Millainen talo on Kannustalon Rauhala? Ollaan rakentamassa taloa ja tällä hetkellä tähtäimessä olis Rauhala3 muunnos. Onko kukaan rakentanut kyseistä taloa?
Kannustalon Rauhala
64
19443
Vastaukset
- JaJoDa
Me olemme myös kiinnostuneita juuri tuosta Rauhala 3,sta ruokailuerkkerillä ja lasikuistilla ym muutamalla muulla pikku muutoksella. Saimme tarjouksen kyseisillä muutoksilla hintaan 95 700e. Hinta on meille liian kova, joten seuraavaksi alamme karsimaan "herkuista". Rauhala 3,n hinta ilman mitään muutoksia lienee siinä himpun yli 80te. Minkälaisilla muutoksilla te talon ottaisitte?
- lopputuotteeseen
eikä siihen mitä maksaa joku aihio. Halvempi aihio enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa kuluu sen valmiiksi saattamiseen. Jos ei riitä rahat rungon hankintaan, miten ne riittävät talon valmiiksi saamiseen.
- Tosiaan kova
Lisäksi näyttäisi hankalalta rakentaa. Mansardi-kattoa saa harvalle kaava-alueelle rakentaa?
Useat kattolyhdyt nostavat hintaa. Yläkerta on kylläkin OK.
Mekin katselimme Kannustaloa, Vaaja ym.
Tontillemme mahtui lyhyt rakennus. Valitsimme Herrala 129:n. Tilaratkaisultaan se oli aivan OK.
Lisäksi pystytys ei tökkinyt kuten naapurin Kannustalolla tänä kesänä. Elementit oli kolme viikkoa sateessa ilman aluskatetta ja kattotiilejä. - J.L.
...vaan tarvikesisältö. Siis mitä tarvikkeita hintaan kuuluu.
- JaJoDa
J.L. kirjoitti:
...vaan tarvikesisältö. Siis mitä tarvikkeita hintaan kuuluu.
Kyllä ne muutokset siinämielessä maksaa, kun tarvitaan erkkereihin ja kuisteihin paljon ikkunoita ym. Myös asennukseen/pystytykseen tulee lisähintaa kun on edellämainitut muutokset.
- Aino
JaJoDa kirjoitti:
Kyllä ne muutokset siinämielessä maksaa, kun tarvitaan erkkereihin ja kuisteihin paljon ikkunoita ym. Myös asennukseen/pystytykseen tulee lisähintaa kun on edellämainitut muutokset.
Meidän saama tarjous ei ollut ihan noin kallis. Tosin jätimme pois takana olevan lasiterassin, ei erkkereitä, edessä lasikuisti kylläkin. Lasi tuntuu maksavan aika paljon, onko teillä terassi ja sen lisäksi vielä erkkeri? Aiotteko ottaa umpikuistia?
- Aino
Tosiaan kova kirjoitti:
Lisäksi näyttäisi hankalalta rakentaa. Mansardi-kattoa saa harvalle kaava-alueelle rakentaa?
Tontillemme mahtui lyhyt rakennus. Valitsimme Herrala 129:n. Tilaratkaisultaan se oli aivan OK.
Lisäksi pystytys ei tökkinyt kuten naapurin Kannustalolla tänä kesänä. Elementit oli kolme viikkoa sateessa ilman aluskatetta ja kattotiilejä.Olen ymmärtänyt, että katto pitää rakentaa itse. Olemme ajatelleet ottaa "sateelta suojaan" paketin ja laittaa itse pellit päälle. Vaikea sanoa onko johtunut asennusryhmästä vai jostain muusta, jos sade on päässyt yllättämään.
- tietoja...
Aino kirjoitti:
Meidän saama tarjous ei ollut ihan noin kallis. Tosin jätimme pois takana olevan lasiterassin, ei erkkereitä, edessä lasikuisti kylläkin. Lasi tuntuu maksavan aika paljon, onko teillä terassi ja sen lisäksi vielä erkkeri? Aiotteko ottaa umpikuistia?
Meille tulossa Kannustalo n. 180m2, budjetti 270000 eurosta ylöspäin... Talossa ei mitään lasiterasseja, etupihan kuisti kylläkin ja kattolyhdyt. Kolmet eri tutut rakentaneet/rakentavat myös Rauhalaa, heillä budjetit 300000 molemmin puolin. Näissä budjeteissa vain talo liittymineen, perustuksineen ja maatöineen... Tontin hinta, pihatyöt ja muut lisäkulut vielä siihen päälle. Tsemppiä vaan valintaan, voin suositella neljän eri perheen puolesta!
- Aino
tietoja... kirjoitti:
Meille tulossa Kannustalo n. 180m2, budjetti 270000 eurosta ylöspäin... Talossa ei mitään lasiterasseja, etupihan kuisti kylläkin ja kattolyhdyt. Kolmet eri tutut rakentaneet/rakentavat myös Rauhalaa, heillä budjetit 300000 molemmin puolin. Näissä budjeteissa vain talo liittymineen, perustuksineen ja maatöineen... Tontin hinta, pihatyöt ja muut lisäkulut vielä siihen päälle. Tsemppiä vaan valintaan, voin suositella neljän eri perheen puolesta!
Meille niitä neliötä tulisi reilut 150. Yritetään päästä kustannusarviossa 200 tonttuun, mutta rakennetaan kylläkin maaseudulle. Perustukset ja maansiirtotyöt teetetään ja otetaan kirvesmies. Jotain ehkä pystytään tekemään itsekin, autotalli ainakin. Lämmistysmuotona ajateltiin puu/sähkö, alakertaan veraava lattialämmitys ja ylhäälle patterit. Tontti on jo olemassa, sitä ei ole kustannusarviossa.
- Aino
tietoja... kirjoitti:
Miksi päädyitte/ tuttunne päätyivät juuri Kannustalon rauhalaan. Vertaillaan vielä muitakin talovalmistajia/talomalleja. Keskustelua on herättänyt mansardikatto, pitääkö se vettä? Tuossa mallissa ei ainakaan ole paljon jiirejä. Entä kustannukset suhteessa muihin taloihin? Jossain vaiheessa ajateltiin Jukkatalon idylli-malleja. Onko teillä kokemuksia siitä, kuinka lasiterassi pimentää olohuonetta? Onhan se hieno, mutta mietittiin vaan näkeekö sisältä enää ulos kun on terassi välissä?
- mukana...
Aino kirjoitti:
Miksi päädyitte/ tuttunne päätyivät juuri Kannustalon rauhalaan. Vertaillaan vielä muitakin talovalmistajia/talomalleja. Keskustelua on herättänyt mansardikatto, pitääkö se vettä? Tuossa mallissa ei ainakaan ole paljon jiirejä. Entä kustannukset suhteessa muihin taloihin? Jossain vaiheessa ajateltiin Jukkatalon idylli-malleja. Onko teillä kokemuksia siitä, kuinka lasiterassi pimentää olohuonetta? Onhan se hieno, mutta mietittiin vaan näkeekö sisältä enää ulos kun on terassi välissä?
olivat Teritalot, Jukka, Lappli, Jetta ja Plania... Eli aika kattava vertailu saatiin. Loppusuoralle pääsivät Teri ja Kannus ja lopullinen päätös oli erittäin vaikea. Kannustalon kokonaislaajuus ja palvelu vei voiton. Loppuhinnoissa kyseisillä valmistajilla ei ollut paljoakaan eroa, jos laski paketit vastaamaan varustelultaan toisiaan. Kaikki tuttavammekin ovat olleet tyytyväisiä ja olivat oikeastaan jo alunperinkin päättäneet hankkia Kannustalon...
Meille tulossa Rauhala 3 malli monilla muutoksilla (mm.lämmin etukuisti, "laajennus", pienet kattolyhdyt myös jne). Isot kattolyhdyt ovat eri malliset, kuin messutalossa. Kattojiireistä ei siis muodostune ongelmaa. En ole kenenkään kuullut valittaneen kattorakenteesta, luulen että jos katto tehdään kunnolla niin ongelmia ei ilmene. Meille ei tule lasiterassia, vaan katettu avokuisti. En halunnut lasiterassia, kun ajattelin sen pimentävän liikaa... Hinta myös vaikutti asiaan.
Meille tulossa keskinkertaisilla varusteilla oleva talo. "Lisäkustannuksena" maalämpö vesikiertoinen lattialämmitys. Tässä KARKEA arvio projetimme kuluista:
liittymät ja luvat 8000
maansiirrot, salaojat jne 10000
sokkeli alapohja 18000
talopaketti n. 90000
LVI 40000
sähköt 15000
kalusteet ja varusteet 30000
sisutusmateriaalit 10000
timpurityöt 40000
muut 15000
Työ maksaa PALJON! Itse tekemällä säästätte!
Tsemppiä projektiin! - JaJoDa
Aino kirjoitti:
Alunperin meidän oli tarkoitus ottaa lasikuisti eteen, ruokailuerkkeri ja taakse lasitettu terassi. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että lämmin lasikuisti saa jäädä. Lasiterassista en luovu :)ja ruokailuerkkeri on vielä mietinnässä. Rauhala 3;ssa ei ole isolle ruokapöydälle tilaa keittiössä, joten ruokailuerkkeri olisi siksi hyvä vaihtoehto. (olohuoneessa en halua "arkiruokapöytää" pitää)
Olemme käyneet monessa valmiissa Rauhalassa tutustumassa ja minun mielestäni tuo lasiterassi ei varjosta olohuonetta ollenkaan. - Aino
mukana... kirjoitti:
olivat Teritalot, Jukka, Lappli, Jetta ja Plania... Eli aika kattava vertailu saatiin. Loppusuoralle pääsivät Teri ja Kannus ja lopullinen päätös oli erittäin vaikea. Kannustalon kokonaislaajuus ja palvelu vei voiton. Loppuhinnoissa kyseisillä valmistajilla ei ollut paljoakaan eroa, jos laski paketit vastaamaan varustelultaan toisiaan. Kaikki tuttavammekin ovat olleet tyytyväisiä ja olivat oikeastaan jo alunperinkin päättäneet hankkia Kannustalon...
Meille tulossa Rauhala 3 malli monilla muutoksilla (mm.lämmin etukuisti, "laajennus", pienet kattolyhdyt myös jne). Isot kattolyhdyt ovat eri malliset, kuin messutalossa. Kattojiireistä ei siis muodostune ongelmaa. En ole kenenkään kuullut valittaneen kattorakenteesta, luulen että jos katto tehdään kunnolla niin ongelmia ei ilmene. Meille ei tule lasiterassia, vaan katettu avokuisti. En halunnut lasiterassia, kun ajattelin sen pimentävän liikaa... Hinta myös vaikutti asiaan.
Meille tulossa keskinkertaisilla varusteilla oleva talo. "Lisäkustannuksena" maalämpö vesikiertoinen lattialämmitys. Tässä KARKEA arvio projetimme kuluista:
liittymät ja luvat 8000
sokkeli alapohja 18000
talopaketti n. 90000
LVI 40000
sähköt 15000
sisutusmateriaalit 10000
timpurityöt 40000
muut 15000
Tsemppiä projektiin!laskelmissa, joten kiitos että valaisit teidän kustannusarviolla. Oletteko varanneet omalle työlle mitään osuutta, vai teetättekö talon kokonaan? Mietittekö kilpailutusvaiheessa talon teettämistä jollain toisella talofirmalla? Meillä kävi mielessä, mutta jotenkin se ei tunnu "oikeelta".
- Aino
JaJoDa kirjoitti:
Alunperin meidän oli tarkoitus ottaa lasikuisti eteen, ruokailuerkkeri ja taakse lasitettu terassi. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että lämmin lasikuisti saa jäädä. Lasiterassista en luovu :)ja ruokailuerkkeri on vielä mietinnässä. Rauhala 3;ssa ei ole isolle ruokapöydälle tilaa keittiössä, joten ruokailuerkkeri olisi siksi hyvä vaihtoehto. (olohuoneessa en halua "arkiruokapöytää" pitää)
Olemme käyneet monessa valmiissa Rauhalassa tutustumassa ja minun mielestäni tuo lasiterassi ei varjosta olohuonetta ollenkaan.se ei mahdu keittiöön, toisaalta keittiössä on myös aika vähän kaappitilaa, kun ikkunoita on paljon. Ollaan mietitty jotain ratkaisua ikkunan edessä olevasta tasosta, jos siihen sais 2 hengen ruokailutilan. En tiedä onnistuuko käytännössä.
- Aino
mukana... kirjoitti:
liittymät ja luvat 8000
sokkeli alapohja 18000
talopaketti n. 90000
LVI 40000
sähköt 15000
sisutusmateriaalit 10000
timpurityöt 40000
muut 15000
Tsemppiä projektiin!Meillä ei taida taidot/aika riittää perustusten tekemiseen. Minkälaisia sopimuksia olette tehneet urakoitsijoitten kanssa? Tarkotan sanamuotoja sopimuksiin, onko olemassa esim. jotain valmiita sopimuspohjia tai käytittekö apuna vastaavaa mestaria tms. (Välillä tuntuu, että pitäis olla vähintään lakimies, että ymmärtäisi kaikki sopimustekstit) Entä oletteko palkanneet kirvesmiehiä vai tulevatko he jonkin yrityksen kautta?
- aluskateruodeasennus
Tosiaan kova kirjoitti:
Lisäksi pystytys ei tökkinyt kuten naapurin Kannustalolla tänä kesänä. Elementit oli kolme viikkoa sateessa ilman aluskatetta ja kattotiilejä.Kannustalojen pystytykseen ei sisälly aluskateruode-asennus. Kohtuullista lisämaksua vastaan he toki senkin asentavat. Kannustalojen pystytysporukat tulevat Pohjanmaalta ja tekevät sovitut asennukset kerralla kuntoon.
Ei siis kannata haukkua hyvää ja laadukasta talotoimittajaa, jos ei ole faktatietoa asioista. - No se selittää
aluskateruodeasennus kirjoitti:
Kannustalojen pystytykseen ei sisälly aluskateruode-asennus. Kohtuullista lisämaksua vastaan he toki senkin asentavat. Kannustalojen pystytysporukat tulevat Pohjanmaalta ja tekevät sovitut asennukset kerralla kuntoon.
Ei siis kannata haukkua hyvää ja laadukasta talotoimittajaa, jos ei ole faktatietoa asioista.Mutta tosi asia on että elementit kastu ja kunnolla. Kipsilevyt ei oikein tykkää sateesta eikä villat.
Ihmettelen miksi myyjä ei suositellut asennusta tai miksei vastaava mestari hoitanu hommaasa? - JaJoDa
Aino kirjoitti:
Meille niitä neliötä tulisi reilut 150. Yritetään päästä kustannusarviossa 200 tonttuun, mutta rakennetaan kylläkin maaseudulle. Perustukset ja maansiirtotyöt teetetään ja otetaan kirvesmies. Jotain ehkä pystytään tekemään itsekin, autotalli ainakin. Lämmistysmuotona ajateltiin puu/sähkö, alakertaan veraava lattialämmitys ja ylhäälle patterit. Tontti on jo olemassa, sitä ei ole kustannusarviossa.
Meille tulisi myös reilut 150M2 ja budjetti pyörii siinä reilun 200 000 kieppeillä. Täällä vaan nämä "asiantuntijat" väittävät, ettei kannata edes haaveilla Rauhalasta tällä budjetilla. En tiedä, saattavat olla oikeassakin :(
Meillä on myös tontti jo olemassa hajaa-asutusalueella. Itse pystymme tekemään ammattitöistä noin puolet. - Aino
JaJoDa kirjoitti:
Meille tulisi myös reilut 150M2 ja budjetti pyörii siinä reilun 200 000 kieppeillä. Täällä vaan nämä "asiantuntijat" väittävät, ettei kannata edes haaveilla Rauhalasta tällä budjetilla. En tiedä, saattavat olla oikeassakin :(
Meillä on myös tontti jo olemassa hajaa-asutusalueella. Itse pystymme tekemään ammattitöistä noin puolet.lasituksen osuus talopaketissa? Mitä kaikkea aiotte tehdä itse? Perustuksetkin?
- ovat rakenteet kuivia.
No se selittää kirjoitti:
Mutta tosi asia on että elementit kastu ja kunnolla. Kipsilevyt ei oikein tykkää sateesta eikä villat.
Ihmettelen miksi myyjä ei suositellut asennusta tai miksei vastaava mestari hoitanu hommaasa?Kyllä ne elementit kestää vettä, ja tärkeintä on että ne saavat kuivua rauhassa, eli ei kiinnitellä ja suljeta rakenteita ennen kuivumista. Taas kerran näitä ihmettelijöitä joilla ei ole minkäänlaista tietämystä tai käsitystä asioista.
- JaJoDa
Aino kirjoitti:
lasituksen osuus talopaketissa? Mitä kaikkea aiotte tehdä itse? Perustuksetkin?
En ole ottanut selvää terassin lasituksen hinnasta. Minun mielestäni se on kuitenkin Rauhalassa se piste ii;n päälle ja meidän talooni se tulee ehdottomasti :)
Emme tee itse perustuksia, mutta olemme apuna kyllä maanmuokkaus ym. hommissa. Sisähommat teemme niin pitkälle kuin suinkin itse, mutta esim. laatoitustyöt ja vesieristykset teetetään, kuin myös LVI-työt. Sähkötyöt teemme itse. - säästää
Mutta tosi asia on että elementit kastu ja kunnolla. Kipsilevyt ei oikein tykkää sateesta eikä villat.
Ihmettelen miksi myyjä ei suositellut asennusta tai miksei vastaava mestari hoitanu hommaasa?Ei myyjä ole kenenkään "äiti" joka valvoo ja vahtii toisten tekemisiä. Jos ostaja ei halua maksaa aluskateruodeasennuksesta talotehtaalle, niin sitten ei. Jos ostaja ei pystytyksen jälkeen laita talonsa päälle aluskatetta/kattoa, niin se on ostajan oma moka ei edustajan tai talotehtaan.
Itse otimme talopaketin mukana aluskateruodeasennuksen ja vaikka se maksoikin n. 3.000 e, niin kyllä se oli sen arvoinen. Pystytysporukka oli ammattitaitoinen ja koko talo oli sateelta suojassa reilussa kolmessa päivässä. - onnellinen aloittelija
JaJoDa kirjoitti:
En ole ottanut selvää terassin lasituksen hinnasta. Minun mielestäni se on kuitenkin Rauhalassa se piste ii;n päälle ja meidän talooni se tulee ehdottomasti :)
Emme tee itse perustuksia, mutta olemme apuna kyllä maanmuokkaus ym. hommissa. Sisähommat teemme niin pitkälle kuin suinkin itse, mutta esim. laatoitustyöt ja vesieristykset teetetään, kuin myös LVI-työt. Sähkötyöt teemme itse.Lasiterassin poisjättämisestä hyvitetään n. 5000e.
- Ei kestäå
ovat rakenteet kuivia. kirjoitti:
Kyllä ne elementit kestää vettä, ja tärkeintä on että ne saavat kuivua rauhassa, eli ei kiinnitellä ja suljeta rakenteita ennen kuivumista. Taas kerran näitä ihmettelijöitä joilla ei ole minkäänlaista tietämystä tai käsitystä asioista.
Näin se vaan on. Jos elementit on liitettynä ylä- ja alakerta valmis ilman suojaa sateessa 3 vko.
Kuivuminen kestää vuosia. Laivillat ei kuivu oikein koskaan. Vesihakuinen, Kipsilevy sulaa ja alkaa valua. Kokeile jos et usko. Pistä kipsilevy ulos sateeseen tai suihkun alle.
Vastaava mestari kyllä on vastuussa tälläisestä. - kun rakenteita ei suljeta.
Ei kestäå kirjoitti:
Näin se vaan on. Jos elementit on liitettynä ylä- ja alakerta valmis ilman suojaa sateessa 3 vko.
Kuivuminen kestää vuosia. Laivillat ei kuivu oikein koskaan. Vesihakuinen, Kipsilevy sulaa ja alkaa valua. Kokeile jos et usko. Pistä kipsilevy ulos sateeseen tai suihkun alle.
Vastaava mestari kyllä on vastuussa tälläisestä.Eipä ole paljon vastattavaa, talo kuivuu täysin ja viellä nopeasti. Muutamia kipsilevyjä menee yhkä vaihtoon , mutta luultavasti joissain levyissä näkyy vain ruskeita "vesiraitoja", eli ei ole edes kipsiin saakka mennyt, ainoastaan pintapaperiin vesijuova. Älähän viitsi sekaantua asioihin joista ei sinulla tunnu todellakaan olevan ymmärrystä eikä tietoa.
- Edelleen Kokeile
kun rakenteita ei suljeta. kirjoitti:
Eipä ole paljon vastattavaa, talo kuivuu täysin ja viellä nopeasti. Muutamia kipsilevyjä menee yhkä vaihtoon , mutta luultavasti joissain levyissä näkyy vain ruskeita "vesiraitoja", eli ei ole edes kipsiin saakka mennyt, ainoastaan pintapaperiin vesijuova. Älähän viitsi sekaantua asioihin joista ei sinulla tunnu todellakaan olevan ymmärrystä eikä tietoa.
Meillä on ollut kipsilevyn palasia ulkona ei ole enää ne on plänttejä maassa.
Mineraalivillat imevät kosteutta eikä päästä pois. Siksi kosteus yriy´tetään estää muovin avulla (höyrynsulku). Samaa vettä on sadevesikin kuin läpimän ja kylmän pinna höyry. - Aino
onnellinen aloittelija kirjoitti:
Lasiterassin poisjättämisestä hyvitetään n. 5000e.
Tiedätkö paljonko hyvitetään, jos jättää terassista pelkät lasitukset pois?
- mineraalivilla EI TEE
Edelleen Kokeile kirjoitti:
Meillä on ollut kipsilevyn palasia ulkona ei ole enää ne on plänttejä maassa.
Mineraalivillat imevät kosteutta eikä päästä pois. Siksi kosteus yriy´tetään estää muovin avulla (höyrynsulku). Samaa vettä on sadevesikin kuin läpimän ja kylmän pinna höyry.SE EI IME KOSTEUTTA, siinä ei ole mitään mihin se kosteus imeytyisi, tai joka sen sitoisi. Sinässä gyprocit ovat pystyssä, eli niihin osuva sade ja kosteus ovat aivan eri luokkaa kuin pihallasi lätäkössä lilluvat gyprocin palaset ;D Joten pysytään nyt vaan rakenteissa ja niiden käyttäytymisessä.
- täällä noita asioita
Aino kirjoitti:
ei kuitenkaan ratkaista, riippumatta siitä mitä joku kirjoittaa hänen hinnoistaan ja hyvityksistään.
- onnellinen aloittelija
Aino kirjoitti:
5000e hyvitys olisi tullut, jos olisi jätetty lasitukset pois. Eli terassi olisi, muuta ei lasitettuna. Tällöin terassi ei tule elementtinä vaan irtotavarana. Hyvitys ei siis ole puhtaasti ikkunoiden hinta.
- suurena apuna!
Aino kirjoitti:
Meillä ei taida taidot/aika riittää perustusten tekemiseen. Minkälaisia sopimuksia olette tehneet urakoitsijoitten kanssa? Tarkotan sanamuotoja sopimuksiin, onko olemassa esim. jotain valmiita sopimuspohjia tai käytittekö apuna vastaavaa mestaria tms. (Välillä tuntuu, että pitäis olla vähintään lakimies, että ymmärtäisi kaikki sopimustekstit) Entä oletteko palkanneet kirvesmiehiä vai tulevatko he jonkin yrityksen kautta?
Meillä vastaava mestari on auttanut hurjan paljon. Perustukset tehtiin urakkana hintaan 13000 ja risat. Valmistuivat ripeästi ja huolella. Talotehtaan porukan jälkeen työtä jatkaa timpuriporukka tuntipalkalla. Maalari/kittari/tasoitustyöt tekee erikoistunut henkilö. Katto myöskin tulee kattofirmalta. Lvi-ja sähkötyöt tekee ammattilaiset. Omaa työtä meille ei tule paljoakaan, siivousta ja jotain sisutusjuttuja sitten. Ollaan sen verran avuttomia, ettei haluta tyriä unelmiemme taloa itse tehden... Jos muuta kysyttävää, vastaan mielelläni.
- na ovat aika suuret
aluskateruodeasennus kirjoitti:
Kannustalojen pystytykseen ei sisälly aluskateruode-asennus. Kohtuullista lisämaksua vastaan he toki senkin asentavat. Kannustalojen pystytysporukat tulevat Pohjanmaalta ja tekevät sovitut asennukset kerralla kuntoon.
Ei siis kannata haukkua hyvää ja laadukasta talotoimittajaa, jos ei ole faktatietoa asioista.kuuluuko asennushintaan ja kuinka monta tuntia laskettu kukuvaksi tuollaiseen mansardiin.
- T.Omppa
säästää kirjoitti:
Ei myyjä ole kenenkään "äiti" joka valvoo ja vahtii toisten tekemisiä. Jos ostaja ei halua maksaa aluskateruodeasennuksesta talotehtaalle, niin sitten ei. Jos ostaja ei pystytyksen jälkeen laita talonsa päälle aluskatetta/kattoa, niin se on ostajan oma moka ei edustajan tai talotehtaan.
Itse otimme talopaketin mukana aluskateruodeasennuksen ja vaikka se maksoikin n. 3.000 e, niin kyllä se oli sen arvoinen. Pystytysporukka oli ammattitaitoinen ja koko talo oli sateelta suojassa reilussa kolmessa päivässä.Meille pystytettiin elementit maaliskuun lopussa, pystytys sisälsi seinien asennuksen ja kattotuolit päälle eli ns. runkoasennus, säästettiin siis aluskatteen ja ruoteiden asennuksessa.
Asennusporukka kylläkin suojasi seinät muovilla asennuksen päätteeksi ihan oma-aloitteisesti.
Asentajien jälkeen ryhdyttiin itse hommiin ja talo oli "sateelta suojassa" kahdssa päivässä eikä hintaa tullut kuin naulojen verran. neljä päivää asentajien lähdön jälkeen oli pellitkin katolla itse asennettuna, viimeistä pellinpalaa kiinnittäessäni tuli ensimmäiset vesipisarat taivaalta kahteen viikkoon, eli tuuriakin oli. - Kun teitte itse.
T.Omppa kirjoitti:
Meille pystytettiin elementit maaliskuun lopussa, pystytys sisälsi seinien asennuksen ja kattotuolit päälle eli ns. runkoasennus, säästettiin siis aluskatteen ja ruoteiden asennuksessa.
Asennusporukka kylläkin suojasi seinät muovilla asennuksen päätteeksi ihan oma-aloitteisesti.
Asentajien jälkeen ryhdyttiin itse hommiin ja talo oli "sateelta suojassa" kahdssa päivässä eikä hintaa tullut kuin naulojen verran. neljä päivää asentajien lähdön jälkeen oli pellitkin katolla itse asennettuna, viimeistä pellinpalaa kiinnittäessäni tuli ensimmäiset vesipisarat taivaalta kahteen viikkoon, eli tuuriakin oli.---------------------
- Kannus
Ihmettelen miksi myyjä ei suositellut asennusta tai miksei vastaava mestari hoitanu hommaasa?Kannustalon elementit on suojattu molemminpuolin muovilla eli ainoa paikka mistä voi sade elementin kastella on pienet reijät (nostoliinoja varten) elementtien yläosassa, ainakin 11/2krs malleissa.
- T.Omppa
Kun teitte itse. kirjoitti:
---------------------
2-3 tonnia suurinpiirtein. Ihan tarkkaa en enää muista kun kauppojen teosta on jo puolitoista vuotta
- Susse
Meillä Rauhalan mallinen talo teetettynä Planialla
hinta puolet edullisempi ja tyytyväinen perhe
sisällä. - JaJoDa
Susse kirjoitti:
Meillä Rauhalan mallinen talo teetettynä Planialla
hinta puolet edullisempi ja tyytyväinen perhe
sisällä.Tarkoitat siis taloa, jossa on mansardikatto? Mitä muuta yhtenäisyyttä talossanne on Rauhalaan? Onko lasitettua terassia? Koristeet ja mittasuhteet? Koko? Mitä pakettinne tuli maksamaan asennettuna rahteineen?
- onnellinen aloittelija
Siirsin tämän viestini aikaisemmasta ketjusta:
Me olemme tilanneet Kannustalojen Rauhala 3 muunnoksen Varsinais-Suomessa, neliöitä 175, lasiterassi ja lämmin kuisti, ammattilaisen tekemä kustannusarvio max. 250 000e ilman tonttia, laadukkailla materiaaleilla vähäisellä omalla työnosuudella. Paketin hinta 80 000e. Pyysimme tarjoukset vastaavan kokoisista taloista Jukka-taloilta ja Kastellilta ja saman hintaiseksi olisi tullut, joten päädyimme Rauhalaan. Olemme pohjien rakentamisvaiheessa ja toistaiseksi palvelu Kannustaloilta ja edustajalta ollut kiitettävää.
Lisäsimme lämpimän etukuistin, joka kooltaan 2,4*4,75. Lisäksi vielä suurensimme taloa 60cm molemmista päädyistä. Eli neliöitä tuli 175. Meille sanottiin aluskateasennuksen hinnaksi n.2000e. Emme ottaneet sitä. Jätimme paketista pois portaat ja sisäkattomateriaalin (yli 1000e halvempi itse ostettuna). Olen ymmärtänyt, että erkkeri tuo huomattavasti hintaa lisää. Olimme erittäin tyytyväisiä saamaamme tarjoukseen. Antamassani hinnassa ei ole asennusta ja rahtia mukana.- ylittymään
aika reippaasti, no et sitä tietenkään usko mutta palataan asiaan kun talo on valmis.
- Aino
Saitteko arkiruokapöydän mahtumaan keittiöön? Paljonko pidentämiselle tuli kustannuksia ja jouduitteko tekemään ikkunoille mitään muutoksia sen vuoksi? Entäpä vaatehuone? Saitteko sellaisen mahtumaan jonnekin?
- onnellinen aloittelija
Aino kirjoitti:
Saitteko arkiruokapöydän mahtumaan keittiöön? Paljonko pidentämiselle tuli kustannuksia ja jouduitteko tekemään ikkunoille mitään muutoksia sen vuoksi? Entäpä vaatehuone? Saitteko sellaisen mahtumaan jonnekin?
Lisättävät 60cm jaotellaan keittiön, vessan ja eteisen kesken halutussa suhteessa. Ei vaikuta ikkunoihin. Emme laita keittiöön varsinaista arkipöytää, vaan meillä keittiö ja ruokailuhuone on oikeastaan yhtä avonaista tilaa. Ikkunan alla olevan pöytätason alle jätetään aukko muutamaa tuolia varten.
Poistimme mallista alakerran makuuhuoneen/kirjaston, jotta saimme isomman khh:een, saunan, pesuhuoneen ja vaatehuoneen. Lisäsimme myös yläkerran isoon makkariin ison vaatehuoneen, koska siirsimme vessan aulan nurkkaan, johon käynti sekä makuuhuoneesta että yläaulasta. - onnellinen aloittelija
ylittymään kirjoitti:
aika reippaasti, no et sitä tietenkään usko mutta palataan asiaan kun talo on valmis.
Meillä tulee omasta takaa sähköurakka ja LVI-urakka, joten nämä helpottavat budjettia huomattavasti. Paljon näitä budjetinylitystarinoita kuulee, täytyy vain toivoa ettei näin tapahtuisi omassa tapauksessa.
- Ottakaa aluskateasennus
Rakentaminen on tosi rajua. Tiedän itse rakentaneena. Että välillä ei mene mikään niinkuin pitäisi. Lapsien sairastelu ym. (itseltäni murtui käsi).
Äkkiä on vaikea saada asentajia jne.
Sateelta suojaan taloa on paljon helpompi jatkaa itsekkin. Talotehtaan kaverit tekee pystyksen hujauksessa ja melko hyvin.
Kastuneiden elementtien kuivaaminen on mahdoton tehtävä. Elementti pitää purkaa ja märät villat vaihdettava samoin kipsilevyt kovasti kastuneet.
Halvemmaksi tulee rakentaa pitkästä kun purkaa elementtejä. - ne kuivuvat kyllä.
Ottakaa aluskateasennus kirjoitti:
Rakentaminen on tosi rajua. Tiedän itse rakentaneena. Että välillä ei mene mikään niinkuin pitäisi. Lapsien sairastelu ym. (itseltäni murtui käsi).
Äkkiä on vaikea saada asentajia jne.
Sateelta suojaan taloa on paljon helpompi jatkaa itsekkin. Talotehtaan kaverit tekee pystyksen hujauksessa ja melko hyvin.
Kastuneiden elementtien kuivaaminen on mahdoton tehtävä. Elementti pitää purkaa ja märät villat vaihdettava samoin kipsilevyt kovasti kastuneet.
Halvemmaksi tulee rakentaa pitkästä kun purkaa elementtejä.Ainoastaan jos on käytetty jotain eko- yms. villaa joka imee kosteutta olisi se teosiassa tarpeen. Mutta silti elementit kestävät kuukausia seisomista kaatosateessa - siellä on suojamuovit elementtien pinnoissa, eli elementtien sisään ei juurilaan kosteutta pääse. Mutta valitettavasti asiaa tuntemattomat yleensä asiasta kovasti vaivaa näkevät, yleensä kyllä vain täysin tietämättömyyttään. Yli 30 v. on rakennettu rakennettu taloja pitkästä ja pätkästä, eli eiköhän aika tarkkaan ole tiedossa mihin, mitä ja miksi johonkin menee. Koska ja miksi se olisi vaihdettava. Jos on talon rakenteissa märkää, olipa se sitten elementti tai pitkätavara, sellaisia rakenteita ei suljeta ennen kuin ovat kuivia. Kyllä hyppää rakennuttajaa työmaalla rutisemassa että nyt kyllä tulee hometta kun on talo ulkona kosteassa ja sateessa, sinnehän se on tarkoitettukin ja avonaiset rakenteet kuivuvat.
- onnellinen
onnellinen aloittelija kirjoitti:
Meillä tulee omasta takaa sähköurakka ja LVI-urakka, joten nämä helpottavat budjettia huomattavasti. Paljon näitä budjetinylitystarinoita kuulee, täytyy vain toivoa ettei näin tapahtuisi omassa tapauksessa.
Kuulostaa järkevältä. Luulisin tuon kustannuksen pitävän.
PS. Meillä ylittyi tavalla " ruokahalu kasvaa syödessä". - oppineet kääntämään
onnellinen kirjoitti:
Kuulostaa järkevältä. Luulisin tuon kustannuksen pitävän.
PS. Meillä ylittyi tavalla " ruokahalu kasvaa syödessä".budjettiylitykset asiakkaan omaksi syyksi - juuri tuolla "ruokahalu kasvaa syödessä jutulla" tosiasiassa ei ole missään vaiheessa edes keskusteltu nimenomaan siitä asiakkaan haluamasta talosta ja varustetasosta vaan heitelty ilmaan mukavalta ja edulliselta kuulostavia hintoja, ei siis sellaisia joissa joku haluaisi asua rakennutettuaan uuden talon. Siispä kustannukset nousevat aina, niin kauan kunnes asiakkaat oppivat vaatimaan että puhutaanpa juuri siitä heidän haluamastaan talosta sellaisena kuin he sen haluavat, mutta eihän suomalainen "Möttönen" sitä tahdo ymmärtää että puhutaan aivan eri asioista ja rahoista.
- Rakennusvaiheessa
Me rakennamme Kannustalojen Rauhala 3 muunnos, neliöitä 165, lasiterassi ja lämmin etukuisti, aluskateasennus. Jätimme paketista pois portaat. Kustannusarvio noin 200 000(sis tontti), oma työosuus on suuri. Paketin hinta ~83 000e(sis asennus rahti). Palvelu Kannustalolta ollut tyydyttävää. Kannustalon aluskateasennus oli huono!
Erkkereitä ei kannata ostaa. Ne tuo huomattavasti hintaa lisää.- JaJoDa
Minkälaisia muutoksia teille tehtiin, lukuunottamatta kuistia? Onko teillä ruokapöytä olohuoneessa, vai oletteko keksineet siihen jonkun muun ratkaisun? Mitä portaiden poisjättämisestä hyvitettiin? Teillä siis paketti maksoi 83 000 sisältäen asennuksen, rahdin ja aluskateasennuksen. Miten saitte sen niin edulliseksi? Meille tarjottiin noin puolivuotta sitten perus Rauhala 3, 150m2, ilman muutoksia reilu 80 000 asennus rahti.
- Aino
Entä muut pintamateriaalit? Tarjous kuulosti tosiaankin hyvältä, samoin kuin teidän kustannusarviokin. Mikä lämmitysmuoto teille tulee? Entä, mitä kaikkea teette itse ja mitä teetetään?
- hyvältä, siis liian
Aino kirjoitti:
Entä muut pintamateriaalit? Tarjous kuulosti tosiaankin hyvältä, samoin kuin teidän kustannusarviokin. Mikä lämmitysmuoto teille tulee? Entä, mitä kaikkea teette itse ja mitä teetetään?
pieneltä. Tottahan sitä voi kustannusarvionsa metsään arvioida, mutta ei se silti muuta toteutuneita tai toteutuvia kustannuksia.
- Rakennusvaiheessa
JaJoDa kirjoitti:
Minkälaisia muutoksia teille tehtiin, lukuunottamatta kuistia? Onko teillä ruokapöytä olohuoneessa, vai oletteko keksineet siihen jonkun muun ratkaisun? Mitä portaiden poisjättämisestä hyvitettiin? Teillä siis paketti maksoi 83 000 sisältäen asennuksen, rahdin ja aluskateasennuksen. Miten saitte sen niin edulliseksi? Meille tarjottiin noin puolivuotta sitten perus Rauhala 3, 150m2, ilman muutoksia reilu 80 000 asennus rahti.
Ruokapöytä tulee olohuoneeseen. Yläkerran WC sirrettiin ja siihen tulee suihkukoppi (ei mikään poreamme).
Täytyy mainita että me saatiin talvitoimitusalennus (~4000€). - Rakennusvaiheessa
hyvältä, siis liian kirjoitti:
pieneltä. Tottahan sitä voi kustannusarvionsa metsään arvioida, mutta ei se silti muuta toteutuneita tai toteutuvia kustannuksia.
...ei sisällä pihatyöt, eikä autotallia, eikä huonekaluja. Tehtiin/tehdään kaikki timpurityöt pintatyöt(kaakelointi, maalaukset, tapetoinnit ym.) itse 1/2 sähkötöistä. Jos ei omalle ajalle lasketa hinta niin pästään alle 200'
- JaJoDa
Rakennusvaiheessa kirjoitti:
Ruokapöytä tulee olohuoneeseen. Yläkerran WC sirrettiin ja siihen tulee suihkukoppi (ei mikään poreamme).
Täytyy mainita että me saatiin talvitoimitusalennus (~4000€).No talvialennus selittänee hintaeron. Missä vaiheessa rakentamisessa olette ja minnepäin rakennatte? On varmaan ollut kova urakka. Oletteko itse rakennusalan ammattilaisia kun itse saatte tehtyä noinkin paljon? Kannustalolta saa kuulemma kyllä hyvät "ohjeet" kaikkiin vaiheisiin.
- lasikuistia
ilman parveketta sen päällä? Näyttääkö oudolta? Ollaan ajateltu parveketta toiselle puolelle, mutta ottaa silti lasikuisti mukaan.
- näin tuumailen
http://www.kannustalo.fi/mallistot/valokuvia/valokuvia_rauhala_2.htm
Itsellämekin suunnitelmissa jättää takapihalta parveke pois, jotta saisimme olohuoneen ylös asti auki. Suunnitelma vaiheessa vasta ollaan. Tontti on jo. - peke
Olen seurannut harjakattoisen Rauhalan valmistumista ja ihmettelin pitkään mikä siitä puuttui. Kun talo valmistui, tajusin että parveke puuttui terassin päältä. Ei se ilman parvekettakaan huonon näköinen ole, mutta parvekkeen kanssa kuitenkin minun mielestäni parempi.
- Aino
näin tuumailen kirjoitti:
http://www.kannustalo.fi/mallistot/valokuvia/valokuvia_rauhala_2.htm
Itsellämekin suunnitelmissa jättää takapihalta parveke pois, jotta saisimme olohuoneen ylös asti auki. Suunnitelma vaiheessa vasta ollaan. Tontti on jo.Mitenkä ei oltu noita kuvia huomattukaan. Eihän se pahalta näyttänyt:-)
- l-200
No niin.
Emännyksen kanssa on käyty uhtä kannustalon rauhala-mallin muunosta katsomassa, kun sellainen tilaisuus oli järjestetty talon rakentaneen/rakennuttaneen pariskunnan puolesta ja taloedustajan toimesta.
Talo itse oli kyllä helvetin komea ja vakuuttavan näköinen, jotenkin sellainen vanhan ja arvokkaan oloinen, eikä paikkakaan ollut yhtään sen huonompi, hiekkainen tasamaa ja takapihan puolelta vietti rantaan päin, rantaan n. 200m.
Itse talo oli likimain valmis sisältä, kellarikerroksesta uupui muutamat listat jne jne ja kesällä kuulemma oli tarkoitus työstää pihaa.
Talo oli rakennettu 3:n kerrokseen. Alakerrassa oli tekn.tila, isännän työhuone, varastoa yms yms. Keskikerroksessa oli sitten et, keittiö, oh, s, ph ja 1 mh. Etusella oli avokuisti ja takana kokoleveydeltä lasiterassi ja ruokailuerkkeri, huonekorkeus 280cm. Yläkerrassa oli ISO aula, 3xmh ja kylppäri, huonekorkeus 250cm.
Kokonaisuutena talo oli komea, ei siitä muuta voi sanoa. Näkyi selkeästi että talon rakentanut/rakennuttanut pariskunta oli selkeästi mittinyt mitä taloltaan halusivat, tämä näkyi jo maallikonkin silmään ensivilkaisulta. Materiaalivalinnat olivat mielestäni ei sieltä halvimmasta päästä joskaan ei pröystäileviä, sanotaanko että hillityn elegantteja, talon tyyliin sopivia.
Pakko tunnustaa että mielessä kävi häivähdyksenä lievä kateus, tosin vain ohimenevänä ilmiönä.
Kyllä samanmoinen talo kelpaisi itsellekkin Toisaalta taas, osaisiko siinä sitten asua talon arvokkuuden vaatimalla tavalla. Sitä kun ei aina muista ottaa kenkiä pois jalasta kun vain "käväisee" sisällä.
Ne onnelliset jotka ko. talon rakentavat niin ovat taatusti tyytyväisiä taloonsa, ja tietävät mitä taloltaan haluavat.
Sen verran luin noita muita kirjoituksia ennekuin tämän kirjoitin ja siitä pystytyksestä sen verran että kannustalo taitaa olla aika perinteinen suomalainen talotehdas. Taitaa sen verran olla itsetietoista porukkaa että huonot pystytysporukat/timpurit ei kauan aikaa tehtaan kirjoilla viivy ja vissiin pohjanmaalainen itsetietoisuus ja ylpeys estää suttapaskaa-työn tekemisen.
Ainakin sen talo mitä käytiin katsomassa oli kuulemma talotehtaan porukan jäljiltä tehty kertalaakista kohdilleen, sen enempää selittelemättä, ja työn laadun jälki kyllä näkyi.
Koko talosta satumalta löysin yhden kuprullaan olevan tapettisauman, yhden ainoan.
Helvetin hieno talo se olikin.
Terveisin.
L-200.
p.s. talon emäntä oli jättänyt budjetin laskemisen kun 350K€ oli ylittynyt.......- l-200
No niin.
...Stana kun sama pää kesät talvet...
Niin, siinä talossa oli "ampuma-aukot" eli kattolyhdyt yläkerran jokaisessa nurkkahuoneessa, 2 etuselle päin ja 2 taaksepäin.
Sitä vain kummastelin että talo oli tehty vain yhdellä piipulla johon oli vedetty tekn.tilan savukaasujen poisto, takka ja puuhella.
Talon toisessa päässä oli sähkösauna jonka mielestäni olisi aivan hyvin voinut vetää puukiukaalle ja vaikka olisi tehnyt 2-hormisen piipun ja toiseen hormiin vaikka pieni varaava takka. Talon rakenteet olisi mahdollistanut tämän ratkaisun. Näin olisi taloon saatu 2 varaavaa hormia jotka olisivat toimineen lämmöntuojana es. sähkökatkojen aikana.
En kuitenkaan maininnut tätä ääneen, olihen se vain oma mielipiteeni, mutta JOS talo olisi ollut minun niin 2:lla piipulla olisin rakentanut, piipun hinnan olisin tinkinyt sitten vaikka jostain muusta pois.
Terveisin.
L-200. - mikään laaduntae.
samaa paskaa ja huolimattomuuksia tulee kyseiseltä alueelta olevilta timpureilta ja muilta tekijöiltä, eli eipä ole syytä ylpeillä että osaisivat sen paremmin yhtään mitään, tai olisivat sen huolellisempia kuin muutkaan.
- Aino
Oletteko tekin ajatelleen rakentaa Rauhalan, vai kävittekö muuten vain katsomassa. Tuo talo taisi olla sieltä luxuspäästä, eli arkisempiakin versioita edullisemmin varmaan pystyy rakentamaan. Olihan siinä neliöitäkin jo aika reippaasti. Missä päin Suomea ko. talo oli?
- l-200
Aino kirjoitti:
Oletteko tekin ajatelleen rakentaa Rauhalan, vai kävittekö muuten vain katsomassa. Tuo talo taisi olla sieltä luxuspäästä, eli arkisempiakin versioita edullisemmin varmaan pystyy rakentamaan. Olihan siinä neliöitäkin jo aika reippaasti. Missä päin Suomea ko. talo oli?
No niin.
Kyllähän sitä emännyksen kanssa ihailtiin ja ihailuun se jää kun selvisi talon budjetti. Jopa liki perusmallina menee yli ja raakasti, joten ainakin meidän osalta kannustalon rauhala on haudattu ellei nyt sitten lottopotti kohdalle napsahda.
Kyllä, se talo jota kävimme katselemassa oli ISO ja ei ihan köyhä ja kipeä tainnut olla talon isäntäparikaan, tämä siis sanottuna ihan aikuisten oikeasti positiivisessa mielessä heitä kohtaan, vilpittömästi onnea heille heidän taloonsa.
ko. talo oli esitelysä saarijärvellä viime talvella.
Oma haavetaloni noudatelee sen verran "poikkisuuntaista" rakennustapaa että ns. valmiit nykyaikaiset talopaketit eivät tule kysymykseen ilman mittavia(kalliita) muutoksia, eli menee pitkästä tavarasta rakentamiseksi kun sen aika tulee.
Terveisin.
L-200. - fylliä.
l-200 kirjoitti:
No niin.
Kyllähän sitä emännyksen kanssa ihailtiin ja ihailuun se jää kun selvisi talon budjetti. Jopa liki perusmallina menee yli ja raakasti, joten ainakin meidän osalta kannustalon rauhala on haudattu ellei nyt sitten lottopotti kohdalle napsahda.
Kyllä, se talo jota kävimme katselemassa oli ISO ja ei ihan köyhä ja kipeä tainnut olla talon isäntäparikaan, tämä siis sanottuna ihan aikuisten oikeasti positiivisessa mielessä heitä kohtaan, vilpittömästi onnea heille heidän taloonsa.
ko. talo oli esitelysä saarijärvellä viime talvella.
Oma haavetaloni noudatelee sen verran "poikkisuuntaista" rakennustapaa että ns. valmiit nykyaikaiset talopaketit eivät tule kysymykseen ilman mittavia(kalliita) muutoksia, eli menee pitkästä tavarasta rakentamiseksi kun sen aika tulee.
Terveisin.
L-200.Eipä ole autuaaksi tekevää pitkästä rakentaminen, tuleepi monta kertaa kalliimmaksi kuin valmiiksi suunniteltu ja tehtaassa perustyöt tehtynä jokin hankalampi toteutus. Nykyisin kun ei enää onneksi saa vain Ranen mutulla vedellä kannakkeita ja palkkeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835