Puhun liian hiljaa

HELP ME!!

Mulla menee hermot kohta... Mielestäni puhun ihan normaalilla äänellä ja selkeästi, joskus tutussa porukassa saatan olla yks mölyapina, joka ei osaa olla hiljaa. :D

No mutta ongelma on se, että aina kun vaikka pidän koulussa esitelmää tai joudun puhumaan luokan edessä tai paikallani, niin AINA siis ihan aina, joku pyytää, että puhuisitko vähän kovempaa. Ja ei siinä ymmärrän kyllä miksi he pyytävät, tiedän että on ärsyttävää ettei kuule, mutta siis se ainainen hokeminen rupee viemään multa viimesetkin halut esiintyä yhtään missään, kun muutenkin jo ihan paniikissa aina siellä luokan edessä.
Lisäksi puhun jo normaalia kovemmalla äänellä esiintymistilanteessa, niin että vielä kovempaa puhuminen tuntuu minusta tosi raskaalta kun pitäisi huutaa järven toiselle puolelle, niin ei se ole kivaa. Keskityn sitten siihen huutamiseen ja unohan sen mitä piti sanoa.

Olen myös usein joutunut toistamaan asioita kun joku ei kuule. Tai jos on joku keskustelu niin minun on turha sanoa yhtään mitään kun kukaan ei kuule tai huomioi sitä. Siksi usein olen kuuntelijan ja tarkkailijan roolissa.

Usein tiedän ketä kiinnostaa minun seura tai jutut, koska he oikeesti kuuntelee ja juttelee mun kanssa. Mun on helppo huomata ketkä ei minusta välitä tippaakaan ja ketkä taas välittää, siks tiedänkin kenestä pysyn kaukana, eli niistä joita ei kiinnosta. Ei muakaan jaksa kiinnostaa silloin ne.

Mutta niin, usein ystävieni kanssa ei ole mitään ongelmaa, minut kuullaan, varmaan osittain siksi koska heitä kiinnostaa, mutta just jossain koulussa ni tekis mieli sanoa aina sille takapenkin huutajalle, että tervetuloa tänne tyhjään eturiviin istumaan niiin kuulet.

Itse olen tavannut myös hiljaisäänisiä ihmisiä ja joskus en itsekkään kuule kaikkea, mutta en IKINÄ halua sanoa, että voisitko puhua kovempaa (ellei kyseessä ole joku tuttu jonka ääni vain poikkeuksellisesti on hiljainen, mutta tiedän hänellä öytyvän ääntä). Koska tiedän miten pahalta se tuntuu, varsinkin jos siitä aina mainitaan. Ja siis kun ongelma on just se, että kun sää puhut sun normaalilla äänellä ja se kuulostaa omasta mielestä ihan tarpeeks kovalta. Sitä ei ymmärrä kuin hiljaiset ihmiset miltä tuntuu kun ääni VAIN ON niin hiljainen, eikä se muuksi muutu, ellei oikeesti huuda ja sillon se joidenkin mielestä kuulostaa normi puheelta. Tää on tosi raivostuttavaa ja voimia vievää, että saa ihmiset kuulemaan mitä puhutaan.

En tiiä onko mulla jotenkin omiin korviin voimistuva mutta ulospäin hiljenevä ääni, koska oikeesti omasta mielestä välillä tuntuu, että mölyän paljonkin, on monesti sanottu myös shh.

Toisaalta mietin, että tekeekö se jännittävä esiintymistilanne sen, että huomaamattani puhunkin hiljempaa..

En tiedä mutta jos joku keksii keinon niin saa kertoa miten voin puhua niin että ihmiset kuulee mutta kuitenkaan ei tarttee huutaa tai ponnistella puhuessa.

Tuli vähän pitkä teksti.. Toivottavasti ton jaksaa lukea.. :D

5

1378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiljainen minäkin

      Tiedän tunteen. Minulla on ollut aina hiljainen puheääni. Oudointa on se että en itse kuule ääntäni mitenkään hiljaisena tai yritä puhua hiljaa. Siksi on outoa että muiden mielestä ääneni on hiljainen.

      Olen yrittänyt joskus tietoisesti puhua kovempaa esim. hengitysharjoitteilla yms, mutta ajan myötä ne taas unohtuvat ja palaan takaisin hiljaiseen puheääneen.

      Olen kuullut että esim. laulaminen auttaisi äänenhallintaan, mutta minä en ole mitään esiintyjätyyppiä, joten täytyisi ottaa yksityisiä laulutunteja tms :/

      • mulla myös

        Tiedän mistä puhutte, mullakin on hiljainen puheääni kuulemma, vaikka itse en sitä huomaa. Kai oman äänen kuulee erilailla kuin muut. En tiedä auttaisiko puheterapeutti...


      • sama juttu
        mulla myös kirjoitti:

        Tiedän mistä puhutte, mullakin on hiljainen puheääni kuulemma, vaikka itse en sitä huomaa. Kai oman äänen kuulee erilailla kuin muut. En tiedä auttaisiko puheterapeutti...

        Tietysti oman äänen kuulee kovempaa. Kuulet sen pääsi sisällä...

        Jokatapauksessa mulla on sama ongelma :( Tutussa seurassa voin puhuu vaikka kuinka kovaa, mutta jos ujostuttaa tai jännittää ni en saa kovaa ääntä. Tuli mieleen kun koulussa pelattiin sellasta peliä, että pitää huutaa kovaan ääneen "aaaaa" niin kauan kun pystyy ja samaan aikaan juosta. Mun vuoro tuli yritin huutaa kovaa, mutta en vaan saanut huudettua kovaa. Ope vaan huus että KOVEMPAA! Yritin eikä onnistunut lopetin kesken ja pidättelin hammasta purren itkua. Kisassa oli vielä toinen kierros joka päättyi samaan tapaan :'(


    • Thelonelyone

      Ihanaa kuulla, etten ole yksin. Mulla tästä on alkanut vähitellen tulla aivan ylitsepääsemätön ongelma, jonka takia olen menettänyt haluni puhua kokonaan, koska en jaksa koko ajan toistella ja huutaa sanomisiani. Harmittaa kyllä, kun kuitenkin pohjimmiltaan olen seurallinen ihminen, jolla olisi paljonkin ajatuksia jaettavana, mutta kun keskusteluista jää aina vain turhautunut olotila käteen, olen mieluummin hiljaa. Kamala elämää rajoittaa vitsaus, jollaista en toivoisi kenellekään, ja musta(kin) tuntuu, että tämä vain pahenee koko ajan, kun puheen hiljaisuus ja oma arkuus ruokkivat toisiaan. :(

    • sldkfhughtu

      Ketä kirjoittaja pilkkaa? Surullista, että joku ihminen on niin täynnä vihaa, mitä tuokin teksti osoittaa. Onko joku joskus sanonut sinulle poikkipuolisen sanan ja olet sitten alkanut kantaa siitä kaunaa? Pidät hissukoina hiljaisia ihmisiä, niinö? Onko sinulla mielenterveyslääkitys ( voisi olla syytä olla?), nimittäin normaalia ei ole vihata ujoja ihmisiä. Mitä muuten käsitteistössäsi tarkoittaa sana "mölyapina"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe