Onko kukaan tehnyt onnistuneesti betoniponttoonia itse? Itse näen mielessäni jäänpäälle tehtävän muotin, jonka sisään styroxit, raudoitus ehkä rosteria tai ainakin sinkittyä. Sitten vaan valu ja kevättä odottamaan.
Vinkkejä otetaan vastaan, valmiin ponttoonin osaan ostaa ilman vinkkiäkin.
betoniponttooni itse tehden
17
18820
Vastaukset
- Joakim
Eihän se kovin vaikeaa ole. Itse olen tehnyt laiturin käytettynä ostetuista pontteeneista, jotka eivät olleet kovinkaan "tehdasvaletun" näköisiä. Uivatkin paljon syvemmällä kuin sen aikaiset Byratekin ponttoonit ja lisäksi selvästi vinossa. Painoilla sai ponttoonin suoraksi ja ihan hyvä siitä laiturista tuli (vieläkin OK, tein 91/92 talvella). Raudoitus ei ollut noissa ainakaan kuumasinkittyä puhumattakaan rosterista, vaan näkyviltä osin (6 tankoa pystyssä, koukku ja yksi kolhu rautoihin asti) aivan ruosteessa.
Ainakin vanhemmat isot ponttoonit olivat onttoja ja niihin tuli aina vettä ja lopulta seuramme laituri upposikin hoidon puutteessa. Kannattaa siis valita sisälmys sellaiseksi, ettei veden tulo haittaa. Yksi halpa vaihtoehto eristyslevy StyroFoam. Styroksiin menee aika paljon vettä.
Pitää siis tarkkaan laskea sopivat valun ja raudoituksen painot, jotta kelluu sopivasti ja kohtuu suorassa. Isoja vinoumia on jo ikävä korjata. Itse valaisin ensin pohjan ja sitten loput.
Mahtaako tuossa päästä tuntipalkoille? - tuntematon
Miksei tuo onnistuisi mutta jäitä on vaan talvella ja talvella betonihommat ovat ikäviä koska niissä hommissa tunnetusti tarvitaan vettä. Kaikki työkalut jäätyvät ja betonikin jäätyy jos pakkasta on muutamaa astetta enemmän. Betonin lämpimänä pitämiseen menee paljon aikaa ja vaivaa. Tosin jäätynyt betoni kuulemma sulettuaan alkaa kovettumaan mutta jos pakkasta riittää pitkään, kuivuu betoni ennen kovettumista. (Kuivumista tapahtuu myös pakkasella) Muutenkin betoni pitää kovettumisen ajan eli useita päiviä pitää kosteana kuivumishalkeamien estämiseksi.
Siistin pinnan tekemiseksi tarvittava hieman kuivuneen kannen hierto voi olla myös ongelma pakkasella.
Sika tekee lisäaineita joilla betonista saadaan jonkun verran pakkasen kestävää mutta ne ovat melko hinnakkaita tuollaisessa projektissa.
Jos projektin ympärille rakentaa lämmitettävän suojan, alkaa olla helpompaa. Kulut vaan lisääntyvät entisestään.- Sorius
Terve!
Olen hieman paneutunu ko aiheeseen. Betoniin saadaan lisäaineita joilla sen kestävyyttä merivedessä ja jäätymisessä lisätään.
Jos sinulla on mahdollista osta valmisbetoni ko mausteilla lisättynä. Kysy ainakin betonimiehiltä sopiva seosuhde hiekalle ja betonille. Raudoituksessa käytettiin ennen harjaterästä, mutta nykyään vain rosteria.
Näin varsinkin jos teet betonin itse ja käytät laituria merivedessä. Kun ponttooni ui riittävän syvällä on usein myös vakaa, eikä jäät sitä säre.
Tärkeää on ettei se talvella jääkuoman kanssa osu pohjaan, jolloin vioittumiset ovat tavanomaisia. - Vanha Valas
Sorius kirjoitti:
Terve!
Olen hieman paneutunu ko aiheeseen. Betoniin saadaan lisäaineita joilla sen kestävyyttä merivedessä ja jäätymisessä lisätään.
Jos sinulla on mahdollista osta valmisbetoni ko mausteilla lisättynä. Kysy ainakin betonimiehiltä sopiva seosuhde hiekalle ja betonille. Raudoituksessa käytettiin ennen harjaterästä, mutta nykyään vain rosteria.
Näin varsinkin jos teet betonin itse ja käytät laituria merivedessä. Kun ponttooni ui riittävän syvällä on usein myös vakaa, eikä jäät sitä säre.
Tärkeää on ettei se talvella jääkuoman kanssa osu pohjaan, jolloin vioittumiset ovat tavanomaisia.Kiitokset kannustavista tiedoista. Oma laiturini tulee Saimaalle ja valmisbetonia on kohtuuhintaan saatavissa rantaan. talvella pitäisi tienkin kestää raskaskin ajoneuvo. Haluaisiko joku vielä kertoa näkemyksiä tarvittavasta betonin paksuudesta ja tarvittavasta terästyksestä? Löytyykö jostain peräti piirustuksia?
Ja Joakimille tiedoksi: kyllä pääsee palkoille, kun huomioidaan valmisponttoonin kallis ostohinta, rahtikustannukset ja toisaalta ilmaiset muottitarpeet. - Joakim
Vanha Valas kirjoitti:
Kiitokset kannustavista tiedoista. Oma laiturini tulee Saimaalle ja valmisbetonia on kohtuuhintaan saatavissa rantaan. talvella pitäisi tienkin kestää raskaskin ajoneuvo. Haluaisiko joku vielä kertoa näkemyksiä tarvittavasta betonin paksuudesta ja tarvittavasta terästyksestä? Löytyykö jostain peräti piirustuksia?
Ja Joakimille tiedoksi: kyllä pääsee palkoille, kun huomioidaan valmisponttoonin kallis ostohinta, rahtikustannukset ja toisaalta ilmaiset muottitarpeet.Jos vaikka teet 2x1x0,6 ponttoonin joku ui 30 cm syvällä, saa betonia olla 600 kg eli 0,25 m3, joka tarkoittaa raudoitus huomioiden vain reilun 30 mm seinämiä. Kantavuudeksi jää myöskin 600 kg. Ei taida olla ihan helppoa valaa, varsinkaan kerralla.
Isompi on jo selkeästi helpompi tehdä, vaikkapa 2x2x1 ponttooni 50 cm syväyksellä sallii jo lähes 60 mm seinämän.
Juuri alle noiden vahvuuksien en menisi. Raudoituksesta löytyy tietoa vaikkapa Rakentajan Kalenterista.
Mitäs nou ponttoonit maksaa valmiina nykyään? - Vanha Valas
Joakim kirjoitti:
Jos vaikka teet 2x1x0,6 ponttoonin joku ui 30 cm syvällä, saa betonia olla 600 kg eli 0,25 m3, joka tarkoittaa raudoitus huomioiden vain reilun 30 mm seinämiä. Kantavuudeksi jää myöskin 600 kg. Ei taida olla ihan helppoa valaa, varsinkaan kerralla.
Isompi on jo selkeästi helpompi tehdä, vaikkapa 2x2x1 ponttooni 50 cm syväyksellä sallii jo lähes 60 mm seinämän.
Juuri alle noiden vahvuuksien en menisi. Raudoituksesta löytyy tietoa vaikkapa Rakentajan Kalenterista.
Mitäs nou ponttoonit maksaa valmiina nykyään?Kiitos taas!
60 mm kerrospaksuuteen saattaisi kotikonsteinkin päästä (30mm tuntuu liian tarkkuustyöltä!). Ajattelin vieläkin isompa ponttoonia, joka muodostaisi koko laiturin. Näiden hintoja en ole juuri äskettäin viitsinyt kysellä, mutta byratekin hinnastosta löytyi tieto:
C 2.4, kantavuus 1300 kg, 2400 x 1600 x 580 mm 580,00 euroa rahti tarvikkeet. 10 metrisen hinta olisi siitä suoraan laskien 2320 euroa, jolla kyllä ostaa aika paljon betonia ja finnfoamia (ei tarvitse olla priimaa). Näkyvät käyttävän tehdastekosissa kuumasinkittyä teräsverkkoa ja muovikuitubetonia. - Lisää
Vanha Valas kirjoitti:
Kiitos taas!
60 mm kerrospaksuuteen saattaisi kotikonsteinkin päästä (30mm tuntuu liian tarkkuustyöltä!). Ajattelin vieläkin isompa ponttoonia, joka muodostaisi koko laiturin. Näiden hintoja en ole juuri äskettäin viitsinyt kysellä, mutta byratekin hinnastosta löytyi tieto:
C 2.4, kantavuus 1300 kg, 2400 x 1600 x 580 mm 580,00 euroa rahti tarvikkeet. 10 metrisen hinta olisi siitä suoraan laskien 2320 euroa, jolla kyllä ostaa aika paljon betonia ja finnfoamia (ei tarvitse olla priimaa). Näkyvät käyttävän tehdastekosissa kuumasinkittyä teräsverkkoa ja muovikuitubetonia.Mitähän tuo muovikuitubetoni tarkemmin oikein on? Ilmeisesti sen tiheys on kuitenkin tavallinen ~2400 kg/m3. Tällöin tuon Byratekin ponttoonin seinämät olisivat vain ~30 mm.
Mitkä ovat suunnittelemasi laiturin mitat? Miten aiot suorittaa valun? Noin isossa ponttoonissa on varmasti ongelmia pitäää kelluke paikoillaan (betoni pyrkii kelluttamaan). Saisitkohan neuvoja joltain Byratekia tai Marinetekiä (vai onko sama???) läheltä olevalta betoniasemalta? - Vanha Valas
Lisää kirjoitti:
Mitähän tuo muovikuitubetoni tarkemmin oikein on? Ilmeisesti sen tiheys on kuitenkin tavallinen ~2400 kg/m3. Tällöin tuon Byratekin ponttoonin seinämät olisivat vain ~30 mm.
Mitkä ovat suunnittelemasi laiturin mitat? Miten aiot suorittaa valun? Noin isossa ponttoonissa on varmasti ongelmia pitäää kelluke paikoillaan (betoni pyrkii kelluttamaan). Saisitkohan neuvoja joltain Byratekia tai Marinetekiä (vai onko sama???) läheltä olevalta betoniasemalta?Kelluttamisen huomioiminen oli hyvä pointti. Jos en vala pohjaa lainkaan, täytyy kellukkeet sitoa todella hyvin pohjaan kiinni ja/tai käyttää riittäviä painoja (voimat taitavat tulla aika suuriksi, jos kelluminen pääsee alkuun?).
- vanha Valas
Lisää kirjoitti:
Mitähän tuo muovikuitubetoni tarkemmin oikein on? Ilmeisesti sen tiheys on kuitenkin tavallinen ~2400 kg/m3. Tällöin tuon Byratekin ponttoonin seinämät olisivat vain ~30 mm.
Mitkä ovat suunnittelemasi laiturin mitat? Miten aiot suorittaa valun? Noin isossa ponttoonissa on varmasti ongelmia pitäää kelluke paikoillaan (betoni pyrkii kelluttamaan). Saisitkohan neuvoja joltain Byratekia tai Marinetekiä (vai onko sama???) läheltä olevalta betoniasemalta?Lohja Rudus:
Muovikuitubetonissa on tasaisesti jakautuneena muovi- eli yleensä polypropyleenikuituja, joiden pituus on 10…25 mm kuitutyypistä riippuen. Muovikuiduilla vähennetään lähinnä betonin varhaisiän eli plastisen vaiheen kutistumaa ja halkeiluriskiä. Muovikuiduilla ei voida korvata laattojen kutistumaraudoitusta. Tyypillisiä käyttökohteita ovat mm. pintalattiat ja kuorimaiset rakenteet. Muovikuitujen määrä on käytännössä 0.9…2.0 kg/m3.
- arskaw
betonina käytetään ns.säänkestävää tai toiselta nimeltään meribetonia eli betoniin sekoitetaan jotain lisäainetta joka tekee betonista kestävämmän.normaali betoni ei kovinkaan pitkään kestä vesiolosuhteita.suosittelen valmista betonia ja ainakin 10 sm paksuista valua ja mielummin tietysti samaan aikaan sekä pohja,laidat että kansi valetaan,aikanaan sanoivat että betonia piti olla vähintäin 5 sm raudoituksen päällä muuten lohkeilee koska raudoitus saa happea ja ruostuu.laske kuitenkin tarkkaan ostatko valmiit vai teetkö,pelkästään muottien tekoon menee jonkin verran rahaa.muottivanerista tehdyt avattavat muotit lienee parhaat.
- Vanha Valas
Tarvitseeko ponttoonissa olla valupohja? En meinannut sitä tehdä lainkaan, ei liene ainakaan kaikissa tehdastekoisissakaan.
10 cm valupaksuus lienee liian suuri, terästen koroosionkestävyyttä parannetan kuumasinkityksellä tai käytetään rosteria. Betonin tulee tietysti myös olla laadultaan "vesitiivistä", lisäaineilla tai ilman. Ja muoteista totesinkin jo aiemmin, että tarpeet ovat minulle ilmaiset. - tuntematon
Vanha Valas kirjoitti:
Tarvitseeko ponttoonissa olla valupohja? En meinannut sitä tehdä lainkaan, ei liene ainakaan kaikissa tehdastekoisissakaan.
10 cm valupaksuus lienee liian suuri, terästen koroosionkestävyyttä parannetan kuumasinkityksellä tai käytetään rosteria. Betonin tulee tietysti myös olla laadultaan "vesitiivistä", lisäaineilla tai ilman. Ja muoteista totesinkin jo aiemmin, että tarpeet ovat minulle ilmaiset.Saatan olla väärässäkin mutta mielestäni Byratekin ponttoneissakaan ei ole pohjaa eikä siitä mitään hyötyä olekaan. Styroksi ei putoa mereen vaikka pohja puuttukin ;)
Taisi olla jo puhettakin, mutta tavallista styroksia ei kannata käyttää koska se vettyy. Finn-Foam on vettymätöntä. Varmaan muitakin tuotemerkkejä löytyy. - Joakim
tuntematon kirjoitti:
Saatan olla väärässäkin mutta mielestäni Byratekin ponttoneissakaan ei ole pohjaa eikä siitä mitään hyötyä olekaan. Styroksi ei putoa mereen vaikka pohja puuttukin ;)
Taisi olla jo puhettakin, mutta tavallista styroksia ei kannata käyttää koska se vettyy. Finn-Foam on vettymätöntä. Varmaan muitakin tuotemerkkejä löytyy.Jos näin tosiaan on, seuraavaksi voisi kysyä tarvitseeko sitä kantta mihinkään. Tuskin mökkilaituri jää betonipintaiseksi. Eiköhän se sopivan isoista leveystä lomittaen ladottu kelluke pysy koolausten avulla pakoillaan. Painoa säästyisi ja työ helpottuisi. Koolauksia tarvitaan kuitenkin puukannen rakentamiseen. Tällöin valun voisi tehdä ilman kellukkeita ja latoa kellukkeet valmiiseen "renkaaseen", joka olisi helppo valaa ja voisi olla paksumpi kantavuuden kärsimättä.
En kyllä osaa sanoa, onko kaupalliset ponttoonit pohjattomia. Itse tekisin ennemmin kannettoman, mutta pohjallisen. Vähintään laittaisin jonkun muovilevyn tms. suojan, jotta kelluke ei murene ja häivy vuosien saatossa jään tai pohjakosketusten takia. Valmistajilta kysymällä helposti selviää!
Vanhat ponttoonit ainakin oli onttoja. Olen ollut sisällä niitä tyhjentämässä monta kertaa reilut 20 vuotta sitten. Niisä oli tietysti sekä kansi, että pohja. - arskaw
Joakim kirjoitti:
Jos näin tosiaan on, seuraavaksi voisi kysyä tarvitseeko sitä kantta mihinkään. Tuskin mökkilaituri jää betonipintaiseksi. Eiköhän se sopivan isoista leveystä lomittaen ladottu kelluke pysy koolausten avulla pakoillaan. Painoa säästyisi ja työ helpottuisi. Koolauksia tarvitaan kuitenkin puukannen rakentamiseen. Tällöin valun voisi tehdä ilman kellukkeita ja latoa kellukkeet valmiiseen "renkaaseen", joka olisi helppo valaa ja voisi olla paksumpi kantavuuden kärsimättä.
En kyllä osaa sanoa, onko kaupalliset ponttoonit pohjattomia. Itse tekisin ennemmin kannettoman, mutta pohjallisen. Vähintään laittaisin jonkun muovilevyn tms. suojan, jotta kelluke ei murene ja häivy vuosien saatossa jään tai pohjakosketusten takia. Valmistajilta kysymällä helposti selviää!
Vanhat ponttoonit ainakin oli onttoja. Olen ollut sisällä niitä tyhjentämässä monta kertaa reilut 20 vuotta sitten. Niisä oli tietysti sekä kansi, että pohja.näitä varmaan voi tehdä vaikka pelkästään styroksista tai sitten valamalla ohuen lasikuidun styroksin suojaksi mutta äkkiä ajatellen betoni sekä alla että päällä kestää styroksia tai ohutta lasikuitua(anteeksi vanha sanonta)paremmin.tiedän laituriponttoonin joka on ollut n.20 vuotta käytössä ja edelleen ehjä,vanerilaatikko omien mittojen mukaan ja sitten kuidutettu ja toimii.valmiit ponttoonit ovat usein auki altapäin ja ainakin silmin ja sormin katsottuna tavallista styroksia sisällä,vetyy tosin aikanaan mutta silloinhan takuu on jo loppu.lisäksi ohut betoni halkeilee vuosien saatossa mutta silloinhan kauppias myy uutta.
- Vanha Valas
Joakim kirjoitti:
Jos näin tosiaan on, seuraavaksi voisi kysyä tarvitseeko sitä kantta mihinkään. Tuskin mökkilaituri jää betonipintaiseksi. Eiköhän se sopivan isoista leveystä lomittaen ladottu kelluke pysy koolausten avulla pakoillaan. Painoa säästyisi ja työ helpottuisi. Koolauksia tarvitaan kuitenkin puukannen rakentamiseen. Tällöin valun voisi tehdä ilman kellukkeita ja latoa kellukkeet valmiiseen "renkaaseen", joka olisi helppo valaa ja voisi olla paksumpi kantavuuden kärsimättä.
En kyllä osaa sanoa, onko kaupalliset ponttoonit pohjattomia. Itse tekisin ennemmin kannettoman, mutta pohjallisen. Vähintään laittaisin jonkun muovilevyn tms. suojan, jotta kelluke ei murene ja häivy vuosien saatossa jään tai pohjakosketusten takia. Valmistajilta kysymällä helposti selviää!
Vanhat ponttoonit ainakin oli onttoja. Olen ollut sisällä niitä tyhjentämässä monta kertaa reilut 20 vuotta sitten. Niisä oli tietysti sekä kansi, että pohja.Laituriini tulee betonikansi ilman puuritilöitä. Tähän ratkaisuun tuntuvat päätyneen monet minua varakkaammatkin tahot, esim. valtio.
- tuntematon
Vanha Valas kirjoitti:
Laituriini tulee betonikansi ilman puuritilöitä. Tähän ratkaisuun tuntuvat päätyneen monet minua varakkaammatkin tahot, esim. valtio.
Mielestäni hyvä ratkaisu mutta kannattaa panostaa hieman viimeistelyyn, ettei loukkaa kesällä varpaitaan teräviin reunoihin ja pintakiviin.
- Laiturivieras
Jos hyvä tuuri sattuu kohdalle, niin käytettyä betonilaituria saattaa saada edullisestikin.
Tiedän erään veneilyseuran, jolla oli saaritukikohdassaan jatkuvia ongelmia erinäisten itsetehtyjen laituriviritelmien kanssa. Oli kokeiltu mm. itse styroxien ympärille valettuja betoniponttooneita. Kuten arvata saattaa, olivat styroxit päässeet valun aikana liikahtamaan. Toispuoleisena tuollainen ponttooni ei sitten kellunut mitenkään kauniissa asennossa :(
Suuriläpimittaisesta käytetystä kaukolämpöputkestakin oli tehty yhdet ponttoonit hitsaamalla. Kantavuus ei osoittautunut oikein riittäväksi; läpimittaa olisi pitänyt olla vieläkin enemmän.
Veneilykaupunki uusi sitten erään venesatamansa varustusta ehkä noin 5 vuotta sitten. Sieltä kerho sai ostaa reilunkokoisen kelluvan betonilaiturin varsin sopuisaan mintaan. Mielikuvani pituudesta on n. 15 metriä, ehkäpä vähän ylikin (yhtenäinen, jäykkä, mutta osastoitu useammaksi ilmatilaksi) ja hinta taisi olla 6.000 markan eli 1.000 euron luokkaa. Laituri on palvellut siitä lähtien ongelmitta ja minäkin satunnaisena vierailijana voin vain kehua sen käyttöominaisuuksia; siihen kelpaa tulla isoillakin paateilla.
Vastaavaa laituria olisi tuskin saanut tekemällä/teettämällä läheskään tuohon hintaan. Yhteiskunnan ylläpitämiltä instansseilta kannattaa aina moisia tilaisuuksia kysellä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791