Minä syyllistän suurinta osaa köyhistä!

näillä pärjää

Uskallan väittää että yli puolet rahavaikeuksien kanssa kamppailevista ovat itse syyllisiä rahojen riittämättömyyteen.
Kerron alla muutamia esimerkkejä joihin useat köyhät tuhlaavat rahojaan aivan omaa tyhmyyttään. Sillä olen vankasti sitä mieltä että jos on vähäiset tulot niin silloin täytyy karsia menoja ja jos on siinä onnellisessa asemassa että on töitä mitä tehdä niin silloin tehdään jos mahdollista myöskin ylitöitä.
Tiedän useita töissä käyviä köyhiä jotka eivät vaan kehtaa laiskuuttaan tehdä pidempää työpäivää vaikka tällä tavalla olisi mahdollisuus ansaita lisäansioita.

-Lopeta rahapelien pelaaminen (lotot,pitkävedot,hedelmäpelit ym )
-Miksi köyhä käy Siwassa tai r-kioskilla ostoksilla vaikka vierellä olisi edullisempi kauppa (esim lidl,prisma,tokmanni ym)
-Lopeta tupakointi ja alkoholin käyttö
-Miksi ostat tyhjänpäiväisiä tuotteita kaupasta,esim pullotettua vettä vaikka meille tulee huippulaatuista vettä kraanasta.Miksi ostat valmistuotteita kun voit itse tehdä ne kotona edullisesti.
-Osta tarjoustuotteita, on hyvin vähän peruselintarvikkeita jotka eivät olisi milloinkaan tarjouksessa.
-Hyödynnä sesonki alennukset ostamalla talvivaatteet keväällä ja kesävaatteet syksyllä.
-Miksi tilata lehtiä kotiin ja maksaa netin käytöstä jos lähellä on kirjasto joka tarjoaa palvelut veloituksetta.
-Jos omistat auton ethän aja sillä tarpeettomia ajoja,pyöräily ja kävely ovat edullisia ja terveellisiä liikkumis muotoja lyhyille matkoille.
-Mieti pärjäisitkö jopa ilman autoa ja jos et niin miksi ostaa kallis auto kun edullisellakin pärjää.
-Pysy normaalipainoisena niin sairastat vähemmän. Ihmettelen suuresti kuinka monet köyhät ovat ylipainoisia vaikka samalla valittavat elintarvikkeiden hintavuutta.
-Ethän ota velkaa kevytkenkäisesti (ainoa asia mihin kannattaa ottaa velkaa on oma asunto)

100

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edelleen köyhä

      Minä olen toteuttanut jo nuo kaikki säästötoimenpiteet paitsi, että maksan kuukaudessa netin käytöstä 6,90 €, ei paha hinta hyötyyn ja huviin nähden. Silti olen köyhä.

      • Näin se vain on

        Edelleen köyhä kertoo mihin rahat oikein menee, miksi ne eivät riitä? Tietysti voi jättää kertomatta mutta silloin on turha väittää ettei rahat riitä.

        Vai oletko sitä mieltä että kotona makaavien elintason pitää olla yhtä hyvä kuin töissä olevien?


      • Näin se vaan menee
        Näin se vain on kirjoitti:

        Edelleen köyhä kertoo mihin rahat oikein menee, miksi ne eivät riitä? Tietysti voi jättää kertomatta mutta silloin on turha väittää ettei rahat riitä.

        Vai oletko sitä mieltä että kotona makaavien elintason pitää olla yhtä hyvä kuin töissä olevien?

        No kuule, itse olen töissä ollessakin toteuttanut kaikkea tuota yllä luettelemaasi, eikä rahat riittäneet sittenkään, syy oli puhtaasti liian pienet tulot, eli täysin nälkäpalkattu työ.. Nälkäpalkasta huolimatta olen pätkätyöskennellyt yli 20 vuotta millon milläkin alalla, enää en jaksa pukertaa 12 tuntisia päiviä alle tonnin provikoilla...


      • raksalla hyvä liksa
        Näin se vaan menee kirjoitti:

        No kuule, itse olen töissä ollessakin toteuttanut kaikkea tuota yllä luettelemaasi, eikä rahat riittäneet sittenkään, syy oli puhtaasti liian pienet tulot, eli täysin nälkäpalkattu työ.. Nälkäpalkasta huolimatta olen pätkätyöskennellyt yli 20 vuotta millon milläkin alalla, enää en jaksa pukertaa 12 tuntisia päiviä alle tonnin provikoilla...

        Oletko ajatellut että vaihtaisit alaa, sellaiselle alalle minne ei tarvitse käydä mitään koulutuksia tai kursseja.

        Jos asut kaupungissa jossa rakennetaan edes jonkun verran niin rakennusapu miehenä hankkii hyvin olemalla ahkera ja tekemällä ylitöitä silloin kun niihin pyydetään.
        Parhaat apumiehet hankkivat 12-14€/h jolla kyllä jokainen järkevä ihminen pärjää hyvin.


      • ItseOlenJoEläkkeellä

        Kerro tällä palstalla kaikille lukijoille, mistä löytyy yksikin rakennusliike joka enää palkkaa suomalaista työvoimaa (koska se on liian kallis investointi), sillä he ovat ulkoistaneet alihankinnat venäjä-viro-bulgaria akselille!
        Itse en tiedä ensimmäistäkään firmaa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan tiedän kymmeniä suomalaisia rakennusmiehiä jotka ovat joutuneet työttömiksi virolaisten tieltä.


      • 57v

        Näin raksatyöläisenä: Voi vi--- miten oikeassa olet.


      • Ämmikkä
        ItseOlenJoEläkkeellä kirjoitti:

        Kerro tällä palstalla kaikille lukijoille, mistä löytyy yksikin rakennusliike joka enää palkkaa suomalaista työvoimaa (koska se on liian kallis investointi), sillä he ovat ulkoistaneet alihankinnat venäjä-viro-bulgaria akselille!
        Itse en tiedä ensimmäistäkään firmaa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan tiedän kymmeniä suomalaisia rakennusmiehiä jotka ovat joutuneet työttömiksi virolaisten tieltä.

        Totta turiset. Tietämättömyys eli tyhjät tynnyrit kolisee lujaa, se noista köyhyys neuvojista.


      • nytliioittelet
        ItseOlenJoEläkkeellä kirjoitti:

        Kerro tällä palstalla kaikille lukijoille, mistä löytyy yksikin rakennusliike joka enää palkkaa suomalaista työvoimaa (koska se on liian kallis investointi), sillä he ovat ulkoistaneet alihankinnat venäjä-viro-bulgaria akselille!
        Itse en tiedä ensimmäistäkään firmaa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan tiedän kymmeniä suomalaisia rakennusmiehiä jotka ovat joutuneet työttömiksi virolaisten tieltä.

        Nyt sinä kyllä liioittelet tilannetta, taatusti joku firma palkkaa Suomalaisiakin, jos ei, syy löytyy liian kovista palkka pyynnöistä.
        Olkaa kilpailukykyisiä niin pärjäätte vapaan työvoiman liikkuvuuden eu:ssa.


      • nähtyon

        Juu sehän on aivan Suomalaisten rakennusmiehien oma syy kun ulkolaiset saavat urakat, mitäs ovat niin ahneita sille rahalle, pudottaisivat palkat Virolaisten tasolle niin jopa alkaisi jäädä urakat kotisuomeen.


    • kakku pää

      Tee sinä niin.

      Minä syyllistän sinut että syyllistät syyttömiä.

      • Näin se vain on

        Ei laiskat ja tyhmät juopot ole syyttömiä. Heidän lapsensa ovat syyttömiä, lapset pitää ottaa huostaan.


      • Berijan tarhaan
        Näin se vain on kirjoitti:

        Ei laiskat ja tyhmät juopot ole syyttömiä. Heidän lapsensa ovat syyttömiä, lapset pitää ottaa huostaan.

        Näin se vain on ,Sinä olet Syyllinen Sinua Täytyy Rangaista Ankarasti.


    • 20+4

      "Miksi ostat valmistuotteita kun voit itse tehdä ne kotona edullisesti."

      Suosin itse eineksiä siksi, että esim. Mummon jauhelihapihvit maksaa tarjouksessa 0,50 €/pss eli 1,67 €/kg. Niiden lihapitoisuus on 61 %, joten jos millekään muulle ei anna mitään arvoa, puhtaan lihan hinnaksi tulee 2,73 €/kg. Mistä muualta saa niin halpaa lihaa? Ei mistään, ainakaan täällä missä asun.

      Kyllä se niin vaan on, että vaikka "aidot" raaka-aineet maksaa normaalisti vähemmän, eineksissä on paljon parempia tarjouksia. Onhan niissä sitten suolaa ja muuta epäterveellistä, mutta turha urputtaa että einekset olisi aina se kalliimpi vaihtoehto.

      • Näin se vain on

        20 4, oletko todellakin sitä mieltä että kaupan jauhelihapihvit ovat paremman makuisia ja terveellisempiä kuin kotona tehdyt? Ottaisit selvää mitä kaikkea niihin kaupan tekeleisiin laitetaan "lihana". Vain laiska ja tyhmä ostaa eineksiä, etenkin kun ei ole työkiireitä.


      • vihaannykysuomea
        Näin se vain on kirjoitti:

        20 4, oletko todellakin sitä mieltä että kaupan jauhelihapihvit ovat paremman makuisia ja terveellisempiä kuin kotona tehdyt? Ottaisit selvää mitä kaikkea niihin kaupan tekeleisiin laitetaan "lihana". Vain laiska ja tyhmä ostaa eineksiä, etenkin kun ei ole työkiireitä.

        Jum...lauta mitä vatipäitä! Minulle ei todellakaan jää n.20 km PÄIVITTÄISEN pakkopullalenkkeilyni jälkeen (nivelet ja selkä jo pas...kana vaikka olen vasta n.30!)energiaa tai aikaa paistella pihvejä muusilla,kun olen tuntitolkulla juossut virastoissa nöyryytettävänä ja halveksittavana täyttämässä väsyttäviä,vaikeaselkoisia lomakkeita ja soittanut n.kymmenen puhelua eri ihmisille joillekin moneen kertaan jonotuksien lisäksi,hoitanut kauppareissut ja kilometritolkulla raahannut tavaroita kamalaan vuokralähiöön mamujen keskelle!!! Sen jälkeen yksin hoidan pienen tyttäreni päivittäiset tarpeet haettuani hänet hoidosta,jossa hän on,että äiti voi etsiä työtä!!!milloinkaan ei mennä mihinkään,eikä tavata juuri ketään,pelkkää vit..tuilua köyhälle joka puolelta! Tahdotko sinä arvoisa kus..ipää tajuta,miten alhainen sinä ja kaltaisesi ovat? Siksipä täällä haukut työttömiä,yleistät kaikki mamujuoppohuorakategoriaan...olet ällöttävä kuten järjestelmäkin! Kun rahat ovat kasassa,me painumme lapsen kanssa hel...tin kauas sosiaalitoimesta,kelasta ja suomen lakipykälistä,onko se selvä,kokkaripelle???


      • sanompahan vain
        vihaannykysuomea kirjoitti:

        Jum...lauta mitä vatipäitä! Minulle ei todellakaan jää n.20 km PÄIVITTÄISEN pakkopullalenkkeilyni jälkeen (nivelet ja selkä jo pas...kana vaikka olen vasta n.30!)energiaa tai aikaa paistella pihvejä muusilla,kun olen tuntitolkulla juossut virastoissa nöyryytettävänä ja halveksittavana täyttämässä väsyttäviä,vaikeaselkoisia lomakkeita ja soittanut n.kymmenen puhelua eri ihmisille joillekin moneen kertaan jonotuksien lisäksi,hoitanut kauppareissut ja kilometritolkulla raahannut tavaroita kamalaan vuokralähiöön mamujen keskelle!!! Sen jälkeen yksin hoidan pienen tyttäreni päivittäiset tarpeet haettuani hänet hoidosta,jossa hän on,että äiti voi etsiä työtä!!!milloinkaan ei mennä mihinkään,eikä tavata juuri ketään,pelkkää vit..tuilua köyhälle joka puolelta! Tahdotko sinä arvoisa kus..ipää tajuta,miten alhainen sinä ja kaltaisesi ovat? Siksipä täällä haukut työttömiä,yleistät kaikki mamujuoppohuorakategoriaan...olet ällöttävä kuten järjestelmäkin! Kun rahat ovat kasassa,me painumme lapsen kanssa hel...tin kauas sosiaalitoimesta,kelasta ja suomen lakipykälistä,onko se selvä,kokkaripelle???

        Ei ihme, etta kaikki on pain persetta sulla, jos sulle on niin toivottoman rankkaa kayda kaupassa ja hoitaaviela yhta tytarta. On se jumalauta rankkaa kayda valilla oikein toimistoissa...

        Eipa ole tainnut kayda edes mielessa, etta jotkut tekevat kaikkea tuota ja sen paalle 8 tuntia paivassa TOISSA ja jaksavat oikein hyvin.

        Toivottavasti kuolet pian vasymykseesi, niin on taas yksi huoniogeeninen elatti vahemman pilaamassa maan taloutta


      • Älä köyhä mieti
        Näin se vain on kirjoitti:

        20 4, oletko todellakin sitä mieltä että kaupan jauhelihapihvit ovat paremman makuisia ja terveellisempiä kuin kotona tehdyt? Ottaisit selvää mitä kaikkea niihin kaupan tekeleisiin laitetaan "lihana". Vain laiska ja tyhmä ostaa eineksiä, etenkin kun ei ole työkiireitä.

        onko ruokasi terveellistä. Parasta sinulle on että saat mahasi täyteen, oli se mitä sotkua hyvänsä. Köyhän ei siis kannata tuijottaa ruoan laatuun tai terveellisyyteen. Lisäaineet pitävät köyhän hengissä.


      • elätti
        sanompahan vain kirjoitti:

        Ei ihme, etta kaikki on pain persetta sulla, jos sulle on niin toivottoman rankkaa kayda kaupassa ja hoitaaviela yhta tytarta. On se jumalauta rankkaa kayda valilla oikein toimistoissa...

        Eipa ole tainnut kayda edes mielessa, etta jotkut tekevat kaikkea tuota ja sen paalle 8 tuntia paivassa TOISSA ja jaksavat oikein hyvin.

        Toivottavasti kuolet pian vasymykseesi, niin on taas yksi huoniogeeninen elatti vahemman pilaamassa maan taloutta

        En kyllä menisi arvostelemaan kenenkään elämää ja väsymystä. Itse olen keski-ikäinen, yksin elävä työkyvyttömyyseläkkellä itse en, enkä selviäisi Suomea vihaavan tehtävistä päivääkään. Olen jatkuvasti niin väsynyt, että hetkittäin tuntuu, että kuolisi siihen.

        Saan pientä työkyvyttömyyseläkettä sekä asumistukea. Yhteiskunta maksaa lääkkeitä vuodessa noin 50 000 eurolla sekä poliklinikka käynnit, sairaalajaksot sekä terveyteen liittyvät matkat.

        Pitäisiköhän minun nyt sitten kuolla hitaasti kituen pelaamasta maan taloutta?


      • verotväliin
        elätti kirjoitti:

        En kyllä menisi arvostelemaan kenenkään elämää ja väsymystä. Itse olen keski-ikäinen, yksin elävä työkyvyttömyyseläkkellä itse en, enkä selviäisi Suomea vihaavan tehtävistä päivääkään. Olen jatkuvasti niin väsynyt, että hetkittäin tuntuu, että kuolisi siihen.

        Saan pientä työkyvyttömyyseläkettä sekä asumistukea. Yhteiskunta maksaa lääkkeitä vuodessa noin 50 000 eurolla sekä poliklinikka käynnit, sairaalajaksot sekä terveyteen liittyvät matkat.

        Pitäisiköhän minun nyt sitten kuolla hitaasti kituen pelaamasta maan taloutta?

        Voi jestas! Yhteiskunta maksaa lääkkeitä 50000 vuodessa? Ja sitten jotkut kehtaavat nimitellä mamuja eläteiksi! Itse maksoin palkasta veroa viime vuonna yli 20 000 euroa, ajattelin että kyllä sillä pari mamua elättää. Mutta ne eurot taisi mennä ihan muille eläteille. Eikä riittänytkään...


    • lihansyöjän valinta

      Minä en osta eineksiä koska niissä on pääsääntöisesti ulkomaista lihaa. Minulla on varaa - kuten kaikilla muillakin suomalaisilla - olla tukematta ulkomaista geenimanipuloitua ja eettisesti kestämätöntä eläinten tehotuotantoa.

      • nahkalihis

        Eikös niissä eines lihapullissa ja jauhelihapihveissä se liha ole nahkaa (kamaraa) ym. teurasjätettä ?


      • 1551
        nahkalihis kirjoitti:

        Eikös niissä eines lihapullissa ja jauhelihapihveissä se liha ole nahkaa (kamaraa) ym. teurasjätettä ?

        tuonpa takia olenkin ostanut oman lihamyllyn ja jauhan paistilihasta jauhelihan jonka tarvin...pekonia paketti sekaan 2,5-3 kg paistia.... nam ja jtlee tosi moneksi kerraksi ruokaa kahdelle. Viimeksi tein 3kg satsin ja siitä valmistin 5 kerraksi hampurilaispihvit,6 kerraksi lihapullat, 2 kerraksi makaronilootaan jauhelihat eli se 2 kertaa tarkoittaa valmistuskertoja, tosin siitä kerrasta aina tulee 5 kertaa ruokailu.Ja 2 kertaa jauhelihakastikeeseen, pyttikseen tms.Mitään kaupan huonoja jauhelihoja en vuosiin ole ostanut.


    • hohoijaa
      • näinpä niin....

        Ei kannata katsoa pelkästään velkoja. Vaan nettovarallisuutta velat vähennettynä. Parin miljoonan velan omaavalla voi olla 60 miljoonaa rahaa. Meidän perheellä huitelee velat hieman alle 200,000 euroa mutta velat vähennettynä jää käteen 400,000 euroa. Eli velkaisuus aste ihan kohtuullinen.


      • Lops Cack
        näinpä niin.... kirjoitti:

        Ei kannata katsoa pelkästään velkoja. Vaan nettovarallisuutta velat vähennettynä. Parin miljoonan velan omaavalla voi olla 60 miljoonaa rahaa. Meidän perheellä huitelee velat hieman alle 200,000 euroa mutta velat vähennettynä jää käteen 400,000 euroa. Eli velkaisuus aste ihan kohtuullinen.

        Jos on kaksi miljoonaa velkaa mutta 60 miljoonaa rahaa, täytyy olla aikamoinen aasi jos sitä velkaa ei maksa kerralla pois vaan hissukseen nitkuttelee sitä pois ja maksaa vielä korkoja. Mitä järkeä olisi pysytellä velallisena tuollaisessa tilanteessa?


      • Sp500aapl
        Lops Cack kirjoitti:

        Jos on kaksi miljoonaa velkaa mutta 60 miljoonaa rahaa, täytyy olla aikamoinen aasi jos sitä velkaa ei maksa kerralla pois vaan hissukseen nitkuttelee sitä pois ja maksaa vielä korkoja. Mitä järkeä olisi pysytellä velallisena tuollaisessa tilanteessa?

        Summan voi sijoittaa osakesalkun osingoilla voi maksaa velkaa
        Korko on pienempi kun keskimääräinen osinko
        Vararahasto saa velkaa alle 1prosentinkorolla
        Osingot tuottaa helposti Yli 3 prosenttia
        Jos luotot uhkaa nousta liikaa nin voi maksaa velan pois
        T


      • paikallinen

        Ja taas paskaa puhuu ihmiset joilla ei ole mitään tajua todellisuudesta:
        Velka ei koskaan ole ongelma, vaan velamaksukyky.
        Se on ainoa mikä markkinoilla vaikuttaa.


    • Näin se vain on

      Aloittaja ei tiedä ettei Suomessa köyhiä saa syyllistää yhtään mistään. Ei vaikka ryyppäisi, polttaisi tupakkaa, pelaisi rahapelejä. Köyhät ovat kuin isoja lapsia, eivät he ole vastuussa vääristä valinnoistaan.

      • Olenvainolemassa

        En ole aloittaja mutta saa minua syyllistää ihan vapaasti. Onhan sekin joku elämäntarkoitus? Olla se jota naureskella ja antaa säästövinkkejä, päteä ja viisastella kuinka toisin tekemällä olisin voinut pärjätäkin. Jos minua tai kaltaisiani ei olisi olemassa niin ketä te oikein haukkuisitte ja kehen itseänne vertailisitte? ;)

        Sätin itseäni lähes päivittäin myös. Kun menin ja uskoin ns.parantavaan leikkaukseen (josta seurasikin komplikaaioita, ero, työpaikan menetys eikä tällä sairaushistorialla ole kovin suosittu hakija, koulutustaustoista huolimatta). Sitten vuosia myöhemmin luen tarinoita, joissa ihmiset ovat hengissä paksusuolensyövistä ja vastaavista huolimatta. Siinä on jo ihan tarpeeksi kestämistä.
        En polta, juo (joskus leivontaan ostan pikkuplon likööriä tms), pelaa. Mutta jos pulloja olen löytänyt hyvin niin rivin tai pari teen lottoa silloin. :)

        En valita muusta kuin siitä, ettei eutanasia ole vielä laillista. Haluaisin päättää päiväni mutta laillisesti ja valvotuissa olosuhteissa. Tällä tuurilla ei siihen hengenriistoonkaan uskalla luottaa, ei enempää vaivoja tarvitse riesakseen!


      • näinkin
        Olenvainolemassa kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta saa minua syyllistää ihan vapaasti. Onhan sekin joku elämäntarkoitus? Olla se jota naureskella ja antaa säästövinkkejä, päteä ja viisastella kuinka toisin tekemällä olisin voinut pärjätäkin. Jos minua tai kaltaisiani ei olisi olemassa niin ketä te oikein haukkuisitte ja kehen itseänne vertailisitte? ;)

        Sätin itseäni lähes päivittäin myös. Kun menin ja uskoin ns.parantavaan leikkaukseen (josta seurasikin komplikaaioita, ero, työpaikan menetys eikä tällä sairaushistorialla ole kovin suosittu hakija, koulutustaustoista huolimatta). Sitten vuosia myöhemmin luen tarinoita, joissa ihmiset ovat hengissä paksusuolensyövistä ja vastaavista huolimatta. Siinä on jo ihan tarpeeksi kestämistä.
        En polta, juo (joskus leivontaan ostan pikkuplon likööriä tms), pelaa. Mutta jos pulloja olen löytänyt hyvin niin rivin tai pari teen lottoa silloin. :)

        En valita muusta kuin siitä, ettei eutanasia ole vielä laillista. Haluaisin päättää päiväni mutta laillisesti ja valvotuissa olosuhteissa. Tällä tuurilla ei siihen hengenriistoonkaan uskalla luottaa, ei enempää vaivoja tarvitse riesakseen!

        Itse sairastan parantumatonta syöpää ja koenkin sen tavallaan eutanasiaksi, jonka luonto hoitaa. Ei tarvitse elää köyhän yksinäisen ihmisen elämää tulevaisuudessa.


    • sähkölämmitys

      en polta enkä juo ja teen aina ruoat alusta asti mutten voi sille asialle mitään että sähkölaskuni vaihtelee 14 euron ja 230 euron välillä.talvella on tiukkaa.

    • näillä pärjää

      Aloittaja tässä taas hei!
      Jatkan aloittamaani säästämis listaa joita muuten itsekkin noudatan vaikka minulla ei olekkaan raha ongelmia.

      -Ethän vain kuulu ammattiliittoon sillä saat täsmälleen saman työttömyyskorvauksen ytk:ssa huomattavasti halvemmalla, koko ikänsä jos ihminen maksaa ammattiliiton jäsenmaksuja niin rahanmenetys on viisi numeroinen luku euroja (ytk jäsenmaksu 2015 on 118€)
      -Valitse pankki joka ei peri maksua kortista eikä peruspankki palvelusta.(esim s-pankki)
      -Mieti onko harrastuksesi liian kallis tuloihisi nähden. Räikein esimerkki on kun vähävarainen tuttavani harrastaa autourheilua.
      -Jos saat esim. perinnön,veronpalautusta tai muutat edullisempaan asuntoon niin ethän mieti mitä ostaisit yllättäen tulevalla rahalla vaan lyhennä mahdollista velkaa ja kaikki ylijäämä rahat sijoita turvallisesti ja tuottavasti.
      -Kilpailuta sähkösopimuksesi.
      -Ole kova tinkimään kun ostat jotain.
      -Jos menet esim. johonkin urheilutapahtumaan niin miksi ihmeessä ostat kalliin lipun jos tarjolla on seisomapaikkoja huomattavasti edullisemmalla, annetaan kalliit istumapaikat varakkaimmille ja niille köyhille jotka eivät ymmärrä minne ne rahat häviää.

      Lopuksi kiitän hyvästä huomiosta jonka joku tuolla ylempänä sanoi kun huomasi että joskus valmisruoka voikin olla halvempaa kuin itse tehty.

      • 2+5

        YKT on riistokallis. Kaikille avoin JATTK on 42e/v. Tammikuun aikana YTK vaihtoon, niin ei ensi vuonna tarvii maksaa itseään kipeeksi!!!


      • 2+5
        2+5 kirjoitti:

        YKT on riistokallis. Kaikille avoin JATTK on 42e/v. Tammikuun aikana YTK vaihtoon, niin ei ensi vuonna tarvii maksaa itseään kipeeksi!!!

        OOu..nostavat ensivuonna 48 euroon vuosimaksunsa!


      • 147

        Toki on säästämistä, jos ei kuulu ammattiliittoon, mutta kuka sitten ajaa etuasi, että palkat pysyvät kohtuullisella tasolla. Jos kaikki kuuluvat loimaan kassaan, niin sitten palkat putoavat, kun ei ole ketään valvomassa niitä. sillä on kyllä sitten huomattava vaikutus hyvinvoinnin yleiseen säilymiseen.
        Ajatteletko yhtään neuvojesi todellisia vaikutuksia vaikkapa noin 10 vuoden aikajanalla.

        Taidat kuulua siihen joukkoon joiden äo on alle 90.
        Terv. äo 147


    • näillä pärjää

      Yksi ihmettelyn aihe minulla on köyhien suhteen ja se on se että miksi köyhä käy lounaspaikoissa syömässä ja kahviloissa juomassa kahvit.
      Eikö kannattaisi juoda kahvit kotona ja syödä myöskin kotona.

      Ajatelkaa nyt kuinka paljon oikeasti on rahaa esim. lounaan 7.90€ tai munkkipossu kahvien 4€.
      Olen nähnyt että eräs köyhä on ostanut kahvin lisäksi pienen pienen täytekakkupalan ja maksanut siitä 4.30€ (siis pelkkä kakunpala)
      Siinä kyllä oli "tarpeellinen ostos"

      • Köyhä syöjä

        Jos hän ei ollutkaan köyhä? Tietenkin jokainen tekee omilla rahoillaan mitä haluaa? Jotkut käyttää rahansa jopa valmiisiin pöytiin! Monet sinkut tekee tätä, että ne käy ravintelissa syömässä kerran päivään ruoat. Itsekin teen näin, paitsi että minulla on tosi edullinen paikka ja kustannukset jäävät alhaisiksi. Tänään oli muuten lohikeittoa maidossa, joka myös yksi suosikeistani! Nämähän on niitä arvostusasioita, että mitä pitää tärkeänä. Jotkut ostaa hienoja autojakin! vaikka polkupyörälläkin pääsee kesät talvet!


      • lillinki55

        joop...minä teen viikottain 2 kääretorttua ja oikein hyviä ovat verrattuna kaupan sellaisiin ....eikä maksa oikeastaan mitään kun itse keitin hilloja 2 pakastimellista ...1dl vehnäjauh. 0,5dl perunajauh. 1tl leivinjauh. vajaa1,5dl sokeria 3 munaa 1kuohukerma.


      • näillä pärjää
        Köyhä syöjä kirjoitti:

        Jos hän ei ollutkaan köyhä? Tietenkin jokainen tekee omilla rahoillaan mitä haluaa? Jotkut käyttää rahansa jopa valmiisiin pöytiin! Monet sinkut tekee tätä, että ne käy ravintelissa syömässä kerran päivään ruoat. Itsekin teen näin, paitsi että minulla on tosi edullinen paikka ja kustannukset jäävät alhaisiksi. Tänään oli muuten lohikeittoa maidossa, joka myös yksi suosikeistani! Nämähän on niitä arvostusasioita, että mitä pitää tärkeänä. Jotkut ostaa hienoja autojakin! vaikka polkupyörälläkin pääsee kesät talvet!

        Tämä mainitsemani henkilö oli tuttuni joten tiesin että hänellä on talous kuralla.

        Muutenkin ihmettelen tätä Suomalaisten kahviloissa käynti intoa kuinka paljon sitä pystyykään tuhlaamaan rahaa huoltamo ja kahvila kahveihin.
        Jos nelihenkinen vähävarainen perhe menee ABC:lle ja ostaa lapsille mitä lapset haluaa ja vanhemmat ostavat kahvin viinerin kera niin rahaa menee niin että sillä saisi kotona 2-4 kunnollista ateriaa.
        Ottakaa matkalle mukaan termariin kahvit ja muuta evästä, tämä ei vähennä yhtään koko perheen matkaa ja samalla kasvatetaan lapsia järkevään talouden pitoon.


      • Käytiin puolison

        kanssa Portugalissa ja hämmästyttiin. Ruoka on halpaa. Kolmen lajin päivällinen juomineen olut viini maksoi kahdelta hengeltä 13€ ja kahvilassa leivoskahvit 3-4€ välillä kahdelta hengeltä. Silti kaupungin kaduilla liikkui enemmän uudehkoja Mersuja kuin Suomessa. Matalapalkkaisen tulot n. 500€/kk. Taidetaan muuttaa eläkepäiviksi sinne, varsinkin jos 10 vuoden verovapaus vielä jatkossakin säilyy.


    • kaihit

      Määritelmäköyhä ei välttämättä ole rahavaikeuksissa.

      Huomattava osa luettelosi sisällöstä ei ole koskaan kuulunut elämäämme.
      Eläkkeiden perusteella olemme köyhiä mutta mielestämme emme varattomia.

      Toisaalta, luulen, että suurempi osa rahavaikeuksien kanssa kamppailevista löytyy köyhyysrajan yläpuolella olevista henkilöistä.

    • 183

      On todella käsittämätöntä että 1/4 osa ruuasta kulkee kotijääkaapin kautta kaatopaikalle.
      Köyhälistö on lihavaa siksi, että syövät etupäässä viljatuotteita.
      Alunperin luonnosta ilman jalostusta ei ole kotoisin sokeri eikä vilja.

      Vilja ja sokeri vähentää elonvuosia yhtä paljon kuin tupakka ja viina, myös ihmisen tekemiä jalosteita.

    • ivyy1

      Olen köyhä, vaikka tehnyt töitä putkeen 7 vuotta ilman lomaa, en ole kyllä niitä ylitöitä tehnyt, koska sitten jos kaikki aika menee töissä niin päähän siinä hajoo ja tulee burn outit ja vastaavat ja siihenkin valtiolla sitten menisi taas rahaa. Nyt opiskelen ja edelleen yllätys yllätys olen köyhä. En pelaa rahapelejä, en käytä ärrää, enkä siwaa, noh joskus saatan ostaa tyhjän päiväsiä esim. kaupassa käydessä suklaa patukan tai energia juoman tai jotain, mutta niihinkin menee korkeintaan 20e kuussa. En juo alkoholia, kuin kerran tai kaksi kuussa ja siihen menee n. 10e korkeintaan. Käytän ruokakaupassa alet ja tarjoukset hyväkseni. Einekset on halvempaa, kuin itse tehty ruoka. Esim. Kalapuikot ja ranskalaiset alle 2e eli ei ihme, että köyhät lihoo. En tilaa lehtiä kotiin. Vaatteita en kovasti osta, kengät ehkä ja pari paitaa kerran vuodessa. En omista autoa, käytän julkisia. En ota velkaa. En ole laiska, tyhmä, juoppo enkä työtön, mutta silti köyhä! Kuukaudessa saan tuloja n. 1080e joista 600e menee vuokraan, n. 20e puhelin liittymään, 50e bussilippuun (tarvitsen seutulipun, onneksi opiskelija-alennus) sitten on sähkölasku vajaa 30e ja pari muuta laskua mm. vakuutus joihin menee yhteensä reilu 100e eli näiden jälkeen minulle jää ruokaan, tupakkaan ja vapaa-aikaan yms. kuukaudessa n. 280 eli per viikko 70 e! Mitäköhän sinä aloittaja tekisit eri tavalla, että rahaa säästyisi ja pärjäisitkö itse tuolla rahalla!?

    • näillä pärjää

      Tosi hyvin selvitit tilanteesi ivyy 1 ja tunnut olevan järkevä ihminen jollaisia toivoisin olevan kaikkien Suomalaisten.
      Toivon että pääsisit irti tuosta tupakasta sillä se on todellakin vaarallista terveydelle ja maksaakin vielä paljon, muuten olet kyllä jämptisti elävä ihminen ja toivon sinulle parempaa tulevaisuutta.

      Kyllä minä pärjäisin tuolla 1080€ kuussa mutta sillä ei todellakaan tehdä mitään kestokulutus hyödyke hankintoja vaan tällä rahalla saadaan perustoimeentulo.

      Monet ovat varmaan huomanneet otsikkoni minä syyllistän SUURINTA osaa köyhistä ja ivyy 1 ei kuulu tähän joukkoon.

      • as-tuki pelastaa

        Minua ihmetyttää että eikö hän saa asumistukea? Asunto vaikuttaa kalliilta ainakin jos itse vain asuu? Kannattaa laskea as-tuki laskurilla nyt heti ja tilannehan helpottuu varmasti pienilläkin summilla 70-150? Tämä ja tosiaankin tupakista luopuminen auttaa jo siedettävään elintasoon! Tässä saattaa olla myös mahdollisuus toimeentulotukeen! 180 ei lasketa tuloiksi! Kannattaa kuitenkin käydä koulut kunnialla loppuun!


      • Ivyy1
        as-tuki pelastaa kirjoitti:

        Minua ihmetyttää että eikö hän saa asumistukea? Asunto vaikuttaa kalliilta ainakin jos itse vain asuu? Kannattaa laskea as-tuki laskurilla nyt heti ja tilannehan helpottuu varmasti pienilläkin summilla 70-150? Tämä ja tosiaankin tupakista luopuminen auttaa jo siedettävään elintasoon! Tässä saattaa olla myös mahdollisuus toimeentulotukeen! 180 ei lasketa tuloiksi! Kannattaa kuitenkin käydä koulut kunnialla loppuun!

        Niin kyllä saan asumistukea ja peruspäivärahan (korotettu osuus). Niistä tuo 1080e/kk tulee (eihän ne varsinaisesti ole tuloja) Ja toimeentulotukea ei ole mahdollista saada,koska perusosa on n.470e/kk eli se mitä tulee jäädä asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun.


    • Laiskat työttömät

      Itse olen opiskelija. Käyn koulun ohessa kuitenkin töissä 100h kuukaudessa. Yleisesti sanotaan että opiskelijat köyhiä. No en itsekään saa vuodessa kuin 15 000e käteen. En juo ym. Muuta tuhlausta joten pystyn ostamaan helposti kaikenlaista mukavaa. Kotona makaavat työttömät luuserit sen sijaan mietityttää. Minunkin maksamilla verorahoilla vaan makoilee. Pitäos sellaset karkottaa irakiin täältä niim ei tarvis makoilla

      • ahkera työnhakija

        Niin maksaakos neiti täydellisyys opiskelustaan, vai käyttääkö meidän verovaroillamme kustannettua ilmaista koulutusjärjestelmää? Onkos tullut kirjallisesti irtisanouduttua sairaanhoidosta, mihin aikanaan joutuu syötyään yksipuolisesti?

        Olen sitä mieltä, että koulujen lukukausimaksut pitäisi nostaa jonnekin muutamaan kymppitonniin vuodessa, jotta laiskat työttömien kakarat eivät pääsisi tuhlaamaan opiskelupaikkoja.


      • ivyy1

        Niin, en oikein usko, että jokainen kotona makaava on työtön luuseri. Tuo niin väärä ennakkokäsitys. Onko tämä taas niitä pilvilinnoissa ja kuplissa elävä mustavalkoisen maailmankuvan omaava opiskelija? On monia syitä, miksi ihmiset ovat työttömiä. Tiedän kyllä, että osa on omasta halustaan. Ei kiinnosta mennä töihin tai opiskella. Miksi ihmeessä, kun muutenkin saa käyttörahaa sen 470e/kk, mutta osalla heistä se voi olla myös jonkinlaista masennusta, että ei huvita. Sitten on myös niitä, jotka oikeasti yrittävät, mutta syystä tai toisesta ovat työttömiä. Jokaisella työttömällä tai sairas eläkkeellä olevalla yms. on jokin syy. Itse olen ollut silloin tällöin työtön. Pisin aikani on ollut n. 6kk ja päähän siinä meinasi hajota, mutta se koko 6kk oli työnhakua. Hakemuksia, haastatteluja ja puhelinsoiton odottelua. Toivoa, että tulisi jostain edes myöntävä vastaus. Olen jonkin verran lukenut näitä palstoja yms. mutta tämä on ensimmäinen kerta kun itse olen kirjoitellut, koska minua alkoi vaan niin paljon ärsyttää yleinen ennakko käsitys työttömistä ja köyhistä, joka on erittäin negatiivinen ja tuomitseva, koska totuushan on se, että niin monta työtöntä, kun on niin yhtä monta syytä on olla työtön tai vaikka köyhä. Elämässä vaan sattuu ja tapahtuu. Joka ikiselle teistäkin työssäkäyvistä ja toimeentulevista saattaa joskus sattua jotain sellaista, että lähtee se työ ja rahat menee. Itselleni kävi niin. Minullakin oli joskus ennakkoluuloja ja sain rahaa tarpeeksi omiin tarpeisiin, jonka jälkeen tipuin korkealta ja kovaa. Ja niin jos opiskelija saat opintotukea, niin mistä luulet niiden rahojen tulevan? Hyvältä haltialta? :)


      • roletaari

        Opiskelijat ovat, toimeentuloa ajatellen, tasavaltamme alinta kastia.

        Opintotukijärjestelmä on lähinnä vitsi mutta hyvä, että edes se on.
        Nyt en tiedä ovatko alle 20-vuotiset vielä puolikkaalla opintorahalla.

        Suhteessa parhaassa asemassa ovat juuri kotoaan muuttaneet 18-vuotiset jotka lypsävät kaikki mahdolliset tuet ja joille eivät "pashkaduunit" kelpaa.
        Kaiken lisäksi monen vanhemmat sponsoroivat näitä loisia.

        Molemmat lapseni rahoittivat yliopisto-opintonsa opiskeluajan sivutöillä.
        Kelpasivat vartiointi-, varasto-, siivous- ja satamaduunit.


      • donna x
        roletaari kirjoitti:

        Opiskelijat ovat, toimeentuloa ajatellen, tasavaltamme alinta kastia.

        Opintotukijärjestelmä on lähinnä vitsi mutta hyvä, että edes se on.
        Nyt en tiedä ovatko alle 20-vuotiset vielä puolikkaalla opintorahalla.

        Suhteessa parhaassa asemassa ovat juuri kotoaan muuttaneet 18-vuotiset jotka lypsävät kaikki mahdolliset tuet ja joille eivät "pashkaduunit" kelpaa.
        Kaiken lisäksi monen vanhemmat sponsoroivat näitä loisia.

        Molemmat lapseni rahoittivat yliopisto-opintonsa opiskeluajan sivutöillä.
        Kelpasivat vartiointi-, varasto-, siivous- ja satamaduunit.

        Kyllä on ruhtinaallista nykyopiskelijoilla. Minä opiskelin pankkilainalla, jota oli vuodessa suunnilleen nykyistä kolmea tonnia vastaava määrä ja joka penni piti maksaa takaisin, korkojen kanssa; korot olivat jopa kaksinumeroisia lukuja. Ai niin, sisko jakoi tuon summan kanssani samoin kuin alivuokralaishuoneen, jossa asuttiin. Mitään asumistukia ei ollut. Mahtaisiko nykyopiskelija selvitä 1500 eurolla Helsingissä syksyn, talven ja kevään? Kesällä paiskittiin tietysti töitä.
        Ei ollut varaa puhelimeen, ei matkoihin, ei edes yhteen elokuvareissuun tai kaljoitteluun.


      • uglug
        donna x kirjoitti:

        Kyllä on ruhtinaallista nykyopiskelijoilla. Minä opiskelin pankkilainalla, jota oli vuodessa suunnilleen nykyistä kolmea tonnia vastaava määrä ja joka penni piti maksaa takaisin, korkojen kanssa; korot olivat jopa kaksinumeroisia lukuja. Ai niin, sisko jakoi tuon summan kanssani samoin kuin alivuokralaishuoneen, jossa asuttiin. Mitään asumistukia ei ollut. Mahtaisiko nykyopiskelija selvitä 1500 eurolla Helsingissä syksyn, talven ja kevään? Kesällä paiskittiin tietysti töitä.
        Ei ollut varaa puhelimeen, ei matkoihin, ei edes yhteen elokuvareissuun tai kaljoitteluun.

        Ennen olikin töitä kaikille.


    • 1+19
    • närästää

      mummon jauheliharuuat kaupasta ostettuna, liian mausteisia

    • Ei joulumieltä

      Rahapeleistä ja netistä. Minä olen tienannut vedonlyöntipeleillä paljon rahaa pikkupanoksilla. Köyhän kannattaa pelata vedonlyöntipelejä. Loton kohdalla olen samaa mieltä kanssasi. Lotossa ei nykyisellä pelijärjestelmällä voita koskaan mitään. Kotona olevasta netistä en luovu. Työttömänä sain surffata kirjaston tietokoneella ihan riittävästi. Kirjastossa on liian vähän tietokoneita ja ihmisillä menee odottaessa hermot. Tietosuojasta ei tietoakaan. Kerran kävi niin, että saatuani vihdoin vuoron tietokoneelle, Istuin alas ja aloin kirjautumaan erääseen palveluun, kun joku oli takana valittamassa, että hänenkin pitäisi päästä tietokoneelle. Kenenkään ei pitäisi nähdä toisten salasanoja. Kotona kukaan ei urki salasanoja.

    • Ei joulumieltä

      Yksi juttu jäi kommentoimatta. Tuskin se mainitsemasi S - pankkikaan on ilmainen. Toki minuakin ärsyttää pankin palvelumaksu, joka vuodessa on noin 150 euroa. Köyhäkin tarvitsee pankkitilin ja tlinkäyttövälineitä( Pankkokortin automaatteja ja kaupan kassalla maksamista varten ja verkkopalvelun, jotta pankkiasioita voi hoitaa kotitietokoneella), eikä ne ole ilmaisia.

      • näillä pärjää

        Perus pankki palvelut ovat osuuskaupan jäsenille ilmaisia S-pankissa.
        Näin se menee.


    • Riistäjät hirteen.

      Koska syyllistätte vuokrafirmat riisto palkkoineen ja vironloisten työllistäjät kun oma maan väki jää sen takia ilman töitä?

      Riistäjät hirteen.

      • Virolaisilla

        on vielä yritystä hommissaan. Suomalaisella, varsinkaan pitkäaikaistyöttömällä jo asennekin on niin vinksahtanut että monta olen laittanut ensimmäisenä päivänä kävelemään. Ei sitä vetämättömyyttä jaksa millään katsella.


      • mamunvaimo

        Työnantaja ottaa töihin juuri sen, jonka arvioi tekevän parasta duunia. En minäkään ottaisi ketään kelkasta pudonnutta pitkäaikaisvalittajaa riesakseni, jos päivitettyä ammattitaitoakin on tarjolla. Täällä pääkaupunkiseudulla on isoja rakennustyömaita, joilla virolaiset, venäläiset, kroaatit ja puolalaiset tekevät suomalaisten kanssa hyvää duunia. Ei pohjoiskarjalalainen uuninpankolla makoilija jää maahanmuuttajien takia työttömäksi vaan sen takia ettei sieltä maakunnasta ole pakko työn perässä muuttaa. Sinne voi ihan vapaasti jäädä raivoamaan vaikka työnantajat olisivat ihan muualla...


    • Muualle pätemään.

      Ketjun aloittaja voisi mennä muualle pätemään,ai niin siks ei mee kun hyvin huono itsetunto ja elää jossain haavemaassa.

      • näillä pärjää

        Ei ole minulla mitään pätemisen tarvetta vaan haluan auttaa aivan oikeasti vähävaraisia ihmisiä jotta veroeuroista maksettavat tuet riittäisivät niille jotka eivät ole köyhyyteensä itse syyllisiä.

        Tiedän että on suuri joukko köyhiä joilla on ollut ennen riittävät tulot mutta he eivät ole osanneet varautua siihen jos tulevaisuudessa tulotaso romahtaa kuinka sitten käy kun ollaan viety rahat veikkauksen,autokauppojen ym kassaan.


    • viimeinen päivä

      No joo, jos olet köyhä niin olet tietenkin heti oppinut ettei lehtiä tilata tai syydetä rahaa pelikoneisiin. On eri tilanteita, erilaisa luottoja jotka vaan kulkevat mukana vuosikausia. Nämä laskelmat mitä pitäisi jäädä käteen koskevat vain niitä joilla ei ole mitään-lainaa tai muuta velvotteita.

    • näillä pärjää

      On yksi tärkeä asia josta haluan vielä opastaa.
      Asia on se että muistakaa katsoa aina elintarvikkeiden kilohintaa kun teette hintavertailuja.
      Moni ei osaa katsoa muuta kuin pakkauksen hintaa ja pakkaus kokojen vaihtelu vie harhaan heikompia kuluttajia.

      Ajatellaan esimerkki että jokin elintarvike maksaa puolenkilon paketissa 3€ ja vieressä on 400g paketti samaa tavaraa samalla hinnalla mutta paremmin hyllyssä esillä jolloin herkästi rahansa tuhlaava kansalainen maksaa 20% ylihintaa siellä alahyllyllä olevaan tuotteeseen verrattuna.

      Tässä tuli samalla tämä toinen tärkeä asia että se halvempi pakkaus on yleensä sijoitettu niin ettei se ole suoraan siinä käden ulottuvilla vaan alahyllyllä.
      Oletteko huomanneet tämän köyhät?

      • ivy

        On niillä köyhilläkin silmät tai silmälasit päässä, ei olla sokeita idiootteja! Kuules kyllä köyhät tutkii ja analysoi hinnat! Mutta tuokaan ei ole aina niin yksinkertaista, jos esim. vaikka joku pieni paketti esim. mikä tahansa elintarvike vaikkapa 300g pakkaus maksaisi 2e ja isompi vaikka 500g 2,50e, niin joskus on pakko ostaa se pienempi ja "kalliimpi", koska juuri sillä hetkellä ei välttämättä ole muuhun varaa, saattaa olla vaan se pari euroo tilillä tai taskun pohjalla tai sit voi olla, että on sellanen lista, että mitä muuta pitää vielä ostaa, silloin se muutaman sentin hintaero on paljon ja se pikkupaketti muuttuu halvemmaksi. Tai mm. kun asuu yksin se on aivan samantekevää kumman ostaa niin mielummin otan sen pienemmän ja maksan pari senttiä vähemmän, kun sen isomman, josta maksan parisenttiä enemmän ja heitän loput roskiin, kun se ehtii mennä huonoksi. Tai yksinkertaisesti laatu ratkaisee, kuka haluaa 500g paskaa jos voi saada 300g hyvää? Köyhällekin kuuluu oikeus syödä mitä haluaa, vaikka näin ei valitettavasti ole. Itse syön kerran kuukaudessa mitä oikeasti haluan, kun rahat jo hupenee. Köyhä ansaitsee olla köyhä on paskapuhetta! Oli tilanne mikä tahansa! Kaikille samat oikeudet ja niin edelleen. Eikös ole olemassa jotain sellasta kun inhimillisyys ja ihmisoikeudet!? No hohhoijaa taas kirjotin vakavammin kun oli aikomus, mutt joo ollaan siis huomattu :)


      • roletaari
        ivy kirjoitti:

        On niillä köyhilläkin silmät tai silmälasit päässä, ei olla sokeita idiootteja! Kuules kyllä köyhät tutkii ja analysoi hinnat! Mutta tuokaan ei ole aina niin yksinkertaista, jos esim. vaikka joku pieni paketti esim. mikä tahansa elintarvike vaikkapa 300g pakkaus maksaisi 2e ja isompi vaikka 500g 2,50e, niin joskus on pakko ostaa se pienempi ja "kalliimpi", koska juuri sillä hetkellä ei välttämättä ole muuhun varaa, saattaa olla vaan se pari euroo tilillä tai taskun pohjalla tai sit voi olla, että on sellanen lista, että mitä muuta pitää vielä ostaa, silloin se muutaman sentin hintaero on paljon ja se pikkupaketti muuttuu halvemmaksi. Tai mm. kun asuu yksin se on aivan samantekevää kumman ostaa niin mielummin otan sen pienemmän ja maksan pari senttiä vähemmän, kun sen isomman, josta maksan parisenttiä enemmän ja heitän loput roskiin, kun se ehtii mennä huonoksi. Tai yksinkertaisesti laatu ratkaisee, kuka haluaa 500g paskaa jos voi saada 300g hyvää? Köyhällekin kuuluu oikeus syödä mitä haluaa, vaikka näin ei valitettavasti ole. Itse syön kerran kuukaudessa mitä oikeasti haluan, kun rahat jo hupenee. Köyhä ansaitsee olla köyhä on paskapuhetta! Oli tilanne mikä tahansa! Kaikille samat oikeudet ja niin edelleen. Eikös ole olemassa jotain sellasta kun inhimillisyys ja ihmisoikeudet!? No hohhoijaa taas kirjotin vakavammin kun oli aikomus, mutt joo ollaan siis huomattu :)

        Simät on mutta miten lienee niiden välittämän tiedon käsittelyn laita?

        Esimerkiksi lankoni kehuu munaostoksestaan mainiten pakkauksen hinnan.
        Kysyessäni kilohintaa hän moittii minua ymmärtämättömyydestäni.
        Yritän täsmentää ja kysyn onko kyse 6:n, 10:n vai 15 munan kotelosta.
        Jätkä menee hiljaiseksi.

        Toinen tuntemani köyhä pullistelee sillä, että hän ostaa punalappuisia alennustuotteita.
        Havaintoni mukaan hänelle riittää pelkkä punainen lappu vaikka jonkin leikkeen kilohinta jää sikamaisen korkeaksi verrattuna johonkin rinnakkaistuotteeseen.
        Yksi tapaus. Broilerin rintaleike maksoi 11,90€/kg -30%.
        Saman hyllyn toisessa paikassa oli suurella keltaisella laputettu broilerin koipireisi 0,99€/kg.
        Heppu ei ole mikään rintaleikefani vaan punaisten lappujen lumoissa vaivautumatta laskemaan tai edes vertaamaan.

        Tai köyhä perhetuttavamme. Ostaa sapuskaa hintaan katsomatta jos sattuu olemaan rahaa. Kammoksuu ajatustakin luottokortista. Hyvä niin.

        Onhan näitä.


    • turvatussu

      miksi elää kun mononen hautaa halvalla.

      • ..........

        Alleviivaan useimmat asiat.
        Kun en juopottele enkä polta, todellakin ostan usein pullotettua vettä.
        Joskus tilaan lehden, köyhä on vähemmän murheellinen silloin, kun voi lukea mielenkiintoisia juttuja.
        Perheen kanssa ymmärrän ettei aina ole aikaa ruoanlaittoon.
        Ompelen vaatteita, myös korjaan. Näitä juttuja ihmettelen kun joku laittaa hakaneuloja vyönlenkeiksi ja hylkää vaatteen rikkimenneen vetskarin tähden.

        Kahvilassa käyminen on tarpeellista kun haluaa hiukan levähtää.


    • ihmet

      Aina kuulee jotain, että maahan otetaan työntekijöitä aloille joihin Suomalaisia ei saa esim Siivous. Ainakin SOL ottaa hanakasti noita ulkomaalaisia. Viking linellä kun menin tuossa taannoin Tukholmaan Hesasta , niin laivasta tuli juuri siivoojat pois ja kaikkihan ne oli tummaihoisia. Onko niin että Helsingissä vain on siivoojista pulaa. Kaikkialla muualla suomessa on hirveät vaatimukset
      esim ilmoitus
      ---Haemme motivoituneita, ahkeria ja oma-aloitteisia siivousalan osaajia asiakasyritykseemme --------- keikkatyöhön.-------Saat mahdollisuuden laittaa koulussa oppimasi asiat käytäntöön sekä tehdä töitä itsenäisesti ja vastuullisesti. Aikaisempi työkokemus on välttämätöntä ja sinun tulee arvostaa työtäsi. Suureksi eduksi katsomme laitoshuoltajan ammattitutkinnon.

      • Näin_se_vain_on

        Suomalaisille laiskoille työttömille ei kelpaa ns. paskahommat joten niitä tekemään tarvitaan maahanmuuttajia. PK-seudun bussikuskeista iso osa on maahanmuuttajia, samoin siivoojista. Suomalaiset työttömät keskittyvät kaljanjuontiin ja maahanmuuttajien haukkumiseen. Äänestävät persuja, tuota roskaväen ja paskasakin puoluetta.


    • paskasuomi

      Itte vieläkin ihmettelen miten voi olla laillista antaa sairaalle ihmiselle karenssia -40% että käteen jää 280€kk!!??

      • raaka roki

        Ihmiset valehtelevat täällä kuin siat, siinä selitys. Älä usko sanaakaan täältä niin ei tarvitse ihmetellä.


      • kehässä

        Kyllähän se on. Olen sairas mutta KELAn mielestä en, joten en saa heidän tukiaan. Työkkäri laittoi karenssiin kun en kyennyt heidän juttuihinsa menemään. Sossu katsoo että minun pitää mennä kun ei ole mitään tuloja. Kun en kykene, ttt alennetaan. Tämä tilanne jatkunut jo vuosikausia, välillä sain KELAn kuntoutustakin mutta siltikään en tukea heiltä siltä ajalta.


      • Työkyvytön

        Vaikka et olisi oikeutettu kuntoutustukeen tai työkyvyttömyyseläkkeeseen,niin TE-toimisto ei voi laittaa sinua töihin tai muihin toimenpiteisiin jos sinulla on lääkärin kirjoittama sairasloma. Jos taas et ole hakenut lisää sairaslomaa niin vajaakuntoisen työnhakijan pitää olla valmis ottamaan vastaan jopa kokoaikatyötä.


      • Näin_se_vain_on

        Se on täysin laillista ja aivan oikein. Jos on kieltäytynyt työstä tai aktivoinnista niin karenssi vaan ja toimeentulotukeen leikkaus.


    • näilläpärjää

      Nyt ei tarvitse kenenkään köyhän eikä varakkaankaan miettiä käydessään Lidlissä tai Prismassa millaista leipää ottaa.
      Nimittäin Oululaisen reissumiesten hinta on painettu niin alas että kilohinta jää alle puolentoista euron.
      Pakkaus on vielä niin pieni ettei kenenkään kannata käyttää tekosyynä olla ostamatta että on liian suuri pakkaus.

      Ihmettelen kaupassa käydessäni että kuka hullu se ostaa niitä kalleimpia leipiä joilla kilohinta kohoaa yli neljään euroon ja kun ne on tehty juuri samoista raaka-aineista mitä reissumiehetkin.

    • peruskivi

      "Miksi ostat tyhjänpäiväisiä tuotteita kaupasta,esim pullotettua vettä vaikka meille tulee huippulaatuista vettä kraanasta.Miksi ostat valmistuotteita kun voit itse tehdä ne kotona edullisesti."

      En ikinä osta kaupasta mitään tyhjänpäiväistä (lue: mitä en tarvitse). Tuotteet joita ostan ovat joko nautintoaineita tai välttämättömyyksiä. Nautintoaineita täytyy ostaa, jotta olisi elämäänsä tyytyväinen. Välttämättömyyksiä täytyy ostaa, koska aika ei riitä niiden kaikkien omatoimiseen valmistamiseen.

      "Miksi tilata lehtiä kotiin ja maksaa netin käytöstä jos lähellä on kirjasto joka tarjoaa palvelut veloituksetta"

      Tässä kyse on yksityisyydestä. Jos selaan nettiä, en välttämättä kaikissa tilanteissa halua tehdä sitä julkisella paikalla, koska se on näkyvää muille. Samoin lehtien lukeminen kirjastossa avaa muille osan identiteetistäni. Miksi sitten ajattelen mitä muut ajattelevat? Ihmisen on pakko ottaa huomioon muiden ihmisten suhtautuminen itseen ja yleinen huomaavaisuus jos hän aikoo menestyä elämässä. Niinpä kaikki mitä teen koneen äärellä ei sovellu olemaan julkista.

    • osa-juu-en-minä

      -Lopeta rahapelien pelaaminen (lotot,pitkävedot,hedelmäpelit ym )

      En ole koskaan pelannut noita. Joskus kerran vuodessa saatan pistää lottoon pari euroa. (Ensi viikolla voisi on tarpeeksi suuri potti)

      -Miksi köyhä käy Siwassa tai r-kioskilla ostoksilla vaikka vierellä olisi edullisempi kauppa (esim lidl,prisma,tokmanni ym)

      Laatu on erilaista. Suomalaiset tottuneet liiaksi parempaan laatuun. Eikä Siwan hinnat pahoja ole. R:llä tosin törkeän korkeita. Lidlissä tulee itse käytyä joskus, mutta kun sieltä ei saa kaikkea ja laatu on mitä on. K-kaupassa suurin valikoima, vaikka hinnat suuria. Kuitenkin paljon tarjouksia.

      -Lopeta tupakointi ja alkoholin käyttö

      En ole koskaan aloittanut, kun ei ollut kavereita painostamassa. Eikä ole myöhemminkään tullut aloitettua. Tämä on muuten varmaan suurin asia mihin köyhät hassaa rahaa ihan turhaan. Alkoholi, sitä näkee liian usein kaupan kassajonossa (niitä mäyräkoiria). Mutta suomalainen kulttuuri on mitä on ja juopottelu kuuluu siihen vahvasti.


      -Miksi ostat tyhjänpäiväisiä tuotteita kaupasta,esim pullotettua vettä vaikka meille tulee huippulaatuista vettä kraanasta.Miksi ostat valmistuotteita kun voit itse tehdä ne kotona edullisesti.

      Pullotettu vesi maistuu paremmalta jollain alueilla. Mutta juu, muualle verrattuna Suomen hanavesi on parasta. Pitäisi itsekin lopettaa tuo vesien ostelu. Valmistuotteista sen verran, ettei ole aina aikaa tehdä ruokaa. Tai sitten ei vaan jaksa tai huvita. Itse sairastan kroonista masennusta ja ruoan teko on välillä niin stressaavaa ettei tule tehtyä.

      -Osta tarjoustuotteita, on hyvin vähän peruselintarvikkeita jotka eivät olisi milloinkaan tarjouksessa.

      Tämä on hyvä neuvo. Yksinasujan kuitenkin kannattaa aina katsoa päivänmäärät ja arvioida, ettei ostaa liikaa sellaista, mikä meneekin vanhaksi, ennenkuin ehtii syödä.

      -Hyödynnä sesonki alennukset ostamalla talvivaatteet keväällä ja kesävaatteet syksyllä.

      Kesävaatteet talvella, Talvivaatteet kesällä. Ongelma kuitenkin on, ettei niitä löydy kaikista kaupoista eri vuodenaikoina.

      -Miksi tilata lehtiä kotiin ja maksaa netin käytöstä jos lähellä on kirjasto joka tarjoaa palvelut veloituksetta.

      Kirjastossa ei voi roikkua tuntikausia netissä. Muistaakseni siellä on rajoitetut ajat. Riippuu toki kirjaston koosta ja paikkakunnasta. Luen lehdet netistä, eikä niitä taida kovin moni muutenkaan enää tilata, puhelinmyyjistä päätellen (kaikenmaailman ihmetarjouksia).

      -Jos omistat auton ethän aja sillä tarpeettomia ajoja,pyöräily ja kävely ovat edullisia ja terveellisiä liikkumis muotoja lyhyille matkoille.

      En aja, ei ole autoa. Kävelen aina. Bussilla kauemmas.

      -Mieti pärjäisitkö jopa ilman autoa ja jos et niin miksi ostaa kallis auto kun edullisellakin pärjää.


      -Pysy normaalipainoisena niin sairastat vähemmän. Ihmettelen suuresti kuinka monet köyhät ovat ylipainoisia vaikka samalla valittavat elintarvikkeiden hintavuutta.

      Yksinkertainen ja huonolaatuinen halpa ruoka huonontaa lihasten kuntoa ja vähentää energiansaantia. Tämä aiheuttaa ettei jaksa liikkua yhtä hyvin, ja johtaa lihomiseen. Huono ruoka myös aiheuttaa jatkuvaa nälkää, kun ei saa oikeita hivenaineita tarpeeksi. Vaikka söisit paljon, nälkä ei lähde ruoan laadun vuoksi.

      -Ethän ota velkaa kevytkenkäisesti (ainoa asia mihin kannattaa ottaa velkaa on oma asunto)

      Velkaa ei ole. Eikä tule. En edes saisi lainaa, kun ei ole kunnon tuloja.

      • työtön_pätkätyöntekijä

        Juuri näin! Lisäisin vielä keskusteluun, että jos joutuu kaikesta pihiydestään huolimatta turvautumaan toimeentulotukeen, niin siihen loppuu kaikki tulojen ja menojen suunnitelmallisuus. Koska tilillä ei saa olla yhtään rahaa, ei voi varautua ennakoimattomiin menoihin. Siksi moni peruskunnollinenkin kansalainen voi joutua perintään ja ulosottoon.

        Ketjun aloittajalla on muuten puutteita paitsi kirjoitustaidossa, niin myös tilastomatematiikassa. Nimittäin työssä käyvät käyttävät alkoholia keskimäärin henkeä kohti enemmän kuin mikään muu sosioekonominen ryhmä. Työttömät, eläkeläiset, opiskelijat ja ryhmä muut (käytännössä ne köyhimmät) eivät yllä työssä käyvien alkoholin kulutustasolle.

        Köyhiä on joka junaan. Köyhyys on periytyvää, koska ei ole perintöjä ja suhteita.
        Itse en polta, enkä juopottele, mutta jos rikas saa itsekkäästi polttaa rahaa savuna ilmaan ja tuhota lähimmäistensä elämän juopottelulla, niin miksei sitten köyhäkin. ;)
        Kummankin sairaudet maksetaan kalliisti yhteiskunnan varoista, vaikka sillä rikkaalla olisi varaa maksaa keuhkosyöpähoitonsa omista miljoonistaan. Esim. tupakan ostoon laitetut rahat ovat murto-osa sen aiheuttamien sairauksien hoitoon tarvittavista varoista.


      • eikövaan

        Voihan sitä varautua ennakoimattomiin menoihin pitämällä halutun summan käteisenä patjan alla jos tilin täytyy näyttää tyhjältä toimeentulo tuen saannin takia.


      • Näin_se_vain_on
        työtön_pätkätyöntekijä kirjoitti:

        Juuri näin! Lisäisin vielä keskusteluun, että jos joutuu kaikesta pihiydestään huolimatta turvautumaan toimeentulotukeen, niin siihen loppuu kaikki tulojen ja menojen suunnitelmallisuus. Koska tilillä ei saa olla yhtään rahaa, ei voi varautua ennakoimattomiin menoihin. Siksi moni peruskunnollinenkin kansalainen voi joutua perintään ja ulosottoon.

        Ketjun aloittajalla on muuten puutteita paitsi kirjoitustaidossa, niin myös tilastomatematiikassa. Nimittäin työssä käyvät käyttävät alkoholia keskimäärin henkeä kohti enemmän kuin mikään muu sosioekonominen ryhmä. Työttömät, eläkeläiset, opiskelijat ja ryhmä muut (käytännössä ne köyhimmät) eivät yllä työssä käyvien alkoholin kulutustasolle.

        Köyhiä on joka junaan. Köyhyys on periytyvää, koska ei ole perintöjä ja suhteita.
        Itse en polta, enkä juopottele, mutta jos rikas saa itsekkäästi polttaa rahaa savuna ilmaan ja tuhota lähimmäistensä elämän juopottelulla, niin miksei sitten köyhäkin. ;)
        Kummankin sairaudet maksetaan kalliisti yhteiskunnan varoista, vaikka sillä rikkaalla olisi varaa maksaa keuhkosyöpähoitonsa omista miljoonistaan. Esim. tupakan ostoon laitetut rahat ovat murto-osa sen aiheuttamien sairauksien hoitoon tarvittavista varoista.

        "Koska tilillä ei saa olla yhtään rahaa, ei voi varautua ennakoimattomiin menoihin. Siksi moni peruskunnollinenkin kansalainen voi joutua perintään ja ulosottoon."

        Rahaa voi säästää kotiin, turha niitä on pitää pankissa nollakorolla. Ns. köyhä pystyy helposti säästämään muutaman sadan vararahaston pahan päivän varalle. Joka muuta väittää valehtelee. Perintään ja ulosottoon ei joudu kun soittaa asiasta ja sopii maksuaikataulun. Liikkeellä pitää olla hyvissä ajoin.

        Ns. köyhät ovat selittelyn mestareita. Vanha kansa sen jo tiesi, "kyllä sika syitä keksii, milloin maa kova, milloin kärsä kipeä..."


    • Köyhäkö

      Mahtaisimmekohan olla köyhiä, minä ja perheeni?

      Laskeskelin juuri tänään viime vuonna käytettyjä rahoja ja arvioin tätä vuotta:
      Yhden henkilön päivässä kaikkeen elämiseen käyttämä rahamäärä (ruoka, terveys, puhtaus, matkustus, huvitukset, harrastukset ja kaikki muu sellainen) oli viime vuonna 4 (neljä) euroa.

      Tänä vuonna pitäisi selvitä 3,16 eurolla päivässä.

    • More_poor_comming

      On se vaan hienoa lukea kuinka joku parempiosainen kertoo mistä mikin johtuu. Tässä maassa on ollut kroonisesti työttömiä n. 500 000 jo niin kauan ettei ole mahdollista päästä eroon totaalisesta köyhyydestä. Tämä nykyinen taloustilanne tulee varmistamaan sen ettei tuo mainittu luku tule ainakaan pienenemään. Jos 2020-luvulla ollaan alle miljoonassa, niin voin sanoa että jossakin on voitu jopa onnistua.

      Oikeasti asia on niin että maapallon väestön kasvu on tapahtunut nimenomaan köyhimmässä väestön osassa. Ja niin on oikeasti tapahtunut myös Suomessa, mutta koska tämä on ns. hyvinvointivaltio ei tällaista faktaa uskalleta ääneen sanoa. Rikkaat rikastuvat ja heitä on myös koko ajan enemmän. Köyhät eivät ehkä köyhdy, mutta heitä vasta lukumääräisesti lisää koko ajan tuleekin. Siitä pitää loistava ja ahne yhteiskuntarakenteemme huolen.

      Mutta totuus on se, että jossain vaiheessa, jopa melko lähellä tulevaisuudessa tämä ahneus iskee yhä laajemman porukan nilkkaan. Silloin ne jotka täällä "ohjeitaan" antavat, pääsevät oikeasti myös koittamaan niiden tehoa.

    • katsoPeiliin

      Miksi AP:n aloitus herätti näin paljon raivoa? Hän kirjoittaa, että "YLI PUOLET rahavaikeuksissa olevista...". Hän ei siis väitä, että KAIKKI köyhät olisi köyhiä omasta syystään. Olen itsekin huomannut, että esimerkiksi moni työtön ostaa paljon sellaista, joihin minulla työssäkäyvänä ei kerta kaikkiaan ole rahaa. Kyllä minäkin lottoan yhden rivin viikossa, mutta ei tosiaankaan ole varaa lotota koko kuponkia.

      Nostaisin esille myös pari muuta syytä, jotka voivat vaikuttaa siihen, että pysyy köyhänä:

      - ei ole valmis muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle. Varsinkin jos ei ole mitään työkokemusta, niin olisi hyvä ajatus muuttaa esim. 2 vuodeksi toiselle paikkakunnalle ja yrittää sen jälkeen hakea takaisin töihin kotipaikkakunnalle, kun jo on työkokemusta

      - ei ole valmis katsomaan niitä töitä, joita voi saada ilman koulutusta esim. nyt tähän aikaan vuodesta käsilumenluonti. Myös muu nirsoilu työn suhteen.

      - ei ajatella omaa tulevaisuutta tätä hetkeä pidemmälle eli kieltäydytään esim. tukitöistä ajattelematta ollenkaan, että katkonainen työhistoria on parempi kuin se, että ei ole vuosikausiin minkäänlaista työtä. Puoli-ilmainen työ voi olla erityisesti nuorelle, jolla ei ole yhtään työkokemusta, iso askel kohti työllistymistä

      - ei mietitä kouluttautumista ollenkaan. Oppisopimustyö, iltaopiskelu ym. voi olla ratkaiseva askel työllistymisessä esim. pelkkä venäjän opiskelu Itä-Suomessa tai ruotsin opiskelu ruotsinkielisillä alueilla voi tuoda työtä esim. palvelualalla. Esimerkiksi perhepäivähoitajat usein pääsevät koulutukseen ja voivat siis työn ohessa kouluttautua lähihoitajaksi/lastenhoitajaksi, jonka jälkeen saa pätevöityneenä parempaa palkkaa ja voi esim. hakea sen jälkeen töihin päiväkotiin tms.

      Jos on omia lapsia, niin kannattaa tarkistaa oma asenne, koska se välittyy usein lapsillekin. Juuri asenteiden "periytyminen" johtaa sosiaalisen ja taloudellisen köyhyyden jatkumiseen tulevillekin polville. Hirmu paljon näkee asennetta, että omalle lapselle sanotaan, että "ei noista mainostenjakohommista saa kunnon tuntipalkkaa, joten ei niitä kannata tehdä", jolloin jo tuommoinen 13-14 -vuotias oppii, että töitä ei kannata tehdä, vaan vapaa-aika on kalliimpaa. Kuitenkin juuri ne nuoret, jotka jaksaa niitä mainoksia jakaa, ovat niitä, jotka helposti työllistyvät sitten kaupan kassalle, kioskille, huoltoasemalle, siivousfirmaan ja nurmikon leikkaajiksi. Kun koulutus on hankittu, niin työnantaja arvostaa sitä, että vastavalmistuneella 19-20 vuotiaalla on työkokemusta jo entuudestaan, vaikkei omalta alalta olisikaan.

      • HyvinMeneeKuitenkin

        Tuossa asennehommassa saattaa olla ideaa. Kun meillä vanhemmilla on yliopisto-opinnot jääneet kesken, niin lapsetkin jättivät korkeakouluopinnot kesken.

        Ja kun vanhemmat ovat arvostaneet kotielämää ja omaa aikaa enemmän kuin oman ajan myymistä työelämälle huonosta hinnasta, niin aikuiset, kohta nelikymppiset lapset ovat edelleen vanhempiensa kotona elätettävinä.

        Ja mitäpä sitä suotta lähteä etsimään edes sosiaalitoimistoa, kun isäpappa on huolehtinut rahoista ennenkin. Ja kun isäpappa kokkaa ruuankin, niin mitäpä sitä turhia vaivautumaan kauppoihinkaan.

        Perheen taloudellinen alamäki on jatkunut jo vuosikymmeniä ja uusia ennätyksiä tehtaillaan vuosittain, kuinka vähällä rahalla voi elää.

        Kun asumismenot ja medialiittymät otetaan tulojen päältä pois, niin jokapäiväiseen elämään jää enää alle neljä euroa päivässä henkeä kohti.


    • Tehtyä_köyhyyttä

      Näin on! Ja yhteiskunta vielä edes auttaa tuota jakamalla rahaa vastikkeetta taikka liian helposti.
      Minä puolestani väitän, että tiukentamalla rahanjakoa vastikkeetta (työttömyyskorvaus, toimeentulotukin, asumistuki ym.) saataisiin aikaan myös paljon, vähempiarvoinenkin työ alkaisi kelpaamaan ja muutto työn perässä oikeasti alkaisi kiinnostamaan.
      Tuet voisi tehdä myös ehdollisiksi, että saadakseen tukia, pitäisi osallistua koulutukseen, vaikkapa uuteen ammattiin taikka vain kädentaitojen osaamiseen, että vähempikin raha riittää elämiseen.
      Työtähän on maailmassa vaikka kuinka paljon. Valitetaan kuinka Suomessa on huonosti, kuitenkin muuttaminen ulkomaille on varsin helppoa. Suomesta on lähdetty ennenkin työn perässä ulkomaille.

      • Viikate

        Kun säkään et tiedä mitä turvastas ulos päästät, niin hyppää kaivoon pää edellä, tai tapa itses jollain muulla tavalla, ei jää kukaan kaipaamaan.


      • Tehtyä_köyhyyttä
        Viikate kirjoitti:

        Kun säkään et tiedä mitä turvastas ulos päästät, niin hyppää kaivoon pää edellä, tai tapa itses jollain muulla tavalla, ei jää kukaan kaipaamaan.

        Miksi sitten kehitysapua moititaan siitä, että sillä "helpolla" rahalla vain aiheutetaan passiivisuutta ja riippuvuutta siitä avusta? Eikö juuri sama toimi täällä meilläkin, kun rahaa jaetaan vastikkeetta, ei juuri työnteko kiinnosta.
        Aiemmin Suomesta lähdettiin töihin ulkomaille, jos ei ollut töitä täällä Suomessa. Toinen vaihtoehto oli, että alkoi yrittäjäksi, osti vaikka sorvin ja alkoi sorvaamaan sillä, taikka alkoi tinailemaan piirilevyjä 20m3 autotallissa, jokusen vuoden päästä jo työllistettiin muitakin. No tuo piirilevyjä tinaillut kaverini työllisti parhaimmillaan 1000 työntekijää, kun niitä piirilevyjä meni nin hyvin kaupaksi.
        Kaivoon en ala hyppimään!


      • KaivoonVaan

        Kaikki täältä lähtis, jotka jotenkin vaan pystyi, siihen on vain pari estettä. Jos et ole sattunut huomaamaan, tää sama tilanne on lähes kaikkialla. On maailmassa näitä kolkkia toki, joista töitä löytyy, vaan niihin maihin on vaikeaa muuttaa, pitäis olla mukana muutama kassi rahaa.


    • Syyllistän_minäkin

      Joo, tarjotaan koulutusta yhteiskunnan taholta, että pääsis köyhyydestä parempiin hommiin. Ei kelpaa.
      Tarjotaan töitä, että pääsis köyhyydestä. Ei kelpaa.
      Tarjotaan omistusasuntoa edullisella rahoituksella, että pääsi köyhyydestä. Ei kelpaa.
      Rahavaikeuksiin on tarjolla vaikka mitä apua. Ei kelpaa.
      Tarjotaan vaikka mitä hopeatarjottimella, että moni pääsis köyhyydestä.Ei kelpaa.

      Työpaikkoja on jatkuvasti avoinna, täyttäkää nyt ne ensiksi ja älkää aina valittako!

      Koulutusta on tarjolla, moni oppilaitos jopa joutuu oppilaspulan vuoksi lopettamaan taikka muuttamaan toimintaansa, kun opiskelu ei kiinnosta.

      • Tietämättömyys

        Mitä sä oikein hourit.


    • vanhakummitätini

      Tuossa ei ole uutta, ties kuin monelle köyhälle.
      MUTTA:
      mietis tätä, säästöä seuraavilla keinoilla
      - takit naulakossa nurinpäin vaatehenkarilla, koska näin eivät nuhraanu ja likaannu ei tarvitse pestä ja aina huivi tai kauluri samasta syystä.
      - pitää rintaliiveissä ihon ja liivin välissä http://www.uniuterky.cz/images/tenke.jpg leikattuja paloja, yhdestä saa kolme ja peseee ne pyykkin mukana näin säästyy rintaliivien pesulta, joka lisää rintaliivien käyttö kuntoisuus ikää.
      - käsin kudotut sukat ja pitkät alushousut, aina pitkäthousut säästyy vaikka rikki ei näy..
      - jätteeksi päätyy vain teenlehdet kahvinporot ja kuoret.
      - Ei ostele muoviin pakattua tai muovipusseja roskat vie tyhjennettävällä astialla jonka pesee tarvittaessa.
      - Ei tulee yhtäkään lehteä, ovessa mainos kielto.
      - Ei liiku kuin kävellen tai julkisella.
      - ei ota mitään paperille painettua mainosta tai tiedotetta jakaa sitä kuka tahansa.
      - mukana aina lisäkassit joko kankaasta tai nailonista, samat kassit olleet jo 15 vuotta käytössä.
      - ei katso edes kuin kilo tai litra hinnat ostoksillaan. Luettelee kuin hihnalta hinnat silmää räpäyttämättä.
      - ei koskaan ole käyttänyt missään tai mitään kertakäytöistä neuloo jopa terveyssiteensä, jotka pesee käytön jälkeen uudelleen käytöön.
      - "hoitaa" vaattensa ja kenkänsä kengissä http://www.uniuterky.cz/images/tenke.jpg pohjalisten pääle käärittynä tuo ja pesee palat säänöllisesti.
      Pakastaa kenkiään, takkeja ja vaatteita, jolloin monet mikrobit kuolee, lumipesu aina kun lunta on.
      Tahranpoistoon joko astianpesuaine tai mäntysuopa mitään erikoisaineita ei osta, koneet pyykkikone astiapesukone ja kahvinkeitin pesee etikkaa ja kuumin ohjelma.
      Muistiin ei luota missään, aina on puhelimen hälytys muistuttamassa.

    • IlmainenPihvi

      Kaverit paisto lemmirotat grillissä. Oli kuulemma ihan hyvää lihaa, tosin sitä oli vähän. Harkittiin mekin ottaa lemmikkirottapariskunta, teettää niillä poikasia, lihottaa ja syödä ne. Vaikeuksia tuli kuitenkin siinä kohtaa, että rotalla on kiima-aika viiden vuorokauden välein ja se lisääntyy sitten noin 20 vrk:n kulttua ja poikasia saattaa tulla vaikka 15. Liha ei loppuis kesken, vaan pitäis olla varaa laittaa sitten erilaisia häkkejä eri vaiheissa oleville rotille, ettei ne syö poikasiaan, kun alkaa oleen liikaa sakkia. Siitä tuli ongelma ja päätettiin luopua koko rottafarmista.

      Sen sijaan tollaset idioottitrollit vois teurastaa ja laittaa pakastimeen. Varmaan olis huonompaa lihaa kun rotassa vaan olis se ainakin ilmasta. Viittikkö ilmoittaa missä sä mahdat luurata, niin mä tulen hakeen lihaa.

      • Kani_pihviä

        Miksi rotta? Kani on paljon parempi tuottamaan lihaa ja lisääntyy helposti. Kanin liha on hyvää, kuin broileria söisi. Belgian jätti- rotuinen kani tuottaa todella hyvin.


      • PihvitPöytään

        Totta puhut. Ajateltiin kyllä kanihommaakin, kun tässä asunnossa ei saa pitää lemmikkejä. Meillä on muualla asuessa kyllä perinteisesti syöty lemmikkikanit.


    • Biigu

      Olen ap:n kanssa samaa mieltä ja nähnyt tämän ihan konkreettisesti, kun tätini perheensä kanssa eli köyhyydessä. Täti asui perheensä kanssa kaupungissa vuokralla, töitä ei aina ollut, kun ei ollut koulutusta. Alko maistui ja miehelle tupakka. Tarjottiin tädin perheelle omaa asuntoa rivitalosta, lähellä olisi ollut vapaat työpaikat heille, lapsille koulut vieressä, laina olisi hoitunut erittäin hyvillä ehdoilla, siinä olisivat vaurastuneet, kuten toisetkin sisarukset. Ei kelvannyt ja lopun elämää asuivat vuokralla, vippikierteessä ja alko maistui, mies pilasi terveytensä tupakalla. Lapset aikuisia, vuokralla asuvat, toinen serkku täysi sosiaalisurfaaja ja veloissa, toinen yrittää olla töissä ja velkaantunut jossain pyramiidihuijauksessa.
      Täti miehensä kanssa katkeroitui sukulaisiin, kun toisilla oli paremmin, kuitenkin itse aiheuttivat oman kurjuutensa. Sukulaiset vielä lainasivat heille rahaa huonoimpina aikoina, jäivät lainat ja vipit kaikki maksamatta sukulaisille, silti ne moittivat sukulaisia. Sukulaiset maksoivat tädin hautajaisetkin, kun tädin omat lapset ja mies eivät pystyneet niitä maksamaan.
      Tätini sai isovanhempieni perinnöt, kuten muutkin sisarukset, täti vain sai hävitettyä kaiken perityn rahankin velkoihinsa ja ties mihin, kun toiset sisarukset laittoivat rahat säästöön ja osa lainasi vielä niistä tädillekin rahaa (jotka täti sitten jätti maksamatta heille takaisin!).

      • ainahanmaksettavaeikösju

        Tässä hyvä esimerkki mitä seuraa kun ihmiset eivät osaa hoitaa asioitaan kunnolla, sitten ovat vielä kateellisia kun muut osaa hoitaa asiansa hyvin.
        Lisäksi tästä käy hyvin selväksi kuinka huono raha asioiden hoito periintyy.


    • hyvälistaaloittajalla

      Nostin tämän hyvän aloituksen uusien lukioiden luettavaksi koska ainahan vaan tulee uusia köyhiä jotka tarvitsevat vinkkejä kuinka rahat riittävät pitempään.

      • älkääkuunnelko

        Nooh, tuo aloittaja esimerkiksi huumetokkurassaan jakoi kaikki rahansa tuiki tuntemattomille ihmisille hullujenhuoneen eteisessä aikoinaan.
        On tosi oikea ihminen antamaan muille neuvoja johohohoo.


    • Suomessakylläpärjää

      Tosi hyvä lista jonka luulisi jokaisen tajuavan mutta kun ei niin ei, köyhät syyttävät aina vaan muita köyhyydestään eikä omassa rahan käytössä ole vialla mikään.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2052
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1765
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      74
      1204
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe