http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/laihduttavaa_ruskeaa_rasvaa_onnistuttiin_lisaamaan_luontaistuotteella
Laihduttavaa ruskeaa rasvaa onnistuttiin lisäämään luontaistuotteella
Berberiininä tunnettu luonnontuote käy laihdutuslääkkeestä ainakin hiirillä.
Ruskea rasvakudos on useassa tutkimuksessa liitetty hoikkuuteen ja hyvään kylmänsietoon, ja sen määrän lisäämisestä elimistössä on povattu uutta hoitokeinoa lihavuuteen. Nature Communications -lehden julkaisemassa tutkimuksessa tutkimusryhmä onnistui lisäämään ruskean rasvan aktiivisuutta ja määrää hiirillä berberiininä tunnetun aineen avulla.
Berberiiniä löytyy tiettyjen kasvien juurista ja kuoriosista, ja kiinalaisessa lääketieteessä sitä on käytetty pitkään bakteerien, sienten, virusten ja loisten torjuntaan. Berberiinin ympärillä käy tiedemaailmassa melkoinen kuhina, sillä siltä on tutkimuksissa löydetty esimerkiksi diabetesta ehkäiseviä ja kolesteroliarvoja parantavia vaikutuksia. Suomessa berberiiniä myydään luontaistuotteena.
Nyt tehdyssä hiirikokeessa Guang Ning kollegoineen antoi neljän viikon berberiinikuurin hiirille, jotka olivat joko geneettisesti ylipainoisia tai elivät hyvin rasvaisella ruoalla. Kokeen aikana hiirten painonnousu pysähtyi, niiden energiankulutus kasvoi ja kylmänsieto parani. Tutkimusryhmä selittää vaikutuksia sillä, että berberiini aktivoi ruskeaa ja niin kutsuttua beigeä rasvakudosta. Siinä missä valkoinen rasvakudos muuttaa energiaa vararavinnoksi, ruskea ja beige rasva muuttavat sitä lämmöksi, mikä auttaa laihtumaan ja pysymään lämpimänä.
Ennen kuin berberiiniä voi suositella laihdutuslääkkeeksi, tutkimustulos on toistettava ihmisillä. Koe tehtiin hiirillä, joilla ruskean rasvan pitoisuus on luonnostaankin korkeampi kuin ihmisillä. Ihmisillä ruskeaa rasvaa on eniten vauvana, ja sen määrä hupenee iän myötä.
Laihduttava ruskea rasva
ruskea rasva
1
68
Vastaukset
- waltsu boy
Voiko sitä käyttää anaaliyhdynnässä myös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569