän lähinnä aivoinfarktipotilaisiin. En totisesti ole terveydenalan ihmisiä ja maallikonakin varsin tietämätön. Kielten opettaja olen lukiossa -- saksa, ruotsi.....


    • ANNELI9

      Tuo nyt on ihan normaalia tuon ikäiselle,ja nuoremmallekkin.Mulla on yks tuttu,nuorempi,joka puhuu ja kyselee aina samoja asioita.Vanhuus ei tule yksin.Mukava kun on kaveri tukena.Ja jos ei ole ollut puhekaveria,ei ole ihmekkään jos muisti pätkii...

    • Tulppapotilas

      Juu kyseessä lienee kuten meille tulppapotilaille syötetään statiineista ja se heikensi minun muistia. Olen lopettanut ja nyttenm tuli uusi vahvistus ettei se kolesterolin alentaminen olekkaan viisasta.. Niin mulla oli kokonaiskolet 4,6 kun tulpan takia sairaalaan. Mutta se uusi tieto..

      "Tässä kuvassa näkyy väestön LDL-jakauma vihreinä pylväinä ja sepelvaltimosairauspotilaiden jakauma punaisina pylväinä. Melko selvää."

      Ne pylväät ja muut löytyypi .. http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=22&t=5711&p=41968#p41968

    • ölkjhgvf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe