Erosin tunti sitten kirkosta

Puhdistautumista?

Nyt sitten tein sen, pidän kiinni periaatteistani ja uskostani Taivaan Isään. Jos naispappeuden tultua vähensin kirkossa käynnin viiteen vuodessa. Nyt kirkko on hylännyt jumalan sanan ja lähtenyt maallisen populismin nimissä kerjäämään pisteitä niiltä, joille Jumalan sana on vain vitsi.

Minä en voi hyväksyä tuota. Minulla ei ole enää hengellistä kotia. Mutta onhan minulla usko, minä uskon raamattuun Jumalan sanana. Minä elän ja toimin kuten raamattu opettaa. Uskoni on henkilökohtainen, kukaan muu ei pelastu uskollani. Miksi siis olisin jäsen yhteisössä, jossa ovat vallalla maalliset arvot ja jossa kymmenys papeista kuuluu vapaamuurareihin? Ei, en halua kuulua tuollaiseen muka-uskontoa - julistavaan yhteisöön.

EN halua olla kaksinaamainen pelle kuten esim rauhanyhdistysten jäsenet, jotka kuuluvat kirkkoon mutta vain hyödyttääkseen omaa yhteisöään. Ei. EI. EI! Koen tällä hetkellä olevani vapaa, on vain Jumalani ja minä. Ei ole lipeväkielisiä nilkkejä, jotka kuiskuttelisivat korvaani, miten minun tulee Jumalani kanssa elää ja Häntä palvella.

Toki henkinen kriisi yhteisöllisyyden, ystävien ja yhteenkuuluvaisuuden puutteesta tulee. Mutta laitoin tästä päivityksen myös faceen ja ainakin vielä on tullut vain kannustavia viestejä. Toivottavasti muutkin tekevät saman. Meillä ei ole enää aidosti Jumalan sanaa julistavaa kirkkoa eikä henkistä kotia. Mielessä pyörii jo oman seurakunnan perustaminen. Katsotaan nyt.

101

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteys löytyi

Toivon todella, että kuitenkin löytäisit uuden kirkkoyhteisön ja ehtoollisyhteisön. Kaikki muut kirkot ovat sanoutuneet irti tästä homoaviosta. Onhan täällä ortodoksit, katolilaiset, Vapaakirkko, helluntailaiset ja Lähetyshiippakunta. Mikään ei ole täydellinen, mutta paha on yksinkään olla.

Rukoillen löytyy tie.

• maksan oikeasta

Luulisin että Luthersäätiö on se, jossa on hyvä olla. Siellä on arvot käsitykseni mukaan ne, jotka kirkossa olisi pitänyt olla.
        Itse suuntaan kulkuni Luthersäätiöön. Toivottavati heille maistuu raha ja yksi penkki olisi vielä vapaana.

• 1234567...
        maksan oikeasta kirjoitti:

Luulisin että Luthersäätiö on se, jossa on hyvä olla. Siellä on arvot käsitykseni mukaan ne, jotka kirkossa olisi pitänyt olla.
        Itse suuntaan kulkuni Luthersäätiöön. Toivottavati heille maistuu raha ja yksi penkki olisi vielä vapaana.

Valitettavasti Luthersäätiöllä ei ole sapatti pyhäpäivänä, vaan heillä kuten monilla muilla on pyhänäpäivänä sunnuntai, joka on ihmiskäsky.

Kaikkia suuntauksia olen aika paljon seuraillut elämäni aikana

• ....
        1234567... kirjoitti:

Valitettavasti Luthersäätiöllä ei ole sapatti pyhäpäivänä, vaan heillä kuten monilla muilla on pyhänäpäivänä sunnuntai, joka on ihmiskäsky.

Kaikkia suuntauksia olen aika paljon seuraillut elämäni aikana

Uskothan itsekin ihmiskäskyihin kieltäessäsi tuhatvuotisen valtakunnan! Se on kirkolliskokouksen päätös eli ihmisoppi, kun tuhatvuotinen Jumalan valtakunnan tulo maan päälle kiellettiin pakanakristittyjen toimesta.

• 1234567...
        .... kirjoitti:

Uskothan itsekin ihmiskäskyihin kieltäessäsi tuhatvuotisen valtakunnan! Se on kirkolliskokouksen päätös eli ihmisoppi, kun tuhatvuotinen Jumalan valtakunnan tulo maan päälle kiellettiin pakanakristittyjen toimesta.

Jeesus toisessa tulemuksessaan vie pyhät 1000 vuodeksi taivaaseen, jonne Jeesus on mennyt valmistamaan omilleen sijaa.
        Näin lauletaan "Taivas on matkani määrä matkalle en tahdo jäädä kun saavut pilvissä kerran kansaasi pois noutamaan"
        "Olen kuullut on kaupunki tuolla yllä maanpäällä pilvien usvain".

Jumalattomat petoineen saavat surmansa Jeesuksen toisessa tulemuksessa Hänen ilmestyksestään, ja näin tämä maa on autio ja tyhjä 1000 vuotta.

Tätä maata ei luoda uudeksi jumalattomia varten. Tämä maa saastuu perinpohjin vasistöineen kaikkineen. Tämähän on jo kaikkien nähtävillä kun viimeiset vitsaukset vyöryvät yllemme.
        1000 vuoden jälkeen herätetään jumalattomat kuolleista ja paholainenkin päästetään vankeudestaan irti vähäksi aikaa. He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin, mutta tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät. TÄMÄ ON TOINEN KUOLEMA JUMALATTOMILLE.
        Tämän jälkeen vasta luodaan uusi taivas ja uusi maa, jossa vanhurskaus asuu.

On kaunis tämä laulu "Uuden taivaan sekä uuden maan jne..

• Paha juttu en voi erota kirkosta, kun olen jo eronnut. Nyt olisi kyllä hyvä hetki erota kirkosta. Minä erosin kun Irja askola siunasi homoparin se riitti minulle

• Tipale

Käypä tutustumassa esimerkiksi Vapaakirkkoon.

• hihhuliseurakuntiin

Luultavasti suuri osa näistä eroavista liittyy vapaisiin hihhuliseurakuntiin, se lienee heille sitä mitä he ovat etsineet. Kirkkoon liittyminen on sikäli hankalaa, että protestantin pitää luopua kokonaan protestantismista, luterilaisuudesta jne., eihän sellaista harhaoppia saa koskaan tuoda mukanaan Kirkkoon.

• puskajussille
        hihhuliseurakuntiin kirjoitti:

Luultavasti suuri osa näistä eroavista liittyy vapaisiin hihhuliseurakuntiin, se lienee heille sitä mitä he ovat etsineet. Kirkkoon liittyminen on sikäli hankalaa, että protestantin pitää luopua kokonaan protestantismista, luterilaisuudesta jne., eihän sellaista harhaoppia saa koskaan tuoda mukanaan Kirkkoon.

Mikä on vapaiden suuntien harhaoppi? Mielellään jos seurakunnittain erittelisit.

• jämptisti niin!
        puskajussille kirjoitti:

Mikä on vapaiden suuntien harhaoppi? Mielellään jos seurakunnittain erittelisit.

Vapailla suunnilla on myös naispastoreita. Tämä on hengellistä haureutta naispastorius.

• puskajussille
        jämptisti niin! kirjoitti:

Vapailla suunnilla on myös naispastoreita. Tämä on hengellistä haureutta naispastorius.

Kysymys kuului:
        "Mikä on vapaiden suuntien harhaoppi? Mielellään jos seurakunnittain erittelisit."

• mnytttytyteeeeeeeeee

En suosittele Vapaa kirkkoa.....suosivat v. 1992 Raamattua, joka on melkoinen väärennös alkuperäisestä v. 1933 Raamatusta.

• ei noinkaan
        mnytttytyteeeeeeeeee kirjoitti:

En suosittele Vapaa kirkkoa.....suosivat v. 1992 Raamattua, joka on melkoinen väärennös alkuperäisestä v. 1933 Raamatusta.

Evlut kirkko käyttää tuota 1992 käännöstä virallisesti. Vapaissa suunnissa on ihan henkilökohtainen asia mitä käännöstä kukin henkilö käyttää. Paljon käytetään myös Raamattu Kansalle käännöstä joka on kaikista käännöksistä alkukiellelle tarkin.
        Kaikista käännöksistä kuitenkin löytyy evankeljumi joten turha antaa pikkuasioiden olla esteenä. Itse käytän 33/38 käännöstä.

• Missä Herran Henki..
        puskajussille kirjoitti:

Kysymys kuului:
        "Mikä on vapaiden suuntien harhaoppi? Mielellään jos seurakunnittain erittelisit."

... on, siinä on vapaus."

2. Kor. 3:17

"Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus."

Riippuu mitä on perustelujen pohjana?

Raamattua käytettäessä harhaoppi ei löydy, taikka ehkä se, että ne pitää vielä ev.lut.kirkkoa kristillisenä kirkkona toisin.

Kuuntele sata saarnaa vaikka:

http://www.tv7.fi/vod/series/?series=314

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=30453

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15074

• Tipale

Ainakin meidän vapiksella puhujat käyttävät kuka mitäkin käännöstä. :) Ehkä eniten kuitenkin 33/38:aa ja Raamattu Kansalle -käännöstä.

• kiitos mutta

• Tipale
        puskajussille kirjoitti:

Kysymys kuului:

Eiköhän niillä ole kaikkein vähiten sitä harhaoppia, väittäisin.

• Jeesuksen asialla
        Tipale kirjoitti:

Eiköhän niillä ole kaikkein vähiten sitä harhaoppia, väittäisin.

Samaa mieltä!

• yhteys löytyi

Minusta tässä Suomen tapauksessa joutuu ottamaan huomioon:

1.maantieteelliset yhteydet,

2. henk. mieltymykset, mm. mitä ajattelee ehtoollisesta

3. Näissä missään takuulla et kuule liberaaliteologiaa. Tulkinnat kyllä ovat hieman erilaiset.

Luulen, että ihmisillä on melko selvä tunne siitä, mikä tyyli kiinnostaa.

Rukoillen löytyy.

• siltikin oikein
        kiitos mutta kirjoitti:

sulta ei kysytty.

Silti hän sanoi oikein.
        Jeesus vapauttaa synnistä ja herran henki ohjaa oikein. Siinä on hyvä olla.

• ei saa edes käyttää
        ei noinkaan kirjoitti:

Evlut kirkko käyttää tuota 1992 käännöstä virallisesti. Vapaissa suunnissa on ihan henkilökohtainen asia mitä käännöstä kukin henkilö käyttää. Paljon käytetään myös Raamattu Kansalle käännöstä joka on kaikista käännöksistä alkukiellelle tarkin.
        Kaikista käännöksistä kuitenkin löytyy evankeljumi joten turha antaa pikkuasioiden olla esteenä. Itse käytän 33/38 käännöstä.

Ev.lut käyttää siksi, että se on heidän oma kirjansa.
        Se on heidän tekele.
        1992 kirjan oikeudet omistaa kirkon rahasto.

Itse en pidä sitä edes Raamattuna. Se on vaan kirkon oma tekele.

• mnytttytyteeeeeeeeee
        ei noinkaan kirjoitti:

Kyllä tarkin on v. 1933 käännös, etenkin UT, näin sanoo asiantuntijat.

V. 1992 Raamattu ei ole hyvä, olen lukenut kyseisen Raamatun rinnakkain v. 1933 kanssa, virheitä tuhansia ja törkein virhe on se, että se väittä että jumalia on enemmän kuin yksi.

• 33/38 ja RK hyvät

Kyllä tarkin on v. 1933 käännös, etenkin UT, näin sanoo asiantuntijat.

V. 1992 Raamattu ei ole hyvä, olen lukenut kyseisen Raamatun rinnakkain v. 1933 kanssa, virheitä tuhansia ja törkein virhe on se, että se väittä että jumalia on enemmän kuin yksi.

Oletko tutustunut RK versioon. Se on lähellä 33/38:a mutta vielä uskollisempi alkukielelle.

• mathetes

Kommenttia nimim - mnytttytyteeeeeeeeee

Kirjoitit:
        >>En suosittele Vapaa kirkkoa.....suosivat v. 1992 Raamattua, joka on melkoinen väärennös alkuperäisestä v. 1933 Raamatusta.

• nöyrästi vaan

Älä edes haaveile oman seurakunnan perustamisesta. Kristityt ovat muutenkin niin hajallaan Suomessa. Etsi itsellesi uusi hengellinen koti olemassa olevista. Ei kai sinulla ole jotain "johtajantautia", että oman seurakunnan haluat?

• yhteys löytyi

"Älä edes haaveile oman seurakunnan perustamisesta"

Ehdottomasti olen samaa mieltä. Tuossa on nyt 5 eri luotettavana pidettyä kirkkoa. Minulle uusi kaste kyllä jo pudotti helluntailaisuuden pois ja ehtoollisen oli minulle taas hyvin tärkeä.

Kristinusko on yhteisöllistä omaa uskoa. Siinä aina joutuu jonkin verran joustamaan omista henkilökohtaisista mieltymyksistä. Noissa kaikissa on ihania uskovia ihmisiä.

Rohkeasti mukaan vain!

• Lukija2

" Kirkkoon liittyminen on sikäli hankalaa, että protestantin pitää luopua kokonaan protestantismista, luterilaisuudesta jne., eihän sellaista harhaoppia saa tuoda mukanaan Kirkkoon."

Luterilainen kirkko on kristillinen kirkko niin kuin myös ortodoksikirkko ja katolinen kirkko. Ne harjoittavat keskenään ekumeniaa eli kirkkojen välistä yhteistyötä. Minun mielestäni meidän kristittyjen tulisi hyväksyä toistemme kirkot, ollaan sitten ortodokseja, luterilaisia tai katolilaisia.

Jos on luterilainen, mutta ei hyväksy naispappeutta, niin silloin voisi Luther-Säätiö olla oilkea paikka. Itse hyväksyn myös naispapit.

• protestantteja on

Protestantteja ovat helluntailaiset, baptistit, adventistit, metodistit ja pelastusarmeija. Lähetyshiippakunta on umpiluterilainen, mutta se ei ole oma kirkkokuntansa.

• Niin ja tietenkin nä
        protestantteja on kirjoitti:

Protestantteja ovat helluntailaiset, baptistit, adventistit, metodistit ja pelastusarmeija. Lähetyshiippakunta on umpiluterilainen, mutta se ei ole oma kirkkokuntansa.

Niin ja tietenkin nämä luterilaiset ovat protestantteja, lahko on vain saanut historiallisista syistä kirkon nimikkeen. Tarkoitatteko te tällä lähetyshiippakunnalla niin sanottua Lutherisaatiota?

• hetkinen.
        protestantteja on kirjoitti:

Protestantteja ovat myös luterilaisuus, lähetyshiippakunta on lähempänä luterilaisuutta, kuin emäkirkko...........

• onhan noita
        hetkinen. kirjoitti:

Protestantteja ovat myös luterilaisuus, lähetyshiippakunta on lähempänä luterilaisuutta, kuin emäkirkko...........

Myös Vapaakirkko on protestanttinen.

• poislukien
        onhan noita kirjoitti:

Myös Vapaakirkko on protestanttinen.

Vois varmaan helpommin sanoa, että kaikki muut on paitsi Jehovantodistajat ja Mormoonit.

• mitä lie ovatkaan
        poislukien kirjoitti:

Vois varmaan helpommin sanoa, että kaikki muut on paitsi Jehovantodistajat ja Mormoonit.

Niitä ei lueta kai edes Kristinuskoon. Tuossakin on lueteltuna näitä Kristinuskon alaisuudessa olevia ja muita sitten muualla, kun tulee tänne sivustolle.
        Kristinuskoon eivät kuulu jehovat tai mormoonit.

• Moi

Uskonnonvapaus on ihmisoikeuksista tärkeimpiä ja siksi on hyvä, että halutessaan voi myös jättää kirkon. Ja etsiä sen seurakunnan, joka tuntuu parhaalta. Tai vaikka perustaa oman.

Haluaisin kuitenkin liittää tähän keskusteluun kahden, avioliittoasiasta eri tavoin ajattelevan piispan näkemyksen: Piispat Björn Vikström ja Seppo Häkkinen kirjoittavat tänään: ”Olemme kuitenkin täydellisen samanmielisiä siitä, ettei tämän asian vuoksi kenenkään pidä erota kirkosta."

He toivovat maltillista ja rakentavaa keskustelua: "Meillä kaikilla on unelmamme kirkosta. Mutta meidän tehtävämme on rakastaa kirkkoa eikä unelmaamme. Meidän tulee rakastaa kirkkoa sellaisena kuin se on eikä sellaisena mitä se voisi olla. Tämä koskee sekä uudistushaluisia että perinteisemmin ajattelevia."

Lue lisää: http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/hakkinen-ja-vikstrom-vetoavat-kirkon-yhtenaisyyden-puolesta/

Tervehtien Päivi-pappi Hämeestä

• työttömyys iskee

Hahhahhaa.. vai he ilmottautuvat tällätavoin.
        He toivovat maltillista ja rakentavaa keskustelua ??
        Ahhahhaahaa

Juurihan se Kari Mäkinen oli niin iloinen homoavioliitoista ( täysin Jumalan pilkkaa).
        Liperit heiluen hyppelee sateenkaarihomojen keskuudessa.
        Tämän viestinhän tämä kurja on ilmoittanut.

Nyt me reagoimme siihen.
        Piste.

PS. etsi itsellesi uusi duuni.

• mnbvcfghjuhyf

Hieno päätös, minä erosin v 1995

• säästökuuria

Jaa, luterilaiset alkoi säästämään (eroamaan kirkosta). No jos liitytte hihuleihin, muistakaa maksaa kymmenykset.

• tottakai1

Nehän maksetaan nytkin ihan vapaaehtoisesti. Ei 1% kirkollisvero ole mitään uhraamista.

• mätäpaise puhkeaa

Raha ei ole ollut este tähänkään mennessä. Emme vain halua tukea tuollaisia arkkipiispoja emmekä kirkon eksytystä.
        Nainenkaan ei voi olla pappi. Sekin on täysin pielessä.

Jos joku ryssii kuten Mäkinen ( arkkipiispa) niin se on menoa. Seuraukset ovat vasta tulossa.
        Parissa päivässä rahaa menetetty kai jo 2 miljoonaa euroa.
        ( hyvä hyvä huutelevat tyhmät).

Potkikaa kirkostanne pois nuo Raamatun vastaiset kurjat( piispat , piispatar, papit ja papittaret), niin voi olla jotain toivoa, että jotakin edes jäisi.

Minusta tuntuu, että kirkon olisi pitänyt toimia jo n.20 vuotta sitten.

Nyt on lähtenyt isopyörä pyörimään ja siinä käy harhaoppisille huonosti.
        Toivottavasti uhreilta ja työtapaturmilta säästytään.

Uskovaiset kyllä kasaantuvat Luthersäätiöihin yms. joissa on oikeaa totuutta.
        Osansa kantakoon Riekkiset yms. Monenlaisia sontakasoja siellä on ollut.

• Puhdistautumista?

Kauhulla lueskelin noita toisen ketjun viestejä, jossa hyökättiin aika rumasti naispappeja, jotka siellä kirjoittavat, vastaan. Käsittämätöntä millaiseksi tämä maailma on mennyt. Tuskin monikaan heistä oikeasti on kokenut pyhän hengen kosketusta.

Kirkko tarvitsisi nyt näkemyksellisen ja voimakkaan Piispan, joka ottaisi hajaannuksen tilassa olevan kirkon huomaansa ja antaisi seurakunnille ja uskoville suunnan, johon kirkko kulkee. Nykyinen piispa kyllä pisti lausunnollaan tunteet kiehumaan ja sai heti aikaan reaktion, tämä piispa ei toimi raamatun opetusten mukaan. Koska hän on kirkon päämies, en voi kuulua yhteisöön, joka vie laumansa rappion ja maallisten himojen äärelle. Se oli se viimeinen pisara, jonka jälkeen päätin erota kirkosta.

Ratkaisuni taustalla on siis piispan lausunto. Seurakunnissa, entisessä omassanikin, on hienoja, asialleen ja uskoonsa omistautuneita ihmisiä töissä tarjoamassa välittämistä, Jumalan sanaa, auttamassa sortuneita. Homot ja muut ovat mielestäni olleet aina tervetulleita seurakuntaan tekemään parannuksen, Jumalan lapsia hekin ovat.

Se missä seurakunnassa itse kukin on, ei ole tärkeää. Tärkeää on tunnustaa pyhä kolminaisuus ja palvella Jumalaa ja hänen tahtoaan niin hyvin kuin mahdollista. Minä kokeilen nyt elää joulun ajan seurakuntien ulkopuolella.

• Ruokanen ap:ksi!

Siksi jäljelle jäävä evlut kirkko tarvitsisikin uuden uskottavan uskovan arkkipiispan.

• Lukija2

"Se missä seurakunnassa itse kukin on, ei ole tärkeää. Tärkeää on tunnustaa pyhä kolminaisuus ja palvella Jumalaa ja hänen tahtoaan niin hyvin kuin mahdollista."

Tuosta olen samaa mieltä.

"Minä kokeilen nyt elää joulun ajan seurakuntien ulkopuolella."

Minä taas en aio ainakaan näillä näkymin koskaan kokeilla elämää seurakuntien ulkopuolella. Minulle on tärkeää kuulua kirkkoon. Näin on ollut tähän asti enkä oikein usko, että tuo asia loppuelämäni aikana muuttuisi.

• yhteys löytyy

"Se missä seurakunnassa itse kukin on, ei ole tärkeää. Tärkeää on tunnustaa pyhä kolminaisuus ja palvella Jumalaa ja hänen tahtoaan niin hyvin kuin mahdollista. Minä kokeilen nyt elää joulun ajan seurakuntien ulkopuolella"

Tässä on niin henkilökohtaisista asioista kyse. Tässä kirjoittavat ne, joiden uskoa piispojen touhu on eniten loukannut. Minäkin omistin kirkolle yli 60 vuotta! Piispojen linjaukset ovat vuosikymmeniä vieneet yhä kauemmaksi lapsuuteni opetuksesta. En voi tunnustaa tuollaisia piispoja. Naispappeus ei ole vanhoille ihmisille mikään selvyys. Se tuotiin väkisin lut. kirkkoon. Se, jolle ehtoollisyhteys on tärkeä, ei voi olla kirkon ulkopuolella ja valitsee ei-reformoidun kirkon. Minusta katolinen kirkko uskaltaa rohkeasti olla omaa mieltään.

• 112
        yhteys löytyy kirjoitti:

"Se missä seurakunnassa itse kukin on, ei ole tärkeää. Tärkeää on tunnustaa pyhä kolminaisuus ja palvella Jumalaa ja hänen tahtoaan niin hyvin kuin mahdollista. Minä kokeilen nyt elää joulun ajan seurakuntien ulkopuolella"

Tässä on niin henkilökohtaisista asioista kyse. Tässä kirjoittavat ne, joiden uskoa piispojen touhu on eniten loukannut. Minäkin omistin kirkolle yli 60 vuotta! Piispojen linjaukset ovat vuosikymmeniä vieneet yhä kauemmaksi lapsuuteni opetuksesta. En voi tunnustaa tuollaisia piispoja. Naispappeus ei ole vanhoille ihmisille mikään selvyys. Se tuotiin väkisin lut. kirkkoon. Se, jolle ehtoollisyhteys on tärkeä, ei voi olla kirkon ulkopuolella ja valitsee ei-reformoidun kirkon. Minusta katolinen kirkko uskaltaa rohkeasti olla omaa mieltään.

Katolinen kirkkokin on muuttunut roimasti. Mutta näinhän se on aina ollut.

• Hengen temppeliksi

Usko tulee "kuulemisesta" Room.10:17. "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta..."

Jos sanomme rakastavamme Jumalaa , niin pidämme Hänen Sanansa. Jumala ei suvaitse syntiä, eikä tekosynnissä olevilla voi olla yhteyttä Hänen kanssaan

Joh.14: 23. "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. 24. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt..."

Jes.59:1.".Katso, ei Herran käsi ole liian lyhyt auttamaan, eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan: 2. vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule. 3. Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta..."

1.Joh.1: 6. "Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. 7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä..."

Yhteys ei tule "ekumeenisilla neuvotteluilla". Tosi Kristuksen ruumis on jo yhtä. Yhteys Jumalaan "valkeudessa vaeltaminen " ,ts, ei tekosynnissä elämistä, "Hengen yhteys" Kristuksessa muiden "valkeudessa vaeltavien" kanssa. Yhdessä rakentuminen niiden kanssa "jotka huutavat Herraa avuksesna puhtaasta sydämestä.". Minkäänlainen ekumenia ei voi yhdistää Jumalan ja saatanan valtakuntaa.

Raamatun mukaan "kirkko" ei ole "Jumalan huone".

Vanhassa Liitossa oli kivistä rakennettu temppeli jossa oli "kaikeinpyhin" "shekina" Jumalan läsnäolo siis "heidän keskellään ". Mutta Uudessa Liitossa ( "..Minä olen heissä asuva ..") ei ole "käsin rakennettuja temppeleitä" ( kokoontumispaikka toki voi olla jossakin jo esim. kylmän ilmastonkin takia ,mutta se on eri asia )

Joh.2:" 19. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä". 20. Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?" 21. Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. 22. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut..."

>>>>.."Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään..

• Agnostikko4

Ateistit ja agnostikot ovat ainoita joitten ei tarvitse miettiä missä mennään.

• Kirjoittaja2

"Ateistit ja agnostikot ovat ainoita joitten ei tarvitse miettiä missä mennään."

Eipä tavallisen kirkkoon kuuluvankaan tarvitse ainakaan kovin paljon miettiä sitä, missä mennään. Sitä paitsi ei kai asioiden miettimisessä sinänsä mitään pahaa ole. Huonompi vaihtoehto kai olisi, ettei itse noita asioita miettisi lainkaan.

• Laulu Suomelle
    • Aloittajalle tahtoisin sanoa, että kirkko ei ole kääntänyt selkäänsä sinulle. Olet tervetullut takaisin silloin, kun olet siihen valmis. Tärkeää on Kristus.

Vilppu H.
      pappi

• mnbvcddddddddddddddd

• nimikristillisyys

Aloittaja näytti kääntävän selkänsä luopiokirkolle, koska hän on uskossa. Miksi hän palaisi kirkkoon, missä Jumalan Sana ei ole enää kunniassa?

• vastuun kantaa ?
        mnbvcddddddddddddddd kirjoitti:

http://eroakirkosta.fi/media/none/tiedote_14_2014.html?year=2014

Nythän siellä on tilaa ja määrä vain kasváa.....kirkon edustajat eivät pysy raamatun sanassa....viittaan nyt viimeksi tapahtuneeseen, tasaarvoiseen avioliitto lakiin, mihin monet kirkon edustajat ovat mielistyneet.

5101 henkeä eronnut tänään.
        Eilen 2612

Yhteensä parissa päivässä 7713 henkeä.

Kirkko käänsi selkänsä ja pyllisti rumasti.
        Nuo luvut " eroakirkosta" palvelusta. Lisää löytyy vielä paljon jotka eroavat suoraan kirkosta ilman tuota palvelua.

Mitä sanoo mäkinen ja muut piispat ?
        Joko maistuisi yhteistyö Luthersäätiönkin kanssa ?
        Iso osa näistä liittynee juuri LS:ään.
        Papittaria siellä ei ymmärretä, kuten ei kristinuskossa muutenkaan ole koskaan ollut.

• muuttuu vielä
        vastuun kantaa ? kirjoitti:

5101 henkeä eronnut tänään.
        Eilen 2612

Yhteensä parissa päivässä 7713 henkeä.

Kirkko käänsi selkänsä ja pyllisti rumasti.
        Nuo luvut " eroakirkosta" palvelusta. Lisää löytyy vielä paljon jotka eroavat suoraan kirkosta ilman tuota palvelua.

Mitä sanoo mäkinen ja muut piispat ?
        Joko maistuisi yhteistyö Luthersäätiönkin kanssa ?
        Iso osa näistä liittynee juuri LS:ään.
        Papittaria siellä ei ymmärretä, kuten ei kristinuskossa muutenkaan ole koskaan ollut.

Nyt jo 5109 henkeä tälle päivälle. 12 min aikaa vielä tätä päivää.

Hurjia ovat luvut hei. Mäkinen ottaa aurinkoa, kun vielä rahaa on kirkossa jäljellä.
        Pelle lomailee ja antaa homohyysäyslausuntoja. Mahtavaa , eikös ?

• huhheijaa a
        muuttuu vielä kirjoitti:

Nyt jo 5109 henkeä tälle päivälle. 12 min aikaa vielä tätä päivää.

Hurjia ovat luvut hei. Mäkinen ottaa aurinkoa, kun vielä rahaa on kirkossa jäljellä.
        Pelle lomailee ja antaa homohyysäyslausuntoja. Mahtavaa , eikös ?

5117

• voihan villisika
        huhheijaa a kirjoitti:

5117

5121

• Jeesuksen oma

Tärkeä on Jeesus ja hänet on evlut kirkosta häädetty pois. On vain yksi nimi jossa pelastumme ja se nimi on Jeesus.

• levolle käy
        voihan villisika kirjoitti:

5121

rauhoittuu, yö tulee .
        5129
        Vrk:n vaihtumisen jälkeen menee seuraavalle päivälle.

• hurjaa on
        levolle käy kirjoitti:

rauhoittuu, yö tulee .
        5129
        Vrk:n vaihtumisen jälkeen menee seuraavalle päivälle.

5136

• huimaa jo
        hurjaa on kirjoitti:

5136

5138 henkeä erosi tänään. Eilen 2612.
        Homohäiden Kari Mäkinen sai ansiomenetystä (kavereineen) 7750 henkeä tällee parissa päivässä.

Huomautan että ihmiset ovat vasta alkaneet reagoimaan tähän järjettömyyteen.
        Kauhistuttaa tämän loppusumma. Nyt taisi käydä niin, että kirkko meni konkurssiin.
        Muutama tyhmä lause ja tyhmä arkkipiispa.
        Konkurssille huono aika, kun kukaan ei ostele tavaraa. Realisointi lienee mahdotonta järkevästi ottaen. Pakkomyynnissä kirkkoja ja tiloja.
        Palkattavia papittaria lienee myös mittavat määrät.
        Sellainen kirkon johto !?

• huonost käyp
        huimaa jo kirjoitti:

5138 henkeä erosi tänään. Eilen 2612.
        Homohäiden Kari Mäkinen sai ansiomenetystä (kavereineen) 7750 henkeä tällee parissa päivässä.

Huomautan että ihmiset ovat vasta alkaneet reagoimaan tähän järjettömyyteen.
        Kauhistuttaa tämän loppusumma. Nyt taisi käydä niin, että kirkko meni konkurssiin.
        Muutama tyhmä lause ja tyhmä arkkipiispa.
        Konkurssille huono aika, kun kukaan ei ostele tavaraa. Realisointi lienee mahdotonta järkevästi ottaen. Pakkomyynnissä kirkkoja ja tiloja.
        Palkattavia papittaria lienee myös mittavat määrät.
        Sellainen kirkon johto !?

5144 ( ei päivittynyt kaikki heti. Tälle päivälle jo lukuisia vaikka päivä vasta vaihtunut).

• taidat olla Pe.ku
        huonost käyp kirjoitti:

5144 ( ei päivittynyt kaikki heti. Tälle päivälle jo lukuisia vaikka päivä vasta vaihtunut).

Onko sulla muuta elämää kun kytät näitä tilastoja?

• Kirjoittaja2
        Jeesuksen oma kirjoitti:

Tärkeä on Jeesus ja hänet on evlut kirkosta häädetty pois. On vain yksi nimi jossa pelastumme ja se nimi on Jeesus.

"Tärkeä on Jeesus ja hänet on evlut kirkosta häädetty pois."

Miten perustelet tuota väitettäsi? Itse en ole ainakaan huomannut, että noin olisi tapahtunut.

• Kirjoittaja2
        huonost käyp kirjoitti:

Ehkäpä se on niin, että kun kirkkoon liitetään kasteessa jo vauvana, niin joku täysi-ikäiseksi tultuaan kokee, että ei usko ja eroaa kirkosta. Itsekin järkeilin itseni uskomattomaksi murrosikäisenä, mutta kun se ei tuntunut ajan myötä oikealta ratkaisuluta minulle, annoin itselleni luvan taas uskoa enkä ole katunut.

• siinä ongelma
        Kirjoittaja2 kirjoitti:

"Tärkeä on Jeesus ja hänet on evlut kirkosta häädetty pois."

Miten perustelet tuota väitettäsi? Itse en ole ainakaan huomannut, että noin olisi tapahtunut.

Ei toki ole häädetty! Nyt on vain lisämausteiksi tullut yhtä ja toista, mikä ei kuulu kirkkoon ja jota julistetaan joidenkin piispojen suulla.

Tavalliselle, teologiasta piittaamattomalle ihmiselle lut. kirkko on edelleen hyvä paikka.

• raha ratkaisee !

Raha kyllä kelpaa kirkolle oli maksaja millainen hyvänsä !

• Kirjoittaja2
        siinä ongelma kirjoitti:

Ei toki ole häädetty! Nyt on vain lisämausteiksi tullut yhtä ja toista, mikä ei kuulu kirkkoon ja jota julistetaan joidenkin piispojen suulla.

Tavalliselle, teologiasta piittaamattomalle ihmiselle lut. kirkko on edelleen hyvä paikka.

"Tavalliselle, teologiasta piittaamattomalle ihmiselle lut. kirkko on edelleeen hyvä paikka."

Tuosta saa sen käsityksen, että luterilainen kirkko ei olisi mielestäsi hyvä paikka niille, jotka piittavat teologiasta. Mitä tarkoita tuolla "teologiasta piittaamisella"?

• järkyttynytjaeroava

Päivi papille.Juurit tämän hämmedneyksen takia pitää erota kirkosta. Mäkinen,Askola ja Riekkinen ja monet muut liberaalit edustavat pahan valtakuntaa. He eksyttävät surutta kansaa vieden suoraa päätä helevettiin.

• Kirjoittaja2

"Mäkinen, Askola ja Riekkinen ja monet muut edustavat pahan valtakuntaa."

Ketkä sitten ovat niitä, jotka eivät mielestäsi edusta "pahan valtakuntaa"?

• unen näkijä

Kirkon hajaanuus on selviö. Kuka uskoo nykynajan vihreitä haihatuksia.Eksytys suuri, kansaa vieden surutta helevettin näillä piispojejn kannanotoilla ja opetuksilla.

• tomut kengistä pois

Klo 07.00 mennessä jo 227 lähtenyt homokirkosta.

• kiitos arkkipiispa!

Liityin kirkkoon. Vihdoin ja viimein kirkossa alkaa olemaan inhimillisyyttä ja hyvää moraalia. Arkkipiispa Kari Mäkisen lausunnot saivat minut vakuuttuneeksi siitä, että kirkko ei olekaan pahan puolella, vaan aidosti välittää ihmisistä heidän synnynnäisistä ominaisuuksistaan huolimatta.

• Puhdistautumista?

Enpä tajunnut kuinka suuri päätös tuli lauantaina tehtyä. Seurakunta on ollut turvasatama, ystävien tapaamispaikka, välittämisen paikka. On tullut myös negatiivista palautetta facessa varsinkin, mutta niissä kirjoittaja ei ole ymmärtänyt asian ydintä, ikäänkuin kirkon tiedotuskeskuksen lausunto "laki ei muuta mitään kirkon toiminnassa" olisi ollut se ydin. Ei. Ydinhän on Kirkon suunta, alkoi pienistä uudistuksista, sitten naispappeudesta ja päätyi arkkipiispan ylistykseen homopareista.

Rukous antaa voimaa selvittää oman itsensä sisintä, samoin kuin tämä kirjoittaminen. Kriisi tästä tuli itseni siltikin. Pahinta oli eilinen. Nyt maanantaina ajatus kulkee taas paremmin, minä olen sinut oman jumal-käsitykseni kanssa.

Raamattu on ollut tähänkin asti ohjenuorani ja voin tehdä ja osallistua monella eri tavalla sanan levittämiseen, auttamiseen ja tukemiseen. Mikään ei ole muuttunut lukuunottamatta miesten saunailtaa seurakuntakeskuksessa, sinne en enää mene. Samat ihmiset tapaan lasten harrastuksissa, vapaaehtoistoiminnassa ja työelämässä.

No, tämä "kriisivaihe" oli odotettavissakin, kuten jo aloituksessa mainitsin. Onneksi näyttää että suurin osa siitä on jo takanapäin. Mutta samalla miettii niitä, jotka ovat epävarmoja omasta suhteestaan jumalaan, millainen henkinen tyhjyys heille jää. Korvautuuko se jollain toisella asialla, esim urheilulla vai jäävätkö he ajelehtimaan yhteiskunnan laitamille lohtua pullosta tai muusta etsien?

• mietis nyt vähän!

Ymmärrät varmaan, että raamattu ei varsinaisesti ole "jumalan sanaa", vaan se on kokoelma useiden, pääosin tuntemattomien, kirjoittajien kirjoituksia. Raamatun tekstit kuvastavat muinaisen lähi-idän kansojen uskomuksia ja kulttuuria, eikä sitä pidä tulkita kirjaimellisesti. Jeesuksen opetukset lähimmäisestä välittämisestä ja anteeksiannosta ovat kaikkien mittareiden mukaan moraalisesti hyviä opetuksia, mutta iso osa vanhan testamentin opetuksista on moraalisesti todella arveluttavia ja hyvin harva pystyy niitä hyvällä omallatunnolla noudattamaan. Osa niistä on nykyään jopa lailla kielletty.

Miksi siis koet, että naispappeus olisi joku ongelma? Oletko sovinisti? Miksi koet, että yhdenvertaiset oikeudet seksuaalisille vähemmistöille olisi joku ongelma? Oletko miettinyt, että saatat olla ennakkoluuloinen? Ja miksikö? Siksi, että joku tuhansia vuosia sitten näin on kirjoittanut ja tuo kirjoitus on valittu kokoelmaksi "pyhiä" kirjoituksia?

Mietippäs nyt rationaalisesti omia uskomuksiasi. Onko niissä oikeasti mitään järkeä?

• samat tunnot

Kriisi oli. Vuosia ennen sattui sydämeen ja eroaminen sattui. Satutin vanhempianikin. Olin ollut niin vahvasti monessa mukana.

Rukoilin johdatusta ja liityin vanhaan, apostoliseen kirkkoon. Kirkko ja sakramentit ovat minulle välttämättömät, joten ne ratkaisivat asian. Luther ei ole minulle ollut koskaan tärkeä. Sopeutuminen alkaa halusta päästä uuden kirkon ajatus- ja rukousmaailmaan sisälle. Siinä joutuu omaksumaan uuden näkökulman.

Nyt on hengellinen elämä hyvin rikasta.

Rukoile ja etene harkiten. Älä jää yksin.

• eroa en, kirkosta

Viisas teko!

• --------------------

Eroan lutkukirkosta juuri Mäkisen,Askolan ,Riekkisen, Wikströmin ,Kallialan, Heikan takia

• Kirjoittaja2
        -------------------- kirjoitti:

Eroan lutkukirkosta juuri Mäkisen,Askolan ,Riekkisen, Wikströmin ,Kallialan, Heikan takia

"Eroan lutkukirkosta juuri Mäkisen, Riekkisen, Wikströmin, Kallialan, Heikan takia."

Millaiset piispat, papit ja yleeensä ihmiset sinä hyväksyt kristilliseen kirkkoon?

• odotan....
        Kirjoittaja2 kirjoitti:

"Eroan lutkukirkosta juuri Mäkisen, Riekkisen, Wikströmin, Kallialan, Heikan takia."

Millaiset piispat, papit ja yleeensä ihmiset sinä hyväksyt kristilliseen kirkkoon?

Minulla oli sama lista täydennettynä naispiispa Askolalla!

Miksi tavallisten uskovien ääntä ei kuunnella?

• Lähdinpois
        odotan.... kirjoitti:

Minulla oli sama lista täydennettynä naispiispa Askolalla!

Miksi tavallisten uskovien ääntä ei kuunnella?

Uskkontuloni tapahtui erään Baptisti seurakunnan jäsenen neuvossa, Pohjanmaalla ja sitten kutsuin Vapaakirkon evankelistan asunnoilleni kertomaan "elävästä uskosta".

Lähdin Ev.lut.kirkosta ja liityin aluksi Vapaakirkoon (paikallisen srk:n kautta ) Myöhemmin kun menin naimisiin ja vaimoni kuului Helluntai srk:aan päätin siirtyä samaan yhteisöön.

Olen vuosien aikana käynyt sekä baptistien ,että vapaakirkollisten kokouksissa , heillä "perus asiat ovat melko samoja kuin helluntai srk:akin. Aivan asiallisia ja uskoa vahvistavia puheita olen saanut kuulla, lukien tietysti myös itse Raamattua kotona jotta osaisisn erotella sen mitä puhutaan.

http://www.uskonet.fi/artikkelit?unarticles-classes=15
        "..Artikkelit.."

Muuten Hämeessä Tampereen seudulla on myös :

http://www.tampereenpaikallisseurakunta.fi/seurakunta/esittely.html
        "..Tampereen Paikallisseurakunta--Seurakunta koostuu uskoontulleista, Jeesuksen kohdanneista, parannuksen tehneistä, Jeesusta seuraavista ja Jeesuksen Herrakseen tunnustavista ja kastetuista ihmisistä. Kuten paikalliset seurakunnat Raamatun lehdillä, seurakunta on itsenäinen: emme kuulu herätysliikkeisiin tai kirkkokuntiin............ Haluamme myös julistaa rohkeasti kaikille ihmisille Jumalan sanan opetuksia ja totuuksia niin kuin ne on kirjoitettu, jättämättä mitään sanan osa-aluetta julistamatta (Matt. 28:18, 19). Uskomme ja ymmärrämme, että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan sanaa (Ps. 119:160). Seurakunnalla ei ole Raamatulle vieraita korostuksia ja erityisoppeja..."

Harha liikkeiksi kästän mm.

Adventistit ja jehovantodistajat ovat samasta juuresta lähtöisin olevia harhaliikkeitä.
        http://uskonasioita.blogspot.fi/2008/11/adventismin-alku-ja-perustukset_26.html

http://pentoikk.wordpress.com/2005/12/04/vaaria-uskon-liikkeita/

http://koti.mbnet.fi/kyti/ellen_whiten_lisaykset_ja_ristiriidat_raamatun_kanssa.htm

• tyttäret tyttäret !
        Lähdinpois kirjoitti:

Uskkontuloni tapahtui erään Baptisti seurakunnan jäsenen neuvossa, Pohjanmaalla ja sitten kutsuin Vapaakirkon evankelistan asunnoilleni kertomaan "elävästä uskosta".

Lähdin Ev.lut.kirkosta ja liityin aluksi Vapaakirkoon (paikallisen srk:n kautta ) Myöhemmin kun menin naimisiin ja vaimoni kuului Helluntai srk:aan päätin siirtyä samaan yhteisöön.

Olen vuosien aikana käynyt sekä baptistien ,että vapaakirkollisten kokouksissa , heillä "perus asiat ovat melko samoja kuin helluntai srk:akin. Aivan asiallisia ja uskoa vahvistavia puheita olen saanut kuulla, lukien tietysti myös itse Raamattua kotona jotta osaisisn erotella sen mitä puhutaan.

http://www.uskonet.fi/artikkelit?unarticles-classes=15
        "..Artikkelit.."

Muuten Hämeessä Tampereen seudulla on myös :

http://www.tampereenpaikallisseurakunta.fi/seurakunta/esittely.html
        "..Tampereen Paikallisseurakunta--Seurakunta koostuu uskoontulleista, Jeesuksen kohdanneista, parannuksen tehneistä, Jeesusta seuraavista ja Jeesuksen Herrakseen tunnustavista ja kastetuista ihmisistä. Kuten paikalliset seurakunnat Raamatun lehdillä, seurakunta on itsenäinen: emme kuulu herätysliikkeisiin tai kirkkokuntiin............ Haluamme myös julistaa rohkeasti kaikille ihmisille Jumalan sanan opetuksia ja totuuksia niin kuin ne on kirjoitettu, jättämättä mitään sanan osa-aluetta julistamatta (Matt. 28:18, 19). Uskomme ja ymmärrämme, että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan sanaa (Ps. 119:160). Seurakunnalla ei ole Raamatulle vieraita korostuksia ja erityisoppeja..."

Harha liikkeiksi kästän mm.

Adventistit ja jehovantodistajat ovat samasta juuresta lähtöisin olevia harhaliikkeitä.
        http://uskonasioita.blogspot.fi/2008/11/adventismin-alku-ja-perustukset_26.html

http://pentoikk.wordpress.com/2005/12/04/vaaria-uskon-liikkeita/

http://koti.mbnet.fi/kyti/ellen_whiten_lisaykset_ja_ristiriidat_raamatun_kanssa.htm

Tyttäriä kaikki !

• tyttäret tyttäret ! kirjoitti:

Tyttäriä kaikki !

Hei.
        Kovin äkkinäisiä päätöksiä ihmiset tuntuvat tekevän tärkeässä asiassa. Nekin, jotka omasta mielestään ovat uskovia. Ja tuomitsevat muita. Itse ajattelen, että kaikissa suurissa päätöksissa kannattaisi ottaa tuumaustauko, antaa ajan kulua tovin ja pohtia rauhassa syitä ja seurauksia yms. Tämä pätee mielestäni niin työasioihin liittyen, kuin ihmissuhteissa kuin vaikkapa näissä kirkkoon kuulumisasioissakin :) No, jokainen päättää itse mitä tekee ja siinä se. Onneksi on vapaus uskoa ja kuulua kirkkoon.
        Hyvää adventin aikaa toivottaa,
        Pirkko-pappi

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hei.
        Kovin äkkinäisiä päätöksiä ihmiset tuntuvat tekevän tärkeässä asiassa. Nekin, jotka omasta mielestään ovat uskovia. Ja tuomitsevat muita. Itse ajattelen, että kaikissa suurissa päätöksissa kannattaisi ottaa tuumaustauko, antaa ajan kulua tovin ja pohtia rauhassa syitä ja seurauksia yms. Tämä pätee mielestäni niin työasioihin liittyen, kuin ihmissuhteissa kuin vaikkapa näissä kirkkoon kuulumisasioissakin :) No, jokainen päättää itse mitä tekee ja siinä se. Onneksi on vapaus uskoa ja kuulua kirkkoon.
        Pirkko-pappi

Pirkko papitar

• tasapaino puuttuu
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hei.
        Pirkko-pappi

Olen jo kauan toivonut, että konservatiivisiipi saisi jotain myönnytyksiä, kuten naispappiponnen takaisin. Nyt on koko Mäkisen ajan ollut ääriliberaalit ylinnä äänessä.

Jos eivät oppiasiat kiinnosta, ei pidä erotakaan.

• näin kirkossa

Hei.
        Pirkko-pappi

"Kovin äkkinäisiä päätöksiä ihmiset tuntuvat tekevän tärkeässä asiassa. Nekin, jotka omasta mielestään ovat uskovia. Ja tuomitsevat muita."

Uskovien haukkuminen ei kyllä paranna kirkon pappien tilannetta yhtään.

• Mestarin sana
        tasapaino puuttuu kirjoitti:

Olen jo kauan toivonut, että konservatiivisiipi saisi jotain myönnytyksiä, kuten naispappiponnen takaisin. Nyt on koko Mäkisen ajan ollut ääriliberaalit ylinnä äänessä.

Jos eivät oppiasiat kiinnosta, ei pidä erotakaan.

Ei Jeesuskaan etsinyt kompromisseja eikä kehottanut niitä tekemään. On vain yksi totuus.

• Hjklk33

Hei.
        Pirkko-pappi

Mitäs pirkko pappi tuumaat? Lähdetkö kirkosta vai et? Taitaa olla eri tuumaukset kirkon työntekijällä kuin muulla kirkkokansalla, kun työ menisi samalla alta? Täytyisi sitten sekin miettiä uusiksi. Ja naispappi kun ei pääse luthersäätiönkään papiksi. Uudelleen sitten kasteelle ja helluntaiseurakuntaan saarnaamaan, se olis kai lähinnä sitä omaa alaa? Tai sitten ihan uranvaihto.

• Hjklk33 kirjoitti:

Mitäs pirkko pappi tuumaat? Lähdetkö kirkosta vai et? Taitaa olla eri tuumaukset kirkon työntekijällä kuin muulla kirkkokansalla, kun työ menisi samalla alta? Täytyisi sitten sekin miettiä uusiksi. Ja naispappi kun ei pääse luthersäätiönkään papiksi. Uudelleen sitten kasteelle ja helluntaiseurakuntaan saarnaamaan, se olis kai lähinnä sitä omaa alaa? Tai sitten ihan uranvaihto.

Hei.
        Ensinnäkin, en ole haukkunut uskovia. Ihmettelin kovin nopeita päätöksiä. Toiseksi, en lähde kirkosta, jos kysymys oli minulle, Teen tärkeätä työtäni seurakunnassa motivoituneena niin kauan kuin se on mahdollista ja toivon sekä myös uskon olevan eläkeikään asti. Jeesus sanoi, että tärkein asia ja tie pelastukseen on usko Jumalaan. Kirjoittaja2 sanoo, ettei kristitty, joka uskoo Jumalaan, eroa helposti kirkosta. Niinpä.
        Hyvää adventin aikaa,
        Pirkko-pappi

• pappien syntien huut

Hei.
        Ensinnäkin, en ole haukkunut uskovia. Ihmettelin kovin nopeita päätöksiä. Toiseksi, en lähde kirkosta, jos kysymys oli minulle, Teen tärkeätä työtäni seurakunnassa motivoituneena niin kauan kuin se on mahdollista ja toivon sekä myös uskon olevan eläkeikään asti. Jeesus sanoi, että tärkein asia ja tie pelastukseen on usko Jumalaan. Kirjoittaja2 sanoo, ettei kristitty, joka uskoo Jumalaan, eroa helposti kirkosta. Niinpä.
        Hyvää adventin aikaa,
        Pirkko-pappi

"Kirjoittaja2 sanoo, ettei kristitty, joka uskoo Jumalaan, eroa helposti kirkosta. Niinpä.
        Hyvää adventin aikaa,
        Pirkko-pappi"

Tämä varmaan pitää paikkansa.

Kun nyt uskovat lähtee kirkosta, niin pettymys ja tuska täytyy olla melkoinen. Mutta mitä tekee kirkon papit näiden ihmisten tuskan edessä. Eivät mitään muuta kuin selittelevät turhia. Kyllä kirkon pappien syntien määrä lähimmäistensä hylkäämisessä näyttää muodostuvat suunnattomaksi eikä varmaan minkäänlaista katumusta tule olemaan miten ovat uskovia viime vuosikymmenet kohdelleet. Kyllä tuo hyvän adventin toivotus tuntuu nyt irvokkaalta rienaukselta. Ei Jeesus kutsunut kristittyjä tyhjiin toivotteluihin vaan auttamaan sitä lähimmäistä konkreettisesti.

• pappien syntien huut kirjoitti:

"Kirjoittaja2 sanoo, ettei kristitty, joka uskoo Jumalaan, eroa helposti kirkosta. Niinpä.
        Hyvää adventin aikaa,
        Pirkko-pappi"

Tämä varmaan pitää paikkansa.

Kun nyt uskovat lähtee kirkosta, niin pettymys ja tuska täytyy olla melkoinen. Mutta mitä tekee kirkon papit näiden ihmisten tuskan edessä. Eivät mitään muuta kuin selittelevät turhia. Kyllä kirkon pappien syntien määrä lähimmäistensä hylkäämisessä näyttää muodostuvat suunnattomaksi eikä varmaan minkäänlaista katumusta tule olemaan miten ovat uskovia viime vuosikymmenet kohdelleet. Kyllä tuo hyvän adventin toivotus tuntuu nyt irvokkaalta rienaukselta. Ei Jeesus kutsunut kristittyjä tyhjiin toivotteluihin vaan auttamaan sitä lähimmäistä konkreettisesti.

Hei nimimerkki, pappien syntien huut
        Kristitty2 sanoi, ettei hän eroa kirkosta, hän on uskova. Uskovat, jotka nyt eroavat kirkosta tekevät oman ratkaisunsa. Ikävää, että he tekevät nopean päätöksen, sen olen jo sanonut aiemmin. Olisi mahdollista miettiä, antaa pölyn laskeutua ja vaikkapa jutella jonkun papin tms kanssa. Sanot, että me papit selittelemme turhia. Jaa, mitä sinun mielestä pitäisi tehdä? Miten me voisimme estää jotakuta eroamaan kirkosta? Emme ole ketään hylänneet, eikä Jumala hylkää. Ei vilpitön hyvän toivottelu ole mielestäni koskaan rienausta, ikävää jos se sinusta on. Ei Jeesus kutsunut tyhkiin toivotteluihin, se on totta. Hän kutsui rukoilemaan, myös lähimmäisten puolesta. Hän ei kutsunut tuomitsemaan vaan rakastamaan.
        Kaikkea hyvää sinulle,
        Pirkko-pappi

• 747474

Kannattaisi samatien pitää henkilökohtainen uskonpuhdistus ja hakeutua sellaiseen seurakuntaan jolla on "Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko" (Ilm.14:12)

• srk toistaiseksi

Päivi-papille. Äläs kuule ruppee akiteeraamaan.Meillä Jeesuksen uskovilla on järki päässä'.Emme mene haihattelijoiden mukaan.Kari Mäkinen vie kansaa suoraan helvettiin pride-kulkueineen.

• erotettav heti

Arkkipiispa toimiii selkeästi vastoin Pyhää Raamattua.Hän on räikeästi rikkonut papni-ja piispan valansa.Jo sen takia hänen on pakko erota virastaan.

• oiuytryuio

Kirkosta eronnut eduskunnan päätöksen jälkeen yli 15 000 ihmistä....hurja on tahti!!!

• Kirjoittaja2

Jos on kristitty ja uskoo Jumalaan, niin ei kai sellainen ihminen kovin helposti eroa kirkosta. Itse en aio koskaan erota.

• tänään eronnut uskova
        Kirjoittaja2 kirjoitti:

Jos on kristitty ja uskoo Jumalaan, niin ei kai sellainen ihminen kovin helposti eroa kirkosta. Itse en aio koskaan erota.

Ei Jeesuksen oma kirkkoa tarvitse vaan uskovien yhteyden eli seurakunnan.

• Allekirjoituksia...
    • kerty

Missä on puhtautta? Vasemmistolaisia oli nuo homolain kannattajat eli kirkosta eronneita. Ja jos eroaa kirkosta joutuu homojen pariin! Perinteistä käytäntöa elivastustivat tuota tasa-arvolakia keskusta, persut ja kokoomus eli kirkon jäsenet! Siis uskon vuoksi ei voi kirkosta erota!

• Puhdistautumista?

Onpas kuohunut täällä. Aloittajana lienee pari sanaa syytä sanoa ennen hiljentymistä. Eli tärkein asia on, että minulla on oma uskoni, kuten jokaisella. Minä vähän närkästyin tuosta ""jotka omasta mielestään ovat uskovia" - sanomasta, varsinkin papin sanomana. Kuka määrittelee uskooko henkilö Kristillisen sanoman mukaiseen jumalaan, kuka määrittelee uskon määrän, onko asteikkoa ykkösestä kymppiin???

Se että uskoo, ei tarkoita että tunteita ei saisi olla. Valitettavasti täällä vanhoillislestadiolais-piireissä sitäkin näkee, omia tunteita ei saa näyttää, vaan sukulaiselleen jätetään jopa "Jumalan terve" lausumatta tavattaessa. Mielestäni ev.ut. yhteisö, jossa olin jäsenenä, oli täynnä elämäniloa, naurua, auttamisen halua ja välittämistä. Ei siinä uskoa tai uskon määrää laitettu mittariksi, kenen kanssa jutellaan ja kenen kanssa ei.

Päätökseni ei ollut äkkipikainen, tai oikeastaan oli. Mutta asia on muhinut mielessä jo toistakymmentä vuotta. Tyytymättömyys seurakunnan luottamusmiesten toimintaan tai toimimattomuuteen, naispappeuden tulo seurakuntaamme, tiettyjen asioiden suosiminen suoranaisen hädän kustannuksella jne. Näitä löytyy varmasti jokaisesta seurakunnasta.

Seurakunnassa ovat tietyt vahvaluonteiset ja karismaattiset henkilöt, joille päätösvaltaa kertyy ja jotka vallan huomattuaan alkavat päättää asioista, muista tulee työrukkasia. Kenellepä ei valta maistuisi, voima saada asiat tehdyksi kuten itse haluaa. Itse olin osa tuota järjestelmää, en tosin kirkkovaltuustossa, kunnes valittiin uusi kirkkoherra, joka päättikin että hän päättää täällä kaikesta.

Kaikkivaltiaan otteet alkoivat näkyä pian, työntekijöitä alkoi sairastelemaan, pari kappalaistakin hakeutui muualle vuoden sisään hänen tulostaan. Luottamushenkilöt menettivät mielenkiinnon kokonaan seurakunnan asioihin, koska asiat eivät edenneet kuten yleensä, kaikki kulki yhden luottamusmiehen (joka tuli uutena ja outona toimintaan kirkkoherran pyynnöstä) ja kirkkoherran kautta ja heidän sensuurin läpi. Seurakuntamme oli kaapattu!

Asioita on kertynyt vuosien mittaan paljon joista voisi murista, mutta kun arkkipiispakin astui lausunnoillaan sietorajani tuolle puolen, tein pikaisen päätöksen erota koko kirkosta. Vaikka seurakuntalaisen tulee olla nöyrä ja totella esimiehiään ja hengellisiä johtajiaan, nousin kapinaan kun suuri osa seurakuntaa voi pahoin.

Ei, tämä ei ole enää se henkinen koti, johon haluan kuulua. Jumalalla ja minulla on oma, ainutlaatuinen suhde, joka hakee voimansa raamatusta. Minä uskon, uskon omalla tavallani, omalla arvoasteikollani täydellä kympillä, raamattuun ja sen sanaan. Kuten ketjun aloituksessa sanoin, minun usko on minun ja jumalan välinen asia, suhde, jolla minä pelastun. Kaikesta huolimatta rauhallista joulun aikaa ja hyvää uuden kirkkovuoden aloitusta myös epäilijöille.

• Ei muuta kuin eroat
    • Sokeritoppaa

Se on saletti kun aikamies eroaa. Siinä ei hyssyttelyt enää saa perumaan päätöstä. Tai sitten mies on munaton teini.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      16
      2121
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      201
      1670
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      170
      1624
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      101
      1389
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      39
      1229
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      151
      1029
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      50
      1009
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      978
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      889
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      861
    Aihe