Kylpeminen ja jalkojen pesu

Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

Mitä Jeesus tarkoittaa kylpemisellä ja jalkojen pesulla?

8

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdittavaa

      Hyvä kysymys.

      Pitääkö käyttää saippuaa ja kylpyvaahtoa?
      Entä ellei ole kylpenyt?
      Riittääkö kylpemiseen otsan kastelu?

    • MJHYT54

      Kaste:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

      Tämä on ilmeisesti eksyttäjiltä unohtunut!
      Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

      Siis JEESUS teoillaan, pesemällä opetuslapsiensa jalat; todisti raamatun väärennökseksi!

      JA TÄRKEÄÄ ON MUISTAA, ETTÄ;
      Jeesus EI OLE käskenyt kastaa ketään, ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, lapsiakin raiskanneen rikollisuuden jäsenyyteen, uskovaiseksi tai edes pedofiilien uhri alttareille uhrattavaksi!

      Jeesus siunasi lapsia ja toisin lapsia kohtelevilla Jeesus ontoi myllynkivien käyttöohjeet.

      Lapsista, meidän tulee muistaa myös se, että Jeesuksen antaman tiedon mukaan Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen joten lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia. KASTAMALLA JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAINEN LAPSI, lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden PERISYNTISEKSI, ON RIKOS myllynkivi opin mukaan.

      Uskovapautta koskeva Laki ei anna kenellekkään uskoa toisen puolesta, edes edes oman lapsen.
      Ihmis- ja lasten oikeuksia ja lasten suojelusta on selvät kansain väliset sopimukset JA KIRKOILLE EI OLE ANNETTU ERIKOIS OIKEUKSIA NIIDEN SOPIMUKSIEN MUKAAN.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
      Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

      Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

      Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLINEN 11§ uskonnollinen uskonvapaudesta nauttiva järjestö vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

    • ><>

      Tuolla Jeesuksen evankeliumin; Johannes 13:10, 14-15. opissa on useita merkityksiä josta kolme on tosi tärkeää ja valitettavasti uskontunnustuksen antaneille ymmärtämättömyyksiä. Tosin se ymmärtämättömyys ei ole ainoastaa uskovaisten oma vika vaan eksyttäjän kierous näyttelee suurta osaa.

      • Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).

        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.

        Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.
        Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

        Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen? Eikö Hänen sanojensa mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?
        Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi ja jää kuitenkin olemaan, niin kuin myös Paavali sanoo Room. 7. luvussa?
        Läpi koko elämän pestään jalat, myös niiden, jotka jo ovat kokonaan puhtaat, niin kuin hän sanoo: "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Kaikki synnit on pesty pois ja kuitenkin on jäljelle jäänyt jotakin, mikä on pestävä.
        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa


      • ,mjhgf
        Tapio522 kirjoitti:

        Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).

        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.

        Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.
        Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

        Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen? Eikö Hänen sanojensa mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?
        Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi ja jää kuitenkin olemaan, niin kuin myös Paavali sanoo Room. 7. luvussa?
        Läpi koko elämän pestään jalat, myös niiden, jotka jo ovat kokonaan puhtaat, niin kuin hän sanoo: "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Kaikki synnit on pesty pois ja kuitenkin on jäljelle jäänyt jotakin, mikä on pestävä.
        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa

        Uusi testamentti on paavalin ja luterin testamentti.
        Niitä, saatanaa palvelleiden rikollisten oppeja ei pidä sotkea yhteen Jeesuksen evankeliumien kanssa. Jeesus käski saarnata ja opettaa HÄNEN evankeliumia eikä eksyttäjien sopaskaa.

        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei eroa saatanasta saanut...

        herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia; mm katolilais-luterilais-lestadiolaisineen... sekä eksyttäjä apostoleineen.

        Kristilliset = Jeesuksen perustaman seurakuntien KRISTILLISIÄ; Jumalan ja Jeesuksen Lakeja ja oppeja noudattavia seurakuntalaisia.


      • jkl47
        ,mjhgf kirjoitti:

        Uusi testamentti on paavalin ja luterin testamentti.
        Niitä, saatanaa palvelleiden rikollisten oppeja ei pidä sotkea yhteen Jeesuksen evankeliumien kanssa. Jeesus käski saarnata ja opettaa HÄNEN evankeliumia eikä eksyttäjien sopaskaa.

        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei eroa saatanasta saanut...

        herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia; mm katolilais-luterilais-lestadiolaisineen... sekä eksyttäjä apostoleineen.

        Kristilliset = Jeesuksen perustaman seurakuntien KRISTILLISIÄ; Jumalan ja Jeesuksen Lakeja ja oppeja noudattavia seurakuntalaisia.

        Olen samaa mieltä, että kylpeminen tarkoittaa kristillistä kastetta ja jalat sitten pestään Kristuksen verellä.


      • mathetes
        Tapio522 kirjoitti:

        Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).

        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.

        Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.
        Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

        Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen? Eikö Hänen sanojensa mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?
        Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi ja jää kuitenkin olemaan, niin kuin myös Paavali sanoo Room. 7. luvussa?
        Läpi koko elämän pestään jalat, myös niiden, jotka jo ovat kokonaan puhtaat, niin kuin hän sanoo: "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Kaikki synnit on pesty pois ja kuitenkin on jäljelle jäänyt jotakin, mikä on pestävä.
        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa

        Tapiolle !

        Kaste ei toimita uskon ja pelastuksen lahjaa kellekään, vaan kaste vahvistaa uskon merkityksen! Siis ihminen ensin "kuolee synnille" uskon kautta, eli vastaanottaa uskon lahjan Kristuksessa Jumalan evankeliumin sanan välittämänä!

        Laittamasi (Room 6:3-4) jakeet Paavalin sanoin kertoo juuri siitä, että uskoontulleet ihmiset kastettiin (JO) syntyneen uskon jälkeen! Siis uskoontulleet ovat niitä jotka tulevat kastetuiksi! Asian vahvistaa - (Room 5:1-2. jakeet)! Kaste ei itsessään siis ole "pelastustoimi", vaan uskovan ulkoinen "tunnustus" (JO) syntyneestä uskosta ja pelastuksesta Kristuksessa!

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

        Terv, mathetes


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      27
      1807
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      105
      1458
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1401
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      67
      1026
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      892
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      47
      876
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      853
    8. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      27
      810
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      787
    10. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      127
      765
    Aihe