Jumala, Itse

Brahman

Mielestäni teismi-ateismi -jakolinja on ihmisten keksimä todellisuudenvastainen dikotomia, jonka juuret ovat tietämättömyydessä. Mystikot ovat ylittäneet tuon rajan kokiessaan kaiken olevan yhtä. Me kaikki olemme samaa olemusta, kipinöitä tuosta yhdestä suuresta universaalista itsestä, ykseydellisestä tietoisuudesta, absoluutista. Intiassa tätä ikuista, syntymätöntä ja kuolematonta absoluuttia kutsutaan nimellä Brahman.

Tuosta absoluutista voi käyttää nimeä Jumala tai olla käyttämättä; mikään ei vaadi sitä nimeä käyttämään. Kaikkiallista Jumalaa, joka sisältää kaikki muut olennot, myös jumalat, kutsutaan Intiassa nimellä Ishvara. Jumalasta on intialaisessa ajattelussa olemassa useita versioita, joista tässä mainitsen kaksi: Vedantan ja Advaita Vedantan käsitykset. Vedantassa Jumala on panenteistinen, eli sekä transsendentti että immanentti, sisältyen kaikkeen "luotuun" mutta myös jääden sen yläpuolelle, ollen mittaamattoman suurempi kuin luomakunta. Vedantassa Jumala on siis tuo absoluutti itse. Advaita Vedantassa taas Jumala on enemmän suhdetta kuvaava projektionaalinen termi egon ja korkeimman Itsen välillä.

Tässä ensin Vedantan näkemys:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ishvara#In_Vedanta

Ishvara is a transcendent and immanent entity best described in the last chapter of the Shukla Yajur Veda Samhita, known as the Isha Upanishad. It states īśā vāsyam idaṃ sarvaṃ, "enveloped by the Lord must be this all", suggesting a kind of panentheism.

He created all this, whatever is here. Having created it, into it, indeed, he entered. Having entered it, he became both the actual and the beyond, the defined and the undefined, both the founded and the unfounded, the intelligent and the unintelligent, the true and the untrue. (Taittiriya Upanishad 2.6.1)

Advaita Vedantan käsitys poikkeaa tästä käsittääkseni vain terminologisessa eli termien käyttötavan mielessä, eikä lainkaan asiasisältömielessä. Siinä absoluuttia ei nimitetä Jumalaksi (Ishvaraksi), vaan käsitys Jumalasta syntyy relationaalisena projektiona oppilaassa tämän ajatellessa perimmäistä kaikkiallista henkeä. Vaikka tuo henki on hänen oma todellinen itsensä, niin ajattelu ja käsitteet luovat jakoja, jolloin mietiskelyn kohteena on ikäänkuin jotakin hänestä erillistä. Kun mietiskely syvenee, voidaan kuitenkin saavuttaa kokemuksellinen yhteys tai jopa ykseys tuon perimmäisen Itsen kanssa.

Syvimmässä mystisessä kokemuksessa kaikki erillisyyden kokemus poistuu. Tätä kutsutaan nirvikalpa samadhiksi. Ennen nirvikalpa samadhin saavuttamista voidaan kuitenkin saavuttaa tila, joissa näennäinen erillisyys (tai paremminkin rippeitä siitä) edelleen kokemuksellisesti säilyy. Tätä mystistä tilaa kutsutaan savikalpa samadhiksi, ja siinä koettu relaatio on sellainen, että ollaan yhteydessä johonkin mittaamattomasti pientä itseä (egoa) suurempaan, eli siis sellaiseen, jota ihmiskunnassa kutsutaan Jumalaksi. Jos kokemus syvenee, kaikki erillisyys (dualismi) poistuu, ja koetaan nirvikalpa samadhi. Se, mitä ollaan kutsuttu Jumalaksi, ei ole mitään muuta kuin oma Itse, oma korkein, perimmäinen, syvin, ikuinen Itse.

Advaita Vedantan yleisesti käyttämä (akateemissävyinen) muotoilu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ishvara#Advaita_Vedanta

Advaitism holds that when human beings think of Brahman, the Supreme Cosmic Spirit is projected upon the limited, finite human mind and appears as Ishvara.[1] Therefore, the mind projects human attributes, such as personality, motherhood, and fatherhood on the Supreme Being. An interesting metaphor is that when the "reflection" of the Cosmic Spirit falls upon the mirror of Maya (Māyā; the principle of illusion, which binds the mind), it appears as the Supreme Lord.[1] Brahman is not thought to have such attributes in the true sense.[2] However it may be helpful to project such attributes onto Brahman.

Mitään itsestä todella erillistä Jumalaa ei näissä näkemyksissä siis perimmäisessä mielessä ole, vaan erillisyys on näennäistä. Nimeämistavasta riippuen Jumala - jos siis nimitystä Jumala halutaan käyttää - on joko oma todellinen Itse tai sitten se näkymä, joka syntyy inhimillisen projektion kautta omaan todelliseen Itseen. Tämä Itse on tietenkin kaikille yhteinen, universaali todellinen itse, kaikkiallinen tietoisuus.

11

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimeämistavasta riippuen Jumala - jos siis nimitystä Jumala halutaan käyttää - on joko oma todellinen Itse tai sitten se näkymä, joka syntyy inhimillisen projektion kautta omaan todelliseen Itseen. Tämä Itse on tietenkin kaikille yhteinen, universaali todellinen itse, kaikkiallinen tietoisuus.

      Brahman kiitos
      Hieno kuvaus erilaisten oppisuuntien tavasta löytää tai tavoittaa Ykseys.

      Jos joku haluaa lähestyä asiaa kristillisen käsitteistön kautta kannattaa tutustua Ihmeiden oppikurssiin samalla saa käytännön harjoituskirjan.
      Minulle jo jonkin verran ikääntyneelle tuntuu itämainen mietiskelyyn opastava harjoittelu jokseenkin liian pitkältä. Varsinkin kun useimmissa senkaltaisissa ohjeissa painotetaan ajattelun lopettamista tai mielen tyhjentämistä, tietenkin käsitän tuon omalla tavallani virheellisesti.
      Ihmeiden oppikurssi opettaa anteeksiannon merkitystä. Ihmeiden oppikurssin opettama anteeksianto on miltei päinvastainen kuin kristillinen opetus. Siellä pidetään esillä oman ajattelun virheellisyyttä joka "puhtaaksiviljeltynä" johtaa samaan eli anteeksiantoon omille mielipiteille.

      No ilmeisesti se johtaa samaan eli omasta ajattelusta luopumiseen.

    • kalseus

      Mikä estää useamman: ykseyden, jumaluuden, maailmojen todellisuuden? Voihan olla että olemme eri lähteestä tässä yhdessä muodossa vierailemassa ja poistumme omiimme? Jos olemme itsemme luomuksia niin melko sokeita olemme ja ehkä juuri siksi.

      • Yksi->Polyteismi->..

        Ihan hyvinhän se voisi toteutua väliportaiden kautta: esim:

        yksi absoluutti(nen lähde) --> monen monta polyteististä jumala(llist)a (lähdettä) --> ja monen monen monen monta näistä lähtenyttä luomusta.


    • Ykseys

      Mikä estää useamman: .....

      Eihän sitä mikään estä. Siinäpä juuri se Jumaluutesi piileekin. Rakkaus ei estä mitään.
      Jotenkin tuntuu vain helpommalta että on vain yksi totuus joka on alkujaan Lähteestä joka sittemmin nimettiin miljoonilla eri nimillä kuten Jahve tai jumala

    • pohjantähti

      Noissa itämaisissa teoriossa on se vika, ettei ymmärrä ajattomuuden ja ajallisuuden eroa.

      Maailmankaikkeus elää ns. pronologiseessa ajassa joka on kaikille kokijoille sama, mutta on myösihmisen itsensä synnyttäämää psykolokista aikaa, eli erillisyyttä.

      Itse on tuota erillisyyttä, joka on menneisyydessä, ihmisen valintojen seurauksena syntynyt erillisyys, eikä se voi olla missään suhteessa ajattomaan äärettömään kaiken lähteeseen, jonka osa myös me olemme
      Jotta ajaton voi tulla luoksemme, on ajallisen itsen , joka pitää mielemme sisältöä hallinnassaan, päätyttävä.
      Ajaton odottaa kärsivällisesti milloin ihminen avaa tuon portin ymmärtämällä miksi ja minkä vuoksi se on menneisyydessä syntynyt, ja miksi seuraa meitä psykologisena perimänä, eli perisyntinä.

      Viime vuosisadalla elänyt maailmanopettaja J.Krisnamurti sanoutui irti kaikista uskonnoista, ja hajoitti johtamansa idän- tähti järjestön jonka teosfit oliva häntä varten perustaaneet, ja sanoi, että totuutta ei organisoida, sillä se ei ole saarnattavissa eikä julistettavissa

      Universumi on jakuvassa äärettömyyden ajattomassa eläväss tietoisuuden tilassa, johon jokaisen on yksilönä pyrittä

      Meditaatio on yksi keino, siihen yhtymiseen, ja meditaatio on sellainen tila, että siinä ei ole enään meditoijaa, joka sitten mahdollistaa yhtymisen tuohon omaan mieleemme kaiken lähteeseen

    • Panteismi

      Teismi vs. ateismi ei johda minnekään, mutta kokeilkaapa kumota panteismi noin aluksi.

      • syy gtf

        Jumala ja Luoja ovat erilliset.


      • Panteismi
        syy gtf kirjoitti:

        Jumala ja Luoja ovat erilliset.

        Varmaankin niin, että Jumala on kuin monitorin kuvaruutu ja luoja on sitten ne pixelit, jotka ilmaantuu ruudulla. Sama juttu ihmisten ja maailman kanssa.


      • valistunut

        Ajaton kuolematon ja koskaan syntymätön elämä on kaiken lähde, ja mekin olemme sitä.

        Joten koko maailmankaikkeus on tuon elämän sisäpuolella koska elämällä ei ole ulkopuolta mutta kosmoksella on tila aika ja aine ovat se.
        Kaiken lähde on myös kaiken luoja, syy miksi maailmankaikkeus on syntynyt sen vuoksi,että tuo ajaton voisi ilmentää itseään ajassa ja aineessa
        Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista joten ajaton ilmenee syysisten elämien ketjuna, alkaen esiasteelta ja kehittyen täydellisyyttä kohti
        Me olemme yksi lenkki tuossa ketjussa.

        On vain yksi elämä jota me kaikki olemme.
        Se tulee meihin syntymässä ja poistuu kuolemassa

        Syyn ja seurauksen laki on suurin voima maailmankaikkeudessa, jnka mukaan kehitys on tapahtunut.

        KUN ihminen kokenut nuo lain seurakset, niin se on ajatellut, että se on ulkopuolinen voima joka ohjaa meitä
        ,ja sitä on alettu kutsumaan jumalaksi, mutta syyn ja seurauksen laki on meissä sisään rakentuneena. joten mitään ulkopuolista voimaa ei ole

        ONKO TÄMÄ PANTEISMIA


    • Knight of the Temple

      Adi Shankaran opetuksista ja tuosta ylläolevastakin olen löytänyt saman mitä on muistikuvissani ollessani temppeliritarina 1700-luvulla. Myöhemmin olin saksalainen sotilas.

      Kun löydämme itsemme meditaatiossa joka asuu sydämen kaikkein pyhimmässä, olemme löytäneet saman, mitä hindulaiset sanovat Itseksi.

      Tässä on temppeliritarin korkein tieto - ykseys ja tasapaino, joka on sydämessä (itse). Tämä tieto teki todellisista ritaareista kivun hallitsijoiksi, he eivät enää samaistuneet kipuun, olivat sen yläpuolella. Samalla tosin ymmärsin, että itse on kaikissa ihmisissä, ulkoinen käännyttäminen on turhaa. Kaikki ihmiset ovat jumalia.
      Jumalia Jumalassa niin, että kun sen kokee, eroa eei enää huomaa. On vain suurenmoinen elämä joka on kaikkialla. Tähän loppuu sodat.

      Eritttäin mielenkiintoista, että suurmestaritasolla vasta ymmärrettiin tämä pasifistin peruskokemus. Tämä itse tuo samalla jälleensyntymismuistin.

      Osa meistä on vielä täällä, koska työtä eli karmaa on jäljellä oivalluksesta huolimatta.

    • Knight of the temple

      Täytyy suomentaa mitä tarkoitin sanalla "olla täällä". Se tarkoittaa "olla ajoittaisessa erillisyydessä".

      Erillisyyden kokemuksen aiheuttaa vain ja ainoastaan karma eli se näennäinen psykologinen lasti, jota olemme seikkailujemme aikana kerryttäneet.

      Kun oivallus on pysyvää eli nirvikalpa samadhi, niin silloin itse on yöllä ja päivällä ja kaikissa toimissa aina tietoisuudessa niin, että on täysi "equilibrium" (balanssi).

      Minusta kyllä vaikuttaa, että mahdollisesti jään tänne, sillä ihmiseet kaipaavat. He eivät vain aina tiedosta sselkeästi, miltä suunnalta vaapautus löytyy. He toisinaan pakenevat alkoholiin ja ajanvietteisiin, kun oikea pakosuunta on sisäänpäin omaan itseen.
      Tässä itsessä ollaan tiedostamatta erityistä olentoa, joka jotain tekisi. Ollaan kuin ei oltaisi, ja tähän vihjasi jo Paavali.

      Temppeliritarien veljeskunta vaikutti siis vielä 1700-luvulla, kunnes viimeinenkin suurmestaari oli poistunut. Sen jälkeen tuli Blavatsky, joka oli aiemmin yhteistyökumppanini Cagliostro 1700-luvulla. Ranskassa.

      Kiitos B:lle että hän toi idän valoa länsimaihin suuremmassa mittakaavassa kuin koskaan aiemmin. Ja tätä työtä jatketaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe