Arkkipiispan viisaat sanat meille luterilaisille

Maisalis

Arkkipiispa Kari Mäkinen kommentoi eduskunnan äänestystulosta tasa-arvoisesta avioliittolaista facebook-profiilissaan: "Yhteiskunta saarnaa nyt etiikasta, jossa ei puolusteta instituutioita ja periaatteita, vaan ihmisiä. Sellaista saarnaa kirkko tarvitsee."

Juuri näin, nyt puolustetaan IHMISIÄ, ei jäykkiä instituutioita ja periaatteita, inhimillisyyden vastaisia ajatusrakennelmia, ennakkoluuloja. Ihanaa, että meillä on näin viisas ja rohkea arkkipiispa.

48

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihkua.

      Puolustetaan syntiä. Ei ihmisiä.

    • piispan fani

      Maisalis: olen samaa mieltä. Kiihkoilijoiden lausunnot jääköön omaan arvoonsa. Nälitetään ihmisestä.

      • piispan fani

        korjaan: välitetään


    • mitäs tää meinaa?

      Eikö niitä synnintekijöitä jo ole ihan tarpeeksi puolustettu?
      Onko nyt tarkoitus aloittaa pelastaa sieluja Jeesuksella vai mitä tuo tarkoittaa?
      Eikös sen olis pitänyt olla aina kirkon ykköstehtävä?

      • "Eikö niitä synnintekijöitä jo ole ihan tarpeeksi puolustettu?
        Onko nyt tarkoitus aloittaa pelastaa sieluja Jeesuksella vai mitä tuo tarkoittaa?
        Eikös sen olis pitänyt olla aina kirkon ykköstehtävä?"

        Maisaliksen tarkoitus on kapinoida ja uhitella itseään Jumalaa vastaan


    • johan narahti

      Kyllä puolustetaan ihmisiä.Aivan oikein. Lapsilla tulee olla äiti ja isä, jotta lapsen terve kasvu ja kehitys olisi turvallista. Sellaista viestiä kirkon todellakin tulee viestiä ja sen edessä seisoa arkkipiispa eturintamassa.

      Jotain periaatteita tasa-arvoisetsa avioliitosta eli homoliitosta ei tule puolustaa, koska siinä ei ole ajateltu ollenkaan lapsen parasta, vaan aikuisen omituisia kehityspoikkeamia.

    • ihmettelyä?

      Kirkko yleensäkin käyttää paljon tätä mantraa ...

      "Välitetään ihmisestä!"

      Tätä mantraa olen joskus ihmetellyt. Kirkkohan hokee tätä alvariinsa. MItähän tällä nyt sitten oikein tarkoitetaan. Miksi käytetään välitetään- sanaa? Eikö kristinuskon mukainen rakastaminen kelpaa? Miksi käytetään ihminen-sanaa? Eikö kristinuskon mukainen lähimmäinen kelpaa?

      Niin - miksi käytetään sanaa "ihminen"?

      Minäpä vastaan. Tätä sanaa käytetään koska se on riittävän yleistävä. Jos sanotaan että "ihminen" niin itseasiassa ei tarvikaan välittää kenestäkään. Kunhan vain hoetaan tuota mantraa. Kristinuskon mukaista lähimmäinen-sanaa vältetään, koska se on kohtikäypä. Lähimmäinen tuo kaikki lähelläolevat ihmiset lähelle ja silloin se vastuu on paljon suurempi ja konkreettisempi. Pitäisi todella tehdä jotain? Ja juuri tätä nämä liberaalit yrittää välttää tällä sanaleikillään.

      • Ihminen1

        "Ecce homo", sanoi Pilatus.

        "Katso ihmistä". Ilmeisesti myötätunnosta runneltua Jeesusta kohtaan.


      • hyvä huomio
        Ihminen1 kirjoitti:

        "Ecce homo", sanoi Pilatus.

        "Katso ihmistä". Ilmeisesti myötätunnosta runneltua Jeesusta kohtaan.

        Totta - pakanan tapa ilmaista asia. Jeesus puhui lähimmäisestä.


    • piispan fani

      On todella hämmästyttävää, miten kylmiä ja kovia ihmisiä kristittynä itseään pitävät ihmiset ovat. Säälin teitä, ja säälin kirkkoa, joka on ollut teidän hallussanne. Toivottavasti teistä joka ainoa eroaa kirkosta.

      • Kirkko ei ole mikään kerho.


      • ohjetta vähän

        Älä fanita ihmistä - fanita Jeesusta!

        Senjälkeen sinun ei tarvitse uskovia haukkua!


    • mitä hyötyä

      Aloittajalle heittäisin haasteen ja uskallusta pohtia asiaa myös vastapuolen näkökannalta. Nyt tuntuu että keskustelu menee poterotorjunnaksi tai sokeaksi ja yksipuoliseksi, vailla syvyyttä olevaksi näennäisen kaunopuheiseksi ihmisen puolustamiseksi. Mitä olen aloittajan viestejä palstalla lukenut, niissä aivan kuin pelätään ottamasta kantaa syntiin. Kuitenkin ydinkysymys on juuri siinä, joka kirkkoa jakaa kahtia. Jonkinlainen sokeus ihmetyttää.

      Välttämällä aiheen käsittelyä vain näennäishumaania retoriikkaa käyttäen itseasiassa hajotetaan toisaalta, ei rakenneta vaikka luullaan. Turhaa on tällaiset avaukset, jos ei suostu keskustelemaan aiheen koko laajuudelta.

      • kirkon nuoleskelua

        Kyllä aloittaja ja eräs "vanhempi naishenkilö" ovat juuri näitä ääriliberaaleja jotka luulevat voivansa vaikuttaa tällaisella lööperillä.


    • kjhgytr

      Niinkö!

      No onko ne elukoita siellä instituutioissa työskentelevät?

      niiin.. no

      Tosin uskontunnustuksessaanhan luterilaisetkin Jumalan Valtakunnan kaltaisuudensa ja ihmisyyden Lakeineen luopumisensa tunnustavat.

    • Ihmisestäkin voi välittää niin monin eri tavoin. Eikä kaikki ns. "välittäminnen" ole aina aitoa välittämistä. Helpoitenhan pääsee kun ihmisen ei tarvitse muuttua, kehoitetaan vain olemaan oma itsensä, vaikka se veisi ihmisen entistä suurempiin vaikeuksiin.

      Oikea välittäminen on, että on aidosti kiinnostunut ihmisestä, mitä hänelle oikeasti kuuluu. Rinnalla kulkemista, vaikka se veisi joskus ponnistuksiinkin, ja itsensä likoon panemiseksi hänen hyväkseen.

      • istiade

        Ei oikein näytä täälläkään että ainakaan konsut panisivat mitään likoon lähimmäistensä hyväksi. Silmitön viha ja törkeydet toisin ajattelijoita kohtaan eivät minustä täytä noita lähimmäisen hyväksi panostamisen kriteereitä.


      • istiade kirjoitti:

        Ei oikein näytä täälläkään että ainakaan konsut panisivat mitään likoon lähimmäistensä hyväksi. Silmitön viha ja törkeydet toisin ajattelijoita kohtaan eivät minustä täytä noita lähimmäisen hyväksi panostamisen kriteereitä.

        Tämä on keskustelupalsta. Live-elämässähän ne teot tahdään. Täällä usein mielipiteet kärjistyy, ja keskustelu käy kuumana, todellisuudessa silti saattaa olla vaikka kuinka lempeä ihminen hyvänsä. Tämä palsta ei kerro koko totuutta.
        Toisaalta ne jotka puhuvat hyvistä teoistaan, yleensä vain puhuvat, mutta teot voivat olla laihoja.


      • mieti tätä(se aito)
        evita- kirjoitti:

        Tämä on keskustelupalsta. Live-elämässähän ne teot tahdään. Täällä usein mielipiteet kärjistyy, ja keskustelu käy kuumana, todellisuudessa silti saattaa olla vaikka kuinka lempeä ihminen hyvänsä. Tämä palsta ei kerro koko totuutta.
        Toisaalta ne jotka puhuvat hyvistä teoistaan, yleensä vain puhuvat, mutta teot voivat olla laihoja.

        Koska olemme nyt homopalstalla . voin sanoa että on kummallista että ihminen täällä voi sylkeä saastaa ja live-elämässä olla lempeä ihminen? Palsta ei kerro toltuutta, mutta jonkin totuuden se kertoo sillä lopultakin ihminen toimii johdonmukaisesti suuttuneena ja rauhallisena. Olen ihmetellyt ja ihmettelen yhä sitä vihaa jota jotkut tursuaa..milloin naispappeja, piispoja, kirkkoa tai joitakin kirjoittajia vastaan...ja kaikki tämä Jeesuksen äänitorvena.


      • ABC-kirja
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        Koska olemme nyt homopalstalla . voin sanoa että on kummallista että ihminen täällä voi sylkeä saastaa ja live-elämässä olla lempeä ihminen? Palsta ei kerro toltuutta, mutta jonkin totuuden se kertoo sillä lopultakin ihminen toimii johdonmukaisesti suuttuneena ja rauhallisena. Olen ihmetellyt ja ihmettelen yhä sitä vihaa jota jotkut tursuaa..milloin naispappeja, piispoja, kirkkoa tai joitakin kirjoittajia vastaan...ja kaikki tämä Jeesuksen äänitorvena.

        Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Jos nämä vihaviestijät live-elämässä esittävät lempeää ihmistä, kyseessä on kaksinaamaisuus ja ulkokultaisuus. Kuvitelma siitä, että Jumala ei näe ihmisen sydämeen.


      • mieti tätä(se aito)
        ABC-kirja kirjoitti:

        Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Jos nämä vihaviestijät live-elämässä esittävät lempeää ihmistä, kyseessä on kaksinaamaisuus ja ulkokultaisuus. Kuvitelma siitä, että Jumala ei näe ihmisen sydämeen.

        ABC-kirja
        4.12.2014 18:21

        "Sydämen kyllyydestä suu puhuu." Ehkä ja sydämessä on siis sekä kaksi ämmää, että viha joka kääritään Raamatun lehtiin. Kuvottavinta on se, että nekin uskovaiset, jotka koettavat toimia fiksummin, saavat täällä sitä-sun- tätä niskaansa.

        Mitä tilanteeessa pitäisi tehdä?
        Heittää arvistelijat ulos?
        Kiistää huomiot?
        Vaatia vastausta siihen, keiden äänitorvena kirjoittajat toimii?

        Sen verran olen saanut selata taustavoimia, että muutamat vihankylväjät on nimeltä tuttuja. Oletan näistä hepuista, että heillä on oma agendansa hyökkäyksessään luterilaista kirkkoa, homoseksiaaleja, naispappeja ja suomalaista monikulttuurisuutta vastaa.

        Olen myös huomannut, että heidän iskulauseensa kuten kulttuurimaxilaisuus, vapaamuurarien satanallisuus ja homojen kansainvälinen salaliitto menee joihinkin täällä kuin häkä.


    • Onko arkipiispan aikomus kirjoittaa uusi Raamattu ?

    • kahdet rattaat

      Miksi Mäkinen sensuroi itseään? Iltalehdestä vielä löytyy, muttei Mäkisen Facebook-tilillä, kuinka arkkipiispa vaati muuttamaan luterilaisen kirkon avioliittokäaitystä. Tällainen kaksinaamaisuus ja gallupuskovaisuus teillä on vallassa kirkkonne johdossa.

    • piispan fani

      Uskovaiset käyttävät todella törkeitä ilmauksia.

      • heh heh

        Senhän vielä ymmärtäs jos ateistit ja me syntiset paskiaiset törkyilisimme mutta kun nämä "älä syntiä tee" porukat sitä tekee niin kyllä se vähintäänkin oudoksuttaa.


      • Maisalis

        No sitä minäkin olen tällä palstalla jo kauan ihmetellyt: miten jotkut uskovaisina itseään pitävät ihmiset voivat käyttää niin törkeää kielta, solvata muita kirjoittajia alatyylisin ilmauksin.


      • emme ole tekopyhiä
        Maisalis kirjoitti:

        No sitä minäkin olen tällä palstalla jo kauan ihmetellyt: miten jotkut uskovaisina itseään pitävät ihmiset voivat käyttää niin törkeää kielta, solvata muita kirjoittajia alatyylisin ilmauksin.

        33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Näin sanoi Jeesus eksyttäjille.


      • emme ole tekopyhiä kirjoitti:

        33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Näin sanoi Jeesus eksyttäjille.

        Juu, kyllä kunnon uskovan on oltava TÖRKYTURPA, koska Jeesus ja Paavalikin olivat. Siitä tuntee kunnon uskovaiset. Heh heh.


      • suvaitsevaisuus 1:1

        Joka ei usko kuten minä ei ole uskovainen?


      • Tunnetko Raamattusi
        suvaitsevaisuus 1:1 kirjoitti:

        Joka ei usko kuten minä ei ole uskovainen?

        Joh.7:38. "Joka uskoo minuun sillä tavalla kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virtoja" 39. Hän sanoi tämän Hengestä, jonka häneen uskovat tulivat saamaan. Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu..."

        >>>>>>uskosta osaton ei voi saada "Totuuden Henkeä"


      • Tunnetko Raamattusi kirjoitti:

        Joh.7:38. "Joka uskoo minuun sillä tavalla kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virtoja" 39. Hän sanoi tämän Hengestä, jonka häneen uskovat tulivat saamaan. Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu..."

        >>>>>>uskosta osaton ei voi saada "Totuuden Henkeä"

        "Joka uskoo minuun sillä tavalla kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virtoja"

        Silloin kun tuo kirjoitettiin, Raamatulla tarkoitettiin Vanhaa Testamenttia.


    • Maisalis

      Tämä arkkipiispan mainitsema ihmisen puolustaminen käy hyvin yksiin Jeesuksen sanoman kanssa ja siten sen kanssa, minkä itsekin koen kristinuskon perussanomaksi.

      • en huomannut

        "Mene äläkä enää syntiä tee".


      • huomattu on
        en huomannut kirjoitti:

        "Mene äläkä enää syntiä tee".

        Se oli Jeesuksen sana , oletko sinä oikeutettu noin sanomaan, "synnittömänä" ?


      • ei monopoli
        huomattu on kirjoitti:

        Se oli Jeesuksen sana , oletko sinä oikeutettu noin sanomaan, "synnittömänä" ?

        Kyllä se on ihan kaikkien sanottavia jotka syntiä havaitsevat ja haluavat lähimmäistään siitä herättää. Minä olen ainaki todella iloinen kun lähimmäiseni huomauttaa kun olen eksymässä Jumalan sanasta. Sitten voin korjata asioita.


      • Kello soi jo
        ei monopoli kirjoitti:

        Kyllä se on ihan kaikkien sanottavia jotka syntiä havaitsevat ja haluavat lähimmäistään siitä herättää. Minä olen ainaki todella iloinen kun lähimmäiseni huomauttaa kun olen eksymässä Jumalan sanasta. Sitten voin korjata asioita.

        Olet eksymässä. Herätys.


    • piispan fani

      Uskon kauneus kirkastuu huhhuhin sanoissa!

      • Simasuukku

        "uskon kauneus"... voi että kun herttaista ja hunajaista!

        Tässä juuri näkyy se kuinka nuo liberaalit ja uskon kieltäjät ovat käsittäneet ihan päälaelleen koko kristillisyyden. He kuvittelevat siinä olevan kyse siitä että kaikki on kaunista ja herttaista ja niiiin kukkaista pimpelipom -ihanuutta.

        Mutta pitäköön rauhassa tuon sokerisen mielikuvitus-"uskonsa", sillä oikea kristillisyys eroaa siitä yhtä paljon kuin yö päivästä. Nämä kainenmaailman "anttipapit" sun muut simasuut ovat juuri tätä herttaisen "kaikki on kaunista ja ihanan kukkaista" -uskon airueita jossa ei ole käsitettä synti, taistelu, laki, viimeinen tuomio vaan pelkkää rakkautta tytöt ja pojat sikinsokin.



        Oikeastaan aika huvittavaa, jos ei olisi niin surullista.


      • heh heh
        Simasuukku kirjoitti:

        "uskon kauneus"... voi että kun herttaista ja hunajaista!

        Tässä juuri näkyy se kuinka nuo liberaalit ja uskon kieltäjät ovat käsittäneet ihan päälaelleen koko kristillisyyden. He kuvittelevat siinä olevan kyse siitä että kaikki on kaunista ja herttaista ja niiiin kukkaista pimpelipom -ihanuutta.

        Mutta pitäköön rauhassa tuon sokerisen mielikuvitus-"uskonsa", sillä oikea kristillisyys eroaa siitä yhtä paljon kuin yö päivästä. Nämä kainenmaailman "anttipapit" sun muut simasuut ovat juuri tätä herttaisen "kaikki on kaunista ja ihanan kukkaista" -uskon airueita jossa ei ole käsitettä synti, taistelu, laki, viimeinen tuomio vaan pelkkää rakkautta tytöt ja pojat sikinsokin.



        Oikeastaan aika huvittavaa, jos ei olisi niin surullista.

        Teeskenteletkö tyhmää vai oletko sitä ihan oikeasti?


    • Ei niin viisaskaan

      Tiedä hänen viisaudestaan, kun on saanut lyhyellä virkakaudellaan kirkosta eroamaan ennätyksellisen paljon väkeä. Viisas johtaja kykenee pitämään laumansa kasassa, eikä hajottamaan sitä.

      • mnhjgty

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        11:23 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.


      • ,mnbvvvvvvvvvvvvvvvv

        3 viimeisen pv aikana on eronnut kirkosta n. 15 000 ihmistä, taitaa mennä 50 000 rikki ennen kuin vuosi vaihtuu.
        Kirkko on ensimmäistä kertaa pakon edessä, jotain on tehtävä asialle, muuten aletaan antamaan lopputilejä henkilökunnalla joita on 22 000.
        11 vuoden aikana kirkosta on eronnut yli 450 000 ihmistä.


      • Logico
        ,mnbvvvvvvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        3 viimeisen pv aikana on eronnut kirkosta n. 15 000 ihmistä, taitaa mennä 50 000 rikki ennen kuin vuosi vaihtuu.
        Kirkko on ensimmäistä kertaa pakon edessä, jotain on tehtävä asialle, muuten aletaan antamaan lopputilejä henkilökunnalla joita on 22 000.
        11 vuoden aikana kirkosta on eronnut yli 450 000 ihmistä.

        http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/ millä perusteella?


    • Yhä uudelleen

      Kehotan suurta osaa tähän keskusteluun osallistuneista lukemaan Matteuksen evankeliumin luvusta 27 jakeet 22 ja 23. Huutoäänestyksiä on ollut ennenkin.

      • evl.seurakuntalainen

        Tämän ketjun siirto luterilaisuuspalstalta tänne oli luotsin törkeä siirto ja osoitus luotsin (shrink ?) konservatiivisten mielipiteiden jäämisestä alakynteen. Erotuomari osallistui peliin ja teki maalin kannattamalleen joukkueelle.


      • Maisalis
        evl.seurakuntalainen kirjoitti:

        Tämän ketjun siirto luterilaisuuspalstalta tänne oli luotsin törkeä siirto ja osoitus luotsin (shrink ?) konservatiivisten mielipiteiden jäämisestä alakynteen. Erotuomari osallistui peliin ja teki maalin kannattamalleen joukkueelle.

        No kyllä minäkin ihmettelen, että tämä aloitus ei saanut jäädä lut. palstalle, kun siellä on pilvin pimein noita asiattomia aloituksia, joissa mm. solvataan arkkipiispaa. Mutta luotsien politiikka on ilmeisesti nyt tätä.


    • kajsaniemi

      mistä johtuu suomenruotsalaisten homomyönteisyys? Sisäsiittoisuudestako? vastauksia pliis. T erkki junnkarinen

      • Piste

        Itä- ja Pohjois-Suomessa sisäsiittoisuutta on esiintynyt ainakin tautiperimän osalta. Päättele tuosta.
        Jostakin sisäpiiristä tämän keskustelunkin vihaviestintä varmasti on peräisin. Tuskin kuitenkaan suomenruotsalaisilta.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe