Kirkosta eronneet haudataan kuin koirat

tietäkää se

Olettekos te kirkosta eronneet tietoisia, että teidät haudataan kuin koira, eli
roudataan kuin koira monttuun. Pastori ei siunaa, eikä pukahda.

Oanottoni

84

770

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatatatat

Täytyy nyt olla aloittajan kanssa samaa mieltä. Minua taas kerran kiukutti se, ettei arkkipiispa mielestäni pahoitellut tätä joukkopakoa kirkosta, joka oli vastamielenosoitus arkkipiispan antamalle tuelle homoadoptiota kohtaan, (tämähän siinä oli joillekin se suurin syy...ei häät kirkossa, joka sekin tuntuu luonnottomalta...).Ei mitään julkista pahoittelua tai sitä, että olisi myönnetty toimitun ajattelemattomasti, yksipuolisesti, toiset unohtaen...Onko siis enää väliä, vaikkei heterot kuuluisi kirkkoon ollenkaan, näin se on pääteltävä..

• tyhjät tynnyrit.....

Arkkipiispallakin saa olla oma mielipide kuten meillä kaikilla.
        Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Viimeistään palaavat kirkon helmoihin kun kuolema alkaa häämöttää. Hautajaiset on paljon kalliimmat kirkkoon kuulumattomille.

• tonttujen tontut

Höpöhöpö! Vainaja haudataan siten, kuin hän itse on halunnut tai kuinka lähiomaiset haluavat hautauksen suoritettavan. Papin saa siunaamaan, tai joku sukulainen voi pitää sen muistopuheen. Arkku/uurna haudataan siihen, missä hautapaikka on. Tuhkat voi ripotelle sinne, mihin vainaja on halunnut, tai lähiomaiset haluavat!

Vapaaseurakunnissa suurin osa jäsenistä kuuluu väestörekisteriin. Hautaus sujuu kuitenkin kuten kristillisen tavan mukaan.

• sitten...

Ei parane kuolla....

• Monikohan mahtaa
        tyhjät tynnyrit..... kirjoitti:

Arkkipiispallakin saa olla oma mielipide kuten meillä kaikilla.
        Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Viimeistään palaavat kirkon helmoihin kun kuolema alkaa häämöttää. Hautajaiset on paljon kalliimmat kirkkoon kuulumattomille.

olla huolissaan omien hautajaistensa kustannuksista?

• Ple!
        Monikohan mahtaa kirjoitti:

olla huolissaan omien hautajaistensa kustannuksista?

Kuolen minäkin aivan ilmaiseksi!
        Por favor!

• taitaa olla

Mäkinen ei rukoile homopedofiilien raisakaamien ja tuhoaminen lasten sielujen puolesta. Onko syynä Mäkisen oma seksuaalinen perversio ja sen etu?

• 3weresrttg

En minä olisi mitään pastorin hapatus saarnaa kuulemassakaan vaikka arkussa makaisin. Ja oikeastaan ei minua kiinnosta mitä tehdään jahka kuukahdan.

Eli, mitäs väliä sillä on?

• kirkko on perseestä

Ei haudata kuin koiraa,vaan hauturi kiikuttaa polttouuniin jonka jälkeen omaiset hakevat uurnan ja sirottelevat tuhkat kesämökin rantaan,tai sitten pitävät uurnan kirjahyllyssään ja kierrättävät sitä vuoden välein suvulta toiselle ihan kuin jääkiekkopalkintoa (poikaa).Ei siinä pappeja tarvita pas'kaa puhumaan,eikä virsiä hymistelemään.Esson baarissa voi käydä ryystämässä kupin kahvia tai pullon kaljaa samalla vainajaa muistellen.

• jfydj

Mitä välii?????

• Lue niin tiedät.

Tyhmyys paistaa.
      Tasa-arvolain mukaan kaikki on haudattava kirkkomaahan ja seurakunnan on hoidettava jopa samoilla kustannuksilla kuin teidän kirkollisverojen maksajienkin.
      Mitään eroa asiassa ei ole.
      Herääppä todellisuuteen pahvi.

Lisäksi melkein 100% seurakuntienkin työntekijöistä ovat kirkosta eronneita, miksiköhän.

Onneksi nyt kaikki potaska revitään toivottavasti kunnolla auki kun alkuun päästään joten kiitos vain typerästä kommentistasi.

• Lue niin tiedät

Tulee muuten sellaisen seurakunnan pappi siunaamaan joka noudattaa raamatun sanaa.
        Minua eivät vääräuskoiset homppelit siunaa.

• toivetyötä tekevät
        Lue niin tiedät kirjoitti:

Tulee muuten sellaisen seurakunnan pappi siunaamaan joka noudattaa raamatun sanaa.

Lahkosaarnaajat siunaavat mielellään saatuaan rahat vainajalta ensin.

• Lue niin tiedät
        toivetyötä tekevät kirjoitti:

Pyyteetön siunaus.
        Kaikille ei ole raha tärkein.
        Periaatteet kyllä.

• Näin se vaan on

Lue niin tiedät.
        Suksi nyt mäkeen juttuinesi. Ei tarvitse haudata kirkkomaahan jos ei halua. Polttohautauksessa ilmoitetaan krematorionhoitajalle minne vainajan tuhkat sijoitetaan,hän kirjaa tiedon ylös . Tuhka pitää sijoittaa vuoden sisällä, jos ripotellaan mereen pitää olla vesialueenomistajan lupa ellei kyseessä ole laillinen mereenlaskupaikka ,maalla pitää olla maanomistajan lupa.
        Itse olen tehnyt hautapaikan kesäpaikalleni Haminan ulkosaaristoon johon tuhka aikanaan lasketaan. Muistotilaisuus pidetään kesämökilläni saaressa . Ensin lauletaan .Haihtunut on kuin tuhka tuuleen ,sitten juodaan muistokahvit muistellaan sekoilujani ja nauretaan lopuksi lasketaan uurnani maahan ja lauletaan .Mun sydämmeni tänne jää.
        Ei hullumpaa vai mitä? Mielestäni ihan hyvä juttu

• Toista se on
        toivetyötä tekevät kirjoitti:

kirkon kanssa joka koko eliniän kuppaa veroistasi huomattavasti enemmän kuin joku lahkosaarnaaja jota ei edes itse joudu maksamaan toisin kuin kirkollisveron.

• little-bone
        Lue niin tiedät kirjoitti:

Jaaaha,mistä meinasit sellaisen löytää?Raamatun sanassa meinaan harvat nykyään pysyy.

• ???

Entä pizzakuskit?

• !!!

• matti 79v.

Turha provo aloittajalta. Kysyin kesällä seurakuntatalossa omasta hautapaikastani kirkkoon kuulumattomana.
      Vaimo kuuluu kirkkoon, mutta olen hänen edunvalvojansa. Toimistossa sanottiin, että minut voidaan haudata, jos niin tahdon vaimoni viereen jos hän ennen lähtee.

• rsrsrsrsrsr

Minua kiukutti piispa Mäkisen ulostulos tässä homokeskustelussa vielä jälkikäteenkin, hänen todetessaan vain, että vastareaktio yllätti. Olisin kyllä odottanut enemmän. Piispa toimi oman mielipiteensä varassa, kääntäen selkänsä tuhansille ihmisille. Vähintäänkin olisin odottanut pahoittelua ja uudelleen arviointia. Sanojansa voi ns. vetää takaisinkin ja ymmärtää perinteisellä tavalla ajattelevien ihmisten asenteita! Nyt meistä tehtiin suvaitsemattomia, ilkeitä, impivaaralais-kristittyjä, vaikka ainoastaan emme suostuneet muuttamaan käsitystämme normaaleista lasten perhe-elämän malleista ja kirkon opetuksista...Kyllä se vika siellä Mäkisen päässä nyt on, ajatelkoon nyt..Kyllä lapsi kuuluu äidin, sen kaltaisen helmoihin, eikä kahden miehen..se on luonnotonta ja tätä käsitystä en kyllä ikinä muuta, vaikka vankilaan veisivät..

• Valhetta...!!

Ihminen voi olla vaikka kuinka kristitty, mutta ei hyväksy kirkon toimintaa.

• duupeli

NÄIN yhden srk sivuilta:
      Kirkkoon kuulumattoman hautaus

Jos kirkkoon kuulumatonta haudattaessa omaiset haluavat saada kappelin käyttöön­sä, heidän on käännyttävä seurakunnan hautauspalvelun puoleen. Hautauspalvelusta kerrotaan käyttö­oikeu­den ehdot ja varataan aika kappelista.

Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan siunata hautaan, jos omaiset tai muut vainajan hautauksesta huolehtivat henkilöt sitä pyytävät ja jos siunaamiselle on olemassa muut kirkkojärjestyksen mainitsemat edellytykset.

Siunausta ei toimiteta, jos vainaja on selvästi ilmaissut tahtovansa toisin tai jos pappi sielunhoidollisessa keskustelussa tai muulla tavoin saamansa käsityksen perusteella katsoo, ettei kirkolliseen hautaan siunaamiseen ole riittäviä perusteita.
      Jos vainajan kielteinen kanta on tiedossa, siunausta ei saa toimittaa, vaikka omaiset tätä toivoisivatkin.

• nuotiotarinat

Kirkon opetus mustimmillaan oli: Usko kirjaimellisesti Raamatun satuihin tai olet tuomittu kadotukseen. Sama Koraanin suhteen.

• 11+20+

Ei ole luterilaisen kirkon opetus tuo, eikä ole koskaan ollutkaan.

Mistähän vihervasemmistoisiesta graffiti- ja kiljutölkkijengistä tuo edellinenkin keskustelija on peräisin? Ei oman maansa asioita tiedä eikä tunne...

Koraania kyllä ählyt haluavat lukea kirjaimisellisesti.

• nuotiotarinat
        11+20+ kirjoitti:

Ei ole luterilaisen kirkon opetus tuo, eikä ole koskaan ollutkaan.

Mistähän vihervasemmistoisiesta graffiti- ja kiljutölkkijengistä tuo edellinenkin keskustelija on peräisin? Ei oman maansa asioita tiedä eikä tunne...

Koraania kyllä ählyt haluavat lukea kirjaimisellisesti.

Kyllä kirkoissa ja kirjoituksissa saarnattiin: Joka ei usko Jumalan poikaan messiaana on tuomittu kadotukseen. Vanhoilliset julistajat jatkavat tällä tiellä tänäänkin.

Miksi uskoa aivan hatusta temmattuihin manipuloituihin tarinoihin? Missä dokumentit?

• Ex könäri

Ja kaikki tämän päivän jälkeen kirkkomaalle haudatut on homoja ja lesboja, että silleen.
      Tämän ukon hautaa lapset mereen, tuhkana.

• Ex könäri

ja ne kirkkomaalle haudattujen luut heitetään tulevaisuudessa kaatopaikalle tai ongelmajätelaitokselle jos ei ole hynää kirkolle tullut määräajan umpeuduttua, ettäs tiiättä

• Silmät auki nyt.

Kirkko taisi hävitä sen ikihauta projektin kumoamiskeissinsä.
      Olen sivusta seuraillut kirkon puuhasteluja jo vuosia ja aika syvältä ne ovat.
      Pappejakin on monenlaisia.
      On ihmisiä ja täysmulkeroita.
      Jopa lasten kasteista saatu riitoja aikaan ilman hyvää tahtoa.
      Osa laitoksen henkilokuntaa aivan p.e.rkeleitä.

• muulipekka

Nimenomaan tämän hautaamisjärjestelyn / tradition mahdollisen vaikeutumisen takia en halua erota kirkosta.

Olen kuullut omaisilta tapauksista pikkupaikkakunnalta,jossa kirkkoon kuulumattomalle on tullut este vastaan eräiden hautajaisjärjestelyiden osalta.

Muutoinkaan ei ole haluja ensimmäisenä suvussa poiketa kirkon traditiosta, jolla suvussa pitkät perinteet.

• Lue niin tiedät

Ei ole mitään eroavaisuuksia.
        Siitä vain , mikäli syrjintää tulee niin suku valistettava tai puoliso,lapset ottamaan yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun.
        Tämä niiden mielivalta on nyt tiensä päässä.

• EVLUT LAHKO PELOITTE

EVLUT LAHKO AHNE, OKKULTISTI VAPAAMUURARIEN JOHTAMA, YLIMIELINEN JA HAUTAUS MONOPOLI POIS HEILTÄ!

Hei kerro Raamatusta kohta jossa käsketään siunaamaan vainaja, siis uskova kristitty vainaja. Kyllä päätös Herran Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta pitää tehdä eläessä

Anna elämäsi jo tänään Herralle Jeesukselle Kristukselle Adonai Jeshua HaMashiach

ps.ei ihminen voi aina siihen vaikuttaa mikä kohtalon hänen ruumiilla on, vaikka olisi tehnyt testamentin. Kaikkien ihmisten keho kuolee mutta Jeshua Jeesus pelastaa ihmisen sielun,

• Perämoottori

Onko se jeshua jeesus joku homo, kun niistä vaahdotaan aina.

• rsrsrsrsrsr

Mitä nämä poliitikot, ja tietyt julkikset (Paula Vesala) ovat meille määrittelemään, mikä on oikea perhemalli. Kyllä jokainen saa pitää mielipiteensä, ja vaikka nyt tuhanteen kertaan se siellä eduskunnassa hyväksyttäisiin tämä ns. tasa-arvoinen avioliittolaki, se ei tule ikinä muuttamaan valtaosan suomalaisten käsityksiä perhemallista ja lasten oikeuksista, turhaanpa siellä äänestävät...ainakaan tästä mielipiteestä. Laki on sitten laki, jos se joskus voimaan tulee, en sitä kuitenkaan voi kunnioittaa..

• heh...

vain persuja äänestämällä voit enää vaikuttaa??

• Ei köyhä eikä kipee

(Olettekos te kirkosta eronneet tietoisia, että teidät haudataan kuin koira, eli
      roudataan kuin koira monttuun. Pastori ei siunaa, eikä pukahda.

Oanottoni )

Eikös ne siellä kusipäiden hihhulikerhossa opeta teille yhtään mitään, vai oletteko liian tyhmiä oppimaan?

Se on katsos sillä lailla että rahalla saa ja hevosella pääsee, jotkut kun voivat niin halutessaan pistää vaikka kymmenen pappia siihen montun reunalle veisaamaan hoosiannaa, tai vaikka heavyrokkia, mikä nyt sattuu huvittamaan.

Niin että viime kädessähän ne teikäläiset haudataan koiran lailla.

• Henkinen köyhyyskö

Meille riittää se ettei siunaajan henki tuoksu ulosteelle.
        Olet säälittävä piehtaroinnissasi.
        Toivottavasti yläkertasi saakin pian rauhan.

• Roskat pois.

Kun olen lähtenyt... niin minulle on ihan sama, mihin ruumis joutuu. En ole enää itse paikalla. Saa heittää vaikka biojätteisiin tai antaa ruoka-apuna afrikkaan.

• Uskikset o kipeitä

Eih ompas kamalaa, jää ikuisuus saamatta :) mut hei, onneksi on sitä olutta tässä ja nyt...

• höhööhöhööhööööö

Kaikille viime päivinä eronneille lähetetään oheinen vakavasävyinen kirje:
      http://goo.gl/b5pLU7

• ........

Suomessa on muutama vain väestörekisteriin kuuluvien hautausmaa. Sellaiseen uskonnoton kyllä tulee haudatuksi, jos niin haluaa. Hautapaikka on luultavasti kalliinpi, kuin kirkkomaahan haudattaessa, sillä Vapaa-ajattelijoiden on itse ostettava ja kaivettava hautansa ja hoidettava hautausmaansa.

• Koskooko.
        ........ kirjoitti:

Suomessa on muutama vain väestörekisteriin kuuluvien hautausmaa. Sellaiseen uskonnoton kyllä tulee haudatuksi, jos niin haluaa. Hautapaikka on luultavasti kalliinpi, kuin kirkkomaahan haudattaessa, sillä Vapaa-ajattelijoiden on itse ostettava ja kaivettava hautansa ja hoidettava hautausmaansa.

Mää guule liägäriin riäkymään pönttö.

• exex
        ........ kirjoitti:

Ja kirkkohautausmaalle haudattavien ei tartte maksaa mitään, niinkö? Hehheh, koko ikänsä maksavat ja vielä hautapaikastakin. Hyvässä lykyssä omaiset joutuu maksaan nekin

• Huu keörs:.!1#%?+

.

"Huu keörs ö shit????????????????"

.

• nbfbxbcjck jxkkxkxxk

No enpä usko, että tuosta tilaisuudesta hirveästi muutenkaan itse pääsisi nauttimaan. Senkun kippaavat vaikka jäteautolla kaatopaikalle.

• Erilailla

Olen muutaman vuoen asunut kaakkois-Aasiassa.Täällä ei edes ole hautuumaita.
      Ja vainajat poltetaan temppelin yhteydessä olevassa uunissa heti hautajais seremonioiden loputtua.'
      Hieno tapa.Eikä kallista hautuu maan hoitoa tatvita ollenkaan.

• Rigor Mortis

Minusta tuollainen on erittäin kaunis ja sivistynyt tapa. Ihan toisella tapaa, kuin kaivaa ruumis maahan matojen ruoaksi ja ensin vielä tiivistetään maa vesisuihkulla eli märissä rievuissa, kylmässä ja pimeässä yksin ja turhaan toivoa jotain ylösnousemusta.
        Aivan kauheaa.
        Muistan kun isäni kuoli vaikeaan sairauteen. Jo pitkään näin painajaisia tulevista hautajaisista. Minusta ajatus oli ja on kestämätön, että kuopataan ja mädätetään. Ei koskaan, mikäli itse voin sen päättää.

• kokemusta on

Yhessä kirkosta eronnen hautajaisissa olin -80-luvulla, papin oli eräs kutsunut, hän käyttäytyi kun koira olisi haudattu, vaikka me saato-väki kaikki kuuluttiin kirkoon. Voi olla että tuo ei enää tänään olisi noin jyrkkää, eihän pappia edes silloinkaan ollut pakko kutsua.

• Rigor Mortis

Enemmän minua on koirani haudalla itkettänyt, kuin monen ihmisen.

Ja kun itse haluan tulla polttohaudatuksi ja tuhkat tuuleen sirotelluksi, niin eipä siinä tarvita pappia madonlukuja lukemaan.

En usko, että jonkun leipäpapin siunaus minua taivaaseen vie, jos sellainen nyt olemassa on.

Siihen uskon, että olemalla lähimmäinen lähimmälle ihmiselle ja häntä tukemalla voin oman osani siitä iankaikkisuudesta saavuttaa, mikäli sellainen olemassa on.

Ja jos helvetti on olemassa ja sinne joudun, niin varmaan olen senkin sitten ansainnut.

• Sama kaikille

Pastori tekee mitä käsketään. Hautaus on tilaustyö ja se maksetaan aina erikseen. Hautaukseen liittyvät palvelut eivät ole ilmaisia kirkon jäsenille ja pastori ei tule edes paikalle, jos et tilaa ja maksa sitä.

• Faktaa provoilijalle

Valtio maksaa kirkolle hautausmaiden ylläpidosta korvauksia. Jokainen suomen kansalainen haudataa kirkon ylläpitämälle hautausmaalle. Seurakunnilla on myös velvollisuus toimittaa tilaisuus tilauksen mukaisesti, maksua vastaan. Kaikki maksavat siitä erikseen.
      Eli kirkko ylläpitää jautausmaita verovaroin. Lisäksi kirkkoon kuuluvilta otetaan lisävero. Lisäveroa vastaan ei saa mitään, mitä kirkkoon kuulumaton ei myöskin saisi.

2 luku

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tai seurakuntayhtymien ylläpitämät hautausmaat

3 §

Velvollisuus ylläpitää yleisiä hautausmaita

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tai seurakuntayhtymien tulee ylläpitää yleisiä hautausmaita. Hautausmaa voi olla useamman seurakunnan tai seurakuntayhtymän yhteinen.

4 §

Hautasijan osoittaminen

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta tai seurakuntayhtymä on velvollinen vaadittaessa osoittamaan hautasijan vainajalle, jonka kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta oli kuolinhetkellä seurakunnan tai seurakuntayhtymän alueella.

Jos vainajalla ei kuollessaan ollut kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa, 1 momentissa mainittu velvollisuus on sillä evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnalla tai seurakuntayhtymällä, jonka alueella vainaja kuollessaan asui.

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta tai seurakuntayhtymä on lisäksi velvollinen vaadittaessa osoittamaan hautasijan myös sellaiselle kuolinhetkellä ulkomailla asuneelle Suomen kansalaiselle, jonka viimeinen kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta ennen ulkomaille muuttamista oli seurakunnan tai seurakuntayhtymän alueella.

5 §

Tunnustukseton hauta-alue

Hautasija on pyynnöstä osoitettava erilliseltä tunnustuksettomalta hauta-alueelta, joka ei saa sijaita kohtuuttoman kaukana seurakunnan tai seurakuntayhtymän alueesta.

Tunnustukseton hauta-alue on erillinen hautausmaa tai muusta hautausmaasta selvästi erottuvalla tavalla rajattu hautausmaan osa.

6 §

Hautaustoimessa perittävät maksut

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta tai seurakuntayhtymä voi periä maksuja hautasijan luovuttamisesta, hautaamiseen liittyvistä palveluista ja haudan hoidosta. Maksut saavat olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruiset.

Tässä pykälässä tarkoitettujen maksujen perusteiden tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan tai seurakuntayhtymän hautausmaalle.

• Tyhmä maksaa lisäver

• Huijaava kirkko

Kirkon työ on varasta heikompiosaisilta rahaa omien johtajiensa ja huijaripappien ökyelämää varten.

• kokemusta on

Muutama uskonliike suomessakin on joiden edustajia on kirkossa, eivä hautaa ärisemäti vaikka olisi kuulunu ikänsä kirkkoon, kun ei kuulu heihin.

• Ei haittaa

Minulle riittää, että Jumala siunaa.Papin ei tarvitse.Kirkkohan ei toimi Raamatun mukaan, mutta uskoa voi ilman kirkkoakin.

• rahasi.

Minä erosin kirkosta jo yli 20 vuotta sitten, olen ostanut hautapaikan
      vapaahautausmaalta, se on aivan ihana paikka, kauniilla harjulla
      jossa hautoja kolmisensataa,se on kuin humiseva harju.

Olen myös antanut ohjeet ettei minulle saa hautajaisia pitää,
      läheiset voi käydä hyvästelemässä ruumishuoneella, halutessaan,
      minähän en siitä mitään tiedä.

Ehdottomasti olen kieltänyt pappia kutsumasta, pappien tekopyhyys
      on loukkaus Jumalaa kohtaan.

Ruumiini tuhkataan ja kylvetään maahan, siinä sitten annan kasveille kasvuvoimaa, enkä tunne itseäni koiraksi lainkaan.

kirkko haluaa vain

• NÄIN ON

Ei JEESUSTA KUKAAN SIUNANNUT

• varma tieto

Ei haudata ja kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ole mikään tae siitä, onko ihminen uskovainen.
      Tiedän lukuisia jotka eronneet ja silti pappi siunannut. Käytännössä kaikki siunataan jos on eläessään niin halunnut tai kuoleman jälkeen omaiset haluavat, eikä haudattava ole eläessään kieltänyt siunaamista.
      Aneet, jota kirkollisvero vastaa on vanhentunut käytäntö. Aneet poistettiin jo vuosisatoja sitten.

• Hei

Kyseessä on kovin kiistanalainen kysymys. Vaihtelevuutta on monenlaista eri seurakunnissa. Olen ihmisten kanssa keskustellessa kuullut monenlaisistakin kohtaamisista. Monesti negatiivisia kohtaamisia tapahtui vielä 90-luvunkin puolella. Nykyään kuitenkin tälläiset kohtaamiset ovat reippaasti vähemmistössä ja suosittelenkin, jos on kohdannut perusteetonta epäasiallista kohtelua hautaustoimen osalta niin siitä tulee ilmoittaa asiaa hoitavan seurakunnan vastaavalle virnahltijalle.

On totta, että kirkkoon kuulumattomalta henkilöltä voidaan periä maksu kappelitilan vuokraamisesta siunaustilaisuus käyttöön. Maksun periminen ja suuruus vaihtelee seurakunnittain. Jos hautaan siunaaminen toimitetaan haudalla, ei maksua saa periä. Asia perustuu lakiin ja kirkkohallituksen antamaan yleiskirjeeseen. Huomattakoon, että kaikki eivät maksua peri lainkaan. Hautaustoimen rahoituksen osalta on myös se, että yhteivero varoin ei kateta kappeleiden ja kiinteistöjen kuluja. Tämä antaa seurakunnille oikeuden päättää tilojen käyttöä koskevista kysymyksistä.

Jo teillä on tiedossa muita maksu eriäväisyyksiä kirkkoon kuuluvan ja kirkkoon kuulumattoman välillä niin kommentoikaa. Tahtoisin kuulla :)

Jos kirkkoon kuulumaton on selkeästi ilmaissut (esim. kirjallisesti), että häntä ei tulla siunaamaan kirkollisen toimituksen kaavan mukaan näin ei saa myös tehdä. Kuten ketjussakin on moni kuitenkin hyvin ilmaissut ja oman kokemuksen mukaan myös oikeassa, että kirkkoon kuulumattomatkin pääasiassa siunataan. Tämä usein omaisten toiveesta ja vainaja ei ole eläessään tuonut ilmi kantaansa siunauksen osalta.

Petri - Puutarhuri

• Kirkko siivestää

Kirkkoon kuuluvalta peritään myös maksut.
        Virheistä pitää ilmoittaa poliisille, eikä jollekin kirkon pellelle. Kirkko on yksityinen yhdistys.
        Valtio myös maksaa kirkolle valtiollisten toimien, kuten hautausmaiden ja kulttuurisesti arvokkaiden rakennusten ylläpidosta.

• tympääntynyt.

mihin sitä liperilassea tarttee kuoppaustoiminnassa, muutenkin olisin kunnon ryyppäjäistein kannalla kuten irlantilaisittain. kunnon perseet poskelle muistellen oliko molo vaiko jäikö kaipaamaan. niin minä tahdon lähteä. muutenkin niin synkät juhlat.

• puukani

mitä välii miten haudataan, vai haudataanko lainkaan...minut ainakin saa polttaa halvimmassa mahdollisessa pahvilootassa ja tuhkat saa hukata mihin haluaa...ihan siksi, koska enhän itse enää tiedä tuosta yhtään mitään enkä kaipaa sukulaisten tekopyhää hyrinää... riittää että minun kohdallani kustannukset 'kuoppauksen' suhteen on mahdollisimman pienet, näin jää puolisolleni enemmän käyttörahaa omaan elämäänsä, jokakuitenkin jatkuu poismenoni jälkeenkin.

• kirkosta eronnut

Tässähän se hullu juttu onkin, ettei mikä tahansa pahvilaatikko kelpaa, vaan pitää ostaa arkku. Mutta kuka valvoo, että arkku poltetaan? Ja mitä ihmeen järkeä on pistää ruumis polttouuniin jossain "arkussa"? Kuollut ei tiedä, palaako vai tuleeko madonsyömäksi. Mutta aina joku taho rahastaa silloinkin, kun jonkun elämä päättyy.

• Uusiokäyttö
        kirkosta eronnut kirjoitti:

Tässähän se hullu juttu onkin, ettei mikä tahansa pahvilaatikko kelpaa, vaan pitää ostaa arkku. Mutta kuka valvoo, että arkku poltetaan? Ja mitä ihmeen järkeä on pistää ruumis polttouuniin jossain "arkussa"? Kuollut ei tiedä, palaako vai tuleeko madonsyömäksi. Mutta aina joku taho rahastaa silloinkin, kun jonkun elämä päättyy.

Ei niitä arkkuja polteta. Ne samat arkut myydään aina uudelleen. Ruumis laitetaan lavetille ja arkku menee takaisin liikkeeseen.

• Merihautajaiset

Minua ei kiinnosta minne minut kipataan kun olen kuollut. Itse asiassa haluaisin tuhkauksen ja tuhkat sirotellaan mereen.

• alas hihhulismi

Uskonnollinen hihhuli aloittajana tässäkin ketjussa. Kuinkas muuten.

• hdnryuynu

Ateisti kuopataan kuin nauris.

• myllyt jauhaa

Kutka on ateistia, monet 99%:a kristityt väittävät tehneensä syntiä, miten heidän ruumiille tehdään, tarhaketun ruuaksi vai?

• Berserker_no 1

Onko väliä? Pastorin paskapuheet ja ajatukset tuonpuoleisesta on jo taakse jäänyttä elämää. Valhalla kutsuu!

• XFDTC7UIOKLI.

KLEENEX -

• ei pappeja minulle

Aivan samantekevää, mihin minut haudataan ja miten. En edes tahtoisi kirkonhautausmaahan, vaan kauniiseen luontoon.

Jo aikaa sitten olen kertonut toivomuksen läheisilleni, etten tahdo pappia siunaamaan sitten kun aika tulee. Minulle ei ole mitään merkitystä jonkun leipäpapin siunauksella. Annan moiselle pitkät ja nauran päälle ihmetellen, kuinka narusta vedettäviä ihmiset ovatkaan. Itse viittaan kintaalla.

• Onselvinnyt

Olen eronnut Suomen "Ev.lut." kirkosta jo vuosia sitten, kun alkoi selvitä ettei se mitään "kristinuskossa" olemista ole kun nimi on "kirkonkirjoissa", ja sen lisäksi on monet muutkin "kirkon" muotomenot osoittautuneet Raamattua lukiessa täysin vieraaksi terveelle kristillisyydelle.

Ei "kirkolla" ole mitään "hautausmaa ja hautajaiset" monopolia.
      Hautausmaan voi Suomen lain mukaan perustaa muutkin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457
      "..Hautaustoimilaki...6 luku--Yksityinen hauta.."

Jos sinne "kirkkoon" kuuluu sen takia että tulisi haudatuksi "siunattuun maahan", niin se on luuloa, ei Raamatun mukaista.."Kirkon" hautausmailla kasvaa rikkaruohot siinä missä muuallakin, ei se sen "siunatumpaa" ole. Jumala kirosi maan, ei sitä "papit" eikä " piispat" hiippoineen ja kaapuineen muuksi muuta vaikka miten hokevat.

1.Moos.3:17. "Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; 18. orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. 19. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.".."

Mutta todellisessa uskossa kuollut ihminen on "siunattu "
      Ef.1:3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa.."

Uskosta osatonta ei millään hokemisella enään saa "Jumalan lapseksi" kuolemansa jälkeen. Ei onnistu vaikka kasaisi pinon Raamattuja vainajan rinnan päälle muka hurskauden osoittamiseksi. Suuria valheita ladellaan hautajaisssa jumalattomasta muka "Jumalan lapsena", kun on eläessään kironnut Jumalan ja lähimmäisensä.

Jos sinne "kirkkoon" jonkun "uskonnollisuuden" tähden kuuluu, niin ainakaan "kristinuskon" perus kirjassa Raamatussa, ei neuvota "kirkollis veroistakaan" yhtään mitään. Miksi niitä sitten haluaa maksaa? Onko se luuloon perustuvaa ,että se kuuluisi Raamatussa ilmaistuun kristilliseen elämään? Ei ainakaan Raamatun mukaan, joka kertoo vapaaehtoisesta varojen antamisesta kristittyjen yhteisölle.

Jos sinne "kirkkoon" "lapsi kasteen" takia kuuluu, niin Suomessa on "nimilaki" joka määrittää että "Jokaisella tulee olla sukunimi ja etunimi." . Nimen voi antaa muuallakin, eikä siinä "vesiripottelussa" mitään "Jumalan lapseksi" tulemista tapahdu. Eikä sen enempää missään "hätäkasteessa" , eikä "ehtoollisen syömisessä ". Se on luulotteluun perustuvaa . Vauva vain kastuu . Tosin "kirkon jäsenyyteen " taitaa liitymis seromonia ollla. vanhemipen avustamalla.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694
      "..Nimilaki.."

• Kirkko on petos

Kirkon tehtävä on huijata ja varastaa.

• Old sailor

Minua ei haudata, menen ruotsinlaivalle ketju ja puntti mukana, vedän pääni täyteen ja pidän hauskaa, aamuyöstä kiinnitän ketjun vyötäisille ja hyppään mereen......Tosimerimiehen hautaus :D

• ihan sama

mutta miksi kirkkoon kuuluville luvataan katteettomasti herätys viimeisenä päivänä niiden matojen sijasta.

• Kuules "tietäkää se". Olen liikuttunut, koska "edustat" juurikin sitä lähimmäisen rakkautta jota Jeesus edusti. En ole uskovainen, mutta kysyn: mikä oli Jeesuksen rakkauden sanoma? Käskikö hän tuomita meitä "onnettomia"?

Jeesus nasarealainen (juutalaisuuden yksi lahko) uskoi anteeksiantoon sekä rakkauteen, ei kaunaan. Toivon, että sinäkin löytäisit sen rakkauden sanoman.

Se on nasarealainen, ei nasaretilainen, koska sieltä kyseinen henkilö ei ollut kotoisin. Lukuisissa kulttuureissa on viittauksia Jeesukseen, ja tämän vuoksi Jeesus todennäköisesti oli historiallinen oikeasti elänyt henkilö. Ainakin historioitsijat ovat sitä mieltä.

Hän oli myöskin maallinen henkilö joka oli naimisissa, ja todennäköisesti kuninkaallinen. Koska hän oli opettaja, niin hänen täytyi olla naimisissa. Juutalaisessa kulttuurissa opettajan (rabbin) tuli olla naimisissa, muutoin hän ei olisi voinut olla sitä, mitä Raamattu opettaa.

• tutkimusaineistoksi

Minua ei haudata, koska olen testamentannut fyysisen asuinsijani lääketieteelliselle laitokselle reposteltavaksi, kun en itse sitä enää käytä. Pistävät tähteet sitten tuhkaksi tai maahan, who cares. Sitä en ole saanut mistään selville, miten sinne pääsyn voi varmistaa; hehän eivät huoli ruumista, joka on avattu, ja millainen olisi se kuolemisentapa, jolla välttäisi ruumiinavauksen? Jos joku teistä tietää, kertokaapa. Voisi sitten aikanaan yrittää kuolla sopivalla tavalla.

• tuhkaksi

Krematoriomaksut on kohtuuttomia, mutta säästääpä naurettavat hautapaikkamaksut.
      Lähinnä tämä kirkollinen hautausmaksubisnes on se "koirana hautaus", so. kupataan kuoleman jälkeenkin.

• Roskat pois.

Vähän asian vierestä... mutta minä erosin kirkosta noin 19 tai 20 vuotiaana, vuonna 90 tai nitä aikoja
      Eroamisen syynä oli aiheettomat lisäverot. Verottajalta tuli ilmoitus jonka mukaan minun tulisi maksaa lisäveroja, olikohan jotain 200 markkaa, vaikka tuloja ei ollut ko. verovuotena. Tuttuni joka osaa paremmin näitä asioita, neuvoi tekemään oikaisupyynnön kolmeen paikkaan: valtiolle, kunnalle ja kirkolle.
      Sitten kunnalta tuli oikein kaupunginjohtajan allekirjoittama kirje, jossa todettiin että koska tuloja ei ole ollut, niin lisävero ei ole aiheellinen vaan se on peruutettu. Valtiolta tuli vaikeatulkintainen kaavake, josta kuitenkin selvisi että lisävero on peruutettu samoin perustein kuin kunnan päätöksessä.
      Mutta kirkolta ei vastattu mitään. Kunnes ulosottovirastosta tuli kirje jossa sanottiin että kirkollisvero on maksamatta. Summa oli pieni, 20 mk, mutta ulosottovirasto oi lisännyt siihen 100 mk jotain maksua joitain kymppejä muita kuluja.
      Menin maksamaan sen heti seuraavista työkkäreistä, ettei luottotietojen menetys haittaisi työpaikan saamista.
      Sitten menin eroamaan kirkosta. Sanoin että liityn ehkä takaisin sitten kun olen "säästänyt" lirkollisveroissa ne ulosottoviraston kulut, joita sen 20 mk päälle tuli.
      Pappi kysyi että onko se raha niin tärkeää, siihen minä sanoin että olisin kyllä maksanut sen 20 mk, jos olisitte edes vaivautuneet vastaamaan kirjeeseen niin. Mutta kun ei vastattu yhtään mitään, vaan asia laitettiin suoraan ulosottovirastoon kysymättä minulta mitään, aiheuttaen summan 10 kertaistumisen, niin olkoon.
      En ole tosin vieläkään liittynyt takaisin. Mutta nyt ei edes voisikaan, se voisi vaikuttaa homokirkon kannattamiselta.

• Luoja

Ihan sama mihin tämä kulkuneuvoni laitetaan kun poistun siitä.
      Saiastiahan se vain on. Hiiltä, vettä ja happea. Minä en ole kehoni. Minä olen Jumala.

• siunaus maksaa

Kyllä se sunkin ruhos muihin luihin sekottuu heti kun omaiset jättää
      hautamaksut hoitamatta. Kirkkohan ei ajattele muuta kun rahaa.
      Ei se papin ammatti kutsumusammatti ole, ei silläkään suu aukee jos
      palkka jää maksamatta.

• Fataa.

Mitä väliä? Avaajakin on madoille maukasta popsitttavaa ja mikä pahinta mistään ei taivaaseen noutajaa:--))

• VoiAloittajaa

Mutta ainoastaan ketjun aloittaja jälleensyntyy koiraksi. Se on paljon huonompi kohtalo.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      3
      3098
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2138
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      114
      1755
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1086
    5. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      982
    6. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      976
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      35
      764
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      723
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      691
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      665
    Aihe