Arvoista ja etiikoista

Kolttapoika

Tehkää vihdoin niinkuin saarnaatte.

Arvot: Suvaitsevuus, lähimmäisenrakkaus. Olisiko aika jo vetää kirkonkellot nykypäivään. Anteeksi vaan jos olen hiukan kriittinen teitä kirkonpenkillä pälyileviä "tosiuskovaisia" kohtaan. Onko kirkko jossa on kourallinen pokkuroivia hurskastelioita veisaamassa nuotinvierestä ylipäätään järkevää toimintaa. Iso pytinki tyhjänä veronmaksajien maksettavana. Nyt kun sinne olis tulossa lisää toimintaa haluatte laittaa oven säppiin. Eikös se ole sen käyttöohjekirjan mukaan Pietarin hommia.

Kertokaas kuka ja koska sen raamatun on kirjoittanu? Miksi se on kirjoitettu? Miksi siinä on tulkinnanvaraa enemmän kuin palvelualan työehtosopimuksessa.

En tiedä mutta arvaan: Kirkko vallankäyttövälineenä kansan hallitsemiseksi. Olisko raamattu ohjekirja em. tarkoitusta varten.

On ehkä jotain hyvääkin saatu aikaan mutta tosi paljon pahaakin. Uhkailtu, kiristetty, verotettu, alistettu, sodittu, tapettu, ym ym. Helppoa ihmispoloilla ei ollu edes lukutaitoa kun herrat hännysteliöineen heille kirjaa luki.

Ei siis maailma ole paljon muuttunu sama veisu jatkuu, joskin nykyisin ihmiset osaavat lukea ja informaatio on kehittynyt.

Toivottavasti suvaitsevuus kehittyy myös kirkko instituutiossa siitä huolimatta että itsensä muiden yläpuolelle nostavat kääntävät selän kuka mitekin siteeraamalla jonkun jossain joskus kirjoittamaan opukseen vedoten.

Kirjoittaja: Saamelaisten jälkeläinen. Kansan jonka rauhaa rakastavan paimentolaiselämän ev.lut kirkko alisti oman kategorian mukaiseksi valtaa ja voimakeinoja käyttämällä.

Olisiko aika sammuttaa nuotio?

14

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxx Kertokaas kuka ja koska sen raamatun on kirjoittanu? Miksi se on kirjoitettu? Miksi siinä on tulkinnanvaraa enemmän kuin palvelualan työehtosopimuksessa xxxxx

      Raamattu on Jumalan sana. Jumala käytti ihmisiä kirjureina Raamatun kirjoittamiseen. Raamattu on kirjoitettu ihmisille ensisijaisesti siksi, että sen kautta ihmiset voisivat löytää Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen ja Herrakseen.
      Vilpittömälle etsijälle Raamatussa ei ole mitään sellaista tulkinnanvaraisuutta, joka olisi esteenä Jeesuksen löytämiselle.

      Jos kirkon toiminta ei sinua miellytä, niin seuraa kirkon sijasta Jeesusta Kristusta.
      Hän ei ole tehnyt niitä virheitä, mitä kirkko.

      • "Jos kirkon toiminta ei sinua miellytä, niin seuraa kirkon sijasta Jeesusta Kristusta.
        Hän ei ole tehnyt niitä virheitä, mitä kirkko."

        Teki virheitä tai ei, niin harvapa ketään haluaa ristille roikkumaan seurata.


    • Suvaitsevaisuus

      Moni puhuu mielellään suvaitsevaisuudesta. Siitä kuinka ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Annetaan toisten olla sellaisia kuin ovat eikä tyrkytetä omia näkemyksiä toisille.

      Ajatusta voitaneen yrittää puolustaa seuraavalla yksittäisellä Raamatun jakeella: ”Pelkään näet, että tullessani en ehkä tapaa teitä sellaisina kuin toivon, ja silloin tekin saatte nähdä minut toisenlaisena kuin toivoisitte. Pelkään tapaavani riitaisuutta, suvaitsemattomuutta, kiukkua, juonittelua, panettelua, juoruilua, pöyhkeyttä ja kurittomuutta [2. Kor. 12:20]”.

      Kuitenkin syvällisempi Raamatun tutkiminen paljastaa ettei Raamatun Jumala ole suvaitsevaisuuden Jumala:

      Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi. -- Siinä teet oikein, että vihaat nikolaiittojen tekoja, joita myös minä vihaan [Ilm. 2:2-6].

      Mutta sitä en sinussa hyväksy, että suvaitset tuota naista, Isebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja johtaa opetuksellaan minun palvelijoitani harhaan, harjoittamaan siveettömyyttä ja syömään epäjumalille uhrattua [Ilm. 2:20].

      Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan [2. Moos. 34:14].

    • R_a_k_k_a_u_s

      Rakkauden korostaminen on totuuden mukaista, mutta siinä ei ilmene koko totuus. Modermi huomio, että meidän tulisi rakastaa Herraa ja lähimmäisiämme on kyllä totta, mutta vain Raamatun itsensä määrittelemässä merkityksessä (kts. viitteet alla), eikä siis nykypäivän kiireisten "kristittyjen" omaksumana ole lainkaan totta. Raamatun määritelmän mukaan rakkaus on sitä, että vaellamme Jumalan käskyjen mukaan – emme niitä rikkoen. Ihmisten mielestä arvokas voi olla Jumalan edessä kauhistus.

      Rakkaus on sitä, että me vaellamme Hänen käskyjensä mukaan. [2. Joh. 1:6]

      Rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme Hänen käskynsä, eivätkä Hänen käskynsä ole raskaat. [1. Joh. 5:3]

      Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni. [Joh. 14:15]

      Joka rakastaa toista on täyttänyt lain [Room. 13:8] ei rikkonut sitä.

      Joka noudattaa Hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella tullut täydelliseksi. Tästä me tiedämme olevamme Hänessä. [1. Joh. 2:5]

      Se, jolla on minun käskyni ja joka noudattaa niitä, rakastaa minua. [Joh. 14:21] Se, joka ei rakasta minua, ei pidä minun sanojani. [Joh. 14:24]

      Pysykää minun rakkaudessani. [Joh. 15:9] Jos pidätte minun (Jeesus) käskyni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysynyt Hänen rakkaudessaan. [Joh. 15:10]

      Käskyt “Älä tee huorin”, “Älä tapa”, “Älä varasta”, “Älä himoitse” ja mikä muu käsky tahansa sisältyvät sanaan: “Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” [Room. 13:9]

      Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hän ole lankeemukseksi kenellekään. [1. Joh. 2:10]

    • Miksi kirjoitettu?

      Te olette eksyksissä, koska ette tunne Kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. [Matt. 22:29]

      Pyhät Kirjoitukset voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. [2. Tim. 3:15]

      Niin kuin vastasyntyneet lapset janotkaa sanan väärentämätöntä maitoa, jotta te sen avulla kasvaisitte pelastukseen, jos kerran olette maistaneet, että Herra on hyvä. [1. Piet. 2:2...3]

      Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, ja se on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täydellinen ja varustautunut kaikkii hyviin tekoihin. [2. Tim. 3:16...17]

      Tutkikaa mikä on Herralle mieleistä. [Ef. 5:10] Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto. [Ef. 5:17]

      Jos te pysytte minun sanassani, te todella olette minun opetuslapsiani ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita. [Joh. 8:31...32]

    • Vääristelyn hinta

      Veljemme Paavalin kirjeissä on yhtä ja toista vaikeatajuistakin, mitä tietämättömät ja epävakaat vääristelevät, niin kuin muitakin Kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen. [2. Piet. 3:15...16]

      Eihän sitäkään, joka kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti. [2. Tim. 2:5]

      Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen teille julistanut ja jonka olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte. Sen kautta te myös pelastutte, jos pidätte kiinni siitä sellaisena kuin minä sen teille julistin. Muuten olette aivan turhaan uskoneet. [1. Kor. 15:1...2]

      Jeesus toruu fariseuksia ja kirjanoppineita, jotka ovat perinnäissäännöillään rikkoneet/tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. Jeesus sanoo fariseuksia tekopyhiksi, jotka kunnioittavat Jumalaa vain huuliillaan, mutta joiden sydän on kaukana Jumalasta. “Turhaan se palvelee minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmisten käskyjä.” [Matt. 15:1...9; Mark. 7:6...7] He ovat sokeita sokeiden taluttajia, jotka putoavat kuoppaan. [Matt. 15:14] Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä. [Mark. 7:8] Hyvinpä te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne. [Mark. 7:9] Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöillänne, jota te opetatte. Ja paljon muutakin samanlaista te teette. [Mark. 7:13]

    • Eiväthän kaikki usko

      Eri uskontokuntien sisällä on sekä niitä, jotka eivät usko, että niitä jotka uskovat. Ei jokainen, joka istuu kirkonpenkkiin tai osallistuu seurakunnan kokoukseen ole Jeesusta uskova. Samoin ei jokainen, jonka nimi löytyy kirkon palkkalistoilta ole pyhä. Ovathan kirkkokunnat ja herätysliikkeet kerta toisensa jälkeen menettäneet suolansa ja kotiuttaneet itsensä tähän maailmaan, tämän maailman keinoin, käyden jopa väkivaltaisiksi suorittaen monia julmuuksia (kuten miekkalähetystä ja ihmisten pakottamista kuuliaisuuteen inkvisition ja polttorovioiden uhalla). Raamatusta käy yhä uudestaan ilmi Jumalan säästäneen kaikkina aikoina suurimpienkin eksytysten keskellä pienen joukon, joka on kaikesta huolimatta kilvoitellen etsinyt omassa elämässään Herran tahtoa. He eivät ole voineet mitään sille, että laajemmin yhteiskunnassa tai seurakunnassa Herran tahdon kysely on lakannut. Se ei ole kuitenkaan estänyt heitä pysymästä uskollisina Hänelle.

    • fda

      Suomalaiset eivät suinkaan ottaneet kristinuskoa vastaan ilman miekkaa. Saamelaisten alistaminen oli vain yksi osa sarjassa. Voit lukea kuinka saksit, virolaiset, latvialaiset, liettualaiset alistettiin kristinuskoon. Olemme siis samassa veneessä muuten paitsi että suomalaiset eivät yleensä "muista" mitä heille on tehty.

      Näinhän se lapsikaste ja pakkoliittäminen uskontoon toimii. Kukaan väkisinkastettu tuskin alkaa uskontoon uskoa! Mutta hänen jälkeläisensä unohtavat. Aluksi kansa vastusteli uutta uskontoa, mutta lopulta unohtaa juurensa kun perinteet pikkuhiljaa hävitetään. Näin se kävi myös islamin kanssa niissä maissa joihin sitä levitettiin.

      Raamatun Uuteen Testamenttiin päätyneet kirjat on kirjoitettu n. 50-120 vuosien välillä. Ne on kirjoittanut aikamoinen joukko ja niitä on muuteltu. Ensimmäisessä Uudessa Testamentissa ei ollut kuin Herran Evankeliumi ja Paavalin kirjeet. Kristillisiä kirjoja oli paljon, mutta osa niistä tuhottiin kirkon käskystä ja osa sitten otettiin Rooman kirkon valikoimaan. Tästä kokoelmasta sitten on käytössä kaikilla kristityillä omia versioitaan ja käännöksiä.

    • kolttapoika

      Ehei uponnu
      Edellämainituista raamatun otteistahan näkee suoraan että älä ajattele itse me teemme sen puolestasi tottele vaan meidän aatetta noudata kyseenalaistamatta mitä me käskemme älä usko mihinkään muuhun vaihtoehtoon ja jos nyt näin teet tulemme sinut tuomitsemaan. Ennen se lapissa tarkoitti sitä että kirkonmiehet juotti isännät humalaan raiskas vaimot ja tyttäret ja kukas se nyt kirkonmiehiä sellaisesta epäilis kun vastassa oli vain humalassa olleet lappalaiset.

      Minun jumala on luonto, omatunto, vaistot, Ei kuvitteellinen henkilö tai joku henkilö joka on syntynyt epämääräisissä olosuhteissa biologian vastaisesti. Evoluutiokin sen todistaa.

      Liivijengitkin myy huumeita varastavat kiristävät ym ym. Mutta hehän ovat veteraanien auttajia ja isänmaan ystäviä, vaikka todellisuudessa yhteiskunnan syöpä.

      Summasumarum: Jumala tuomitsee me vai hiukan autamme siinä.

    • Hei,

      Kovin kriittisesti tunnut suhtautuvan Raamattuun ja kirkkoon.
      On aivan totta, että kirkon ja kristinuskon historiassa on ollut vääryyksiä. Samoin on ollut ihmiskunnan historiassa. Onneksi tieto on lisääntynyt ja monet asiat niin kirkossa kuin yhteiskunnassakin ovat muuttuneet suvaitsevampaan suuntaan, Toki vielä paljon on tehtävä töitä sen eteen, että osaisimme kunnioittaa tosiamme ja hyväksyä erilailla ajattelevat ihmiset.

      Sanot, että kirkot ovat tyhjillään. Oletko mahdollisesti käynyt sen itse toteamassa. Kyllä kirkon tilaisuuksiin osallistuu paljon ihmisiä varsinkin näin joulun aikaan.

      Raamatun tulkitsemisesta vielä. Raamattu on eri aikoina ja eri kirjoittajien kirjoittamana syntynyt kirjojen kokoelma. Kuulostasi kovin erikoiselta, jos Raamattu olisi vain jonkin eettinen koodisto, jonka pohjalta me kristityt toimisimme. Raamattua saa tulkita ja tutkia ja ottaa huomioon kulloisenkin asian syntyhistoria ennen kuin alkaa soveltamaan asioita tähän päivään. Raamatussa meille kristityille tärkeitä on ilosanoma Vapahtajasta, Jeesuksesta Kristuksesta.

      Merja-pappi

      • sivuhuom!

        "Sanot, että kirkot ovat tyhjillään. Oletko mahdollisesti käynyt sen itse toteamassa. Kyllä kirkon tilaisuuksiin osallistuu paljon ihmisiä varsinkin näin joulun aikaan."

        Eli siis vain Joulun aikaan on ihmisiä yhteislaulutilaisuuksissa.


        "Kuulostasi kovin erikoiselta, jos Raamattu olisi vain jonkin eettinen koodisto, jonka pohjalta me kristityt toimisimme. "

        Tiedämme kyllä että kirkon liberaalit viisveisaa Raamatusta. Turhaan tätä tuot esiin.


        "Raamattua saa tulkita ja tutkia ja ottaa huomioon kulloisenkin asian syntyhistoria ennen kuin alkaa soveltamaan asioita tähän päivään."

        Kyllä kai saa tulkita, mutta silloin se ihminen ottaa vallan itselleen pois Jumalalta. Paholainen heitettiin pois taivaasta juuri sentakia kun yritti ottaa vallan pois Jumalalta. Onko nyt ihan pakko toimia kuin paholainen yritti toimia?


        "Raamatussa meille kristityille tärkeitä on ilosanoma Vapahtajasta, Jeesuksesta Kristuksesta.

        Merja-pappi"


        Mutta tällä sanomalla ei ole mitään merkitystä jos ei ota vastaan uskoa Jeesukseen.


      • -s-
        sivuhuom! kirjoitti:

        "Sanot, että kirkot ovat tyhjillään. Oletko mahdollisesti käynyt sen itse toteamassa. Kyllä kirkon tilaisuuksiin osallistuu paljon ihmisiä varsinkin näin joulun aikaan."

        Eli siis vain Joulun aikaan on ihmisiä yhteislaulutilaisuuksissa.


        "Kuulostasi kovin erikoiselta, jos Raamattu olisi vain jonkin eettinen koodisto, jonka pohjalta me kristityt toimisimme. "

        Tiedämme kyllä että kirkon liberaalit viisveisaa Raamatusta. Turhaan tätä tuot esiin.


        "Raamattua saa tulkita ja tutkia ja ottaa huomioon kulloisenkin asian syntyhistoria ennen kuin alkaa soveltamaan asioita tähän päivään."

        Kyllä kai saa tulkita, mutta silloin se ihminen ottaa vallan itselleen pois Jumalalta. Paholainen heitettiin pois taivaasta juuri sentakia kun yritti ottaa vallan pois Jumalalta. Onko nyt ihan pakko toimia kuin paholainen yritti toimia?


        "Raamatussa meille kristityille tärkeitä on ilosanoma Vapahtajasta, Jeesuksesta Kristuksesta.

        Merja-pappi"


        Mutta tällä sanomalla ei ole mitään merkitystä jos ei ota vastaan uskoa Jeesukseen.

        "Mutta tällä sanomalla ei ole mitään merkitystä jos ei ota vastaan uskoa Jeesukseen."

        Korjaan tuon lauseen kaikkia uskovia kohtaan todelliseen ja oikeaan muotoon puolestasi:

        "Tällä sanomalla ei ole merkitystä jollet ota vastaan minun juuri tulkintaani uskosta Jeesukseen."


      • -s- kirjoitti:

        "Mutta tällä sanomalla ei ole mitään merkitystä jos ei ota vastaan uskoa Jeesukseen."

        Korjaan tuon lauseen kaikkia uskovia kohtaan todelliseen ja oikeaan muotoon puolestasi:

        "Tällä sanomalla ei ole merkitystä jollet ota vastaan minun juuri tulkintaani uskosta Jeesukseen."

        Jep. Sehän tästä teatterista tekeekin hämmennystä ja myötähäpeää herättävää sivusta seurattavaa, kun jeesuksenuskoja on voi olla yhtä monta kun on uskojaa. Vaikka onkin olemassa vaikka mitä kuppikuntia, joihin niputtuvat tietyt perusnäkemykset, niin ei kovin harmoniselta näytä kokonaisuus. Mitä tahansa yhteiskunnassa tapahtuukin, niin heti on yksi jeesusleimalla tukemassa asiaa ja toinen vastustamassa.


    • kolttapoika

      Merja-papille vastine.

      Olen iloinen kirkon muuttumisesta avoimempaan suuntaan. Kirkkokonsertit ja jopa kevyenmusiikin ammattilaisten pääsy kirkkoon esintymään.
      Nuorten ja lasten kanssa tehty työ (poislukien pedofilian).
      Ulkomaan avun. Ja erityisesti mainitsen motoristina motoristikirkon. Ajatus tapahtumasta heräsi mutta Kirkkoherra sanoi että höpö höpö. Vasta kirkkoherran vaihduttua Kirkko suostui siunaamaan turvallista matkaa. Nykyisin tapahtumaan osallistuu tuhatkunta motoristia muutama tuhat asiasta kiinnostunutta. Kirkko siis jalkaantui maallikon tasolle.

      Jeesukseen olen hiukan skeptinen. Mutta kaiken pahan keskellä on aina hyviä ihmisiä. Ne on minun "jeesuksia". En vaan pidä pelottelusta että jos en usko juuri raamatun jeesukseen. joku paha kohtaa tai olen eksyksissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1069
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe