Jos autossa ei ole nastarenkaita, sen katolle pitäisi saada varoitusvalo muuta liikennettä varoittamaan. Jos katolla olisi esim. 50cm korkea mulkun näköinen lamppu, ja sisällä punainen vilkkuva valo, se antaisi muille tienkäyttäjille mahdollisuuden varoa tiellä etenevää luistelijaa.
Nastaton varoitusvalo.
61
188
Vastaukset
- hölmömpi
Muualla maailmassa varoitetaan takalasin tarralla siitä että autossa on nastarenkaat.
- lepuuttajilla liukas
Sekin ihan sitä varten ettei lepuuttajapelle tule liian lähelle, on suuri peräänajon vaara kun lepuuttajapelle ei saa ajokkiaan pysäytetyksi tiukan paikan tullen. Eikä tarvii olla edes tiukkakaan paikka.
- Siiv Ari
lepuuttajilla liukas kirjoitti:
Sekin ihan sitä varten ettei lepuuttajapelle tule liian lähelle, on suuri peräänajon vaara kun lepuuttajapelle ei saa ajokkiaan pysäytetyksi tiukan paikan tullen. Eikä tarvii olla edes tiukkakaan paikka.
Penis.
Jokaisen tien alkuun pitäisi laittaa anteeksi pyyntö nastapelleiltä
ANTEEKSI KUN OLEMME JYRSINEET TIEN VAARALLISEN URAISEKSI!!!
JA RENGASMELU ON HIRVEÄ NASTOJEN JYRSIMISESTÄ JOHTUEN!!!
JA RENKAANNE KULUU NOPEASTI, KOSKA PINTA ON KARKEA NASTOJEN AIHEUTTAMAN KARHEUDEN VUOKSI JA LISÄÄ RENGAS MENOJA!!!
HAH HAH HAAAAA!!!!!lepuuttajilla liukas kirjoitti:
Sekin ihan sitä varten ettei lepuuttajapelle tule liian lähelle, on suuri peräänajon vaara kun lepuuttajapelle ei saa ajokkiaan pysäytetyksi tiukan paikan tullen. Eikä tarvii olla edes tiukkakaan paikka.
Sano tuo sille nastapellelle joka ajoi minua perään pari talvea sitten
Itselläni oli Continentalin kitkat ja sain pysähtymään valoihin ajoissa- olethan palstapelle
autoilija kirjoitti:
Jokaisen tien alkuun pitäisi laittaa anteeksi pyyntö nastapelleiltä
ANTEEKSI KUN OLEMME JYRSINEET TIEN VAARALLISEN URAISEKSI!!!
JA RENGASMELU ON HIRVEÄ NASTOJEN JYRSIMISESTÄ JOHTUEN!!!
JA RENKAANNE KULUU NOPEASTI, KOSKA PINTA ON KARKEA NASTOJEN AIHEUTTAMAN KARHEUDEN VUOKSI JA LISÄÄ RENGAS MENOJA!!!
HAH HAH HAAAAA!!!!!Vedä pelle handuus jo, hahhahhahhaaaa.
- KorvaTuppelo
Siiv Ari kirjoitti:
Penis.
Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aloitukseen millään tasolla.
PRKL liikennepalstaterroristi!!!! Seuraan sinua, kuin HAI laivaa! - VitunTrolli
Siiv Ari kirjoitti:
Penis.
Aivan totta. Miten keksitkin?
- Kitkaääliöt.com
Kitkahåmåpellet on perceeseen siemennettyjä ääliöitä, mutta hiukan on päässyt lirahtamaan virtsaa sinne perman sekaan
- 3 pv vuodessa tarve?
Kuukauden päivät on tullut ajeltua kitkarenkailla, enkä ole hetkeäkään kaivannut nastoja. Alueena ollut pääkaupunkiseutu ja tuli käytyä etelänaapurimaassakin.
Miten ihmeessä nuo autolehdet valitsevat testivoittajan kertoimet jos sileää jäätä esiintyy noin kolmena päivänä 180:sta? Ruuhkaisuus hidastaa kelistä riippumatta enemmän kuin keliolosuhteet.- Talvirengastarve min 3kk
Mitäpä, jos lukisit nousta talvirengastesteistä muutakin kuin loppupisteet. Esim miten testattu ja millaisissa olosuhteissa voisi avata ymmärrystäsi.
Testejä tehdään esimerkiksi noin 40% sulilla teillä, märällä ja kuivalla. Jääolosuhteet ovat vain yksi osatesti. Testejä tehdään normaaliolosuhteissa ja laboratorio-olosuhteissa, ertyyppisillä jää- ja lumipinnoilla sekä sekakeleillä.
Missään olosuhteissa ei kitkat ole osoittautuneet paremmiksi eikä myöskään, kuten olet huomannutkin, loppupisteissä,
Jos haluaa kitkat paremmiksi, niin pitää verrata huippunastoja vs kaukoidän halpisnastarenkaita tai muilla vastaavilla tempuilla.... - 3 pv vuodessa jäätä?
Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
Mitäpä, jos lukisit nousta talvirengastesteistä muutakin kuin loppupisteet. Esim miten testattu ja millaisissa olosuhteissa voisi avata ymmärrystäsi.
Testejä tehdään esimerkiksi noin 40% sulilla teillä, märällä ja kuivalla. Jääolosuhteet ovat vain yksi osatesti. Testejä tehdään normaaliolosuhteissa ja laboratorio-olosuhteissa, ertyyppisillä jää- ja lumipinnoilla sekä sekakeleillä.
Missään olosuhteissa ei kitkat ole osoittautuneet paremmiksi eikä myöskään, kuten olet huomannutkin, loppupisteissä,
Jos haluaa kitkat paremmiksi, niin pitää verrata huippunastoja vs kaukoidän halpisnastarenkaita tai muilla vastaavilla tempuilla....>>"Jos haluaa kitkat paremmiksi"
Silloin kun kelit ovat sellaisia kun nyt ovat olleet tulisi painottaa enemmän niiden tuottamaa ympäristöhaittaa, eli auton ulkopuolelle syntyvää melua ja hiukkaspäästöä. Sileää jäätä ei ole esiintynyt vielä. Sisämelu on jokaisen yksityisasia, ellei aja työnantajan määräämää ajoa.
Nokian renkaat ilmoittaa että Hakkapeliitta 8 alittaa tienkulumisrajan 12 %, mutta Nokian kitkarenkaan kulumisprosenttia ei ilmoiteta.
Ja vertailu siitä paljonko on paljon verrattuna merkittävään määrään olisi järkevintä tehdä sitten kun renkailla on ajettu yksi talvi. Eli kannattaako aiheuttaa ympäristöhaittaa jos tavallisen kuljettajan saama hyöty jää mielikuvatasolle. Tiet ja kadut ovat paljaat kun keli on nollassa ja kun on pakkasta on tienpinta karhea missä kitka pitää nastaa paremmin ja testit tehdään aina koeradalla juuri nollakelissä ja näin tehdään nastoista voittajia. Koska TM ja Tuulilasi testaa renkaat maanteillä koeradan sijaan
- Jokaisen oikeus
No ei sen sileän jään tartte osua kuin kerran kohdalle ja jälki voi olla "ei niin katsottavaa", testeissä painotetaan ihan oikeita ominaisuuksia, jokainen valitkoon oman makunsa mukaiset gummit - kitkat tai nastat.
- kitkaguru
Jokaisen oikeus kirjoitti:
No ei sen sileän jään tartte osua kuin kerran kohdalle ja jälki voi olla "ei niin katsottavaa", testeissä painotetaan ihan oikeita ominaisuuksia, jokainen valitkoon oman makunsa mukaiset gummit - kitkat tai nastat.
Senkin kerran kun sitä sileää jäätä on niin siitäkin selviää, kun laskee nopeutta ja ennakoi muutaliikennettä vähän enemmän.
Suuri joukko nastarenkgas kuskeja myös silloin jättää auton kotia.
Kannattaa siinä jyrsiä asfalttia paskaksi, niin kuin nytkin on jo parhaimmat täällä etelässä tehneet 2 kuukautta ja saldona on ollut 1 päivä milloin teillä oli vähän liukkaampaa kuin kesällä. Muutoin olisi pärjännyt kesärenkaillakin. - Höpö höpö taas ja höpö
autoilija kirjoitti:
Tiet ja kadut ovat paljaat kun keli on nollassa ja kun on pakkasta on tienpinta karhea missä kitka pitää nastaa paremmin ja testit tehdään aina koeradalla juuri nollakelissä ja näin tehdään nastoista voittajia. Koska TM ja Tuulilasi testaa renkaat maanteillä koeradan sijaan
Tiet on paljaat joko suolauksen tai nastarenkaiden ansiosta.
Jos pakkasta on suolaukselle liikaa ja jäätä vielä on, niin jään karkeuden tuottaa nastarenkaat. Se auttaa kitkarenkailla ajavia. Ilman nastoja kitkat kiilloittaisivat pakkaskelilläkin tienpinnat liukkaiksi.
Talvirengastesteissä jäätestit erilaisilla jääpinnoilla ovat vain yksi osatestejä lukuisten testien joukossa. Niissähän nastat ovatkin täysin ylivoimaisia. 40% testeistä tehdään muuten jäättömillä ja lumettomilla, eli sulilla tiepinnoilla. Märillä ja kuivilla. Se on melkoinen osuus.
Millään osatesteillä kitkat eivät ole osoittautuneet nastoja paremmiksi.
Kannattaa muuten lukea talvirengastesteistä muutkin kuin loppupisteet.
TM:n tekemät talvirengastestit eivät tuloksiltaan poikkea kenenkään muunkaan talvirengastestien tuloksista nasta-kitka -tulosten osalta. Nastat ovat kaikissa testeissä kenen tahansa tekemänä ja joka ainut vuosi osoittautuneet paremmiksi talvirenkaiksi. Jos on pakko saada kitkat'voittajaksi', niin on verrattava huippukitkaa heikkoon halpisnastarenkaaseen, yleensä johonkin kaukoidän tuotteeseen.
Jos sinulla on tiedossasi jokin näistä poikkeava talvirengastesti, joka on tehty suomalaisiin tai vastaaviin oloihin, niin pistä ihmeessä linkki mistä sellaisen löytää... - 2+18
kitkaguru kirjoitti:
Senkin kerran kun sitä sileää jäätä on niin siitäkin selviää, kun laskee nopeutta ja ennakoi muutaliikennettä vähän enemmän.
Suuri joukko nastarenkgas kuskeja myös silloin jättää auton kotia.
Kannattaa siinä jyrsiä asfalttia paskaksi, niin kuin nytkin on jo parhaimmat täällä etelässä tehneet 2 kuukautta ja saldona on ollut 1 päivä milloin teillä oli vähän liukkaampaa kuin kesällä. Muutoin olisi pärjännyt kesärenkaillakin.Totta, liukkaita on ollut vähän.
Suolaa on kylvetty kuitenkin tonneittain jo tänäkin syksynä, kun vähänkin liukkautta on lupailtu. On varmistettu kitkoillekin hyvät olosuhteet ihan varmuuden vuoksi.
Ja luonto, tiestö, sillat, autot, jne jne 'kiittää'... - Talvirengastarve min 3kk
3 pv vuodessa jäätä? kirjoitti:
>>"Jos haluaa kitkat paremmiksi"
Silloin kun kelit ovat sellaisia kun nyt ovat olleet tulisi painottaa enemmän niiden tuottamaa ympäristöhaittaa, eli auton ulkopuolelle syntyvää melua ja hiukkaspäästöä. Sileää jäätä ei ole esiintynyt vielä. Sisämelu on jokaisen yksityisasia, ellei aja työnantajan määräämää ajoa.
Nokian renkaat ilmoittaa että Hakkapeliitta 8 alittaa tienkulumisrajan 12 %, mutta Nokian kitkarenkaan kulumisprosenttia ei ilmoiteta.
Ja vertailu siitä paljonko on paljon verrattuna merkittävään määrään olisi järkevintä tehdä sitten kun renkailla on ajettu yksi talvi. Eli kannattaako aiheuttaa ympäristöhaittaa jos tavallisen kuljettajan saama hyöty jää mielikuvatasolle.Talvirengastestien tarkoitushan on testata talviolosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita ja pistää ne järjestykseen parhaiden talviominaisuuksien mukaisesti.
Jos sitten luodaan kriteerit niin, että tarkoituksena olisi suosia muilla kuin talviominaisuuksien perusteella jotain rengastyyppiä, kuten kitkoja, niin ollaankin eri testejä tekemässä eikä testien tarkoitus enää liitykään talvirenkaiden turvallisuusominaisuuksiin.
Ympäristöominaisuuksien huomioiminenkin on hieman hankalaa, jos vain ne haitat huomioidaan, jotka liittyvät vain nastoihin, mutta kitkojen käytön edellytysten johdosta syntyviä haittoja ei huomioida. Pahimmat talviliikenteen ympäristö- ja teiden kuntoon liittyvät haitat jäisivät silloin huomiotta.
Pitäisikö sitten turvallisuuteen liittyvät tekijätkin huomioida? Miten arvioitaisiin kasvava onnettomuuksien määrä, jos nastoja ei käytettäisi? Otettaisiinko suoraan esim Helsingin tilaaman nastojen haittoja selvittäneen tutkimuksessa arvioidut onnettomuuskasvuarviot vai esim Norjan nastakiellon johdosta noussut onnettomuuksien kasvu? Kyllä arviot kuitenkin pitäisi tehdä suomalaiselta pohjalta. Ei helppoa ja testien konkreettinen anti katoaisi.
Entäpä muut talvihoidon haitat, siis muut kuin suolaus. Hiekotus, mekaaninen jään ja kovettuneen lumen poisto/karhennus. Kyllä niidenkin haitat pitää yhtä lailla huomioida ja jyvittää kitkoille pääosin, koska jos nastarenkaita olisi, niin näiden toimien ja suolauksen määrää olisi ihan eri tasolla nykyiseen verrattuna. Jos siis nykyinen turvallisuustaso haluttaisiin säilyttää. Tämäkään ei kyllä lisäisi testien käytettävyyttä, kun olet hankkimassa uusia talvirenkaita. - kitkaguru
2+18 kirjoitti:
Totta, liukkaita on ollut vähän.
Suolaa on kylvetty kuitenkin tonneittain jo tänäkin syksynä, kun vähänkin liukkautta on lupailtu. On varmistettu kitkoillekin hyvät olosuhteet ihan varmuuden vuoksi.
Ja luonto, tiestö, sillat, autot, jne jne 'kiittää'...Kun tunnut olevan kova tekemään noita laskelmia, niin laskisitko vielä montako tonnia asfalttia olette jyrsineet tomuksi ja lietteeksi teiden pinnoille tänäkin syksynä aivan turhaan.
Ja tiestö, autot , ihmisten korvat ja keuhkot kiittää. - 2+18
kitkaguru kirjoitti:
Kun tunnut olevan kova tekemään noita laskelmia, niin laskisitko vielä montako tonnia asfalttia olette jyrsineet tomuksi ja lietteeksi teiden pinnoille tänäkin syksynä aivan turhaan.
Ja tiestö, autot , ihmisten korvat ja keuhkot kiittää.Joo, heti sen jälkeen kun sinulta tulee laskelmat montako tonnia suolaa on kylvetty luontoon. Ja paljonko tuhottu suolauksella asfalttiteitä, siltoja, autoja.
Pohjavesien suolausta voisit myös arvioida, vaikka tiedämmekin sen olevan hidasta mutta varmaa.
Ja luonto, ihmiset erityisesti tulevaisuudessa, pohjavedet, tiestö kiittää.... - jau jau
Höpö höpö taas ja höpö kirjoitti:
Tiet on paljaat joko suolauksen tai nastarenkaiden ansiosta.
Jos pakkasta on suolaukselle liikaa ja jäätä vielä on, niin jään karkeuden tuottaa nastarenkaat. Se auttaa kitkarenkailla ajavia. Ilman nastoja kitkat kiilloittaisivat pakkaskelilläkin tienpinnat liukkaiksi.
Talvirengastesteissä jäätestit erilaisilla jääpinnoilla ovat vain yksi osatestejä lukuisten testien joukossa. Niissähän nastat ovatkin täysin ylivoimaisia. 40% testeistä tehdään muuten jäättömillä ja lumettomilla, eli sulilla tiepinnoilla. Märillä ja kuivilla. Se on melkoinen osuus.
Millään osatesteillä kitkat eivät ole osoittautuneet nastoja paremmiksi.
Kannattaa muuten lukea talvirengastesteistä muutkin kuin loppupisteet.
TM:n tekemät talvirengastestit eivät tuloksiltaan poikkea kenenkään muunkaan talvirengastestien tuloksista nasta-kitka -tulosten osalta. Nastat ovat kaikissa testeissä kenen tahansa tekemänä ja joka ainut vuosi osoittautuneet paremmiksi talvirenkaiksi. Jos on pakko saada kitkat'voittajaksi', niin on verrattava huippukitkaa heikkoon halpisnastarenkaaseen, yleensä johonkin kaukoidän tuotteeseen.
Jos sinulla on tiedossasi jokin näistä poikkeava talvirengastesti, joka on tehty suomalaisiin tai vastaaviin oloihin, niin pistä ihmeessä linkki mistä sellaisen löytää...Itseasiassa tiet ovat paljaat joko suolauksen tai ilmaston lämmön ansiosta ei nastojen joiden ansio on lähinnä pintaa karhentava tai sitten mikä parasta liukkaalla parantaa kitkaa.
Suolaus on taas raskaanliikenteen ansiota koska päälle kokonaispainoltaan päälle 3500kg enempi ne "kirotut" rekat ei käytä asfalttia kuluttavaa nastoitusta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Muistetaan sitten taas kesällä tietyömailla jonottaessa olla kiroilematta kun "Lemminkäiset" paikkaa näitä kulumauria, turha vetää mitään imukuppi ilmiötä tms kulumisen syyksi pitäisihän jokaisen peruskoulun suorittaneen ymmärtää metalli puree paremmin kuin kivi ja kivi puree paremmin kuin kumi :D Minä olen ajanut toistakymmentä vuotta kitkoilla enkä ole nastoja kaivannut, mutta olen saanut nähdä kuinka jotkut ovat nastoilla vaikeuksissa
- JOS JOS ja JOS
Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
Talvirengastestien tarkoitushan on testata talviolosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita ja pistää ne järjestykseen parhaiden talviominaisuuksien mukaisesti.
Jos sitten luodaan kriteerit niin, että tarkoituksena olisi suosia muilla kuin talviominaisuuksien perusteella jotain rengastyyppiä, kuten kitkoja, niin ollaankin eri testejä tekemässä eikä testien tarkoitus enää liitykään talvirenkaiden turvallisuusominaisuuksiin.
Ympäristöominaisuuksien huomioiminenkin on hieman hankalaa, jos vain ne haitat huomioidaan, jotka liittyvät vain nastoihin, mutta kitkojen käytön edellytysten johdosta syntyviä haittoja ei huomioida. Pahimmat talviliikenteen ympäristö- ja teiden kuntoon liittyvät haitat jäisivät silloin huomiotta.
Pitäisikö sitten turvallisuuteen liittyvät tekijätkin huomioida? Miten arvioitaisiin kasvava onnettomuuksien määrä, jos nastoja ei käytettäisi? Otettaisiinko suoraan esim Helsingin tilaaman nastojen haittoja selvittäneen tutkimuksessa arvioidut onnettomuuskasvuarviot vai esim Norjan nastakiellon johdosta noussut onnettomuuksien kasvu? Kyllä arviot kuitenkin pitäisi tehdä suomalaiselta pohjalta. Ei helppoa ja testien konkreettinen anti katoaisi.
Entäpä muut talvihoidon haitat, siis muut kuin suolaus. Hiekotus, mekaaninen jään ja kovettuneen lumen poisto/karhennus. Kyllä niidenkin haitat pitää yhtä lailla huomioida ja jyvittää kitkoille pääosin, koska jos nastarenkaita olisi, niin näiden toimien ja suolauksen määrää olisi ihan eri tasolla nykyiseen verrattuna. Jos siis nykyinen turvallisuustaso haluttaisiin säilyttää. Tämäkään ei kyllä lisäisi testien käytettävyyttä, kun olet hankkimassa uusia talvirenkaita.Jos nastarenkaita ei olisi. niin mikä olisi suolauksen määrä silloin, osaatko kertoa vastauksen tuohon???? Veikkaan että et osaa.
- Jjkkjkj
JOS JOS ja JOS kirjoitti:
Jos nastarenkaita ei olisi. niin mikä olisi suolauksen määrä silloin, osaatko kertoa vastauksen tuohon???? Veikkaan että et osaa.
No kuka sen voi tietää? Mahdollisesti aina, jos vaan on tien jäätymisen riski olemassa. Eli pakkaskeleillä.
- Talvirengastarve min 3kk
Jjkkjkj kirjoitti:
No kuka sen voi tietää? Mahdollisesti aina, jos vaan on tien jäätymisen riski olemassa. Eli pakkaskeleillä.
Totta, kukapa sen tietäisi. Eli en osaa.
Nythän suolaa kylvetään noin 100.000 tonnia/talvikausi talvesta riippuen, vaikka nastatkin on hoitavat mekaanistä jään/lumenpoistoa. Viime talvenakin 80.000 tonnia, vaikka oli yksi kaikkien aikojen helpoimmista talvista. Jossain vaiheessa nuokin määrät liottuvat pohjavesiin, joskin hitaasti.
Riippuuhan suolan määrä siitäkin, mikä katsotaan tarpeelliseksi turvallisuustasoksi eli kuinka paljon onnettomuuksia 'hyväksytään'. Suolan kylvölle tulee muitakin rajoituksia: kaluston riittävyys, kuljettajien riittävyys ja palkkakustannukset.
Ainakaan tähän asti juuri ketään ei ole kiinnostanut suolankylvön haittavaikutukset, kun muotiasia on nyt nastojen haitat, mutta mahtaisiko jossain vaiheessa herätys tulla tämänkin osalta... No Suomeenhan mahtuu vain yksi ongelma-asia kerrallaan alalla kuin alalla ja talviliikenteen osalta se näyttää olevan nastahaitat juuri nyt. - Myös Autoilija
Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
Mitäpä, jos lukisit nousta talvirengastesteistä muutakin kuin loppupisteet. Esim miten testattu ja millaisissa olosuhteissa voisi avata ymmärrystäsi.
Testejä tehdään esimerkiksi noin 40% sulilla teillä, märällä ja kuivalla. Jääolosuhteet ovat vain yksi osatesti. Testejä tehdään normaaliolosuhteissa ja laboratorio-olosuhteissa, ertyyppisillä jää- ja lumipinnoilla sekä sekakeleillä.
Missään olosuhteissa ei kitkat ole osoittautuneet paremmiksi eikä myöskään, kuten olet huomannutkin, loppupisteissä,
Jos haluaa kitkat paremmiksi, niin pitää verrata huippunastoja vs kaukoidän halpisnastarenkaita tai muilla vastaavilla tempuilla...."Missään olosuhteissa ei kitkat ole osoittautuneet paremmiksi eikä myöskään, kuten olet huomannutkin, loppupisteissä,"
Varmasti on kitka parempi lumella ja paljaalla ja sohjossa ym. ei näissä ole nastoista mitään hyötyä. Nasta on vain parempi kun ollaan jäällä lähellä nollaa koeradalla mit äei ole maanteillä laisinkaan - Talvirengastarve min 3kk
Myös Autoilija kirjoitti:
"Missään olosuhteissa ei kitkat ole osoittautuneet paremmiksi eikä myöskään, kuten olet huomannutkin, loppupisteissä,"
Varmasti on kitka parempi lumella ja paljaalla ja sohjossa ym. ei näissä ole nastoista mitään hyötyä. Nasta on vain parempi kun ollaan jäällä lähellä nollaa koeradalla mit äei ole maanteillä laisinkaanHöpsis.
Kitka ei missään talviolosuhteissa tehdyissä testissä ole osoittautunut nastaa paremmaksi.
Ei sohjossa, ei lumella, vaikkei nastoista näissä oloissa olisikaan juuri hyötyä.
Jos löydät testin, jossa on saatu toisenlaiset tulokset niin pistäisitkö linkin.
Liukkaissa olosuhteissa, muuten hyvin yleisiä maanteillä talvikausina, nastat ovatkin sitten täysin ylivoimaisia.
Kokonaisuutena nastat on joka vuosi ja jokaisessa suomalaisissa talviolosuhteissa tehdyissä talvirengastesteissä mitä on Suomessa julkaistu,osoittautuneet kitkoja paremmiksi.
Jos löydät jostain testejä, joissa tulokset ovat toisenlaisia, niin linkin siihenkin testiin haluaisin... - 6+8
Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
Höpsis.
Kitka ei missään talviolosuhteissa tehdyissä testissä ole osoittautunut nastaa paremmaksi.
Ei sohjossa, ei lumella, vaikkei nastoista näissä oloissa olisikaan juuri hyötyä.
Jos löydät testin, jossa on saatu toisenlaiset tulokset niin pistäisitkö linkin.
Liukkaissa olosuhteissa, muuten hyvin yleisiä maanteillä talvikausina, nastat ovatkin sitten täysin ylivoimaisia.
Kokonaisuutena nastat on joka vuosi ja jokaisessa suomalaisissa talviolosuhteissa tehdyissä talvirengastesteissä mitä on Suomessa julkaistu,osoittautuneet kitkoja paremmiksi.
Jos löydät jostain testejä, joissa tulokset ovat toisenlaisia, niin linkin siihenkin testiin haluaisin...Talviolosuhteissa joo, mutta esim etelä-suomen talvi on suurimmaksi osaksi vettä ja loskaa...ei näitä ainakaan täällä tarvita, eikä niillä tee muuta kuin tuhoa tiellä. En lähtis neuvomaan lapin asukkaita vaihtamaan kitkoihin, mutta pk seudulla niillä ei tee mitään.
- 6+8
6+8 kirjoitti:
Talviolosuhteissa joo, mutta esim etelä-suomen talvi on suurimmaksi osaksi vettä ja loskaa...ei näitä ainakaan täällä tarvita, eikä niillä tee muuta kuin tuhoa tiellä. En lähtis neuvomaan lapin asukkaita vaihtamaan kitkoihin, mutta pk seudulla niillä ei tee mitään.
siis niillä nastoilla ei tee mitään pk seudulla
Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
Höpsis.
Kitka ei missään talviolosuhteissa tehdyissä testissä ole osoittautunut nastaa paremmaksi.
Ei sohjossa, ei lumella, vaikkei nastoista näissä oloissa olisikaan juuri hyötyä.
Jos löydät testin, jossa on saatu toisenlaiset tulokset niin pistäisitkö linkin.
Liukkaissa olosuhteissa, muuten hyvin yleisiä maanteillä talvikausina, nastat ovatkin sitten täysin ylivoimaisia.
Kokonaisuutena nastat on joka vuosi ja jokaisessa suomalaisissa talviolosuhteissa tehdyissä talvirengastesteissä mitä on Suomessa julkaistu,osoittautuneet kitkoja paremmiksi.
Jos löydät jostain testejä, joissa tulokset ovat toisenlaisia, niin linkin siihenkin testiin haluaisin...Mitä hyötyä on nastoista lumella sohjossa tai paljaalla asfaltilla. Jos joku lehti saa hyödyn en kyllä usko siihen laisinkaan. Myös pakkaskelillä on kitka jopa nastaa parempi ja aina kyllä voittaa paljaalla asfaltilla
- Talvirengastarve min3kk
autoilija kirjoitti:
Mitä hyötyä on nastoista lumella sohjossa tai paljaalla asfaltilla. Jos joku lehti saa hyödyn en kyllä usko siihen laisinkaan. Myös pakkaskelillä on kitka jopa nastaa parempi ja aina kyllä voittaa paljaalla asfaltilla
Ei itse nastoista ole hyötyä sohjossa tai pehmeässä lumessa, mutta nastatenkaat toimivat näissä oloissa vähintään kitkojen veroisesti, yleensä paremminkin.
Tällaiset olosuhteet ovat kuitenkin harvinaisia, harvinaisempia kuin liukkaat olosuhteet.
Vesikelillä kitkat ovat nastarenkaita heikompia, kuivalla sulalla asfaltillakaan ei juuri parempia yleisesti ottaen, vaikka se on selvästi kitkojen 'keli', jos vertaillaan nastoja ja kitkoja ja niiden parhaita keliolosuhteita.
Kovalla tampatulla lumipinnalla ja jäisellä pinnalla nastat ovat selkeästi parempia ja sellaisiin olosuhteisiinhan se onkin suunniteltu. Eteläisen Suomen ongelmakelihan on juuri jäiset tienpinnat ellei jäätä ole ehditty kemiallisesti sulattamaan suolalla tai muilla keinoilla poistamaan/karhentamaan jäätä kuten esim nastarenkailla.
Talvirenkaat kuitenkin ostetaan koko talvea varten ja kaikkia talveen sisältyviä olosuhteita varten, jolloin nastarenkaat ovat selkeästi parempia kokonaisuudessaan. Talvirengastarve min3kk kirjoitti:
Ei itse nastoista ole hyötyä sohjossa tai pehmeässä lumessa, mutta nastatenkaat toimivat näissä oloissa vähintään kitkojen veroisesti, yleensä paremminkin.
Tällaiset olosuhteet ovat kuitenkin harvinaisia, harvinaisempia kuin liukkaat olosuhteet.
Vesikelillä kitkat ovat nastarenkaita heikompia, kuivalla sulalla asfaltillakaan ei juuri parempia yleisesti ottaen, vaikka se on selvästi kitkojen 'keli', jos vertaillaan nastoja ja kitkoja ja niiden parhaita keliolosuhteita.
Kovalla tampatulla lumipinnalla ja jäisellä pinnalla nastat ovat selkeästi parempia ja sellaisiin olosuhteisiinhan se onkin suunniteltu. Eteläisen Suomen ongelmakelihan on juuri jäiset tienpinnat ellei jäätä ole ehditty kemiallisesti sulattamaan suolalla tai muilla keinoilla poistamaan/karhentamaan jäätä kuten esim nastarenkailla.
Talvirenkaat kuitenkin ostetaan koko talvea varten ja kaikkia talveen sisältyviä olosuhteita varten, jolloin nastarenkaat ovat selkeästi parempia kokonaisuudessaan.Mitä se nasta auttaa siinä lumessa ja sohjossa? Jo tuota väittäessään testaajat paljastavat sen ettei testiin ole luottaminen.
- Talvirengastarve min 3kk
autoilija kirjoitti:
Mitä se nasta auttaa siinä lumessa ja sohjossa? Jo tuota väittäessään testaajat paljastavat sen ettei testiin ole luottaminen.
En ole nähnyt testejä, joissa nastojen olisi väitetty olevan hyödyllisiä sohjossa ja pehmeässä lumessa. Sen sijaan nastarenkaat toimivat kyllä noissa oloissa hyvin, syynä lienee nastarenkaiden kuviointi. Nastoista ei sinänsä ole haittaa noissakaan oloissa.
Sohjo ja pehmeä vastasatanut suuri lumimäärä tienpinnalla ei ole yleinen tilanne, joten sen perusteella tuskin kukaan talvirenkaita hankkiikaan. Ja jos hankkisikin, niin nastarengas olisi niissäkin oloissa kitkarengasta parempi.
Talvirenkaathan hankitaan koko talvea ja sen kaikkia erilaisia olosuhteita varten, ei siten vain yhdentyyppisiä kelejä varten siten, että aina kelin mukaan aamuisin vaihdettaisiin alle ko keliin sopivammat renkaat.
Ehkä joskus jopa jo lähitulevaisuudessa markkinoilla on talvirenkaita, joissa mm nastat on käytössä vain liukkailla ja vaikeissa olosuhteissa ja muulloin renkaat pyörisivät nastat 'piilotettuna'. Sitä ennen joudutaan tyytymään nykyisen valikoiman renkaisiin ja nehän kukin valitsee omien arvostustensa mukaisesti, joillekin talviliikkumisen turvallisuus on ehdoton ykkösasia ja joillekin jokin muu. Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
En ole nähnyt testejä, joissa nastojen olisi väitetty olevan hyödyllisiä sohjossa ja pehmeässä lumessa. Sen sijaan nastarenkaat toimivat kyllä noissa oloissa hyvin, syynä lienee nastarenkaiden kuviointi. Nastoista ei sinänsä ole haittaa noissakaan oloissa.
Sohjo ja pehmeä vastasatanut suuri lumimäärä tienpinnalla ei ole yleinen tilanne, joten sen perusteella tuskin kukaan talvirenkaita hankkiikaan. Ja jos hankkisikin, niin nastarengas olisi niissäkin oloissa kitkarengasta parempi.
Talvirenkaathan hankitaan koko talvea ja sen kaikkia erilaisia olosuhteita varten, ei siten vain yhdentyyppisiä kelejä varten siten, että aina kelin mukaan aamuisin vaihdettaisiin alle ko keliin sopivammat renkaat.
Ehkä joskus jopa jo lähitulevaisuudessa markkinoilla on talvirenkaita, joissa mm nastat on käytössä vain liukkailla ja vaikeissa olosuhteissa ja muulloin renkaat pyörisivät nastat 'piilotettuna'. Sitä ennen joudutaan tyytymään nykyisen valikoiman renkaisiin ja nehän kukin valitsee omien arvostustensa mukaisesti, joillekin talviliikkumisen turvallisuus on ehdoton ykkösasia ja joillekin jokin muu.Parhaat renkaat kelin mukaan on koko talveksi kitkat. Ne ovat paljalla asfaltilla ehdottomat mitä on 99% talvesta ja lumella nastaa paremmat ja pakkaskelillä paremmat. Se missä testit saa nastat paremmiksi on nolla keli ja silloin on päätiet ja kadut paljaat vain testaajien koeradalla saadaan tuo olosuhde ei käytännön liikenteessä
- nastapelle
autoilija kirjoitti:
Parhaat renkaat kelin mukaan on koko talveksi kitkat. Ne ovat paljalla asfaltilla ehdottomat mitä on 99% talvesta ja lumella nastaa paremmat ja pakkaskelillä paremmat. Se missä testit saa nastat paremmiksi on nolla keli ja silloin on päätiet ja kadut paljaat vain testaajien koeradalla saadaan tuo olosuhde ei käytännön liikenteessä
Mul on pelkoripulit housussa.. Mä tarvin nastat ja nysvään piennarta!
- Talvirengastarve min 3kk
autoilija kirjoitti:
Parhaat renkaat kelin mukaan on koko talveksi kitkat. Ne ovat paljalla asfaltilla ehdottomat mitä on 99% talvesta ja lumella nastaa paremmat ja pakkaskelillä paremmat. Se missä testit saa nastat paremmiksi on nolla keli ja silloin on päätiet ja kadut paljaat vain testaajien koeradalla saadaan tuo olosuhde ei käytännön liikenteessä
Kannattaa lukea noita talvirengastestejä. Niissä on selkeät vastaukset noihin väittämiisi. Näin säästyisit virheellisiltä kuvitelmilta. Haluathan oikeaa tietoa?
Voit lukea minkä tahansa julkaisijan tekemät testi suomalaisissa olosuhteissa ja miltä vuodelta tahansa. Tietysti uudemmat koskevat uudempia renkaita. Joka vuosi renkaat paranevat, sekä kitkat että nastat.
Lyhyesti voi sen tässäkin todeta:
Kitkat eivät ole millään talvikelillä nastoja parempia. Ei millään.
Talvirengastesteissä on muuten 40% osatesteistä sulalla tienpinnalla, märällä ja kuivalla. Koerata sisöltää kaikki suomessa esiintyvät olosuhteet. Talvirengastarve min 3kk kirjoitti:
Kannattaa lukea noita talvirengastestejä. Niissä on selkeät vastaukset noihin väittämiisi. Näin säästyisit virheellisiltä kuvitelmilta. Haluathan oikeaa tietoa?
Voit lukea minkä tahansa julkaisijan tekemät testi suomalaisissa olosuhteissa ja miltä vuodelta tahansa. Tietysti uudemmat koskevat uudempia renkaita. Joka vuosi renkaat paranevat, sekä kitkat että nastat.
Lyhyesti voi sen tässäkin todeta:
Kitkat eivät ole millään talvikelillä nastoja parempia. Ei millään.
Talvirengastesteissä on muuten 40% osatesteistä sulalla tienpinnalla, märällä ja kuivalla. Koerata sisöltää kaikki suomessa esiintyvät olosuhteet.N.15 vuoden kokemuksella voin sanoa että kitkat ovat nastoja paremmat lähes kaikilla keleillä. Älä usko TM testiin vaan kokeile itse testit maksaa asfalttifirmat lemmikäiset ym.
- Niinpä taas justiinsa..
autoilija kirjoitti:
N.15 vuoden kokemuksella voin sanoa että kitkat ovat nastoja paremmat lähes kaikilla keleillä. Älä usko TM testiin vaan kokeile itse testit maksaa asfalttifirmat lemmikäiset ym.
Höpsis.
Minä voin sanoa sanoa noin 30 vuoden kokemuksella, että nastat ovat kitkoja paremmat joka-ainoalla talvikelillä.
Kokeilepa itse uusia nastarenkaita, niin olen lähes varma ettet palaa takaisin kitkoihin jos lukkiutunut asenteesi ei ole esteenä.
Kokeilin kitkoja kolme talvea, ja sen jälkeen palasin takaisin jämäköihin nastoihin lötköjen kitkojen jälkeen. Syynä mukavuus ja jämäkkä ote tiehen, huolettomuus, turvallisuus. Paluuta kitkoihin ei ole.
Kitkojen ainoat hyvät puolet eli hiljaisuus auton ulkopuolella alkaa sekin olla uusimpien nastarenkaiden rinnalla lähinnä myytti. Toinen haitta eli asfalttia kuluttava vaikutuskin on pudonnut murto-osaan uusimpien nastarenkaiden osalta.
Melkoisen kovat lahjukset nuo suomalaiset asfalttifirmat ovat joutuneetkin maksamaan, jos väitteesi mukaisesti ne ovat lahjoneet kaikki talvirengastestejä julkaisseet tahot, suomalaiset ja ulkomaiset, vuosikausia eli niin kauan kuin talvirengastestejä on tehty. - kjkjkjkj
nastarenkaat tuudittaa väärään "turvallisuuen" tunteeseen! ajellaa, ku ois kesäkelit läpi talven, ja muutama hiutale alas, alkaa rytisee..
nastarenkaat tullaan kieltään.. - kitkapellet.hoitoon
Vain täydellinen ääliö ajaa kitkarenkaalla, mutta kyllähän näitä umpihulluja suomesta aina vähän löytyy
- hauskojaja
Nää vaippahoususet nastaurpopellet.. Ajakaa varovasti ja piennarta, että pääsen kitkoilla ohi!
- *GoldenStar*
Sitten liukastelet poikittain nastaurpon eteen ja aiheuttaen pellin epäsuotuisan kanttauksen. Ei ole sekään reilua. Totta on, että vielä pärjää kirjoilla mainiosti.
- hei kusipää
*GoldenStar* kirjoitti:
Sitten liukastelet poikittain nastaurpon eteen ja aiheuttaen pellin epäsuotuisan kanttauksen. Ei ole sekään reilua. Totta on, että vielä pärjää kirjoilla mainiosti.
Viidestalvi menossa kitkoilla ja en ole kertaakaan liukastellut. Mene urpo vaippahousu julkisilla!
Ajan nykyään kitkoilla lujempaa, kuin ennen nastoilla, ei ropise!
Harmittaa, kun en aijemmin siirtynyt kitkoihin! - kitkarunkut.hoitoon
Töihinkin pitää ajaa nykyään hiukan aikaisemmin, kun kitkapellet on tientukkona aina huonolla säällä
- juuu äin on
ja ehdoton kielto käyttää vasenta kaistaa jos ei uskalla nastattomalla ajaa nopeuksien mukaan...
- kitkapellet.hoitoon
Kitkavajakeille pitäisi tehdä pientareelle ihan oma kaista, niin voisivat siellä körötellä viittäkymppiä
- osaako edes ajaa
ainakin etelä-suomessa sais nastat kieltää lailla ja sakottaa ääliöt niiden käytöstä. On niin pellejä nastojensa kanssa pitkät talvet luistamalla märällä asfaltilla ja olettamalla ettö kun on liukasta niin nastat riittää....aivot ja ajotaidot jätetään narikkaan.
- ittiooidI
"aivot ja ajotaidot jätetään narikkaan."
Ei voi mitään jättää kun ei kumpaakaan ole ollutkaan. Jos ei ole aivoja, ei voi osatakaan mitään. Mutta suuri luulogeneraattori on niitten "aivoiksi" sanotun mössön tilalla kylläkin. - ....,,,,
Eilisessä päivälehdessämme oli juttua talvirenkaista. Siinä kerrottiin, että vuosituhannen vaihteessa nastattomia talvirenkaita käytti noin 20 prosenttia autoilijoista.
Tällä hetkellä heitä on jo 12 prosenttia, suosio on siis suurta. Kuinkas tehokas valo tuossa tulisi olla?
Entä kuinka leveä tuon tulisi olla?
Millä nopeudella valon tulisi vilkkua?
Millä aikavälillä valoa pitäisi käyttää? Kesälläkin?
Pitäisikö valon olla päällä myös päivällä?
Tulisiko tuota valoa käyttää myös jos ei ole talvirengaspakkoa? kuorma-autot, linja-autot?
Mikä olisi rangaistus sen käyttämättä jättämisestä?
Entä jos auto on niin korkea että valon kanssa korkeus ylittäisi 4,4 metriä?
Vatsaa nyt ensi alkuun näihin muutamana käytännön asiaan, ennen kuin jatkat ideasi kehittämistä- KKO Pekka Määttää
"Kuinkas tehokas valo tuossa tulisi olla?"
20w
"Entä kuinka leveä tuon tulisi olla?"
30cm
" Millä nopeudella valon tulisi vilkkua?"
2Hz
"Millä aikavälillä valoa pitäisi käyttää? Kesälläkin?"
Talvirengaspakon aikana
"Pitäisikö valon olla päällä myös päivällä?"
Kyllä, käyttäähän työkoneetkin varoitusvaloa päivällä
"Tulisiko tuota valoa käyttää myös jos ei ole talvirengaspakkoa? kuorma-autot, linja-autot?"
Ei tulisi, vain talvirengaspakon alaisissa autoissa
"Mikä olisi rangaistus sen käyttämättä jättämisestä?"
70€ rikesakkoa
"Entä jos auto on niin korkea että valon kanssa korkeus ylittäisi 4,4 metriä?"
Harva alle 3500kg auto on noin korkea, jos on niin valo korvattaisi taakse asennettavalla valotaululla
- ratkasu
Määrätään vaippahousunastapellet julkisiin!
- viisastelija-
Nastallinen varoitusvalo olis kivempi. Ehdottaisin, että varoitusvalon ympärille asennettaisiin 1000 nastaa.
- fesfees
Hienoa... Vilkku kesällä varoittamassa ettei ole nastarenkaita.. Jokaisella vastuuntuntoisella autoilijalla on heinäkuussa nastarenkaat. Siis tarkennan, AINA nastarenkaat
Nastavero heti ! Kitkarenkailla pärjää JOS ON LIIKENNE ASNNE KOHILLAAN mutta ei tullaiset itsekeskeiset ylimieliset penis tyypit osaa edes nastoilla... ...itseasiassa heille olisi kuukausi kortti paras vaihtoehto mikäli kuljettaja jaksaa katsoa tuollaisia kokovartalo peniksiä autossa!
- kiljoitustaitoinen
hahahaahahaaaa ASNNE hihihhihihiiiiii jäätkää ei osaaa kiljoittaaaaa ähhähähhäääää
kiljoitustaitoinen kirjoitti:
hahahaahahaaaa ASNNE hihihhihihiiiiii jäätkää ei osaaa kiljoittaaaaa ähhähähhäääää
asian kun saat selville niin oot voittaja ÄÄLIÖ
- kitkahåmåt.hoitoon
Kitkahåmåille 1000 € vuotuinen käyttömaksu liikenteen vaarantamisesta
kitkahåmåt.hoitoon kirjoitti:
Kitkahåmåille 1000 € vuotuinen käyttömaksu liikenteen vaarantamisesta
Niin se meneekin vielä että autossa on käyttömaksu se tonni mutta nastat kyllä kielletään
- hav.2
Etelä-Suomessa on sitä patsi ajettu tänä talvena noin neljä kuukautta kesäkelin tapaisissa olosuhteissa nastoilla, jotka ovat tehneet valtavat ojat asvalttiteihin.
Aloitukseen sopisi vastaukseksi, että nastoilla paljaalla asvaltilla ajavan auton katolle pitäisi laittaa kyltti: Korvaan ajattelemattomuuteni ja taidottomuuteni nastoilla, kiitos!!- kitkanuijaa.turpaan
Mitä H elvettiä sinä siellä ojassa ajat, aja P erkele tiellä niinkuin muutkin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672096
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142002- 991409
- 1201403
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4551248- 69986
- 49881
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä223780Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa354759