Ahdistus vai masennus?

Lady in black

Hei

Kertokaahan minulle, mikä ero on ahdistuksella ja masennuksella?

Kiitos

16

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a alakulo

Kyllähän nuo molemmat jotenkin liittyvät toisiinsa. Jokin asia voi sekä masentaa ja ahdistaa yhtä aikaa. Google varmaan kertoo näistä eroista.
      Eilen illalla viimeksi minulla oli masennuskohtaus. Kaikki näytti niin heikkarin mustalta. Ahdistus voi syntyä myös tiedostamattomista syistä.
      Tietyt asiat minua enemmän ahdistavat kuten tekemättömät työt. Tänään jo helpompi päivä kun sain tehtyä rästissä olevia töitä.

• platon123

ahdistus on käsittääkseni pelkotila ja masennus on vähänkun tämmönen eksistentiaalinen kriisi jossa elämään ei löydy tarkoitusta...

• selkeä ero

Ihan selkeä fyysinen ero: masentunut ei löydä iloa, pelkästään apeutta.
      Ahdistus lyö kirjaimellisesti sydämeen, tuntuu kuin sydäntä puristaisi nyrkillä kasaan.

• __________________

Minulle masennus on passiivista, ahdistus aktiivista. Masennus on tosiaan ilottomuutta, näköalattomuutta, epätoivoisuutta, epämääräistä surua ja mielihyvän kokemisen puutetta. Se vie tarmon ja kiinnostuksen tarttua asioihin ja useimmiten ainoa asia, mistä saa lohtua on nukkuminen.

Ahdistus taas tuntuu kehossa aktiivisena, se voi tuoda puristuksen tunnetta päähän, möykyn vatsaan, kuristuksen tunteen kurkkuun tai levottomuutta jalkoihin. Se on jatkuva tunne siitä, että kaikki on menossa päin h.vettiä etkä pysty tekemään asialle mitään.

Masennus ei aja minua koskaan liikkeelle, se vain passivoi, mutta sen sijaan ahdistus saattaa saada minut lähtemään neljän seinän sisältä ihmisten ilmoille etsimään lievemmän ahdistuksen vaihtoehtoa.

Minusta masennukseen liittyvät tunteet on sitä sairastamattomankin jotenkin mahdollista ymmärtää, mutta ahdistushäiriön kokemusta ei voi tervepäinen käsittää. Itse voin ainakin sanoa, etten edes ymmärtänyt mitä todellinen ahdistus on ennen kuin sairastuin.

• artsi7

Erittäin hyvin sanottu - masennus on passiivista ja ahdistus/paniikki aktiivista. Masentunut kaipaisi virtaa kintaisiin ja ahdistunut rentoutus-rauhoitusta. Eikö niin?

• 7+120

ahdistus on ahdistusta ja masennus masentuneisuutta. :D
      ne ovat kaksi erilaista tuntemusta, joita kaikilla ihmisillä voi esiintyä heidän kohdatessaan jotain ikävää.

• Mätäpää

Itselläni on molemmat riesana. Vaikea erotella niitä toisistaan, kumpi oli ensin jne. Yleisesti ottaen vointi on huono joka päivä, kroppa täynnä erilaisia oireita-> pelkoa vakavasta sairaudesta. Tuohan on tietynlaista kierroksilla käymistä, tosin koen olevani koko ajan valtavan uupunut, voisin vain nukkua. Tulevaisuus näyttää synkältä, mitään muuta kuin tätä tuskaa en tule enää kokemaan. Pahinta on se etten ehkä enää edes haluaisi, haluaisin kuolla mutta pelkään kuolemaakin, siinä missä elämääkin. Haluaisin pois, johonkin, mutten uskalla liikkua.

• jälleen ahistaa
        Mätäpää kirjoitti:

Itselläni on molemmat riesana. Vaikea erotella niitä toisistaan, kumpi oli ensin jne. Yleisesti ottaen vointi on huono joka päivä, kroppa täynnä erilaisia oireita-> pelkoa vakavasta sairaudesta. Tuohan on tietynlaista kierroksilla käymistä, tosin koen olevani koko ajan valtavan uupunut, voisin vain nukkua. Tulevaisuus näyttää synkältä, mitään muuta kuin tätä tuskaa en tule enää kokemaan. Pahinta on se etten ehkä enää edes haluaisi, haluaisin kuolla mutta pelkään kuolemaakin, siinä missä elämääkin. Haluaisin pois, johonkin, mutten uskalla liikkua.

Sama juttu. Ahdistus tosiaan ajaa liikkeelle, se myös saattaa johtaa vaikeisiin nukkumisongelmiin. Myös syviä depressio, eli masennuskausia on.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahdistuneisuushäiriö

Kovin yhtäjalkaa nuo saattavat samassa yksilössä esiintyä. Olen luopunut lääkehoidosta. Fyysisillä rääkeillä yritän pitää fysiikkaani kunnossa. Näin "maseojasta" helpommin voi nousta.

• artsi7

Itse olisin masentunut ja ahdistunut jos en harrastaisi hikiliikuntaa 4 kertaa viikossa. Jäljellä on enää ajoittain epätodellista oloa ja huimauksen tapaista olotilaa. Vuodenaika on tällä hetkellä synkin ja pimein joka kans vaikuttaa.

• tunteet pois

Ahdistu on kokovaltainen pelko #HÄKKI# lasteutuu päälle . Tunnen , koen, pelkään. mulla oli joskus ennen pelkoja, jännitystä, vapinaa, tärinää, mutta nyt on jatkuva "ahdistus".. Mikä joinakin päivinä jättää mut rauhaan ja kykenen tekemään jotain. esim. siivoamaan, ompelemaan, lukemaan kirjoja, neulomaan, leipomaan, tekemään ruokaan, silittämään vaatteita, laittaan kasvonaamioita, koklaan vaatteita ja korkokenkiä, kirjoittaan kirjeitä, piirtämään. Asioita jotka on ollut normaalia elämää. en enään niitä ssri-lääkkeitä syö. tunteet lähteny, laimentunu. olen aikaste varma et ne fakin masennuslääkkeet on tehneet hallaa.

• ..................

Ahdistus on voimakkaasti fyysisesti oirehtiva, ylivirittynyt tila: sydän hakkaa kiihtyneesti, hengittäminen kiihtyy tahattomasti. Psyykkisenä kokemuksena pelko ja huoli, stressi.

Masennus on aikaansaamattomuutta, merkityksettömyydentunnetta, väsymystä, hitautta. Masennuksessa mikään ei huvita, kaikki on mustaa.

Minulla ahdistus on kohtauksittaista ja, silloin kun vielä olin masentunut, masennus oli pitkäaikainen olotila, jonka kehittymistä en itse edes huomannut.

• Artsi7

Juu ahdistus ja paniikki on lähellä toisiaan, mut masennus on enemmän oma juttunsa.

• Valoaaa

Kiitos hyvistä ja hyödyllisistä vastauksista.

Kurjaa, että joudutte kärsimään niin kokonaisvaltaisesti ahdistuksesta ja masennuksesta. Pieninä annoksinahan ne tietenkin kuuluvatkin ihan normaaliin ihmisen elämään, kun jotain ikävää on tapahtunut.

Itse olen selvinnyt kroonisesta masennuksesta askel askeleelta, muuttamalla elämäni olosuhteita, tapojani ja ajatusmalleja. Se on ollut hidas, mutta palkitseva tie. Tavallaan sellaista omaa salapoliisityötä, jossa aina löytää vastauksen yhteen ongelmaan kerrallaan ja sen kanssa sitten painiskelee, kunnes sen selvittää ja odottaa taas seuraavaa vinkkiä, joka johtaa uuteen muutokseen. Itsetuntemusta ja opiskelua.

Syvästä masennuksesta, joka vie vaikka sängyn pohjalle, pääsee ylös, kun löytää ongelmaan sen näkökulman, että suuttuu tai raivostuu. Se on yleensä suhteellisen helppo löytää ja raivostuminen on sitten sitä aktiivista energiaa, joka saa ponkaisemaan ylös sängynpohjalta.

Musiikista on ollut mulle apua. Sen kanssa on helppo käydä läpi eri tunnetiloja.

Valoa ja lämpöä Teille

• artsi7

Jos kerran ahdistus on ylivirittynyt/ylijännittynyt tila - syinä pelko, huoli ja stressi niin miten siihen vaikutetaan? Eli kaikki mikä rauhoittaa ja rentouttaa pitäisi helpottaa.

Itselle mieleen tulee liikunta ja jooga. Syitä ahdistukselle toki tarvii miettiä, mutta onko muita hyviä luonnonkonsteja?

• Aaham

Meditaatiotahan kaikki ahdistuneet jo tavallaan harjoittaakin, joten jooga antaa sille suunnan ja struktuurin.

• Anonyymi

Ahdistus on niin kuin pelkoa mutta lievempi tunne. Masennus taas on vähän niin kuin surua, mutta vahvempi tunne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      62
      1753
    2. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      94
      1355
    3. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      77
      1153
    4. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      41
      1109
    5. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      46
      1101
    6. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      65
      1043
    7. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      56
      1018
    8. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      52
      907
    9. Suomalaisten enemmistö: YLE on puolueeton ja luotettava

EVA:n teettämän tutkimuksen mukaan 49%, siis käytännössä puolet kansasta, pitää YLEä puolueettomana ja 75% luotettavana.
      Maailman menoa
      161
      903
    10. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      68
      878
    Aihe