Mikä niissä maksaa, kun ovat niin kalliita? Suodattimetkin tuntuvat maksavan. Vai olinko väärässä liikkeessä väärään aikaan?
Imurin pölypussit
6
7040
Vastaukset
- make
Tosiaan, pölypussit ovat melko kalliita, sillä erilaisia pölypusseja on markkinoilla parisen sataa eri mallia. Idea onkin siinä, että itse imurin saa halvalla, mutta pölypussit ja suodattimet tuovat valmistajalle paljon enemmän tuloja vuosien mittaan kuin itse imuri, olettaen, että pussit ja suodattimet ovat valmistajan alkuperäisiä.
Ennen pölypussit myytiin 10kpl paketeissa, nyt on vähitellen siirrytty 5, 4, 3 ja 2 kpl paketeihin, mm. mikrokuitupussit maksavat 3.90-5.90 2kpl paketti, ei paljon lohduta, että itse pussi kestää kauemmin kuin paperinen, sillä nykyimureiden pussit ovat maitolitran kokoisia. Eli vuosien mittaan melkoinen rahasumma riippuen tietenkin siitä kuinka usein imuroi:)
Erityisesti kalliina olen itse pitänyt kalliimpien imureiden ns. Hepa-suodattimia, jotka maksavat poikkeuksetta 30-50e mm. Mielen, Eluxin ja Voltan imureihin. Monessa imurissa tämä suodatin onkin pestävä, mutta kun ihmiset eivät niitä yksinkertaisesti hoida. Pidetään niin kauan, että moottori simahtaa. Kuinka moni ylipäätään vaihtaa muuta kuin pelkän pölypussin!!! Usein ei edes tiedetä, että imurissa on jokin suodatin, mikä pitäisi vaihtaa...
Tässä keräämääni hintatietoutta:
www.pussit.net 4kpl pkt suodatin 6.40 (sis.pk)
www.villakoira.com 10kpl pkt 10e
www.scandust.fi mikrokuitupussit Prismassa ja Citymarketissa 3kpl pakkaus 6.55e, muualla myydään 2kpl paketeissa samoja pusseja 3.90-5.90e
Mikäli haluaa ostaa imurin alkuperäisiä pusseja niin useampaan uuteen Voltaan, Eluxiin, Aeg ja Philips-imureihin käy yhteinen S-bag pussi, jonka hinta Prismassa 6.50e 5kpl, 7.90 olen myös jossain nähnyt. Muut alkuperäiset pussit, esim. Mielen mikrokuitupussit 5kpl poistoilmansuodatin moottorisuodatin 12e (Tekniset), muut merkit-keskihinta 10e paikkeilla (sis.yleensä suodattimet).Erikoissuodattimet ostettava aina erikseen.
Vaikka tavaratalot ovat lähes järjestyksessä siirtyneet mikrokuitupusseihin, niin vanhempiin imureihin löytää pusseja joka tapauksessa kodinkonehuoltoliikkeistä tai torilla myytävältä kauppiaalta. Eli ei pidä paikkaansa, ettei vanhoihin imureihin löydä pusseja, se on vaan myyjän kikka saada myytyä uusi imuri. Eri asia onkin suodattimien kanssa, mutta leikattava moottori- ja mikrosuodatin sopii lähes poikkeuksetta vanhempiin imureihin. Samoin on muidenkin varaosien kanssa, kuten letkut, putket ja suuttimet. Niitäkin löytyy tarvikemalleina, jotka ei niin kalliita kuin alkuperäiset osat.
Jos otetaan esimerkiksi Electrolux Z320 vuodelta 1972 niin:
suulake 10-25e riippuen mallista
letku 20-25e
putki teleskooppi 20e
pöly/tekstiilisuulake 10e
rakosuulake 5e
Eli mielestäni kannattaa vanhaan imuriin ostaa uusi osa rikkoutuneen tilalle, jos muuten toimiva ja laadukas imuri, niin ja jos muuten käyttöön riittävä ominaisuuksiltaan (esim. mökille sopii kyllä)
Huh, taisin vähän innostua=)- Imuriletku
Kiitos paneutumisestasi asiaan. :)
- letku
Imuriletku kirjoitti:
Kiitos paneutumisestasi asiaan. :)
saa mikrokuitupusseja jo nykyään 5kpl setti 16,90
http://www.kodintarvike.fi/eshop/categories/451/, mutta kyllä mielestäni paperipussin nkäyttö tulee halvemmaksi, koska vaikka mikrokuitupussi kestää paremmin , niin sekin alkaa tukkeutua kun täyttyy ja heitetään pois kuitenkin ja paperipusseja saa 11.50 10kpl setit - pörkyläs
mikrokuitupussit taitavat suodattaa vähän paremmin kuin paperipussi.
http://www.scandust.fi/vtt.pdf - kari789
pörkyläs kirjoitti:
mikrokuitupussit taitavat suodattaa vähän paremmin kuin paperipussi.
http://www.scandust.fi/vtt.pdfPaljonko pusseihin kuluu rahaa, ei riipu ainoastaan pussin hinnasta vaan ennenkaikkea sen koosta.
Meillä on kaksi imuria, Hoover Sensory ja Lidlistä ostettu autotalli-imuri Parkside.
Hooverin pussi on sellainen mitättömän kokoinen, ehkä litran vetoinen. Parksiden pussi on 30 l.
Nämä autotalli-imurit, joiden runko on kuin iso maalipurkki, ovat kooltaan yleensä 20 l tai 30 l. Siksi markkinoilla on yleisesti näitä kahta kokoa pönttöimurin pusseja ja ne sopivat moneen merkkiin. 5 pussia maksaa alle 10 € ja esim minun imurilla niihin mahtuu 10 x 30 l = 300 l.
Eikä tälläista autotalli-imuria voi käyttää koti-imurina ja miksi ei. Meillä käytetään molempia kodin imurointiin. Autotalli-imuri on halvempi kuin koti-imuri. Minä maksoin imuristani 65 € ja nyt sama imuri on Bauhausissa nimella Herkules, hinta oli jotain 70 €. Huollosta ostin imuriin vielä 4 m pitkän letkun, hinta 15 €. Se on tosi kätevä esim kun imuroi autoa. Imuri saa olla koko ajan samassa paikassa auton takana.
Tämä Parkside imuri on tolkuttoman tehokas, mutta sellainen ongelma on, että pölypussit ei kestä. Juuri ostin Kärscherin pusseja ja ensimmäinen niistä hajosi melkein heti. Samoin oli edelliset merkittömät. Koneen mukana tulleet alkuperäiset (3 kpl) kesti.
- voi-mahoton
10,95 € kappale näkyy olevan Gigantissa, lähes kaikki ... huh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789